Folkpartiet säger nej till att ta bort det kommunala vetot

Carlgren vindveto

–Vi kan inte bli ett stort parti om vi inte har en radikal miljöpolitik som bygger på en grön liberal miljöpolitik och flyttar miljödebatten från den vänsterhegemoni som miljöpartiet ställt sig bakom, säger han.
Andreas Carlgren anser också att man måste ta bort det kommunala vetot som det fungerar i dag då det gäller vindkraftutbyggnaden. Med vindkraften finns det en växande konflikt när det gäller behovet av förnybar energi och det lokala självstyret.
–Med respekt för självbestämmandet finns det försörjningsfrågor där det nationella intresset måste gå före. Det tar man för självklart när det gäller stora anläggningar, men inte för små. Här måste vi få en förändring så att kommuner inte bara lyssnar på opinioner och säger nej utan även försöker lösa konflikterna. Går inte det kan det bli aktuellt att ta bort kommunens vetorätt, säger Andreas Carlgren.
Folkpartiet Liberalerna går dock i ett pressmeddelande idag emot miljöministern:
Pressmeddelande från Folkpartiet liberalerna i riksdagen 2011-02-04

Folkpartiet liberalerna ställer sig inte bakom förslaget att avskaffa det kommunala vetot mot nybyggnation av vindkraft. I förslaget som framförts av miljöminister Andreas Carlgren hävdas att det nationella intresset av förnybar energi bör vara styrande. Hot om lagstiftning vinner däremot inget stöd hos Folkpartiet.
– Det vore inte bra att avskaffa det lokala inflytandet över nybyggnation av vindkraft. Människor måste känna sig trygga med att kunna göra sin mening hörd. Det vore dåligt både för miljödebatten och för demokratin att avskaffa en lagstadgad kanal för medborgarinflytande.
Det säger Eva Flyborg, energi- och näringspolitisk talesperson (FP) i en kommentar.
– Beslut måste kunna fattas av dem som upplever alla konsekvenser av vindkraftverken, det går inte att enbart se det ur ett ovanifrånperspektiv. Kraftverk, fundament och kabeldragning är industri, vi måste ta hänsyn till att nybyggnation faktiskt kan sätta naturvärden på spel.
Stort tack till Folkpartiet för dessa kloka ord

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lennart Paulson

    Nu måste han bort, det finns ingen återvändo. Han är ju en skam för Aliansen. Måtte de andra fatta det och det fort som bara den. Han står där som en uppblåst balong och försöker se landsfaderlig ut , fy tusan.

  2. Kent Forssgren

    Fantastisk att det skulle dröja så länge innan ett parti inser att många människor av varierande orsaker är motståndare till vindkraft. Om FP tar och frågar människorna varför, så kanske dom också blir motståndare. En bra början i alla fall om FP anser att motståndarna skall få framföra sin åsikt! Kanske FP kan påverka några av deras sympatiserande journalister i riksmedia att också börja belysa den andra sidan av detta mynt?

  3. OT
    men ändå… det finns många puckon i Alliansen.
    Nu sålde man aktier i Nordea billigt för att amortera på statsskulden.
    Som om det skulle ha varit nödvändigt för ett land med en redan låg statsskuld.
    Någon nationalekonom som fattar poängen?

  4. Slabadang

    Uffe!
    Jo alla som gått grundkursen.Å vad menar du med ”billigt” ?

  5. Stickan

    Vilken nyhet! på många sätt
    http://www.nyheterna.net/nyheter/oskarshamn/kommunalraadet_entusiastiskt_infoer_planerna
    ”En etablering av reaktortillverkning i Oskarshamn, med export över hela Europa, skulle ge tusentals nya arbetstillfällen.”
    ”Oskarshamn ligger mycket bra till hos GE Hitachi när det gäller var företaget ska placera sin europeiska tillverkning av kärnkraftverk.”
     
