Du har fel, Erika Bjerström

Laura

Roy Spencer: GOES-East Geocolor image of major Hurricane Laura heading toward the southwest Louisiana coast at 9:50 a.m. CDT 26 August 2020.

”– Naturkatastrofer blir generellt allt vanligare. Människan har värmt upp jorden med en grad och vi ser allt mer extremväder, säger Erika Bjerström.” SVT 25/8

Den här orkanen, Laura, som nu kommer in över Louisiana, kan vi inte skylla på den globala uppvärmningen oavsett vad media än vill göra gällande. Statistiken visar inte på någon ökande trend. Roy Spencer har gått igenom orkanhistorien för Louisiana sedan mitten på 1800-talet:

Louisiana hurricane 1851 2020

Det övre diagrammet visar antalet orkaner som kommit in över Louisiana. Den nedre visar hur kraftiga orkanerna har varit. Som synes så är trenden något fallande snarare än ökande i båda fallen.

Hur är det då med den globala statistiken? Erika Bjerström verkar ha reviderat tidigare påståenden om en ökande frekvens av orkaner, och säger nu ” – Forskarna säger att orkaner inte kommer bli flera på grund av klimatförändringarna. Däremot blir orkanerna mycket starkare, för ett varmare hav ger mer energi, säger SVT:s klimatkorrespondent Erika Bjerström.”

Nej, det är inte vad forskningen visar. Och forskarna är inte eniga om huruvida varmare hav skulle ge intensivare orkaner ens i teorin. Här är ett diagram över både frekvensen och intensiteten hos de orkaner som gått in över kusterna globalt sedan 1970:

global orkan

Det kommer kanske inte som en överraskning att SVTs klimatreporter påstår saker om klimatet som inte är sanna. Det är väl snarare regel än undantag.

Däremot drabbas alltfler människor och byggnader av orkaner. Detta beror på att alltfler människor bor vid kusterna samt, i den amerikanska sydkustens fall, en pågående landsänkning. Vi kommer att få se många bilder på kraftiga vindar och översvämmade hus i TV.

Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lasse

    Laura lurade många katastrofjournalister.
    Tydligen så är utfallet inte alls så illa som befarat.

    Jag tycker mig märka att media överskattar annalkande katastrofer och tiger när de passerat utan större skador.
    Det är inte bara Erika som överdriver och har en agenda!
    Lite kul med all väderuppmärksamhet ”over there.”
    https://www.youtube.com/watch?v=nW9Mk_TjEiQ
    LIVE

  2. Lasse

    Kom och tänka på en filosofisk fråga.

    ”En Atenare ljuger alltid sade Atenaren”

    Det är värdelöst med Atenare och kanske även med en SVT reporter som är av det slaget att hon blivit påkommen med felaktiga slutsatser gång efter annan!
    Kan vi lita på att det alltid blir fel?

  3. Ulf

    Det är inte så att detta kommer ifrån Mickael Tjernström? Erika lär väl inte var ursprungskällan?
    https://www.dn.se/nyheter/varlden/darfor-har-orkanerna-blivit-kraftigare/

  4. mattias

    Tack för länken, Ulf. I den hänvisas till en studie i PNAS: ”Theory and numerical models consistently link increasing TC intensity to a warming world, but confidence in this link is compromised by difficulties in detecting significant intensity trends in observations. These difficulties are largely caused by known heterogeneities in the past instrumental records of TCs. ”

    Även om det skulle vara korrekt – vi vet hur svårt det kan vara att lita på äldre mätningar utförts korrekt, så är det ju bekvämt att använda sig av perioden från 1979 och framåt. Då får man en positiv regressionslinje.

  5. mattias

    Nu är den nedgraderad till en 2a, från att ha varit nära 5. Fråga: det verkar som om dessa stormar oftast graderas ner när de närmar sig land. Om man känner till detta, varför måste man skrämma upp folk med att de är så kraftiga ute till havs? Kanske en försiktighetsåtgärd, men folk skulle bli mindre oroliga om de kände till att intensiteten brukar gå ner när de närmar sig land.

