Grön energi i en dödsspiral

death spiral 21
Är den ”förnyelsebara” energin inne i sin slutfas? Alltfler länder skär ned på sina subventioner till vindsnurror, solpaneler, vågkraft och biobränsle. Hittills så har man bara genom att hänvisa till klimatet fått statliga medel till sin produktion, utan något seriöst ifrågasättande av vare sig teknik eller ekonomi. Men nu är pengarna är slut och många länder har redan nått vägs ände med att låna upp ännu mera pengar. Det måste helt enkelt sparas.
Visst, de gröna partisterna i alla partier skriker i högan sky och hävdar att just klimatomställningen inte får drabbas av det futtiga faktum att pengarna är slut. Folk kan väl dra ned på utgifterna, sluta att konsumera och … ja, helt enkelt att sluta lägga sin lön eller pension på annat än att stötta den gröna industrin?
Majoriteten av politikerna börjar dock så sakteliga att inse att verkligheten har hunnit ifatt fantasierna. Här är några nyhetsklipp från veckan.
Sol: I Storbritannien föreslår Department of Energy and Climate Change (DECC) att man skall minska lite på subventionerna till solgenererad el inom fyra år. Det här har skrämt livet ur företrädare för solindustrin som menar att inga nya solfarmer kommer att byggas. ”Bara det faktum att de ens funderar på en politik som kanske leder till en nedskärning av installationerna till noll under kommande fyra år är skrämmande”, säger en representant.
Sharp Corp planerar att helt upphöra med sin solpanelsproduktion i USA, Europa och hemma i Japan. Bortåt 10 000 jobb försvinner. I Tyskland, Spanien, Italien, Grekland och Portugal görs kraftiga reduktioner av subventionerna. Investerarna flyr nu den här energisektorn.
Vind: Vindföretaget Gamesa i USA har precis tagit fram en ny turbin. Men nu är man tvungen att sparka 92 av de 115 arbetare som jobbat med den. Likartade nedskärningar inom vindindustrin sker över hela USA. Siemens avskedar t.ex. över 600. De senaste månaderna så har 1700 fått sluta. Under sina glansdagar 2008 och 2009 så arbetade inte mindre än 85 000 inom vindindustrin i USA. Idag har 10 000 av dessa jobb försvunnit.
Redan tidigare så har konkurrensen från Kina varit hård. Men nu hotar ett än större problem. Den 31 december så försvinner skattesubventionerna på en miljard dollar automatiskt, såvida inte kongressen förnyar dem. Presidentkandidaten Mit Romney har sagt att han är emot subventionen, och om majoriteten i kongressen inte skiftar till demokraternas fördel så lär den utgiften i budgeten försvinna.
Vågkraft: Skottland hör till dem som allra mest satsat på grön energi. Under flera år nu så har man idogt arbetat på att förstöra sitt vackla landskap med vindkraftverk. Men även vågkraft är en stor sak i Skottland. Man har fantastiska planer på att utnyttja det öppna havets vågor och tidvatten ute på flera skotska öar. Tyvärr går det inte så bra, inte ens med stort stöd från Englands skattebetalare. Saken är den att det kostar en hel del att koppla samman dessa öar med fastlandet. Elnätskostnaderna bara stiger och stiger. Så nu vill man att staten griper in:
Vi skulle vilja se att departementet för Energi och klimatförändring använder sin makt för att justera överföringsavgifterna och på så sätt säkra att kostnaderna inte avskräcker produktionen av förnyelsebar energi i norra Skottland, vilken är den världsledande platsen för tidvatten- och vågkraft”, säger en företrädare för Scottish Renewables.
Biobränsle: T.o.m. EU har börjat fatta problemen med biobränsle. Bioindustrin protesterar förstås högljutt. Men vid sidan av kostnader och tekniska problem så kommer rent etiska överväganden in. I en rapport från Oxfam har man pekat på det faktum att odlingen av biobränslen konkurrerar med odlingen av mat och bidrar till ökade matpriser världen över. Man framhåller också att den politiskt skapade efterfrågan på biobränslen bidrar till s.k. ”land grabing”, dvs att lokalbefolkningen i fattiga länder drivs bort från sin åkermark så att internationella företag kan odla bränsle till bilar i i-länderna.
Nu föreslår EU istället att man skall använda ”icke matbaserat” bränsle, typ halm och skogsrester. – Men man kan undra om de räknat ut hur mycket sådant det finns som inte redan används till annat? Dr Max har räknat på hur långt skogstillväxten i EUs största skogsland (Sverige) skulle räcka, här och här. Jo, det skulle faktiskt precis räcka till vår egen lilla fordonsflotta. Men till resten? Knappast.
Jag skulle i anslutning till detta också kunna peka på att det nu står helt klart att elektriska bilar är på väg ut. Toyota har dödat sitt elbilsprogram och GM gör uppehåll med produktionen av sin Chevy Volt på grund av bristande efterfrågan. Röster höjs också mot att staten använder miljöpengar för att subventionera de rikas shoppingbilar.
Sammantaget så ser det här ut som om det gröna sättet att tillverka energi är inne i en dödsspiral. Alla satsningar som görs resulterar i krav på ännu fler subventioner snarare än i samhälleliga vinster i termer av jobb och ökad välfärd. Och ju mer politikerna ”satsar” desto snabbare närmar vi oss slutet på deras drömmar.
Ingemar Nordin
Uppdatering om elektriska bilar.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. pekke

    Även i Danmark börjar man fundera över hur mycket vind och sol man kan ha i nätet.
    http://ing.dk/artikel/132664-dansk-energi-advarer-vindmoeller-goer-os-afhaengige-af-udenlandsk-stroem

  2. Inge

    Ingemar
    Tack för en mycket intressant sammanfattning!

  3. BjörnT

    Ingemar Nordins väljer nyheter (plockar körsbär) och rubrik som det anstår en fossilkramare. Men man måste  se till helheten

  4. BjörnT

    ””Never before anywhere has a country produced as much photovoltaic electricity,” Allnoch told Reuters. ”Germany came close to the 20 gigawatt (GW) mark a few times in recent weeks. But this was the first time we made it over.”
    The record-breaking amount of solar power shows one of the world’s leading industrial nations was able to meet a third of its electricity needs on a work day, Friday, and nearly half on Saturday when factories and offices were closed.”
    Kan man också hitta, om  man  letar mer  än sina körsbär…. 

  5. Lars

    Björn T 4 hur mycket el gav solpanelerna 12 timmar senare ?hur stor del av Tysklands elproduktion stod de för ? jo 0,0000 % .Varför stod det inte i tidningen ,var det inte intressant .Samma personer som förordar sol och vindel brukar oja sig över att kärnkraften är opålitlig som brukar ligga på en tillgänglighet på 80-90 % 

  6. Christopher E

    BjörnT #3
     
    Du kanske skulle hålla isär installerad effekt och producerad energi. Artikeln gör det klassiska charlatantricket för att skrämma upp vindsurresiffrorna.
     
    Jämför sedan med Europas producerade energi av ny och planerad fossilkraft (särskilt Tyskland)… 🙂
     

  7. BjörnT

    Christoffer E #6. Jag citerar till fler officiella nyhetskällor(som jag anser att Reuters är) för att balansera ut körsbären som presenterades i Blogginlägget vi kommenterar.Jag går inte in och analyserar vad som där skrivs.  Den som är insatt i frågan vet redan skillnaden så det är inte min uppgift att på denna bloggen skriva folk på näsan om det. 
     

  8. Pelle L

    BjörnT #7
     
    Eftersom Reuters själva jämför installerad effekt för vindkraften med producerad energi för kärnkraften gör de en tankegroda, som kanske främst är avsedd att imponera på dem inte redan vet skillnaden.
     
    Nej BjörnT, detta påminner mer om äpplen och päron än om körsbär.

  9. Lasse

    I Japan satsar de tydligen stort på sol och vindkraft och gör som Tyskland,  erbjuder en tariff som är omöjlig att avstå från:
    4 SEK för solcellsel tex.
    Det får dock inte bli som i vissa nät där de får betalt för att avstå leverera el vissa tider.
    OT: SVD har idag några uppslag om extremväder och arktis is-där tom tvivlare på den enda läran finns med! Eller i alla fall nån som inte är helt säker på verkan-orsak.

  10. BjörnT

    Låt oss granska siffrorna som uppges för vindkraften och jämförelsen med kärnkraf i artikeln som länkas från #3.  Man uppger där effekten till 100 GW. Men man säger också att det motsvaras av 39 kärnkraftverk.  Då medelkapaciteten per kärnkraftverk är under 0,9 GW så skulle det motsvara mer än 110 kärnkraftverk om det är som det påstås att man jämför äpplen och päron. Lägg därefter till att Kärnkraftverk ingalunda har 100 procents upptid, utan under 90 procent så ska ni se att man gjort en rimligt korrekt jämförelse!  Det här är (ett av)problemet(n) med er på Climatescam, ni är så ivriga på att hitta fel i det som sägs om förnyelsebar energi och som ni uppfattar som positivet (för den förnyelsebara energin) att ni inte ens orkar göra en rimlighetskontroll  innan ni baserar ut hur felaktiga siffrorna är!  Eller är det bara en brist på förmågan att utföra aritmetiska operationer?
     

  11. Lasse

    38 stämmer rätt bra med Forsmark i år och Lillegrund enligt Vattenfall.
    3000 timmar för vind och ca 8000 Mwh för  Vattenfalls Forsmarksreaktorer i snitt: Ger 38 st
    Normalt är dock landbaserad vind inte så effektiva som havs. Så räkna neråt!

  12. Björn T.
    Har kollat dina länkar. En talar enbart om Gigawatt och det är effekt och när det gäller vindkraftverk är det installerad effekt, inte hur mycket energi som de facto producerats. En annan artikel om solkraft talar om GigaWatt per timme vilket är energi. Den pekar på en specifik timme då man nådde ett högt värde. Cherry picking? Blanda ihop begreppen?  Förvisso

  13. Lasse

    Hittar ingen annan uppgift på driftstid så där har de rätt.
    Men att påstå att vindkraften kan ersätta dessa kraftverk är en bluff.
    Vinden är opålitlig och det är främst annan elproduktion de kan ersätta, om ens elen behövs då det blåser. Det är väl den stora dolda nackdelen, förutom den synliga.

  14. John Silver

    Snacka om spikar i kistor, vad gör Nummer 1?
    http://www.wnd.com/2012/09/al-gore-bails-from-green-energy-investment/
    ROTFLMAO

  15. BjörnT

    Ingvar Engelbrecht.  För det första får du hålla  i sär de två artiklarna.  Jag har förklarat den om Vindkraft i min #10. I artikeln om sol (#4) så ställer jag frågan: är det någon som har sagt annat än att de talar om den energimängd dom producerar under några timmar?!  Artikeln talat om ett produktionsrekord.  Du slår in vidöppna dörrar. Jag valde den för att visa att Ingemar Nordins flåsiga iver att dödsförklara alternativ energiproduktion nog är tämligen förhastad när Europas överlägset framgångsrikaste industrination ständigt ökar sin förnyelsebara energiproduktion och slår rekord på rekord!  Märkligt att man ständigt måste förklara det uppenbara!
     

  16. guy

    BjörnT #10
    Det är ju fint som snus på papperet, men hur garanterar du att vindkraften levererar i en jämn ström? Gör inte dom aritmetriska operationerna volter då?

