Är rapporterna om askmolnet överdrivna?

En liten dos skepticism skadar inte. När den isländska vulkanen fortsätter att spy ut aska och håller halva Europas flygbolag nere på marken kan man undra om det finns fog för ett totalt flygförbud. Flera av er har redan kommenterat att flygbestämmelserna har sin grund inte i empiri, utan datormodeller. Sådana är knappast helt tillförlitliga, det vet vi. Ett askmoln borde dock vara lättare att analysera än en planets klimatsystem. Eller?

I ett gästinlägg hos Anthony Watts diskuteras frågan av Dr Jerome Ravetz.

Mer om klimatforskares syn på utbrottet hittar vi hos Miljöaktuellt. Professor Markku Rummukainen säger att en veckas flygförbud knappast har någon effekt på den globala uppvärmningen.

”Klimatmässigt är detta flygstopp en bisak i det stora hela.”

Mer intressant är kanske hur klimatsystemet påverkas av den svaveldioxid som frigörs vid utbrottet.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Peter Stilbs

    Märkligt uttalande av Rummukainen. Som Maggie skriver, så är väl vulkanutbrottet i sig (aska, SO2, vattenånga etc) högeligen mer väsentligt i sammanhanget? men är man fixerad vid CO2 så är man.

  2. Björn

    En märkligt hysterisk situation! Meet Office i London är spindeln som sitter mitt i nätet. Datorberäkningar på sannolik utbredning av askmolnet får konsekvenser för hela världens interkontinentala flygtrafik. Inga fysiska bevis för partikeltäthet från vulkanen finns. Denna situation är lika hysterisk som rädslan för förekomsten av CO2. Vulkanutbrott finns från och till i världen och det är då märkligt om man är rädd för partiklarna, att inte varje flygplan har en inbyggd detektor som mäter förkomsten av större partiklar. 

  3. Rummikainens datormodellering står nu inför en stresstest.  Modellering av dynamiska förlopp med stora inslag av slumpbeteende spårar ur ganska snabbt om man inte uppdaterar med mätningar regelbundet och över hela luftrummet . Resultat vecka 1 blir ju ingångsvärde för simulering vecka 2.  Efter någon månad kommer det visa sig om metoderna är hållbara.  En lång tids utsläpp höjer grundnivån över hela lufthavet.
      Motsvarande gäller för klimatmodellering med skillnaden att askmodellerna är 4-dimensionella (x,y,z,tid) . 

  4. Ang. CO2 man har gått från att skandera : Stoppa den globala uppvärmningen till: Stoppa klimatförändringarna och nu snart kanske: Stoppa Naturkatastroferna(?)
    Vilka som profiterar på detta blir mer och mer tydligt…

  5. Sören

    Det förekommer i alla fall både bland journalister och forskare flera som, åtminstone att döma av deras fattiga språk, inte kan skilja mellan prognoser och faktiskt uppmätta tillstånd. Sen finns det motsatsen bland bägge också.

  6. Magnus

    Björn 4
     
    En fundering.
     
    Självklart borde man göra mycket mer mätningar av mängden aska i luften, men frågan är om stickprovsmätningar räcker till för att garantera flygsäkerheten.
    Det är ju ett förbaskat stort område som ska mätas. Även om du skickar upp 1000 flygplan så täcker du inte in hela området. (Precis som med de kritiserade temperaturmätningarna). Bara det att ifall man mätt helt fel så får man omedelbar respons i form av en flygkrasch.
     
    Tänk om man missar något väsentligt. (så kanske man resonerar)
     
    Men jag gissar att man kommer att utarbeta helt nya riktlinjer för flyg och vulkanutbrott efter den här händelsen

  7. Magnus

    Björn
     
    Det står ju alla länder fritt att starta ett eget vulkanforskningsinstitut och göra egna mätningar. Tydligen finns det bar 7 mätstationer för halter av vulkanaska på hela jorden. Man kanske skulle ha ett helt system för mätningar i Europa så att flygtrafiken inte skulle stoppas i onödan.
     
