Ett schweiziskt påhitt

Schweiz är ett fantastiskt vackert land. Jag har bott där i två år så jag vet. 🙂 Schweizarna är också suveränt bra på att göra ost. Och sköta bankaffärer. Och tillverka klockor. Men… nu har Schweiz bestämt sig för att bli först i världen med ett soldrivet flygplan. Japp, det är en ensitsare som väger 1600 kilo och har ett vingspann motsvarande en Airbus A380. Jättevingarna behövs antagligen för att få plats med solcellerna som driver planets fyra elektriska motorer.
solar impulse
Planet har ännu inte lyft från marken, men en jungfrutur väntas före jul. Sen gäller det att testa om planet klarar av att flyga även nattetid. Och så får vi hoppas att tekniken räcker till mer än en ensitsare. Annars lär det bli det fasligt mycket flygplan uppe i luften.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Labbibia

    God morgon Maggie 🙂
    Det är aldrig fel med teknikutveckling.
    Minns att det  för mindre än hundra år sedan var en enorm utmaning att flyga över engelska kanalen.
    Solcellsdrivna plan kommer så klart aldrig att bli ett kommersiellt gångbart alternativ i passagerarflygplan, men det kanske skulle fungera på ex besprutningsplan? (Oj det lät ju miljövänligt?)  

  2. Tege Tornvall

    Man kommer osökt att tänka på Ikaros.

  3. Jan

    Det kan kanske kan bli intressant för obemannade övervakningsplan. Vem vet? Men som redan påpekats kommer det aldrig att bli ett kommersiellt alternativ för passagerarflygplan. 
    Men det är alltid kul med teknikutveckling.

  4. Lars C

    Teknikutveckling ja! Tänk er en konstruktion som är en kombination av flygplan och luftskepp Lång och bred med en enorm yta täckt av sådana här:
     
    http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/linkopings_universitet/pressrelease/view/nytt-material-hoejer-prestanda-i-plastsolceller-329909
     
    Heliumgas står för 90-95% av lyftkraften. Dvs tyngre än luft men inte så mycket. En soldriven hybrid avsedda för 20000 meters höjd med en glidflygningspotential på massor av mil.
     
     

  5. L

    Ni vet säkert vem Burt Rutan är, som flög jorden runt nonstop med sitt märkliga plan och konstruerat allt möjligt som flyger. Han har funderingar på hybridplan som låter rimligare än bara soldrivna.
    http://www.airventure.org/news/2009/090731_rutan.html
     
    Men vad många inte vet är att han efter ett liv däruppe i koldioxiden har kommit fram till samma sak som vi andra som tänker själva. Det presenterar han i denna välmatade PDF, läs och begrunda:
     
    http://rps3.com/Files/AGW/Rutan.AGWdataAnalysis%20v11.pdf

  6. Lars G


    Solar Impulse skall bli först i världen med att flyga jorden runt utan mellanlandning. Det första soldrivna planet Solar Challenger flög den 7 juli 1981 över engelska kanalen som efterföljare till det första mänskligt framdrivna – av Bryan Allen framtrampade – planet – Gossamer Albatross som flög över kanalen den 12 juni 1979 . Min arbetsgivare huvudsponsrade och jag var där. Googla gärna på namnen.
    Teknikutveckling var ordet!

  7. Jag fattar inte tanken på soldrivna flygplan utom de som byggts  med avsikt för obemannad väder och övervakningsuppdrag.
    Plan som transporterar last och människor ska såklart drivas av flytande bränslen som utnyttjar atmosfärens syre.
    Snart har vi gigantplan för 1000 passagerare utan piloter, flygledare, värdinnor eller stewards.
    Det enda jag kan tänka mig ändra är flygplatser som som har 100m i fallhöjd för start och landningsramper, så kinetisk och lägesenergi byts.
    Trafikflyget är snart nere på 0,15l/personmil..
    Det blir bättre än tåget på de flesta sträckor, om tåget måste ta med alla sina kringkostnader inkl. den verksamhet som subventionerar.
     
