Fossilfritt Sverige – Musen som röt

Miljöpartiet vill göra Sverige ”fossilfritt” och klimatet till en valfråga. Vi skall detta inlägg titta närmare på lilleputtlandet Sveriges roll i världen och hur Miljöpartiet försöker skrämma folk med ”klimatet”. Till grund för detta inlägg används BP:s årliga energirapport från juni 2018.

 

Isabella_Löwin4_small

Isabella Lövin (Mp)

Almedalsveckan är slut och det gick väl inte som Miljöpartiet förväntade sig. Den stora snackisen blev Isabella Lövins familjebil – den ”smutsiga” 13 år gamla dieselbilen. Hon skyllde på sin man som är stenskulptör samt hans stenar och att den ”bara” gick 300 mil per år. Nu har bloggare avslöjat att mannen är naprapat och bilen gått 14.000 mil vilket motsvarar 1100 mil per år i snitt.

 

Hanna-Lidström2

Hanna Lidström (Mp)

Andra snackisen var när språkröret för Grön Ungdom Hanna Lidström avslöjades som en stor hycklare. Hon har flugit till Kap Verde tidigare i år, skulle flyga till Portugal och har tidigare flygpendlat till Storbritannien. Med Åsa Romsons giftbåt med fuldiesel och Marie Wetterstrands flygpendlande till Finland framstår Miljöpartiet som hycklarnas parti.

Vi ska inte hänga upp oss i denna artikel på de hycklande Miljöpartisterna utan granska vad det betyder för världen när Sverige ska bli ”fossilfritt”.

Världens energikonsumtion ökar stadigt.

BP_2018

2017 var världskonsumtionen av energi 13.511 miljoner ton oljeekvivalenter (Mtoe). Av dessa stod Sverige för 54 Mtoe eller 4 promille. Tillväxten i världen var 2.2% eller 253 Mtoe. Om Sverige upphör som nation med noll förbrukning av energi tar det bara ca 2 månader innan världsförbrukning är uppe på den tidigare nivån.

Notera också att förbrukningen av fossila bränslen väntas öka fram till år 2035. Det gäller både kol, gas och olja.

Anm. På sid 9 i BP pdf-rapporten Primary energy: consumption by fuel* har Sveriges siffror halkat en rad fel och vi ligger på Schweiz plats. Excel-filen innehåller korrekta data.

Sveriges rent fossila (olja, gas och kol) konsumtion ligger 2017 på 18.2 Mtoe. Världens motsvarande konsumtion är 11509 Mtoe. Sveriges del av världens konsumtion motsvarar 2017 1.6 promille. 2016 var världskonsumtionen av fossil energi 11336 Mtoe. Ökningen för ett år blir 173 Mtoe. Så om Sverige stoppar all fossil konsumtion idag tar det bara drygt en månad innan vi är tillbaka i samma världskonsumtion.

I BP:s rapport finns också koldioxidutsläpp med. Sverige släppte 2017 ut 48 miljoner ton CO2. Världens utsläpp var 33.444 miljoner ton. Sveriges del är 1.4 promille. Ökningen i världen senaste året var 426 miljoner ton. Så om Sverige upphör med alla koldioxidutsläpp tar det bara drygt en månad innan världens förbrukning är uppe i samma nivå igen.

Socialdemokraterna har hoppat på den rödgröna röran i fråga om energi. Att påstå att Sverige ska ”rädda världen” och det är bråttom att minska våra utsläpp är ren bluff. Det påverkar inte klimatet mätbart eller påverkar andra länder. Att nedmontera Sverige som industrination och göra elpriserna högre är en dålig väg att gå.

Subventionerna till vindkraft, elcyklar, miljonärers elbilar gör oss fattigare i Sverige. Försvaret har inte pengar, polisen fungerar inte, sjukvårdsköerna är ofta för långa, stor andel fattigpensionärer, straffbeskattning av glesbygden visar på en nation i förfall. Inte ett enda parti vågar ta bladet ur mun och avslöja bluffen. För ingen  tror väl att ”världen” kommer att ta efter Sverige?

All denna skrämselpropaganda är inriktat mot den inhemska befolkningen. Skräm upp folk och tro att det ger röster. Även Moderater och Socialdemokrater spelar med i den gröna tyrannin.

Maria Malmer Stenergard3

Maria Malmer Stenergard (M)

Maria Malmer Stergard (M) tycker det är olämpligt att lyssna på vad klimathotskeptiker säger i klimat- och energifrågan på en internationell konferens. Har Malmer Stenergard brist på demokratiskt sinnelag?

Stefan_Löfven2

Socialdemokraterna, under Stefan Löfvens ledning, är i klimatfrågan som ett maskformigt bihang till Miljöpartiet. Vad har hänt med de gamla socialdemokraterna som stod för förnuft i energifrågan?

Vad det gröna tyrannerna vill är inte att rädda världen. Istället handlar det om att göra folk fattigare och mer beroende av bidrag. Resandet ska försvåras och landsbygden avfolkas. Folk ska bo i städerna och cykla. Bil och flyg ska undvikas.

BP:s rapport behandlar också kobolt och litium som är strategiska när det gäller att tillverka elbilar.

Lithium_price

Litiumpriset i tusen US dollar per ton

Det sista året har det varit en stor uppgång i Litiumpriset. Reserverna anges till 16 miljoner ton. Idag är förbrukningen bara 45.000 ton per år. Men om elbilar slår igenom kan förbrukningen förväntas öka dramatiskt. Teknikutveckling kan möjligen förbättra detta.