    Alltid så lätt att vara efterklok med facit på hand.

  8. Tycker inte alls Metoffice eller LFV mm är hysteriska. Flygsäkerheten skall vara extemt hög. Det är inte så att det är ok att flyga för att bar 1 promille av planen kraschar tack vare askan. Media är som vanligt hysteriska, babblar om hälsorisker och ”så drabbas du bla bla bla ”.

    Slutsats, Tidningar är av sin natur Alarmistiska…….

  9. Jay

    Men om det nu är så förbaskat stort och överväldigande att man inte ens med 1000 plan i luften kan mäta partiklar… då borde det väl borga för en tillräcklig flygsäkerhet?
    Jag menar, då är det ju större risk att piloten är full…
    Det är ju trots allt inte så att flyget ramlar ur skyn som i AF-fallet över Atlanten…
    Är man förberedd på vad som hända kan, så är man ju i stånd att vidta andra försiktighetsåtgärder, som inte nödvändigtvis innefattar flygstopp?

  10. Att få motorhaveri på ett flygplan innebär inte som med en bil att den stannar utan medför att planet kraschar.

  11. Utdrag från http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ingen-vill-ta-ansvar-for-den-grona-utopin_4588309.svd
     
    ”Miljöpartiets pressekreterare är arg och protesterar: ’Två centerpartister ljuger i media och försöker slunga skit på Miljöpartiet’. Anledningen är en debattartikel i Aftonbladet igår, som påminner om att MP ’vill begränsa människors rörlighet genom kraftigt höjda kostnader för flygresor samt förbjuda flyget i hela södra Sverige’.
      De är förstås fräcka som påstår att vulkanutbrottet och flygstoppet är en föraning om MP:s drömsamhälle. Men ’Miljöpartiets slutsats har länge varit att flyget söder om Sundsvall, med Gotland som enda undantag, måste läggas ner’ – det säger de grönas eget pressmeddelande.  …
      Utopiska rörelser vill sällan ta ansvar för sina drömmar när de väl förverkligas. Träffar man en anarkist, och påpekar att det råder anarki i Somalia, så säger anarkisten att han står för en annan anarki än den somaliska. Precis som kommunisten säger att Nordkorea och Kuba inget har med kommunism att göra. … 
      Nu säger MP att deras utopiska flygstopp är ett annat och mysigare flygstopp än det rådande. Och att ingen ska sammanblanda de två. Men utopisk civilisationskritik måste väl tåla granskning, om den så är anarkistisk, socialistisk – eller grön?
      Den 6 maj kommer amerikanen John Zerzan att föreläsa på ABF Stockholm. Det ska sägas direkt att han inte är miljöpartist. Det här är en riktig taliban. Han är inte bara emot flyg – han är emot all civilisation. Mänskligheten spårade ur när jordbruket uppfanns, varför Zerzan tycker att vi ska återgå till jägar- och samlarstadiet.”
     
    –Ahrvid

  12. Anders L.

    Jag kan ju tänka mig att Met-office-kontoret med ansvar för den isländska vulkanaskan består av ett underfinansierat gäng forskare som ingen bryr sig om mellan utbrotten … Och det är ju tredje gången sedan vikingatiden som denna vulkan fått utbrott … Med miljarder i potten kommer naturligtvis flygindustrins motivation för noggrannare studier att öka rätt avsevärt, till allas fromma.

  13. ThomasJ

    Mer om datormodellerande + [evtl.] konsekvenser därav:

    http://www.thegwpf.org/international-news/832-modelling-disaster-met-office-faces-p1-billion-law-suit.html

    Mvh/TJ

  14. ThomasJ

    brodeur #10: …, eller nödlandar, eller lyckas återstarta motor[erna],
    allt av vilket har hänt [och händer] och hyfsat ofta utan katastrofala förluster.