    Bränslen går att tillverka av allt.
    Olja… eviga tider om min tes om kolets geologiska kretslopp stämmer.
    Kol (vilket delar av US airforce använder sedan 80:tal)
    Syntetiska drivmedel tillverkade genom CO2 avskiljning och vätgasproduktion vid förbränning av brännbart avfall och skogsrester.
    Syntetiskt bränsle tillverkat av högtemps kärnreaktorer och atmosfärens CO2..
    Kärnkraftsdrivna flygplan är och för blir totalkass.
     
    Alpnissarna verkar koko… eller hur är det i detta avseende S.Andersson?
     

  8. Nåväl, nu är det väl inte Schweiz som land som bygger flygplanet. Det är väl rimligtvis ett företag som står bakom och jag tycker det är en kul idé. Om man kan få ut något praktiskt användbart av detta experiment på längre sikt får framtiden utvisa.
    Galna idéer behövs för att utvecklingen skall gå frammåt 🙂

  9. István

    AGW bekymrade borde tänka på att solceller ger en stark albedo effekt, alltså värmer vår kära planet!
    Själv tycker om värme, så jag har inga problem med solceller, bortsett från att de är så förb… dyra.

  10. Per

    Det är inte särskilt galen eller konstigt detta.
    Man kan t ex tänka sig att man sådana plan kan ersätta satelliter  för TV eller telefon . Eller basstationer  för mobiltelefoni.
    Allt är bara en fråga om det går att räkna ihop ekonomiskt.

  11. S. Andersson

    Gunnar Littmarck #7: ”Alpnissarna verkar koko”, hmm, jo kanske det. Iofs tror jag att alpnissen/schweizaren i gemen är lite mindre koko än många andra nationaliteter men jag är kanske partisk. Just det här projektet känner jag inte till men personligen tycker jag att det vore kul att visa att man kan flyga omkring med drivning enbart av solceller. Om det har någon inverkan på kommersiellt flyg tvivlar jag på.
     
    Dessutom uppfanns gökuret av tyskarna. De är bra på annat än att mura.

  12. S.Andersson
    Jag är bara avundsjuk på de som lever i ett land som på demokratiska villkor bestämt att inte vara med i FN.
    För övrigt läser jag då och då om teknologer i alplandet som markerar sig i diverse tävlingar för soldrivna farkoster.
    Allt är så dyrt i Schweiz så jag kan glömma det landet och då anlägger jag den listiga rävens inställning om rönnbäret.
     
    Koko alpnissar…
     
    😉

  13. S. Andersson

    Gunnar Littmarck
    Nja, nu är det ju så att Schweiz faktiskt gått med i FN! Efter en lång och smärtsam demokratisk prövning, innefattande diverse folkomröstningar.
     
    Apropå dyrt i Schweiz: Visste du att kronan stod i paritet gentemot schweizerfrancen i slutet av 60-talet. Jepp, 1:1. Nu är det 7:1. Detta talas det inte om i Sverige, men värdeurholkningen av våra svenska pengar är i mitt tycke en av de största politiska skandalerna någonsin.

  14. S.Andersson
    Jag var en rik överlägsen tågluffande tonåring i Basel ..1972.. typ.
    Jag gillade Schweiz redan då, så har jag åkt skidor över från Österrike några ggr.
    Min bildning dög inte till kunskapen om att ni gått med i världens största och kanske mest korrupta organisation?
    Då jag var i SriLanka på 70:talet minns jag en del av alplandets bistånd… bussar med tryckluftsstart och mycket tvivelaktig kvalitet.
    Tryckluftsstart är smart, men hål upp till en halv kvadratmeter i golven och avsaknaden av bromsar gjorde färden i bergen spännande.
    En kampanj pågick för att förmå busschaufförerna köra någorlunda nyktra.. men icke…
    Trösten var att fler dog av fallande nötter än bussolyckor.. som nog var nr.2 på icke naturlig död.
    Jag skulle stortrivas i Schweiz om jag hade mycket mer kapital.
    Vad kostar en strandnära tomt med kvällssolen ner över  Genevesjön?  det finns tre städer vid östra stranden som kan vara intressanta…
     
    Får nog börja med lotto harry triss och joker. så full pott på alla, eller fortsätta intala mig att alpnissar är koko.  😉
     

  15. tty

    Amerikanarna har arbetat länge på soldrivna obemannade flygplan för spaning och övervakning. Problemen är främst att få acceptabel hållfasthet, eftersom planen blir både myckert stora och muycket lätta, och att kunna lagra tillräckligt mycket energi för att hålla sig i luften över natten. Hittills har ingen bra lösning kommit fram. 