Ett räkneexempel. Om Litiumåtgången 50 dubblas blir det 2.250 miljoner ton per år. Reserverna räcker då bara åtta år. Men ökad förbrukning brukar leda till att nya fyndigheter kommer fram samt bättre teknik att återvinna, jämför olja.

Sammanfattning.

Bluffen att extremlandet Sverige ska ”rädda världen” genom att bli fossilfritt lever vidare. Sveriges roll i världen är så obetydlig att även om vi upphör att existera kommer det energi- eller koldioxidmässigt inte märkas. Ännu värre är det att vi ska sluta äta kött för att rädda världen. Sverige är ett lilleputtland och vi liknar Musen som röt. En film som handlar om ett land som gått i konkurs.

Mus2

Mus – foto: Anticimex

Med dagens politik är Sverige på väg mot energimässig konkurs. Det kommer inte dröja länge innan energipriserna är så höga att vi får energifattigdom i Sverige. När fattigpensionärer inte har råd att betala elräkningen. När kärnkraften läggs ner kommer elen behövas stängas av tillfälligt i olika områden om det blir en kall vinter. Och det kommer hända oavsett vad Isabella Lövin säger.

Referenser

BP Statistical Review of World Energy 2018 (pdf)

BP Statistical Review of World Energy 2018 (html)

WUWT

 

 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Simsson

    Maria Malmer Stenergard (M) inställning i klimatfrågan är ju lite märklig.
    För en tid sedan mailade jag henne och berättade om bakgrunden till klimatrörelsen samt IPCC’s tillkomst, att det till övervägande del var desillusionerade vänstermänniskor som efter Sovjetunionens kollaps hakade på denna myt. När det gäller IPCC’s tillkomst var denna också initierad av människor med vänsteråsikter, Hanssen, Revelle m fl. Jag uppmanade henne att sätta sig in i den vetenskapliga bakgrunden när det gäller klimatet. Naturligtvis fick jag inget svar från henne. Där förlorade (M) ytterligare en röst i det kommande valet.

  2. Torbjörn

    Tack Per för ett upplysande inlägg.
    Det är många som tror att elen och framförallt elbilar ska ”rädda” klimatet, men få förstår att det kommer att bli brist på el och metaller till batterier, samt att skatten på el kommer att höjas när det inte finns skatteintäkter från fossila bränslen.

    En annan sak man kan läsa ut från BP:s Statistical review är hur mycket energi vi frigjort vid förbränning av fossila bränslen och kärnkraft.
    De senaste femtio åren har vi frigjort tillräckligt med energi för att värma upp Medelhavets vatten med en grad, det är en direkt påverkan på temperaturen, visserligen lite men en påverkan.

  3. Ann L-H

    Klart och tydligt, Tack!
    Ett ”litet” tillägg, och med en dold agenda – globalismen.
    Change var ordet:
    https://canadafreepress.com/article/political-intermarriage-and-the-birth-of-the-new-democrat-party

  4. Lars Lundqvist

    Hur rankas klimathotet som ett allvarligt problem av befolkningen i olika länder?
    Jag har tidigare sett en FN studie och den visade att klimathotet kom långt ned i flesta länder. När jag idag googlat för att återfinna denna studie hittar jag den inte. Nu hittar jag bara studier som visar att klimathotet upplevs som världens största problem.
    GWPF visade nyligen att bara 25% av britterna ser klimathotet som ett allvarligt problem. Jag har också sett siffror på 61% för svenskarnas del, men eftersom det är en fristående studier med annorlunda formulerad fråga så är det omöjligt att jämföra resultaten.
    https://www.thegwpf.com/uk-survey-brits-are-chilled-about-global-warming/

  5. #1 Simsson
    Tidigare hade dåvarande Folkpartiet en kvinna vars namn jag glömt som svarade för deras energipolitik. Jag hade lite mail-konversation med henne och hon hade klart för sig att ”förnyelsebara” energislag var dåliga och att kärnkraften var ett bra alternativ. Nu har Liberalerna med dess nya ledare helt anslutit sig till lämmeltåget och blivit klimathotsförespråkare och EU-förespråkare.
    Det går åt h-vete!

  6. Christer Löfström

    ”Kli­mat­po­li­tiken präglas i dag allt mer av när­ings- och ex­port­po­li­tik. Med färd­planerna för fos­sil­fri kon­kur­rens­kraft visar det svenska när­ings­livet hur till­växt och minskade ut­släpp inte är en mot­sätt­ning utan en för­ut­sätt­ning för ett mo­dernt väl­färds­land.”
    /Svante Axelsson. Nationell samordnare för fossilfritt Sverige. 7/5 – 2018 i Skånska Dagbladet.

    Det verkar inte finnas intresse på SI/KU för en granskning av svenskt näringsliv.
    http://fossilfritt-sverige.se/verksamhet/fardplaner-for-fossilfri-konkurrenskraft/

  7. Anders Nilsson

    Svar till Ingvar i Las Palmas,
    Nej, Liberalena har inte anslutit sig till lämneltåget. Vi hoppade av Energiöverenskommelsen.
    Nuvarande energipolitiske talespersonen är Maria Weimer.