    Mvh/TJ

  15. Björn

    Magnus, det som är märkligt är att vulkanerna har funnits under hela flygets historia och nu plötsligt har askan på långt avstånd från vulkanerna blivit så farliga. Reaflyget har ju funnits sedan slutet på 1940-talet så vi har haft drygt 70 år på oss att anpassa oss till denna aska som eventuellt finns i luften mer eller mindre. Om denna aska hade utgjort ett stort problem så hade varje flygplan varit försett med en detektor.

    Problemet som jag ser det är att Meet Office har skaffat sig avancerade datorer som används av leksugna forskare, men som inte har omdöme nog att förstå att det som datamodellerandet medför, är inga sanningar. Men vi ser nu resultatet: luftrummet stängs därför att modellerna säger att askmolnsutbredningen har den fysiska position som modellerna visar. Om det finns aska där eller inte har ingen betydelse. Datormodellerna är mer trovärdiga än att mäta koncentrationen och ange ett ppm-värde.

  16. Elling Disen

    Her i Kongsberg har det kommer noen kraftige lokale skurer samtidig med askmolnet. Er det svovlet eller partiklene eller begge deler som rasker på kondensasjonsprosessenene ?

  17. Steve

    35 stora foton från Eyjafjallajökull hos Boston Globe.  Satellitfoto över Island som nr 30.  Kan man se man askmolnen så tydligt som där, är det väl rätt uppenbart att det har varit rätt att stoppa all flygtrafik.  (Bilderna tar några minuter att ladda ner, med mitt enkla bredband.)
    http://www.boston.com/bigpicture/2010/04/more_from_eyjafjallajokull.html

  18. Stora Norrland

    Varför gör inte IPCC något åt det där eländiga hålet ned i underjorden???

  19. Pehr Björnbom

     
    Teknik och vetenskap verkar ligga efter på området vulkaner och flygsäkerhet. Det finns datormodeller men det finns enligt BBC inte utrustning för att mäta vulkanaska i luften i någon större utsträckning. Det lär enligt BBC inte ens finnas gränsvärden för när halten av vulkanaska blir farlig för flygsäkerheten.
     
    En sak som jag tycker är märklig är att man inte tidigare har nyttjat de datormodeller man nu använder för att undersöka hur ett sådant här vulkanutbrott på Island skulle kunna påverka omvärldens flygtrafik. Hade man gjort det och förutsett den nuvarande situationen skulle det idag ha kunnat finns metoder för att hålla flygtrafiken igång med hjälp av en kombination av mätningar och förbättrade datormodeller. Jag är övertygad om att teknik och vetenskap kan klara detta och att det i framtiden kommer att finnas sådana metoder.
     
    Till skillnad från klimatmodeller kan datormodeller för prognos av vulkanaska ganska snabbt förbättras om man utvecklar mätmetoderna, ungefär som datormodeller för väderprognoser kan förbättras. Problemet med klimatmodeller är däremot att mätningar kräver långa tidsrymder eftersom klimatutveckling är en långsam process. Enligt vad Phil Jones sagt i intervju med BBC krävs det till exempel omkring 15 år för att bestämma en temperaturtrend så att den kan anses statistiskt signifikant.
     
    Klimatmodellerna ger oss faktiskt ändå värdefull information. James Hansens modell av klimatet från 1988 innehöll en del rattar så att modellen kunde ställas in efter klimatutvecklingen före 1988. Klimatet fortsatte att utvecklas med samma temperaturtrend efter 1988 till omkring år 2000, så modellen stämde fram till dess till AGW-teoretikernas stora förtjusning. Men under 2000-talet stämmer den inte längre. Detta ger oss den värdefulla informationen att några av de principer som modellen bygger på inte kan vara riktiga, att den AGW-teori som använts för att bygga modellen är bristfällig.
     