    Times are changing

  6. Gunnar Strandell

    Visst är de härliga centerextremisterna:
    http://www.youtube.com/watch?v=_76uHtxLlM4
    När det gäller kärnkraftsavfall har man hyllat det kommunala vetot, men nu när bönderna kan tjäna sitt livsuppehälle med ett par vindsnurror, vänder de åter kappan efter vinden.
    Eller som Gunnar Hedlund uttryckte det i riksdagen:
    ”Vi inom bondeförbundet har alltid velat och kommer alltid att vela!”
    Det är inte mer än rätt att valvinden blåste emot.
    Uffeb #3
    Du har rätt i första satsen och man undrar vilket torg som behöver ockuperas för att Per Edman (fp) ska kasta in handsken.
    Din avslutande fråga kanske besvaras av att MODELLERNA pekar på mycket högre ränta framgent. Och Rockström kan ha lagt till att det blir ännu värre än man befarat!
    Ekonomer tillhör förnekarna. Det har Radetzki bekräftat.
    Deras synpunkter kan därmed lämnas åt sidan.

  7. Göran Lysén

    Carlgren är ju en idiot, som jag har sagt så många gånger tidigare. Här är det väldigt lätt att glida in på personen Carlgren, men det skall jag inte göra, ehuru ett sådant anslag knappast skulle verka förbättrande.
     
    Det kommunala vetot – inte bara om vindkraft utan annat också – avskaffas inte i en handvändning. Bland annat så krävs det en grundlagsändring, och ett helt gäng av rättsliga hinder mot ett avskaffande skulle resas förutom att det politiska fältet helt plötsligt blev öppet före allehanda åsikter. Den boxen vill nog ingen politiker öppna vid närmare eftertanke!
     

  8. Jan-Erik S.

    GL #7;
    Idiot är väl synd att säga om AC.
    Jubelidiot passar bättre.
    Sorry Maggie…försöker hålla igen men AC är en totalt samhällsfarig person och saker (personer) ska kallas vid dess rätta namn.
    Fullständigt obegripligt att förstå sig på hur han tänker.
    Förmodligen den mest inkompetenta politiker någonsin.

  9. Folkpartiet har i alla fall offentligt motsatt sig ett avskaffande av det kommunala vetot. Så jag skickade ett mail till alla riksdagsledamöter och tackade FP för deras ställningstagande gentemot avskaffandet av det kommunala vetot med hänvisning till att det är en inskränkning av demokratiska rättigheter. Tack Göran #7 för ditt klargörande att det inte är så enkelt att avskaffa det. Vilket får en misstänka att Carlgren bara gör armviftande för sina fundamentalistiska gröna anhängare skull.

  10. ThomasJ

    Intressant i kvällen rapport:
    http://playrapport.se/video/2317701#/video/2316949
    Tid: ~ 20:10 in i programmet, rubrik: Kritik mot C-ledningen.
    Tar upp bl.a. vkv-frågan och blottställer Maud O. (om möjligt?) än mer som en en… ja, ja…   :mrgreen:
    Mvh/TJ

  11. Göran Lysén

    Jan-Erik S.post # 8. Nu försökte jag att vara litet diskret i ordvalet, men man kan väl säga som så, att Carlgren är  en av de  minst lysande stjärnorna bland våra rundnollor till politiker på himlapällen??!!

  12. Mats

    En kommun kan när som helst inleda ett planarbete över en viss yta som någon har har avsikt att bygga vindkraftverk på… detaljplanarbetet kan tex gälla att använda marken till en ny flygplats eller ”raketuppstjutningsområde” alt djurpark, slalombacke….. etc …i praktiken blir det omöjligt att förhindra att den kommunala demokratin gäller……

  13. Toprunner

    Stickan #5:
    Tillåt mig småle och fråga … hurdå?
     
    Tomma tunnor skramlar mest!