  8. Håkan Bergman

    Ingvar #5

    Björklund kan mycket väl vara näste man till rakning, i senaste yougov fick L 4,3%, inte så lite vågat att gå ut med utspelet om EU då. Om yougov följer samma mönster som för tidigare mätningar så gör dom julimätningen just i dagarna och resultatet kan komma på onsdag. Det skulle vara en rejäl chock om tre partier åker ut ur riksdan i september. Dom stora elefanterna lär inte hinna med nån kursändring före valet, till det är dom alldeles för tungfotande, men det lär bli rejält turbulent efter. ”Annie Lööf” lär fortsätta som vanligt, C hade det största tappet i junimätningen.

    http://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/e70501nc6e/Opinion_Metro_YouGov_Jun2018.pdf

  9. Magnus Johanson

    Jag är åkeriägare och har en lastbil.
    Jag har kört på 100% fossilfri HVO . Nu har regeringen infört reduktionsplikt för oljebolagen, dett innebär att inblandningen av fossilfritt bränsle ökat från 5% till 17%,varvid priset på ren HVO har stigit pga brist till 75-80 över fossildieselpriset. Detta innebär att jag gått från 100% fossilfritt till 17%. Detta är ganska typiskt för Miljöpartiet plakatpolitik

  10. #7 Anders Nilsson
    Jag hörde Björklund klart och tydligt uttala att EU var absolut nödvändigt för att kunna hantera klimathotet.
    Globalism. Centralism, Global Governance, Världsregering.

    Kalla det vad du vill. En nomenklatura i Bryssel som inte är demokratiskt vald skall styra vårt land.
    Vi behöver en Trump!
    Vi behöver en Vaclav Klaus!

  11. Tillägg:
    Och en svensk kvinna vars namn just nu är borta. Men hon avslöjade bla skandaler i FN

  12. Olav Gjelten

    När industrinationen Sverige byggdes upp var tillgången på billig energi en av hörnstenarna i ekonomin..
    Hur kan propagandan ha fört till att vi nu accepterar att skatterna på energi är bland de högsta i världen med nermontering av svensk industri som följd?

    Det debatteras en hel del över att byggkostnaderna är alltför höga i dag och att priset på småhus och lägenheter därmed blir så höga att många inte har råd att bo.

    Varför i all friden debatteras inte likaledes de höga kostnaderna för el och uppvärmning av husen? Utan den gröna agendan kunde energipriserna vara bråkdelen av det de är i dag.

  13. #12 Olav Gjelten.
    Jamen det är ju det som är hela poängen med klimathotet. Klart och tydligt uttalat av Christina Figuere, en av topparna inom IPCC.
    Citat, översatt:
    ””Det handlar inte om klimatet, det handlar om att ersätta kapitalismen med ett system som ser till att planetens resurser fördelas rättvist på planeten””
    Hon fick säkert på pälsen för att hon så entydigt visade publikt vad det egentligen handlqar om.
    Om kapitalismen skall besegras så måste man först ge sig på industralismen.
    Skall man besegra industralismen så måste man ge sig på energin och stoppa utvecklingsländerna från att använda tillförlitliga och effektiva energislag.

  14. Evert Andersson

    Kan någon ta på sig det kanske meningslösa uppdraget att försöka få DN att ta in repliker på debattartiklar denna vecka. Artiklar som slår alla rekord i desinformation och krav på samhällsomstörtande åtgärder i form av lagstiftning och beskattning. Det bör finnas tunga namn under. Det kan inte jag bidra med. Bara en miniläsarstorm mot tidningsledningen och debattredaktören.

    Vet att sådana artiklar normalt refuseras. Det vore ändå värt ett försök. Det är hemskt att dessa klåpare får stå oemotsagda.

  15. Lasse

    #11
    Gissar att du tänker på Ingabritt Ahlenius:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Inga-Britt_Ahlenius

    Hon gillade att kritisera FNs Ban Ki-moon.

    Dagens ämne är vår lilla roll i fosil energikonsumtion.
    Vi har ju världens högsta beskattning av CO2.
    Därtill sk punktskatter. Flygskatten gör att vi slipper Norwegians långlinjer. Vill vi resa med dem så får vi mellanlanda i KPH !
    Senaste skatten är bonus malum på bilar. En skatt som gör stillastående med vrålåk till ett dyrt nöje. Kanske blir det som i Kuba-kult med vrålåk från tiden före skatten.
    Men hur står det till med kanariefågeln?

  16. jensen

    Presumtiva MP-väljare kan inte ha det lätt beträffande sina val. Detta med tanke på florerande tänkesätt hos utopister, klimatister, globalister, karriärister, misantropister, sofister, immigrationister, antirealister, kommunister, dogmatister, m.m.
    Tragiskt att man halkat in på så fel spår gentemot det ursprungliga, hederliga miljöarbetet.
    Så kan det gå, när ledarskapet lider av karismatism, Rousseauism, auktoritetsfanatism.

    Denna kommentar är väl mer filosofisk än politisk, men vad är inte inläggets första ord, och även rubriken, om inte politisk. Men varför inte, Klimatpolitik är verkligen Energi-sk.
    Tänk om man kunde förenkla klimatpolitiken i stil med följande epikris: IN-APP- OP-UT. ( med hänvisning till P.W ´s karaktäristik av S.L.´s parti. )

  17. #15 Lasse

    Ingabritt Ahlenius
    Exakt!!

  18. Olav Gjelten

    Ryssland tar emot 15000 av den vita lantbruksbefolkningen boere från Sydafrika. De erbjuds billig energi och världens bästa jord mot att de bidrar till att göra Ryssland självförsörjande på livsmedel.

    Vi har ingen dålig jord på många ställen i Sverige heller. Men här bryr vi oss inte om att vi har tiotusental av nerlagda gårdar, ofta till följd av att energipriserna är så höga att det inte går att konkurrera med utlandet.

    Vad händer i en situation där vi inte kan köpa mat från utlandet? Ryssland har en plan om att snarast möjligt bli självförsörjande på livsmedel. Här lever vi i en föreställning om att svenskt lantbruk är någonting vi inte behöver bry oss mycket om.

    (Varför den vita lantbruksbefolkningen flyr Sydafrika finns att läsa om på exempelvis Youtube.)