    En annan värdefull information klimatmodellerna baserade på AGW-teorin ger är att det skall finnas en “hot spot”, en ringformad del av atmosfären på omkring 8 – 12 km höjd över tropikerna, där uppvärmningen skall vara särskilt snabb. Detta kallas också AGW-teorins, växthuseffektens, signatur. Denna effekt har trots decennier av mätningar med satelliter inte kunnat observeras. Återigen ger oss klimatmodellerna den värdefulla informationen att AGW-teorin är bristfällig, att den inte kan förklara klimatets utveckling.
     
    Klimatmodellerna är alltså värdefulla därför att de visar för oss att vi idag har en dålig förståelse av vilka faktorer som bidrar till klimatets utveckling.
     

  20. Christer B

    Mycket intressant analogi. Plötsligt begränsas globaliseringen och den personliga friheten pga ett vulkanutbrott. Kritiska röster höjs: Hur kan myndighetrna införa flygstopp när ingen kan bevisa att det är farligt att flyga? Det skulle inte förvåna om några nu tycker att det vore bättre att fortsätta flyga och avsätta medel till en förstärkt katastrofberedskap (brandbilar och ambulanser).

  21. Peter Stilbs

    Fick detta länktips nyss (från Australien) – det visar en dataanimation av vulkanmolnets utbredning från början av utbrottet. I princip är det väl ”partikeln följer vindbanorna” – vilket väl dagens meteorologer bör klara av inom ramen för sina normala vädersimuleringar via Navier-Stokes strömningsekvation och annat etc.  Ganska kul att titta på.

     http://www.reddit.com/tb/bsc7r 
     

  22. L

    Christer B, visst är det bevisat att det är farligt att flyga i aska. Att det finns aska i luften även i Stockholmstrakten märkte jag när jag tvättade bilen i söndags. Tvätthinken fick ett tjockt lager av grå aska i botten.

  23. Björn

    Steve [17]; Vackra bilder! Men det är lätt att luras av detta lokala fenomen. De här bilderna fungerar på samma sätt som bilder på stora utsläpp från skorstenar och kalvande glaciärer. Det man ser kommer ut från skorstenarna är till största delen kondenserad vattenånga och de kalvande glaciärerna är helt naturliga fenomen. Skorstenarna med sin rök som för den obildade luras att tro är CO2 och de kalvande glaciärerna är orsaker av en global uppvärmning. Likadant med vulkanerna och dess ibland skrämmande intensitet i närområdet som får människor snart att tro på en global förmörkelse. 

  24. Kristian Grönqvist

    Askans effekter på reamotorer är känd innan Du var född Björn. Ingen ide att konspirera kring detta. Från Finland finns också belägg för det från detta vulkanutbrott pga att militärflyplan i tjänst inte fick varningar innan de flög in i molnet. Dilemmat just nu är egentligen vulkan vid glaciär samt den konstanta vindriktningen. Notera även Geobastards tidigare inlägg i ämnet.

  25. Finlands militärflygplan som sägs ha fått motorerna skadade av aska hade inte inspekterats innan den aktuella flygningen. Senaste inspektionen var 3 månader innan. Mao är deras uppgifter komplett värdelösa då vi inte vet när skadorna uppstod, eller egentligen ens vad som orsakade dom.
    Vet inte om någon har länkat till detta tidigare men EU-kommissionen kritiserar nu tydligen MetOffice och deras spekulativa spridningsmodeller. Tänk om dom kunde resonera lika klokt när det kommer till klimatmodeller (som uppvisar exakt samma problematik!)

  26. recon:
      Skador från vulkanaska har en väldigt specifik profil: det handlar om glasämnen som smält och satt sig fast. Och mig veterligt är det *just dessa* skador som upstått i de finska jetjaktplanen. Om motorerna inte inspekterats en tid innan (perioden låter f ö som rätt normal inspektionsintervall) spelar ingen roll, då skadorna var direkt relaterade till vulkanaska.
      F ö har Nato varit uppe och flugit och såvitt jag vet erfarit samma skador.

