Elbilsköpare ångrar sina köp av elbilar

Christer Käld på Klimatvett https://www.klimatvett.fi/post/h%C3%A4lften-av-tyska-elbilsk%C3%B6pare-%C3%A5ngrar-sitt-k%C3%B6p-eller-leasing skriver att entusiasmen för elbilar har minskat allteftersom subventionerna går ned och då elpriset går upp:

Hälften av tyska elbilsköpare ångrar sitt köp eller leasing

Att det går trögt på elbilsfronten har det funnits många notiser om men nu läser man också om att kunder som redan köpt är missnöjda. Elprisnivån är den främsta orsaken.

el tanka

Många tyskar ångrar sina köp eller leasing av en elbil och tyskarna överlag är alltmer ovilliga att överväga dem.

Försäljningskurvorna slaknar – ingen snabb återhämtning i sikte

En återhämtning i efterfrågan är osannolik under innevarande år. ”Vi ser en ökande osäkerhet på marknaden när det gäller upptrappningen av elektromobilitet”, citerade den tyska nyhetsbyrån trafikexperten Constantin Gall från konsultföretaget EY.

Utan subventioner – inga köp alls

Kunderna skulle tvivla på elbilarnas framtidsutsikter om politikerna inte var villiga att subventionera dem. Reinhard Zirpel, ordförande för Association of International Motor Vehicle Manufacturers (VBIK), såg det på samma sätt: ”BEV-segmentet lider för närvarande av en förtroendekris, som främst orsakades av det kortsiktiga beslutet att avskaffa elbonusen.”

Hos biljätten Volkswagen är det däremot mer optimism. ”Euforin i början följs av en paus, och sedan kommer den stora tillväxten”, sade Carsten Intra till nyhetsbyrån Reuters på tisdagen (7 maj). Intra är chef för Volkswagens dotterbolag VWN. Även om den nuvarande diskussionen om teknikens öppenhet inte är till någon hjälp, bör elektromobilitet på lång sikt vara ”utan alternativ”, förutspådde han.

Allt färre tyskar vill köpa elbilar

Tyskarna verkar dock vara mindre optimistiska. Färre och färre människor i Tyskland kan tänka sig att köpa en elbil. År 2024 svarade endast 17 procent ja på frågan om en elbil skulle vara ett alternativ för dem. Detta utvärderades av den nuvarande mobilitetsmonitorn från Allensbach-institutet på uppdrag av den tyska akademin för vetenskap och teknik (acatech). 2021 var siffran 24 procent.Enligt Renate Köcher från Allensbach-institutet för Public Opinion Research: ”I den långsiktiga trenden har e-mobilitet Vi har alltid varit i minoritet, men nu har vi nått en ny bottennivå.

Läget i tysk ekonomi försämrades ytterligare, enligt senaste månadsmätningen från det tyska institutet ZEW.

Orderingången till den tyska industrin föll oväntat i maj, ned med 1,6 procent jämfört med april. Analytiker hade i genomsnitt räknat med en ökning för orderingången med 0,5 procent.

Orderingången har därmed sjunkit fem månader i rad och nedgången jämfört med maj 2023 är 8,6 procent.

Nedgången stärker den oväntat dystra bilden av Tysklands ekonomiska återhämtning.

Christer Käld

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Det var lite överraskande att det gröna eu – etablissemanget inte jublade när massor av billiga kinesiska elbilar ställdes till förfogande för att stoppa det hemska klimathotet – nej, det var tydligen viktigare med den egna industrin och ännu mer protektionism och subventioner.

    Hur vill dessa gröna politiker ha det, i Europa och USA?

    Politikerna lägger ner kärnkraften, som släpper ut minst Co2 och startar upp nya kolkraftverk, som kompensation för bortfallet och nu vill dom inte ha billiga elbilar – trots att deras klimatångest är i full blomning.

    Denna gröna Co2 panik – verkar inte sträcka sig längre än till maktgirighet och mammon.