  17. Ingemar Nordin

    John Silver #14,

    Apropå Al Gore. Det är väl så att många professionella investerare nu flyr fältet. Men samtidigt så gäller det att hitta köpare till deras förlustaktier genom glättig propaganda om hur bra det går för vind- och solbolagen. Som vanligt är det väl småspararna som blir blåsta.

  18. Åke N

    Även i Polen tycks det gå illa för vindkraften:
    http://www.rechargenews.com/energy/wind/article324127.ece
     

  19. BjörnT

    Lasse #13: Artikeln om vindkraft gör endast detta uttalande ” Installed EU wind capacity has reached the 100 gigawatt mark – the equivalent of power generated from 39 nuclear plants”  De gör inga utfästelser om att det skulle kunna ersätta 39 kärnkraftverk. Antingen saknar du läsförståelseförmåga eller också upprättar du avsiktligt halmgubbar. Märkligt hur hela doa-kören här börjar skandera att vindkraften inte kan leverera en jämn ström över tiden så fort det uppmärksammas statistik på dess snabba tillväxt!  No shit, Sherlock!!  Vilken nyhet!
     

  20. Björn T #15
    Det är väl ett tämligen meningslöst rekord. Vad alla länder behöver är en jämn och säker tillgång på energi. När det finns ett ekonomiskt och skalbart sätt att ta hand om och lagra momentan energi så kan det vara intressant

  21. Lasse

    BjörnT då förstår jag ingenting av nedanstående citat:
    ”Installed EU wind capacity has reached the 100 gigawatt mark – the equivalent of power generated from 39 nuclear plants”
    De talar om effekt men jämför med energi. 39 Kärnkraftverk leverarar 39 gigawatt i ett jämt flöde.
    EUs vindkraftverk levererar 0-100 kärnkraftverks effekt på tider som ingen kan styra.
    Det är nog inte bara min läsförmåga som är förvrängd!
    Förvillande till oinsatta!
     

  22. BjörnT

    Får man fråga menigheten här att om det skulle bo i, säg, en  ö-nation i Stilla havet på 28:e breddgraden Syd utan möjlighet till import av fossilbränsle (kanske en handelsblockad kanske ett religiöst påbud av en diktator som heter Al Gore)).  Vad skulle ni välja för el-försörjning.  Ett kärnkraftverk med effekten 1 GW, eller 800 off-shore vindkraftverkoch 300 on-shore vindkraftverk med sammanlagd märkeseffekt på 3 GW?
     

  23. Lasse

    Beror på om de vill läsa på kvällen eller kyla sig mot en flödande sol. Eller om de är beroende av en processindustri med 24 timmars driftstid.
    Söderhavet låter som sol och lättja: Vind och solceller!

  24. Björn T #22
    Ganska dum hypotetisk fråga.

  25. guy

    BjönT,
    ”Märkligt hur hela doa-kören här börjar skandera att vindkraften inte kan leverera en jämn ström över tiden så fort det uppmärksammas statistik på dess snabba tillväxt!”
    ”Eller är det bara en brist på förmågan att utföra aritmetiska operationer?”
    Angående läsförståelse. Det var fråga om dina aritmetiska övningar inte om tillväxt.
    ”Europas överlägset framgångsrikaste industrination ständigt ökar sin förnyelsebara energiproduktion och slår rekord på rekord!”
    Jag tror att du glömde rekordet i kolkraft, eller håller du på med körsbärsplockning? Det är väl allt skäl att ta med helheten.

  26. BjörnT

    Lasse: #21.  Vi kan nog enas om att du inte förstår…. De jämför effekt (power).  De talar inte om energi, alls. Det som implicit påstås är att medeleffekten på de 100 GW installerad märkeseffekt som nu uppnåtts på Vindkraft i EU motsvarar den medeleffekt som du kan förvänta dig av 39 genomsnittliga kärnkraftverk. Är i inte så säker på att de, säg, 50.000 vindkraftverken som är utspridda över hela EU ger en så oerhört mkt ojämnare energiflöde än 39 kärnkraftverk som ingalunda levererar en jämnt flöde av 39 GW! Kärnkraft har sina problem de med.  Visst ojämnare, men inte så enormt stor skillnad utslaget över hela EU.  Och, for the record, är jag ingalunda någon kärnkraftsmotståndare.  Däremot är jag emot fossilbaserad el-prpduktion.

  27. BjörnT

    Guy: Kan du lämpligen länka till en referens att Tyskland nu slagit rekord i kolkraftsprodukttion!?  Och igen, jag är inte kk-motståndare, tycker att Tyskland tagit fel beslut. Men det är intressant och lärorikt  att ta del av deras ansträngningar inom vind och sol- baserad energiproduktion.  Till skillnad från infantil grön energi bashing. Och tråden handlar väl om att grön energi är i en dödsspiral…inte om fossilkraft!?

  28. HenrikM

    BjörnT #26
    Enligt Vattenfalls analys av de olika energislagens Co2-påverkan så hävdar de att vindkraft genererar dubbelt med Co2 jämfört med kärnkraft per producerad enhet. Då kan man väl kalla vindkraft fossilbaserad energi???? eller? 🙂

  29. BjörnT

    HenrikM: #28. Ingen energiproduktion är fri från att generera C02-utsläpp.  Jag talar aldrig om fossilfri kraftproduktion. Jag talar om förnyelsebar dito.  Men eftersom KK har ett mkt lågt CO2 utsläpp per  producerad energienhet är en dubblering av det också mkt lågt.  Ofantligt långt under vad fossilkraft generar.  Men du har ju en smiley på kommentaren, så jag utgår från att det var ett skämt.
     

  30. guy

    BjörnT #27
    Tysklands rekord i kolkraft är kanske inte rekord ännu, men med nuvarande politik på kommande. Du kanske borde bekanta dig med vad Jonny Fagerström skrev sept. 8. 2012.

  31. HenrikM

    BjönrT #29
    Jupp! 

  32. OR

    BjörnT #27
    Tråden handlar väl om att rekorden i installerad effekt vindkraft kommit till med subventioner, och inte subventioner till grundläggande forskning och försöksanläggningar, utan subventioner till löpande produktion. Vad skulle det infantila vara med att inse att detta kanske inte är hållbart?
    Nedgången i den amerikanska och europeiska solcellsindustrin har jag fått för mig att den beror på konkurrensen från Kina. Genom det låga priset på solcellspaneler skulle det kunna vara en vettig investering även i Sverige. Men det är väl fråga om hur länge kinesiska arbetare kan tvingas subventiuonera oss med låga löner.
     

  33. HenrikM

    BjörnT
    Jag blir lite förbryllad över dina kommentarer, att elda upp biosfären är nog den enda rimliga ”förenyelsebara” energiproduktionen, det är har vi i Sverige varit duktiga på. Men jag antar att det kommer krypa fram med tiden att det inte är så smart miljömässigt (sot, partiklar och annat som skadar både natur och människor). De övriga förnyelsebara alternativen passar i alla fall inte i Sverige:
    – Vindkraft, det är redan för dyrt även fast man inte räknar backupsystem mm (60-80 öre/kWh).
    – Solkraft, om de tillverkas ska de givetvis sättas upp i länder med sol när de så hög energiåtgång.
    – Vågkraft, Sverige har ingen kust med vågor.
    – Vattenkraft, som jag tolkar det är det redan färdigutbyggt, dessutom har ju vattenkraft en tämligen stor påverkan på natur. 
    Kvar blir kol/gas/kärnkraft. Jag prioterar i följande ordning: kärnkraft/gas/kol.

  34. BjörnT

    Guy: Du fabulerar alltså. Och joodå.  Jag har läst vad Fagerström skriver om Tysklands energiproduktion och jag är inte imponerad.  Rekommenderar dig och alla andra att studera denna oerhört pedagogiska PP om Energiproduktionen i Tyskland första halvåret 2012.  

  35. Björn

    Nej, det går inte att bygga en stabil värld med fantasi som grund. Den som tror att vi kan ge jordens alla många miljarder människor en hållbar utveckling med tillgång till stabil energiförsörjning, byggd enbart med ”grön” energi, är genom sina fantasier samhällsfarliga. Energiförsörjning handlar om framförhållning för att kunna tillgodose världens växande befolkningar med livskvalitet byggd på erfarenhet och innovation inom energisektorn. Den energiförsörjning som det handlar om bygger på högteknologi som antingen redan finns eller som är under utveckling. De politiker som låter sig luras av de grönas småskalighet, är på väg att leda in världens befolkningar i en återvändsgränd med allvarlig energibrist som följd. Vi behöver en ”vuxen” syn på energiförsörjningen, vilket vi knappast kan påstå att de gröna småskalighetsivrarna har.
    Vattenkraft och kärnkraft är fortfarande de bärande energiförsörjarna här i Sverige. Skall vi plottra bort det tekniska kunnande som finns på dessa områden på grund av politisk okunskap om energiförsörjning precis som man nu håller på med i Tyskland? Var finns det politiska ledarskapet någonstans som förstår vart vi är på väg med dessa fantasifoster i form av grön energi?
     
     
     

  36. Herrejösses vad mycketinfantilt  trams bara en kommentator lyckas generera.
    Hur mycket av den så kallade ’gröna energin’ som det talas om här klarar av att stå på egna ben? Ekonomiskt och utan tvångskommenderad konsumtion av den?
    Faktum är ju att de verksamheterna även då knappt klara sig. Stänger man av flödet av skattepengar stannar de nästan tvärt.
    Och sen det där ’tekniska dravlet’ om att ’i genomsnitt’ levererar de ju ngt iaf. Killen verkar ha noll aning om vad energiförsörjning handlar om.Vilka system som krävs för att leveranser skall kunna ske kontinuerligt och tillförlitligt. Bara upprepar sådant han har hört från ’officiella källor’ och tror att det emotsäger Ingemars postning. Samt gnäller över valet av rubrik.
    Hela invändningen verkar ju vara: ’Men där finns ju massor av slikt kvar … ’ vilket ingen ifrågasatt och som alltså också är storleksordningen på problemen.  
     

  37. BjörnT

    Och där kom Kling, eller är det Klang?

  38. Som sagt … tramsa kan du BjörnT. Frågan om du kan ngt annat också. Tex föra en faktisk diskussion?
    Jag ögnade igen din rapport från Fraunehofer Inst (i Freiburg) men hittade absolut inget om verksamhetens ekonomi. Men du kanske anser att ’den kan ju någon annan bekymra sig för’. Trots att du ovan uppmanade folk att räkna själva … 

  39. Ingemar Nordin

    BjörnT, har du aktier i sol- eller vindindustrin. Lyd ett gott råd; sälj!

  40. John Silver

    Al Gore did!

  41. BjörnT

    Jag noterar att vissa här har problem med det engelska ordet power.  De tycks tro att det (i energisammanhang) betyder energi.  Det gör det inte. Power (i energisammanhang) motsvarar vårt effekt. Missförståndet uppstår nog pga av vi i Sverige har det idiotiska namnet kraftproduktion när vi menar energiproduktion.  Vi säger kärnkraft, vindkraft, etc när vi borde skriva kärnenergi, vindenergi.  

  42. BjörnT

    Ingemar Nordin: tack för tipset.  Men de enda aktier jag äger är i mina egna bolag och de är varken i sol- eller vindenergibranschen. 