  6. Håkan Bergman

    mattias
    Så är det väl med alla väderprognoser, dom kommer inte med nån garanti och det vet väl dom flesta av oss, speciellt om man har bott en längre tid på samma plats. Hur media och aktivister sen tolkar en väderprognos är en helt annan sak. Tyvärr kan vi inte rösta med plånboken i fallet public service, att hoppas på en bättring är naivt.

  7. ces

    Erika Bjerström är väl orolig nu när en av hennes bästa källor lämnar politiken.

  8. jensen

    Och ” Klimatet” blir allt värre p.g.a. väderhändelser.
    Samtidigt negligeras sammanhang med solen .

    https://klimarealisme.dk/2019/01/25/afgoerelsens-time-naermer-sig-i-klimadebatten-solens-aktivitet-styrtdykker/

  9. Daniel Wiklund

    OT. SVT fortsätter med sina klimatlarm. Nyss hade nordnytt ett inslag om klimatförändringar i fjällvärlden. Med varmare väder och därigenom risk för översvämningar. Här i Luleå har man satt ut affischer längs cykelvägarna där man får veta att man är bäst om man väljer cykelvägen, den smala vägen. Med fler som väljer den smala vägen (och inte den breda bilvägen) så är det snart slut på klimatförändringarna, evolutionen går mot sitt slut. Halleluja!

  10. Lars Kamel

    Jag ger länkar till två sidor med statistik över olika typer av extremväder och naturkatastrofer:
    https://ourworldindata.org/natural-disasters
    https://wattsupwiththat.com/extreme-weather-page/
    Då är det värt att tänka på att världens befolkning har ökat från drygt 1,5 miljarder år 1900 till drygt 7,5 miljarder nu. Vilket innebär att allt fler människor teoretiskt kan drabbas av naturkatastrofer.

  11. tty

    Nu har det börjat komma bilder på skadorna från Laura och man kan konstatera att inget som hittills visats ens är i närheten av vad en kategori 4 orkan enligt Saffir-Simpson-skalan skall åstadkomma. Detsamma gäller de faktiska mätningar som gjorts av vindstyrka och barometerstånd, de pekar snarast på kategori 2 eller möjligen 3.

    Sedan har man trots detta säkert fått myket stora översvämningar. Jag råkar känna till den aktuella kuststräckan hyfsat bra (det är klassiska fågelskådarmarker) och den är något av det plattaste jag någonsin sett. Dessutom har jag aldrig sett så många oljeraffinaderier aå nära varandra, så jag skulle inte bli förvånad om det blir störningar i energiförsörjningen i USA en tid framåt.

    Notera att Saffir-Simpson ursprungligen definierades från effekterna av orkaner, och sedan i efterhand översattes till vindstyrkor. Den bygger alltså på vindstyrkor i marknivå, och på land, och när man som nu översätter modellerade eller flygplanmätta vindstyrkor på höjd och ute över havet till Saffir-Simpson får man regelmässigt 1-2 steg för högt värde.

    Detta är farligt eftersom många människor numera faktiskt tror att de varit med om kat. 4-5 orkaner, vilket de inte har. I själva verket överlever nästan ingen en kategori 5, utom i väl byggda betongbyggnader.

    Saffir-Simpsonskalan:

    https://www.nhc.noaa.gov/aboutsshws.php

  12. tty

    Så här ser det ut efter en Kat 5 orkan:

    Homestead i Dade County, Florida efter Hurricane Andrew 1992:

    https://static01.nyt.com/images/2017/09/07/us/07xp-Andrew1/07xp-Andrew1-superJumbo.jpg

    Labor Day Hurricane, Florida Keys 1935:

    https://text-message.blogs.archives.gov/wp-content/uploads/2018/10/Labor-Day_After.jpg?w=640

  13. Fredrik S

    Det vore bättre, om nu Erika B ska tillåtas missbruka skattepengar, att ge henne ett par friår, eller ännu bättre decennier, så kan hon vara ut och plocka lingon i skogen och njuta av den ökade co2-halten i luften istället för att konstruera larm för att oroa andra.