  2. pekke

    Elmotorn är överlägsen bränslemotorn i det mesta, men batteriet är underlägsen en bränsletank i det mesta.
    Det är därför man har hybrid/generator-drift i stora fartyg, lok, jättedumpers och stora maskiner som inte har konstant elanslutning.
    Elbil är i princip bara lönsam för de som kan ladda hemma och enbart kör lokalt.
    Ska man ladda på kommersiella laddstationer kostar det och tar lång tid vilket gör det ganska olönsamt jämfört med enbart bränsle eller hybrid.

    Var rejält laddkaos vid Grums/Nyängen där E45 och E18 möts i vintras när fjällresenärerna mötes eftersom det ända större laddmöjligheten i nord/sydlig och öst/västlig riktning för de flesta.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/sportlovstrafiken-ko-till-elbilsladdarna-i-grums

    Som sagt elmotorn är i mina ögon enda fördelen, men ser man till resten av fordonet m.m. ser jag inga fördelar

    Bor själv i lägenhet utan laddmöjlighet och har en dieselbil som snittar 0,55 l/mil och 3,7 ton husbil med dieselmotor som snittar 1,1 l/mil, med lite försiktigare körning så skulle jag kunna sänka förbrukningen på bägge med dryga decilitern per mil.

    Ska bli intressant att se hur kommer att bli med äldre begagnade elbilar de kommande åren, med tanke på batteri och de höga spänningarna dessa har så är de inget för gör-det-själv utan lämplig utbildning.

  3. johannes

    Och ändå har samtliga bilreklamfilmer de senaste åren varit för elbilar. 0% ! för förbränningsmotorer.

  4. Det är väl detsamma med elbilar som med solceller att ledningarna måste förnyas och boostas, åtminstone om man vill ha snabbladdning hemma och inkoppling till nätet med sina solceller. Men jag kan tänka mig att båda sakerna innebär en ökad belastning på näten. Vem betalar det?

  5. Björn

    Vem vill ha elbilar som kanske läcker farliga gaser från batterierna? Anställda på Northvolt i Skellefteå somnar på sina arbetsplatser och tre har avlidit oförklarligt. Nej tack till elbilar!

  6. Ingemar N. #4
    Och då kan du tänka dig hur det ser ut i resten av EU och i UK där per capita elanvändningen är runt hälften av vår och där man samtidigt också ska gå från gas till el för uppvärmning och matlagning. Och som lök på laxen har vi den tickande bomb som kallas för andrahandsmarknaden, utan vilken fordonsmarknaden inte klarar sig.

  7. TorbjörnR

    I Australien är det inte helt ovanligt med 8 A säkring vad jag förstår. Då tar det mååånga timmar att ladda sin elbil.

  8. TorbjörnR 7

    I Sverige så är väl 16A standard. Men en del höjer till 25A för att klara golvvärmen, poolen, bilen och solcellerna. Det blir höga nätkostnader.

  9. Sigge

    Pekke verkar vara den enda här som förstår hur det är att äga elbil. Har man möjlighet och ladda hemma och endast åker lokalt (i mitt fall inom 15 mils radie hemifrån) så är det smidigare med elbil för att man behöver inte åka och tanka.

    När det gäller missnöjda elbilsägare så sticker Audi ut. Audi Q4 35 e-tron, som sålde mycket 2021-2022, hade ett batteri på 51 kWh vilket gjorde att man vid fulladdat batteri kunde åka 17-18 mil i motorvägsfart innan det var dags att ladda. Sedan tog det 40 minuter att ladda så man kunde åka 12-13 mil till. Skoda och VW hade också 51 kWh batteriet men de bilarna var inte lika dyra som Audin. Numera så är det minsta batteriet på 64 kWh för Audi Q4 och de har fått upp laddhastigheten. Bilen har också lite lägre luftmåtstånd. Med det batteriet kan man åka 25 mil i motorvägsfart innan det är dags att stanna och ladda och då tar det c:a 30 min att ladda för att kunna köra 20 mil till.

  10. pekke

    Ingemar N #8
    Bäst att klargöra att du pratar om huvudsäkringar, 16 A är oftast standard på nybyggda småhus i dag.

