Fredagsperspektiv igen

image010 1

Ibland skulle man vilja att sådana här varningsmeddelanden kom upp på bland annat TCS…

Också känns det bland lite trögt att börja skriva dessa fredagsinlägg, utan att upprepa sig för mycket. Man kanske kunde söka hjälp i en assistentliknande funktion som fanns en tid i Office-paketet och verkar leva kvar i vissa kretsar. Den blev plötsligt högaktuell i och med Pehr’s tidigare inlägg idag. Ack, ja.  Finns det någon som helst trovärdighet kvar i IPCC-kärnan?

hockey stick clipit graphic

Kanske ni ska koppla av genom att trängas på IKEA i helgen? En matbit kanske? De verkar ovanligt ärliga i USA – eller kanske tvingas de till det av lagstiftningen?

image007

Alla säljtrick är dock inte lika rumsrena…

image012

Kanske vi skulle återgå till energi- och klimatområdet. I torsdags morse såg jag ett inslag på de lokala nyhetsrepriserna på SVT mellan 6:08-06:30, verkade vara från Kalmarområdet – man vill göra hela södra Öland bilfritt. Ja, man kan ju åka buss, eller hur?

Och i dag var det en Brännpunktsartikel i SvD om att utreda möjligheten att göra landets lastbilar eldrivna, liksom forna tiders trådbussar. Eftersom ”man” bestämt att Sverige ska vara ”fossilfritt” 2030. Skriven av två f.d. generaldirektörer. Jodu.

I Stockholm fanns trådbussar fram till högertrafikomläggningen har det sagts mig (och tidigare även spårvagnar). I en sinnessjukt svindyr och komplicerad satsning ska man återinföra sådana i centrala Stockholm (den s.k. NK-expressen), i ett område som redan tidigare lider av trafikinfarkt. Tanken är väl att serva förnäma välbärgade Östermalmsdamer för dagens shopping – men jag misstänker att de hellre tar Taxi.

image006

Det finns något som heter Darwin Awards, och olika kandidater finns sammanställda i en rad pocketböcker man kan finna om man söker på ex www.amazon.co.uk. Belöningen avser lyckade eller misslyckade försök att på olika sätt eliminera sig själv från den mänskliga genetiska poolen. Här har vi två starka kandidater.

image009

image010

Otroligt egentligen att svenska politiker fortsätter att förhala förbud mot mobiltelefonbabblande utan hands-free under bilkörning. För att inte tala om att SMS:a eller surfa. Sverige är väl enda landet i Europa nu där det inte är olagligt. Nu senast var det någon utredare som hävdade att det inte går att bevisa att olycksfrekvensen går ner om man inför ett förbud. Visst – med en hand i örat kan man inte använda körriktningsvisare eller växla – och hur många har inte som gångtrafikant upplevt möte med zombie-likande personer med luren i örat som verkar totalt omedvetna om omgivningen – ofta söker de till och med att gå rakt igenom mötande. I en bil är samma person att jämställa med en rattfull. Sorry – men hela frågan är så absurd.

Kom i alla fall ihåg att använda säkerhetsbälte, och spänn fast lasten ordentligt!

image011

Någon mer 50-talshistoria har jag inte i minne – åtminstone ingen som är lämpad för våra distingerade läsare. Kanske en gammal mer städad på engelska kan duga?

  • A woman brought a very limp duck into a veterinary surgeon.  As she laid her pet on the table, the vet pulled out his stethoscope and listened to the bird’s chest.
    After a moment or two, the vet shook his head and sadly said, ”I’m sorry, your duck, Cuddles, has passed away.”
    The distressed woman wailed, ”Are you sure?” ”Yes, I am sure. Your duck is dead,” replied the vet..
    ”How can you be so sure?” she protested. ”I mean you haven’t done any testing on him or anything.  He might just be in a coma or something.”
    The vet rolled his yes, turned around and left the room.  He returned a few minutes later with a black Labrador Retriever. As the duck’s owner looked on in amazement, the dog stood on his hind legs, put his front paws on the examination table and sniffed the duck from top to bottom. He then looked up at the vet with sad eyes and shook his head.

    The vet patted the dog on the head and took it out of the room. A few minutes later he returned with a cat. The cat jumped on the table and also delicately sniffed the bird from head to foot. The cat sat back on its haunches, shook its head, meowed softly and strolled out of the room.
    The vet looked at the woman and said, I’m sorry, but as I said, this is most definitely, 100% certifiably, a dead duck.”
    The vet turned to his computer terminal, hit a few keys and produced a bill, which he handed to woman.  The duck’s owner, still in shock, took the bill.  ”$150!” she cried, ”$150 just to tell me my duck is dead!”
    The vet shrugged, ”I’m sorry. If you had just taken my word for it, the bill would have been $20, but with the Lab Report and the Cat Scan, it’s now $150.”

Musikhälsning? Jovisst – varför inte Brothers in Arms, från Dire Straits storhetstid ca 1985? 

Eller lite 70-talsextravaganza – Rasputin, med Boney M. Den manlige sångaren i Boney M,  Bobby Farrell avled tyvärr oväntat för ett år sedan – märkligt nog på samma dag som den riktige Rasputin, och i St Petersburg … 

 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Peter,
    tack för historien med den döda ankan och länken till Dire Straits.
    Tack för annat fredagsroligt också under en längre tid, men just idag skrattade jag högt över ankhistoriens poäng. Dessutom är det alltid kul att bli påmind om att gamla favoriter finns på nätet hela tiden.
    Tack.

  2. http://www.sciencecartoonsplus.com/gallery/globalwarming/gw01.gif
    http://www.sciencecartoonsplus.com/gallery/globalwarming/gw05.gif
    http://www.sciencecartoonsplus.com/gallery/globalwarming/gw11.gif
    Sidney Harris är duktig på att teckna vetenskap, minsann.  

  3. Lena Krantz

    Ha ha ha….Gurra gem i ny tappning!

    *gillas stort*

     

  4. Ang döda ankor: mera extremväder  i framtiden enl SR nu på Ekot. Källa FN. Desinformation inför Durban. SMHI-kille spelar med.
    SKANDAL!

  5. Bertel

    Stoppa pressarna för dyster framtid är här?

    Lyssnade på ekot(P1) för en stund sedan och vad hör jag?  
    Ju, allt blir värre enligt klimatpanelens vetenskaplig? rapport som presenterades i Uganda? i dag, gällande väderkatastrofer(värmeböljor blir 5-10 gånger vanligare mm), eller som närvarande SMHI representant Lars Berring sa att väderekstremer kommer att öka och att det nu finns det mer ”tygd”? och säkerhet bakom dessa slutsatser.

    Det tar bara en och en halvminut att lyssna igenom.
    OBS. För svaghjärtade individer ej att rekommendera.

    http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=83

    PS.Sten Kaijser/Slabadang, än är inte AGW-alarmismen begravd.DS

  6. Bertel

    M.Sc.Eng # 4

    Jag höll på att tappa hakan när jag lyssnade på nyheterna. Snacka om alarmism och att basunera ut detta som sanning. Skäms ekot och nu blir det en ett glas rioja(lat42) för att komma ner i varv.

  7. Bertel

    Peter S

    Tur att fredagsroligt finns. Höll på att läsa igenom dina alltid utmärkta alster när jag samtidigt lyssnade på nyheter som jag skrivit om ovan.