  19. Torbjörn

    #13 Ingvar

    Har du (eller någon annan) en länk till hennes citat?

  20. Evert Andersson #14
    Har ingen prenumeration på DN och vill inte betala för en.
    Jag tror mer på att få till en tydlig opinion än att försöka påverka MSM. Hur det skall gå till vet jag inte men jag minns trycket som uppstod vid protestmarschen mot ”Löntagarfonderna”
    Eller att samla ihop till en helsidesannons.
    Att ”käfta” mot MSM tror jag är meningslöst eftersom de har den totala kontrollen över mediet. På något sätt måste vi övertyga ”gemene man” och industritoppar om det galna i klimathotsprojektet och vad dess ultimata syfte är. Allt för många ”vanliga” människor får ju inte ta del av vad det verkliga syftet med klimathotsprojektet är.
    Ett spår som har haft inverkan är det globala motståndet mot vindsnurror. Det påverkar människor direkt och får dem att reagera. Vi måste komma ut till ”folket” och påvisa hur klimathotet påverkar deras ekonomi och rörelsefrihet

  21. jensen

    # 16 Forts.
    Dock tycker jag att P.W.´s liknelse borde vara omvänd.
    D.v.s. S = caecum och MP = app.

  22. Gunnar Juliusson

    #11,15,17
    Det var en annan klok, yngre (än Inga-Britt A) kvinna som jobbat med energifrågor i EU och talade kort från publiken vid klimatmötet i Mölndal i februari 2018. Någon som var med på mötet kanske minns (Per W, Lena K, Ingemar N?)

  23. Göran A.

    Klimathotet skulle handla om att ersätta kapitalism för att hushålla bättre med jordens resurser? Kapitalism är alldeles utmärkt för att hushålla med resurser. Det finns inget företag som vill använda så mycket resurser som möjligt i sin produktion utan tvärtom så lite som möjligt.

    Det finns miljoner exempel på hur socialism eller centralstyrning slösar hur mycket som helst med resurser. Bara subventioner till vindkraftverk är ett exempel på hur slöseri med resurser stimuleras.

  24. Ulf

    Den första delen är ändå mycket intressant då forskningen inom området är undermålig. Vad är det som driver en del människor till att moralisera över andra människors liv? Vi ser detta inom totalitära ideologier och öven inom vissa religioner. Nu har den här synnerligen obehagliga människotypen också invaderat miljöområdet och tränger ut vetenskapen. För mig är dessa människor en gåta vad driver dem? I grunden tror jag det handlar om ett extremt kontrollbehov men forskning behövs inom området. Den här typen av människor ligger bakom alldeles för många av de stora humanitära katastroferna i mänsklighetens historia.

  25. Ulf

    Utan att fokusera på sakfrågan så tycker jag ändå att den senaste gången Sverige skulle vara föregångsland visar rätt tydligt vad som kommer att hända om vi nu kör samma upplägg i klimatfrågan. Från en vecka tullen annan gick ifrån att välkomna alla hit och fördöma våra grannländer till att stänga gränserna till en sådan grad att våra egna medborge inte kom in i landet och folk fick sluta sina jobb i Köpenhamn för pendlingen slutade fungera. Att sedan våra grannländer gapflabbade åt oss begravdes snabbt i media. Även denna gång kommer vi naturligtvis att i bästa fall bli klassens ofrivilliga clown, inte klassens moraliska föredöme utan idioten med struten på huvudet.

  26. Ulf

    ”Från en vecka till en annan gick vi ifrån” ska det förstås vara.

    Observera att jag använder frågan för att visa vad som händer när man tror sig vara moraliskt överlägsen alla andra emedan man egentligen bara är korkad.
    Jag lägger inga moraliska aspekter på flyktingpolitiken bara praktiska, dvs vi måste anpassa oss till omgivningen i globala frågor att köra ett eget race väcker bara irritation ilska och löje över ett land.

  27. #24 Ulf
    >Vad är det som driver en del människor till att moralisera över andra människors liv?
    Första frågan borde väl vara:
    Vad får dessa människor att tro att människan utgör det största hotet mot planeten?
    Svar: Massiv propaganda
    Andra frågan:
    Vad får dessa människor att tro att ett totalitärt styre skulle vara en bättre styrelseform?
    Svar 1: Massiv propaganda.
    Svar 2: En världsregering, socialister och kommunisters våta dröm.

    Att försöka debattera med maktens tjänare (MSM) är meningslöst. Jag är av åsikten att det gäller att få vanligt folk att inse följande:

    ”If you don’t do your own thinking, others will do the thinking for you – it’s called fascism”
    — Jacque Fresco
    The urge to save humanity is almost always a false front for the urge to rule.
    — H. L. Mencken
    Så!
    Tänk till hur vi kan nå ut till ”vanligt folk” med rätt budskap, rätt argumentation utan att krångla till det med vetenskap som Svenne och Lisa till stor del inte har noll koll på.
    – Vad handlar det om egentligen?
    – Hur påverkar det mitt liv?
    Möjligtvis kan vi även försöka påverka våra folkvalda politiker men jag har ingen ide om hur det skall gå till.
    En ”sluten” blogg med syfte att ta fram ”projekt” som har som syfte att ”mobilisera” ”Svenne och Lisa” ?
    För att citera nån gammal kinesisk tänkare:
    ”Sooner or later when we talk we reach a dead end”.
    ”Action”

  28. OOps
    det blev lite fel där
    ”Svenne och Lisa till stor del inte har noll koll på”
    ”Svenne och Lisa till stor del har noll koll på”

  29. latoba

    Klimathotstroendet handlar om att skrämmas. Förr i tiden skrämdes prästerna med djävulen och skärselden Till sist genomskådade människorna i västvärlden att det var ett påhitt så nu har kyrkan och påven tillgripit klimathotet som skrämselmedel. Snart nog inser människorna nog att även det är en bluff.