  43. Peter Stilbs

    OT – SvD hade i morgonens prasselupplaga 3 sidor om ”det allt vanligare extremvädret”, med en påkostad grafisk bilaga. Men jag hittar inget i webbupplagan.
    I går såg jag förresten ett avsnitt på Discovery Science om ”oförklarliga händelser” av olika slag – bl.a. en kort snutt om fotbollsstora iskulor som slagit ner från klarblå himmel. Nej – man avfärdade is från flygplan – men en meteorologforskare närmast dreglade över tanken att det var resultat av en ökad fuktighet i övre atmosfären pga ”global warming”  

  44. Buster

    Det sker kritik i vindkrafts-frågan i Norge.
    http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt

  45. Från John Silvers länk
    “Everyone in alternative energy knows their goose is cooked because subsidies are going down, and so is the price of oil and natural gas if we are allowed to drill for it here,” Gunderson said. ‘”But if you want to have energy in your portfolio, there are plenty of American stocks producing traditional energy that are doing just fine.”
    Kanske lite tillspetsat, men oändligt mycket mer relevant än det ’infantila grön energi och gröna job’-tramset vi matas med (och som en del tycks ha svalt med hull och hår.
    Ingemar #17
    Grejen är ju precis den, att de som har väderkornet för vad som är gångbart politiskt och medialt uppvaktar politikerna för både ’satsningar’ (utbetalningar), ’investeringar’ (pengar från pensionsfonder mm) och ’omställningar’ (ditkommenderade kunder och regleringar).
    De hämtar pengarna från dem där de lättast kan få dem (de som okritiskt shoppar loss för andras besparingar). Och det lär de försöka så länge det går.
    De småsparare som köper möget frivilligt har dock bara sig själv att skylla. Däremot är allehanda satsningar på ’etiska fonder’ mm av förvaltade pengar rena bondfångeriet.

  46. John Silver

    # 43
    Låter som om det kommer från Fortean Times.

  47. Christopher E

    BjörnT #22
    På en önation? Kärnkraft utan tvekan! Med 300 snurror på land finns det ju ingen plats att bo och med 800 i havet (rimligen kustnära) är dessutom möjligheten till turistinkomster spolierad. Vilket självmord för en liten önation. Och vilken kostnad, dessutom. Och sedan bli strömlös när det inte blåser…
     
    #29
     
    ”Ingen energiproduktion är fri från att generera C02-utsläpp.  Jag talar aldrig om fossilfri kraftproduktion. Jag talar om förnyelsebar dito.”
    Jag talar aldrig om förnelsebar, då ingen energiproduktion (sic) – energiomvandling alltså – är det. Kärnkraft är faktiskt mer ”förnyelsebar” än vindkraft i och med att den använder färre ändliga resurser per kWh.
    #41
    Även om det skulle föreligga språkförbistring, är installerad effekt ett sällsynt dåligt val att jämföra vindkraft och kärnkraft med. Vindkraften har låg tillgänglighet, och det enda syftet jag kan se är att få vindkraftens siffror att se mer imponerande ut i retoriskt syfte.
     

  48. BjörnT

    Subventioner…vilken oerhört naivistisk syn på subventioner som här florerar…..  Feed in tariffer, riktade skattelättnad, certifikat, utsläppsrätter, statliga bidrag, offentligt ägande, RUT och ROT, brittiska flottan som skyddade brittiska handelsflottans intresse i 300 år, den amerikanska krigsmakten som skyddar amerikanska over seas investeringar, offentligt finansierad forskning, professorer som extraknäcker som konsulter inom sitt expertis området eller startar bolag baserat på det know how som det offentliga bekostat uppbyggnaden av, U-hlälp, AMS subventionerad arbetskraft, brobyggen vägbyggen järnvägar,till och med socialbidrag (då kan våga riska att starta ett bolag  går det åt helvete kommer staten att ge dig försörjning)….herre jösses, all verksamhet i alla tider uppvisar ett varierande drag av vad man kan kalla bidrag.  Det är oerhört enkelspårigt att sikta in sig på en enstaka företeelse och hojta att just detta är orättvist subventionerat!  Allt är subventionerat, vare sig man inser det eller ej.  Ekonomiska framsteg uppstår genom att ett fritt näringsliv får agera inom tydliga ramar och med stabila och transparanta spelregler.  Just nu har många länder ett speciellt fokus på att med allehanda regler som kan kallas subventioner få  igång en förnyelsebar energiproduktion som även har fördelar som diversifiering, mindre fossilutlsäpp, ökande kunskapsmassa, arbetsskapande, minskad imprtberoende med mera. Det görs fel, det görs misstag, det utnyttjas, vissa blir rika på kuppen, andra ruinerade.  jaha…sån är verkligheten. Vi har de politiker majoriteten förtjänar.  Och det sätt vi styres på är med majoritetsval, på gott och på ont.  Alternativet är värre. Om man är totalt historielös och tittar på hur världen är just nu kan man naturligtvis fördöma att just bio, sol och vinbaserad energiproduktion är subventionerad.  Men hur har det sett ut historiskt?  Hur mkt av tidigare energiproduktion har sunbventionerats? Och på vilket sätt?  Och ur är det idag? Installerar du en ny oljepanna (i stället för säg fjärrvärme) i din villa idag är jobbet subventionerat med ROT.

  49. HenrikM

    OT, om inte har sett den här presentationen så är en trevlig helgövning (från professor Salby): http://www.youtube.com/watch?v=ZVCps_SwD5w&list=PLILd8YzszWVTp8s1bx2KTNHXCzp8YQR1z&index=3&feature=plpp_video

  50. Mycket text för att beskriva det helt uppenbara: Stänger du av tillflödet av skattepengar/ditkommenderade kunder faller korthuset ihop …
    Åt vilket håll flödar pengarna netto är den första och mest relevanta frågan. Som vissa vill undvika mer än allt annat, genom att prata om precis allt annat. Tex bondfångarfraser som ’installerad effekt’  
     
    Och som sagt oförmåga att bruka språket korrekt. Maten i Sverige är inte subventionerad bara för att momsen är lägre. Men dylikt infantilt trams får man ofta höra från stollekanten som gillar att förslösa andras pengar. Totalt oseriöst!  

  51. István

    BjörnT #34
    Oerhört imponerande utredning, som bara tyskar äro mäktiga.
    Skriven dessutom av dom som vet bäst!
    Nu väntar jag bara att Du, för att vederlägga professor Nordins cherry picking, också kommer med en lista på artiklar som visar på sol och vind industrins senaste triumfer.
    När allt kommer omkring borde en industri med självförtroende välkommna att nu äntligen bli av med klåfingriga politikers manipulerande. Att få stå på egna ben och slippa slöa konkurrenter som bara överlever på subventioner.
    Det finns många bönder som helst vill bli av med subventionskrånglet.
    Hittar Du något liknande hos sol och (vår) vind aktörerna?

  52. ”Allt är subventionerat, vare sig man inser det eller ej”
    Och inget är då förstås beskattat!? Obetalbart!
    🙂

  53. Eller den här:
    ”sån är verkligheten. Vi har de politiker majoriteten förtjänar. Och det sätt vi styres på är med majoritetsval, på gott och på ont”
    skriver alltså en som blir fullständigt hispig för att vissa (osubventionerat!) ägnar sig åt en av demokratins grundpelare:
    Dvs engagerar sig, läser på, debatterar och försöker öka och sprida kunskapen om politiken och dess verkningar och kostnader. 
    Man får förmoda att även sådant borde skötas av myndigheterna istället? Ett sanningsministerium kanske? Och kunskapen kan man ju tydligen öka genom att subventionera sk ’grön energi’ som alltså också påstås ’skapa nya jobb’!?
    Allt detta är helt sant i la-la-land, fråga ministeriet! Och de som inte tror på det är bara infantila och naiva som inget förstått.
    Jo tjena …
    🙂  

  54. Adolf Goreing

    #27 BjörnT! Det finns mycket på nätet om Tysklands enorma satsning på kol
    http://www.reuters.com/article/2009/04/29/us-germany-coal-plants-analysis-idUSTRE53S1S320090429
    http://www.cfact.org/a/2162/Media-ignore-German-coal-plants-tout-propaganda-film-Fuel
    http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Germany#cite_note-11
    Det är intressant att notera din resa från raljant översittare-AGWare till mer nyanserad kommentator. Många här har redan gjort din resa och den är smärtsam när man plötsligt inser vilka dimridåer som har spridits i årtionden. (Och då menar jag inte från Big-oil och all s.k ”förnekare”)
      

  55. 47# 46# 45# mfl
     . 
    Om begreppet ”hållbart”.
     .
    Jag jämförde åtgång av material dvs byggnad + bränsle. Då ser jämförelsen ut följande sätt:
     . 
     
    Kärnkraft 0,5 ton/GWh 
    Vindkraft 20 ton/GWh 
    Kraftvärme > 1000 ton/GWh
     . 
     
    Då räknar jag vindkraftfundamentet till 2000 ton och det är nog i underkant.
    Jag har inte räknat in bygge av vägar där man nog måste räkna med en kilometer per VKV vanligtvis i orörd natur.
    Ej heller har jag räknat in avskogning för väg och kringområde samt kalkbrott och grustag.
     . 
    Jag skulle uppskatta om någon kan kontrollera mina beräkningar.

  56. Ch E #47
     . 
    Här i min kommun Västervik finns det förslag till vindkraftplan med 200 och 400 VKV i olika scenario. Det skulle skapa VINDKRAFTFLYKTINGAR i vår egen kommun.
     . 
    Kärnkraft är helt klart det mest hållbara om man ser till jordens resurser och människornas behov. 
     .  

  57. bom

    Ingemar! Det är något på tok med Din Elbilslänk!

  58. Monodemon

    Apropå matdrivna bilar så lär vi få se fler artiklar av det här slaget framöver:
    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/paniken-stiger-i-usa-infor-baconbrist_7531622.svd 

  59. pekke

    http://www.spiegel.de/international/germany/new-coal-fired-plants-could-be-key-to-german-energy-revolution-a-854335.html
     
    http://www.spiegel.de/international/germany/instability-in-power-grid-comes-at-high-cost-for-german-industry-a-850419.html
     
     
    http://www.reuters.com/article/2012/09/25/us-europe-emissions-shale-idUSBRE88O0GC20120925
     ”(Reuters) – Shale gas has jolted traditional roles in the planet’s climate drama, giving cleaner fuel to the United States, whose displaced coal has headed to Europe to pollute the old continent. ”
     
     
    Sol och vind kan fungera på lokal nivå om man inte har några större krav på stabil elförsörjning, men i ett industriland med krav på stabil elförsörjning så är sol och vind snarare ett problem eftersom de har så svajig produktion samtidigt som man måste ha bas och reglerkraft på tomgång dygnet runt vilket kostar rejält för ägarna.
     
    Dagens moderna processtyrningar är mycket effektivare än de gamla system som fanns för 40 – 50 år sedan, men är i gengäld extremt känsliga för minsta blip i elnäten, så ett svajigare elnät kan bli förödande för många av EU:s industrier.
    Det problemet löses inte med att ha fler kopplingar till grannens elnät om även denna har lika svajigt nät utan riskerar att sprida ett lokalt problem till allt fler i stället.