  14. ThomasJ

    Läsvärd är även denna artikel från Eva Flyborg’s sida. Förvisso av ’äldre datum’ och just därför än mer verklighetsanknuten än senare ’publikationer’. Läs och begrunda – kolla samtidigt de senaste elräkningarna:
    http://www.realtid.se/ArticlePages/200505/27/20050527154519_Realtid921/20050527154519_Realtid921.dbp.asp
    Mvh/TJ

  15. Göran Lysén

    Ingvar post # 9. Jag har också uppfattat det som armviftande. Du kan ju bara tänka dig att centralmakten skulle beröva våra kommunalpolitiker något av de senares makt! Hur många kommuner finns det idag? Över 250 i vartfall, som var helt eniga! Den kommunala makten har redan urgröpts till följd av statlig  lagstiftning. Här finns det en mängd frågor om det kommunala styrets självständighet, som kunde bli en politisk grej! Kan statlig lagstiftning direkt eller indirekt urholka det kommunala självstyret så att det närmar sig noll? Knappast! Här finns det bra politisk sträng att spinna på!

  16. Rosenhane

    Visst Jonny,
     
    folkpartiet kan kännas som ett fräscht parti inom alliansen; dom verkar profilera sig genom att att vilja strama upp skol – energi och försvarspolitiken.
    Plus en del  annat som låter bra.
     
    Gott så långt, men den bilden blir lite sladdrig eftersom partiet har stora slitningar i toppen framförallt på grund av att det vid sidan av ett vettigt garnityr också sitter vänsterfeminister, genusfolk och islamistkramare + ett antal andra tokdårar som inget hellre önskar än att bli av med Björklund.
     
    Björklund är ett måste, får dårfolket i partiet sin vilja igenom får det katastrofala följder för alliansen.

  17. Göran Lysén

    Rosenhane post # 16. Instämmer!

  18. ThomasJ

    Mats #12: Sorry, har svårt att följa… Visst kan vilken kommun som helst starta vilket som helst planarbete… but.. till vilken nytta om det som (ofta, tyvärr) är tjänstemän/-kvinnor ’kommer-på’ är out-of-touch vs. verkligheten respektive (d)en politisk inriktningsstyrning. Det senare kräver naturligtvis insikt o kompetens hos politkerna och det är la där problemsökningen/-identifieringen primärt ska starta, oder?  😉
    Mvh/TJ

  19. ThomasJ

    Göran L. #7: Då har du nåt att bita i när det gäller ’Prövning av vindkraft’.
    Behöver du referenser – ’call’!
    On thread; på vilket sätt kan en ’vanlig’ medborgare hemställa om granskning av svensk myndighet? Varthän vänder (om öht.????) sig enskild för att få gehör (till att börja med) ?  😉
    Mvh/TJ

  20. ThomasJ

    Gunnar S. #6: ’Centerextremisterna’!  Lysande!  😀
    Mvh/TJ

  21. Rosenhane

    ThomasJ
     
    E de kappsegling?
    Nej de e fredag…
     
    Liten musikifikation som komplement till händelserna på himmelska egyptiens torg:
     
    YouTube – The Bangles Walk Like An Egyptian
     
     
     

  22. Bim

    Göran Lysen # 11
    Håller med dig. Jag tror Cargren består av mörk materia och när han öppnar munnen så stirrar man ner i ett svart hål.
    På tal om HimlaPälle så hör man inte så mycket av honom, han sitter väl och filar på sin klimatopera, Nej Se Det Regnar, som han lovade sätta upp på Broadway innom tre år. Det är bråttom nu!

  23. ThomasJ

    Göran L. #7: Ta upp diskussionen om Grundlagen vs. kommunala självbestämmelse med Sofia Arkelsten… Lycka till…  😉
    Mvh/TJ

  24. L.C.

    En gång, för länge sedan, var Centern ett parti som slog vakt om människornas goda miljö.
    Så är det inte längre. Nu har de blivit de värsta miljöförstörarna av alla.
    Rösta bort dem ut Riksdag och Regering !
    !

