Gröna bubblor

grona bubblor

Det här är en lärorik bok som varnar för gröna bubblor, dvs. olika påstått fantastiska projekt som rikspolitiker, kommunpolitiker och allmänhet har satsat sina eller andras pengar på. Så här presenteras boken på Timbro https://timbro.se/forlag/grona-bubblor/

Gröna bubblor

Första upplagan slutsåld. Nya böcker skickas från 13 november

Det kryllar av skattefinansierade prestigeprojekt som utlovat guld, gröna jobb och hållbar utveckling men som sedan kollapsat. I denna bok följer du med forskaren Christian Sandström på en resa genom vår tids gröna bubblor: banan-odling i Sveg, etanol ur trä i Örnsköldsvik, biogas ur grenar i Göteborg och enorma vindkraftsparker i Norrland som medfört nedskrivningar, förluster och fullständiga härvor.
Med såväl komiska som förskräckande exempel belyser Sandström systemfelen i den gröna omställningen. Oviljan att dra lärdom av dessa haverier har varit påtaglig och därmed riskerar historiska misstag att återupprepas de kommande åren, inte minst gällande vindkraft och vätgas.

”Beslutsfattare inom politik och näringsliv som är involverade i projekt för hållbar utveckling rekommenderas att läsa boken.”
– Leif Östling, tidigare VD för Scania, grundare av Kommissionen för Skattenytta

”Denna bok visar på kostsamma projekt där politikerna försökt få Sverige att framstå som världsbäst i miljöteknik … Läs den!”
– Lotta Gröning, fil dr och journalist, tidigare chefredaktör på Norrländska Socialdemokraten

Här är en bra och mycket lärorik intervju med författaren Christian Sandström

https://www.youtube.com/watch?v=Ajee4lLKkbY

Boken och intervjun tar främst upp etanolfiaskot. Men det verkar inte som om politiker och andra varit villiga att lära från historien för sedan dess har den ena gröna bubblan efter den andra dykt upp. Inte minst det s.k. ”fossilfria stålet”. Det är LKAB:s, SSAB:s och H2GS som gett sin in i leken och vill kratta åt sig skattepengar från både den svenska staten och från EU. Här är en intressant rapport  från Skandinaviska Policyinstitutet: https://policyinstitutet.se/2023/11/08/ny-rapport-kritiserar-satsning-pa-fossilfritt-stal-i-norrland/ Deras sammanfattning:

  • Satsningarna kan inte förväntas leda till vare sig förbättringar på stålets kvalitet eller produktionskostnader.
  • Tekniken ger inga konkurrensfördelar.
  • ”Det gröna stålet” kommer fortfarande innebära stora mängder koldioxidutsläpp.
  • Vinsterna från den högkvalitativa järnmalmen riskerar slarvas bort på ett projekt som kan bli helt olönsamt.
  • Bolagen satsar allt på ett kort vilket gör att de saknar alternativ att falla tillbaka på.
  • Elåtgången för att producera kommer påverka hela nordiska elmarknaden.

Inom ramen för ett större forsknings- och analysprojekt ”Svensk industripolitik” kommer Policyinstitutet under ledning av professor Magnus Henrekson publicera ett flertal rapporter som på olika sätt belyser dessa osäkra konsekvenser och risker.

Henrekson kommenterar Sundéns slutsatser i rapporten så här:
Det handlar här om de största investeringarna i svensk industris historia i relation till BNP. Det är ofattbart hur lättsinnigt samhällets ledande skikt sett på såväl de företags- och samhällsekonomiska riskerna, säger professor Magnus Henrekson.

I Ekots Lördagsintervju ställdes affärsmannen och eko-miljardären Harald Mix mot väggen. https://sverigesradio.se/avsnitt/harald-mix-vi-kommer-ha-enorm-konkurrensfordel

Ute i världen är det många gröna bubblor på fallrepet; batteribilar inklusive elektriska lastbilar drar ned eller stänger, batterifabriker går med förlust, en lång rad vindindustrier ropar på stöd för att överleva en bankrutt, solceller på taket går knappt runt ens med kraftiga subventioner, osv. Är korthuset med den gröna omställningen på väg att falla samman?

Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Ann Löfving-Henriksson

    De gröna bubblorna verkar sprickfärdiga i hela väst.

  2. Lasse

    El till Hybrisprojekten måste ersättas på kontinenten som idag får del av vårt överskott.
    Den enda ersättningen som finns är kolkraft.
    Vad blir vinsten av att slippa skeppa kol till järnverken? 😉

    Nu börjar det bli uppenbart med vindens bristande uthållighet:
    https://wattsupwiththat.com/2023/11/12/europes-largest-wind-farm-facing-bankruptcy/

  3. pekke

    Ja, går satsningen på ” grönt stål ” dåligt så riskerar vi skattebetalare att få betala 100-tals miljarder för att rädda statligt ägda bolag.

    VW drar sig ur Northvolt ?
    https://www.affarsvarlden.se/artikel/tecken-pa-att-volkswagen-trottnat-pa-northvolt

    Scanias VD tycker att dieselpriset måste höjas eftersom de säljer dåligt med elfordon !
    https://sverigesradio.se/artikel/small-for-scania-nar-farre-an-vantat-vill-ha-ellastbilar

    Närmsta veckan ser kall ut så vi får se var elpriset tar vägen under veckan, just nu drygt 1,50 Sek.
    https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

    Grönt är skönt, men är det hållbart ?

  4. Richard

    Ja, hur länge kan Northvolt få tag i nya pengar?

    Jag sticker ut hakan och förutspår att senast år 2025 kommer Northvolt säga upp en rejäl andel av de anställda.

  5. Sören G

    Dessa projekt påstås ska rädda oss från klimatförändringar.

  6. UWB

    Läs Leif Östling, tar upp en del om vindkraftverk bland annat samt andra aspekter på HYBRIT.

    https://www.di.se/debatt/armkrok-in-i-fordarvet/

  7. Kaj+Wahlberg

    Människans bidrag till koldioxiden i atmosfären är ungefär 4%. De resterande 96 procenten kommer från naturen, hav och land. Sveriges andel av de 4 procenten är möjligen 0,2 procent. Man behöver ju inte vara raketforskare för att inse att människan knappast kan styra jordens temperatur. De klimatförändringar som sker kan vi inte påverka bara förbereda oss emot. Bättre att lägga pengarna på det än att försöka minska de försumbara utsläppen.

  8. pekke

    Expressen ledare:

    https://www.expressen.se/ledare/statliga-foretag-har-blivit-hoga-pa-jarnsvamp-/

    Tveksamheterna sprider sig för jättesatsningen.

  9. UWB

    Evert och Mats har en insändare i VLT om kärnkraft, vilket inte är någon grön bubbla, det är något som faktiskt fungerar.

    Dagen efter är det en insändare om kärnkraft, som – tröttsamt nog – jämför med Fukushima. Utan Tsunami, inget Fukshima och tsumanis finns inte här.

    https://www.vlt.se/2023-11-11/ny-karnkraft-viktigt-for-sverige

    https://www.vlt.se/2023-11-12/karnkraft-ja-men-i-balans

  10. Stefan Eriksson

    Min bedömning är att vi kommer att få se mer av dessa tilldragelser framöver;
    https://www.di.se/nyheter/stor-vindkraftspark-i-kris-ansoker-om-rekonstruktion/

  11. Lasse

    #8 pekke
    Det är bra att frågan tas upp i media.

    Men det vore bättre om hela klimatfråga tilläts diskuteras lite mer öppet.
    Vem kan berätta om solens roll för klimatet?

    All hysteri kring klimatet har sitt ursprung i bristande upplysning om solens roll!

  12. Tege Tornvall

    pekke #3. Scanias nye VD tycks ute och cykla i blindo utan styre. Höjt dieselpris drabbar här, nu och omedelbart de kunder han faktiskt har och kan få under överskådlig tid.

