Gore manar till civil olydnad

Nu tar Al Gore ytterligare ett steg i klimatkampen. I onsdags, då han höll tal i New York, manade han unga till civil olydnad.

“If you’re a young person looking at the future of this planet and looking at what is being done right now, and not done, I believe we have reached the stage where it is time for civil disobedience to prevent the construction of new coal plants that do not have carbon capture and sequestration,” Gore told the Clinton Global Initiative gathering to loud applause.

Al Gore räknar dock inte sig själv till gruppen ”unga olydiga”. Kanske för att han inte vill riskera sin ställning. Eller kanske för att det helt enkelt är bekvämare att flyga runt i sin privatjet och uppmana andra till brott. Nyligen blev sex brittiska aktivister frikända i domstolen efter en aktion mot kolkraftverket i Kingsnorth. Men det betyder inte att det numera är tillåtet för vem som helst att göra vad som helst. Jag tycker att framför allt unga människor borde vara försiktiga med vad de företar sig, så att de inte förstör sina framtidsmöjligheter.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. JOCA

    Alltså: låt mig se om jag har rätt… så vi ska inte ha några kolkraftverk; vi ska inte ha kärnkraft; vi ska inte bygga ut älvarna för vattenkraft…
    Då återstår: solceller och vind.
    Välkommen till UTOPIA!
    … jag skulle vilja se hur Gore hade tänkt sig det där… han kommer ju defintivt inte att kunna resa världen runt och predika civil olydnad med sol- eller vinddrivet flygplan…

  2. Toprunner

    JOCA:
    Har du aldrig läst Orwells ”Animal Farm” ? Det är bara packet som måste underkasta sig… grisarna inne i huset har ju andra regler eftersom de är mer jämlika 🙂 !

  3. Lars

    JOCA
    Hur gjorde man på 1700 talet? Går nu också.

  4. Peter Stilbs

    Den första association jag fick blev ”Gorejugend” – lågt, men vad ska man egentligen tycka ? Och själv vältrar han sig i lyx och överflöd. Enligt ryktet tappade han dock en hel del av sin förmögenhet i Lehman Brothers-crashen. Om detta är sant, så finns det kanske någon rättvisa i världen.

  5. Plutten

    ”Lars
    Hur gjorde man på 1700 talet? Går nu också.”
    Tja…man dog utsliten i förtid vid 35 av hårt arbete, undernäring och kyla…..Är det så du vill ha det ?

  6. JOCA

    Lars: Du bekräftar verkligen min åsikt, avsiktligt eller inte.

  7. Lars

    Tja,
    Jag tänkte närmast på att resa med vindens hjälp.

  8. JOCA

    Ja, det går ju. Att resa med vindens hjälp. Det går att köra häst och kärra också. Med lite tur kan vi köra en ångmaskin. Ehhh, nej vänta förresten. Ångmaskin funkar inte. Måste drivas med fossilt bränsle. Dessutom avger den ju vattenånga som är en ännu större växthusgas, så den är ju miljöfarlig!!!
    Ja, det går ju. Eller gick ju. På 1700-talet.

  9. Gunnar Littmarck

    JOCA
    Fundera under natten på hur måga ångmaskiner som bidrog till välfärden på 1700:talet
    Minns att Arcimedec byggde en enkel ångturbin många århundraden tidigare..
    Om vi människor, alla hjälptes åt, kunde kanske 1700:tals teknik, skapa ett för majoriteten, ”trevligare” liv.
    Polhem förmedlade kraft med sammanlänkade bräder… håhåjaja..

  10. Hurra. Ännu fler stenkastare, precis vad vi behöver. Angående debatten om 300 år gammal teknik: Skulle de inte börja med glidskärm (och de gamla transatlantiska segelrutterna) på lastfartygen för att spara bränsle? Hörde något om det för ett tag sedan, men gjorde någon slag i saken?

  11. Thomas

    Vitriol, jag har sett ett flertal olika förslag sedan första oljekrisen om att använda någon form av segel på stora fraktfartyg. Jag vet inte om idén inte hållit eller om redarna bara tyckt det verkat besvärligt.

  12. Lars

    http://www.realtid.se/ArticlePages/200802/05/20080205090548_Realtid586/20080205090548_Realtid586.dbp.asp

  13. Magnus

    Lars. Naturligtvis är det bra för skepparna om de sparar dyrt bränsle. Men man använder väl inte seglet, efter en bön om att vinden vänder, på samma sätt på returresorna? I så fall får nog rederierna samarbeta lite …med bedjandet.

  14. Gunnar Littmarck

    Magnus
    Annars väljes en sydlig rutt till Nordamerika och en nordlig mot Europa, ty då får man den förhärskande vinden akterifrån.
    Men dagens drakar duger till skaplig kryss, se på någon kite med wake eller snowboard.
    Om det är lönsamt så kommer alla oseangående fartyg ha vinddriven suport snart.
    Tekniken är ganska ny och i början krävs experter att styra seglen 350m bort.
    Snart finns nog datastyrning, som låter seglen röra sig i en liggande 8, på undanvindar.