  25. ThomasJ #23
    Bra idé. Var står socialmodekraterna.,  oops moderaterna.

  26. ThomasJ

    Rosenhane #21: Anknytande till nedan (i annan tråd)
    ThomasJ { 04.02.11 at 19:54 }
    Beroende på betraktningsvinkel kan ju nedan vara lite roligt att läsa, typ 10 små tomtenissar…. så blev det bara en kvar… Spännande att se hur lång tid det tar innan det blir inalles noll i CAGW-gänget… he-he… http://greenhellblog.com/2011/02/02/mann-et-al-lying-to-congress/
     
    Mvh/TJ
    finns där (accept-)utrymme för the whole story?  Den é rätt fräck asså, de tio tomtenissarna… postar gärna.  😉
    Mvh/TJ

  27. Mats

    ThomasJ #18 poängen var att om det finns en majoritet i kommunen att undvika de negativa effekterna av vindkraft i ett visst markområde så går det att avsätta denna yta till ”slalombacke” – hur länge ”räcker” en detaljplan i din kommun?…..

  28. Rosenhanne #21
    OFF TOPIC!
    Kappsegling!
    Jag ska segla Lidingö Runt Lördag 14 maj 2011 med min Albin Alpha och vill gärna ha gastar som kan bidra till intressanta diskussioner om det blir lätta vindar.
    Klicka på mitt namn ovan och sedan  på ”webbmaster” för att skicka ett mail om du är intresserad.

  29. Jan-Erik S.

    F…n vad trött jag är!
    Trött på detta käbbel.
    Allt handlar ju om vilka man ska lita på.
    Finns ju två alternativ:
    1: Beroende forskare som levererar av beslutsfattarna önskvärda PK-resultat som legitimerar skatte/avgiftshöjningar.
    Dessa PK-resultat ger dessa forskare ännu mer anslag ju mer alarmistiskt det blir.
    2: Oberoende forskare som levererar fakta som inte gagnar agendan för politiker och inte tjänar något extra på att berätta sanningen.
    Dessa sanningar ger inget extra anslag.
    Och ändå så reagerar ingea beslutsfattare!!!
    Är så förb…at trött på alla alarmister som gör allt för att störta välfärden i fördärvet.
    Det de vill genomföra är i princip världskommunism där FN står som den stora ledaren.
    Och i sverige står alla nyttiga idioter i givakt och accepterar alla pålagor.
    Fy F.N.

  30. ThomasJ

    Mats #26: En ’majoritet’ i en kommun säger deFacto intet. Sorry. En kommun kan, förvisso väldans få som har / uppvisar slik kurage, till viss del (obs!) styra sina egna angelägenheter, dock väldans restriktivt. Detta beroend på det faktum, att ~ 80%+ av samtliga kommuners (290x) göranden eller icke göranden bestäms och styrs från Rosenbad!
    Således spelar det endast i max. 20% av ’fallen’ en roll vad kommunen egentligen vill, tycker, anser och – framförallt! vad deras medborgare anser i ’beslutsprocessen’.
    I min kommun räcker en detaljplan så länge som till att en ’VIP’ tycker och vill annorlunda… It’s a travesty!
    Det gör ont i mitt Land!
    Mvh/TJ

  31. Jan-Erik S.

    GS #27:
    Fråga mig om segling och trimning av segel.
    Kan den biten bra.

  32. Göran Lysén

    Nu fick jag en hel del respons på mina utfall. Är det någon som har ett konkret rättsärende, så går det bra att höra av sig för en första rättslig scanning. Som sagt, det finns en hel del sprängstoff om den kommunala kompetensen vis-à-vis den staliga i regeringsformen. Här går det att återkomma och driva politisk opinion.

  33. ThomasJ

    ThomasJ #25: Bäringshänvisning till 10 tomtenissar:
    http://wattsupwiththat.com/2011/02/04/pielke-sr-on-the-gang-of-18-letter-to-congress/
    Mvh/TJ

  34. pekke

    Om staten tar bort kommunernas vetorätt med hänvisning till att det är till statens bästa så kan de köra över alla klagomål från svenska medborgare eftersom det är till statens bästa !
     