    –Ahrvid

  27. Björn

    Kristian Grönqvist [23]; Det är ju självklart att om du kör in i ett område med ett pågående vulkanutbrott att det inte kan vara ofarligt. Men frågan är på vilket avstånd från vulkanens centrum som utspädningen är så stor att det börjar bli harmlöst att flyga. Men att som nu låta datormodeller bestämma luftrummets tillträde, är trubbigt och kostsamt. Det avgörande måste vara fysiska mätningar och ingenting annat som avgör tillträde till luftrummet.

  28. Red Hansen

    #20 Finns det några motsvarande animationer etc från andra utbrott så man kan jämföra verkningar m.m. på flygtrafik med dom åtgärder som vidtagits vid dom tillfällena. Lär väl vara svårt att få ta en titt på Aeroflots motorer som gått i trafik Kaliningrad-Moskva närmast hela tiden

  29. Sören

    Intressant animation. Jag fick intrycket onsdag morgon förra veckan, då radion talade om ev stopp bara för enstaka flygplatser vid gränsen mot Norge, att man fortfarande då tyckte sig behöva värja sig bara för det synliga askmolnet.

  30. magnus

    Björn #15

    Hur många vulkanutbrott av den här typen har det varit sedan man började flyga med jetplan i stor skala.

    Men om vi vänder på resonemanget:

    Deklarera luftrummet som säkert med hänvisning till endast några ”skakiga datormodeller”, och mycket begränsade mätdata. Samt några konstaterade skador på ett par finländska jaktplan.

    Vem skulle göra det om ni hade ansvaret.

    Handen upp!

  31. magnus

    recon #24

    Du borde jobba som skadereglerare på ett försäkringsbolag 🙂

  32. Arvid: Det är mycket möjligt (och troligt) att skadorna är orsakade av vulkanaska men jag har inte sett någon kemisk analys som bekräftar att substansen är just detta. Sand, damm och även saltpartiklar kan orsaka liknande skador och symptom (pdf) .
    Dessutom undrar jag om flygplanen har utsatts för blästring på huven och andra aerodynamiskt utsatta delar, finns ingenting nämnt om detta. En F404 turbin arbetar i högre temperaturer och ofta i dubbelt så höga hastigheter jmf turbiner på vanliga passagerarflygplan. Så även om det skulle vara skador orsakade av aska så är det inte säkert att problematiken är likadan för andra typer av jetmotorer. Här är för övrigt en bild på en av motorerna på Speedbird 9 som flög rakt igenom askplymen från vulkanen Galunggun 1982. Jämför detta med bilder på finnarnas motorer här.

  33. magnus

    Jay #9

    Det funkar inte så när det kommer till bestämmelser för flygsäkerhet misstänker jag.

    Det ska vara 100% säkert.

  34. magnus: Jag jobbar (eller snarare extraknäcker) som flyginstruktör. Var uppe och flög i askan i förmiddags. Fast det visade sig senare vara snöflingor…

  35. magnus

    Anledningen till att man använder datorsimuleringar är väl att det helt enkelt inte finns utrustning för att göra riktiga mätningar i stor skala.

    Men det borde det ju förstås finnas. Näven i bordet. Den kanske skulle betalas med skattepengar.
    Eller så får flygbolagen betala, men då blir ju biljetterna dyrare och den personliga friheten inskränks.

    Nej nu blev jag så där oseriös igen.

  36. Sören

    Självklart inte magnus, men en kalibrering modellprognos-punktmätningar vore väl inte dumt. Vet någon om/var någon sådan görs just nu?

  37. Vem vill sitta i stålkorven när motorerna  stannar. Inte jag, men de får gärna flyga så får vi se vem som sitter med Svarte Petter. Vad man gör är väl att väga riskerna mot hur mycket pengar som ligger i den andra vågskålen. Om det nu visar sig att modeller har fel då har vi alla tur, omvänt har de en j-a otur som sitter i det första planet som kraschar.  Så upp till var och en, för min del kan jag vänta en månad eller mer 🙂

  38. magnus

    Sören

    Jag misstänker att det kommer att finnas mer pengar till sådan forskning nästa budgetår:-)

  39. Har vi ett ”Askegate” på gång? Det ante mig. Tacka vet jag segelflyg. Vad säger miljöpartiet om sådant?
    http://www.kallestrokirk.se/10april20.htm

  40. Sören

    mig själv #28 menade torsdags morse, inte onsdags

  41. Sören

    magnus #37 trevligt! 🙂

  42. Sören

    L#22 Också intressant. Var det fler som märkte denna avlagring, den som L skriver hamnat på bilen, sen ner i hinken?

