Familjen Bohnsacks temperaturmätningar i Luleå

Sedan 1921 har familjen Bohnsack mätt temperaturen på Skurholmsberget i Luleå (tack Daniel Wiklund för tipset). Det finns ett flertal artiklar bakom betalvägg om detta, men här finns en öppen från Sveriges Radio 2017. Själva datat från 1923 har jag hittat här.

Familjen har inte mätt temperaturen under hela dygnet utan bara kl 8 varje morgon vid vintertid och kl 9 vid sommartid. Men när jag gör en jämförelse mellan närliggande mätstationer (Flygplatsen Kallax och Bergnäset) är korrelationen oerhört bra. En skillnad är att Bohnsacks mätningar visar konstant lite för hög temperatur på sommaren. Förmodligen beror det på att solen redan kl 9 står högt på himlen och solen har då redan hunnit värma upp luften en hel del.

Mätningarna är gjorda ganska centralt i Luleå och därför borde mätningarna vara påverkade av att staden har växt. Men jag kan inte se att skillnaden mot närliggande stationer har ökat. Antingen har alla stationerna samma påverkan, eller också är effekten väldigt liten. Bohnsacks mätningar är dock gjorda vid Skurholmsberget, vilket snarare är en kulle, men det ligger iallafall högre än många delar av övriga Luleå. Tack vare detta är förmodligen  påverkan av urbaniseringseffekter liten.

Nedan visas årsmedeltemperaturen samt de fyra årstiderna enligt Bohnsacks mätningar:

bohnsackbohnsack djfbohnsack mambohnsack jjabohnsack son

 

En sak som är intressant med Bohnsacks mätningar är att de börjar innan den varma perioden under 1930- och 40-talen. Man kan tydligt se hur temperaturen gick ner och bottnade kring 1960-talet innan den vände upp igen. På årsmedelbasis är temperaturen högre nu än på 30-40-talen. Men egentligen är det bara våren som har blivit statistiskt signifikant varmare. Övriga årstider har inga större skillnader mellan tidigt 30-40-talen och nu. Om de mänskligt orsakade klimatförändringarna skulle vara orsaken till dessa förändringar, borde uppvärmningen ske för alla årstider, och mest på vintern. Eftersom detta inte verkar vara fallet, måste det vara andra orsaker till att vårarna har blivit varmare. Luleå ligger också så långt norrut att effekten från klimatförändringarna borde vara enorm, men verkligheten visar något annat.

Det ska tilläggas att det finns enstaka månader i Bohnsacks data som har misstänkt stora avvikelser mot övriga stationer. Dit hör bla januari och oktober 1949 samt februari 1960. Men på det stora hela gör detta ingen skillnad.

Extramaterial

Nedan visas plottar för den månadsvisa skillnaden mellan Bohnsacks mätningar och Kallax samt Bergnäset. Eftersom Bohnsack endast mäter en gång per dag blir det årstidsmässiga skillnader. Därför varierar skillnaden över året.

bohnsack kallax diffbohnsack bergnaset diff

 

 

 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Mats Kälvemark

    Tack Magnus för en väldigt intressant redovisning från verkligheten. Jag gillar speciellt din slutkläm:
    ”Om de mänskligt orsakade klimatförändringarna skulle vara orsaken till dessa förändringar, borde uppvärmningen ske för alla årstider, och mest på vintern. Eftersom detta inte verkar vara fallet, måste det vara andra orsaker till att vårarna har blivit varmare. Luleå ligger också så långt norrut att effekten från klimatförändringarna borde vara enorm, men verkligheten visar något annat.”
    Har du möjlighet att kontakta SMHI, Erik Kjellström, och be om hans kommentarer och slutsatser. Han behöver få kontakt med verklighetens klimat. Mätningarna möter ju kravet längre än 30 år med råge, till och med längre än 100 år.
    Kjellströms mailadress:
    Erik.Kjellstrom@smhi.se

  2. Underbart Magnus!
    Jag älskar rapporter från verkligheten.

    Precis som du säger – Luleå ligger så långt norrut att dom borde vara enormt drabbade av klimatförändringarna.

    Luleå och fjällvärlden är inte alls påverkade så som narrativet beskriver klimatkatastrofen – en del fjällstation har t o m lägre temperatur över tid.

    Beraktar man utvecklingen på Island och dess omgivande hav och glaciäravsmältningtakt – och vår skandinaviska fjällkedja så ser det ut som nästa avkylningsperiod är inledd sedan 10 år tillbaka.

    Uppvärmningen från Malmö till Stockholm är naturligtvis påfallande onaturlig – med en extrem tillväxt av mänsklig påverkan.

    När man åker bil norr om trollhättan en kall kväll – så märker man en kraftig UHI långt utanför staden, I vindriktningen – UHI runt göteborg ger 1 – 2 veckor tidigare sommar I storgöteborg jämfört landsbygden, några mil utanför.

    När sydliga vindar blåser från Tyskland upp över Sydsverige och vidare till Stockholm får vi en rejäl mänsklig uppvärmning- dock ej från Co2!

    Just dessa konstaterade höjningar av natttemperaturer, pga co2, är istället i hög grad orsakad av storskalig UHI.

    HUR många mil asfaltsväg hade Sverige 1920?

    Våra stationer runt trollhättan ligger alla nära asfaltsvägar och mänsklig påverkan – och så är det med nästan alla stationer i Europa.

    Luleå och fjällkedjan har ingen Co2 uppvärmning på 3 grader som – 97% av alla forskare påstår….