    Tar staten bort kommunernas vetorätt mot VKV, så kan de nog fortsätta att ta bort flera andra vetorätter.
     
    Tyvärr är nog både alliansen och rödgröna röran lika stora kålsupare i den frågan !
     
    När man i dag ser på svenska politiker så undrar jag hur de skall fixa att behålla alla jobb som försvinner utomlands.
    Vi har skog och malm här i mängder, men får de nån hjälp för att överleva ?
    Verkar som vi ska leva på IT( har väl redan dragit utomlands), verkstadsindustrin( vilka äger dessa ? utlandet? ) Idol/Lets dance ( duh !!! ??) och vadåå !!
     
    Ska vi när vi lagt ner alla hemska klimatförstörare bli ett Klimatföredöme där skåningarna visar hur man inte skall göra på mårten gås och hur man slöjdar klimatneutrala moraknivar i dalarna samtidigt som vi eldar upp skogen i alla nya fliseldade el-och fjärrvärmeverk  !!??
    Bara en vision, men man kan undra om nån egentligen räknar på hur alla gröna drömmar kommer att kosta det svenska folket mot den globala verkligheten där det är andra kostnader som styr !!
     
     

  35. Kent Forssgren

    Mats. #26. Ditt engagemang kommer att sporras och träffa dom du siktar mot bättre om du bekantar dig lite med de lagar som gäller för detaljplaner. Det är dock inte enkelt. Som vanligt upplagt för tolkningsdispyter. Lagarna skrivs luddigt/okunnigt om sakfrågorna, annars har inte juristerna nått jobb. I den kommunala planprocessen finns flera steg. Kommunens Översiktsplan; icke bindande. Fördjupad Översiktsplan, nästan bindande och Detaljplan; helt bindande.
    En detaljplan är faktiskt, i praktiken, mycket bindande för en kommun. Detaljplanen kan överklagas, i flera steg. Det är här som kommunmedborgarna verkligen kan utöva inflytande. Det är därför som det är så viktigt att granska detaljplanen om man motsätter sig något som kommunen beslutar.
    En komponent till som har betydelse i planprocessen är Miljökonsekvensbeskrivning; MKB. En sådan krävs oftast i dag när beslut om en detaljplan skall tas. Kvalitén på denna varierar mycket. Ger arbete för ännu fler jurister. Men även för biologer, till vilken kategori jag hänför mig till. Och vilket jag stundom sysselsätter mig med.

  36. Rosenhane

    Gunnnar Strandell#27
     
     
    Tackar för vänlig gastinbjudan men har inte möjlighet p. gr. av studentengagemang då.
     
     

  37. Kent Forssgren

    Mats. #26. Här finns reglerna/lagarna för detaljplaner.
    http://www.boverket.se/Planera/Kommunal-planering/Detaljplanering/

  38. Bertel

    Rosenhane # 21
    Samma torg? med frihet i tankarnan och önskan om …….
    Lyssna….en av mina/dina? favoriter, så länga hjärtat slår för känslan av frihet och k…..ek.  🙂

  39. Bertel

    Rosenhane # 21
    Samma torg? med frihet i tankarnan och önskan om …….
    Lyssna….en av mina/dina? favoriter, så länga hjärtat slår för känslan av frihet och k…..ek.  🙂
    http://www.youtube.com/watch?v=5u56TSu2240&feature=related

  40. Mats

    Kent Forssgren # 34, ThomasJ 29, det är en utmaning att få med majoriteten i beslut i fullmäktige  – det finns i praktiken massor med möjligheter för en kommun att undvika olämplig vindkraftsutbyggnad – var medborgare kan lämna in bygglov även på annans mark – detaljplan-spåret, inlösen process av mark för ”slalombacke”, ”badsjö”, ”gruvbrytning”, fornlämning….osv….osv….i praktiken innebär detta 5, 10, 15 års handläggning och överklagande

  41. Kent Forssgren

    Mats. Instämmer. Vindkraften tydliggör svagheterna i vår äganderätt och möjligheterna till ”fiffel” i tillståndsgivningsprocessen.
    ”det finns i praktiken massor med möjligheter för en kommun att undvika olämplig vindkraftsutbyggnad”.
     