  43. L

    Sören, jag tvättade två bilar. Eftersom dom var tvättade några dagar innan regnet trodde jag först att det bara var pollen, men på den mörka såg man ett ljust skikt och på den ljusa ett mörkt. Efteråt var det nästan en centimeter grå fin ”sand” i botten på hinken. Har aldrig sett något liknande förut.

  44. Sören

    Jag noterade alldeles oröd, helt gul faktiskt, solnedgång över Köpenhamn söndag kväll, där animationen visar maxaska.

  45. Christopher E

    magnus;

    ”Den  [askmätningen] kanske skulle betalas med skattepengar.Eller så får flygbolagen betala, men då blir ju biljetterna dyrare och den personliga friheten inskränks.”

    Det inga pengar kvar till askmätningar vare sig i skattebasen eller privatkontona eftersom klimatgeschäftet redan slurpat i sig alla tillgängliga medel… 😉

  46. Christopher E

    Det finns inga pengar, skulle det förstås stått.

  47. magnus

    Christopher E

    🙂

  48. Christopher E

    Apropå trådens ämne, så tror jag nog det var klokt att vara försiktig med flygningar så länge man kan misstänka problem. Jag vill inte kritisera det.
     
    Men med det sagt, är det väl rätt normalt att allting överdrivs numera. Klimatalarmismen bildar ju skola i skrämselretorik. I alla fall är det inne att vara datamodellerare idag, på aska eller annat. Det senaste från britterna är ju hot idag om nytt stort askutbrott på väg mot oss (läs slutet av denna artikel). Det är bara det att de isländska vulkanologerna på plats dementerar detta… eller är kanske ”förnekar” det fashionabla ordet numera när någon har fräckheten att använda riktiga observationer istället för modeller? 😉
     
    Något annat man funderar på… De årliga 50 miljonerna ton stoft från Sahara som både gödslar Amazonas och ibland gulfärgar våra fordon i Sverige också, varför är inte det ett hinder för flyget? Eller är det?
     
    Men jag vill igen upprepa att flygförbudet, åtminstone initialt, ändå var klokt och försiktigt. Skadan från stoppet är besvärligt för vissa, men ändå inte en superkatastrof. Att som kvällstidningar idag utmåla en bussresa från Italien som ”mardröm” eller ”skräckfärd” låter onekligen lite som ett i-landsproblem.

  49. Kristian Grönqvist

    Sanden från Sahara rör sig på en helt annan höjd, bäste Christopher,  och aska från en färsk vulkan går inte att missta sig på om man en gång har sett den.

  50. Kristian Grönqvist

    Det är ändå intressant att så många här på bloggen tror att myndigheter i världen låter klåpare titta på skador, beräkna luftströmningar och överhuvudtaget ta beslut om någonting som kostar 100 -tals miljoner om dagen.

  51. Björn

    Christopher E [48]; Det här med stoft från Afrika är en intressant inflikning i debatten. Sandkorn är ju verkligen hårda partiklar. Hur klarar sig planen från dessa? Förmodligen för att partikeltätheten är liten vilket måste gälla även aska på långt avstånd från källan. Det finns som sagt många frågetecken kring Meet Office och dess askrapportering.

  52. Kristian Grönqvist

    PS Naturligtvis har också Rummukainen rätt. Det stora hotet är den accumulerade effekten av oerhört många års överproduktion av CO2 och i det fallet är en veckas flygstopp inte ens ett piss i oceanen.

  53. L

    Sahara-stoftet syns redan i luften för blotta ögat, så det undviker flyget.

