Elbilar brinner sällan – men med svåra följder

elbil brand

Elmotorer är med enkel konstruktion mycket driftsäkra. Men den elektronik som styr dem är mindre driftsäker. Flertalet tekniska problem i elbilar är elektroniska – och även i nya bensin- och dieselbilar. Elektronik kräver också elektricitet.
Elbilars akilleshäl är deras litiumjon-batterier, där litiumjoner alstrar elektricitet genom att röra sig mellan polerna. Enligt flera källor innehåller ett 500 kg tungt elbilsbatteri ca 250 kg koppar, grafit, nickel, mangan, kobolt och litium till ett värde av ca 30.000 kronor.
Om de överbelastas eller skadas kan de lätt ta eld.
Elbilar tycks visserligen bara brinna hälften så ofta som bensinbilar. Men med värre konsekvenser. Brinnande bensinbilar kan släckas, men knappast elbilar. Allt registreras som ”brand” – oavsett hur allvarligt.
Brandskyddet avråder från att släcka brinnande elfordon med giftiga gaser och stark spridning. Bäst lär vara att stoppa ned fordonet i en vattenfylld container. Hur ofta har man sådan till hands?
Stora garagebränder i bl. a. Märsta och Luton norr om London samt bränder på biltransporterande fartyg visar att elbilar ”smittar” och sprider elden.
I Märsta härom året brann ca 200 bilar. Jag fick inga besked om elbilar av vare sig fastighetsägare, polis eller försäkringsbolag. Känslig fråga, tydligen.
På Lutons flygplats skadades ca 1.200 bilar. Enligt brandvärnet började en dieselbil brinna. Högst tveksamt! Dieselbilar brinner sällan av sig själva, eftersom diesel bara självantänds under högt tryck – faktiskt själva vitsen med diesel.
Rent statistiskt finns elbilar med i så stora bränder. Troligen började en elbil brinna. Rimligen spred elbilar elden. Parkerade, avstängda bensin- och särskilt dieselbilar brinner ytterst sällan av sig själva. Det gäller även på de två fartyg med tusentals bilar ombord som nyligen brunnit. De fraktade nya bilar, varav kanske 10 procent laddbara. Det är svårt att få rena fakta, för saken är känslig.
Det hindrar inte att flera färjerederier nu vägrar ta emot elbilar, och många hyres- och bostadsrättshus stänger sina garage för dem. Särskilt garage under husen. Försäkringsbolag höjer premierna – eller vägrar försäkra dem.
Nyligen tände en elsparkcykel under laddning eld på en lägenhet i Malmö. I London satte en elskoter under laddning en hel lägenhet i brand. Detta är enstaka exempel, men många fler finns. De visar följderna av brinnande litium/jon-batterier.
Bränderna är få men allvarliga och svåra att släcka. Skador och hög belastning ökar risken, särskilt med äldre batterier.
Tege Tornvall

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. foliehatt

    När jag for till Gotland förra sommaren så skulle man markera om bilen man tog ombord var en elbil.
    Bra, tänkte jag. Då har man tänkt till och ställer elbilar på sådant vis att man kan släcka dem på plats, alternativt dumpa dem i havet om de skulle ta eld. Men, icke. Elbilar stod blandat bland alla övriga fordon, helt slumpmässigt.
    Frånvaron av konsekvenstänk i från rederiet i den är frågan gör det ytterst tveksamt om jag kommer att fara till Gotland igen på en färja som tar ombord elfordon.
    Det får troligen bli med flyg istället, trots all skam som kommer med det 😉

  2. Fredrik Lundell

    Tege
    ”Elbilar tycks visserligen brinna hälften så ofta som bensinbilar.”
    Som du skriver är det svårt att få fram uppgifter. Värt att ha i minnet är att de flesta bilbränder är anlagda, och oftast anläggs bränderna där bensin- och dieselbilar är överrepresenterade och elbilar underrepresenterade, och det påverkar ju så klart statistiken.

