Alliansens miljöförslag

Igår presenterade alliansen sin miljöpolitik för kommande mandatperiod. I den föreslås bland annat att Sverige år 2050 inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser i atmosfären. Dessutom är tanken att Sverige år 2020 ska ha 50 procent förnybar energi. Och våra bilar ska år 2030 vara oberoende av fossila bränslen.

Sverige har redan i dag den i särklass högsta andelen förnybar energi i EU. 2008 uppgick den enligt Energimyndighetens rapport Energiläget 2009 till 44,1 procent, mycket tack vare vår omfattande utbyggnad av vattenkraft och användning av biomassa. Att nå 50 procent borde med andra ord vara högst rimligt. Mer osäkert är nog att skapa en fossiloberoende bilflotta. Bara för att en bil drivs av ett batteri betyder inte att den är fossilfri.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Slabadang!

    Gomorron!

    Om regeringen istället uttryckt det så här…..

    Vi skall minska vårt oljeberoende med X procent och satsa på kärnkraft och inhemskt producerade drivmedel som ersättning.
    En vettig politik men helt utan floskler om ”klimat” och ”växthusgaser”. Etanol Elbilar miljödiesel Metanol Vätgas……
    ”come what may” och låt industri bönder och konsumenter bestämma vad som funkar bäst!! Handelsbalansen skulle se bra mycket bättre ut!

  2. De kommer ändra sig allt efter som svensk naturgas kommer börja flöda i Sverige.

  3. Joakim

    Slabadang (1)
    Om det  vore så väl.
    Tyvärr så lär det bli på bekostnad av folks fria rörlighet med ännu mera kriminella skatter.

  4. Håkan S

    Det här med bilarna som superskurkar är alltid lika patetiskt. Tror någon verkligen att inte bilindustrin i andra länder – som Tyskland och Kina – långt före 2050 har lyckats konstruera bilar med helt andra drivningar och bränsle än idag? När Kina börjar bygga ”fossilfria” bilar för den egna befolkningen, blir det över så att det räcker för oss andra. Redan nu kan man t ex köpa en BMW som inte släpper ut något annat än vatten, eftersom den drivs med vätgas. Den kostar en del, men det gör allt nytt i början. Och vätgasen kan man göra av vatten – med tillsats av den el som produceras av sol och vind och som i nuvarande form inte kan lagras eller alltid är tillgänglig. Oförmågan hos somliga att inse att utvecklingen går vidare i accelererande fart, är det mest oroande inför det kommande valet.

  5. Håkan S, om vätgasbilarna släpper ut vattenånga kommer det ju att få katastrofala klimatkonsekvenser eftersom vattenånga då kommer att vara den värsta växthusgasen.

  6. Mats då får de troende kondensera avgaserna och sända till fattiga med dricksvattenbrist.  😉

  7. Peter Stilbs

    Håkan S: I dag görs nästan all vätgas från naturgas + vatten. Slutprodukten i denna enormt energikrävande process i ett globalt perspektiv är – koldioxid.

    Den absolut största användningen av vätgasen är för framställning av ammoniak – och vidare bearbetning till konstgödsel etc.

  8. Klarsyn

    Så länge som samtliga sju nuvarande riksdagspartier bekänner sig till klimatreligionen, hybrisen att människan kan och skall påverka det globala klimatet, så kommer det att gagna SD som ju inte bekänner sig till denna vetenskapsfientliga religion.

  9. Klarsyn

    Göran Hägglund borde profilera sig inom alliansen genom att ta avstånd från klimatguden. Det skulle ge honom massor med röster från M, FP och även en del från S.
    Göran det står ju i skriften att du skall hålla dig till endast en gud så det är bara att lyda genom att lämna klimatkyrkan.

  10. L. A.

    fossilfritt 2030, Varför? jag som trodde vi bodde i ett land mellan Norge och världens största oljeexportör, Ryssland (då efter Saudierna). Hela handelsteorin faller ju även om vi slutar att handla med komperativa fördelar, så varför ska vi inte handla billig energi? Inte med det sagt att vi bör lägga alla ägg i samma korg, men det gör vi ju inte.