  30. pt

    #20
    Det är nog ”gemene man” man måste övertyga. De industritoppar jag känner är fullt medvetna om hur galet det är med klimathotet, men vågar inte gå ut med det då det skulle ”ställa deras företag i dålig dager”. Först när det börjar bli acceptabelt att diskutera frågan kanske dessa kan ställa upp.

  31. #19 Torbjörn
    https://www.zerohedge.com/news/2017-02-03/un-official-admits-global-warming-agenda-really-about-destroying-capitalism

  32. #30 PT
    >Det är nog ”gemene man” man måste övertyga
    Jo men visst! Det är vad jag menar.

  33. Lennart Bengtsson

    Vad kan man göra. Så länge folk röstar på ett parti som MP så får de fylla sig själva. Det finns ju ett visst hopp i det kommande valet att de försvinner ur riksdagen. Risken är förstås att C övertar deras ideologi.

    Kanske ingenting händer förrän det blir en mycket kall vinter med energikris. Frågan är då vem som skall få skulden?

    Problemet är att människorna i MP och C eller huvudparten av feministerna tänker i kategorier och i känsloupplevelser. Så länge det huvudsakligen bara är Sverige som är extremt gör det kanske inte så mycket. Ett sätt är att helt enkelt överlåta landet åt feministerna. Vem vet kanske de lyckas på något sätt eller så kör de landet i botten och då är det kanske lättare att börja om. Annars är det bara att flytta till ett annat och mer förnuftigt land. Som det ser ut nu så är kanske Östeuropa ett alternativ. Budapest är en mycket trevlig stad. Annars kan man ju alltid bo i USA.

  34. #29 Latoba.
    Här är min min första notering på min blogg 2009-11-07 och då hade det pågått ett bra tag

    ”“Today’s debate about global warming is essentially a debate about freedom. The environmentalists would like to mastermind each and every possible (and impossible) aspect of our lives.”
    Vaclav Klaus
    Blue Planet in Green Shackles

    Hur länge till? Hur mycket mer resurser skall slösas bort? Hur mycket mer frihet skall beskäras?

  35. #33 Lennart
    Rösta med fötterna?
    Känns tungt. Fyller 80 på söndag

  36. Ingemar Nordin

    Gunnar J #22

    Hon som var med på Mölndalseminariet var Elsa Widding. Hon skrev ett mycket uppskattat gästinlägg på Klimatupplysningen här:

    https://www.klimatupplysningen.se/2018/05/20/debattklimatet-klimatdebatten/

    För övrigt tror jag att en del begår misstaget att tro att endast stormedia är att räkna med för att skapa en opinion. Nätets inflytande blir bara större och större. Väldigt få svenskar läser dagliga debattinlägg DN och SvD. Väldigt många läser bloggar som denna, och Facebook och liknande sociala media. Vill ni påverka, så tipsa exempelvis om KU på nätet. Då slipper folk PK-censuren.

  37. ThomasJ

    Utengemärkt bra skriv, Per – tack för detta ! 🙂 (delar på FB)

    Ingvar # 35: Grattis på stor dag, så här lite i förskott… 😉

    Mvh/TJ

  38. Ingemar Nordin

    Tack Per,

    De fakta som du lyfter fram är lättillgängliga för landets beslutsfattare inom energipolitikens område. Och media som pratar så vitt och brett om att de är experter på faktagranskning är tysta. Eller förstår inte vad återkommande rapporter från BP, Exxon och andra energibolag säger. Istället väljer man medvetet att blunda för verkligheten och den vansinniga energipolitik som minoritetspartierna MP och C fått Sverige att föra under många år.

  39. Kjell Lindmark

    Vår energiförbrukning av CO2-drivande bränslen är alltså 1 ‰ av den globala förbrukningen och således är våra utsläpp av CO2 densamma. Det är m.a.o. försumbart, har ingen som helst betydelse för helheten och än mindre för klimatet om nu larmen vore sanna. I detta är våra folkvalda beredda att spendera många miljarder av våra skattemedel på åtgärder som helt saknar och kommer att sakna någon som helst betydelse.
    Vi, som konsumenter och skattebetalare betalar denna infama ruljans två ggr dessutom. Först med våra skattekronor sedan med svindyra energikostnader inklusive skatt och moms på hela baletten. Det är skandal rakt igenom, det medan vården krisar, rättsväsendet och trafikapparaten likaså, skolan helt på dekis och lantbruken nästan borta. Detta MP+S land är snart ett minne blott, glöm ej Alliansen som krattade manegen så att förfallet gick desto snabbare.

  40. Lars Cornell

    #39 Mycket bra Kjell. Jag skriver under på vartenda ord.

    Regeringen (Ibrahim Baylan) gav Energimyndigheten i uppdrag att utreda HUR man skulle kunna göra Gotland oberoende av el från fastlandet och fossila bränslen. Uppdraget var således inta att utreda OM det är möjligt vilket det inte är.
    https://www.klimatupplysningen.se/2018/04/22/plan-att-tacka-gotland-med-vind-och-solel/

    I en rapport från Energimyndigheten, undertecknad av sex generaldirektörer [ER 2016:30], räknar man med att inhemsk produktion av biodrivmedel nätt och jämnt räcker till vad vägsektorn behöver år 2030. Räknar man även in andra behov skulle det krävas mer än dubbelt så mycket.
    Men vad sex generaldirektörer säger bryr sig regeringen inte om.