  3. Christian

    Branden på Lutons flygplats var orsakad av en Land Rover dieselhybrid som fick termisk rusning i batteriet placerat under förarsätet (passagerarsätet på högerstyrda bilar). Eftersom man inte kunde släcka branden med konventionella metoder fick den brinna ut. Hettan var så stark att även konstruktionen fick allvarliga strukturella skador. Troligtvis måste parkeringshuset rivas.

    Elbilsbränder hotar även människors liv.

    När en elbil brinner, brinner den med sådan intensitet att självaste Djävulen blir grön av avund.

    Röken innehåller inte bara kolmonoxid. Nej, även saltsyra, väteflourid, cyanväte och som pricken över i:t kobolt.

    Kobolt är det mest hemska av allt.

    Man behöver inte ens andas in röken. Det räcker med att man får sot eller rök på huden eller kläderna för att man ska blir en grönsak för resten av livet.

    Jag vågar inte ens tänka på vad som kan hända om en elbil får termisk rusning i ett underjordiskt garage med bostäder ovanpå eller för den delen i ett p-hus i anslutning till ett köpcentrum. Ska människor behöva sätta livet till i den gröna bilismens namn?

  4. Lars Thorén

    Mellan Helsingborg-Helsingör på färjan finns nu snabbladdare ombord. Bättre än att ha bensinpumpar ombord i alla fall (ha). Elbilar är nog ganska säkra trots allt. Men tråkiga. Oavsett räckvidd verkar de stackars ägarna ha laddångest. Ska laddaren fungera, tar den mitt kort, är det rätt sladd osv osv? Några spontanturer i det okända känns ångestfyllt. Men kanske även för fossilbilsägare eftersom mackarna på landet försvinner. Reservdunk finns ju iofs (men inte reservbatteri)! Som Teslaägare skulle jag känna mig lite bekymrad idag. Tesla kan mycket väl ge upp Sverige precis som MacDonalds gav upp Norrland. Så kan det gå. 40% av bilar som säljs idag är rena fossilbilar, 30-40% är fossil/el och resten rena elbilar. En tysk fossilbil utan alltför mycket känslig lullullteknik och som drar 0,5 liter per mil känns som det perfekta valet just nu. Då kan man uppleva den optimala friheten! Fast elbilarna är kul med sin häftiga display, kameror, acceleration och låga energikostnad. Men ångestfyllda och med målgruppen tråkmånsar.

  5. Johan, Uppsala

    Kan verkligen våra beslutsfattare i Sverige och EU vara så ovetande om riskerna med självantändande batterier, eller är övergången till elbilar med tillhörande utfasning av förbränningsmotorer ett kalkylerat steg för att senare kunna ställa orimliga säkerhetskrav på elbilar för gemene man så att utopin om det billösa samhället i 15-minuters staden uppnås?

  6. Paul Håkansson

    OT

    Klimatreligiösa projekt döms ut – sanningen kryper fram

    P-O Eriksson, civilingenjör i teknisk fysik, teknologie hedersdoktor vid Luleå Tekniska Universitet samt tidigare vd för Sandviken, tycker det är bra att politikernas ”helgonförklarade” gröna projekt nu ifrågasätts. Enligt en ny rapport med ”blytung kritik” – som Dagens industri uttrycker det – borde H2 Green Steel läggas ner. De som köper klimatskrämselns domedagsprofetior har ”inte läst nånting om vad koldioxid innebär”, säger P-O Eriksson i Fjärde Statsmakten i Swebbtv.

    Förra veckan kom en kritisk rapport som dömer ut de fossilfria stålprojekten.

    Det vore bra om H2 Green Steel inte blir av, säger forskaren Magnus Henrekson till Dagens industri. Ur samhällets perspektiv är det nämligen en dålig satsning.

    H2 Green Steels vd Henrik Henriksson slår tillbaka i Di med att ”planeten håller på att brinna upp och vi har inte tid att vänta”.

    Sandviks tidigare vd P-O Eriksson har i Swebbtv kommenterat den omtalade rapporten.

    Han tycker det är bra att ”sanningarna om de här helgonförklarade projekten” kommer fram.

    Motattacken om att planeten brinner upp är iögonfallande, anser han.

    – Då har de inte läst nånting om vad koldioxid innebär, säger P-O Eriksson i Swebbtv.