  11. Håkan S

    Mats N. Precis!  Enligt min uppfattning har man inte från högre makt satsat på vätgas, eftersom vattenånga inte kan beskattas – vilket ju är det bästa med koldioxiden ur statsekonomisk synpunkt. Men på Chalmers har man uppfunnit en metod att mäta just vattenånga, så nu finns det inga hinder för beskattning. Principen här – som i andra skattesammanhang – är ju att ”Staten ska ha sina pengar”. Det ska bli intressant att se vilka argument som man kommer att använda mot vattenångan- de kommer, var så säker: vätgasbilarna är redan ett faktum – BMW räknar med att i början av 2020-talet kommer 25 % av alla nya bilar i Europa att vara vätgasdriva. Med motsvarande utbyggnad av vätgasmackarna (den tekniken finns också redan och testad sedan många år). Sedan rullar det snabbt på …
     

  12. Håkan S

    Peter Stlibs: Vätgas kan göras från vatten + elektricitet från ”rena” energikällor som vattenkraft, sol, vind, vågor. Poängen är att denna energi kan lagras och transporteras på ett enkelt sätt. I något av arabemiraten har man i flera år framställt vätgas av sol och vatten, eftersom man räknar med att oljan inte kommer att hålla ekonomin uppe i evighet – ett exempel på klok framförhållning. BP – som inte är så populärt just nu – har i flera år investerat i vätgasproduktion, eftersom man ser sig som ett energiföretag, inte enbart oljebolag. Flera bolag följer efter. Stora transportörer, som t ex Londons kommunala bussföretag, har för några år sedan inlett en total övergång till vätgasdrift, inkl tankstationer över hela regionen. Att BMW, som brukar veta vad de sysslar med, har kört på vätgas sedan början av 70-talet, ger också en bild av vad som komma skall. Här använder man några procent av vätgasen som energi för att kyla resten till flytande. Lätt att transportera, enkelt att tanka, säkrare i bilen än bensin.
    T o m i USA har man sett vad som komma skall – beroendet av importerad olja ska brytas genom att man kring 2050 ska ha vätgas som dominerande drivmedel för bilar. Produktionen ska kunna ske direkt på den lokala macken. (Visserligen ett beslut av Bush-regimen, men vissa saker hade man i alla fall klart för sig).
    Framtidsdrömmar och fantasier? Knappast. När Kina kommer igång på allvar med produktion av bilar för sin dryga miljard invånare, kommer det inte att ske genom en satsning på fordon som drivs med fossila bränslen, batterier, etanol eller något annat som skapar fler problem än det löser. Vätgas kan enkelt och billigt tillfredsställa behovet hos den stora marknaden.
     

  13. Peter Stilbs

    Håkan S: Notera att vätgas inte är en energikälla – det är på sin höjd ett distributionsmedium (om man nu inte har en pipeline till Jupiter). Visst är det ett tänkbart distributionsmedium i framtiden – men …    Nuvarande utnyttjande är i stort sett noll.

  14. Håkan S

    Kalla det vad du vill – det är redan stort och blir dominerande i framtiden – till stor förtret för alla klimatkramare.
     

  15. L

    Hur f-n kan någon tro att hela Sveriges bilpark är utbytt om 20 år? En av mina bilar är 45 år gammal och i nyskick. Köper Carlgren in den?

  16. Olaus Petri

    Nej L, han konfiskerar den! 😉

  17. L

    Olaus P, som tur är har alla Sveriges politiker blivit utbytta innan dess…

  18. Pär Green

    Hoppas på att Carlgren betalar fullt pris för min pärla!

  19. L
    Det skulle vara trevligt att botanisera i ditt garage  🙂
    Håkan S
    Tänk lite….
    Vätgas är hopplöst att lagra, annars skulle de slå ut batterier som energilagring, då elektrisk katalysering har så hög verkningsgrad. Att katalysera väte ur vatten med värme över 900C går som bäst med 60% i verkningsgrad (ganska bra om vi jämför med dagens värmesystem för elgenerering).
     