    Co2 och låg nattutstrålning är i mycket en fråga om UHI – över Stora delar av västvärlden.

    Våra bohusländska berg håller en otrolig mängd värme – långt fram på natten efter en solig dag – flera graders skillnad mot inlandet – det märks väl på bilens tempmätare, när man kör hem efter nattfisket på havsöring.

    Som du säger Magnus – var är den enorma uppvärmningen?

    Värst för oss I norr är trots allt vändningen neråt som redan påbörjats i havet vid Island- vi kan få väldigt jobbiga vintrar – men en del riktigt fina, varma somrar!

  3. Lasse

    https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/stralning-1.17841

    😉

  4. Lasse

    https://wattsupwiththat.com/2024/04/15/cloudy-with-a-chance-of-stability/

    Vad som inte döljer solen-Molnen!
    Perfekt lokaliserade.
    Vilken underbar värld 😉

    Fast det finns undantag som man kanske bör undvika och som kyls av CO2?
    https://notrickszone.com/2024/04/15/antarctica-is-colder-icier-now-than-any-time-in-5000-years-the-last-warm-period-was-1000-years-ago/

    Tack Magnus och familjen Bohnsack

  5. Liknande ” enorma ” klimatförändringar hittar vi hos fler nordliga orter.

    Abisko – ungefär samma antal vinterdygn sedan 1950, 3 fler vinterdygn sedan 2007.

    Junsele – oförändrat antal vinterdygn sedan 1910.

    Lycksele – oförändrat antal vinterdygn sedan 1961.

    Nikkaluokta – oförändrat sedan 1960.

    Pajala – oförändrat antal sedan 1951.

    Hemavan – oförändrat antal sedan mätningarna startade 1956.

    Även söderut i Gunnarn syns ökande antal vinterdygn sedan 2007.

    Denna extrema alarmism om klimatkatastrofen i vårt nordliga – visar att det är en blek katastrof – och att mycket tyder på att den snabba uppvärmningen från 1995 – 2005 har samvarierat med värmetoppen i norra Atlanten – precis samma mönster som alla tidigare värmetoppar – det är INTE Co2 betingat.

    Nu när havet blivit kallare I norr och glaciäravsmälningen halverats på Island sedan 2011 – då bör vi höra om detta på våra nyheter och från 97% av forskarna….

    Men alla är fullt upptagna med att studera egenskaperna hos återstrålningen från 4% extra Co2 – och glömmer verkligheten.

  6. Även hos mig, söder om Vänern, är det svårt att hitta avvikande trender i mätobjektet ” klimatförändring ”.

    Enl smhi har det blivit 0,3 grader varmare 1991 – 2020 jämfört 1931 – 1960.

    Jämfört perioderna 1961 – 1990 och 1991 – 2020 har det däremot blivit 1,4 grader varmare.

    Ofta hör vi att det kokande havet och den bubblande Vänern – minskar uppvärmningen I mitt område… MEN om nu vattnen blivit så fruktansvärt mycket varmare borde väl trenden öka mer här – än dessa tiondelar…

    Nya mätstationer, nya mättekniker, nya algoritmer och ständigt nya modeller – har blivit intressantare än verkligheten.

    Aldrig någonsin beskrivs själva mätobjektet ” klimatförändring ” och dess egenskaper.

    Hur kan vi säga något om förändring hos mätobjektet när vi inte kan beskriva dess egenskaper?

  7. Ingemar Säfbom

    Enligt SMHI:s tjänst ”Hur var vädret” så kan man se att vissa platser mot Norska gränsen som tex Gäddede inte blivit varmare alls sen 1930 talet utan något kallare. https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/hur-var-vadret/q/G%C3%A4ddede/temperature

  8. Lasse

    #7 Ingemar Säfbom
    Tack för länk.
    Svenska högarna är en bra plats för sol.
    Där kan den som vill förstå solens roll få vatten på sin kvarn 😉

    Det var ett tag sen jag besökte platsen-har de kvar dieselelen?

  9. Sören G

    Klimatet är en samhällsvetenskaplig fråga. Kopierat från Uppsala Universitets nyhetsbrev:
    ”Hur hanterar man klimatförändringarna i olika delar av världen? Sedan i höstas pågår projektet C-URGE där antropologer ska undersöka hur människor förhåller sig till den brådskande aspekten av den globala uppvärmningen.

    Klimatförändringen talas ofta om i naturvetenskapliga termer. Det handlar om koldioxid, temperaturhöjning och smältande isar. Men den kommer också drabba oss människor som är en del av detta ekosystem. Och här krävs en annan typ av vetenskap.

    − De bredare samhällsvetenskaperna och humaniora, särskilt antropologi, har förmågan att visa hur olika sociala grupper och människor påverkas av klimatförändringarna. Vi har också metoder att utforska hur de hanterar, engagerar sig och strävar efter förändring, säger Susann Baez Ullberg, docent i kulturantropologi vid Uppsala universitet.”

  10. Jax

    Bohnsacks mätplats ligger omkring tio meter högre än vägen nedanför. Vägen har blivit fyrfilig och trafiken har ökat kraftigt sedan 1923, förstås. Bebyggelsen runt omkring har knappt ändrats sedan 40-talet, men knapast alls de senaste tjugo åren. Så viss UHI-effekt finns kanske. Framförallt från vägen.

    Man kan ju också konstatera att sedan år 2000 finns ingen direkt uppvärmningstrend, 24 år utan uppvärmning, men det kommer väl ingen att bry sig om eftersom
    SMHI:s klimatperiod inte tar slut förrän 2050.