  60. Christopher E

    L Cornell #55
    intressant. Sunda förnuftet säger ju att en storskalig verksamhet använder mindre resurser än en extremt småskalig verksamhet som vindkraft per producerad enhet. Jag var inblandad i en insändardebatt om detta utan att lyckas få vindkraftsivraren att förstå att man måste jämföra mer än uranet och vinden när man definierar vad som är ”förnybart”. Det behövs vindsnurror också…
    Det är måttligt lätt att finna hur mycket  som ingår i vindsnurror, men svårt att finna siffror för kärnkraften, dock. Vad väger ett kärnkraftverk? Hur fick du fram en siffra där?
    Men oavsett exakta siffror, kärnkraft är tveklöst mer ”hållbart” än vindkraft!
    #56
    Jag förutspår en liknande utveckling i min kommun. Det fanatiska utplacerandet av snurror överallt görs utan hänsyn till turism och boendevärden. Om inte flyktingar så i alla fall minskad inflyttning, vilket också skadar. 

  61. Christopher E

    BjörnT #48
    Det var många ovidkommande jämförelser för att försöka försvara att fungerande elproduktion på skattebetalarnas bekostnad ska ersättas med dyrare, mer miljöförstörande och sämre produktion.
    Förnyelsebart jobbskapande…? Driver du med oss? Det är ju precis tvärtom. Kostnaderna för kapitalförstöringen kostar ju fler jobb i samhället än de få jobb snurrorna ger. Det finns studier som stöder om det inte är uppenbart för alla. Eller tror du verkligen tex att vi får fler jobb i Sverige om förbjuder grävskopor och anställer en armé av individer med varsin spade istället? 🙂

  62. Holmfrid

    #55
    Pite Markbygdens  1101 st VKV  med install. effekt ca 4000 MW  kräver   550 kvkm markutnyttjande.  3000 ha  skogsmark skövlas för torn, vägar och kabeldragning.  Projektet levererar ca 25% av installerad kapacitet eller 8 TWh till en kostnad av 70000 milj. kr – en investeringskostnad på 70 milj. kr/MW, vilket kräver ca 65 öre/kWh för att gå runt. (15 år/6%).  Med back up av minst 8TWh från vattenkraft tillkommer ersättning till vattenkraftbolagen för stilleståndet enligt aktuella spotpriser – troligen kostar strömmen då 100 öre/kWh.   Nu pågår sonderingar med kommuner och företag att ”kliva på” vagnen med pengar ur personalens fonderade pensioner. (Jfr maffiapampen  Jimmy  Hoffas agerande med Teamsters pensionsfonder i USA på 60-talet)
      Tilläggas kan att regionen inom ett år kommer att kunna ta del av kärnkraftsel från grannlandet Finland till attraktiva priser.

  63. Homlfrid #62
    >Nu pågår sonderingar med kommuner och företag att ”kliva på” >vagnen med pengar ur personalens fonderade pensioner
    Man baxnar! Vad har de fått i huvudet istället för hjärnsubstans?  Gröt?
     

  64. Lars W

    Holmfrid #62
    En fråga. Ingår utbyggnad av kraftnätet i dina kalkyler? 

  65. pekke

    Att vindkraftsatsningar inte handlar om miljö eller klimat är helt klart.
    Det handlar om pengar !
    Finns det inga pengar( subventioner ) att göra så vill de stora spelarna inte vara med.
     
    ”  Denmark’s Dong and Iberdrola of Spain — two of the largest investors in Polish wind farms — are looking to exit Eastern Europe’s largest energy market just as the government moves to overhaul its system of support for green energy by effectively cutting funding for onshore wind. ”
    http://www.rechargenews.com/energy/wind/article324127.ece

  66. I E # 63
    I vart fall har två pensionsfonder, jag tror det är tredje och sjätte, investerat i vindkraft, och – GIVETVIS förlorat pensionärernas pengar. 
    En av dem har tom investerat mer än tillåtet. 
     

  67. Tålis

    ”Investeringarna” minskar globalt i ”grön energi”: Clean Energy 2Q12 Press Release. Kort:
     
    • Financial turmoil in Eurozone, China slowdown and US PTC uncertainty cause 8% quarterly project finance decrease
    • Absence of large deals push M&A deal volumes to two-year low
    • Venture capital & private equity investment hits three-year low as solar and energy efficiency investment wanes
    • Public market activity posts modest recovery but US and European IPOs remain rare

  68. István

    BjörnT#22
    Får man skicka tillbaka frågan?
    Kan Du tänka dig att Vkv lösningen skulle vara ett lämpligt alternativ?
    Horribelt!
    Varför inte Kkv. Nyckelfärdigt levererat och förankrat på lagom avstånd från ön. Ingen tsunamirisk. Inga ingrepp på ön.
    Men visst har vkv berättigande. Var teknik på sin plats!
    Vännen med sommarstuga på enslig ö i Vänern snickrar just på en sådan makapär. Kul projekt! Annars är det gasol och solceller som gäller.
    Har inte frågat, men nästan säker på att han skulle avböjja förslaget på eget kärnkraftverk! Det är svårbyggt för hemmasnickrare.
     

  69. Ingemar Nordin

    bom #57,

    Fixat!

  70. Holmfrid

    Nätutbyggnad för 25 miljarder kr tillkommer – alldeles nödvändigt m h t att kunderna finns söder om dalälven.
    Om problemen i Danmark framgår i kommentarerna att ett öppnande av Barsebäck diskuteras – köpa verket billigt tror man,  en typisk dansk affär!!

  71. Sven B

    Buster #44
     Tack för länken till NRK  Den skulle vara något för SVT  men men ack ack. 

  72. Ingemar Nordin

    Jonas #45,

    De småsparare som köper möget frivilligt har dock bara sig själv att skylla.

    Jag kan i och för sig hålla med om detta som en grundprincip. Men vad säger man då lurendrejeriet involverar statlig propaganda i regim-TV, myndigheters glättiga marknadsföring och vars försäljare belönas med priser, utmärkelser och hedersbetygelser från statliga myndigheter (typ universitet och statliga forskningsfonder)?

    Åtminstone en del av de privata småspararna och investerarna är då kanske snarast att betrakta som offer för kriminell verksamhet?

  73. Staffan

    Filmen ”Promised Land” ska göra för ”fracking” efter olja, vad ”The China Syndrome” gjorde för kärnkraften:  Få bort den.  Eller i alla fall, få särskilt kultureliten att avsky den.
    En trailer finns här (2:31):
    http://www.youtube.com/watch?v=j_hecewwC6E&feature=youtu.be1112222
    Pengarna kommer från Image Media Abu Dhabi.  Ägs av regeringen i UAE, United Arab Emirates.
    Lustigt sammanträffande… Eller hur?
    (Vet ni något om North Dakota’s ekonomi idag?)

  74. BjörnT

    The first electricity link between Ireland and UK has been officially opened and the deal between the two nations will become effective at the start of next month, enabling thus the UK to benefit from Ireland’s wind resources.

  75. BjörnT

    UK to become a net power exporter by 2020
    Britain could become a net exporter of energy within 8 years due to increasing renewable energy production and the construction of new interconnectors that will contribute to provide more power to its neighbors.
    According to a report released by National Grid NG.L in which is analyzed the long- term future of the UK’s energy networks, it is expected that imports and exports will increase due to the rise in interconnection capacity and in renewable power production, so that UK will become a net exporter by 2020.Later this year, British government has made a subsidy program under which they expect to produce about 31 GW of wind capacity and 6 GW of biomass by 2020.By 2030, Britain will sell power to France, Norway, Belgium and Netherlands. källa http://www.energymarketpricece.com

  76. Bengt Abelsson

    BjörnT #75
    Genom att bygga dessa gaseldade kraftverk kan det vara sannolikt att exportmöjligheterna ökar.
    Källa: energymarketprice, samma som BjörnT
    UK is planning to build twenty new gas-fired power stations which will add 20GW of generating capacity to the national grid by 2030 amid a considerable increase in consumption of the fossil fuels, according to the climate and energy secretary, Ed Davey.
    It is likely that gas will continue to play a major role in the UK’s energy mix for at least the next two decades, with Davey insisting that the expansion of gas-fired power stations would not harm the prospects for investment in renewable energy or in the government’s carbon reduction targets.
    The new strategy will be unveiled this autumn and will imply investments of hundreds of billions of pounds in new electricity generation capacity.
    This new has prompted many contradictory reactions from environmental groups and renewable energy investors which are concerned that a new ”dash for gas” would put carbon targets beyond reach and discourage investment in renewables.

  77. Ingemar #72
    huvudet på spiken tamejfan!!

  78. Ingemar Nordin

    Björn T 74-75,

    Med rejäla subventioner kanske man kan sälja konserverad gröt också?

    Här är en mer djuplodande analys av vindkraftens ekonomi. Flera delar varav den sista här:

    http://www.masterresource.org/2012/09/wind-consequences-v/

  79. Gunnar Strandell

    Björn T #48
    ”Just nu har många länder ett speciellt fokus på att med allehanda regler som kan kallas subventioner få  igång en förnyelsebar energiproduktion som även har fördelar som diversifiering, mindre fossilutlsäpp, ökande kunskapsmassa, arbetsskapande, minskad imprtberoende med mera.”
    De satsningar Sverige gjort för att minska oljeberoendet sedan 1970-talet har halverat importen och gjort att det nästan bara är vägtransporter som forfarande kräver fossil olja. Vindkraftsutbyggnaden kan inte att ändra på det och tar därmed resurser som kan användas bättre. Jag utgår ifrån att du inte köpt Miljöpartiets utsaga om att vindkraft är bra för att den kräver  mer arbetstillfällen än andra satsningar.

  80. Håkan Sjögren

    Ingemar Nordin # 17 & 39 : Det är väl självklartatt de, som lurats att satsa på vindkraft och köpt Svarta Petter vill försöka att sälja honom vidare. Tyvärr tycks detta drabba småsparare, men själva skurkeriet svarade ju de för, som lurade  de första köparna att inhandla Svarte Petter. Mvh, Håkan.

  81. Ampersand

    Buster #44
    Tusen tack för länken till NRK:s vindkraftprogram. Om det kommer att sändas i SVT, ska jag rita kors i taket.  
    Underbart med f.d. statssekreterare Heidi Sørensen, som helt underkänner den politik hon tidigare varit med om att sjösätta. Önskar vi hade lika ärliga f.d. statstjänstemän här i landet.
    Rekommenderar alla här att se programmet. Speciellt BjörnT.

  82. BjörnT

    ”On 14 September, wind turbines connected to the National Grid (UK) produced over 80 gigawatt-hours (GWh) of electricity, just over 10% of total UK generation. This was far from being a one-off: with more than 4,000 turbines both on and offshore now connected to the grid, wind produced 48 GWh of usable electricity per day on average during September, adding up to about 6% of overall daily national electricity requirement. On many days, wind is now the fourth-largest source of UK electricity, after coal, nuclear and gas. Indeed, this figure is a significant underestimate, because about two gigawatts of wind are connected directly to local networks and so not directly visible to National Grid.”
    ”From analysing National Grid data of more than 4,000 half-hour periods over the last three months, a strong correlation between windiness and a reduction in gas-fired generation becomes clear. The exchange rate is about one for one: a megawatt hour of wind typically meant the UK grid used one less megawatt hour of gas-derived electricity. ”
    Källa. 