    En del vill lagra väte i ammoniak men det kostar kapital och energi att omvandla.
     
    Det mest lovande jag sett, är ett israeliskt forskningslag som påstår att de kan lagra väte på ett konkurrenskraftigt vis i knippen med oerhört tunna glasrör.
     
    Att tillverka syntetiska drivmedel av vätgas är nästa metod, då förlorar man 1/3 av energin… men får syntetiskadrivmedel som L kan köra sina bilar på (och jag Mercury racing) med för motorerna, bättre resultat.
     
    Så lösningen är mycket billig högtemperatur, eller elkraft.
    Det kan vara värt att förlora 33% av energin för att få drivmedel som passar i hela dagens infrastruktur.
     
    Samtidigt ska ni följa med på då USA går från gasoline till gas.
     
    Se hur de subventionerar privata naturgastankstationer vid hemma garagen och bygger ut för tungtrafik efter fasta högt trafikerade ruter.
     
    Diesel lastbilar konverteras och får 4ggr så stora tankar, men det lönar sig på kort tid.
     
    Skillnaden på naturgas och traditionella drivmedel. ökar allt mer för var dag.. I Tyskland lär energipriset vara motsvarande 5:-/l då det tankas gas i stället för diesel… (rätta mig ni som har erfarenhet..)
     
    Vi går mot en mycket ljus framtid… köp fler V8:or… kom igen… det är nu färden mot paradiset växlar ner för en kraftigare acceleration.

  20. Labbibia

    Gunnar L # 19

    Kanske snart dags att installera en sån här i båten då?
    Som du ser så har den ju redan duoprop på rak axel….. 😉
    http://www.youtube.com/watch?v=QdfO657zHNY

  21. Labbibia…. vad häftigt..
     
    Mina äldsta barn var i 12-13års åldern på några veckors språkkurs i…..där fothy towers spelades in???, de var inneboende hos ett par vars barn flugit ut. Herrn i huset hade som hobby att renovera gamla krifsflygsmotorer… så möts nördarana (jag skulle gärna vara med) och varvar på en äng…
     
    Satt inte v12:an i Spitfire och klrade 3600 hk med kompressor?? eller var det turbo??? i 700-900 hk versioner lär de använts i stridsvagnar.. och i den bil som brann upp utanför Örebro i bärjan av 70:talet… äkta magnesiumfälgar lär gjort branden explosiv då brandkåren spolade vatten på bilen.
     
    Det var en engelsman som gjort bygget en brun sportbil, ganska snygg…
     
    Annars är 24l Alison V12 som kör på alkohol eller metanol, ganska häftigt…
     
    Märk att flygmotorerna sällan varvar mer än 3500rpm för att slippa växellåda och ändå inte överstiga ljudhastigheten för propellerspetsarna..
     
    Livet verkliga värden, brummar……
     
    Eller hur?

  22. Labbibia du lurade mig in i livets väsentligheter.
     
    Bara kolla.

  23. Pingback

    […] har visat att vi människor skrämmande ofta känner oss säkra på saker som sedan visar sig vara […]

  24. Håkan Sjögren

    Klarsyn # 8 : Alliansen syns ju, liksom alla andra riksdagspartier, ha slukat koldioxidbluffen med hull och hår. Ändå tycks det finnas en del miljömuppar, som inte tycker att förslagen inte är tillräckligt långtgående när det gäller att föröda den globala ekonomin. Men man får fortsätta att se glad ut, för tänk om Alliansen fått beröm från det hållet, då hade det ju varit ännu mer bekymmersamt. Mvh, Håkan.

  25. Labbibia

    Gunnar L # 22
    Sorry! 😀

  26. L

    Gunnar L #19, jag summerade mitt kavalleri och det blev 1.892 hästar, fördelade på gatan och bryggan… 😉

  27. Jag min stackare som numer är mitt eget kavalleri…har bara korta stunder en hästkraft i kanoten  😉 .
     
    L.   ATTACK! för mänskligheten och framtiden, mot mörkmännen som p.g.a. egen krank vinning går i IPCCs ledband.. Nja det tycks bli allt svagare.
     