    Enigt Eriksson är koldioxd en liten svag växthusgas som bara blir svagare.

    – Det är som att måla en vägg. Har man målat den första gången så tar det inte så mycket andra gången, och till sist tar det inte alls.

    Man har alltså redan nått den nivån att ytterligare koldioxid inte spelar någon roll.

    – Den är så liten redan jämfört med de stora förändringarna vi haft på jorden, säger P-O Eriksson om koldioxidens påstådda påverkan på klimatet.

    Få verkar på riktigt ha satt sig in i den så kallade klimatfrågan, men fler och fler borde numera inse att ”klimatreligionen har helt spårat ur”, förklarar han. Inte bara företag utan även staten håller på att bränna sig på grund av klimatalarmismen.

    – Alla kalkyler blir ju helt annorlunda om man nu tror att man har fem år på sig, eller nåt sånt, när vi i själva verket har fem hundra år på oss.

    Koldioxid är egentligen livets gas, påpekar Eriksson.

    – Ingenting skulle fungera på jorden om vi inte hade koldioxid, säger han i Swebbtv.

    https://nyheter.swebbtv.se/klimatreligiosa-projekt-doms-ut-sanningen-kryper-fram/

  7. UWB

    I många kulturer – även i vår kultur – är att tappa ansiktet det värsta som finns. Det är därför många initiativ drivs vidare långt efter att majoriteten har insett att det är fel väg att gå.

    Det som styr hela processen är fem och tio års prediktionerna (som i backspegeln alltid är överdrivna). Det är för att detta är så långt en människa kan se framåt i tiden och förstå konsekvenserna.

    Typexemplet är kärnkraft, det tar för lång tid, säg tio år. Men testa och hitta 160 kvadratkilometer yta i Sverige och bygg solparker inom tio år, jag kan nog sätta en slant på att det inte går.

    Det alla glömmer är också att solparker och vindkraftverk har en stor ”koldioxidskuld” när de startar. De når inte sina 12 – 30 gram per kWh förrän sista dagen. Så för att ”spara” koldioxid måste man först släppa ut en massa koldioxid.

  8. iah

    -hundratals lågtemperaturrekord slagna i usa hitills i
    nov
    -många platser hade den snöigaste halloween
    någonsin
    -en sen köldvåg har drabbat stora delar av sydamerika särskilt argentina. landet har noterat dom lägsta novembertemperaturerna sedan mätningarna startade
    -rekordsnöfall i kina och liksom förra året dör herdar i mongoliets snöstorm
    -ny studie visar att antarktis har svalnat med mer än 1grad C sedan 1999
    -1 meter snö i alperna tidig säsong
    -90% av ryssland täckt av snö, första -40C nått
    utdrag ur EIKE kälterapport

  9. Lasse

    Macron i Frankrike vill ge sina medborgare tillgång till billiga elbilar:
    ”Leasa en sprillans ny elbil för endast 100 euro i månaden – med ett villkor. Det är erbjudandet från Frankrikes president Emmanuel Macron, som nu trappar upp kriget mot Kina om elbilskunderna. (SVD idag)”
    ”Bilen får alltså inte ha tillverkats i ett land där den huvudsakliga energikällan till bilfabrikerna är ”smutsig”, som exempelvis kolkraft. Den får inte heller ha transporterats till Frankrike från långväga platser i båtar, tåg eller lastbilar som drivs med fossila bränslen.”

    Lite Fransk protektionism!

    Vill man slippa bilbränder så är rådet att undvika Malmö.

    Det mest avskydda fossildrivna redskapet i min närhet är
    LÖVBLÅSEN ;-(

  10. pekke

    Det riktigt intressanta kommer att bli när beg-marknaden översvämmas av 10 – 15 år gamla batteribilar där elfel blir allt vanligare.
    En elbil kan ha upp till 500 volt spänning jämfört med 12 V i bränslebilar.
    Folk glömmer även att den brandfarligaste vätskan finns i bägge biltyperna, spolarvätska med etanol.

    Kommer bli intressant när folk som inte vet vad de gör börjar pula med gamla batteribilar.