    Jag blir alltid lika glad för dina collage av tankar/bilder/skrifter/humor och ej att glömma musikhälsningen.  🙂 
    I dag var det ett behövligt motvikt mot nyhetsflödet. Tack.

  8. Bertel

    Peter S

    Glömde musikhälsningen, så här kommer lite härliga och positiva toner av Roy Orbison
    http://www.youtube.com/watch?v=lvR1YgT7QYs&ob=av2n

    PS.Jag gillar att dansa och till Boney M,s toner har det vickats höfter många gånger med blandad framgång hos det motsatta könet.DS

  9. Peter F

    Bedrövligt SR

  10. Slabadang

    Bertel! 🙂

    Klimatrapporter från SR och SMHI är väl den bästa fredagshumorn man kan tänka sig. Jag fattar inte hur de kan ha en i princip outtömlig källa av roliga klimathistorier att dra och de lyckas hitta på nya varianter till leverans princip till varje fredag.:)

    Göteborg är ett blivande torrhål ena fredagen för att vara ett blivande översvämningsområde fredagen därefter. Global warming ena fredan  för att bli clmate change till climate disruption och nu till weather erretic. Med andra ord så slår den globala klimatförändringen nu till med överfallsteknik, som mer kan liknas med lokal gerilla krigsföring. Norrköping kan blj drabbat medan Vilhelmina klarar sig undán det globala erretic ´weather lotteriet.

    Du vet färre ”hurricanes” men fler ” tropiska cykloner” du vet!!! Klimatuppvärmningförändringdisruptionerractismen är modellerat helt oberäknerligt  och syns inte förändringarna på femton år så nog fan har den gömt sig antingen på havetsbotten eller i bruset av den dagliga väderomslagstatistiken. 🙂 Visst e det kul med ÄKTA humor!!

    Bilden på tågvagnen med sina spännband över gruset måste vara säkrad av folk på SMHI!! 🙂

  11. Slabadang

    Läste att du jobbar på en bok. Jättekul tycker jag eftersom du är duktig på att få många ord och åsikter på plats på ett lättläst vis utan synbar större ansträngning.

    Jag har också funderat på att skriva en eller annan bok i många år.
    Eller måla så många tavlor att jag kan ordna en egen utställning.

    Men jag har svårt att få till det eftersom jag är intresserad av så mycket mer än klimat, skatter och korrumperad vetenskap.

    Men en fråga, tänker du ge ut boken på eget förlag, eller har du redan fått något förlag som nappat på din idé?

    Frågar eftersom jag själv funderar…

  12. Ingemar Nordin

    Slabadang #10,

    Och vet du vad som är det roligaste av allt? Jo, att IPCC-rapporten i princip dömer ut hela AGW-sidans argumentation beträffande exterväder:

    ”Projected changes in climate extremes under different emissions scenarios generally do not strongly diverge in the coming two to three decades, but these signals are relatively small compared to natural climate variability over this time frame. Even the sign of projected changes in some climate extremes over this time frame is uncertain”

    http://www.thegwpf.org/press-releases/4369-natural-variability-to-dominate-weather-events-over-coming-20-30-years.html

    De har haft ögonen på sig och vågade inte ändra så mycket i den läckta rapporten. Detta är faktiskt värt att fira!

  13. Ingemar Nordin

    PS. Jag vet inte vad SR har rapporterat. Kanske har de läst The Guardians helt felaktiga och lögnaktiga artikel, och inte själva IPCCs rapport?

    http://www.guardian.co.uk/environment/2011/nov/01/climate-change-weather-ipcc

  14. Slabadang

    Ingemar!

    SMHI har ju frikopplat sig ifrån IPCC. Bergström och Christian vad han nu heter i efternamn har ju hittat på att svenska havsnivåer skall höjas med i princip den tre dubbla nivån fram till 2100. Svenska och Nordiska klimathotsprofetior har börjat leva sitt eget liv.

    Totalt kaos råder Ingemar och det verkar mer som de olika CAGWnästena bedriver sina egna fria krig med egna strategier och klimathotstolkningar. Ett litet exempel på detta. I linje med SMHIs profetior så ökar tydligen havsnivåhöjningarna mest lokalt. 🙂
    Erretic global/local sea level rises?? 🙂

    http://www.livescience.com/14688-sea-level-rising-faster.html

  15. ”Otroligt egentligen att svenska politiker fortsätter att förhala förbud mot mobiltelefonbabblande utan hands-free under bilkörning. [—] Sorry – men hela frågan är så absurd.”

    Jag håller med – forskningen är trots allt rätt lättgenomförd*. Det är helt irrelevant huruvida handsfree används eller inte, eftersom faran med mobilprat i bilen är att ens kognition platsförflyttas och att uppmärksamheten därmed gravt försämras.

    Det är lite konstigt att så många andra länder ignorerar forskning till förmån för populistisk agenda och lurar i sina medborgare att ett förbud mot mobilprat utan handsfree har någon verkan.

    För det var väl det du menade?

    *) National Safety Council; “Is a hands-free phone safer than a handheld phone?” by Ishigami, Yoko ; Klein,  Raymond M.; Journal of Safety Research; Volume 40, Issue 2,  2009.
     

  16. ThomasJ

    Rejält avslöjande hyckleri della Sveriges Radio bevisades i dagens vetenskräpsredaktions veckomagasin där temat var kall fusion. V-red’s Ulrika Björkstén utfrågades av Gustaf Klein. Lyssna på Ulrikas svar avseende markörer för pseudovetenskap (m.m.) och jämför gärna med samma redaktions accept av en annan pseudovetenskap… he-he…
    Länk:
    http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=415

    skrolla ner en bit och klicka på ’Ulrika Björkstén om kall fusion’.

    Enjoy!

    Mvh/TJ

  17. Staffan D.

    Grönfärgat:  Steven Chu (f.1948) fick nobelpris 1997 för sitt arbete med laserljus.  Nu är han energiminister i USA.  Han vill ha mer forskning om ”alternativ energi” och kärnkraft, för att bromsa klimatförändringen.  Han har talat om en global ”glucose economy” (glukos-ekonomi) där glukos (socker) från tropiska växter skeppas jorden runt, som olja nu.  Vi borde också måla våra tak vita, säger han, så att värmen reflekteras bort, och upphettsningen bromas.
    –  Chu gav som minister solpanel-tillverkaren Solyndra lån på 535 miljoner dollar (3,7 miljarder kr) 4 sep 2009. 
    (”Solyndra also received a $25.1 million tax break from California’s Alternative Energy and Advanced Transportation Financing Authority  (CAEATFA).”  Wiki)
    –  George Kaiser, en av Obamas främsta bidragsgivare, var den som satsat mest pengar i Solyndra.  (Men det visste inte Chu, säger han idag.)  Solyndra-folk hade också många möten med Vita Hus-tjänstemän;  Kaiser mötte presidentens medhjälpare 16 gånger.
    –  Sep 2011 sökte Solyndra konkurs, och upphörde med all affärsaktivitet.  1100 anställda blev friställda. Regeringen hade försökt senarelägga detta till 3 nov.  (2 nov var det val).  Se bl.a.:
    http://news.investors.com/Article/592050/201111171944/solyndra-loan-stephen-chu-energy-dept-george-kaiser.htm

  18. Ingemar B

    Alltid intressant (rent psykologiskt) att kolla er blogg! Ungefär som på krationist-sajter…
    Oerhört intrikata resonemang, men bara det att…

  19. Ingemar B

    Kan du utveckla (förklara) ordet ”krationist”?