  11. pekke

    Sigge #9
    ” Pekke verkar vara den enda här som förstår hur det är att äga elbil. Har man möjlighet och ladda hemma och endast åker lokalt (i mitt fall inom 15 mils radie hemifrån) så är det smidigare med elbil för att man behöver inte åka och tanka ”

    Vad jag säger är ju att en ordentligt byggd elmotor är överlägsen en motsvarande bränslemotor, men det är allt annat runt elmotorn som är ett problem.
    Den dagen de får fram en kraftkälla som ger konstant kraft precis som en bränsletank gör och tar kort tid att ” fylla på ” så kommer elbilen vinna över bränslemotorn.
    Innan dess, nja…

  12. Karl Eider

    #4 Ingemar

    ”Men jag kan tänka mig att båda sakerna innebär en ökad belastning på näten. Vem betalar det?”

    DU!

    Så här säger Eon glatt via utskick:

    ”Från och med den 1 augusti 2024 höjs din elnätsavgift.

    Varför måste elnätet byggas ut nu?

    Du som är kund hos oss ska kunna producera egen el, sälja el och konsumera el hållbart. Då behöver elen skickas i flera riktningar, i stället för en. Det kräver ett digitalt och dynamiskt elnät.”

    Det här är ännu en i raden med höjningar av elnätsavgiften. Alla med samma typ av motivering. Det är garanterat inte den sista höjningen. Geom att motivera höjningen med anspelningar på den ”gröna omställningen”, så tror de att de får bättre acceptans,. Klirr i kassan, som skulle få Joakim von Anka att bli grön av avund. Nu betalar vi mer i nätavgift än för elen. Inget kan man göra åt det än att fly landet.

  13. tompas

    Sigge #9
    ”… smidigare med elbil för att man behöver inte åka och tanka.”

    Jag har tankat sedan jag köpte min första bil 1971 och aldrig upplevt det som besvärligt eller svårt.
    Tvärtom går det faktiskt väldigt smidigt och snabbt att tanka, till skillnad mot att ladda elbilar.

  14. Karl E. #12
    Och som vanligt är det EU som ligger bakom. Nå SvK har åtminstone simulerat systemet, vet inte om Statkraft verkligen simulerade hur kablarna till Tyskland och UK skulle påverka elpriset i södra Norge, men det blev rätt långt ifrån deras uppskattning på några ören per kWh. Nå vi får vänta och se hösten an.

  15. Sigge

    tompas #13

    Det är inte särskilt besvärligt att åka och tanka, men det är enklare att sätta i laddkontakten hemma.

    När det gäller snabbladdning vid offentliga laddare så är inte det besvärligt det heller. Med min bil tar det ungefär 25 minuter att ladda 45 KWh vilket jag kan åka 20 mil med i motorvägsfart. Nu när jag var ute och åkte så fick den på ett ställe stå 36 minuter att ladda för att det var så lång tid det tog att äta och göra toalettbesök.

    När det gäller snabbladdning verkar utvecklingen gå ganska fort. Idag finns det bilar som kan ladda från 10% till 80% på mindre än 15 minuter. För 5 år sedan kunde de snabbaste (Tesla) ladda 10-80% på 30-35 minuter.

  16. TorbjörnR

    #8 Ingemar Nordin

    Och med effektaxa pga slumpkraften så blir det än dyrare att ladda sin elbil med hög effekt som läggs på den effekt fastigheten redan förbrukar

  17. Fredrik J

    #12, Karl Eider

    I samband med E.ONs meddelande om ytterligare höjning av nätavgifterna (den andra i år), skrev jag till dem och påpekade att deras utopi inte kommer att fungera utan en mångdubbling av den stabila elproduktionen.

    Jag frågade även vad de menade med ”effektiv elanvänding”. Tyckte de att det var 10 gånger snabbare elbilsladdning som samtidigt leder till 100 gånger högre energiförluster, eller var det att gräva ner kabel till tusentals (miljöförstörande) vindkraftverk som måste vara dimensionerad för att hantera full effekt, men som i genomsnitt bara används för en tredjedel av effekten, eller var det att låta prestigeprojekt som ”fossilfri” ståltillverkning sluka halva landets elproduktion?