  11. Claes-Erik Simonsbacka

    Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) släppte 2023-04-27 den första rapporten i sitt slag som specifikt spårar elbilsbränder i Sverige och jämför dem med förbränningsdrivna fordonsbränder och resultaten är tydliga: elbilar är mycket mindre sannolikt fatta eld.

    Enligt MSB fattade bara 29 elbilar och 52 hybrider eld i Sverige mellan 2018 och 2022. I genomsnitt brinner 16 fordon som drivs av batterier (elektroniska fordon och hybrider tillsammans) där varje år. I genomsnitt brinner 3 400 personbilar varje år i Sverige, vilket innebär att elbilar står för 0,4 procent av alla personbilsbränder där årligen. Hybrider står för 1,5 procent, för sammanlagt 1,9 procent av alla personbilsbränder.

    Med andra ord står bensin- och dieseldrivna bilar för 98,1 procent av alla personbilsbränder i Sverige varje år i genomsnitt.

    https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf

    Mvh,

  12. C-E #11,

    Det är väl en jämförelse som är intressantast. Inte absoluta tal som ju ständigt ändras. Dvs, % bränder bland alla elbilar, respektive % bränder bland alla fossildrivna bilar. Det vore också intressant att veta hur det ser ut med dieselbilar jämfört med bensinbilar. Samt rena etanolbilar.

  13. TorbjörnR

    #11 och #12

    Bara i Malmö i år så har 200 bilar endast upp av ligister och huliganer.
    Fördelning på elbilar och ICE är oklar.

  14. foliehatt

    Claes-Erik Simonsbacka, #11,
    i den statistik som du har konsulterat – framgår det om de 98,1% ICE-fordon som brinner utgjordes av primära bränder? dvs att bränderna hade uppstått i dessa fordon, eller räknas samtliga brända fordon in i antalet?

  15. Fredrik J

    #11 Claes-Erik Simonsbacka

    Jag har tidigare läst rapporten som du refererar till, och bland de 3400 personbilsbränderna har man inkluderat anlagda bränder. För att den statistik som publiceras ska vara meningsfull ur ett fordonssäkerhetsperspektiv måste naturligtvis anlagda bränder redovisas separat.

    Oavsett detta så är det säkert så att bensin- och dieselbilar står för de flesta bränderna. Jag har själv sett ett par bilbränder under min livstid och jag känner även några som drabbats. Detta har antingen varit i samband med en kollision eller överhettning/elfel under färd.

    Det som jag i sammanhanget dock tycker är avgörande är hur sannolikt det är att en *parkerad* bil börjar brinna. Det är då risken för följdskador är som störst (i.o.m. att bilen då ofta lämnas utan uppsikt). Detta är något som jag skulle vilja se statistik på.

  16. Lasse

    OT
    Nu finns det plats för ett parti med realistisk klimatsyn!
    Elsa är ledig.
    Dax att ladda batterierna och börja köra 😉

    Novus i SVD idag har satt upp klimatfrågan på sista plats i angelägenhet bland Svenska folket.

    Ge oss lite mer Tovattmoments och fakta om klimatet så blir det en snabb resa!

  17. Ingeman Arbnor

    #11
    MSB skrev ut en varningstext om studiens underlag formulerad med följande ord: ”På grund av begränsningar i kvalitet och omfattning av data, samt på det sätt som urvalet har gjorts och analyserats, så utgör resultatet inte statistik i den meningen att det är systematiskt insamlad data om samtliga bränder som inträffat under perioden.” Dessutom var MSB:s material inte rensat för anlagda bränder. Dina avslutande ord är baserade på ett underlag som är av noll och intet värde för det du försöker ”bevisa”. Men så kan det gå när man inte läser på, vilket SVT Text inte heller gjorde när de publicerade liknande slutsatser som du. Efter två timmar togs sidan bort med kommentaren: ”Sidan ej i sändning”.

  18. Fredrik J

    Efter en förnyad titt i rapporten ovan noterar jag antalet elbils- och hybridbilsbränder som uppstått under laddning och det totala antalet elbils- och hybridbilsbränder.