  20. Håkan Bergman

    Staffan D. #17
    Steven Chu:
    ”Vi borde också måla våra tak vita, säger han, så att värmen reflekteras bort, och upphettsningen bromas.
    –  Chu gav som minister solpanel-tillverkaren Solyndra lån på 535 miljoner dollar (3,7 miljarder kr) 4 sep 2009.” 
    Hur får man ett sånt resonemang att gå ihop, rent logiskt alltså? Om man bor på en så låg lattitud så att solinstrålningen är ett problem vore väl det enda rätta att fånga den i solpaneler på just taket, dubbel effekt, fånga upp solenergin innan den når taket och använda energin till att driva ac’n.
    Kan jag få ett nobelpris tack? 

  21. Ingemar B

    Ja ja, dumt av mig… ”Kreationist-sajter” ska det stå (som du redan förstått)…

  22. ThomasJ

    Staffan D. #17: Erinrar om ’COP15’ & Fredriks beredskap att satsa 8 miljarder kronor i ngn form av ’kick-off’ för att få fart på hjulen (mot undergången…), dessa enorma mängder penga-penga var på intet sätt sanktionerade av varken riksdag elle nåt annat offentligt organ. För ~ 2 månader sedan smällde Gunilla Carlsson iväg 100 mskr till Johan Rock-…ströms … SEI och strax innan världshistoriens största politiska stolpskott (Andreas C.) got sacked, beslutades att en miljard sek avsätts för ’medvetandegörande/-ökning & kunskap(?) om klimatfrågor inom offentliga organ + skolor. Dé é helt enkelt fördj****gt! I allra synnerhet när betänks, att skattebefria pensioner upp till 7.000 sek/mån ’kostar’ samhället ~ 3,4 miljarder/år, 10.000/mån skattefritt skulle ’kosta’ ~ 6,2 mrd/år (källa: undersökning av RUT = Riksdagens Utredningstjänst).

    Go figure…  😉

    Mvh/TJ

    Kommentar modererad

  23. Ingemar B

    Jomenvisst, men säg mig, hur ska man kunna ta din kritik på allvar, när du inte ens klarar av att stava till ordet ”kreationist”?

  24. ThomasJ

    Från det ena till det andra… Vi här på Bästkusten håller som bekant på med [bl.a.] feske efter hummer och hittills har säsongen varit nedranns bra. Där finns dock, av och till, rapporter om jättelika humrar och nedan länk visar en sådan:

    http://jp.dk/indland/article2610722.ece

    Intressant är att man från DK tidigare rapporterade om en hummer vägande ~ 5,6 kg – och det är ’bjässigt’ stort!
    Vi fick f.ö. för några veckor sedan en lila-/blåfärgad hummer – som fortfarande lever i sumpen i all välmåga – och för två år sedan fick vi en som var helt azurblå, tyvärr romhona som måste tébaks i spát prompt.

    Lite synd att man inte kan lägga in bilder på slikt o/e annat… förståeligt dock.  😉

    Mvh/TJ

  25. ThomasJ

    Korr #24: ska vara 5,2 kg. Sorry.
    Mvh/TJ

  26. Nu är jag lite trum-nörd så här kommer Buddy Rich
    http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=9esWG6A6g-k

  27. Peter S.

    Tack förresten, för dina underbara bilder!
    Som vanligt, oerhört komiska! Gillar speciellt hojåkarn som sitter och SMS:ar…….Inte helt stabilt, om man säger så……… 🙂
    Jag sparar ner många av dem, de är som gjorda för att göra ett riktigt bra collage av….

  28. pekke

    Senaste nytt så här på Fredagskvällen :
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hastighetschocken-upprepad_6646294.svd
    ” Experimentet gjordes om och resultatet bekräftades: Neutrinopartiklarna anlände 60 nanosekunder snabbare än ljuset på sin väg mellan Cern i Schweiz och laboratoriet Gran Sasso nära Rom. ”
    Mer här:
    http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2063163/Einstein-speed-light-2nd-set-scientists-particles-CAN-travel-faster-light.html
    Och här:
    http://www.physorg.com/news/2011-11-contested-faster-than-light-yields-results.html
     
    Rasar fysikens lagar samman p.g.a. klimathotet !?
    😉
    Ha en trevlig kväll !
     

  29. Thomas

    pekke, nej, nej, det är jorden som blir varmare för att fysikens lagar sakta ändras och ljushastigheten stiger 🙂

  30. pekke

    Vi lever verkligen i en fantastisk tid!

    Lite filosofiskt så här på fredagskvällen, så tycker jag att vi ska vara oerhört tacksamma för att vi alla här på bloggen under vår korta livstid faktiskt får uppleva det som sker nu.

    Min farmor och farfar fick under sin livstid uppleva utvecklingen från häst och vagn till Månfärder….Helt fantastiskt, om man betänker hur det var bara för generationen före dem.

    Och vi, vi har den oerhörda förmånen att få vara med när nya (kanske) barriärer krossas (Ljusets hastighet, kall fusion)

    Vem kan vara mer lyckligt lottad än vår generation människor på Klotet? Vi lever i en oerhört spännande tid!

  31. Thomas # 29
    😀

  32. Peter Stilbs

    Troed #15. Jag vill minnas att Du jobbar för Sony Ericsson ? Kommentar ändå svårförståelig.

  33. @Peter Det stämmer, vad det nu har att göra med något, men hur menar du att kommentaren är svårförståelig? Jag ser det som en dygd att basera mina åsikter på vetenskap i den mån man kan och i fallet mobilprat och bilkörning visar forskningen att handsfree inte spelar någon roll.

    Det såg inte ut som att du kände till det i artikeln.
     

  34. Håkan Bergman

    Apropå ankor, lite duck walk, chucken med dam:
    http://www.youtube.com/watch?v=F1LZuQ9E4JQ

  35. Thomas #29

    Jag har i många år fattat att tiden går fortare och fortare ju äldre man blir. 🙂

    Kanske tiden stod still från början och började accellerera i samband med Big Bang. Så småningom går det så fort att allt händer samtidigt. Lite som nu när vi har mer och mer kunskap om tidigare tider och kan göra bättre och bättre prognoser om framtiden.

    Men det blir knepigt för de som vill hålla i sig och skynda sig alltmer för att stoppa utvecklingen på någon sorts privat idealläge från igår.  🙂 

  36. Staffan D.

    Med i  alla fall lite anknytning till sådant som sagts ovan (tex ”från häst och vagn till månfärder”) skulle jag vilja säga att vi har det mycket, mycket bra i Sverige.  Ingen euro, ingen dollar,  nationalskulden fullt rimliga 39,8% av BNP  (UK 80%,  DE 83%,  GR 143% — 2010),  ingen akut kris inom synhåll här, tvärtom:  Sveriges BNP ökade år 2010 mest här (5,6%) inom EU, och perioden 2005-2010 var vi – bortsett från Luxemburg – högst i ”gamla EU”, EU15 (10,6%). (Wiki:  Economy of the European Union)  ’Den som är satt i skuld…’
    –  ’Somliga’ inser inte det här, utan menar att vi borde in i Euro-systemet…  Ack.  Hört om PIGS?