  14. kopernikus

    Har fått ett mail från vattenfall. De redovisar resultatet av en undersökning de har gjort.
    Undersökningen heter: Så påverkas vi av klimatdebatten.
    Rena smörjan! Hur kan de ha mage till något sådant?
    Vattenfall har sjunkit djupt i klimatträsket!

  15. Eriksbo

    Inte så konstigt att SVT rspporterar som man rapporterar. SVT är med i Covering Climate Now- initiativet, som bland mycket annat ger explicit vägledning om hur man ska tillskriva enskilda väderfenomen klimatförändringen, helst så subtilt att tittaren eller läsaren inte varseblir vinklingen. Expressen är också medlem i detta aktivistiska/alarmistiska mediaprojekt.

  16. Ingemar Säfbom

    Eriksbo

    Expressen Klimat heter en sida på FB där man dagligen levererar alarmistiska budskap om klimatet.

  17. JP

    https://klimatupplysningen.se/du-har-fel-erika-bjerstrom/#comment-385409

    Så där har vi förklaring till varför SVT, TV4 och Expressen sprider klimatalarmistdynga:
    https://www.coveringclimatenow.org/partners

    För jävligt att mina skattepengar skall gå till antivetenskaplig propaganda.

  18. Christian H

    Klimatalarmistdynga är ett utmärkt bra ord för att beskriva JPs länk ovan. Jag har tittat på länken, så nu vet jag vilka medier man absolut inte kan lita på.

  19. Eriksbo

    JP
    Problematiskt är att SVT är med i Covering Climate Now projektet, när projektet som väntat allt klarare tar ställning mot Trump i den pågående kampanjen. Tycka vad man vill om Trump, men det är inte korrekt att en svensk offentlig institution blandar sig i valet i USA.

  20. Dan

    #JP:
    ”..coverage of the climate story.”
    Man är öppna med att det bara är en ”story”, intressant.

  21. Anders

    Citat från ”värdegrunden” för Covering Climate Now:

    ”Good climate coverage is accurate and fair but need not be neutral about humanity’s survival — it holds political, business, and other leaders accountable for delivering the rapid emissions reductions and other measures scientists say are imperative.

    Without drifting into activism, good climate coverage explores solutions — technical fixes such as solar panels and sea walls but also policies such as pricing carbon or halting fossil fuel subsidies, as well as political actions taken to advance such policies, including voting and marching in the streets. ”

    Huvvaligen!!

    -EDIT- obs att vindkraft inte nämns som” good solutions” -SLUT EDIT-

    Detta har åtminstone SVT, TV4 Nyheter och Expressen skrivit under på…

  22. Lars Cornell

    tty 20:15
    Laura var klassad som en kategori 4-orkan, den näst högsta graderingen på skalan. Sedan dess har ovädret nedgraderats till en tropisk storm. / SvD

  23. Lasse

    Tittade på Rapport och saknade Erikas kommentarer igår.

    tty förklarar alltid så väl det man kan misstänka.
    Det är lättare idag att mäta och uppnå de värden som krävs för en klassificering av orkanen. En klassificering som tidigare gjordes i efterhand baserat på skadebilden.
    I USA så förklarades innan orkanen att det var livsfarligt att vistas i dess väg.

    ”klass4 orkan : Well-built framed homes can sustain severe damage with loss of most of the roof structure and/or some exterior walls. Most trees will be snapped or uprooted and power poles downed. Fallen trees and power poles will isolate residential areas. Power outages will last weeks to possibly months. Most of the area will be uninhabitable for weeks or months.

  24. Anders

    https://klimatupplysningen.se/du-har-fel-erika-bjerstrom/#comment-385413

    Håller med dig. Detta måste uppmärksammas eftersom man uttryckligen i CCN uppmanar till icke-neutral, vinklad, journalistik. Något för Swebbtv? Att vända sig till Granskningsnämnden eller Journalistförbundet, Grävande Journalister lär vara utsiktslöst ytterligare en liten tid…

  25. Daniel Wiklund

    OT. Nu är Extinction Rebellion i farten igen. Dom blockerar bil och busstrafik i Stockholm. Enligt reportern på rapport nu jobbar dialogpoliserna för högtryck.