    2018: 1 av totalt 8 (12,5 %)
    2019: 2 av totalt 6 (33,3 %)
    2020: 4 av totalt 20 (20,0 %)
    2021: 8 av totalt 24 (33,3 %)
    2022: 4 av totalt 23 (17,4 %)

    (Siffrorna är endast för personbilar, ej motorcyklar eller lastbilar.)

    I genomsnitt under dessa år har således 23 % av elbils- och hybridbilsbränderna uppstått under laddning.

    Som jämförelse refererade häromåret en engelskspråkig webbsida (som ville visa att elbilar var säkra) till en kinesisk rapport, där det framgick att ungefär var tredje elbilsbrand uppstod under laddning. (Jag har tyvärr inte någon länk till den.)

  19. Mats Kälvemark

    Man bör veta att av hela personbilsflottan idag så är bara ca 10% laddbara bilar, dvs 90% fortfarande bränslebilar. Det stora problemet med batteribilar är ju att batteribränder är extremt svårsläckta. De uppstår genom termisk rusning så det hjälper därför inte att avskärma syretillförseln.

  20. pa

    Elbilsbränder måste mätas mot totalt antal elbilar och bensin o dieselbilar var för sig jämfört med totalt antal av den sorten. Anlagda bränder bör inte räknas in i jämförelsen alls. Om inte så skett säger rapporten enbart hur många bilar som brunnit upp, inget mer.

  21. Ivar Andersson

    Absoluta antalet bränder är ointressant. Antalet bränder per 1000 bilar av samma sort är ett relevant mått men ska korrigeras för åldersfördelningen mellan bilarna. Gamla bilar brinner oftare än nya bilar pga slitage av ingående komponenter.

  22. Sigge

    #10, 11, 15 och 17.

    Om jämför i statistiken, som Claes-Erik Simonsbacka hänvisar till, så brinner 70 vanliga bilar per år av 100 000 bilar. För elbilar och laddhybrider är det 4 st som brinner per 100 000 bilar.

    Nu haltar statistiken för att äldre bilar brinner oftare än nyare bilar och bilarna med förbränningsmotor är äldre än elbilarna och laddhybriderna.

    Den vanligaste orsaken till att en bil med förbränningsmotor börjar brinna är att något brännbart kommit åt gren- eller avgasrör. Precis som Claes-Erik så känner jag till några som fått sina bilar uppbrända. Några trafikolyckor där det i ett fall konstaterades att det var spolarvätska som hamnat på ett grenrör. En annan som blev av med sin bil 2014 var en person som parkerade den i högt torrt gräs och det var nog katalysatorn som startade branden. En tredje orsak var en fågel som byggt bo på grenröret.

    När det gäller elbilsbränder som startat p g a laddning så har de flesta berott på att de laddats vid vanligt eluttag i ett garage eller en carport och branden har börjat i eluttaget.

  23. Claes-Erik Simonsbacka

    Elfordonsbränder är mycket sällsynta. Risken för bensin- och dieselfordon är minst 20 gånger högre
    Publicerad: 15 september 2023

    Utdrag översatt till svenska:
    Det australiensiska företaget EV FireSafe spårar batteribränder för passagerare i elfordon över hela världen. Från 2010 till juni 2023 registrerar dess databas endast 393 verifierade bränder globalt, av cirka 30 miljoner elfordon på vägen.

    Globalt sett fann EV FireSafe att cirka 0,0012 % av elektriska personbilar fattade eld från 2010 till 2023. Även om det var svårt att hitta liknande global statistik för bensin- och dieselfordon, använde EV Firesafe en rad olika länderrapporter och fann en mycket högre risk på 0,1 %. att fatta eld. Det är mer än 80 gånger den hastighet som EV Firesafe hittade för elfordon.

    Sverige registrerade 106 bränder i olika elektrifierade transportsätt under 2022. Mer än hälften var i e-skotrar (38) och e-cyklar (20). Av Sveriges 611 000 elfordon rapporterades 23 bränder (0,004 %). Flottan på 4,4 miljoner bensin- och dieselfordon registrerade 3 400 bränder (0,08%).

