Dansk klimatkonferens 15 september

Rådhusplatsenkopenhamn

Klimat och energi är temat för en klimatkonferens i Köpenhamn fredag 15 september i Danmarks riksdagshus (folketinget).

Kvalificerade talare skall behandla klimatets naturliga utveckling och verkningar samt världens energi- och resursförsörjning med hänsyn till teknik, råvaror, miljö och kostnader.

Konferensen är öppen för alla intresserade.

Anmäl er till Karl Iver Dahl-Madsen i föreningen Klimarealisme, e-post karliver@klimarealisme.dk, kopia till tege.tornvall@gmail.com.

Konferensen är en fortsättning på en serie nordiska konferenser: Lidingö 2016, Mölndal 2018 och Oslo 2019 med avbrott för Covid.

Vi återkommer efterhand med information om program, talare, pris, hotell och annat. Köpenhamn är alltid ett lockande resmål!

Tege Tornvall

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Claes-Erik Simonsbacka

    Northvolts vd till attack: Batteri-boomen skövlar regnskog
    10/05/2023

    https://carup.se/northvolts-vd-till-attack-batteri-boomen-skovlar-regnskog/

    Mvh,

  2. Stefan Eriksson

    #1. Ja, hur var det nu igen?, att göra sig beroende av ”skurkstater”, som fru Stenevi uttryckte saken. Men hon fabulerade om olja och gas, då kanske???

  3. tty

    Lägg märke till att hans vision för ”superbatterier” helt enkelt är något förbättrade litiumjonbatterier, med högre litium- och nickelhalt.

    Han medger därmed faktiskt att inga ”superbatterier” är inom synhåll, i varje fall inte för Northvolt. Fast han uttrycker det ju inte riktigt så.

  4. Peter

    Kemisk teknologi, energilagring eller förbränning är baserad på fysiken mellan atomer…
    När kemiska bindningar uppkommer sänks energin hos elektronerna eftersom elektronerna hålls på plats av fler atomkärnor (samtidigt som energi frigörs till omgivningen) och/eller förskjuts mot ”starkare” atomkärnor, vilket gör atomerna mindre energirika/reaktiva och därmed stabilare.
    Det går att visa att Lithium är det bästa ämnet för batterier. Visst kan olika anodlösningar ändra batteriernas kapacitet, laddtäthet, laddtid, etc, MEN vi börjar närma oss det fysiska taket. Det stora förbättringarna är redan tagna. Energitätheten hos bensin är en faktor 30 ggr i vikt/volym.
    atomkraft, handlar om bindningarna i atomen som är betydligt starkare vilket innebär att energitätheten blir betydligt högre.
    Atomkraft med 4:e generationens reaktorer kommer innebära en revolution inom detta området

  5. Claes-Erik Simonsbacka

    #1 forts.

    Modigt av Peter Carlsson att gå ut ned varningen för miljökonsekvenserna då rusningen under de senaste månaderna för att säkra nickelleveranser börjat, med Indonesien som intagit huvudscenen. Det verkar som om biltillverkare väljer Indonesien med klass 2-nickel laterit (ler-mineral), renhet 99 %, som används i rostfritt stål och inte klass 1-sulfidmalms-nickel, renhet 99,8 %, som används i elbilsbatterier. Tropiska lateriter är en typ av jord med en fin kornstorlek.

    Indonesiens nickelsektor är särskilt kolintensiva och miljöskadliga. Detta skapar en besvärlig utmaning för elbilstillverkare, som är under press har att hantera miljö-, sociala och styrningsfrågor (ESG) i sina leveranskedjor, inklusive koldioxidutsläpp.

    Sättet som nickel bearbetas, och i synnerhet hur indonesiska nickelresurser omvandlas till material som lämpar sig för elbilsbatterier, är energikrävande och miljöskadligt. I genomsnitt producerar klass 1 nickel från Indonesiens lateritmalmtillgångar som släpper ut två till sex gånger mer koldioxidutsläpp än när man producerar klass 1-nickel från sulfidavlagringar.

    Senast uppmanade miljögrupper Tesla att avsluta sina investeringsplaner i landets nickel industri, med hänvisning till oro över avskogning, förorening av vattendrag och störningar av ursprungsbefolkningens försörjning till följd av nickelbrytning.

    Mvh,

  6. Tege Tornvall

    Fordonstillverkarna följer lydigt politikerna. Dessa följer lydigt EU. Och EU följer lydigt….. ja, vem? Schwab? FN? IPCC? I alla fall ifrågasätter ingen i svenskt eller annat näringsliv alla stolligheter ovanifrån. Vad har vi Svenskt Näringsliv till? Teknikföretagen? Jernkontoret? IVA? KVA? KTH? Chalmers? Alla sjunger med i kören. Jämmerligt!