  83. Håkan R

    ==> BjörnT #82
     
    Istället för att bomba ”siten” med citat kanske du kan svara på några enkla(?) frågor gällande den svenska vindkraftsutbyggnaden.
    Svenska Kraftnät kan bara räkna med en momentan tillgänglighet på 6% för vindkraften.
    Ser du något problem med att elkunderna tvingas subventionera en verksamhet där de samtidigt måste bekosta att en nästan lika stor reservkapacitet ständigt hålls  tillgänglig?
    Sverige har idag en (nästan) utsläppsfri elproduktion och har ett elöverskott vilket enligt de flesta bedömare kommer att öka de närmaste 10 åren, det innebär att huvudparten av den el som produceras av vindkraften kommer att exporteras. 
    Tycker du att det är en bra ide’ att svenska elkunder skall subventionera vindkraft och den förödelse av naturvärden det för med sig, och i förlängningen även tvingas subventionera en utbyggnad av exportkapaciteten i kraftnätet för att denna vindkraftsel skall kunna exporteras?
    Är det rätt att svenska elkunder skall subventionera en verksamhet som innebär att de svenska elpriserna på sikt hamnar på samma nivå som de Tyska och Danska?
    Kungliga Vetenskapsakademiens Energiutskott anser att vindkraftsutbyggnaden i Sverige är överdimensionerad , och att den inte bidrar till någon minskning av CO2 utsläppen,  pengarna borde istället satsas på att få ned utsläppen i transportsektorn.
    Avsikten med vindkraftsutbyggnaden sägs vara att minska CO2 utsläppen och då förstår de flesta det som att det skall minska VÅRA utsläpp, om KVA har rätt innebär det att detta inte gäller.
    Är det svenska elkunder som skall subventionera eventuellt minskade CO2 utsläpp i tex Tyskland?   

  84. Holmfrid

    #44  Buster,
    Tack för den norska länken.  Noterar hur Maud Olofsson pushade norrmännen till dumheter.  Ett klassiskt syndrom  –  miljönytta, världsfrälsare med CO2-stämpel,  politisk snömos med unga karriärister runt statsministern,  inkompetens/ovilja att utreda konsekvenser,  stendöv för experternas varningar.  Att driva oljeplattformarna med vindel är ju ofattbart dumt, när man har ”gratis” gas på plattformarna som driver turbiner.  Alternativet att exportera denna gas till tysk elproduktion är ju befängt.
        Här ser vi hur unga sossar (Utöya-generationen)  med dåliga kunskaper faller undan , när dom opportunistiska vindarna blåser.  Vindmölleäventyret kostar norrmännen 300 miljarder kr, samtidigt som tyskarna i Rostok  skrattar hela vägen till banken.

  85. joel

    Buster #44
    Jag ska föreslå för dokumentärredaktionen på SVT att de sänder detta enastående program (även om jag inte för ett ögonblick tror att de kommer att göra det).
    Jag tjôtade på dem, några gånger, att de skulle sända ”Englar med skit på vengene”, också från NRK. Efter fjärde påstötningen fick jag svaret att de hade sänt programmet nån gång 2007, och därför inte tyckte den behövde sändas igen. Men det är ju _nu_ den verkligen behövs!

  86. Holmfrid

    Komplettering till #84.
    Att i konsekvensens namn ställa den självklara frågan om att stoppa den 3 miljoner fat/d  olja/gas- produktionen   visar den falska norska synen på klimatfrågan.  Oljan kvar på havsbotten ger ju de största effekterna.

  87. Håkan Bergman

    NRK har ett utmärkt arkiv  ”Englar med skit på vengene” hittar ni här:
    http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/193197/

  88. Lasse

    Norrmännen har också ett bra tekniskt ugeblad som tar upp Tyskarnas problem/möjligheter med solkraft i nätet.
    Kända problem som kanske kan komma att bemästras så småningom. http://www.tu.no/energi/2012/10/01/frykter-enorme-strombrudd-etter-solkraft-boom

  89. BjörnT

    Håkan R  m.fl.:  Den som började ”bomba” med citat var väl trådskaparen?!  Eftersom han bara plockade fram negativa saker i sina citatbomber så svarade jag med några positiva sake, om förnyelsebar energi. Nåväl.
    Jag får en massa frågor om Vindkraft.  Jag är ingen förespråkare av just  Vindkraft.  Konstaterar bara att elcertifikatsystemet har satt spelreglerna och vad marknaden satsar på inom det  har jag ingen speciell åsikt om.  Det hysteriska attackerandet  här mot vindkraft, anförd, passande nog,  av en äkta pansaröverste ser jag bara som en sektliknande yttring som följaktligen är meningslös att diskutera.  Ett tips bara i all välmening; studera Smith och Ricardo om både absoluta och komparativa fördelar och minns att även elektricitet är en vara som man kan handla med över nationsgränser.

  90. BjörnT

    Dödsspiral, my ass:  Var på seminarium idag där representanter från World Bank, African Development Bank, Asian Development Bank och European Band for Reconstruction and Development  deltog och redogjorde för sin verksamhet.  En väldig stor del av deras utlåning och finansiering av infrastrukturprojekt går till energisektorn och förnyelsebar energi tar en väldigt stor del av den kakan. I många utvecklingsländer ser man möjligheten att grodhoppa över stadiet med storskaliga fossilbaserade energiverk och i stället satsa på decentraliserad och förnyelsebar energiproduktion som inte kan utsättas för prischocker och bristsituationer. Jfr med hur de kan hoppa över utbyggnaden av fast telefoni med linor kors och tvärs över landet som går till fastmonterade plastlådor och direkt gå på mobiltelefoni och smartphones.  

  91. ces

    Thomas #82 Det är ingen källa. Det är en propaganda-central.

  92. Pelle L

    Björn T #90
    Intressant seminarium förstår jag!
     
    Ser fram emot att du gör en detaljerad redogörelse, med liite mer detaljer.
     
    Av ”bankernas” namn att döma har du varit på ett säljmöte för skattefinansierade pengabrännare.
    Du är inte rädd att du får en lite glättad bild av situationen.
     
    Vilka är alla de grodhoppande länderna? Hur ser kalkylerna ut?
    Och var kommer finansieringen från?

  93. Lasse

    BjörnT
    På tal om linor kors och tvärs. Tyskarna accepterade vindkraftverken men tycks ogilla linor som går mellan dem. Därför fick de svårt med leveranserna, men fick ändå betalt. Barnsjukdommar. Sen hade väl vi en diskussion som du vred runt på ett sätt som ger oseriöst intryck. Vind och Kärnkraft kan inte ge samma energistabilitet och ju mer av den osäkra energin desto mer krävs för att säkra den. I dagens DI står att industrin satsar på LNG, kanske lockar det låga priset helt utan stöd!

  94. Inge

    Björn T
    Ja de låter ju bra med förnyelsebar energi för utvecklingsländer. Men vad ska de välja! Vindkraft ger bara energi när det blåser och solceller bara när det är solsken. Vad annat har de att välja på. De får vara lyckliga halva dygnet eller så. Förnyelsebar energi är på modet helt enkelt, mest bland okunniga trendkänsliga beslutsfattare så det är klart att de propagerar för det.

  95. Christopher E

    BjörnT #90
    Hallelujamöten till trots… på en punkt har du kanske rätt. Det är svårt att tala om ”dödsspiral”… när man redan ligger platt på marken och aldrig rest sig.
    På tal om helheten; vindkraftens del av världens enrgiproduktion är mindre än en halv procent efter årtionden av propaganda och subventioner… där ser man. 😉
    Med Matt Ridleys ord i The Spectator i mars i år:
    To the nearest whole number, the percentage of the world’s energy that comes from wind turbines today is: zero.
     
    Despite the regressive subsidy (pushing pensioners into fuel poverty while improving the wine cellars of grand estates), despite tearing rural communities apart, killing jobs, despoiling views, erecting pylons, felling forests, killing bats and eagles, causing industrial accidents, clogging motorways, polluting lakes in Inner Mongolia with the toxic and radioactive tailings from refining neodymium, a ton of which is in the average turbine — despite all this, the total energy generated each day by wind has yet to reach half a per cent worldwide.
    If wind power was going to work, it would have done so by now.” 

  96. BjörnT

    Sektbeteendet intensifieras….  ALLA har fel utom vår klicka klick…vi har skådat sanningen. Bygger man inte storskaliga fossileldade kraftverk och utan satsar t.ex. på decentraliserad, småskalig och förnyelsebar energiproduktion och t.ex. på att utbilda kvinnor som kan installera en solpanel, några batterier och lite LED belysning så man har ljus när det är mörkt, se på TV, lyssna på radio och ladda sin mobiltelefon då är man djävulens hantlangare….eller åtminstone  naiva  individer som anslagsberoende klimatalarmister och storkapitalet  bakom solpaneler och vindkraftverk (ni vet de som alltid storskrattande går till banken), lurat skjortan av. (Och pensionspengarna.)

  97. Lasse

    #96 Kan vara bra att ha två olika syn på en sak:
    #90 Kan som sagt vara bra med fler åsikter i frågan!
    Det är problem med konsensus utan att se problemen! För de finns!

  98. Håkan R

    => BjörnT #89
    Ser att du undviker diskussion när frågorna blir konkreta men det är alltid jobbigare när man skall försöka komma ned på jorden igen, vad du kanske inte förstått är de flesta på den här sidan mer pålästa än vad du förefaller vara kring problematiken med intermittent energiproduktion. Du har ännu så länge inte lyckats tillföra något av intresse utöver ett antal körsbärsplockade citat som du inte ens orkar kommentera.
    Du skriver sedan:
    ” Ett tips bara i all välmening; studera Smith och Ricardo om både absoluta och komparativa fördelar och minns att även elektricitet är en vara som man kan handla med över nationsgränser.”
    Det är nog ingen här som har synpunkter på att det går att handla elenergi över landsgränserna men jag tror inte att att varken Smith eller Ricardo tyckte att det var en bra ide att framställa varor med hjälp av subventioner för att sedan sälja dem till ett pris som understiger produktionskostnaden

  99. BjörnT

    Lasse; Doakören här tål inga avvikelser: Människor åstadkommer inte koldioxidökningen och den är förresten ofarlig om inte rentav nyttig.  Vindkraftverk är det ohyggligaste människan hittat på.  Den dödar allt från fladdermöss och landskap till pensionskapital och bruttonationalprodukt.

  100. Håkan R

    => BjörnT 99
     
    Om du nu inte har någon annan plats att leka på, kan du väl ändå försöka bidra lite.

  101. Lasse

    99 BjörnT
    Vill du ha konsensus och klapp i ryggen så skulle du varit kvar på seminariet där pengarna fördelades.

  102. KF

    BjörnT #99
    Nämen, äntligen har du nästan alla rätt. Fantastiskt! Ett litet fel bara: ”Människor åstadkommer inte koldioxidökningen” är inte helt korrekt. Människan är bara ansvarig för en liten del av ökningen, borde du skrivit. För övrigt, Bra jobbat!

  103. BjörnT

    Håkan R  #100: Du kan ju titta på # 10, 26, 34, 41 och 48.  Plus alla de länkar och referenser jag gett i övriga postningar. 

  104. BjörnT

    Håkan R #100  Eller är det kommentarer som #102 som bidrar?