    Cirka 95 % av batteribränderna klassas som antändningsbränder, som producerar jetliknande riktningslågor. De övriga 5% involverar en ångmolnexplosion.

    https://theconversation.com/electric-vehicle-fires-are-very-rare-the-risk-for-petrol-and-diesel-vehicles-is-at-least-20-times-higher-213468

    Mvh,

  24. Simon

    #10 pekke
    Du har rätt. Det blir spännande att se vad som händer när hobbypularna börjar skruva i elbilar.

  25. Håkan Bergman

    CES #23
    ”Sverige registrerade 106 bränder i olika elektrifierade transportsätt under 2022. Mer än hälften var i e-skotrar (38) och e-cyklar (20). ”
    Där har vi framtiden i ett nötskal, såna där stjäls oftast utan batteri och laddare, men såna saker finns att köpa på nätet, påfallande ofta i kombination och självklart fullt kompatibla med motsvarande originaltillbehör och mycket billigare är motsvarande originaltillbehör. Dom är säkert CE-märkta också.

  26. pa

    En annan intressant och inte så oviktig detalj är hur många andra bilar, hus och färjor började brinna p.g.a den elbil som startade branden? Det räknas möjligtvis som en bilbrand, men förödelsen av den branden är ojämförligt mycket allvarligare.

  27. L.A.

    Ni som minns Vattenfalls och Stockholms Energis elbilsprojekt på 90-talet, det med gula vans, kanske glömt varför det lades ned?

    https://tidningar.kb.se/?q=vattenfall%20elbilsbranden&sort=&from=1990-01-01&to=2000-12-31

    https://tidningar.kb.se/4112681/1997-02-11/edition/12742/part/2/page/7/?q=elbilsbrand&sort=&from=1995-01-01&to=1997-12-31

    Vad jag hört av en person inom räddningstjänsten är, att dagens batterier är mycket farliga vid brand. Röken är så giftig att den kan döda via huden.

    Tänker då en kraftig batteribrand i någon av Stockholms alla tunnlar.
    Hur ska man hinna få ut folk, undan röken?

    Stockholms universitet har i övrigt av någon anledning förbjudit laddning av elbatterier i skolans lokaler.

  28. Johan Werner

    #27
    Även bränder i garage under bostadshus kan bli problematisk, både under branden och de skador det kan ge på konstruktionen. Det är som det står i tidigare inlägg i tråden pga en annan typ av brandförlopp som är svår att släcka och med högre temp.

    Stockholms bostadsbolag har uppdrag att ha 100% laddplatser i garagen i innerstaden till 2028.
    Stockholm parkering som ofta hyr garagen av bostadsbolagen har börjat utbyggnaden nu.
    Det kommer ta ett tag tills alla platser används och elbilsflottan blir äldre så visst byggs det in risker.

    Räddningstjänsten har börjat titta på frågan och det pratas om att skapa mindre brandceller och inte helt öppna garage.

    Just nu är det inte ett jättedrag i viljan att ha laddplats i.

    Vi får se hur det blir…

  29. Nr 8 iah
    Tack för kälte – rapporten, ja november har, liksom oktober haft kalla hav mellan antarktis och upp till vändkretsen utanför sydamerika och sammaledes vid afrika upp mot vändkretsen – avsmältningskurvan för antarktis havsis var mycket låg och första halvan av november har kurvan planat ut helt – närmast otroligt.
    Arktis rekordartade havsistillväxt under oktober var likaledes otrolig, liksom fortsättningen in i november.

    Ändå var oktober så varm att det sprängde alla modeller och kalkyler, forskarna häpnar över all denna extremvärme – tur att cop28 står för dörren så att världledarna kan enas om nya, tvingande, klimatlagar…så att vi kan räddas undan katastrofen.

  30. Bo Janstrand

    Det verkar finnas mycket kunnskap om elbilar och batterier här, så jag har en fråga. Vad kan få ett batteri och ”rusa” och bli överhettat. Kan det ske genom ett fel i bilens elektroniksystem eller behövs att det laddas eller blir utsatt för yttre åverkan?