    Svaret jag fick undvek naturligtvis sakfrågorna:

    ”Vi på E.ON Energidistribution höjer avgifterna beroende på situationen som vi är i eftersom elbehovet ökar stadigt.

    […]

    Även för att det ska vara möjligt att i framtiden att elektrifiering i Sverige måste elnätet vara smart uppbyggt samt ett modernt elnät. Då behövs både nya ledningar ich nya kraftstationer, det kostar.

    Hoppas du fick svar på dina frågor så önskar jag dig en super trevlig helg!”

    Just det, ”DET KOSTAR”.

  18. Daniel Wiklund

    # Sigge. Du är en bra elbilsförsäljare. Nortvolt blir glada när dom läser dina kommentarer. Jag har cyklat 25 km idag. Utan att ladda nåt batteri. Och utan att tanka. Bra för både kroppen och miljön. Och inte minst för planeten. Det sista skriver jag bara för att mitt samvete ska vara rent.

  19. Lasse

    #17
    EON säljer en tjänst: Elna
    Kostar ca 50 kr per månad men du får besked om när elen är mindre dyr.
    ”Smartladdning är en del av E.ON Elna™ och innebär att vi laddar din elbil under de tider på dygnet när elpriset är som lägst.”
    Dvs de säljer en tjänst så de kan kontrollera elanvändningen 😉
    Visst finns det mycket att tjäna på det-för EON!

  20. Berra

    #4 Ingmar Nordin:

    Här i min lilla by fick elbolaget gräva upp gatan längs ca 100m för att en i bortre änden av gatan köpte batteribil…

    Tämligen säker på att han inte fick stå för den kostnaden ensam…

  21. Fredrik J

    Och i ett utskick från Vattenfall försöker deras ”klimatcoach” förklara varför volatila elpriser är det nya normala.

    ”När klimatförändringarna gör att vädret blir mer varierande behöver vi vänja oss vid svängande elpriser.”

    Så det är alltså klimatförändringarna som gör att det ibland blåser mer och ibland mindre, och det är klimatförändringarna som gör att solen ibland skiner och ibland inte.

  22. Lasselu

    Sigge!
    Vilka säkringar har du som kan ladda ett batteri på 45 kWh på 25 minuter?

  23. Rossmore

    Finns ett citat i ovan inlägg som kan vara värt att lägga på minnet. Kanske rent av skriva ut och rama in.

    ””Euforin i början följs av en paus, och sedan kommer den stora tillväxten”, sade Carsten Intra”.

    Ska bli kul att följa upp!😎

  24. Lars Cornell

    #22 Lasselu
    Bra fråga. Jag förväntar mig svar från Sigge.
    .
    45*60/25= ca 100 kW. Det är litet mer än vad de flesta svenska hem har tillgång till.

  25. Sigge

    Lasselu #22

    Hemma kan jag ladda med max 9 kW effekt eftersom jag har 16 A huvudsäkringar. Vid snabbladdning kan bilen ladda upp till 150 kW.

    Ungefär 85% har jag laddat hemma under de 17 månader jag haft bilen

  26. Sigge

    Berra #20

    Vet du något mer om varför de var tvungna att byta servicen till den fastigheten? En elbil brukar inte vara anledningen till att elförsörjningen behöver förstärkas, däremot så är det vanligt när man byter från värmepanna till värmepump att elnätet behöver förstärkas.

  27. GK

    Lasselu #22

    Snabbladdning av elbilar kräver höga strömstyrkor.
    45 kWh på 25 min motsvarar laddeffekten 108 kW.
    Med 240 V trefas blir det 150 A per fas. Med några stycken snabbladdare på samma laddstation blir det väldigt många ampere och väldigt mycket effekt.
    Vad jag förstår så går många laddstationer runt det här problemet genom att strypa maxeffekten per bil när flera bilar laddas samtidigt.
    Någon som kan mer om detta?