  11. Jax

    #10 Jax

    Tidsnöd vid redigeringen gjorde att att litet fel smög sig in.
    Det skulle stå att trafiken inte ändrat sig mycket de senaste tjugo åren.

  12. Henrik

    Tittar man Abiskos Väderstation från 1913 till 2020 så kan man se att temp ökade 1,5 grad mellan 1913 till mitten på 1930-talet (apropå att temperaturen aldrig ökat så snabbt som nu). Från mitten av 1930-talet till ca 1980 så sjönk temperaturen 1 grad i snitt för att från 1980 till 2020 öka ca 1,5 grad igen.

    Från 1913 till 2020 är det ca +2 grader men jmf med mitten av 1930-tal och 2020 ca 0,5 grader.
    Tyvärr la de ner den gamla väderstationen i början av 2020 och ersatte den med en automatisk som togs i bruk redan 1985, i princip på samma plats som den gamla. Av någon anledning så saknas värden hos SMHI hos den automatiska stationen mellan 199702 till 201810 vilket gör det svårt att jämföra skillnaden mellan dessa stationer. Jag har tagit några enstaka jämförande datum/klockslag och det skiljer oftast några tiondelar upp till någon grad mellan stationerna. Det kan variera åt båda hållen men får en känsla av att den nya automatiska ligger generellt sett lite högre. Men som sagt mätdata saknas för över 20 år på den automatiska stationen så det blir svårt att göra någon mer exakt jämförelse över den tid som båda stationerna varit i funktion samtidigt.

    https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/hundra-ar-av-matningar-i-abisko-bidrar-till-viktig-kunskap-om-klimatet-1.183245

    Tittar man på de totala globala utsläppen av CO2 så ökade de relativt lite mellan 1913 till 1935 (från ca 3,3 miljarder ton/år till ca 4miljarder ton) detta samtidigt som medeltemperaturen ökade i Abisko med 1,5 grad.

    Från 1935 till 1980 ökade utsläppen kraftigt globalt från ca 4,0 miljarder till ca 19,5 miljarder) då medeltemperaturen i Abisko sjönk med 1 grad.

    Sedan 1980 till 2020 ökade utsläppen globalt till ca 35 miljarder ton och nu ökade också temperaturen i Abisko med 1,5 grad.

    Utsläppen globalt ökade alltså med 15,5 miljarder ton från 1935 till 1980 samtidigt som temperaturen sjönk med 1 grad i Abisko. Från 1980 till 2020 ökade utsläppen med 16 miljarder ton samtidigt som temp ökade med 1,5 grad. Jag ser inte riktigt något samband mellan ökade utsläpp och medeltemperaturen. Inte genom Abiskos gamla väderstation i alla fall.

    Tittar man bara på Europas utsläpp var de stabila, ca 1,7 miljarder ton/år (eller ca 50% av de globala utsläppen), mellan 1913-1935 när temp ökade med 1,5 grad i Abisko. För att mellan 1935 till 1980 ha ökat till 7 miljarder ton/år, knappt 50 % av de globala utsläppen (Abiskos temp sjönk 1 grad).

    Från 1980 till 2020 så sjönk Europas utsläpp från 7,7 miljarder ton till 5 miljarder ton och står nu för ca 15 % av de globala totala utsläppen. Med dessa minskade utsläpp i ”närområdet” så ökade temp i Abisko med 1,5 grad.

    Nu ser väl inte utsläppen några geografiska gränser utan man får se det globalt men tycker det är intressant att se den bristfälliga korrelationen mellan i alla fall Abiskos väderstation och utsläpp på global/europeisk nivå. Tycker ändå det borde gå att se något samband, ju längre norrut som vi kommer desto större effekter på klimatet ska det ju vara säger de ”lärde”.

    En fundering man kan ha är varför steg temperaturen snabbt 1,5 grad på drygt 20 år från 1913 samtidigt som utsläppen var konstanta. Det har tagit 40 år från 1980 för att stiga 1,5 grad trots att vi har mellan 5-10 ggr högre utsläpp/år denna period.

    Det mest intressanta är varför temperaturen sjönk i Abisko mellan 1935 till 1980 trots att ökningen av CO2 var nästan lika stor som mellan 1980 till 2020?

    Utsläppen har jag hämtat från https://ourworldindata.org/grapher/annual-co-emissions-by-region

  13. Robert Norling

    Vill bara tacka alla skribenter för era rapporter från verkligheten.

    En betraktelse över den riktiga vårens ankomst:

    I minna trakter – Tierps kommun – får björkarna ”musöron” mellan perioden sista veckan i april till 15 maj.
    2023 var det en mycket sen lövsprickning, så runt det senare datumet inföll tidpunkten då ”musöronen” kunde skönjas.
    Ska bli spännande att se när det inträffar i år då prognoserna för de närmsta veckorna är nedslående för en värmeälskande varelse.

    Förra årets försommar bjöd på ett fantastiskt solsken i maj och juni, men dyngstemperaturen var mycket låg tack vare ihållande nordanvind och det bjöds ej på några badtemperaturer i havet utanför mig.
    Sedan hände något för moln, nederbörd och kyla har totalt dominerat fram tills idag och ska enligt prognoserna fortsätta månaden ut så björkens bladsättning blir absolut inte tidig.

  14. Björn

    Hej Magnus, ett verkligt intressant empiriskt underlag du redovisar här. Det som gör dessa temperaturdata så intressant, är inte bara tidslängden, utan dess nästan frihet från inverkan av UHI, alltså att omgivningens mark och annat material, tydligen har varit oförändrat under åren, vilket innebär en stabil oförändrad grund för absorption av solstrålning.