  26. Anders

    Daniel W: då måste CCN-anslutna media vinkla till aktivisternas fördel…

  27. Anders

    Man undrar ju hur kopplingarna mellan utrotningsrebellerna och CCN ser ut?

  28. Lasse

    Anders
    Intressant koppling mellan klimatalarmism och CCN.
    Heartland är väl motsatsen. Här i en video om orkaner i Louisianna: https://www.youtube.com/watch?v=e1Gf9dDEEI4

    Ok vi ger Erika rätt-orkanerna blir värre när det är klimatkris.
    Således är Laura ett bevis på avsaknaden av klimatkris 😉
    SVT visar en film om hur drabbade områden ser ut efter klass fyra orkanen. Stämmer dåligt med definitionen för en 4.
    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/se-forodelsen-efter-orkanen-laura

  29. Fredrik S

    Ingemar Säfbom https://klimatupplysningen.se/du-har-fel-erika-bjerstrom/#comment-385410

    Pröva att maila någon med en relevant fråga/påpekande på redaktionen på Expressen klimat så får du en totalupplevelse i konsten ge goddag yxskaft-svar.

  30. Håkan Bergman

    Anders
    https://klimatupplysningen.se/du-har-fel-erika-bjerstrom/#comment-385427

    Snabba utsläppsminskningar, solpaneler bla bla bla. Det är just sånt som håller på att förstöra vårt samhälle. Inte minst genom att ta fokus från dom verkliga problemen.

  31. Roland Salomonsson

    Fjällen i norska ”huvudet” har inte haft så mycket snö på 20-30 år OCH DEN LIGGER KVAR! Man har grävt sig fram till de normala markerna för beten (som i regel har söderläge i sluttningar). I år har glaciärerna fåt rejäla snötillskott.

    liknande har skett i de svenska delarna av fjällkedjan. Blåsjövägen grävdes t ex fram i början av juni. Det ligger snö idag, sedan 3 år bakåt, på ställen som ”klimatexperterna” påstått skall vara snölösa för gott för några år sedan.

    I år har ju Grönland fått 4 Gton nysnö, under en period som normalt innebär en avsmältning av 2 Gton. Alltså ca 6 Gton MER snö kvar tills nästa vinter startar i september.

    Den slinga av jetvindsystemet som i vintras gav så mycket snö och kyla på Island, att utegångsboskapen översnöades och ett stort antal svälte ihjäl täckta av snö (motsv vad som vad just nu sker i Argentina/S Chile), har nu flyttat till Skandinavien. Det ligger alltså en KALL luftmassa över Skandinavien, som döljs av att solen ofta är framme i klart väder. Men så snart det är natt eller moln täcker solen är det skitkallt. JUST NU!

    Och här kör SVT sin propaganda trots att risken är högre än någonsin på ca 30 år att vi får en extrém snörik resp kall vinter, samtidigt med att Sveriges energisystem närmar sig kollaps.

    In i döden lär klimatfascisterna hävda att orsaken är ”global uppvärmining” – och fokusera bort från extrem kyla på södra/norra halvkloten genom att komma med påståenden om att ekvatorområdena är kallare tillfälligt (typ). Men vi gräsrötter vet att Ekvatorområdena i princip alltid håller sin normala temperatur och att effekterna av solaktivitét främst känns av längst i norr resp söder. Alltid bedrar de någon!

  32. Björn

    Haven blir inte varmare av något mer antropogen CO2, utan av mer solenergi. Jordens återstrålning av IR är alltså ett mått på solens instrålning. Det räcker med att studera solens variabla utveckling under 1900-talet fram till nu, för att förstå vad denna aktör innebär. Fakta är nu att solen, inte bara på grund av ett minimum, utan också av att TSI reduceras även totalt över kommande cykler, kommer att märkas av på grund av förändrad atmosfärscirkulation.

  33. Peter Svensson

    Intressant det där med Covering Climate Now. Jag har ofta funderat på hur det kommer sig att SVT regelbundet publicerar nyhetsinslag om väderhändelser, alltid med en tydlig vinkling åt det klimatalarmistiska hållet. Senast igår på SVT Aktuellt började de med olycksbådande tonläge prata om isen på Antarktis, trots att inget nytt hade hänt som vi inte visste förut.