  105. Björn nu snackar bu bara strunt:
    Folk här talar gång på gång om för dig att hela den förnyelsebara energisektor är ett penga-slukhål. Och enda skälet att mycket av sådant blir av är just för att där finns en kran från vilken man kan erhålla pengar, utan att behöva leverera ngt av motsvarande värde tillbaks.
    I många fall (inte alla) är verksamheten lika meningsfull som att tillverka suddegummin för 400 kr st, och tvinga konsumenterna att köpa ett visst anta sådana hela tiden, samt via skatten betala den tillverkningen.
    Det skulle flockas ’suddegummitillverkare’ kring en sådan ’satnsing’ också. Och de skapar lika mycket mer arbete som där skapas av att slå sönder butiksfönster, eller hälla mer grus i växellådan.  
    Precis som där poppar upp genuskonsulenter och klimatsamordnare mm.
    Innan du jämför nyttan (den verkliga) de faktiskt levererar jämfört med de resurser som krävs och matas in (tvingas dit), och även jämfört med de tillgängliga alternativen kan du omöjligen uttala dig om ngt är bra eller inte. Bara tycka och blint hoppas på att det du gissat även håller för granskning.
    Hittills har du mest varit i ren förnekelse om vad frågan gäller. Doakören är ju du, som likt så många andra aktivt vill vara ovetande .. så att man kan fortsätta drömma rösa får man förmoda.

  106. Och så gnäller du BjörnT,
    De länkar du har kommit med har lästs och kommenterats av ett flertal. Och det har även förklarats för dig vad de faktiskt betyder.
    I din första Reuters-artikel sa ju ’vindkrafts prepresentanten’ rätt ut att det var ’den politisk risken’ (att inte erhålla mer pengar) som var ’hotet’ mot fortsatt uttbyggnad och att ’kapitalbildning’ (=tillförsel) var detden stora stötestenen.
    Den bekräftade ju väsentligen Ingemars post (om du nu kan läsa bortom rubriken) 

  107. Pelle L

    Björn #96
     
    Det är tråkigt att du alltid går i taket när du inte får medhåll i allt!
     
    Skall vi diskutera t.ex. ”decentraliserad, småskalig och förnyelsebar energiproduktion”, så måste du ju komma med lite kött på benen på dina argument, inte bara tomma paroller.
     
    Det finns ett exempel på ”småskalig, distribuerad produktion” som fortfarande många minns med en rysning (utom de som dog svältdöden förstås).
    Du har väl hört talas om Det Stora Språnget Framåt?
    Varje bondgård skulle ha en masugn på bakgården, Kina skulle överträffa Englands stålproduktion osv.
    Det är ett bra exempel på hur det går när man låter ideologi styra över förnuft och ekonomiska kalkyler.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_spr%C3%A5nget
     
     
    PS
    Intressant är att Lysenko hade ett finger med i spelet när det gällde jordbrukets utveckling: Ideologiskt flummande fick ersätta vetenskap.
    Vad påminner det dig om, Björn T?

  108. BjörnT

    PelleL: Nåja Lysenko hade inte helt och hållet  fel.  Vissa gener kan kopplas av och på och en på- eller avkoppling kan ärvas. 🙂  Annars har ju Lysenko fått stå modell över hur illa det kan gå om ideologi får styra vetenskap och här ser på Klimatskammen man ju oerhört tydligt hur den libertianska ideologin får styra över det ”vetenskapliga” tänket, en slags lysenkoism alltså. 
     

  109. KF

    Ojojoj, BjörnT. Jag lovar, du kommer att få vääääldigt ont när du ramlar av din höööööga häst.

  110. Slabadang

    Björn T!
     
    Du gör reklam för liberalism. Det är tydligen det som behövs för att skydda oss från lögner och manipulationer av samhällets alla institutioner. Från vänstern överstatligheten och miljörörelsen kommer lögnerna. Sanningen från liberalismen.

  111. BjörnT

    KF bidrar till debatten…..igen (dessförinnan # 102….)

  112. BjörnT

    Ja du  Slabadang…jag är liberal..du är inte liberal..du är libertian.  Du hyllar troligen Ayn Rand och har säkert varit med i Fria Moderata Studentförbundet och aldrig trampat ur barnskorna.
    Måste vara jobbigt att leva sitt liv och ständigt vara rädd för alla samhällets institutioner….ungefär som Folihattarna även om jag nog inte tror att du tror att regeringar bestrålar din hjärna, förgiftar dig med fluor och sprider virus via Chemtrails….men rädslan och misstron har ni gemensamt.

  113. Thomas

    BjörnT #112 ”libertian” är ett ord som mig veterligt inte finns, du menar nog ”libertarian”, och långt ifrån alla libertarianer hyllar Ayn Rand. Rand var ju egentligen Marxist i sin världsbild även om hon till skillnad från Marx såg kapitalismens sista mest extrema fas som målet medan det för Marx var ett samhälle som var så outhärdligt att folket skulle göra revolution.
     
    Det jag finner mest fascinerande med libertarianter, speciellt amerikanska sådana, är hur ofta de är militanta. De litar inte på staten för fem öre, utom i ett avseende: de stödjer en stark militär och vill gärna gå i krig med alla länder som de ser som hot, eller bara för att ”frälsa” andra länder. Det fanns t ex en stark libertariansk falang som stödde invasionen av Irak och försökte sätta upp en libertariansk drömstat där. Fungerade inte så bra. Dvs, man lyckades onekligen riva ned den existerande staten rätt effektivt, men inte vart folk glada för det.

  114. BjörnT

    Och Slabadang…du sätter ju din förhoppning till LENR, som så många Foliehattar…därmed, ånyo, inte sagt att du är det (tvärtom som jag sa i #112) . Men jag kan förstå nånstans att om man förkastar all typ avv förnyelsbar energiproduktion att det ligger nära till hands att tro på LENR…ungefär som att tro på Teslas mystiska maskin!  Tror du på den med?
     

  115. BjörnT

    Thomas: libertarianter finns nog inte heller 🙂 , annars har du rätt…har alltid problem med det där ordet, är nog nåt Freudianskt…

  116. BjörnT

    Fast libertian ger drygt 40.000 träffar på Google så jag är inte ensam…

  117. Bengt Abelsson

    Björn T #82
    Detta behandlas i detalj på Bishop Hill – och sågas tämligen totalt.
    Givetvis är det så att elförbrukningen inte ”vet” var elen produceras.
    Det intressanta är a) är elkraften billigare samt b) bidrar vindkraft till lägre CO2- utsläpp.
     
    Svaren är  a) nej och b) nej.

  118. BjörnT

    Bengt Abelsson:  Bishop Hill har sågat….jaha…det var ju ett övertygande argument…och din lilla Quizz redovisning…ännu mer så….heavy….speciellt utan länkar…ett mycket typiskt Kllimatskams argument!

  119. Slabadang

    UI L Karlsson
     
    …… Han hade en faktiskt halvbra i sin första post om skeptikerskolan men denna andra är… pinsamt substanslös ….. ………..Att det var skeptikerna som stod för vetenskapen och alarmismen för galenskapen med sin klimatastrologi svider rejält i självkänslan på alla de uppblåsta hemmagjorda klimatprofeter som nu bara står där med skammen över förlusten med sin tappade självkänsla………
    Nu kommer det bara ….. från förlorarhörnan som efter att fått i princip alla observationer slagna i huvudet på sig inte hittar hem till hemmahörnan längre.
    ……………………… 
    http://uppsalainitiativet.blogspot.se/2012/09/guide-for-aspirerande-klimatskeptiker_27.html#comment-form
    Kommentar modererad

  120. Pelle L

    BjörnT #108
     
    ”Nåja Lysenko hade inte helt och hållet  fel”
     
    Det var alltså dina argument för en småskalig vindproduktion?
    Förutom de tomma flosklerna då.
     
    Lysande Björn, lysande!

  121. Håkan Sjögren

    BjörnT # 99 : Staten blåste pensionsfonderna på runt 250 miljarder kronor. Nu spenderar fpnderna själva en massa pengar på ren guano som klimatsmarta investeringar. Det kommer säkerligen att bli fler bromsar som slår till när man lekt kapitalister och investerat i skräpverksamhet. Jag anser att staten bör betala tillbaka de knyckta pensionspengarna och lossa på bromsen på pensionerna. Mvh, Håkan.

  122. BjörnT

    Slabadang:  Upphetsningen  tyder på nervositet…ju sämre argument ju högljuddare liksom…ganska vanlig reaktion…..och att utse sig själv till vinnare i debatten …gång på gång som du gör..ttsk..tsk….börjar du tvivla på LENR som lösningen på mänskllighetens energiproblem…
     

  123. BjörnT

    PelleL:  Kan du inte berätta igen om de analyser du förde fram i #8 och som jag var tvungen att korrigera i #10.

  124. BjörnT

    Håkan Sjögren #121  Så du tror att du får igen de 250  miljarderna Göran Persson tog hand om  och får en högre folkpansion om vi förnekar koldioxidens uppvärmande effekt?!  Eller hur ska jag tolka ditt inägg?

  125. Claes L

    Thomas #113
    ”Det jag finner mest fascinerande med libertarianter, speciellt amerikanska sådana, är hur ofta de är militanta. De litar inte på staten för fem öre, utom i ett avseende: de stödjer en stark militär och vill gärna gå i krig med alla länder som de ser som hot, eller bara för att ”frälsa” andra länder. ”
    Du känner inte att du blandat ihop begreppen lite ? Det känns på något sätt som om du felaktigt vill smeta en libertariansk etikett på alla som inte är demokrater. 
    Du kan ju enkelt kontrollera vad den enda libertarianska presidentkanditaten står för och då konstatera hur ditt påstående är precis det motsatta till hur det verkligen förhåller sig.

  126. KF

    Som sagt, BjörnT. Klättra ner från hästen slå slipper du ramla och slå dig.

  127. Bengt Abelsson

    BjörnT #118
    Jag sammanfattade 126 kommentarer, samt att jag tror att även en normalbegåvad CAGW-anhängare hittar till Bishop Hill utan min karta.
    Bedömningen av vindkraftens komparativa ”fördelar” är min egen korta sammanfattning – om jag skulle satsa EGNA pengar.
     

  128. Thomas

    Claes L #124 Libertarianer är en spretande samling folk. Det är ju inte så att de alla är för en stark militär, långt därifrån, men likafullt tycker jag man träffar på fler sådana än man kunde vänta sig av en rörelse som är så skeptisk mot statsmakt.
     
    Objektivisten Leonard Peikoff kallar sig visserligen inte libertarian, men när nu objektivismen var uppe kan jag ta upp honom som typexempel på en sådan där statsfientlig hypermilitant.
    http://www.peikoff.com/essays_and_articles/end-states-who-sponsor-terrorism/
    ”The choice today is mass death in the United States or mass death in the terrorist nations. Our Commander-In-Chief must decide whether it is his duty to save Americans or the governments who conspire to kill them.”

  129. Thomas #113
    Ayn Rand Marxist!!
    Det var nog bland de mest oinitierade som kommit från dig!!
    Vilka av hennes böckaer har du läst

  130. Ingemar Nordin

    Det finns en mycket enkel lösning på divergerande åsikter om s.k. ”förnyelsebar” energi. Alla som tro på den satsar sina egna pengar i sådana företag, alla som inte tror på den sektorn låter bli. Och staten låter bli att använda tvångsmedel för att dra in subventioner (dvs, skatter) till att ”satsa” åt oss alla. Det är väl en rättvis lösning, eller hur?