    Det är ju här som vår miljöminister dundrar in. Andreas Carlgren vill stoppa kommunen som försöker avstyra olämplig vindkraftsutbyggnad. Som vanligt då, vem skall avgöra vad som är olämpligt? Markägaren, grannarna, vindkraftsföretaget, ornitologerna, kommunens politiker, riksdagens politiker, elföretagen, elkonsumenterna eller alla skattebetalare?
    Det borde vara så att politikerna, som har fått uppdraget av oss att styra vårt land, med allas vårat bästa i tankarna, skulle avgöra vad som är bäst. Vad sjutton håller dom på med annars?

  42. Mats

    Kent Forssgren #40, vår miljöminister Andreas hävdar naturligtvis att beslutad utbyggnad av elförsörjning via vindkraft ska säkerställas/genomföras, i praktiken är en reglering av denna fråga meningslös i ett kommunalt perspektiv om kommunen har invändningar etc…..Andreas vet att detta spår är endast ord….

  43. Rosenhane

    Tack Bertel
     
    Bangles var ett mycket begåvat tjejgäng med en hel del Lennon/McCartneyslingor i både sång och harmomi. Susanna Hoffs som var ryggraden ar ju inte bara snygg, hon sjunger in i helvete bra.
     
    Har du hört dom här?
    YouTube – Dixie Chicks Not Ready To Make Nice

  44. Göran Lysén

    Ni alla därute, som tycker om vindkraftens undermålighet (håller med), hör av er om ni har ett bra fall, så kör vi det i domstolarna. Här finns det mycket att göra rättsligt sett! Som alltid i juridiken så måste man göra det hela på rätt sätt. Kom igen nu!

  45. Bertel

    Rosenhane # 42
    Nej!!! Vilken njutning, TACK och det verkar att vi har samma ”röstböjelse” i feminina tonarter.  🙂 
    Följande kan drabba de alarmistiska, men det hindrar inte att njuta av rösten!!!! och berättelsen.  🙂
    http://www.youtube.com/watch?v=h8VGQTtENSs&NR=1

  46. Bertel

    Rosenhane # 42
    Vad kan vi avläsa av följande toner? 
    Vi skall hantera sanningen inom klimatvetenskapen mycket, mycket varsamt.
    http://www.youtube.com/watch?v=PSh6SQd8UrI
    Ps.Rösten 🙂 .Ds

  47. Slabadang

    När folkvalda ska ha en fot i arslet direkt!
    Av vem tror Carlgren han har fått mandat att avveckla demokratin?
    Har han isolerat sig i en ormgrop med M Karlsson Skrockström och Snaxelsson?
    Carlgren måste knarka om han tror att han är vald för att avveckla den demokrati som valt honom.Helt tydligt är att han helt tappat kontakten med väljare verkligheten och demokratin.Centerpartiet måste raderas från riksdagen helt och hållet. Svenska folket har helt enkelt inte råd med Centern.

  48. Bertel

    Rosenhane # 42
    Morgontoner med en ny framtid. Känner du igen rösten?  🙂

  49. Bertel

    # 47 tillägg
    http://www.youtube.com/watch?v=H_FCifobqWU&feature=fvst

  50. D Lundkvist

    @Jan-Erik S: Helt riktigt. Bulls Eye. Samma sak pågår faktiskt inom de flesta akademiska vetenskapsgrenar. En Off Topic är till exempel den pågående och hårt attackerade teorin om Big Bang inom Kosmologi/Astronomi. Du milde tid, vad dom käbblar där. Det är alltså praxis inom alla vetenskapsgrenar att objektivt och förutsättningslöst sanningssökande får stå åt sidan för konsensus, samstämmighet och inställsamhet inför dom som håller i finansieringen. Mänskligheten behöver ordentlig hjälp (frågan är från vem?) när man inser hur världen är beskaffad i sina stora väsentliga stycken.