    Men det är ju hur tydligt som helst på Covering Climate Now att nyhetsmedia ser som sin uppgift att bedriva ensidig propaganda i syfte att påverka människor.

  34. Ulf

    För ett tag sedan hamnade jag i en diskussion med en av dessa rebeller. De stängde av vägen vid riksdagshuset. Jag tyckte absolut att jag kunde gå där ändå och trampa mellan deras kroppar. Demonstrationen var ”fredlig” men demonstranterna var aggressiva och hade ”ett mandat ifrån folket”. Uppväxt på 1970 talet så kände jag igen retoriken. Jag kan lova att om några år när dessa utrotningsrebeller inte tycker att folket lyssnar tillräckligt på dem, för ingen gör i praktiken det, då blir det lite mer Baader Meinhof över det hela. Hur gick det då? Jo jag fick vända, farbror polisen var där och tyckte att det var helt ok med en olaglig demonstration, men inte att passera den. Inget är som svensk polis. Men ve den som tar ett par glas vin och tar båten hem.

  35. Daniel Wiklund

    När man än slår på tv och kunskskanalen så är det föreläsningar om klimatförändringar, och alltid med negativa konsekvenser. Vem vet, covering climate now kanske har ett finger med i spelet. Att CCN finns visste jag inte förrän idag. Tack för det JP.

  36. JP

    Daniel W:
    Det var faktiskt Eriksbo’s inlägg som först nämnde CCN och som fick mig att få upp ögonen för detta. Så han var först på bollen!

  37. Daniel Wiklund

    Det har du JP helt rätt i. Då tackar jag Eriksbo.

  38. Eriksbo

    Tack för tacket ! Har följt CCN sedan dess tillkomst sommaren 2019. I sig skicklig aktivistisk propaganda, som inför presidentvalet blivit allt starkare rödgrön i Alexandra Ocasio Cortez’ AOC anda. Med i projektet är mest vänstermedia. New York Times, Washington Post, BBC m fl seriösa media håller sig utanför, men t ex Reuters och Newsweek finns bland undertecknarna. Huvudaktör är The Guardian, en kvalitetstidning, som dock i klimatfrågor tagit en radikal aktivistlinje, som inte mycket skiljer sig från Greenpeace. The Guardian citeras ofta som sanningsvittne i olika klimatfrågor, vilket tidningen absolut inte är. SVT är den enda nordiska public service -enheten som är deltagare i aktionen. Tveksamt för en svensk statlig institution att på detta sätt bli associerad med explicita motståndare till den sittande presidenten.

  39. Karl Eider

    ”SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet.”

    Detta kan läsas längst ner i varje artikel på Svt Nyheter. Och samtidigt som man hävdar ovanstående, så är man med i CCN. Skandal!

  40. Roland Salomonsson
    Är enig med Dig. F.n. uppvisar jetströmmarna abnormt avvikande mönster relativt historiskt givna dito. Två jetströmmar per hemisfär historiskt har ersatts av dels en varierande svag och fragmenterad jetström över den norra dito dels en runt Antarktis varierande stark dito över den södra hemisfären. Nyligen upplevde dels Tasmanien en tillfälligt kall luftström, ditdragen av en från polområdet kraftig jetström, som gav mycket låga temp för perioden, dels Sydamerika, upp till södra Brasilien, dito mycket kall luftmassa genom jetström från Antarktis.
    Dessa förändringar i jetströmmar, som bestämmer vädret över hela jordklotet är betingade av ett par samverkande faktorer: dels de magnetiska polernas migration, som pågått ca 150 år, dels därmed sammanhängande försvagning av styrkan i jordens magnetfält, hittills ca 25 % ..and counting, dels pågående sammandragning av heliosfären, samverkande till att jetströmmarnas historiska utbredning, struktur och styrka ej kan upprätthållas.
    Väderanomalier och extremsituationer över hela jordklotet, undantaget f.n. tropiska delar kommer att bli allt vanligare. Odlingsbarhetskonsekvenser kan förväntas.