  131. Jag menar nog att BjörnT numera slår sig varje gång han yttrar sig. Vad är hans position egentligen, alltså även om man tar det han skriver på allvar såsom om det vore övervägda ställningstaganden från någon som funderat på och vägt argumenten för och emot på ett vuxet sätt?
    Vad är det han egentligen vill framföra här? Jag tycker det mest bara låter som: ’Ni är dumma så det så. Och andra tycker att ni är dumma också. Titta bara här’
    Jag har ännu inte sett killen faktiskt bemöta vad som sägs i ngt av ämnena. Som bäst bara upprepa alarmisternas tjatter. Själv drar han upp Oreskes och Conway, och ’självreflektion’ och UI och RC, men vill dissa Bishop Hill.
    Och försöker dryga sig mot alla möjliga, som han inte ens kan stava korrekt till, än mindre vet eller förstår vad de säger. Och han försöker sig på amatörpsykologi om andras ’nervositet’. Alltså killen som knappt vågar svara på fullt normala och ffa dom relevanta frågorna.
    It behaves like a miljömupp, it smells like a miljömupp, it quacks like one and runs like one …
    What could it possibly be?   
       
      
      
       

  132. Ingemar Nordin

    Jonas N #131,

    Javisst! När argumenten tryter så får man skälla på budbäraren. Det är en allt vanligare strategi bland de gröna energikramarna.

  133. AOH

    Tänk så många ”tomma tunnor – Nalle T ”  det har passerat här hos TSC under årens lopp.
    Bäst vore kanske väl att ingnorerar dem helt.
     

  134. Håkan Sjögren

    BjörnT # 124 : De 250 miljarderna har ju hamnat i politikerhand, så de pengarna får vi nog ge upp hoppet om. Däremot kanske uppsikt över pensionsfondpengarna så att de inte slängs i sjön skulle kunna åstadkommas och kunna undvika en tvärbromsning. Mvh, Håkan.

  135. Thomas

    Ingvar #129 det är inte min idé, men det ligger mycket i den. Ideologiskt var Ayn Rand inte marxist, men hennes analys av samhällsutvecklingen har många marxistiska drag, vilket inte är så konstigt eftersom hon växte upp och studerade i Sovjet.

  136. Thomas #135
    Av ditt svar tolkar jag det som att det är någon annans idé som du tagit till dig (utan källhänvisning) och att du inte läst någon av hennes böcker.
    Det kallas väl för att sprida rykten eller hur? Utan substans. Bättre kan du!
    Jag har läst både hennes noveller (som hon kallar dem)  och även dokument där hon explicit förklarar sin filosofi.
    Du får gärna vara lite mer explicit och redovisa hur du menar med:
    ”men hennes analys av samhällsutvecklingen har många marxistiska drag”
    Det duger inte med en sådan osubstansierad utsaga

  137. Thomas

    Ingvar #136 Jag tvivlar på att hon kallade någon av dessa tegelstenar för noveller. Romaner ligger närmare till hands, och jag får erkänna att jag bara läst fragment ur dem och några kortare essäer. Heinlein som (av någon anledning) är en annan libertariansk favorit gillar jag, men Rand skriver helt enkelt uselt och hennes hat mot större delen av mänskligheten gör hon ingen hemlighet av. Här en scen ur Atlas Shrugged:
    http://aynrandcontrahumannature.blogspot.se/2007/10/that-winston-tunnel-scene-in-full.html
     
    Hur mycket har du själv studerat Marx? Om man måste läst allt av Rand för att kunna jämföra dem måste man också läst lika mycket av Marx. 
     
    Det här är inte min ursprungliga källa, men något jag hittade vid en snabb sökning om likheterna:
    http://shlapentokh.wordpress.com/2010/08/10/the-marxist-and-bolshevik-roots-of-ayn-rand%E2%80%99s-philosophy/
     

  138. Thomas. Jodå hon kallade faktiskt dessa ”tegelstenar” för noveller. (novels)
    Visst kan man bilda sig en uppfattning genom att läsa brottstycken lösryckta ur sitt sammanhang ur hennes författarskap och som tagits fram av sådana som inte gillar henne.
    Om följande passage är ett bevis på ett ”marxistiskt” drag hos Ayn Rand så är det många som hatar marxism som skulle kunna kallas för marxister. Jag till exempel.
    ”Rand finds work, production, and creativity as the foundation of a society. This significant postulate of hers is essentially deeply Marxist”
    Detta påstående från din källa är väl rätt korkad! Att arbete, produktion och kreativitet som grund för ett samhälle skulle vara nåt exklusivt marxistiskt.
    Måste vara skrivet av en övertygad marxist
    Jo jag har läst en del av Marx. Eller rättare sagt om kommunistiska ideér. 40 år sedan minst. Kommer inte ihåg någon titel.
     
     

  139. Gunbo

    På tal om libertarianism: jag råkade hitta följande sajt där den libertarianska ideologin debatteras. Denna gång gäller det amerikansk företagarkultur och -etik i förhållande till anställa.
    http://crookedtimber.org/2012/07/01/let-it-bleed-libertarianism-and-the-workplace/
    Citat:
    On pain of being fired, workers in most parts of the United States can be commanded to pee or forbidden to pee. They can be watched on camera by their boss while they pee. They can be forbidden to wear what they want, say what they want (and at what decibel), and associate with whom they want. They can be punished for doing or not doing any of these things—punished legally or illegally (as many as 1 in 17 workers who try to join a union is illegally fired or suspended). But what’s remarkable is just how many of these punishments are legal, and even when they’re illegal, how toothless the law can be.
    Outside the usual protections (against race and gender discrimination, for example), employees can be fired for good reasons, bad reasons, or no reason at all. They can be fired for donating a kidney to their boss (fired by the same boss, that is), refusing to have their person and effects searched, calling the boss a “cheapskate” in a personal letter, and more. They have few rights on the job—certainly none of the First, Fourth, Fifth, Sixth, and Seventh Amendment liberties that constitute the bare minimum of a free society…  Outside the prison or the military—which actually provide, at least on paper, some guarantee of due process—it’s difficult to conceive of a less free institution for adults than the average workplace.

    I en kommentar kan man läsa följande:
    Since states give employers any lawful power to exploit what they possess, expecting states to protect the exploited seems a little naive.
    Hm, med andra  ord ägs de anställda av arbetsgivarna. Ungefär som slavar på 1800-talet. Skillnaden är väl att dagens slavar har friheten att säga upp sig men det är många som inte hittar nya jobb utan får gå med på alla krav från arbetsgivaren för att kunna försörja sig och sin familj.
    För den som är intresserad av libertarianismen är den här sajten läsvärd:
    http://bleedingheartlibertarians.com/2012/03/koch-vs-cato-a-guest-post-by-brink-lindsey/
     
       

  140. Olaus Petri

    Ingvar E, ”novel” är ”roman” på engelska.

  141. Olaus Petri
    Å tusan. Och vad heter roman på engelska då?

  142. Gunbo #139
    Cherry-picking citat från en ganska bred debatt ger inte rättvisa vare sig åt motståndare till libertarianism eller försvarare.
     

  143. Pelle L

    svenska roman = novel på engelska
    svenska novell = short story på engelska

  144. Gunbo

    Ingvar E #141,
    Nej, jag håller med. Därför länkade jag till de sajter där debatten pågår. Jag förslog också att man läser mer. Jag citerade bara en liten men central bit av en lång artikel.  

  145. Pelle L.
    OK, tack
    Gunbo
    OK, började läsa en del men insåg att det var en diskussion om Cato kontra Koch som jag inte orkade sätta mig in i.

  146. Gunbo

    Ingvar E #145,
    Jag länkade inte specifikt till den artikeln. Det är själva sajten som är intressant. Det finns många andra artiklar som säkert är intressantare.

  147. Thomas

    Ingvar #142 ”Cherry-picking citat från en ganska bred debatt ger inte rättvisa vare sig åt motståndare till libertarianism eller försvarare.”
     
    Tänk, det där med cherry picking var precis vad jag tänkte när jag läste ditt #138

  148. BjörnT

    Kom just från ett möte med en kinesisk delegation.  De informerade mig om att nyuppförda byggnader INTE får värmas med kol.  Antar att de menar med kolvärmeverk eller kolkraftvärmeverk. Gas eller eldrivna värmepumpar måste det vara. Vidare utgår ett bidrag för mängd CO2 utsläpp du kan leverera.  Det är så generöst så att kan man  leverera ett projekt där man tar bort fossilbaserad uppvärming och ersätter det med värmepumpar (gissningsvis drivna ev grön el då) så är projektet lönsamt även om det inte genererar överskott i sig. Här finns en liten sammanfattning av kinesisk energipolicy.  Grön energi i en dödsspiral? Tror inte det va´……

  149. Åke N

    BjörnT #148. Var ägde detta möte rum? Eller är det hemligt?

  150. L

    BjörnT, är det inte i Kina dom bygger ett nytt kolkraftverk i veckan..?

  151. Thomas #147
    Nu får du väl ge dig!
    Det var du som hänvisade till länken där det sades att Ayn Rand hade nån sorts koppling till marxism.
    När jag citerar ur länken det som måste vara det du åsyftade så beskyller du mig för cherrypicking!
    Vad skall man kalla sånt! Hjärnsläpp??
    Skärpning!!

  152. Lasse

    Finns nog anledning för Kina att leta andra källor till energi än kol:
    Kolla här! http://earthobservatory.nasa.gov/GlobalMaps/view.php?d1=MOP_CO_M

  153. Gunbo #146
    OK

  154. Gunbo hittade en sajt där vänstern målar upp sina bilder om hur elaka företagen är,  men verkar blanda ihop dessa sådana med  ’chefen’. Och tror att det är libertarianism som diskuteras? Varefter han säger att det ju handlar om ’slaveri’ och kommer med annat vänstertugg  …
    Thomas har läst på liknande sidor och skall sen ’förklara Rand’
    Och BjörnT har ju pratat med kineserna, och berättar igen om konsekvenserna av olika bidragskonstruktioner …

  155. Ingemar Nordin

    BjörnT #148,

    Ditt kinesiska möte bekräftar ju bara att den gröna energin helt lever på subventioner från olika stater. Och när stater får ont om pengar (som i USA eller Europa) så har de inte längre råd med sådant lyxlir. Och då flyr investerarna och elenergibolag måste sparka folk eller gå i konkurs. Är detta så svårt att fatta?

    Men om du tror på det så är det ju bara att du satsar dina egna pengar i denna energisektor. Din trovärdighet är ju inte särskilt stor när du haussar grön energi samtidig som du inte själv vågar satsa. Det är med dig som Al Gore.

  156. BjörnT

    Åke N: vad har det för betydelse.
    L: inte vet jag. Och inte bryr jag mig.
    Ingemar: vad vet du  om vad jag satsar på?  Det enda du vet är att jag har sagt att jag bara äger aktier i  mina egna bolag och inte håller på med sol- eller vindenergi. Och när det gäller Gore så förstår jag att det känns gött att nämna hans namn.  Ungefär som vissa predikanter älskar att nämna Djävulen.  Ska berätta för dig att jag skiter fullständigt i karl´n och att jag inte ens sett hans film som det ältas så mkt om.

  157. L

    BjörnT, då kanske du skulle börja med att se Gores film så du vet vad barnen får lära sig i skolan. Att du inte bryr dig om att Kina bygger ut kolkraften med en hastighet som motsvarar hela Sveriges samlade utsläpp varje vecka, tyder på att du egentligen inte bryr dig om koldioxidutsläpp alls. Du är kanske bara ett internet-troll?

  158. Åke N

    BjörnT #146. Jag vill verifiera att mötet som tydligen ägt rum idag verkligen ägt rum. Är du mytoman?

  159. Ingemar Nordin

    BjörnT #156,

    Och när det gäller Gore så förstår jag att det känns gött att nämna hans namn.