  41. Håkan Bergman

    Lars C #40

    Just nu är dom helt oberoende av el.

    https://www.svd.se/hela-gotland-stromlost-dksf

  42. Man kan dela in de som förespråkar ”klimatåtgärder” i två kategorier. Frågan är vilket man anser viktigast.

    1. De som på allvar tror att vi står inför en klimatkatastrof som kan avvärjas genom minskning av CO2- utsläpp ”Rädda världen riddare”
    2. De som vill ha en ”världsregering” ”Globalister/kommunister”

    Undrar hur fördelningen är bland våra politiker

  43. Kristian Fredriksson

    Den här gamla artikeln från 2014 är intressant i sammanhanget för IBUKI- satellitens resultat visade att Sverige sög upp ca 80 miljoner ton kol netto per år och var 6:e bästa land i världen med detta. Argentina med sina grässlätter Pampas var bäst med 300 miljoner ton. Grässlätter med betande kor är mycket effektiva när det gäller att ta upp koldioxid eftersom gräs växer så fort. Bambu känner alla till växer fort men en äng är extremt effektiv när det gäller detta. Därför är kötthatet bland de gröna så absurt. Förvåningen var stor när NASA:s Orbiting Carbon Observatory-2 visade att regnskogarna var stora koldioxidkällor, liksom de tropiska haven runt ekvatorn. Detta skedde också 2014, men sedan så har man inte hört så mycket mer om detta. Det stämde väl inte så bra med klimatnarrativet gissar jag. Så här är artikeln i WUWT igen.

    https://wattsupwiththat.com/2014/07/05/the-revenge-of-the-climate-reparations/

  44. Gunnar Strandell

    Magnus Johansson #9
    Det handlar om skatteintäkter.
    100% HVO är skattebefriat även om priset du betalar är lika som för fossil diesel.
    Med inblandning av HVO i fossil diesel betalar du skatt oavsett blandningsförhållande.

    Du får glädja dig åt att nästa gång du ser Magdalena Andersson leende säga att Sveriges statsfinanser är urstarka är det riktat till dig och dina kollegor. 😉

    Även HVO ger utsläpp av CO2 och en del av bränslet kommer från slaktavfall……

    Länk, tabellerna längst ned handlar om HVO:
    https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punktskatter/energiskatter/energiskatterpabranslen/skattebefrielseforbiodrivmedel.4.2b543913a42158acf800021393.html

    Länk:
    https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punktskatter/energiskatter/energiskatterpabranslen/skattebefrielseforbiodrivmedel.4.2b543913a42158acf800021393.html

  45. latoba

    Det måste finnas hur många kvalificerade och välutbildade svenskar som helst som hukar inför klimathotspropagandan och inte är troende och som av rädsla för att bli åthutade av media inte vågar ”komma ut”. Sorgligt.

  46. Gunnar Strandell

    pt#30
    citat:
    ”De industritoppar jag känner är fullt medvetna om hur galet det är med klimathotet, men vågar inte gå ut med det då det skulle ”ställa deras företag i dålig dager”. ”

    Inställningen från en av dem kanske syns i var investeringar hamnar.

    Jag ser ett möjligt hot i att omvärlden kräver av ett land som ska ”gå före” låter bli att exportera dieseldrivna lastbilar när de själva använder fossilfria och förarlösa alternativ. Samma argument kan användas när det gäller stålexporten. Mitt råd är att aldrig underskatta straffet för att inte leva som man lär.

    Länkar:
    https://www.scania.com/group/en/scania-miljardsatsar-pa-resurssnalt-gjuteri-i-sodertalje/
    http://www.einride.tech/

  47. Olav Gjelten

    Tack Ingvar i Las Palmas. Du skall veta att jag håller med dig i väldigt, väldigt mycket av vad du skriver. Således absolut även denna gång. Tack för alla dina jättefina inlägg.

  48. Ulf

    Svar 27 Ingvar

    Känns som vi pratar förbi varandra åtminstone förstår inte jag vad du menar. Jag vill hävda att det beteende ser hos moralisterna kräver samtalsterapi. Deras mål må vara makt även om jag tvivlar på att detta gäller majoriteten, men oavsett menar jag att detta är botbart. Den dagen de frågar sig själva varför de uppför sig så illa är mycket vunnit. Jag tror inte de har förmåga att reflektera över sitt eget beteende utan behöver hjälp med detta. De rätt många moralister jag träffat har alltid undantagslöst slagit mig som människor helt utan självinsikt och ett extremt kontrollbehov.

  49. Olav Gjelten

    Intresserar jordbruksfrågor och självförsörjning över huvud tagit inte svenskarna? Inte ens bland er som debatterar här på Klimatupplysningen??

    Vi står utan mat ca fem dagar efter ett handelshinder från utlandet . Lycka till Sverige om ni tror att den dagen aldrig kommer!!

    Hjälp svenska bönder så att de får riklig med energi och till konkurrenskraftiga priser. Kräv en ordentlig utbyggnad av kärnkraften och bort med idiotiska miljöskatter.

    Tio nya kärnkraftverk inom närmaste mandatperiod borde bara vallöftet för ett seriöst parti.

  50. Ingvar iLAs Palmas

    #48 Ulf
    Det måhända att en del av ”fotfolket” inom klimathots-gruppen passar in på din beskrivning men de kommer aldrig att erkänna det och därmed blir det ingen ”terapi”
    Generalerna och överstarna är av en annan kaliber. De har makt och vill ha mer makt. Och kontroll. De vet
    hur en slipsten skall dras för att få med sig sergeanter och fotfolk (skrämsel). Och vilka man måste köpa.