    Det som vidare här är intressant med temperaturkurvorna, är att man kan se en viss tydlig korrelation mellan solfläcksdata och temperatur. Amerikanska NOAA som är motsvarigheten till vårt SMHI, registrerar inte bara väderdata, utan har även en utmärkt databas för solens aktivitet sedan 1750 (se länk nedan). Det skulle vara intressant och värdefullt om du kunde synkronisera tidsmässigt familjen Bohnsacks temperaturgraf med grafen för NOAAs solfläckscykler. Denna graf går att tidsmässigt ställa in över det område som man vill studera. Grafen i sig har en utmärkt cursor som anger både tid och amplitud. Om man lägger NOAAs graf över Bohnsacks, så kan man med cursorn, tidsmässigt korrelera solfläcksdata och temperatur.

    De som inte vill veta av solcyklernas påverkan på regionala temperaturer säger naturligtvis att det inte går, men i litteraturen finns det observationer som motsäger detta. Bland annat i Anderna i Sydamerika har observationer gjorts, men jag har inte dessa data kvar, tyvärr.

    https://www.swpc.noaa.gov/products/solar-cycle-progression

  15. Lasse

    En text i samma anda som dagens:
    https://wattsupwiththat.com/2024/04/16/observation-of-the-earth-shows-that-deforestation-and-urbanization-cause-three-times-more-warming-than-co2/

    Varför skylla på CO2 när det är annat som ger större påverkan:
    UHI
    Skogsavverkning i Amazonas.
    Metanutsläpp

    ”CO2 levels have risen by some 140 ppm to 418 ppm over the past 60 years. According to ERBE satellite data, this increase has blocked 1.42 W/m2 of energy, which translates into a 0.21°C rise in the temperature of the lower atmosphere. Compared with the total CO2 contribution of 48 W/m2, this represents only 3% more.”

    #14 Björn det är klart att solen har påverkan, själv nöjer jag med molnen men solfläckar kan ju även spela roll!

  16. Daniel Wiklund

    Tack för en mycket intressant tråd. Extra intressant för mig som bott i Piteå och Luleå i nästan hela mitt liv. Har följt Bohnsacks temperaturavläsning i flera decennier. Cyklade förbi Skurholmen idag, gör det nästan dagligen. Vi har just nu plus 4 grader i Luleå. Enligt prognoserna kan det bli minus 10 grader några nätter. Ingen risk för att vi brinner upp. Vi har fortfarande mycket snö och isen är mycket tjock.

  17. tty

    Det finns en ännu längre och intressantare temperaturserie från Norrbotten, nämligen:

    Klingbjer, P., & Moberg, A. (2003). A composite monthly temperature record from Tornedalen in northern Sweden, 1802-2002. International Journal of Climatology, 23(12), 1465–1494.

    https://sci-hub.se/https://doi.org/10.1002/joc.946

    Där kan man se att det var ytterligare ett intervall med snabbt stigande temperaturer 1810-1830, fullt i klass med de två på 1900-talet och sedan en långsam nedgång till ett nytt minimum på 1860-talet.

    Där framgår också att den största delen av höjningen av vintertemperaturerna skedde redan på 1800-talet, innan koldioxidutsläppen fått mätbar omfattning.

  18. Adepten

    #12 Henrik

    ”Det mest intressanta är varför temperaturen sjönk i Abisko mellan 1935 till 1980 trots att ökningen av CO2 var nästan lika stor som mellan 1980 till 2020?”
    Temperaturen kan sjunka av flera anledningar, naturliga variationer i klimatsystemet och mänskliga aktiviteter som avger föroreningar som kan ha en kylande eller värmande effekt. Under den perioden var det också flera vulkanutbrott, Hekla-vulkanen på Island (1947) och Agung på ön Bali i Indonesien(1963), som kan ha bidragit till sänkningen av temperaturen genom att sprida partiklar i atmosfären som reflekterar solens strålar tillbaka ut i rymden. sedan tillkom svavel aerosoler och svaveldioxid från förbränning av fossila bränslen.
    Under den perioden var också den höjda temperaturen i slutet av 1930-talet och början av 1940-talet sannolikt resultatet av en kombination av naturliga klimatvariationer, som den positiva fasen av NAO, och mänskliga aktiviteter i form av ökade utsläpp av växthusgaser, sotpartiklar och andra krigs- och industri- föroreningar.
    ”Man kan ju också konstatera att sedan år 2000 finns ingen direkt uppvärmningstrend” det beror på hur man väljer mätperiod. Om du väljer SMHI dataserier och väljer en mätperiod som slutar 2023 får man en högre medeltemperaturavvikelse på ca 1,9 grader, men deras dataserier har också flera luckor utan data.
    Slutsatsen blir att en del av korrigeringarna kan vara rimliga när man bytt mätstation eller utrustning. Men det betyder att vi kan få medeltemperaturavvikelser på minst 0,5 -1,9 grader och en förlorad historisk kontroll, det är dåligt för trovärdigheten. Detta gäller för Luleå och alla andra mätstationer i Sverige.

    Förövrigt anser jag att peka ut dessa medeltemperaturavvikelser som en nödsituation och att föreslå lösningen att minska utsläppen till netto noll är kontraproduktivt.
    De flesta i den gröna rörelsen förkastar kärnkraft och vattenkraft som är de enda effektiva energikällorna med noll koldioxidutsläpp. Det finns alltså en stor klyfta mellan problemet, som för närvarande är litet och den föreslagna ”gröna” lösningarna som är katastrofala för mänskligheten.