  28. Daniel Wiklund

    # 25, 26 Sigge Du kan snart skriva en bok om din elbil. Med alla dina laddningsdata
    Om du inte redan har gjort det.

  29. Claes-Erik Simonsbacka

    Martin Cardell, EY Global Mobility Solutions Leader, säger:

    Den nuvarande globala elbilsmarknaden är fylld med mycket osäkerhet kring ekonomiska framtidsutsikter, varierande regleringar på olika marknader, konsumentoro och eftersläpande infrastrukturuppbyggnad. Resultatet har blivit en platå i försäljningen av elbilar i USA och Europa. Samtidigt, i Kina – där det finns mer säkerhet när det gäller reglering, incitament och infrastruktur – fortsätter vi att se en stadig tillväxt av elbilar och vi förväntar oss att BEV-bilar blir den vanligaste fordonstypen två år tidigare än tidigare förutspått. Vi ser den nuvarande motvinden som försäljningen av elbilar upplever i USA och Europa som kortsiktig. Uppbyggnaden av laddningsinfrastruktur, tillgängligheten av prisvärda elbilsmodeller med fallande batteripriser i kombination med statliga regleringar kommer att driva på en hållbar BEV-tillväxt på lång sikt.

    MVH,

  30. Bo Janstrand

    Tänk när elbilarna börjar beskattas med kilometerskatt för att kompensera bortfallet av bensin/dieselskatt. Hur intressant är det då?

  31. Berra

    #26 Sigge:

    Jag antar att du missade det i mitt inlägg men han köpte en batteribil…

  32. Berra

    #30 Bo Janstrand:

    Glöm inte att batteribilarna även sliter mer på vägbanorna pga sin högre vikt..

  33. Sten Kaijser

    Claes Erik Simonsbacka #29

    Finns det en marknad för begagnade elbilar i Kina?

  34. Magma

    Intressant artikel i SvD – tyvärr verkar den vara bakom betalväg …
    ”Aramco, med Saud Arabiens kronprins i spetsen – densamme som var värd för senaste COP-mötet, köper in sig i Volvo Cars gamla motortillverkare Horse Powertrain. Den saudiska oljejätten räknar med att förbränningsmotorn lever kvar länge.”
    Man lägger även in 8 miljarder pengar (kronor) i bolaget för att utveckla nästa generation av förbränningsmotorer.
    Säga vad man vill om ”totalitära stater” som det heter i media, men man verkar ha klarare verklighetsuppfattning än majoriteten av de europeiska grönfärgade härskarna.

  35. Berra

    Enligt innehållsförteckningen så verkar ju batterierna vara helt ofarliga för miljön

    https://da.se/2024/07/nortvolt-pekar-sjalva-ut-storsta-faran-kemikalierna/

  36. Berra

    OT: Låter som åtgärder mot klimatet.

    ”Jättespännande och roligt…”
    Det finns inga siffror för vad det kommer att kosta men det kommer att vara en fördel för alla

    https://sverigesradio.se/artikel/vaxjos-hemlosa-ska-fa-egna-lagenheter-en-fordel-for-alla

  37. Tege Tornvall

    Elbilars vägslitage är visserligen klart mätbart men marginellt jämfört med den tunga trafikens. För ägaren mer besvärande är onödigt stora, tunga och dyra däck och fälgar. Om fälg + däck kostar 1.500-3.000 kronor flr vår blygsamma Skoda Scala, kostar de dubbelt på särskilt större elbilar. Det glöms bort i kostnadsjämförelser.

  38. Claes-Erik Simonsbacka

    Sten Kaijser #33

    Enligt uppgift växer den kinesiska marknaden för begagnade elbilar. Medan fokus till övervägande del har legat på nya elfordon på grund av Kinas dominans inom elbilsproduktion och försäljning, är efterfrågan på begagnade elbilar också på uppgång. I takt med att fler konsumenter använder elfordon, finns det ett växande intresse på andrahandsmarknaden för dessa fordon.

    Vad jag förstått är regeringens politik att främjar införandet av elfordon, såsom subventioner och incitament för elbilsägare som också sträcker sig till marknaden för begagnade bilar, vilket gör den mer tilltalande för köpare och allt eftersom tekniken går framåt och batterikapaciteten förbättras, kan äldre elfordon fortfarande erbjuda konkurrenskraftiga prestanda och räckvidd, vilket gör dem attraktiva för prismedvetna kinesiska köpare.