    Det blir inte billigare för den försvinnande lilla skara som förleds att köpa en eldriven lastbil för 2-3 gånger priset för en vanlig och med 2,5-5 ton batterier = minskad lastkapacitet. Inte ens saftiga subventioner lär kunna ändra mycket på det.

  13. Lars Thorén

    Det är inget fel på elbilar egentligen. Tvärtom. Fordonsindustrin har varit alltför konservativ när det gäller utveckling och satsat mest på utseendet hellre än tekniska innovationer. Det fanns tekniska lösningar på effektivare motorer tidigt men ingen vågade införa ny teknik utan alla sneglade nervöst på varandras lösningar. Turbon på SAAB var ju lite nytänkande men gav knappast utdelning i vare sig bättre miljö eller energiåtgång. Elon Musk vågade gå emot strömmen och byggde en bil med helt nytt perspektiv som på tio år gick om storleken på Volvos hundraåriga koncept! Problemet är att elbilar har blivit en vänsterideologisk produkt (bland många andra gröna dito) vilket skapar hysteri bland politikers dröm om en grön värld utan koldioxid (hur nu den ska kunna bli grön). Hade elbilen fått utvecklas i sin takt parallellt med fossildrivna fordon utan okunniga politikers inblandning hade den utan subventioner och lagstiftning säkert på egen hand letat sig in bland såväl rika som fattiga. Att kunna tanka sin bil hemma är väl helt OK (utan subvention dock) men att kräva att ”samhället” ska står för laddstationer i hela landet är väl lite väl magstarkt. Om en ”bensinmack”-kedja vill erbjuda laddning är det väl OK också men blanda inte in skattemedel. Marknaden är fullt kapabel att låta människor välja mellan olika fordonsprodukter utan vänsterinriktad miljöpropagande och socialistiska riksdagsbeslut (i detta fall är även högerpartierna medskyldiga som svansat efter miljövänstern). Elbil är en intressant och trevlig produkt i sig utan klåfingriga politikers socialistdrömmar.

  14. Tege Tornvall

    #13, Utan statliga stöd och regler återstår övriga tunga sakskäl mot elfordon och begränsar rimligen deras användning till specifika områden med korta avstånd och fasta rutter. Marknaden styr (behov mot kostnad, fördelar mot nackdelar).

  15. Gunnar Strandell

    Är jag ensam om att se fokusglidningen från CO2-utsläpp till fossilfritt?

    För flyg och bilindustrin handlar det om att köra på E-bränsle med förbränningsmotorer.

    Arkeologerna har hittat tidigt stål i Norrland. Garanterat fossilfritt säger jag.

  16. L

    #7 problemet är nog inte de 4% som människor andas ut utan det som bl.a kolkraftverk och förbänningsmotorer släpper ut. Så hur mycket ska vi lägga på de 4% är väl knäckfrågan.

  17. Min undran är varför politikerna hamnar i den ena gröna bubblan efter den andra. Är kommunpolitiker ett särskilt lättlurat släkte? Är de särskilt vårdslösa? Har det med att det handlar om skattemedel att göra?

    Jag tror dock att vi får söka oss ned på en lägre nivå, till tjänstemännen som utreder och utformar förslagen. Har de en relevant utbildning för att kunna göra en saklig bedömning? Hur var det nu med etanolen t.ex.? Väcktes inte minsta skepsis mot att införa ett drivmedel som krävde helt nya bilmotorer, eller att råvaran kund vara tveksam? Orkade vare sig tjänstemän eller politiker tänka efter?

    Vindkraftsprojekten tycks ha utvärderats lika dåligt.

  18. Lars TH #13,

    Batteribilar har ju visat sig sälja riktigt bra bland rika amerikaner som använder en sådan som sin andra eller tredje bil i hushållet. Det var samma visa med miljöbilen Prius. De rika miljövännerna älskade den – som 2:a eller 3:e bil. Att köpa en sådan gav dem gott samvete och de kunde godhetssignalera genom att låtsas gå före. (Att de är hycklare visas förstås av att de ofta far land och rike kring i privata jetplan.)

    Kanske är det holliwoodstjärnorna som våra kommunpolitiker vill apa efter när de köper elbilar till sin verksamhet.