  19. Nr 17 tty
    Ja, även värmeuppgången i början på 1800 – talet startade, som dom andra i havet vid island/Grönland och påverkade fiskeindustrin.

    Just dess uppgångar i havstemperaturer och därefter landtemperaturer – är tydliga för oss här i norr.

    Om vi har en tydlig påverkan från Co2 ökningen är svår att avgöra eftersom den ev ökningen motsägs av våra kraftiga, naturliga, variationer här i norr.

    Det blir mycket intressant att följa temperaturutvecklingen i havet vid Island och även deras kraftigt minskande glaciäravsmälning.

    Det som händer vid Island påverkar oss – och om avkylningen skulle pågå till 2050/60, så är det hög tid för vårat samhälle att lära sig hantera tuffa vintrar.

    Att ge Norrland en tung industrialisering av storskalig vindkraft blir ett hån – i o m dessa trender – men det passar Tyskland väl, som vill att andra producerar deras energi…oavsett kostnad.

    Denna storskaliga vindkraft kommer att ägas av lättlurade pensionsfonder i 1:a, andra eller tredje led – så det är vi alla lättlurade som får hantera kostnaderna och förlusterna från den industrin.

    Siffrorna, statistiken och vetenskapen och slutsatserna från temperaturutvecklingen i norr visar oss facit – även om klimatnarrativet/ forskarna vill att vi bara utgår från 1950, eftersom det passar deras hypotes bäst.

    Våran nordliga klimathistoria är en vagel i ögat på klimatalarmisterna.

    Oavsett borde vi inte tillåta en förföljelse av våra samer eller våran känsliga, nordliga, natur – när vi har dessa siffror på naturliga variationer i en storlek som denna historiska utblick visar oss.

  20. Björn

    tty [17]; Det här stycket som du skriver är intressant: ”Där kan man se att det var ytterligare ett intervall med snabbt stigande temperaturer 1810-1830, fullt i klass med de två på 1900-talet och sedan en långsam nedgång till ett nytt minimum på 1860-talet”.

    Om man studerar NOAA-grafen som jag även anförde i mitt inlägg 14, så framgår att de två låga amplituderna SC 5-6 varade under den kalla period som kallas för Dalton minimum, vilken föregick den stigande temperaturen 1810-1830 som du nämner. Vidare, du kanske menar 1960-talet istället för 1860-talet. Men oberoende av det så var det en nedgång i temperaturen kring solfläcksminimum 1964, vid övergången mot SC 20.

    Vi har nu en tydlig nedgång i solaktiviteten under SC 24-25, vars lägre aktivitet sannolikt har samband med de förändrade vädermönstren som vi nu ser.

    https://www.swpc.noaa.gov/products/solar-cycle-progression

  21. Magnus Cederlof

    #1 Mats Kälvemark:
    Du får gärna kontakta SMHI om du vill. Jag har försökt göra det förut utan någon framgång. Jag tror inte att de har något intresse av verkligheten.

  22. Magnus Cederlof

    Björn:
    Bohnsacks serie är för kort för att man ska kunna dra någon slutsats om påverkan på solen, med tanke på att solcykeln är c:a 11 år. Jag har däremot gjort en sådan studie med mätningarna från Uppsala (från 1722):
    https://klimatupplysningen.se/solflackar-och-vintertemperaturer/
    Men jag kan inte finna någon korrelation mellan solaktiviteten och temperaturen.

  23. Mats Kälvemark

    #21 Magnus
    OK, jag gör ett försök att kontakta Kjellström.

  24. Sören G

    Transportministern Volker Wissing chockar det bilälskande Tyskland – ett förbud mot helgkörning kan införas för att nå klimatmålen.

  25. Tack, Magnus och övriga bidrag ang verkligheten. Och tack för tips både om denna och TTY nämnda serie från Torne. Alltid bra med långa mätserier att kika på. Och det är ju ingalunda endast norra Sverige som uppvisar dessa ovälkomna verklighetsdata för en köpt vetenskap, som drar sina slutsatser från det som förefaller vara rena sagoserier. Serier som inte kan återfinnas i någon serie från verkligheten, av de jag kunnat hitta.
    Lika avslöjande är serien från Centrala England, 1659+, jag nämnde senast. Och som någon nämnde så talar det mesta för en än mer avslöjande och för sagoberättarna (och oss alla) ovälkommen framtid. Inte sårskilt långt borta kanske.

    https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/climate-ta-for-busy-people

  26. Stig Morling

    # Mats: Lycka till, ser fram om Du lyckas!
    Salve
    STIG

  27. På min hemsida https://science-mats.de visar jag årsmedeltemperaturerna för Borås, Gotska Sandön, Abisko, Bjuröklubb, Falsterbo och Bollerup baserade på officiella temperaturmätningar gjorda av SMHI. Dessa data kan alltså direkt jämföras med familjen Bohnsacks temperatur serie. Ännu utsagekraftigare är dock motsvarande årsmedelvärdena för hela USA och hela Australien. Medelvärde över dygn, medelvärde över alla mätställen och medelvärde över hela år!

  28. Sören G

    På Rapport just nu. Korallreven dör och hotas att helt slås ut. p.g.a. ett varmare hav.
    Konstigt att de har överlevt i flera hundra miljoner i år under betydligt varmare förhållanden.

