Gästinlägg Sture Åström:
”Klimatupplysningen” fyller en mycket viktig uppgift i Sverige genom att följa den internationella debatten om klimatet och ge plats för kompletterande och förklarande inlägg av kvalificerade skribenter. Dessutom kommenteras inläggen livligt på en nivå som ofta är lika kvalificerad. Så blir bloggen en primär källa till information om klimatet för oss som är intresserade.
I ett nätverk av engagerade och ansvarskännande medborgare, varav flera var aktiva här, diskuterade vi det ointresse som landets beslutsfattare visar KU. Flera bekräftade mina erfarenheter av politikers sätt att resonera: ”Stick för liv och pina inte ut halsen med förslag, som det inte finns en opinion för”. Det är alltså andra än våra ledande politiker som skall ”skapa opinion”. Kalla det feghet eller rationell valtaktik.
När SVT, MP, WWF, SNF och andra med ekonomiska resurser kan köpa opinionsundersökningar med frågor som är formulerade så att 70 % av de svarande säger sig vilja minska utsläppen av koldioxid, tror politikerna på det och vågar inte föreslå annat. Och medierna traskar patrull. Exempelvis listar SvD:s Brännpunkt 34 artiklar om klimatet sedan början av 2013. Att döma av rubrikerna diskuterar 32 av dem endast hur mycket och hur snabbt utsläppen skall skäras ner.
Den helt fundamentala frågan OM utsläppen påverkar klimatet så mycket att det märks har inte fått någon plats alls. Jag har fått manus med den frågeställningen avvisade flera gånger, nu senast tisdagen efter påsk. Se post här intill. Denna negativa inställning till ett relevant ifrågasättande av den ”allmänna meningen” gäller de flesta svenska media.
Vi var några som såg nödvändigheten att ”skapa opinion”. Vi måste alltså nå väljarna, för att politikerna skall bli mottagliga för några argument alls. Vi kallade oss ”Nätverket KLIMATSANS” och inrättade bloggen:
klimatsans.com
Titta gärna in där och se under flikarna Aktuellt och Media något av vad vi lyckats med.
Sans och vett om klimatet med fakta och logik är vad vi vill få in i debatten. Vi arbetar med följande:
1. Manus till debatt- och insändarsidor i pressen, främst lokaltidningar. Som nämnts är rikspressen utpräglat negativ. Dock har vi lyckats i Expressen och Dagen. Erfarenhetsmässigt får vi oftast skicka ut tio manus för att se ett i tryck. Detta kräver ofta ett halvdussin telefonsamtal, för att finna ut att manuset överhuvudtaget blivit mottaget och läst. I många journalisters ögon är vi fel avsändare för åsikter om klimatet, så manuset åker lätt i papperskorgen direkt. På ett dussin orter har vi lokala medlemmar som bevakar lokaltidningen och skickar in insändare.
2. Föredrag för församlingar av olika slag: Pensionärsförening, Teknisk förening, Villaförening, Rotary, etc.
3. Anmälningar av program i SR och SVT till Granskningsnämnden GRN och uppföljning därav i Regeringskansliet. Googla så finner du rapporter därom. De är mycket nedslående.
Genom att agera brett på många orter hoppas vi att i medias medvetande kunna etablera oss som en NGO, Non Governmental Organisation. På sikt vill vi att media skall se oss som en lika självklar kommentator som WWF, SNF, Greenpeace, m.fl. En skillnad är dock att dessa har stora resurser, varav oftast hälften eller mer är skattepengar, medan vi inte har bidrag från något håll. De har heltidsanställda företrädare till att bearbeta media, medan vi arbetar på fritid.
Vi är en öppen församling. Medlem blir du genom att börja ”göra nå’t”, exempelvis att skicka in lokala insändare. Manus har vi många att erbjuda, som inspiration eller förlaga. Du kan kommentera andras inlägg. Du kan också bevaka en specialtidskrift för något rikstäckande förbund eller för något specialintresse och skicka in manus. Du kan erbjuda dig att hålla föredrag för någon förening. Vi kan tillhandahålla en bildserie, som stöd för framställningen.
Hör av dig! Du kan alltid göra något! Mejla till ”info(snabela)klimatsans.com”. Vi måste bli så många och ropa så högt att politikerna öppnar öronen. Helst före valet.
Sture Åström
Sekreterare i Nätverket KLIMATSANS
Professor emeritus i filosofi. Forskningsinriktning är vetenskapsteori, teknikfilosofi och politisk filosofi. Huvudredaktör för Klimatupplysningen.
Bra Sture.
Jag kollar dagligen alla debattsidor och ledare i Norrländska tidningar och kastar mig över klimatidioterna med länkar och argument. Vi är fler som gör det.
# 1 Peter F
Bra ! Mejla mig så att vi kan hålla närmare kontakt.
sture(snabela)klimatsans.com
Visst blir vattenflödet rikligare med många tillflöden. Sverige och EU behöver många kritiska ögon och röster som medvetet avslöjar papegojornas upprepade meningslösa mantran om ”klimatförändringarna”. Politiker och mediafolk kan också liknas vid språkliga kameleonter. När den globala uppvärmningen har avstannat då gäller inte längre ”global uppvärmning”, utan då använder man sig av ett heltäckande begrepp som ”klimatförändringarna”. Klimatförändringar det blir det oavsett orsakerna. Tänk vilken lättsinnig världsbild dessa papegoj-kameleonter håller sig med.
Mycket bra! Vanligt folk behöver få se och höra en annan version av sanningen i klimatdebatten, även om det bara så är på landsortstidningarnas debattsidor.
Hej,
Lycka till med Klimatsans men jag önskar att du förtydligar på vilket sätt ni avser skilja er från Stockholmsinitiativet och denna sida! Vad gör Klimatsans som inte SI gör?
Vet att detta inte är en öppen tråd men känner ni för att expandera sinnena lite så har jag en länk till en sida som jag frekventerar ofta.. http://www.suspicious0bservers.org/
fast den är väl old news här kantänka…
Ang marknadsundersökningar. De enda jag egentligen erkänner som källa ang olika undersökningar är SCB. Anser att de har integritet. Fö är det känt att det går att köpa marknadsundersökningar och få exakt det resultat du vill ha. Att lyssna på det är dumt.
7 Mats G 2014/04/23 kl. 13:27
”Ang marknadsundersökningar. De enda jag egentligen erkänner som källa ang olika undersökningar är SCB. Anser att de har integritet. Fö är det känt att det går att köpa marknadsundersökningar och få exakt det resultat du vill ha. Att lyssna på det är dumt.”
För min del kan SCB:s information möjligen vara av något bättre kvalitet!
Men gör de ”egna” undersökningar? Tex så beställer riksdagen undersökningar och även övriga!
#8
Det finns marknadsföringsbolag som gör marknadsundersökningar åt kunder. De kan i princip komma upp med vad du önskar för resultat. Det är en del av marknadsföring eller opinionsbildning eller vad man nu vill påverka för att komma dit man vill nå.