  37. Håkan Sjögren

    pekke# 28 : Experiment med atomur i flygplan har visat att tiden går olika fort, enligt Einsteins allmänna relativitetsteori,om man färdas från väst till öst än tvärt om eftersom jordens rotation släpar med sig rum-tiden. Jag tror att häri ligger förklaringen till att neutrinons hastighet tycks större än ljusets, när neutrinon går från Geneve till Italien. Mvh, Håkan.

  38. Uffeb # 35

    Det där är verkligen intressant…..

    ”Kanske tiden stod still från början och började accellerera i samband med Big Bang. Så småningom går det så fort att allt händer samtidigt”

    Oerhört intressant tankegång, Uffe!
    Ger mig sådana där AHA-vibbar.

  39. Bertel

    Thomasj # 25

    Inga fiskhistorier utan bevis som Thomas brukar säga. Tackar i förhand från (h)östkusten.  🙂

  40. Gunnar Strandell

    Peter och Troed!
    Jag har fått lära mig att det vetenskapliga underlaget säger att en påslagen mobiltelefon i bilen är lika trafikfarlig som barn eller svärmor i baksätet eller en fru i framsätet.
    Det enda som kan vara farligare är en älskarinna i framsätet, men det kan väl inte förbjudas? 😀   

  41. hahn

    Ingemar B #21, Jag har ingen personlig erfarenhet av Kreationist-sajter. Har inte heller fått några länkförslag eller uppslag till nya ideér hämtade ur sådana här.

    Men du kan bli först. Är du aktiv på många Kreationist-sajter? Känner du att AGW-hotet stämmer väl med budskapen ni tillgodogör er på dessa Kreationist-sajter? Är det vanligt att intresset för AGW-hotet går hand i hand med intresset för nämnda Kreationist-sajter?

  42. Läste för länge sedan en SciFi-story om hur vårt universum sakta”detorierade” och man kunde konstatera det genom att naturlagarna sakta förändrades och ersattes av ett nytt universum som var en evolution och därmed starkare och bättre. Utveckling liksom.

  43. Gunnar Strandell

    Håkan Sjögren #37
    Tillåt mig att komma med ett stillsamt konstaterande:
    Tidsdilatation är en konsekvens av Lorentztransformationen som blir en kärna i den speciella relativititetsteorin när Einstein fastslår att det finns en övre gräns för hastighet, c. Idag finns en neutrino som sägs ha åkt fortare, och vi kan utgå att hon inte åkte med SJ.

    Den allmänna relativitetsteorin behandlar acceleration och då är vi långt ovan det SJ presterar och inte ens top fuel dragsters hinner se skymten av Higgs, om han existerar.  

  44. L

    Troed, det behövs ingen forskning om faran av att hantera en mobil medan man kör. Det räcker att köra runt i Stockholm ett par timmar och observera hur folk klarar av det. Så sent som idag såg jag en dam som körde i mittfilen i oförminskad hastighet mellan två bilar som stannat för rött ljus vid ett övergångsställe. Fotgängarna klarade sig med ett nödrop, medan damen ifråga fortsatte ett par kvarter till för att sedan plötsligt svänga in i en parkeringslucka utan att använda blinkers. Hela tiden med mobilen vid örat.

    Det är inte heller länge sedan min bil blev påkörd av en mobilpratare. 

    Vad som händer i högre fart ute på våra vägar ska vi inte tala om. Många olyckor som saknar förklaring kan troligen förklaras med mobilprat eller SMS:ande, men det är inget man berättar för polis, försäkringsbolag – eller forskare.

    Genom att förbjuda handhållna telefoner vid körning kommer olyckorna garanterat att minska och eftersom man inte kan förbjuda handsfree-prat så får vi hoppas att vi lär oss att köra och prata samtidigt.

  45. @L 

    Jag har ingen aning om vad du vill uppnå med dina anekdoter, men de är inte relevanta för varesig det jag skrev eller det Peter tog upp.

    Du läste tydligen inte heller forskningsrapporten jag hänvisade till.
     

  46. Ingemar Nordin

    Peter, intressant bild på han som kör motorcykel och skickar sms samtidigt. Tror du att han har tränat länge? Ibland tar jag mopeden till jobb om morgnarna. Man kanske skulle försöka … 🙂

  47. CecilB

    Texting…underbart. Peter: Sluta inte med detta bara. Jag, om inte du, gillar det och tydligen flera med mig.

  48. Håkan Bergman

    Svårt problem det här med mobiler, på nåt vis känns det som att mobilen har gått från att vara ett redskap för ren röstommunikation till att bli ett ”socialt medium”, och då tror jag inte att handsfree hjälper mycket. Kanske NASA, flyget, sjöfarten och all världens militärer har lösningen, halv duplex, tvinga fram nåt elektroniskt jox i bilarna som stryper mobilen till  halv duplex radio, 99% av ”kommunikationen” är iallafall bara totalt meningslöst babbel, skulle kanske få en del att skärpa upp sin kommunikativa förmåga också.
     Sen finns det mycket intressanta observationer att göra på folk och mobiler. Minns första gången jag såg en snubbe använda handsfree, 94 var det, jag hade mobil själv och visste att det fanns handsfree men såg det då som ett dyrt och onödigt tillbehör. Det här var på en buss och jag passerade snubben och satte mig några platser snett bakom honom. Efter ett tag märkte jag att han satt och pratade rakt ut i luften, men herregud han såg ju frisk, välanpassad och normal ut tänkte jag, inte förrän han reste sig och klev av såg jag öronmusslan och kabeln ner till luren. Idag är det fullkomligt normalt med folk som irrar omkring och pratar för sig själva.
     
     För bara några veckor sen slog mig en annan sak, handsfree använder man för att få händerna fria att gestikulera med när man pratar, oklart till vem gesterna är riktade, jag lovar det var inte ett videosamtal. Kanske gestikulerande egentligen bara är en feedback när vi talar, vad säger jourhavande psykolog?
     
     Sen kan man göra en hel del dråpliga observationer när det gäller mobiler, ni har sett en tonårstjej med en mobil i örat, snacka om frånvaro. För ett par somrar sen hade jag satt mig ner på en parkbänk för att bara njuta av solen och livet runt omkring mig, när det kommer en tonårstjej med ett helt koppel hundar, 6-7 stycken lite blandat, ganska små jyckar, och slår sig ner på en bänk en bit ifrån. Nu såg man efter ett tag att en liten pekingneserliknade tik nog löpte, och en pudelliknande hund var klart intresserad, men tjejen var på hugget och satte jycken på plats. Vaken tjej tänkte jag, men det skulle jag inte ha tänkt, efter ett tag reste hon sig och samlade ihop jyckarna och började gå vidare. Ajaj nu hände det som inte fick hända, hennes mobil ringde, och jag kan ge mig fan på att ”pudeln” visste direkt när han hörde ringsignalen att nu äre grönt, nu kör vi på tiken!

  49. CecilB

    Du håller en bra nivå och överdriver inte, som är så ”påpulärt”…

  50. Ingemar Nordin

    Håkan Sj #37,

    …eftersom jordens rotation släpar med sig rum-tiden …

    Det där har jag inte hört förut. På den gamla goda tiden, när man laborerade med idéer om en eter, så fanns det en liknande förklaring till Michael-Morley experimentet som hade visat att ljuset gick lika fort i alla riktningar. En förklaring till detta var då att jorden drog etern med sig, och eftersom mediet för ljusvågorna ansågs var etern så kunde det förklara experimentets noll-resultat. (Sedemera övergavs ju detta som bekant med Einsteins teori som antog att ljusets hastighet är konstant i alla referenssystem i enlighet med Maxwells ekvationer.)