  31. Karl Eider

    Några exempel på elbilar som självantänder:

    https://youtu.be/sAQlLu5ttOk?si=1O9egnStiSndDDFn

    https://youtu.be/Le6KNI9YsH0?si=bHWM9hkgYnz2afCg

    https://youtu.be/T71cVhxG_v4?si=AiRTVIrGMXkDujc-

    https://youtu.be/5r-yN8SugWM?si=nXPLm6vTEy7vZ-n8

    https://youtu.be/yUV4h_4-o2Q?si=xSSSTcG_hvpL2pWy

    https://youtu.be/wzwqLekgDSc?si=uFT2WDeIDCL1VE-z

  32. tty

    #30

    ”Thermal runaway” beror i regel antingen på yttre påverkan eller dendritbildning i batteriet. Dendriter är alltså mikroskopiska ”trådar” av litiummetall som bildas på anoden när litiumjonerna inte absorberas in i anoden tillräckligt snabbt. De kan uppstå vid överladdning eller laddning vid alltför låga temperaturer eller som en ren åldringseffekt.

    Ett skadat litiumjonbatteri är därför alltid riskabelt.

  33. Bo Janstrand

    tty
    Tack för svaret. Det betyder att man kan inte göra något med elektroniken runt batteriet som får det att rusa.
    Har jag förstått rätt då?

  34. tty

    #34

    Snarare tvärtom, termisk rusning beror som sagt ofta på att batteriet laddats på ett felaktigt sätt. Så det kan definitivt bero på elektroniken som styr laddningen, t ex genom att ladda för fort, eller att inte värma batteriet före laddning, eller att inte balansera laddningen av enskilda celler.

    Att ladda litiumjonbatterier, i synnerhet att snabbladda dem, kräver rätt avancerad teknik om batterierna skall få en bra livslängd. Detta är f ö ett område där Tesla hittills har haft ett rejält försprång.

  35. Bo Janstrand

    Tack igen tty
    Så ett riktigt laddat batteri som inte är anslutet till eluttag kan inte börja brinna på grund av ”påverkan” på elektroniken i bilen?
    Mvh Bosse

  36. P-A Johnsson

    #35 Bo

    Det är inte helt uteslutet att elektroniken kan orsaka överhettning, men sannolikheten är nog liten.

    Ett bilbatteri innehåller över 5000 celler och i mer avancerade tillämpningar balanseras och övervakas varje enskild cell. En balanseringskrets består av en switchad omvandlare som laddar ur en cell som börjar bli överladdad. I princip så sitter det en MOSFET-transistor parallellt över varje cell. (Se balanseringskrets från Analog Devices LTC3300-1)

    Balanseringskretsen är spänningssatt från batteriet och är nog aktiv även efter att laddningen är avslutad.

    Sannolikheten att MOSFET-transistorn får spontant genombrott är nog liten men om styrkretsen går sönder kan transistorn börja leda och ladda ur cellen väl snabbt.

    Jag vet inte om det har hänt men det finns ju >5000 möjligheter i ett batteri.

  37. Sigge

    #35 Bo Janstrand

    De brandrisker det varnas för i elbilskretsar är laddning från vanligt eluttag och om batterierna skadats på något sätt vid trafikolycka. Om batterierna blir skadade så börjar de inte brinna direkt, det kan dröja något dygn eller några dygn. Därför skall en krockskadad elbil alltid ställas upp utomhus på behörigt avstånd från brännbart material.

    Har man en suv med batterier så rekommenderas inte att köra off road med den. För tar underredet i en sten så kan battericeller skadas så brand startar och då kanske flera dagar senare.

    En annan sak som också diskuteras är hur säker elutrustningen är när elbilarna blir gamla. Vanliga bilar kan ju självantända för att elkablar är slitna tillsammans med oljeindränkt damm om startbatteriet är ganska nytt och inte förlorat kapacitet. Det är ju inte en helt ovanlig brandorsak på gamla bilar. Elbilar har ju 50-100 ggr så stor batterikapacitet fast det saknar ju det oljeindränkta dammet. Men än så finns det inte så många gamla elbilar för att kunna veta om det är en risk.