  29. Björn

    Magnus Cederlof [22]; Jo jag håller med. Det var samma sak 2014 (länk). Men däremot som 2014, kan man se en trend i temperaturens envelopp som korrelerar med solcyklernas envelopp. Detta är tydligt mellan 1900 fram till ca 1970. Därefter är det mera svårtytt.

  30. Sören G #28
    SVT kan veva ut den ena osanningen efter den andra helt obehindrat. De möter inte på några som helst invändningar. I alla fall inga invändningar som de bryr sig om. Det går bra det också.

    SVT styr landet genom sina egna lagar för opinionsbildning.

  31. Robert Norling

    #30 Ingemar N.

    Häromdagen var det ett inslag i SVT som hämtats dina hemtrakter.
    Helsingborg ska dränkas och kraftfulla och dyra åtgärder behövs.
    Det varnas för 65cm höjning till 2100 i bästa fall..
    Alltså nästan 1 cm från och med nu.

    Undertext till videon
    ”I videon får du se hur det kan komma att se ut i Helsingborg år 2100 – om vi misslyckas att nå klimatmålen.”

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/sa-ser-helsingborg-ut-om-75-ar-om-varlden-misslyckas

    Mer från SVT
    ”Just nu är världen på väg att misslyckas med sina klimatmål. Se vad som kan vänta Helsingborg vid nästa sekelskifte i videon – om inget görs för att stoppa det stigande havet.

    En havsnivåhöjning på upp till en meter är värsta scenariot och bygger på FN:s klimatpanel IPCC:s modell där medeltemperaturen stiger mellan 4 och 5°C fram till år 2100.

    Länk till verkligheten som visar att ökningen behöver bli mer än 20 gånger den som är och har varit i 90 år..
    https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?id=050-051

  32. Rossmore

    Som sagt av flera andra ovan; tack Magnus för ditt nedslag i verkligheten.

    En tanke som slagit mig nyligen är om inte det vedertagna narrativet i MSM, SVT, FN, SMHI, Copernicus, NASA, m.fl. just syftar till att alla observationer av lokal verklighet ska elimineras som ovetenskapliga och irrelevanta. Irrelevant ”väder” liksom. I den övergripande klimatdebatten är det bara det stora, icke observerbara skeendet som är det som gäller, dvs ”klimatet”.

    Häromdagen gjorde någon observationen här på bloggen att det väl ändå är underligt att de svenska isbrytarna i år har utfört dubbelt så mycket arbete i Bottenhavet och hjälpt dubbelt så många fartyg att ta sig fram i isen, samtidigt som vi enligt Copernicus upplevt det varmaste året på hundra tusen år eller nåt. Båda skeendena rapporteras i nyhetsflödet men ingen i MSM reflekterar.

    Ska man tro på det man kan observera eller på det som någon överhet påstår vara sanningen?

  33. Robert N #31,

    Jag vet inte vilka stolligheter de har för sig i Helsingborg. Det är rent nys att de skulle ha 65cm höjning till 2100. Den närmsta mätstationen av den relativa havsyteförändringen ligger i Viken, bara någon mil norr om Helsingborg, visar +-0 sedan många decennier bakåt i tid.

    Nej, ljugandet måste stoppas och opålitliga ”experter” borde låsas in när de får okunnigt kommunfolk att göra sådana här tokiga satsningar.

    I Luleå så har man åtminstone inte dessa problem. Istället så väljer man att satsa stora pengar på att bygga bostäder och annat för att kunna ta emot de hundra tusentals människor som man räknar med skall jobba med ”fossilfritt stål”.

  34. Ingemar Säfbom

    #27
    Björn. När jag kollar på SMHI:s sida ”Hur var vädret” och ex Borås så har du helt andra temperaturer än vad dom redovisar. Tex säger din graf 8,6 gr medan SMHI anger 8,0 för år 1990. https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/hur-var-vadret/q/Bor%C3%A5s/temperature

  35. Magnus Cederlof

    #29 Björn:
    Om det ser ut som att det finns en korrelation på bara en liten del av hela tidsperioden, så betyder nog det att det faktiskt inte finns någon korrelation. Av ren slump kan kurvorna likna varandra.

  36. foliehatt

    Rossmore, #32,
    just nu i P1 – isbrytarna har förbrukat dubbelt så mycket bränsle i jämfört mot det budgeterade. Så, nog rapporterar MSM – men de ställer inga följdfrågor. De drar inga slutsatser. Åtminstone inte sådana som ifrågasätter det officiella narrativet om klimatkatastrofen.

  37. Bohnsacks temperaturserie är viktigare än man kan tro.

    Jag kikade runt på Google och dess sökfunktioner och hur Wiki och liknande beskriver klimatförändringarna under exempelvis bronsåldern och olika tidsepoker.

    Det har skett en stor förändring i den offfentliga hanteringen av historiska klimatbeskrivningar – numera smygs det in och dessutom nämns sällan jämförelsen med dagens, relativt, kalla klimat.

    Dom senaste åren tvättas och frisseras det ordentligt i klimatbeskrivningarna – och wiki och liknande dyker ofta inte ens upp bland dom första sökförslagen när man googlar historiska klimatepoker.

    Själv har jag följt utvecklingen i utsagor och dokument från exempelvis våra länsstyrelser i fråga om historiskt klimat – det skedde ett enormt skifte efter 2015.

    Då plötsligt suddas och skarvas och göms alla tidigare fakta och kunskaper om klimat och naturutveckling i Sverige – historien skrivs om – tidigare värmeuppgångar förminskas.

    Just efter 2015 eskalerade alarmismen på myndigheter och departement – och suddandet lade in högsta växeln.
    Vilket fick och får en enorm påverkan på våran demokrati och vårat samhälle – i allt från energi till matproduktion och skydd av natur.