    Att materiell kroppar påverkar rum-tiden i den allmänna relativitetsteorin är klart. Men att de ”släpar med sig” verkar konstigt. Kan du utveckla?

  51. Bertel

    Troed  # 45

    De flesta verbala sk krokar mm inom bloggosfären är raka.  🙂

  52. L

    Troed #45, du kanske läste vad jag skrev, men fattade uppenbarligen ingenting. Kunde man förbjuda allt telefonerande under körning vore det givetvis allra bäst, men eftersom det är närmast omöjligt måste man börja med den vanligaste formen, handhållna lurar. Jag ser en stor skillnad när jag är i länder med förbud jämfört med Sverige. Både i städer och på motorvägar.

    Själv unviker jag även handsfree trots att jag har en bil där allt är röststyrt. 

  53. @L 

    Jag är helst säker på att jag förstår. Du anser att dina personliga anekdoter väger tyngre än korrekt utförd forskning på området.

    Själv gillar jag kunskap.

  54. L

    Troed, du hävdar alltså att telefonprat inte påverkar körningen alls?

  55. @L

    Jag hävdar exakt det som står i forskningsrapporten jag länkade till (det finns fler på samma området).

    Känner du till skillnaden mellan den vetenskapliga metoden och folktro?
     

  56. L

    Kommentar borttagen

  57. @L

    Varför postar du lögner publikt på Internet?
     

  58. L

    Sorry Troed, bevisa att telefonprat inte påverkar bilförare så vinner du.

  59. @L 

    Varför ska jag bevisa något jag aldrig påstått? Som jag började med att skriva, det du postade som svar till mig har ingenting med något jag skrev att göra och du har uppenbarligen inte läst rapporten jag länkade till.

    (Jag föreslår f.ö att du läser på begreppet ”Straw man fallacy” om du vill tas seriöst i en diskussion)
     

  60. L

    Troed, jag har läst ett flertal rapporter och sett reportage om hur handsfree påverkar bilkörning och är övertygad om att allt telefonprat borde förbjudas för bilförarre. Men som jag sa och som det nu är i stora delar av Europa, så är det den handhållna luren som man kan förbjuda. Vad har du emot det?

  61. @L

    Det hade varit bra om du hade förstått varför jag bad dig läsa på om ”straw man fallacies” innan du skapade och attackerade en ny sådan. 

  62. L

    Troed, det hade varit ännu bättre om du inte slingrade dig som en mask.

  63. @L

    Varför påstår du att jag slingrar mig? Jag har gjort ett enda påstående, stött av forskning, i hela den här tråden*. Du har skapat två halmgubbar (dvs påstått att jag har åsikter jag inte har eller har gett uttryck för) samt en rak lögn.

    Jag kan bara anta att du inte vill att dina inlägg ska tas seriöst. Om det inte är så blir jag lite oroad och föreslår att du ändrar sättet du diskuterar på.
     
    *) Det gör ingen skillnad för uppmärksamheten vid bilkörning och mobilprat om handsfree används eller inte.
     

  64. L

    Troed, jag vet att skillnaden är minimal mellan handsfree eller inte, men det saknar relevans om man vill minska olyckorna. Det är därför jag vill att Sverige gör som övriga länder och förbjuder lurarna som trots allt används till stor del idag. Det är en bra början.

  65. Slabadang

    Lyssna till IPCCs presentation av rapporten!

    Även ”slides” syns.

    http://dotearth.blogs.nytimes.com/2011/11/18/climate-panel-issues-report-on-extreme-weather-and-climate-change/

    Jag tycker det hela är så märkligt. Även om man nu tror på dessa förändringar… vad ska man rent konkret använda informationen till i Bollnäs kommun eller i Antwerpen och Botwana?? Fyra dagar med högre temp/ år i dag om tio år?? Jahhhaaaaa? va ska man göra då?

  66. L

    Slabadang, IPCC-rapporten är bara till för att höja stämningen i Durban.

  67. @L

    Jag är fascinerad över hur du menar att det kan _sakna relevans_. För att citera dig:

    ”Genom att förbjuda handhållna telefoner vid körning kommer olyckorna garanterat att minska”

    Ovanstående följer inte på resultaten av tillgänglig forskning. Tvärtom, Sverige är ett av få länder som i den här frågan verkar basera beslut på ett faktiskt forskningsunderlag istället för populär folktro.

    Sådant ska applåderas. 

  68. Håkan Bergman  #48
    Gestikulerande.  Läste för en tid sedan att gestikulerandet när vi pratar inte är avsett för motparten utan är en ren ego-grej. Exakt hur kommer jag inte ihåg men jag vet att jag accepterade resonemanget när jag läste det. Därför gestikulerar vi även när vi pratar telefon. Och faktiskt när vi snackar med oss själva ibland. :-).
    Det är också konstaterat och som jag själv upplevt att även om man snackar i en handsfree så lite beroende på vad man pratar om så tappar man en del fokus på bilkörningen. Varför man tappar mer än när man pratar med en medpassagerare vet jag inte men nog tycker jag mig märka en ganska markant skillnad.

  69. L

    Troed, du lägger ut ganska genomskinliga dimridåer. Säger forskningen att dom som slutar använda sin telefon med lur kör lika illa ändå? Eller säger forskningen att alla omedelbart skaffar handsfree? Eller säger forskningen att telefonprat inte påverkar bilkörningen? Vad är det du tar fasta på i din ”argumentering”?

  70. @L

    Jag förstår inte varför du frågar mig om saker som står i redan hänvisat material. Om du inte förstår engelska ber jag om ursäkt, men då får du säga det så ska jag göra en snabb sammanfattning som ändå går lite utöver den jag redan gjort.
     

  71. L

    Troed, tror du att alla är idioter så kan du ju fortsätta med dina valser.

  72. @L

    Oh jag tror absolut inte att alla är idioter. Tvärtom är jag övertygad om att de flesta som besöker en högkvalitetsblog som den här vet varför man ska akta sig för att förlita sig på egna uppfattningar när det finns korrekt utförd* forskning att stödja sig på istället.
     
    Dvs, det vi försökt bygga samhället på sedan Upplysningens tid.
     
    (Några ”valser” kan jag tyvärr inte hitta någonstans och har därför lite svårt att fortsätta med)
     
    *) Ja, den är välgjord 

  73. Staffan D.

    Låt de 10 första orden ange innehållet–om det finns. Då syns de längst upp t.h. Kommenterandet här är ju — t.ex. nu — helt ointressant;  i vanliga fall bryr jag mig inte om det;  läser det inte.  Men nu var det ju fredagkväll…

  74. L

    Troed, du kallar mina upplevelser för anekdoter och hänvisar till forskning utan att peka på vad i forskningen som motsäger vad jag upplevt eller vill uppnå. Med den attityden kommer du ingen vart på den här bloggen.

  75. @L 

    Nu behagar du skämta. Jag tar för givet att du vet vad ordet ”anekdot” betyder så det lämnar jag därhän, och när det gäller ditt påstående att jag inte skulle pekat på ”vad i forskningen” är det barockt. Det är resultatet av rapporten jag redan källhänvisat som motsäger ditt påstående (och artikelns) om att det skulle uppnås någon skillnad med handsfree jämfört med handhållet mobilprat.