  16. Eskil Berglund

    Jag har bestämt för mig att jag redan för några år sedan såg ett program på Discovery som handlade om ett amerikanskt projekt med en soldriven flygande vinge. Om jag minns rätt var det en enormt lång vinge som såg betänkligt bräcklig ut. Hastigen var mycket låg. Bara nätt och jämt att det höll sig uppe. Man sa där att ett sådant plan skulle kunna sköta väderövervakning, brandövervakning och liknande. Planet skulle stiga till enorm höjd under dagen för att sedan långsamt sjunka under natten. Ev. skulle höjdförlusten minskas med hjälp av batterier. En prototyp flög minns jag.
    Är det någon som minns detta???
    Jag vågar inte säga säkert att jag minns rätt

  17. Iven

    L # 5:
    Ingen har hitills reagerat på din hänvisning till Burt Rutan-länken, som jag läst med stort intresse och tror att flera skulle finna mycket informativ när han analyserar AGW ur en helt annorlunda infallsvinkel och ur ett perspektiv, där han säger att han är experten

  18. L

    Iven, han säger att han är expert på ett annat område där han utvärderar minst lika komplexa företeelser. Visserligen har han inte kommit fram till andra slutsatser än andra skeptiker, men han besitter ändå en viss tyngd även i detta sammanhang. Och presentationen täcker in det mesta som var känt när den gjordes.
     
    Man kan ju undra hur mycket av detta t ex våra politiker känner till?

  19. Iven #17
    Jag är djupt imponerad av Burt Rutan i flygsammanhang, och läste därför hans redogörelse med stort intresse. Men hans presentation av sin syn på klimatet tillförde ju inget nytt.
    Och hans inledande redogörelse för andelen CO2 i atmosfären såg inte ut att vara helt korrekt. 

  20. L

    Uffeb, det rutmönstret är kanske inte helt korrekt, andelen som visas är det årliga tillskottet av antropogen koldioxid. Det sägs att totalt står människan för 0,28 procent av växthusgaserna, som i sin tur utgör mellan 1 och 2 procent av atmosfären. Men det visste du väl redan.

  21. Bengt Sagnell

    Projektet Solar Impulse drivs av entusiasten Bertrand Piccard, han som flög jorden runt non-stop i ballong för precis 10 år sedan. Det görs på Lausannes tekniska högskola EPFL, och är ett föredömligt sätt att motivera och utveckla unga ingenjörer tillsammans med högteknologiska företag. Det har ingenting med nytta att göra. Vad är det för kul med att bygga det som redan har gjorts?
    Ett så avancerat och högtflygande projekt skulle säkert vara mycket nyttigt också i Sverige – men det fordrar en glödande entusiast med världsrykte för att komma till stånd. Det finns det inte så många…

  22. Bengt Sagnell
    Hade Sverige haft samma skattetryck skulle det finnas extremt många sådana innovatörer i Sverige.
    Först och främst skulle dagens BNP vara den dubbla, dessutom skulle 50.000GSkr investerats av de som sparat ihop dem istället för stålverk 80 myriader av byråkrater och miljöfarliga myndigheter.
    Jag lovar att de som nu har det sämst skulle leva på medelnorsk nivå då.
    Men väljarna låter sig styras av en massiv indoktrinering, i arbetsliv, utbildning omsorg, dagis, TV radio… allt går ut på att få medborgarna att tro landet drivs på bästa vis….
    Kanske Internet lyser upp väljarna i en framtid.
    Eller så går det inte, NGO´s, byråkrater, myndigheter och ledande politiker har byggt sitt skydd totalt.
    Det enda man kan hoppas på är att fler gör som S. Andersson.