  51. Olav Gjelten #47 #49
    Tack för det.
    Håller helt med vad du säger i #49 Kärnkraft är ett absolut. Och helst borde man satsa pengar på utveckling eller deltaga i någon befintlig utveckling av Gen 4 reaktorer

    Du får ursäkta min Nick. Jag är tillbaks i Sverige-¨ Las Palmas äventyret ätr lagt på is.
    Anledning?
    Svårt med att få vård. Antingen får man vänta i månader eller betala om det inte är akut.
    Akutvården fungerar utmärkt. Hustru råkade ut för en TIA. liten propp i hjärnan. Ambulans kom snabbt och sen bar det av med sirener genom Las Palmas. Satt i framsätet bredvid chaffören som snabbt och smidigt tog sig genom trafiken. Sjukhuset fungerade också utmärkt.

    Kan dock inte ändra min ”Nick”

  52. Frej

    https://detgodasamhallet.com/2018/07/13/att-gora-arets-val-till-ett-moraliskt-val-med-hjalp-av-halmgubbar/ Lämnar en liten intressant länk . Och han gav mej rätt i vad jag tyckte igår .

  53. Håkan Bergman

    Ingvar nånstans #51

    Om du använder Chrome som webläsare finns det ett tillägg som heter EditThisCookie, där kan man själv bestämma livslängden på kakorna comment_author…… och comment_author_email….., mycket praktiskt.

  54. #53 Håkan
    Firefox kommer ihåg. Vet inte vad som hände. Snubblade väl nånstans

    Jo, det är numera Ingvar omväxlande i Johanneshov och Norrtälje
    🙂

  55. Håkan Bergman

    Ingvar nånstans #54

    Ett sånt långt nic kan du såklart inte ha. Men hur länge kommer Firefox ihåg, den vanliga halvtimmen eller?
    Hur som haver, hörs vi inte mer före söndan får du ha en riktigt bra åttioårsdag.

  56. jensen

    angående Lövins Pravda- jippo

    https://www.manhattancontrarian.com/blog/2018-7-12-why-climate-change-seems-to-have-faded-from-the-news

  57. Gunnar Strandell

    Ingvar i Las Palmas #54
    Norrtälje?
    Innebär det att man kan få se din bil och diskutera kärnkraft i Forsmark 11 augusti?

    Länk:
    http://www.evenemangskalender.se/utstallning-massa/25396/forsmark-meet/

  58. Johan

    Man kan helt enkelt dela in hela världens befolkning i grupper om 10 miljoner, så är varje grupp så liten att deras del i det hela blir försumbar och ingen behöver göra något för på detta hela spelar inte den gruppen stor roll. Ser ni då tankefelet med utgå från enbart en liten grupp?

  59. Kjell Lindmark

    #40 Lars Cornell

    Gotland behöver ett gasdrivet kraftverk eller ännu hellre ett eget kärnkraftverk av med den senaste tekniken. Gasledningen Nordstream passerar utanför i havet och nu anläggs en ledning till så varför inte be om att göra ett avstick till Gotland. Då kan alla fula vindsnurror tas ner och naturen återställas till sin tidigare prydno.

  60. Kjell Lindmark

    #42 Ingvar i Las Palmas

    Det undrar jag också.

  61. Kjell Lindmark

    #49 Olav Gjelten

    Jodå, i allra högsta grad! Vi är råtorsk vid nästa stora vulkanutbrott någonstans på norra halvklotet när odlandet går i stå överallt. Vi har inte heller några beredskapslager av vare sig bränsle eller livsmedel. Om det blir en långvarig störning för handelsflottan av konfliktskäl har vi inga reserver och ingen möjlighet till egen produktion. Den frågan är viktigare att hantera än CO2 utsläppen.

  62. Kjell Lindmark

    #58 johan

    Nej det är inget tankefel. För det första är CO2 utsläppen inget problem av den art som klimatalarmisterna gör gällande. För det andra är det inte ekonomiskt försvarbart att ösa ut ut miljarder efter miljarder på åtgärder som saknar betydelse. Vi står dessutom inför risken med elbrist framöver i takt med att fler reaktorer tas ur drift. Det innebär högre elpriser, framtida elransoneringar och elavbrott. Den promille som Sverige bidrar med globalt av CO2 idag är försumbar och saknar betydelse. Resten av världen fortsätter som förut och investerar i tusentals nya kolkraftverk medan vi ska späka oss till höga kostnader till ingen som helst nytta.

  63. Ulf

    Svar Johan 58,

    Tankefelet är ditt. Det går utmärkt att dela in jordens befolkning i vilka delar man vill om det är relevant för analysen. I just detta fallet är det mycket relevant eftersom en grupp av 1000 vill vidta extrema åtgärder för att lösa ett globalt problem. Övriga grupper är inte intresserade av det. Faktum är att 90 procent av grupperna kommer inte att göra någonting alls. Förstår du ditt tankefel nu?

  64. Ulf

    Hur eller hur är det inte rimligt att tro att de gröna vill göra folk fattigare. Jag är helt säker på att det handlar om att de saknar kunskap om hur man bygger en effektiv samhällsekonomi. Samtliga miljöpartister jag pratat med saknar grundläggande förståelse för vad som skapar välstånd.
    Problemet är inte alls att dessa människor är beskaffade som de är. Problemet är att Sverige saknar en debatt där dessa personer ställs till svars för sina politiska idéer. Vi saknar en journalistkår som ställer de kritiska frågorna.
    Ej heller är vi i Sverige vaccinerade mot idiotiska utopier eftersom vår tankebas inte grundar i marknadsekonomiskt tänkande. De flesta svenskar förstår helt enkelt inte var vårt välstånd kommer ifrån. Det ör därför vi är så sårbara för idiotier och utopier som dessa. I ett land som t ex USA kan inte detta hända eftersom befolkningen instinktivt förstår hur en samhällsekonomi fungera. Den instinkten saknas hos en för stor del av Sveriges befolkning. Vi får hoppas isbjörnsgransknkngen inte var en malör under semestertider utan början till något nytt dvs upphörande av indoktrinering.