    Ang. ”attityd” är det i dina inlägg vi hittar halmgubbar och lögner om vad andra gör och inte gör. Om det är den ”attityd” du anser man ska ha för att ”komma någon vart” kan jag bara beklaga – det håller jag verkligen inte med om.
      
    Jag lämnar diskussionen här. Jag har svårt för att ta dig seriöst.
     

  76. L

    Tack för det Troed, troll har vi sett nog av i klimatdebatten.

  77. Bertel

    Troed.  # 57

    Fredagskväll med toner av harmoni.    🙂  

     
    http://www.youtube.com/watch?v=wEwNcnklcsk 

  78. Håkan Bergman

    Ingvar #68
    Se där, när jag funderar vidare på det här med telefonerande och gester så slår det mig att det var nåt jag kände igen när jag såg den här mobilpratande,gestikulerande tjejen. Snabbtelefon, ett begrepp lika antikt som skrivmaskin, räknesnurra eller räknesticka, snabbtelefonerna dog ut när kontorslandskapen bredde ut sig, och nu minns jag att jag var lika fascinerad av hur folk gestikulerade hejvilt när dom pratade i dom.
     Lite annat kul på nästan samma tema, Iphone 4S lär ju ha nåt sorts embryo till röststyrning, ingen nyhet iofs minns när jag växte upp på 50-talet så vevade man bara ett varv med veven på telefonen, lyfte luren och sa Söderbergs eller vart man nu ville komma och det funkade. Röststyrda datorer var faktiskt rejält hajpat för runt 20 år sen, förutom dom stora drakarna så fanns det ett antal nya lovande företag som rusade på börserna. Tills en kolumnist, vill minnas på PC-magazine, ställde den enkla frågan  – hur kommer folk att uppleva att komma in i ett kontorslandskap där folk sitter och pratar med sina datorer? Det kommer ju att vara ungefär som att komma in på scizofreniavdelningen på ett större mentalsjukhus! Och nu försöker dom samma grej igen. Köper vi det den här gången? Kanske, mer lättlurade har vi nog blivit.

  79. pekke

    Faktum är att Troed har rätt, vår hjärna är konstruerad till att koppla ihop syn, hörsel, lukt och känsel.
    Så om jag kör i 90 och samtidigt pratar med någon i telefon får hjärnan svårt att koppla ihop det den ser och det den hör oberoende av om man har handsfree eller inte.

    Om man pratar med nån som fysiskt befinner sig i bilen har hjärnan lättare att koppla ihop syn och hörsel eftersom det räcker med en blick mot personen för hjärnan, sedan så ser ju passageraren vad som sker och kan hålla tyst när det behövs, förhoppningsvis.

    Vid tester har man konstaterat att det är samtalet som stör hjärnan ju mer avancerat samtalet blir och koncentrationen på vad som händer framför fordonet försvinner så man kör lika illa som en berusad.
    T.o.m. Trafikverket är inne på den linjen:

    http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Mobiltelefoner-i-trafiken/

  80. L

    Håkan B, jag hoppas vi slipper prata med datorer. Siri som ingår i iPhone 4s liknar mest ett skämt, precis som du säger så fanns embryot för mer än 20 år sedan, då man kunde diktera och så skrev datorn ut vad man sa. Men hur kul var det? Hur många använde det? 

    Som jag skrev här i tråden kan jag i bilen säga vem jag vill ringa till, jag kan säga vilken radio- eller tv-station jag vill lyssna till, jag kan säga till min navigator vilken adress jag ska till, och tekniken fixar resten.

    Men jag är totalt ointresserad av att använda den tekniken och det enda jag använder min iPhone till är som telefonbok och att ringa med. Resten av finesserna struntar jag högaktningsfullt i. 

    Det slutar med att vi blir slavar under tekniken istället för tvärtom.
     

  81. pekke

    Jag håller med Troed om att det är samtalet som är problemet när det gäller bilåkning och mobiler vare sig man har handsfree eller ej om man bortser från att slå nummer eller sms:a.
    Dessa håller också med:
    http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Mobiltelefoner-i-trafiken/Fragor-och-svar-om-mobiltelefoner-i-trafiken-/
     
    http://www.vti.se/sv/nyheter/mobiltelefon/
     
    Själv tror jag att det beror på hur hjärnan hanterar sinnesintryck från den fysiska verkligheten, att helt plötsligt ha en röst i ena örat från någon som inte existerar i den fysiska omgivningen medan man har ett helt annat ljud i andra örat och ens syn visar trafik stör hjärnans verklighetsuppfattning.
     
    Mythbuster testade samtal i mobil med att köra berusad, ju mer avancerat samtalet blev desto sämre körde de tills de i vissa fall körde sämre än när de var berusade.
    Avsnittet finns på youtube uppdelat på 3 avsnitt, första avsnittet:
    http://www.youtube.com/watch?v=3vFcIpzF7pc
    De 2 andra avsnitten finns till höger.
     
    Eller googla på:  Cell Phones vs. Drunk Driving‎

  82. Peter Stilbs

    Jag är ganska säker på att ”vetenskapliga undersökningar” av problemet kan ge det svar man vill ha (jmf klimatforskningen).

    Pekke#80 redovisar en som verkar realistisk. Hursomhelst ska man minska riskerna i trafiken så mycket det går, och jag är säker på att dessa distraherade enarmade förare utan körriktningsvisare ständigt räddas av sina medtrafikanter, och deras agerande fortplantas till irritation hos dem i närheten.

    Forna tiders bussar hade en skylt; samtal med föraren förbjudet under färd. Det gällde då inte telefon…

  83. Jan E M

    Ett tag så använde jag handsfree i bilen. Det var trassligt.

    Jag insåg själv att jag blev mycket sämre bilförare när jag pratade i telefon, så numera svarar jag inte när det ringer och jag kör bil. Undantaget är gles trafik på motorväg.

  84. Peter S # 81

    Jag håller med. Varje dag på väg till och från arbetet möter jag dessa trafikanter, som har sin ena hand ”fastvuxen” vid örat.
    Tyvärr är det oftast kvinnor. Jag menar, de brukar ju ha problem att manövrera sin bil ändå. 😉

    http://www.youtube.com/watch?v=sx08sw8swbM

  85. Christopher E

    Jag håller med Troed, lagar ska stiftas på fakta och inget annat. Att Sverige står på sig här är faktiskt lika överraskande som imponerande. Det är koncentrationen på samtalet som är problemet, inte vilken typ av lur eller högtalare eller medpassagerare det är. Men att förbjuda samtal under bilkörning låter sig nog inte göras. Inte heller att lagstifta att två händer måste vara på ratten.

    Det går utmärkt att blinka med en hand, blinkersspaken nås oftast lätt med vänsterhanden som samtidigt vilar på ratten. När det inte blinkas har det nog inte ofta med telefon att göra, vissa klarar inte detta med två händer. Jag talar sällan i telefon under körning, men en dricka eller chokladkaka i ena handen är inget ovanligt.

    Jag kör dock automat (att rycka ideligen i en lågteknologisk växelspak är ungefär lika lockande som att köpa en TV utan fjärrkontroll) så det gör ju enhandskörningen ännu lättare.

  86. Pekke #79
    Det var en ganska bra förklaring på varför mobilsnacket stör mer än att snacka med en medpassagerare. Tack för den. Stämmer bra tycker jag.