    Mvh,

  39. #Sten Kaijser 33#

    Om du frågar bloggaren Serpentza blir svaret nej.

    https://www.youtube.com/watch?v=1SEfwoqKRU8

  40. Christian S

    Kinesiska marknaden är mättad. Man har en stor överproduktion av elbilar. Kinesiska staten subventionerar biltillverkarna med omkring 30000kr per tillverkad och inregistrerad bil. Det har lett till en stor överproduktion. Nu försöker man skicka billiga elbilar till Europa. Istället samlas det på i hamnarna i Antwerpen/Zeebrugge. Vissa bilar har stått där så länge som 18 månader. I den karga maritima miljön är det bara att skicka till skrot för salt och fukt tränger in i alla skrymslen och vrår. Samtidigt som kinesiska ekonomin faller efter många år på steroider är biltillverkningen under hård press. Flera lovande tillverkade med gott om startkapital har gått i konkurs t.ex. Letin, Niutron, Weltweister, Evergrand Automotive m.fl. Få tillverkare går med vinst trots många bra och fräcka modeller. Nio förlorar i genomsnitt 500000kr per såld bil och de säljer inte bra alls. Förra året sålde man knappt 800st i Tyskland och i Sverige knappt 80st. Många experter spår att Nio kan vara konkursfärdigt inom något år. Den enda tillverkare som går med vinst är BYD. BYD hålls under armarna genom generösa subventioner från kinesiska staten. Går tillverkaren i konkurs så är bilen i praktiken osäljbar. Inga uppdateringar, ingen kontakt med tillverkarens servrar, inga reservdelar, inga garantier. Så var fallet för WV (Weltmeister). Se nu hur det gick för Fisker.

  41. Sigge

    Berra #35

    Ett elanslutning till en villa behöver inte förstärkas för att man skaffar elbil om det inte är väldigt underdimensionerad elanslutning. Dagens standard är att en villa skall kunna säkras 3-fas med 25 A. Min granne hade fram till 2019 enfasanslutning med 10 A och de fick trefas indraget då. Det fick de bekosta själva. En annan granne som hade trefas men det var långt från transformatorn fick ny elledning 2021 på nätbolagets bekostnad. De ville höja säkringen från 20 A till 25 A. Jordkabeln som var nedlagd ungefär 1975 var för klen.

  42. Berra

    #41:

    Jahopp, då antar jag att elbolaget gjorde det bara för att är så kul att gräva upp 200m väg..

  43. Claes-Erik Simonsbacka

    #39 Lars Mellblom
    Nedanstående Youtube video visades den 15 juni 2023.

    China is Throwing Away Fields of Electric Cars – Letting them Rot!

    https://www.youtube.com/watch?v=1SEfwoqKRU8

    Mvh,

  44. Claes-Erik #43,

    Så kinesiska entreprenörer sätter igång projekt där staten och andra som gör allt för gröna projekt satsar enorma summor. Sedan försvinner entreprenören med alla investeringarna, rycker på axlarna åt att det inte fungerade och att bolaget går i konkurs.

    Hmm, jag tycker att jag känner igen mönstret från hur det går till även i Sverige.

  45. Claes-Erik Simonsbacka

    #38 Claes-Erik Simonsbacka, fortsättning.

    IEA ger ingen information om antalet begagnade elfordon som såldes i Kina år 2023. Däremot framgår det av en annan källa att under år 2023 såldes totalt 1,5 miljoner begagnade elfordon i Kina.

    Enligt IEA såldes 8,1 miljoner nya elfordon i Kina år 2023.

    Mvh,

  46. Sigge

    Berra #42

    Du verkar inte veta vem som betalat för uppgraderingen och du vet heller inte hur avtalet såg ut när elen drogs in i huset.

