Schweiz är ett fantastiskt vackert land. Jag har bott där i två år så jag vet. 🙂 Schweizarna är också suveränt bra på att göra ost. Och sköta bankaffärer. Och tillverka klockor. Men… nu har Schweiz bestämt sig för att bli först i världen med ett soldrivet flygplan. Japp, det är en ensitsare som väger 1600 kilo och har ett vingspann motsvarande en Airbus A380. Jättevingarna behövs antagligen för att få plats med solcellerna som driver planets fyra elektriska motorer.
Planet har ännu inte lyft från marken, men en jungfrutur väntas före jul. Sen gäller det att testa om planet klarar av att flyga även nattetid. Och så får vi hoppas att tekniken räcker till mer än en ensitsare. Annars lär det bli det fasligt mycket flygplan uppe i luften.
Det är aldrig fel med teknikutveckling.
Minns att det för mindre än hundra år sedan var en enorm utmaning att flyga över engelska kanalen.
Solcellsdrivna plan kommer så klart aldrig att bli ett kommersiellt gångbart alternativ i passagerarflygplan, men det kanske skulle fungera på ex besprutningsplan? (Oj det lät ju miljövänligt?)
Men det är alltid kul med teknikutveckling.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/linkopings_universitet/pressrelease/view/nytt-material-hoejer-prestanda-i-plastsolceller-329909
Heliumgas står för 90-95% av lyftkraften. Dvs tyngre än luft men inte så mycket. En soldriven hybrid avsedda för 20000 meters höjd med en glidflygningspotential på massor av mil.
http://www.airventure.org/news/2009/090731_rutan.html
Men vad många inte vet är att han efter ett liv däruppe i koldioxiden har kommit fram till samma sak som vi andra som tänker själva. Det presenterar han i denna välmatade PDF, läs och begrunda:
http://rps3.com/Files/AGW/Rutan.AGWdataAnalysis%20v11.pdf
Solar Impulse skall bli först i världen med att flyga jorden runt utan mellanlandning. Det första soldrivna planet Solar Challenger flög den 7 juli 1981 över engelska kanalen som efterföljare till det första mänskligt framdrivna – av Bryan Allen framtrampade – planet – Gossamer Albatross som flög över kanalen den 12 juni 1979 . Min arbetsgivare huvudsponsrade och jag var där. Googla gärna på namnen.
Teknikutveckling var ordet!
Plan som transporterar last och människor ska såklart drivas av flytande bränslen som utnyttjar atmosfärens syre.
Snart har vi gigantplan för 1000 passagerare utan piloter, flygledare, värdinnor eller stewards.
Det enda jag kan tänka mig ändra är flygplatser som som har 100m i fallhöjd för start och landningsramper, så kinetisk och lägesenergi byts.
Trafikflyget är snart nere på 0,15l/personmil..
Det blir bättre än tåget på de flesta sträckor, om tåget måste ta med alla sina kringkostnader inkl. den verksamhet som subventionerar.
Bränslen går att tillverka av allt.
Olja… eviga tider om min tes om kolets geologiska kretslopp stämmer.
Kol (vilket delar av US airforce använder sedan 80:tal)
Syntetiska drivmedel tillverkade genom CO2 avskiljning och vätgasproduktion vid förbränning av brännbart avfall och skogsrester.
Syntetiskt bränsle tillverkat av högtemps kärnreaktorer och atmosfärens CO2..
Kärnkraftsdrivna flygplan är och för blir totalkass.
Alpnissarna verkar koko… eller hur är det i detta avseende S.Andersson?
Galna idéer behövs för att utvecklingen skall gå frammåt 🙂
Själv tycker om värme, så jag har inga problem med solceller, bortsett från att de är så förb… dyra.
Man kan t ex tänka sig att man sådana plan kan ersätta satelliter för TV eller telefon . Eller basstationer för mobiltelefoni.
Allt är bara en fråga om det går att räkna ihop ekonomiskt.