    Klimatteologer och dito alarmister förstår inget av detta. Det har inget med CO2 att göra. De kommer knappt att inse vad som är på gång, ens när kompasserna p.g.a. de magnetiska polernas migration inom några år kommer att sluta fungera. De är kalibrerade vid 40° avvikelse av den norra magnetiska polens position. Dit når vi med nuvarande förflyttningshastighet inom sju år. Under tiden ökar extremvädersituationer, speciellt om solens prognoserade TSI fortsatt sjunker. Stackars oss i Norden!

  41. En annan

    Fast Klotet i SR P1, med Kristola och Zakrisson slår det mesta Bjerström har levererat med hästlängder!
    Hösten 2018 hade de ettprogram om hur man skulle bota klimatångest, något de själva sysslsatt sig med i flera år, i ett program innan eller efter hängde dom ut P Stillbs, och pratade med psykolog och till sist fick diktaturkramaren och väderoraklet/försäkringsagenten Per Holmgren uttala sig!
    Usch räcker inte, Fy j-a f-n för sådana människor. Det dom är ute efter är livslång försörjning med höga löner.
    Kanske ngn orkar kolla upp kristolas resevanor/-kostnader i en snar framtid, hon vegeterar på oss skattebetalare å det grövsta!!!

  42. Petter F

    Minns ni att väderpälle och Alice Bunke sa att vi bara hade sex år på oss före EU-valet. Nu har halva tiden gått, är vi illa ute?

  43. Björn

    Roland Solomonsson och Göran Åkesson; Ja, det är bra att fler uppmärksammar jetströmmarnas något avvikande beteenden. Inte är då det antropogen CO2 eller alias klimatförändringarna som är orsak. Det är inte heller en slump att dessa förändras som de gör. Solen är ju den faktor som är den huvudsakliga energigivaren och då är det väl också naturligt att anta att något håller på att förändras i dess elektromagnetiska strålning. Fakta finns framför ögonen på oss, men ändå så förleds allmänheten av klimatforskarna att tro på AGW. Varför? Ärligt hade varit att säga att antropogen CO2 kan inte ensamt vara orsak till den observerade uppvärmningen under 1900-talet. Klart är att solen under senaste decenniet har genomgått en mätbar förändring som påverkar både jordytan och atmosfärslager som stratosfären och utåt. Här har vi orsaken till den förändrade cirkulationen dit jetströmmarna inkluderas. När skall ärliga fakta komma upp på bordet?

  44. Håkan Bergman

    Janne Josefson i dagens DN, spar texten så länge den är öppen.
    https://www.dn.se/nyheter/sverige/janne-josefsson-journalisterna-riskerar-grava-sin-egen-grav/

  45. En annan

    Men Håkan, varför länkar du till en sida som är stängd för oss som inte är med i klubben!
    Vakna!

  46. Håkan Bergman

    En annan

    Jag är vaken, den var öppen när jag länkade, sorry!

  47. Fredrik S

    De pratar om att klimatet kollapsar nu och det verkar redan kört att undvika undergången om några årtionden.

    För detta har de bränt en massa av andras pengar på några år och får de fortsätta är det totala förfallet här långt innan vi dränks, brinner upp och blåser bort på samma gång som verkar vara vår bane om jag förstår dem rätt.

  48. PK

    Vore intressant och läsa Janne Josefssons text. Går den möjligtvis att klistra in här?
    Tack Ingemar för, som vanligt, mycket intressanta fakta.

  49. Håkan Bergman

    PK
    Jag har sparat ner texten, men tyvärr kan jag inte publicera den här på bloggen av rent juridiska skäl, däremot ser jag inte nåt hinder för att jag skulle kunna skicka den till dig. Du får kontakta bloggen om det är okey att dom skickar din mailadress till mig.

  50. Simon

    Att SVT är anslutna till ett mer eller mindre aktivistiskt nätverk vars budskap står i stark kontrast till verkligheten är allvarligt, mkt allvarligt. Det går ju inte ens numera att säga upp ”prenumerationen” av propagandan då kostnaden tas ut på skattsedeln.