    Denna pågående historieförvanskning försvagar samhället och ger oss ett sämre samhälle och förstör skyddet för våra sista vildmarker – historieförvanskningen riskerar våra liv.

  38. Lasse

    #31 Robert Norling

    Det som kan hända i Hälsingborg har hänt förr!(då de stavade med Ä)
    https://www.smhi.se/bloggar/vaderleken-2-3336/150-ar-sedan-backafloden-katastrofen-som-odelade-skanes-kust-1.189508

    SMHI kan ju glömma de 65 cm de vill ha därtill:
    https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?id=130-031
    Trenden är stadig och ca 4 cm på 100 år.

  39. Daniel Wiklund

    Har just skottat snö, ca 10 cm. För 111-e gången i år. Med tanke på årstiden var snön torr. Läser på text-tv att svenskarna tycker att klimatet är viktigast i EU-valet. Just idag tycker jag att klimatet är viktigt. Vill att det görs med för att förhindra en ny istid.

  40. 39 Daniel W
    Att svenskarna tycker att klimatet är viktigaste frågan i EU- kan bero på att vädernils och andra meteorologen beskriver vädret som ” Typiskt Aprilväder och lite kallare än normalt” När det är 5 grader under det normala.

  41. Nr 39 Daniel W
    Svt favoriten från förra veckan – när dom berättade att 58 vinterdygn försvunnit i norr.

    Jag menar att klimatberättandet i SVT är så missvisande att det borde tas upp av domstolsväsendet.

    Det måste vara orimligt att SVT använder metoder i fullständig Diktaturanda?

  42. Lasse

    #39 Daniel
    Ni har ju full vår där uppe:
    https://www.smhi.se/bloggar/vaderleken-2-3336/mycket-blasigt-i-soder-sondagen-den-14-april-1.206977
    ” Över delar av norra Svealand och sydöstra Norrland blev våren lite försenad medan den å andra sidan kom tidigare än normalt, avser 1991-2020, i norra Norrland.”

    Inte bara SVT gör sig opartiska i sin iver att påskynda klimatångesten.
    SVD har en serie om tippingpoints:
    https://www.svd.se/a/zEvAxr/darfor-ar-regnskogen-sa-viktig

    Typiskt aprilväder-när det är kallare än normalt. (P1 SMHI)

  43. Sören G

    Enligt en opinionsmätning inför EU-valet är försvar och säkerhet, migration, jordbruksfrågor, brottslighet de viktigaste frågorna för EU-medborgarna.
    Sverige sticker ut genom att ranka klimatet som viktigaste.
    Public service roll i detta? Att få medborgarna att uppleva en verklighet som inte finns. Att vi står inför hot i framtiden som ingen dock har sett. Kejsarens nya kläder.

  44. Ivar Andersson

    SOM-undersökningen 2023: Över hälften av svenskarna tycker medier har politisk agenda i nyhetsbevakningen
    Över hälften av svenskarna tycker att svenska medier har en politisk agenda i sin nyhetsbevakning. Dessutom anser hela 73 procent att det rapporteras för mycket om det politiska spelet, enligt en rapport från SOM-institutet .
    https://www.svt.se/kultur/som-undersokningen-2023

    Vi är inte ensamma om att se att medierna har politisk agenda i nyhetsbevakningen

  45. Bohnsacks årstemperaturkurva borde principiellt överensstämma med AMOs index, vilket den gör (se kurva på climate4you.com). Likhet finns också med PDO variationer; kallperioder: 1883-1915, 1945-1977, med värmeperioder före, mellan och efter. Dessa varierar med såväl solens elektromagnetiska totalstrålning som geotermiska effekter i sprickzoner i haven.
    Bra överensstämmelse mellan soleffek och temperaturanomalier för den norra hemisfären visade E Friis Christensen & K Lassen redan 1991 avseende tidsperioden 1861-1989. Nära nog helt överensstämmande kurvor nåddes för jämförelse temperatur och solcykellängd på det sätt som forskarna anger i sin studie benämnd ’Length of Solar Cycle…… som finns på researchgate.

  46. foliehatt

    Jag misstror EU:s gallup om viktigaste frågor inför parlamentsvalet. I riksdagsvalet för 19 månader sedan så rankade den svenska valmanskåren klimatfrågor inte ens inom topp tio. https://www.svt.se/datajournalistik/valu2022/valjarnas-viktigaste-fragor/

    Men, som bekant – som man frågar får man svar.

  47. Björn

    Ingemar Säfbom [34]; Du tar fel på person. Din kommentar gäller Mats Rosengren [27].

  48. Argus

    58 försvunna vinterdygn i norrland…

    Jomenvisst!
    Reporten har besökt en by, säg Blattnicksele, och konstaterat 2 försvunna vinterdygn.
    Han/hon tar bilen till en närliggande ’by’, säg en liten klunga på 3 hus. Samma sak där: 2 försvunna vinterdygn.
    Han/hon rationaliserar (bygger en modell), och modellerar att det faktiskt finns 29 ställen i norrland. Slutsats: 58 försvunna vinterdygn!
    Oj!