  54. Kristian Grönqvist

    Björn

    Du gör samma logiska tankefel som Christopher

  55. Björn

    Kristian Grönqvist [50]; Du har verkligen auktoritetstro! Det finns många klåpare här i världen. Verkliga experter är mycket få på alla områden. På grund av Meet Office påbud om flygstopp kommer problemet med stoft i luften att lyftas upp till en annan expertnivå än tidigare. Det förefaller som om Meet Office har ”uppfunnit någonting” som flyget dagligen har konfronterats med mer eller mindre utan problem.

  56. ThomasJ

    recon #32 [m.fl.] Erinrar du dig Carters försök att frita de amerikanska ambassadfångarna i Teheran? Hur många hkp:ar blev inte där stående ’out-in-nowhere’ med pajade turbiner pga. sanden…?

    Mvh/TJ 

  57. ThomasJ

    Steve #17: Stort Tack för länken till helt otroligt fantastiska foton! 🙂

    Mvh/TJ

  58. Walid

    Lite off-topic, men…

    Är det bara jag som för upp 200-300 länkar med reklam för viagra och annat under headern?

    Det kanske är en riktad reklamkampanj. Om jag bara fick reda på vilken av mina ex-tjejer som skvallrat för hela internet om att jag har en liten penis och problem att få upp den…

  59. Magnus

    Björn #55
     
    Det finns många klåpare här i världen.


    Kanske därför man alltid tar det säkra före det osäkra inom flygbranschen …

  60. Kristian Grönkvist: Du kanske bör läsa PDF:en jag länkade till i #32? ”Dust ingestion” i jetmotorer är sedan länge ett känt problem. Är det någon som gör vurpor här så är det du, alla dessa sandpartiklar som cirkulerar i atmosfären kommer från början från marken. Hur tror du de tar sig upp på höjd, med hiss?
    ThomasJ: Nja, erinrar mig kan jag inte påstå att jag gör, var inte så gammal när detta skedde.

  61. Jörgen O

    Jag håller med Magnus, vars inlägg var det sista när jag började skriva. Det finns klåpare här i världen. Alltför många tyvärr. Men efter att ha läst igenom de här 58 kommentarerna har jag funnit att det finns mycket kunskap och erfarenheter som lyser  fram ur dem. Det gör en sådan här blogg mycket roligare att läsa än det de fast  anställda på SvD o DN som exempel producerar.
    Jag  blev imponerad av recons korta inlägg i dag, liksom geobastardens häromdagen. Det var skoj med recons möte med snöflingor. Kanske mindre  roligt för de piloter som med fullt motorpådrag kommer in i ett riktigt askmoln.

    Finns det inte möjligheter att för en relativt billig penning   sända upp ballonger och få uppgifter om vad som finns i luften. Det verkar som om det skulle behövas. och det bör göras snabbt.
    En sak som förvånar mig är den stora och starka tron på datormodeller, som man ser i kommentarerna . Till och med Jim Hansens  klimat- eller vädermodeller modeller dyker upp med rattar och allt. Den klarade trafiken i klimatväxlingarna i 12 år, 1988 till 2000. Jorden har gjort det åtminstone sedan vår tideräknings början  och hundra tals  miljoner år dessförinnan.
    Nu när askan börjar falla på vår egen bakgård blir det alarm och fullt pådrag. Vi har haft det tidigare i Europa, men hade inte några flygmaskiner att ställa upp då 1783. Däremot hade Philippinerna problem med flyg och vulkanaska redan 1991, när Pinatubo hade sitt senaste utbrott. Då praktiserades erfarenheter från Mount St. Helens utbrott cirka 1980. bland annat med skogsplantering i halvmeterdjup vulkanaska, troligen också flygrelaterade problem Jörgen O.

  62. Måns B

    Mycket är ju redan sagt men det kan ju vara intressant att läsa vad Volvo aero skrive om flygning i vulkanaskmoln.