    Ska vi gissa hur upplösningen blir?
     
    Den mest korrupta och mest skadliga ledningen kommer än en gång excellera i låg moral…. skit kommer kastas nedåt, fotfolket som egentligen består av välmenande idioter, får ta smällen…
     
    Välmenande idioter inbegriper tusentals skattefinansierade tjänster, inte minst i riksdagen…
     
    Häpp!

  28. Håkan S

    Gunnar Littmark: Jag uttrycker mig förmodligen otydligt – eller så är det svårt att hänga med i utvecklingen. Om vi bara ser vad BMW gör , så har man sedan flera år löst problemen med transport, lagring, tankning och körning med vätgas. Projektstart 1971 och man har idag serietillverkade bilar med vätgasdrift. Samma motor och övrig konstruktion som en bensinbil (det ligger också en tank för bensin i bilen, eftersom det ännu är ont om vätgasmackar). Koppling mellanvätgas och bensin sker omärkligt för föraren. Naturligtvis har bilen samma prestanda, köregenskaper etc som en ”vanlig” BMW. Vätgastanken (35 liter)  ligger för närvarande i 7-seriebilar (BMW CleanEnergy 7), men kommer så småningom även med större utförande och i de mindre modellerna (på vanligt BMW-manér där man börjar produktutveckla uppifrån). Det är t o m tal om att göra en vätgasversion av MINI.
    Oavsett om man tror på vätgas eller inte, är en sak säker: utvecklingen går med rasande fart – ny teknik och nya drivmedel kommer att inom mycket kort tid (inom tidsramen för den svenska oppositionens planer på minskade koldioxidutsläpp) att helt förändra utsläppssituationen – i alla fall när det gäller bilarna. Även om en och annan envisas med att köra sin gamla kärra.
     
     

  29. ThomasJ

    Utengemärkt bra vore om de som formar långfristiga ’förslag’ kunde ta till sig visheten att tänka efter före.
    Emedan VKV-utbyggnaden i Sverige [enl. föreliggande ’plan’] beräknas komma kosta samhället/skattebetalarna ~ 300 miljarder, kom igår siffror från Tyskland, rörande endast solenergi, skrämmande… länk:
    http://www.handelsblatt.com/technologie/energie_technik/solarboom-treibt-kosten-sonnenenergie-wird-unbezahlbar;2604469;0

    Mvh/TJ

  30. Slabadang!

    Håkan och Gunnar!

    Fundera på den här en stund. Av en händelse upptäcktes ett intressant samband. Multiplicera accelerationen vid fritt fall
    9.80175174 gånger ett exakt måndygn 30.585.600 sek. så kanske ni känner igen summan ?

  31. Slabadang!

    Tomas J!
    De kommer gå en konkursvåg över hela ”grönenergi” branchen och det är med all säkerhet dessa grönkapitalister som försöker hålla IPCC under armarna. I Royal society och inom hela klimatköret sitter folkj som späckat fett på att skattebetalarna skall lyckas luggas på stålar till deras plånböcker.Jag skulle nästan önska en ytterligare ekonomisk kris för då blir politikerna tvungna att anpassa sig efter verkligheten och inte utopierna. Grönkapitalisterna skall inte ha en enda spänn till. De har redan skott sig!! Jag skäms över att jag tjänat stålar på Vesta och ska satsa dem i det bolaget Gunnar L föreslog som kompensation. Göra dirty money clean again.

  32. ThomasJ

    Slabadang #31: Ja, vi delar där [kk-våg] förhoppningarna… 🙂 
    Sedan tror jag vi får en ekonomisk kris, det är inte frågan om utan när. Tittar du på statsobligationsräntorna i världen så är dessa sjunkande sedan bra tid tillbaka. Inom EU är hittills ’bara’ Grekland ordentligt uppmärksammat, kvarstår akut Portugal, Spanien, Italien, UK, Irland, evtl. även Frankrike + ett antal av de ’nya’ EU-länderna. Att Sverige ’lyckats’ förhållandevis bra i den kris som fortfarande om än i avtagande pågår, kan helt & hållet hänföras till klokt politiskt agerande [Borg]. Ingves’ & RB’s ’varningar’ om höjd ränta har jag rätt svårt att köpa – tror inte den höjs & om så, ja då endast marginellt, typ 25 punkter på  ~ 12 månader.
    Bolaget var LPP, eller hur? Verkar verkligen intressant – önskade jag hade haft en hög Diamyd-aktier idag…. men…

    Mvh/TJ

  33. Labbibia

    Slabadang!
    Nu heter jag ju varken Håkan eller Gunnar, men det är ljusets hastighet du är ute efter……..Det var intressant….