  87. L

    Christopher E, om vi är överens om att telefonprat kan jämställas med rattfylla så anser jag att man ska förbjuda det uppenbara, telefonerande med en liten apparat som förutom distraktionen under samtalet, minskar möjligheten att alltid ha uppsikt framåt och att använda händerna till bilkörning.

    Det är så självklart att det inte ens borde diskuteras och som jag redan sagt, numera ser man inte samma vinglande i trafiken där man infört förbudet som man ser i Sverige. Det är stor skillnad!

    Det faktum att handsfree också är olämpligt hör inte hit, med det resonemanget skulle även rattfylla tillåtas…

  88. Christopher E

    L;

    Jag respekterar din åsikt, men delar den inte. Eftersom studier visat att koncentrationen minskar lika mycket utan lur som med lur, är det vid lagförbud i så fall det enda rimliga att all telefoni i bil förbjuds. I synnerhet om mobilprat kan jämställas med rattfylla.

    Om problemet är att en hand är upptagen, borde även cigarettrökning, kaffedrickande mm i bil förbjudas.

    Jag är neutral i denna fråga, eftersom jag talar mycket lite i mobiltelefon både i och utanför bilar, men är lite allergisk mot förbudsiver.

    Jag är lite lätt skeptisk till egna iaktagelser som skulle kunna se skillnad i trafiken mellan olika länder enbart beroende på denna faktor.

    Är dock lite nyfiken på varför du har en iPhone om det enda du gör med den är att ringa och använda telefonbok? Det finns ju i så fall enklare modeller som både är billigare och har bättre mottagning.

  89. L

    Christopher, jag har rest i flera europeiska länder under hösten och aldrig sett någon vingla i trafiken pga telefonen. Medan jag ser detta varje dag i Sverige. Du får väl hålla ögonen öppna själv om du inte tror mig.

    (Kaffedrickning och annan konsumtion som kan påverka körningen är för övrigt inte tillåtet under bilkörning sedan några år.)

    Sedan två månader lider jag dessutom av den whiplash jag fick när en telefonpratare körde in i min bil bakifrån här i Sverige.

    Och iPhone uppfyller mina krav på tydliga siffror och enkel hantering. Det räcker, priset spelar ingen roll, jag köpte den utan abonnemang. 

  90. Åke N

    Som f.d. taxichaffis tror jag att god körvana uppväger farligheten med mobiltelefoner. När man kör taxi har man ibland 4 störande faktorer:
    1. Mobiltelefonen. Man kan när som helst bli uppringd av beställningscentralen.
    2. Kommunikationsradion. Man kan när som helst bli anropad.
    3. GPS-navigatorn. Om man behöver använda den (oftast i annan stad) tar den uppmärksamhet från körningen.
    4. Kunden. Kan ibland vara problem, men det är sällsynt.
    Men jag stannade alltid bilen då jag skulle knappa in ett nummer på mobilen eller en adress på GPS:en.
    Så jag tror inte att det är så enkelt, men håller med om att man ser en hel konstigt uppförande i trafiken där man kan se att mobiltelefon används.

  91. L

    Åke N, som f.d. pilot vet jag att man kan träna upp simultankapaciteten och därför tror jag att de flesta med tiden skulle lära sig att prata i en röststyrd handsfree utan att köra som ett rattfyllo…

  92. Åke N

    L #91. Det här med mobiler gäller inte bara bilister. Cyklister och fotgängare som uppträder som idioter i trafiken pratande i mobilen (jag bor i Uppsala). För några månader sen smällde jag med en fotgängare som sprang ut ca 4-5 meter framför min bil (privatbil), som enligt tre vittnen talade i mobilen. Jag är helt frikänd, men det kostade mig ca 15.000 kr. Det var inte en behaglig upplevelse att att se hans huvud mot vindrutan. En orsak till att jag lagt av med taxi.
     

  93. L

    Åke N, för vissa räcker det att dom lyssnar på musik i lurar för att dom ska vara helt frånvarande, medan somliga långtradarchaffisar klarar att titta på en långfilm, käka middag och styra med fötterna med farthållaren på 90 km/timmen…

  94. Åke N

    L #93. Visst är det märkligt.

  95. L #91.
    Påminner mig vad min bror som var pilot berättade angående simultankapacitet.
    Han tog värvning i flygvapnet nån gång på 40 eller 50-talet. Där fanns en telegrafist som tog emot väderleksrapporter som kom via morse i grupper av bokstavs och sifferkombinationer. Typ teleprinter ca 300-takt. Han skrev ned det på skrivmaskin. Vid sidan av skrivmaskinen hade en bok han läste i. Med ett halvt öra lyssnade han på snacket från kompisarna och kom med ett eller annat inlägg.
    Och så sög han på sin pipa.
    Han var ganska berömd.
    I väsentligt mindre skala upplevda jag det själv när jag gjorde lumpen på radarstation för F18. Hålla ett antal positioner för flygplan aktuella. Begära in höjduppgifter samt rapportera in rörelser.
    Så jodå. Simultankapacitet kan tränas in. Men då måste man träna och det är väl knappast vad ”mobilpratartrafikanterna” gör i förväg 🙂

  96. L

    Ingvar E, som pilot kopplar man bort allt oväsentligt för att klara av det som hör till flygningen, det gör det hela lättare. Med en mobil i handen är det risk att man kopplar bort bilkörningen för att klara av samtalet. 

    Med en handsfree där du bara trycker på en knapp i ratten utan att släppa blicken från vägen ökar chanserna att du kan både ringa och köra. Det är i alla fall närmast omöjligt att förbjuda.

    Men idag kan man till och med se dom som har videosamtal vid ratten och dom som mejlar med iPad medan dom kör. Men det kanske inte blir bättre förrän bilarna kör själva. Nästa Mercedes S-klass ska ju kunna följa framförvarande bil utan att man behöver gasa, bromsa eller styra…

  97. L #96
    argumenterar inte emot  🙂

  98. Håkan Sjögren

    Ingemar Nordin # 50 : I början av min tid i Linköping läste jag av intresse och pliktkänsla rätt mycket fysik i diverse tidskrifter. Sedan blev jag byråkrat, utbildningsledare för LiTH, och släppte fysiken mer eller mindre. Emellertid kommer jag tydligt ihåg innehållet i stora drag : Man hade kompenserat atomuren för såväl planets hastighet som tidens beroende av läget i tyngdkrafsfältet. Tyvärr minns jag inte källan och inte den erhållna tidsdifferensen, men jag har hittat ett liknande experiment, där man flög jorden runt åt två håll. Tidskillnaden är av rätt storleksordning, ett antal ns. Mvh, Håkan.
    http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/relativ/airtim.html
       

  99. Bertel

    L

    Simultankapacitet.  🙂

  100. Bertel

    L

    forts. # 99

    Många bollar i luften.
    http://www.youtube.com/watch?v=jXFIR_q2aDY

  101. Sten Kaijser

    Jag har två kommentarer till ovanstående diskussioner. Den första gäller det faktum att de flesta svenska har manuell växet, medan man i exempelvis Förenta Staterna vanligen kör med automatväxel. Det är åtminstone en sak mindre för händerna att sköta. Det andra är min egen erfarenhet på min enhjuling. När jag är upptränad märker  jag att tankarna ibland glider iväg utan att jag ramlar av. Om jag däremot försökte att tänka på ett matematiskt problem så kunde jag inte hålla balansen. (På en tvåhjuling är cyklande, på cykelvägar utan medcyklister, ett av de bästa tillfällena att tänka koncentrerat på matematiska problem. Detta bara för att instämma i att det viktiga egentligen är ”hur viktigt ett mobilsamtal är” när det gäller uppmärksamheten på den omgivande trafiken.