  63. En bra länk där Måns, Tack! Och säkerligen helt adekvat. Frågan är fortfarande vid vilka koncentrationer detta är ett problem.

    Och jag tror ingen förordat flygande i ’vulkanaskmoln’ …

  64. Steve

    <i>Tremors at Eyjafjallajokull (ay-yah-FYAH-lah-yer-kuhl) volcano could trigger an even more dangerous eruption at the nearby Katla volcano…
    … Katla and Eyjafjallajokull have been active in tandem in the past. In fact, the last three times that Eyjafjallajokull erupted, Katla did as well.</i>  AP/Yahoo 20 april
    http://news.yahoo.com/s/ap/eu_volcano_science

  65. Mattias

    Ingen politiker eller tjänsteman vill naturligtvis ge tillstånd till att flyga genom askmoln och riskera att bli ansvarig för en eventuell krasch. Det är inte så konstigt.

    Flygbolagen kritiserar myndigheterna för att de inte varit mer tillåtande med en uppdelning i säkra, nästan och osäkra zoner. Men i praktiken är det nog inte så lätt. Visserligen skulle kunderna kunna välja att flyga trots att riskerna var något högre än vanligt., men hur gör man med flygpersonalen? Ska man tvinga dem att flyga? Och vad skulle försäkringsbolagen säga om ett plan kraschade om man åkt trots att det inte var helt säkert?

    Det är nog inte så lätt att vara den som bestämmer i en sån fråga. .

  66. Pehr Björnbom

     
    Det verkar nu från den här artikeln på BBC, Was the flight ban necessary?
     
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8634276.stm
     
    som flygstoppen faktiskt har varit överdrivna på grund av att myndigheterna endast har haft tillgång till kriterier som varit alltför strikta.
     
    Nu har man kommit fram till att flygmotorerna inte tar skada om askhalten i luften ligger under ett visst gränsvärde. Detta gränsvärde är 2 mg/m3 luft.
     
    I artikeln anger man att luften över Storbritannien senaste tiden haft askhalter omkring 0,1 mg/m3, långt under gränsvärdet.
     
    Askplymskartan i artikeln visar att större delen av askplymen inte skadar jetmotorerna. Endast i de begränsade röda delarna av askplymen är askhalten riskabel.
     

  67. Pehr Björnbom

    För den som vill se en handfast demonstration av hur vulkanaskan skadar en jetmotor kan jag varmt rekommendera intressanta och roliga videon i ovannämnda artikel.

    Här ser vi en universitetsforskare som verkligen brinner för sitt ämne.

    😀

  68. Peter Stilbs

    Någon påminde på en annan blogg att det aldrig var något egentligt flygstopp i samband med Mount St Helens utbrott/explosion 1980 i Nordvästra USA.

  69. Peter Stilbs

    Pehr Björnbom – rolig video – han låter och agerar som en ung Michael Palin i Monty Python från 70-talet …

  70. Pehr Björnbom

    Det är två videor i BBC-artikeln ser jag nu. Jag rekommenderade den andra, efter rubriken ”The right ash”.

  71. Pehr Björnbom

     
    Peter,
     
    Jag mellanlandade i Anchorage 1989 när Mount Redoubt hade utbrott. Några problem med flygstopp drabbades jag inte av och jag kommer inte ihåg att det ens diskuterades. Men precis då hände en av de verkligt uppmärksammade incidenterna med vulkanaska. Wikipedia skriver:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Volcanic_ash
     
    “On December 15, 1989 a KLM Boeing 747-400 (Flight 867) flying from Amsterdam Schiphol Airport to Anchorage International Airport encountered similar problems near Mount Redoubt (Alaska). The damage was 80 million US$; there was 80 kg ash in each turbine; it took 3 months work to repair the plane.”
     
    De måste ha passerat väldigt höga askhalter om de lyckats få in 80 kg i varje motor.
     
    Vid flygning är det med vulkanaskan som med vädret. Man måste ha respekt för vad den kan åstadkomma.