  34. Slabadang!

    Labbibia!!

    Visst e de lite sköj? Ljusets hastighet intill sista decimalen vad är sannolikheten för det? Tillfällighet? Hur ser förhållandena ut med  relationer mellan planeter och månar i solsystemet massa rotation …. de e en kul tanke!

  35. Slabadang!

    Tomas J.

    Jag har lyssnat på både alarmister och ”ta det coolister”. Nu prövas kreditvärderingsystemen fullt ut och jag har bildat mig en egen uppfattning om hur riskerna ser ut.

    Det är mycket möjligt att vi får ett stålbad för statskuldväxlar och de långvarigt låga räntorna har skapat en lek med svartepetter som är mycket likt bubblan med bostadsobligationerna. Hedgefonder kommer trilla och de som ligger med högt belånade portföljer har bara att säga bye bye.
    Det har skapats en ”det kan aldrig hända” (får inte hända) attityd men några ruttna äpplen kommer nog tvunget falla till marken.

    Jag var så positivt inställd till valuta samarbetet med Euron men har helt ändrat uppfattning.Jag har blivit övertygad om att stora system skapar stora problem och de små mindre och hanterbara där de mindre måste vara mer funktionella och robusta eftersom de inte kan gömma sig bakom storskalighet.Decentralisering och frivilliga samarbeten skapar fler lösningar och alternativ och faller en så faller inte alla.
    Storsystemen får alltid några oseriösa liftare ombord. Greklands regeringar är rena skojarna och det kan knappast vara någon överraskning för de invigda. De skulle låtit Grekland stå inför finansmarknaden med fillingarna nere nu kommer de med säkerhet försöka köra ”bissniss” as usal det kostatde liksom ingenting! Och kreditgivarna lärde sig ingenting heller!
    Vi bör sikta mot mindre banker och fler valutor då hamnar ansvaret i det knä det bör ligga. Storskaligheten kan lätt bli en illusion av trygghet och stabilitet.

  36. #34 Det är ett konstruerat samband….. tänk…. först måste ni leta efter en plats med ”rätt” tyngdkraft…(det skiljer såklart över allt…)
     
    Lek med geometriska serier i stället och upptäck det fantastiska med de naturliga talen…
     
    Ni ska få ett äkta och upplysande samband…
    Summera 1/n^2 då n går från 1 till oändligheten.
     
    Alltså 1/1^2 +1/2^2+1/3^2+……1/oändligheten i kvadrat
     
    1+ 1/4+ 1/9+1/16+1/25+1/36+1/49+…….
     
    Summerar ni till oändligheten blir det exakt pi i kvadrat genom sex.
     
    Visst är det vackert?

  37. #35 är mycket intressant.
    Problemet var att de skapade ett straffsystem som inte Tyskland själva ville betala då de hamnade utanför ramen.
    Bättre hade varit att straffet skulle utgå som ett minskat nettostöd, då skulle aldrig loket bli drabbat, bara vagnarna där personalen bromsar och sabbar… De få länder som inte har något nettostöd kunde då såklart göra som de vill, med rätta..
     
    Men så kanske man inte kan göra???
    Då blir det svårt för valutaunionen..
    Jag undrar vad som kommer hända.
    Bäst vore att klippa banden till de latinska länderna.
    Tänk om medelhavsländerna hade den disciplin som råder i Baltikum?
     
    Kan man tänka sig en ny union, med Tyskland, Nederländerna, Österrike, Finland och Baltikum?
     