    Ja, det ligger ju nära till hands att nämna Gore. Han har tydligen också gjort samma bedömning som de nyhetsklipp jag nämnde i inlägget. Det anmärkningsvärda är ju det hyckleri som han gör sig skyldig till när han först uppmanar alla att investera i förnyelsebar energi och sedan själv drar sig ur.

    http://www.wnd.com/2012/09/al-gore-bails-from-green-energy-investment/

  160. BjörnT

    ÅkeN: Så om jag ger dig en adress kan du verifiera  att mötet ägt  rum…heavy!! OK Waterfront  Building….did it  happen?!

  161. Apropos Ayn Rand  🙂
    http://www.cfact.org/a/2178/What-do-radical-Greens-and-Atlas-Shrugged-have-in-common

  162. BjörnT

    L: Jag bekymrar ytterst sällan om saker jag inte kan påverka. Svårare än så är det inte.
    Ingemar: Gores förehavanden anser jag ytterligt ointressanta.

  163. Inge

    BjörnT
    Dags för dig att dra dig tillbaka. Du varken kan eller vill tillföra något.

  164. BjörnT

    Inge #163. Du menar till skillnad från dina värdefulla inlägg i # 2 och 94?

  165. KF

    BjörnT
    ” Jag bekymrar ytterst sällan om saker jag inte kan påverka.” 
    Och ändå anser du att koldioxidutsläppen ska minskas? 

  166. BjörnT

    KF: Jag anser även att antalet bilolyckor i världen ska minska men det är inget jag går omkring och bekymrar mig om.  Jag skulle kunna göra en lång lista på alltifrån krig till stopp i tunnelbanan som jag anser borde minska men som jag inte bekymrar mig om då jag inte kan påverka det.

  167. Inge

    BjörnT
    Nej Björn, jag anser inte att jag har värdefulla inlägg här, tvärtom märker jag att bloggen blir mer och mer avancerad och jag har därför valt att skriva mer sällan numera. Däremot har jag varit med et tag och har perspektiv bakåt.

  168. KF

    BjörnT, let me refrase, anser du att det går att påverka temperaturen genom minskade koldioxidutsläpp?

  169. Åke N

    En sökning på google med:
    ”Waterfront  Building”+” African Development Bank”+”Asian Development Bank”
    gav 0 träffar. Märkligt.

  170. BjörnT går samma väg som så många före honom:
    Först ville han komma hit och dryga sig (men misslyckades pga hur dåligt insatt han var, även om sin egen okunnighet). Sen, ett kort tag försökte han argumentera i sak, vilket var svårt av samma skäl. Numera är det mest tramsande om att dum ’klimatpoltik’ visst finns och frodas, att kostnader inte spelar ngn roll, att levererad nytta heller inte gör det, för att sånt har alltid förekommit!? Och annat tramsigt poserande och undvikande av kärnfrågorna.
    Att ge ett rakt svar verkar stört omöjligt för den sorten … Men det är kanske därför de både tror och hejar på politiska fraser och floskler.
     

  171. BjörnT

    Åke N: Du är inge vidare på att googla….men vassego.

  172. Åke N

    BjörnT. Tackar, men varför gav du inte länken direkt?

  173. BjörnT

    ÅkeN: För det var så enkelt att googla fram den.. 🙂

  174. BjörnT

    Dödsspiralen…..

  175. Björn Ola

    Endel av Norges befolkning har förståt att det kostar skjortan att köra med vindkraft . Naturförstörelse är det att bygga ut vindkraft kom inte och säg nåt annat.

  176. BjörnT

    ”Electricity markets across Europe are experiencing a once-in-a-generation transformation, which is largely driven by the exponential growth of intermittent generation from renewable energy sources – solar PV and wind in particular. Although the rise of such renewables is both necessary and inevitable in the transition to a low-carbon economy, it is becoming increasingly difficult and costly to integrate them into the current power system. Inevitably renewable generators will be asked to play a bigger role in managing the impact their production has on electricity systems. In addition, they will have to deal with reduced financial support and legal prerogatives as policymakers will try to end their insulation from energy markets. The honeymoon period for renewables is ending, and their existence in electricity markets is bound to get a lot more challenging.”
    Sålunda inleds en intressant analys som har rubriken: The end of the honeymoon period for renewables 
    Kan krävas registrering för att läsa artikeln men det är värt besväret då den ger ett bra perspektiv på hur förnyelsebar och intermittent energiproduktion påverkar el-distributionen. Ger lite andra perspektiv än simpel grön energis bashing utan att sopa de utmaningar (problem) som står för dörren.

  177. BjörnT:s länk bara förstärker bilden av utbetalningssökande new-speak:
    ”Det här projektet är en viktig aktivitet i den resa mot en solekonomi som vi har påbörjat, säger Marie Fossum, chef för affärsutveckling i Fortum
    eller
    nya kommunikationslösningar och ökad styrning och övervakning. Ett viktigt mål är att studera om elkonsumenterna i pilotstudien med hjälp av de nya lösningarna kan minska sina koldioxidutsläpp på årsbasis med cirka 200 kg per hushåll”  osv
    Och som vanligt blir det helsnurrigt om man tittar på faktiska siffror:
    Ett svenskt hushåll ger ca 20 ton/år i ’utsläpp’, dvs det som skall studeras är ifall en minskning med ~1% kan(!) genomföras. (Det kan det säkert. Och där finns långt bättre metoder att nå detta än med dyr ny tektnik, övervakning och myndigheter som både betalar och genom för detta.
    Siffrorna pratar om 170 lägenheter (hushåll?)  dvs  motsv ~34 ton ifall målet skulle nås (inte bara ’kan’ nås). Kostnaden för bara studien  sägs vara 36 miljoner kronor vilket motsvarar ~50 helårsarbeten som i sig motsvarar ~250 ton CO2 i utsläpp. För att studera detta och bygga en sk ’FoU-plattform’! 
    Dvs långt mer än man tror sig kunna ’spara’ (och även om man bara räknar med ’projektanslaget’, inte hela och verkliga kostnaderna för alla som finns med i byråkratin längs vägen som både behöver en hel myndighet, och vill ha lön varje månad)
    Så Nej! BjörnT har än en gång visat hur mycket och hur snurrigheter som pågår och genomförs i ’klimatets namn’. Och vi kan vara fullstsändigt förvissade om att i slutändan kommer de boende Norra Djurgårdsstaden att göra som folk gör mest. Och ev posera litegrand med (realistiskt) ~0.3%  lägre CO2 ’utsläpp’ på elräkningen men istället kanske 10-20 ggr mer via omvägar pga all byråkrati och åtgärder för att möjliggöra detta.
    Om det ens blir av alltså. Annars får vi ju inte ens den ’besparingen’ på 0.3% emedan kostnaderna (extra utsläppen) får vi garanterat, samt krav av dessa att vi ju då måste ’satsa’ ännu mera ’offensivt’.
    Man måste ha extremt tunnelseende, och stenhårt hålla blicken på dessa (realistiskt) 0.3% samt ignorera allt annat. För att öht kunna (intellektuellt hederligt) intala sig att detta skulle kunna vara en bra metod för att åstadkomma något (annat än slöseri)
      
      
         
      
      
         
       

  178. BjörnT:s senaste länk (#176) redan börjar med att slå fast en dogmatisk trossats:
    ”the rise of such renewables is both necessary and inevitable in the transition to a low-carbon economy, it is becoming increasingly difficult and costly to integrate them into the current power system”
    Politiska floskler travade på varandra. Samt de anvisade ’lösningarnas’ usla prestanda som argument för att ännu mer subventioner och lagar krävs för att de öht skall kunna visas upp.
    Hela artikeln bekräftar återigen hur dyrt och dåligt det blir när politiskt dikterade ’lösningar’ (på icke-problem) skall tryckas ner i halsen på en trilskande både fysisk verklighet och dem som lever där men aldrig skulle betala för dumheterna frivilligt. Det blir både dyrt, dåligt, fungerar inte. Och efteråt måste man ändå (och nu alltås också) gör det som faktiskt funkar och har funkat. 
    Men där finns alltsås de som på fullt allvar menar att rasera (eller avveckla) fungerande verksamheter, och ersätta dem med dyrare sämre (eller tom icke-) fungerande diton, är att göra samhället lite bättre.
    Ja, det är det nog. Inte för dem som måste leva i den verkliga delen av det, men nog för dem som får sin lön betald av tossigheterna …

  179. BjörnT

    Intressant aspekt på naturgas. Ur amerikansk synvinkel visserligen. ”But with natural gas, we are once again relying on a model of centralized production, large-scale transport, and wide-scale distribution.  It has all the weaknesses of today’s electrical grid.  Acts of nature and human causes can cause disruptions.  And because natural gas is a conveniently transportable fuel, that also means it is a very exportable fuel.  Sine we won’t see any federal or state laws that require that natural gas produced in the USA must be consumed in the USA – it will go to the highest bidder – on or offshore.  While gas is inexpensive now, it hasn’t always been, and if history is our guide, there’s no guarantee that it won’t be in the future.
    So at the cusp of grid modernization, we are placing much of our energy future in a source that we hope will remain cheap and be readily available at any point it is needed, which requires committed investments in new infrastructure and enhancements to existing infrastructure.  It is an energy source that also generates concerns about potential environmental degradation and seismic destabilization.  And somehow, this all looks better than clean domestic renewables that require a different infrastructure investment, but avoid those troubling questions about price fluctuations, exportability, and environmental impacts.  Yes, we have too much “like for like” thinking about infrastructure going on when we need truly revolutionary thinking.”

  180. BjörnT

    Warren Buffet är ju inte direkt känd som någon ekonomisk naivist
    ”MidAmerican Wind announced Sunday the purchase of two wind projects from California Highwind Power, a subsidiary of Terra-Gen Power. The two projects – the 168-megawatt Alta Wind VII and the 132-megawatt Alta Wind IX — are part of the Alta Wind Energy Center and will feature a total of 100 Vestas 3-megawatt V90 wind turbines.Clean Technica (http://s.tt/1oZOE)” 

  181. Staffan

    Romney i natt mot Obama:  ”Du har gett ’$50 billion’ (50 miljarder dollar, ca 350 miljarder kr) åt ’the green energy world’ (typ konkursade Solyndra och andra olyckor).  Det är var oljebranschen har fått på 50 år (i tax breaks osv).  Om problemet för oss är att välja vinnare och förlorare, ’you pick the losers’.”   (Youtube 47 sekunder)
    http://www.youtube.com/watch?v=lGwTh-xXoQc

  182. Staffan

    Solpaneltillverkaren Solyndra fick $535 miljoner (drygt 3,7 miljarder kr) i lånegarantier från Department of Energy, år 2010.  ”Den sanna drivkraften för ekonomisk tillväxt kommer alltid att vara bolag som Solyndra”, sade Obama.
    Sedan gick Solyndra i konkurs, augusti 2011.
    –  Batteritillverkaren Ener1 fick $118.5 miljoner (ca 8,3 miljarder kr) i stimulus-bidrag från samma departement.  Men i januari 2012 gick de i konkurs…
    –  Fisker Automotive fick låna $529 miljoner från DOE, men hann bara ta ut $193 million, innan departementet stoppade dem.
    Det hade något att göra med att Fisker lät tillverka sin gas-elektriska bil Karma i Finland…
    http://dailycaller.com/2012/10/04/obama-silent-when-romney-criticizes-green-energy-tax-breaks/