Dina skattepengar finansierar klimat- och vindkraftspropaganda

Naturvårdsverket hade tidigare ett ”nyhetsbrev” som gick ut via email till intresserade. För några år sedan outsourcades detta till PR-firman Westanders, som sedan drivit det och delgett annan selektivt utvald information vidare i stort sett oförändrad form.

I morse kom ett email, med följande lydelse – jag antar att de inte har något emot att jag vidarebefordrar det här (de skriver att de vill att det ska spridas).

Kanske någon vill ta reda på vilka ”uppdragen” egentligen är?

Naturvårdsverket listas inte nu på sidan över uppdragsgivare, men väl flera andra skattefinansierade sådana??

Nej – man behöver inte kunna något om klimat eller energi – vem trodde det?

Och det räcker tydligen inte heller med den propaganda vi dagligen matas med från vår statstelevision SVT.

Westander söker pr-konsulter och klimatlobbyister

Kanske känner du någon som vill jobba på en Stockholmsbaserad pr-byrå där vi
tror på öppenhet och bara tar uppdrag som vi själva sympatiserar med?

Vi på Westander vill växa från dagens 29 anställda till att
bli en av Sveriges största pr-byråer. Vi söker bland annat nya kollegor till vår klimat- och energienhet, som har inriktningen att analysera, opinionsbilda och påverka utvecklingen inom klimat- och energiområdet.

Sprid gärna texten nedan till de i ditt nätverk som du tror skulle vara intresserade.
Sista ansökningsdatum är på torsdag den 18 september.

Westander söker pr-konsulter


Vill   du jobba med medierelationer och lobbying på en pr-byrå där vi tror på öppenhet
och bara tar uppdrag som vi själva sympatiserar med? Westander söker nya
kundansvariga konsulter, som ska hjälpa våra uppdragsgivare att skapa publicitet  och påverka politiska beslut.

Gemensamt för oss som jobbar på Westander är att vi vill bidra till en positiv
samhällsutveckling. Vi vill vara pr-branschens bästa arbetsplats, inte minst
för  högpresterande småbarnsföräldrar.


Vad erbjuder vi?


En plattform. Vi ser företaget som en stabil plattform för samhällsengagerade personer som
själva vill åstadkomma något med sina arbetsinsatser.

Intressanta uppdrag. På vår hemsida beskriver vi de pågående lobbyinguppdrag och långsiktiga publicitetsuppdrag vi har för olika företag och organisationer.

Högt tempo utan övertid. Westanders filosofi är att man ska kunna ha ett roligt, ansvarsfullt och krävande arbete utan att behöva jobba övertid.

Föräldrapolicy.
Vår föräldrapolicy innehåller bland annat kompensation för förlorad inkomst och
underlättar för småbarnsföräldrar att kombinera arbete och familjeliv.

Vinstdelning. Vårt bonussystem innebär att en del av företagets vinst delas ut i form av en
årsbonus – lika för alla anställda – som för 2013 var på 40 000 kronor för den som jobbat heltid.

Lönemålet topp tre. Westander har som lönemål att vara topp tre i lönekostnader per anställd bland de stora pr-byråerna. Under 2012 hade vi de sjätte högsta lönekostnaderna per anställd
bland Sveriges 20 största pr-byråer.

Vem söker vi? Du är en drivande och välstrukturerad person, med flerårig praktisk erfarenhet från medierelationer eller lobbying.  Som kundansvarig konsult ska du kunna ta fullt   ansvar för varje beslut kring en kundrelation. Dessutom bör du ha ett stort personligt
engagemang.

Du har en mycket vass penna och ett brett kontaktnät. Däremot behöver du inte ha
erfarenhet från arbete inom pr-branschen eller annan konsultverksamhet.

Vi eftersträvar mångfald i företaget, både för vår egen trivsels skull och för att
kunna göra ett bättre jobb för våra uppdragsgivare. Partipolitisk mångfald och
bredd i kunskap, erfarenhet och kompetens är särskilt viktiga för oss. Vi
välkomnar både manliga och kvinnliga sökande, med olika ålder och etnisk
bakgrund.

Är du intresserad? Skicka din ansökan med cv till vår vd, patrik@westander.se.
Har du frågor, kontakta Patrik Westander på 073-687 82 55.

Sista ansökningsdatum i höstens rekryteringskampanj är den 18 september.

www.westander.se
twitter.com/Westander
facebook.com/Westander

Westander har sedan 2005 vunnit totalt nio kundundersökningar. Vi vill vinna ännu
fler.

 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Ann LH

    Naturligtvis är det lättare att sakna insikt i den fråga man propagerar för. Det skulle ju kunna hämma marknadsföringen om ett gammeldags dåligt samvete började sätta stopp för en effektiv penna.

  2. Peter Stilbs

    De verkar ha rätt så pålitligt folk som ”experter” redan …

    Klimat- och energiexperter

    Jessica Henryson är enhetschef för Westander Klimat och Energi och nås på 070-341 55 63 eller jessica.henryson@westander.se

    Konsulterna i enheten arbetar främst brett med klimat- och energifrågor, men även med miljö- och hållbarhetsfrågor samt globala utvecklings- och rättvisefrågor:

    • Hanna Berheim, projektledare
    Bred erfarenhet av lobbying och frågor som rör internationell politik och CSR. Magisterexamen i offentlig förvaltning och ideellt engagerad inom Amnesty International.

    • Henrik Westander, grundare av pr-byrån Westander
    Expert på politiska processer som rör klimat- och energifrågor. Utsågs till Årets lobbyist 1998 och har blivit utnämnd till ”Svensk Mästare i DN Debatt”.

    • Jessica Henryson, enhetschef för Westander Klimat och Energi
    Har arbetat som konsult inom klimat- och energiområdet i 13 år, med det mesta från internationell klimatpolitik till svenska styrmedel för förnybar el. Civilingenjör med inriktning mot energiteknik.

    • Johannes Krunegård, pr-konsult
    Mångårig erfarenhet från partipolitiken bland annat som kommunalråd i Nyköping, landstingsråd i Södermanland och från Miljöpartiet i Stockholms stad. Kandidatexamen i statsvetenskap.

    • Nina Halling, projektledare
    Specialiserad på de internationella klimatförhandlingarna, och har flera års erfarenhet av arbete med miljö-, vatten och klimatfrågor med ett extra fokus på transporter och förnybara drivmedel. Civilingenjör inom miljö- och vattenteknik.

  3. Ingemar Nordin

    Westander är bara en bland många PR-byråer som jobbar med att lobba för klimathot och vindkraft. Alla departement och många kommuner anlitar dem för att skriva ihop något om hur de skall ”klimatanpassa sig”.

    Blev själv uppringd och intervjuad från en lobbyfirma till Boverket i våras. Jag tror inte att de fick så mycket nytta av mina svar … De var helt enkelt ”fel” i förhållande till vad deras uppdrag var.

  4. lennart bengtsson

    Det finns alltid någon fiffig figur som tjänar pengar på folks dumhet. Fördelen med en mer ansträngd ekonomi är att dylik bosch ( i Strindbergs definition) försvinner.

  5. Pelle L

    Ibland längtar man tillbaka till 1800-talets idyll.

    Inte för vägglössen, inte för tuberkulosen, inte för punchen och inte för frånvaron av motorfordon.

    Utan för frånvaron av lobbyister och managementkonsulter.

    Kommer det alltid, oundvikligen, löss med när man bygger nytt?