  19. UffeH

    #16 L ”problemet är nog inte de 4% som människor andas ut utan det som bl.a kolkraftverk och förbänningsmotorer släpper ut. Så hur mycket ska vi lägga på de 4% är väl knäckfrågan.”

    Du har nog fått det om bakfoten, de fyra procenten är det som kommer från bilar, kraftverk och annan verksamhet som innefattar förbränning av bränsle med fossilt ursprung.
    Den koldioxid som vår andning ger upphov till ingår i naturens 96%.
    Knäckfrågan borde vara varför ska vi lägga pengar på att jaga CO2 annat än som en bra källa till beskattning men det ”räddar” inte världen.

  20. iah

    co2 diskussionen påminner om gamla dagars häxprocesser. med bara gissningar och lite bevis så bränns alla på bål som råkar tycka att co2 inte är ett problem. häxprocessen styrs av MSM bl.a för att reportrarna där i stor utsträckning saknar kunskap så för säkerhets skull så bränns alla som tycker annorlunda på bål

  21. Fredrik Lundell

    #19 mfl

    Och för att komplicera det ytterligare något så finns det från växthusgassynpunkt absolut ingen skillnad mellan naturlig och antropogen koldioxid, även om den gröna ideologin många gånger delar upp den sistnämnda fraktionen i ”farlig” fossil koldioxid och förnybar, snäll koldioxid.

  22. Håkan Bergman

    Ingemar N. #17
    Kan det inte vara så enkelt som att folk idag, och där ingår inte bara politiker utan också dom som röstar på dessa, hämtar sina förebilder från tv-seriernas ”verklighet”. Det verkar finnas hur många tv-serier som helst och t.o.m. folk som har betalt för att titta på skräpet, inte undra på att de senare skriver som dom gör, jo jag läser bara rubrikerna, nån måtta får det vara.
    Tobak, alkohol och ett regelbundet sexliv är det enda som i längden kan avhålla ungdomen från det fördärvliga tv-tittandet.

  23. #Ingemar Nordin 17#

    Varför kommunalpolitiker (och andra) ger sig in i utsiktslösa kostsamma projekt är svårt att säga. Kanske vill de bli berömda. Det är inget som enbart kännetecknar svenska politiker. Igår, när jag passade på vildsvin i jakttornet lyssnade jag med ett halvt öra till normandiska lokalradion. Programmet handlade bl.a om en grupp kommuner som beslutat att bli föregångare för det nya franska samhället som ska avveckla bilismen och basera sina transporter på cyklar, snabba cyklar, barntransportcyklar, lådcyklar och lastcyklar. I det nya paradiset konsumeras mycket mindre med varor och de som trots allt finns är lokalt producerade. Därför klaras varutransporterna med lastcyklar. Kommunerna har redan slutat att budgetera för underhåll och nybyggnad av bilvägar. I stället går nu de anslagen till anläggande av cykelbanor, cykelställ och cykelreparationsverkstäder, ivrigt påhejade och med råd från en lokal grön NGO. Tur att jag inte bor där och att vi i vår kommun har som borgmästare en bondhustru med båda fötterna stadigt på jorden.

    I våras frågade du mig om Macrons program för en återindustrialisering av Frankrike. Det är nu helt klart att det handlar om en hel rad gröna bubblor, huvudsakligen finansierade av staten. Presidenten har synts vid invigningen av en hel rad ”hållbara” industriprojekt; batteritillverkning, katodtillverkning, vätgasproduktion och liknande.

  24. Adepten

    #23 Lars Mellblom

    Apropå vildsvinsjakten.
    De flest av analyserade vildsvin från Uppsala, Gävleborgs och Västmanlands län hade halter över 1500 Bq/kg (högsta ca 40 000 Bq/kg).
    Hur är det med cesiumhalterna i vildsvin i Frankrike som har så många kärnkraftverk?
    För övrig är jag absolut inte emot utbyggandet av kärnkraft.