  51. D Lundkvist

    För övrigt, anser jag att Carlgren måste avsättas eller på annat sätt förhindras att uttrycka sin knallkorkade Åsa-Nissemarxism. Sätt karln att sortera promemorior i nån fönsterlös skrubb i kanslihuskällaren. Där gör han minst skada. Tror jag.

  52. Bertel

    D Lundkvist # 51
    Carlgren får tydlig och hård kritik från sina alliansvänner(SvD pappersvariant), så vi kan utesluta att han kan genomföra sina tankar om kommunal vetorätt men att han överhuvudtaget har yttrat sig i frågan med anspelningar om indriven vetorätt, är mer än beklämmande. 

  53. Jan-Erik S.

    D Lundkvist #51:
    Jag tycker Andreas Carlkvist borde jobba inom sophanteringen och sortera sopor.
    Tror att där, men endast där, skulle han göra ett bra jobb 🙂

  54. Pär Green

    För eller emot utbyggnad av vindfjollor, så saknas ett alternativ!
    AC vill köra köra över kommunalt vetande, men det finns kommuner som tar sig friheten att köra över invånare och bygga vindfjollor!
    Tex. Nacka och Värmdö kommun.
    Finns AC-tokar även på lokal nivå!
     
     

  55. ThomasJ

    Mats & övriga med intresse av vad som ’händer & fötter’ inom vindkraften, här en nedranns bra & väl underhållen länk till ett initiativ i det vackra Dalsland:
    http://www.vindbrukdalsland.se/
    Där finns en stor mängd nedladdningsbart info-material.
    Mvh/TJ

  56. bom

    #51 Tillsammans med chefsdiskrimineraren Katri Linna då kanske?

  57. Ulrik

    Maud Olofsson sa på C-mötet, att man nu ska se frågorna ur medborgarnas perspektiv. Jag undrar om hon har berättat det för Andreas Carlgren.

  58. Jensen

    Uffe 3
    Du är bra enkelspårig.
    Förstår du inte att det man ev. förlorar i utdelning sparar man mångdubbelt igen i ökad kreditvärdighet och därigenom minskade statsskuldräntor! Dock beklagar jag nordeaköparna med tanke på den kommande finansmarknadskollapsen och ränteökningarna.
    Som skattebetalare tycker jag försäljningen är genial.

  59. Pär Green

    Jensen # 58
    Hur smart är det att slakta en guldkalv innan en ny bankkris?

  60. Michelangelo

    #31# Bra.  Sätt segel på våra oljetankers istället för att fördärva naturen med fasta installationer som vindkraftverk.
    Carlgren verkar som en omvänd don Quijote med Maudan som Sancho Panza.
    Själv trivs jag bäst i öppna landskap och med obrutna horisonter !

  61. Ampersand

    Igår skrev jag nedanstående till Eva Flyborg:
    ”Tack för en förnuftets röst i denna fråga.
     
    Vindkraften är i själva verket en stor miljöförstörare. Det räcker med att färdas på Gotland för att inse hur ett omistligt kulturhistoriskt värdefullt landskap blivit skövlat. (”Månbas Alpha” som en god vän med sommarställe utanför Klintehamn kallar sin närmiljö.) Och till vad nytta?
     