Dessutom uppfanns gökuret av tyskarna. De är bra på annat än att mura.
Jag är bara avundsjuk på de som lever i ett land som på demokratiska villkor bestämt att inte vara med i FN.
För övrigt läser jag då och då om teknologer i alplandet som markerar sig i diverse tävlingar för soldrivna farkoster.
Allt är så dyrt i Schweiz så jag kan glömma det landet och då anlägger jag den listiga rävens inställning om rönnbäret.
Koko alpnissar…
😉
Nja, nu är det ju så att Schweiz faktiskt gått med i FN! Efter en lång och smärtsam demokratisk prövning, innefattande diverse folkomröstningar.
Apropå dyrt i Schweiz: Visste du att kronan stod i paritet gentemot schweizerfrancen i slutet av 60-talet. Jepp, 1:1. Nu är det 7:1. Detta talas det inte om i Sverige, men värdeurholkningen av våra svenska pengar är i mitt tycke en av de största politiska skandalerna någonsin.
Jag var en rik överlägsen tågluffande tonåring i Basel ..1972.. typ.
Jag gillade Schweiz redan då, så har jag åkt skidor över från Österrike några ggr.
Min bildning dög inte till kunskapen om att ni gått med i världens största och kanske mest korrupta organisation?
Då jag var i SriLanka på 70:talet minns jag en del av alplandets bistånd… bussar med tryckluftsstart och mycket tvivelaktig kvalitet.
Tryckluftsstart är smart, men hål upp till en halv kvadratmeter i golven och avsaknaden av bromsar gjorde färden i bergen spännande.
En kampanj pågick för att förmå busschaufförerna köra någorlunda nyktra.. men icke…
Trösten var att fler dog av fallande nötter än bussolyckor.. som nog var nr.2 på icke naturlig död.
Jag skulle stortrivas i Schweiz om jag hade mycket mer kapital.
Vad kostar en strandnära tomt med kvällssolen ner över Genevesjön? det finns tre städer vid östra stranden som kan vara intressanta…
Får nog börja med lotto harry triss och joker. så full pott på alla, eller fortsätta intala mig att alpnissar är koko. 😉
Är det någon som minns detta???
Jag vågar inte säga säkert att jag minns rätt
Ingen har hitills reagerat på din hänvisning till Burt Rutan-länken, som jag läst med stort intresse och tror att flera skulle finna mycket informativ när han analyserar AGW ur en helt annorlunda infallsvinkel och ur ett perspektiv, där han säger att han är experten…
Man kan ju undra hur mycket av detta t ex våra politiker känner till?
Jag är djupt imponerad av Burt Rutan i flygsammanhang, och läste därför hans redogörelse med stort intresse. Men hans presentation av sin syn på klimatet tillförde ju inget nytt.
Och hans inledande redogörelse för andelen CO2 i atmosfären såg inte ut att vara helt korrekt.
Ett så avancerat och högtflygande projekt skulle säkert vara mycket nyttigt också i Sverige – men det fordrar en glödande entusiast med världsrykte för att komma till stånd. Det finns det inte så många…
Hade Sverige haft samma skattetryck skulle det finnas extremt många sådana innovatörer i Sverige.
Först och främst skulle dagens BNP vara den dubbla, dessutom skulle 50.000GSkr investerats av de som sparat ihop dem istället för stålverk 80 myriader av byråkrater och miljöfarliga myndigheter.
Jag lovar att de som nu har det sämst skulle leva på medelnorsk nivå då.
Men väljarna låter sig styras av en massiv indoktrinering, i arbetsliv, utbildning omsorg, dagis, TV radio… allt går ut på att få medborgarna att tro landet drivs på bästa vis….
Kanske Internet lyser upp väljarna i en framtid.
Eller så går det inte, NGO´s, byråkrater, myndigheter och ledande politiker har byggt sitt skydd totalt.
Det enda man kan hoppas på är att fler gör som S. Andersson.