  65. Ulf

    Svar Johan

    För att vara övertydlig tar jag ett exempel ur verkligheten. Förra gången Sverige försökte lösa ett globalt problem genom lokala åtgärder slutade det med panikstängning av gränsen. Inte ens landets egna medborgare kom alltid in. Folk fick sluta sina jobb i Köpenhamn och en av våra viktigaste tillväxtområde upphörde att fungera.
    Fortsätter vi på samma sätt med klimatfrågan så kommer det att sluta mycket värre. Framförallt får hela Sveriges befolkning känna av det på allvar, inte bara skåningarna.

  66. 57 Gunnar Strandell
    Forsmark.
    Tyvärr står ”Daisy” still. Har fått körförbud pga ojämn bromsverkan både fram och bak så jag har lite jobb att göra. Kanske måste byta ok fram ok bromscylindrar bak. Vådan av att bilen får stå still länge trots att jag använder syntetisk, icke hygroskopisk bromsvätska. Även ”vinterbilen” Opel Rekord 1984 har fått stopp. Trassel med bensinpump/regulator. Både pump och regulator sitter precis under tanken. Har precis lyckats baxa upp Opeln på 4-pelarlyften. Har inte hittat nån ersättningspump så det kanske blir att fixa nån egen lösning. Motorn har insprut så det är viktigt med korrekt bränsletryck

  67. Håkan Bergman

    Torbjörn #2

    ”De senaste femtio åren har vi frigjort tillräckligt med energi för att värma upp Medelhavets vatten med en grad, det är en direkt påverkan på temperaturen, visserligen lite men en påverkan.”

    Nu vet jag inte hur du eller BP räknat, om det framgår i BPs dokument kan du peka på vart. Men man ska komma ihåg att för varje höjning av temperaturen så ökar också systemets värmeutstrålning proportionellt mot temperaturen i kelvin upphöjt till fyra. Det här innebär att om man håller energitillförseln konstant så kommer man att komma till en ny jämviktstemperatur för systemet och fortsatt konstant energitillförsel höjer inte fortsatt temperaturen.

  68. Torbjörn

    #67 Håkan
    Alla uppgifter om producerad/konsumerad energi per energislag finns redovisad i BPs dokument
    Sen är det bara att räkna ut totalen
    Medelhavets vattenvolym hämtad från wikipedia

    Har du andra uppgifter är du välkommen att upplysa mig.
    Vet inte vad du menar med den nedersta meningen.
    Jag påvisade bara hur mycket energi/värme som människan frigjort från kärnkraft och fossila bränslen.

  69. Lars Kamél

    Jag kan inte begripa varför Moderaterna låter en miljöpartist vara klimatpolitisk talesperson. Och ens låter henne vara partimedlem. Eller är hon ett resultat av att de andra partierna är oerhört angelägna att ta efter MP:s flum om klimat och miljö?
    Jag har hittills sett det som en möjlighet att Isabella Lövin är okunnig, inkompetent och har låtit sig luras av medier och dåliga rådgivare. Men hon ska i alla fall känna till vad hennes man jobbar med och tydligen medvetet kommit med felaktiga påståenden? Precis som när det gäller klimatfrågor då?
    Ingen regelbunden besökare här förvånas väl över att miljöpartister och klimataktivister är hycklare? Vi ser ju kända klimataktivister åka jetplan runt om i världen för att besöka konferenser eller hålla föredrag. Vi ser dem köpa stora, energislukande hus farligt nära de hav som de annars påstår ska stiga så snabbt och mycket att de där husen snart borde vara översvämmade. Klimataktivister visar gång på gång att de egentligen inte tror på vad de predikar och att de anser sig stå över den livsstil de vill tvinga på andra. De är som grisarna i Orwells Djurfarmen.

  70. Lars Kamél

    För övrigt så är det så, att den som går först i marschen mot avgrunden kommer att vara ensam när alla andra vänder.

  71. LarsF

    Klimathetsarnas politik syftar nog mest till att stärka sina egon:
    – Gör som jag säger eller så går planeten under

    Finns det en större egotripp än det, undrar man?
    Och det appelerar till unga förståss, som vill förändra världen och givetvis som alla andra generationer vet allt bättre än sina föräldrar redan i 20-årsåldern.

    Alla ägg för transport, så gott som, ligger i elbilskorgen – verkar det.

    Och när det blir klart för alla hur länge varar ett batteripaket i en elbil, så blir det nog stopp lika fort som för etanol-rapporterna. Om man jämför Lit-ion i andra sammanhang så droppar ju laddförmågan efter några år – och tänkt räckvidd på en elbil reduceras kraftigt med tiden.

    Så vad kostar ett batteripaket till en elbil – 50 000, 100 000, 200 000 – det ligger där någonstans.
    Så vad är en bil med flerdubbel kostnad som att byta motor i en bensinbil som man kanske gör efter 25-30 år – värd efter 5-10 år?

    Det finns lite olika kommentarer för elbilar här också:
    http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

    Någon nämnde $35 000 för batteripaket.
    Någon nämnde att 60% laddning kvar om bilen står en månad.

    Och då har vi inte pratat om priset på litium som nämndes, hur det utvecklas.