    Hade vindkraften varit en utomordentligt pålitlig, miljövänlig och effektiv energikälla, kunde man kanske bitit i detta sura äpple. I stället är den genom sin intermittens klart undermålig som energiform och en direkt fara för en kontinuerlig elförsörjning (den har redan orsakat ytterst allvarliga sammanbrott i elnäten i t.ex. Tyskland, med återverkningar över en stor del av Europa.) Dessutom är den ekonomiskt oförsvarbar ur samhällssynpunkt. I tillägg alltså till dess extrema förfulande av miljön, störande inverkan (ljud, ljus, skuggor) för närboende och slakt på fåglar (framförallt hotade arter som stora rovfåglar) och fridlysta fladdermöss.
     
    Att den svenska näringsministern (i likhet med miljöministern) ständigt bedriver så ogenerad och djupt okunnig propaganda för vindkraften, samtidigt som hon via sin son (och LRF) har intressen i vindkraftsindustrin – det är inget annat än skandal och tecken på ett näst intill korrupt främjande av egna intressen. Samtidigt har hon totalt misslyckats att göra något vettigt i energifrågan, trots förra vinterns kaos med efterföljande tomma löften.
     
    Läs gärna en verklig ekologs omdömen om vindkraften ur miljö- och energisynpunkt (jag har just läst den med stor behållning):
     
    Etherington John: The Wind Farm Scam: An Ecologist’s Evaluation
    ISBN10:    1905299834
     
    Finns på Adlibris för 119 kr.
     
    Än en gång tack för pressmeddelandet. Fortsätt så. Jag har aldrig varit Folkpartist, men detta får mig verkligen att överväga saken.
     
    Vänliga hälsningar”
    Jag fick redan i dag ett vänligt svar:
    ”Tack XX, det värmer.
    Jag skall läsa boken så fort jag hinner.
    Med vänliga hälsningar
    Eva”

  62. Per-Erik Hedén

    Så här skriver riksdagsman Jan Ericson (m) på sin hemsida http://www.ericsoniubbhult.se/ som också har en klimatblogg.
    2011-02-05

    Jag konstaterar att min linje att försvara kommunernas vetorätt när det gäller stora vindkraftetableringar har ett starkt stöd. I går eftermiddag gick min Moderate kollega från Göteborg, Lars Hjälmered, som också är Moderaternas miljöpolitiske talesperson, ut och försvarade vetot med hänvisning till det kommunala självstyret. Även från Kristdemokraterna och Folkpartiet kom starka kritiska reaktioner på miljöministerns utspel. De enda som stödjer utspelet är oppositionen och vindkraftbranschen. Men med den okänsliga inställning som delar av branschen har idag lär motståndet mot vindkraft växa. Det är väldigt onödigt, och ligger knappast i branschens intresse. Jag förstår inte varför man inte visar lite större ödmjukhet i frågan, just nu motarbetar man sina egna intressen.
    I dag finns också en artikel i Borås Tidning som uppmärksammar min kritikmot miljöministerns utspel och som citerar min blogg. Man har också intervjuat vårt moderata kommunalråd i Mark, Margareta Lövgren, och hon delar min åsikt.
    Det känns bra att sunt förnuft verkar segra. I dagsläget känns inte det kommunala vetot hotat. Men med en rödgrön regering skulle med all säkerhet all hänsyn till andra intressen få stå tillbaka för en extrem utbyggnad av vindkraften. Det är ganska skrämmande.

  63. Holmfrid

    Maud O´s statssekreterare Alterå har slutat och flyttat till Afrika, där han kan fortsätta med vindkraftsbedrägerierna. Alterå har med stöd av Kåberger, GD i Energimyndigheten, drivit en pervers polemik med energiexperterna vid IVA och KVA om vindkraftens välsignelse för det svenska folkhushållet.  Jernkontorets chef uttryckte stor oro för situationen med energiförsörjningen till undertecknad.

  64. ThomasJ

    Här nåt för Andreas C. etCons att ta till sig och implementera i Sverige – omgående!
    http://www.europeanenergyreview.eu/index.php?id=2656
    Mvh/TJ
    (PS: gratis registrering behövs för att läsa hela artikeln)