  102. L

    Jag läste igenom den ”vetenskapliga rapport” som Troed lutade sig emot och den handlar uteslutande om skillnaden mellan att PRATA i lurar och handsfree.

    Alltså inte om hanterandet av telefonen, där jag ser en stor skillnad. Vidare säger man att risken för olyckor FYRDUBBLAS med telefonprat..!

    Riskerna är lika stora eller större än att köra berusad. ”Driving drunk is illegal in many countries. Perhaps similar restrictions regarding use of the phone while driving should be considered.”

    En annan studie redovisar att 6 procent av alla rapporterade trafikolyckor orsakats av telefonprat. Jag skulle tro att mörkertalet är minst lika stort.

    Finns det någon enskild faktor som orsakar fler trafikolyckor???

     

  103. Bertel

    L

    # 99 # 100 enbart ”oneliners”(ditt varumärke), utan djubare förståelse för engagemanget i frågan. OK?   

  104. L

    Bertel, jag har inget djupare engagemang än snubben från Sony Ericsson…

  105. L #102
    ”Finns det någon enskild faktor som orsakar fler trafikolyckor???”

    Vet inte, men gissar att det förutom alldeles för hög fart kan handla om trötthet.

    Jag har ingen statistik att luta mig mot, men förare som kör med mer fokus på hastighetmätaren än vägen under långkörning är troligen en trafikfara. Ungefär lika farligt som de (ofta ungdomar) som ska visa att bilen går som ett spjut.

    Men visst vore det kul att ha en bil som man kunde prata med, och samtidigt kunna be bilen hålla käft och bli tyst.

    Årets julklapp kanske. En telefon som ringer och skickar meningslösa bilder och meddelanden som man kan klicka bort och få olika effekter i form av BOM, PANG, BADANG, SLABIM. o s v.

    Men för att återgå till ämnet bilkörning.

    Största faran i bilkörning tror jag är bristande intresse och förståelse för vad bilkörning handlar om.

  106. Bertel

    L

    OK.

  107. L

    Uffeb, ”Only use the voice control system when road and traffic conditions permit” står det i instruktionsboken. Bilkörning är farligt…

  108. L #107

    Kul. Förhoppningsvis står det också att instruktionerna aldrig få läsas sittande i bilen.. :.)

  109. Slabadang

    Lite lördagskvällsglädje?

    Försök att vara på dåligt humör efter den här! Superfusion av  ALLT?

    http://www.youtube.com/watch?v=ffdxDCwaQ4g

  110. Bertel

    Slabadang # 109

    Ny bekantskap(men väldigt angenem)för mig. Tack
    Jag ”svingar” upp tonerna lite till med följande(plåsinstrumenterna är närvarande)låt.
    http://www.youtube.com/watch?v=nfLEc09tTjI

  111. And now to something entirely different  🙂
    http://www.youtube.com/watch?v=003_ulzGw4I&feature=related

  112. Och roligare än så här kan det ingte bli
    http://www.youtube.com/watch?v=1QQzbCmlZM4

  113. Bertel

    Ingvar Engelbrecht # 112

    Trotts härliga danstoner, har jag avvikande åsikt, för roligare än så här kan det inte bli vid pianot.
    http://www.youtube.com/watch?v=LWqFaGwNCMU&feature=related

  114. Bertel

    # 110 åter detta p istället för b, blåsinstrument skulle det ha stått. 
    P……e för alla bén.  🙂

  115. Christopher E

    L#102;

    Vad jag tror du missar är att det är en hel del hanterande även med hands-free. Ovan talar du enbart om kontroller i ratten. Men i praktiken kommer ett hands-free-påbud att för många innebära hörsnäcka med sladd och telefonen liggande i passagerarstolen, vilket ska meckas med vid samtal. Knappast säkrare än att ha en telefon vid örat. Vid uppringning istället för svar störs körkoncentrationen lika mycket oavsett hand-free eller lur.

  116. Christopher E

    Uffeb #105;

    Jag håller med dig om en del där. Listan på farliga faktorer i trafiken är nästan oändligt lång. Från egna observationer sätter jag stressade föräldrar som ska hinna släppa av vid dagis före jobbet som en hög riskfaktor. Och trötthet, ungdom, ålderdom, stress i övrigt, farliga omkörningar, telefonprat, gräl i bilen, glömska om halka sedan förra året, irritation på medtrafikanter mm mm

    Och ska man förbjuda just lur i handen skulle man fundera på att förbjuda manuellt växlade bilar också. En klar riskfaktor som tar bort en hand från ratten och ofta ger motorstopp vid sämsta möjliga tillfälle, vid utfart på trafikerad väg.

    Apropå hastighetens farlighet så påminner jag mig en devis som en bekant, en tysk stridspilot, körde med för att provocera lite:

    ”Speed kills? It’s not the speed that kills, it’s a sudden stop” 😉

  117. Bertel #113.
    Roligt på olika sätt. Fast visst står Victor Borge i en alldeles egen klass. No argument

  118. L

    Christopher, så här; ”It’s not the fart that kills, it’s the smell”…

  119. L

    Christopher #115, ett förbud mot handhållna telefoner betyder givetvis att du inte får hålla i en telefon eller liknande medan du kör. Den måste i så fall sitta fast framför dig. 

    Om ditt telefonpratande är orsak till en olycka kan du åtalas oavsett om du har handsfree eller inte. Därför hör vi sällan om det som olycksorsak. 

  120. inge

    L och Christoffer

    Inget nytt med störningar för föraren: I gamla bussar satt en skylt över vindrutan som sa ungefär:
    Samtal med föraren under färd förbjuden.
    (Kommer nån ihåg ordagrannt?)

  121. L

    Inge, vi fick ett förslag av Peter S igår, post #82.

  122. Johan Ljungdahl

    I alla andra möjliga sammanhang så framhålls det hur olika vi människor är som individer betraktat.
    Men i fråga om just användande av mobiltelefon när man kör bil så har alla individuella skillnader plötsligt försvunnit.
    I andra sammanhang framhålls att vissa individer har en god simultankapacitet (förmåga att göra flera saker samtidigt).
    Varför skulle detta inte också gälla mobiltelefonerande vid bilkörning?
    Själv sitter jag bakom ratten cirka 6000 mil per år (mestadels inom storstockholm, ofta i tät trafik), pratar MYCKET och OFTA i mobil när  jag kör, och har aldrig någonsin kört på någon människa (körkort i 25+ år). Sedan 2003 (det var när jag började hålla koll på sånt här) har jag inte ens spräckt ett blinkersglas på den bil jag kört. Inga andra skador heller för den delen.
    Skulle man inte kunna tänka sig att införa ett licens/certifikat/mobilkörkort/whatever för bilförare, de som fixar att ha fokus på trafik + mobilprat kan då ha ett sådant tillstånd, de som inte uppfyller kraven är då följdaktligen förbjudna att köra + prata i lure samtidigt.
    Jag kan gärna själv vara den första som underkastar mig en prövning/test av detta.