    Hur ska det gå till, att sparka de som valt än uslare ledare än Sverige?
    Euron är ett riskprojekt, jag var mycket optimistisk i början, men då både Frankrike och Tyskland bröt mot Maastrichtfördraget utan att straffas, började jag inse att det var ett sluttande plan…
     
    Skitsnacket om att regioner med olika tillväxt inte kan ha samma ränta och valuta, kunde enkelt korrigeras med rörliga löner, bidrag och  stöd, klantiga länder får kanske 90% av avtalade utbetalningar från det offentliga ett år, fotsätter de sjunker det till 80%… snart inser alla att debet och kredit måste gå ihop, för de som är beroende av allmosor.
     
    Kanske det blir något bra på sikt av det?

  38. Anders L

    Slabadang #35,
     
    ”Jag har blivit övertygad om att stora system skapar stora problem ”

    Visst är det så. Politikerna som tror att EU blir starkare och starkare bara för att man ständigt lägger till fler länder lever i en farlig illusion. Det är ungefär som att bygga ett torn med leksaksklossar och påstå att tornet blir stadigare och stadigare ju högre det blir.  EU kommer att falla ihop av sin egen tyngd inom några decennier (vi har ju sett exakt samma fenomen gång på gång tidigare i Europas historia) och euron har inte lång tid kvar den heller. Möjligen kan den delas upp i en nordeuro och en sydeuro, men det är väl inte så politiskt gångbart. Det mest rationella vore om Tyskland återinförde D-marken, men kan ni tänka er att Frankrikes nationella stolthet skulle tillåta att man satt i samma båt som Portugal, Italien och Grekland? Osv.
    Kanske det bästa för oss i Skandinavien vore att bilda en nordisk stat med en nordisk valuta, där finns det också historiska förebilder…

    Gunnar L. du skrev om ”rörliga löner” – det är inte så enkelt som det låter, eftersom människor i allmänhet bara accepterar lönerörelser åt ett håll…

  39. Christopher E

    Slabadang #30;

    Vill inte vara glädjeförstörare, men det är uppenbart att ljusets hastighet inte är en faktor i dessa samband, och som tillfällighet låter det lite väl otroligt.

    Jag ser att Gunnar är inne på samma spår. Värdet på g varierar på olika platser på jorden, beroende på geologi, rotation eller höjd. Ett medelvärde på g brukar anges till 9.80665 ms-2. Måndygnssekunderna är mer mysko, ett måndygn (i förhållande till stjärnorna) är 2360592 sekunder, vilket inte påminner om siffran ovan. Även måndygn räknade mot solen eller jorden hjälper inte.

    Ledsen att vara lite skeptisk här också… men det är en livsstil. 😉

  40. Håkan Sjögren

    Gunnar Littmarck # 36 : Det var vackert! Men det i mitt tycke vackraste sambandet är mellan de fyra ”mystiska” talen: e, den naturliga logaritmens bas upphöjt till i, dvs roten ur minus ett gånger pi, som är förhållandet mellan cirkelns omkrets och diameter¨är lika med minus ett, som öppnar upp den negativa talaxeln. Jag har en tröja med pi med 10000 decimaler av oändligt många. Försök att dra roten ur minus ett! e har också oändligt många decimaler. Tyvärr har jag inte tillräcklig kunskap om min PC så att jag knn skriva ut sambandet komprimerat, men gör det Du och njut. Mvh, Håkan.

  41. Handelsblatts avslöjande om solelbranschen i Tyskland kommer lägligt.  De förhöjda elpriserna (+10%)  pga subventionerna kommer att drabba svenska konsumenter om vi bygger elkablar till kontinenten.  Vi måste ”bombardera” media och partier, fackföreningar m fl med dessa uppgifter, gärna med pedagogiska beräkningar.  T ex garantin med elcert fram till 2035.  I dag 8 öre/kWh extra för oss alla,  vad blir kostnaden när grön el 5-dubblas  – 40 öre/kWh?  som påslag på marknadspriset 50 öre (exkl skatter).  Var går smärtgränsen? 220 öre/kWh med elcert och moms inkl.?