  25. #Adepten 24#

    Det finns bara en region i Frankrike där cesiumhalten är relativt hög och det är i östra delen längs med tyska gränsen där det regnade när vinden blåste in från Tjernobyl. F.ö, även med 1500 Bq/kg eller mer, så i beaktande av den lilla mängd viltkött som äts, lär det vara ofarligt. Däremot är förekomsten av trikiner att ta på fullt allvar. Då det är svindyrt att analysera kött för trikiner, tar vi till andra försiktighetsåtgärder; frysa köttet i tre månader vid -22°C och tillaga på så sätt att temperaturen når minst 73°C även i den tjockaste delen av köttstycket. Personligen lägger jag till en tredje försiktighetsåtgärd; jag ger en stor fin bit till grannfrun och om hon är fullt frisk efter tre månader äter jag själv kött från samma vildsvin.

    Franska kärnkraftverk har inget att göra med cesiumnivån i landet.

  26. Benny

    ”Lars Mellblom” ja man kan inte vara nog försiktig. Förr i tiden i Växjö, innan den nya vattenkällan så var vattnet så dåligt att man först fick sila det, sedan koka det i 15 minuter och för att vara på den riktigt säkra sidan drack man brännvin! Angående Becquerel så slaktade man tusentals renar i onödan p g a hysterin efter Tjernobyl eftersom det visade sig vara alldeles för försiktiga gränsvärden! Hade varit bättre att avvakta med slaktandet tills man visste bättre…

  27. #21 Fredrik Lundell

    Och för att komplicera det ytterligare något så finns det från växthusgassynpunkt absolut ingen skillnad mellan naturlig och antropogen koldioxid, även om den gröna ideologin många gånger delar upp den sistnämnda fraktionen i ”farlig” fossil koldioxid och förnybar, snäll koldioxid.

    Självklart finns det ingen skillnad mellan naturlig och antropogen koldioxid. Själva begreppen är missvisande, rent av felaktiga. Dåligt formulerad populärvetenskap skulle jag vilja säga.

    Kolcykeln är en rätt komplicerad kemisk och biologisk historia. Den har en mycket hög omsättningshastighet, som ges till exempel av bombkurvan. En helt annan sak är effekten av att tillföra koldioxid (surt kol) till kolcykeln. Det förändrar kemin i haven mot mindre alkalisk reaktion och det tar lång tid innan havet blandats om och det något mindre alkaliska vattnet reagerat med kalkavlagringar på havsbotten. Hur lång tid det kan tänkas ta ges av ”Bernkurvan” som är resultatet av någon klimatmodell och de antaganden om omblanding som ingår i modellen. Olika klimatmodeller ger olika Bernkurvor. Man presenterar dessa kurvor som en serieutveckling av exponentialfunktioner med god passning till de numeriska resultaten fram tlll år 2100. Klimatmodellerna ger kurvor tusentals år in i framtiden, men såvitt mig bekant finns inga serieutvecklingar bortom 2100.

    naturlig CO2 = all CO2 som ingick i kolcykeln 1850.
    antropogen CO2 = den ökning av mängden CO2 i kolcykeln som skett sedan 1850 (och förmodas ha sänkt havens PH med 0,1 PH-enhet i genomsnitt.)

    Det är alltså inte koldioxidmolekylerna som sådana som är olika.

    Då bortser jag från tillskottet från vulkanism och minskningen på grund av deposition av fossilt kol som torv, kolrika avlagringar på syrefria havsbottnar och kalkutfällningar i havet mm. som sker kontinuerligt och inte förmodas påverkas särskilt mycket av mänskliga aktiviteter.

  28. Daniel Wiklund

    OT Det är minus 15 grader i Luleå nu. Bland det kallaste jag upplevt i november under dom 74 år jag funnits till. Men det är ju bara väder.

  29. Tege Tornvall

    #17 Ingemar. Oroande många tjänstemän har egen, ideologisk agenda. MP placerar målmedvetet sitt folk på nyckelposter i regioner, kommuner, myndigheter och olika organ. De sitter kvar även med ny politisk ledning och är svåra att byta ut. Många tas också som experter på områden som politiker och chefer inte kan. Svåra att runda.