    Det finns många fastigheter som inte har elanslutning som uppfyller dagens krav. Lite beroende på när elavtalen gjordes och hur de är skrivna så varierar det vem som skall betala. Under 60- och 70-talet så ersattes många luftledningar i 380 V nätet med jordkablar. Jordkablarna var väldigt ofta klenare än vad luftledningarna var. Nu när många ersatt värmepannor med värmepumpar så har elnätet till många villor behövt förstärkas. Om man har en värmepump där elmotorn till kompressorn drar mer än 3 A per fas så bör man öka till 20 A huvudsäkring. Har man elpanna eller laddbox till bilen så kan man ha lastbalanserare tillkopplad och då kan man klara sig med 16 A huvudsäkring.

  47. #Claes-Erik Simonsbacka 43#

    Det är samma video som jag länkade till. I varje fall här i Frankrike leder både min och din länk till samma video. Blir det annorlunda i Sverige?

  48. Berra

    #46 sigge:

    Antar att du inte läser vad jag skriver.

    Återigen, det var när han köpte en batteribil som kablarna fick bytas ut. Det har ingenting med värmepumpar att göra eftersom det inte var det han köpte

  49. Sigge

    #48 Berra

    Jag ha läst vad du skrivit och du verkar inte ha en aning om vad som var anledningen till att de bytte servicen till villan där de skaffade elbil. Normalt skall det inte behövas för att man skaffar elbil.

    Elanslutningar till villor skall vara utförda så att abonnenten kan ta ut 25 A trefas. Det har gjorts en del misstag genom åren där markledningar varit för klena till hus som ligger långt ifrån transformatorn. Om det är elbolaget som en gång i tiden lagt ner för klen ledning skall de stå för kostnaden för att abonnenten skall få det som de en gång betalat för.

    Det finns fortfarande villor som har enfasanslutning och där får fastighetsägaren stå för kostnaden om de vill uppgradera till trefas. I trakten där jag bor så är det vanligt i områden som från början var fritidshus men numera blivit fastboende.

    Det finns ett tredje alternativ och det är att fastighetsägaren vill ha större huvudsäkringar än 25 A. Då får fastighetsägaren stå för kostnaden.

  50. Benny

    Ja du Sigge! Den som får betala är alla elkonsumenter i slutändan och för en totalt meningslös jakt på CO2. Det finns inget förnuft i ditt eller andra klimatalarmisters resonemang och trots att verkligheten alltid kör över era ”gröna” planer och tokiga klimathysteri så envisas ni med att bortse från fakta.

  51. Berra

    #49 sigge:

    Klart att jag vet vad anledningen var, de skaffade ju värmepump.

    Det har du ju förklarat för mig för du har ju sådan koll

  52. Sigge

    Benny #50

    Du anser tydligen inte att en villaägare som har elbil inte skall kunna ställa krav på att kunna ha elanslutning på 25 A som alla andra villaägare kan göra.

    Det har genom åren bytts ut mycket elnät därför att villaägare gjort sig av med värmepannan för att de skaffat värmepump. Det har varit stora kostnader för elnätsbolagen att se till att elnätet räcker till under de få timmar per år som det är extremt kallt ute.

  53. Lennart Bengtsson

    18

    Ingen slår följande från Västgöta Bengtsson om bonden som hade en ko i stället för traktor, ”När Di kommer hem är tanken tommer, men när jag kommer hem är tanken fuller”

  54. Benny

    Men ”Sigge” du verkar inte förstå? Vem ska stå för kostnaden för att gräva ner alla dessa tjockare elledningar som krävs i villaområdena för att ladda dessa meningslösa elbilar? Det är ju frågan om enorma kostnader! Självklart hamnar notan hos vanligt folk som alltid får bekosta politikernas felsatsningar och PK-lekstuga i slutändan. Ni klimatnissar håller på tills andras pengar är slut men vid det laget har ni också kommit på att det här med CO2 bara var en gigantisk bluff och hoppat över till nästa påhitt som globalisterna marknadsför!

  55. Fredrik S

    Angående att köpa elbil för kortare sträckor och laddning hemma ska man vara medveten om att årskostnaden ökar med några tusen kr för att säkra upp från 16 till 25 A.