  49. Ingemar Säfbom

    # 47 Björn , så slarvigt av mig , ber om ursäkt.

  50. Ingemar Säfbom

    # 27 Mats.
    När jag kollar på SMHI:s sida ”Hur var vädret” och ex Borås så har du helt andra temperaturer än vad dom redovisar. Tex säger din graf 8,6 gr medan SMHI anger 8,0 för år 1990. https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/hur-var-vadret/q/Bor%C3%A5s/temperature

  51. Daniel Wiklund

    Har nu varit på min dagliga cykeltur. Cyklade bl a på Skurholmen där familjen Bohnsack bor. Det är noll grader i Luleå och en isande kall vind. Försökte skärpa mina sinnen, som ju är våra fönster ut mot verkligheten, men kände inte den globala temperaturen, som är ca 15 grader. Kanske att evolutionen ser till att skapa ett nytt sinne som känner av den globala temperaturen.

  52. Det ser lite oväntat ut i världen för tillfället – det är väldigt kallt och regnigt i dubai – det är även kallt över afrikanska kontinenten och stora delar av Sibirien och inte minst väldigt kallt fortsatt även över den Arktiska havsisen.

    Det känns som WMO:s uttalanden om extrem värme globalt för april och maj haltar.

    – Men när redovisningen för april kommer..lär det heta att världen aldrig varit så varm…och särskilt haven…vilket blir svårt att kontrollera för oss människor…
    Vi är ju badkrukor och inte programmerade satelliter…

    Och när Smhi sammanfattar april, så kommer vi att få höra om värmen som vräkte ner snö i början på månaden..och nu återigen…

    Näää, fasen vet var denna klimatkris slutar…kanske med krig?

  53. Arild Fuglerud

    #3 Lasse om klimatindikatorer

    Enligt SMHI ökade solinstrålningen i Sverige med 115 kWh/m2 under åren 1983-2022. Detta motsvarar en ökning i medeleffekten under året med 16 W/m2. Som jämförelse har ”radiative forcing” från CO2 enl. NOAA ökat med < 1 W/m2. Det råder väl ingen tvekan om vad som är viktigast!

    Tack, Magnus för ytterligare ett steg in i verkligheten!

  54. Fredrik S

    Ingemar Nordin, Robert Norling #30, 31

    Läste att klimatfrågor är i topp i för EU-valet men bara i Sverige.

    Vår östtyska television skördar frukterna?

  55. Fredrik S #54,

    Jag tror inte ett ögonblick att klimatfrågan är i topp. I mätning efter mätning, och i land efter land, så hamnar klimatfrågan långt ned på listan. Däremot så vill beslutsfattarna i riksdag och näringsliv så gärna tro på dessa propagandamätningar: Att folk ÄLSKAR vindkraft, att de Älskar CO2-skatter och vill ha mer, att de ÄLSKAR elbilar. Osv.

    I så fall skulle alla rösta på MP och flytta nära vindkraftverk samt köpa elbilar. Hur har det gått?

  56. Rossmore

    #55

    Håller med. I många tidigare mätningar som presenterats har man ofta slagit ihop klimat med miljö och energi vilket gör det ganska svårt att bryta ut just klimatångest från miljöengagemang och oro över energibrist och elpriser.

    Men, men…när Public Service ska driva sin agenda så blandar man korten på sitt eget vis. Trolleri i en högre skola.

  57. För mig ligger klimatfrågan def. i topp. Vilket ger få handlingsmöjligheter om man skall rösta, trots att alla partier med möjlighet att ta sig in är mer eller mindre utan sans och vett, och befinner sig inne i klimatkyrkan. Det minst onda osv…….

  58. Fredrik S

    Ingemar Nordin, Rossmore #55, 56

    Nä, dessa undersökningar får man ta med en skopa salt

    I detta fall var det Eurobarometer förmedlade av TT såg jag när jag kollade upp.

    TT är ju vad det är och Eurobarometer har fått kritik för att sudda ut gränsen mellan propaganda och undersökning.

    Perfekta undersökningar för våra medier att frossa i med andra ord.

  59. Daniel Wiklund

    Rubriker på text-tv just nu. Rejält bakslag för våren. Temperaturerna blir svalare över hela landet. Men ingenting om klimatförändringar. Ingenting om ökade koldioxidutsläpp. Ingenting om globala väderrekord. Utan bara väder. Det är annat ljud i skällan när det blir varmare. Just nu stekheta minus 3 grader i Luleå. Hoppas få se lite norrsken ikväll.

  60. Berra

    OT: Dags för en favorit i repris, det var några månader sedan men nu är korallreven nästan döda igen…

    Med ”hållbara nyheter” menas väl att de kan återanvändas gång på gång….

    https://www.expressen.se/tv/klimat/kampen-mot-klockan-for-stora-barriarrevet-/

  61. Magma

    Och nu skall Gotländsk boskap börja äta alger för att rädda klimatet … attans kor som tar sig friheten fisa … de kanske borde åter till havet varifrån vi alla vandrat upp en gång i tiden.
    Undrar hur många grader den globala temperaturen stigit på grund av de Gotländska kornas utsvävande matvanor.
    Det är egentligen fantastiskt att höra hur ”snillen spekulerar” när TV’s programledare i Godmorgon Sverige försöker överträffa varandra i djupsinnig vetenskaplighet om just klimatet 🙄
    I dag -3 grader o rimfrost på Sveriges solkust långt ner i ”södraste” Sverige.

  62. Lennart Bengtsson

    Familjen Bohnsacks temperaturdata stämmer kvalitativt bra överens med temperaturdata för övre Norrland bra överens med data från Copernicus för perioden 1940-nu speciellt efter 1980.
    Globalt sett var temperaturen 1940 – 1980 praktiskt taget konstant och i flera områden som över Nordeuropa hade man faktiskt de lägsta temperaturerna under 1970 och 1980-talet