Arktis smälter långsamt i år

Arktis_20130807

Havsisen i Arktis smälter lite långsammare i år än de närmast föregående åren. Grafen här ovan är hämtad från Polar Portal. Av någon anledning är det inte lika tydligt på NSIDC.org men det kan ha att göra med att danskarna har med en del kustnära is som kanske NSIDC inte har. SMHI skrev om saken igår och menar att ”en förklaring till den långsamma isavsmältningen är att vädret över Arktis i år dominerats av förhållandevis kyligt och molnigt väder vilket medfört en långsam avsmältning”.

I nuläget är det osäkert om Nordväst- eller Nordostpassagen kommer att öppnas i år men kom ihåg att det är ungefär en månad kvar av smältsäsongen och än kan mycket hända.

Anders Bolling på DN rapporterar om den långsammare avsmältningen men i skrivandes stund har jag inte hittat något på vare sig SvD, SVT eller SR.

 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Gunbo

    Det är väl som med sommarvädret här hemma. Ett år är det soligt och varmt och nästa år är det regnigt och svalt. 🙂

  2. Anonym

    Er älskade och framemotsedda Globala Avkylning är äntligen här! Borra bara efter mera olja. Man hittar ju alltid mer 🙂

  3. Undrande

    Anonym 2013/08/08 kl. 15:53 kommentar 2

  4. Undrande

    3  Anonym 2013/08/08 kl. 15:53
     
    Oj Nu har allt tänkt till!
    Hur kändes det?
    Varför skulle någon vilja ha eller se fram emot en global avkylning?
     

  5. Pelle L

    Undrande #4
     
    Varför skulle någon vilja ha eller se fram emot en global avkylning?
     
    Varför? För att få borra efter sin älskade olja förstår du väl.
     
    Logik 2.0  😉

  6. Under Juni och Juli var en s.k ’hotspott’där, ned smältningen var rekordsnabb i år under denna korta period.
    Därav en lägre’ peak’.
    Blir det en topp’ peak’, kommer säkert larmen åter i media.
    ALI.K.

  7. Istäcket i Antarktis är rekordstort. Och skalan på ytan är större än för Arktis. Se climate4you.welcome.
     

  8. Janne

    ”Smältningen var rekordsnabb under juni och juli”, skriver ALI.K. Jag bara undrar:vadå rekord? Den här planeten har alltså funnits i flera miljarder år, men just i juni och juli år 2013 smälte isen rekordsnabbt? 

  9. bom

    #1
    Jordgubbarna Gunbo – tänk på jordgubbarna! 🙂

  10. Ingemar Nordin

    Lena,

    Det är inte ofta man ser något i gammelmedia som INTE är alarmistiskt eller onormalt. Heder åt Anders Bolling att han vågar nämna något som inte riktigt är förenligt med den allmänt accepterade mediatesen om att Arktis befinner sig i en ”dödspiral”. Klimatet och polarisarna är liiite mer komplicerade fenomen än vad media annars brukar trumpeta ut.

    Anonym #2, Att isen inte smälter som AGW-propagandisterna lovat kan nog få oljebolagen att tänka efter lite grand om det verkligen är lönsamt att borra efter olja i Arktis. Hade jag varit deras rådgivare så hade jag definitivt avrått! Man skall inte lita på alarmister när man gör sina investeringar.

  11. Det finns stor möjlighet till normal år(1979-2000)av isläget totalt  Arktis,infaller detta
    blir det ’mycket tyst i media’ om detta,blir intressant och se facit i September.
    ALI.K.

  12. LBt

    Ingemar N #10,
    det gläder mig verkligen att du avråder från utvinning av olja i Arktis. Vilka skäl du har är mig totalt ointressant.

  13. Ingemar Nordin

    LBt #12,

    Jag förstår att skälen för mitt avrådan inte intresserar dig, eftersom de är precis motsatt dina argument.

  14. Ingemar

    Ja Anders Bolling är bra, han skriver balanserat om klimatet. Kanske inte lika balanserat om klimathotsskeptiker men man kan ju inte få allt! 😀

     

  15. Jag är också emot att borra i Arktis av två skäl. Dels är det inte alls säkert att isen fortsätter att minska och dels är det förmodligen helt säkert att en olycka kommer att ske förr eller senare.

     

  16. Undrande

    Pelle L 2013/08/08 kl. 16:34

    5
    Varför borra på kalla platser när det finns tillräckligt på bekvämare platser?
     
    Är det brist på olja?

  17. För mig finns det bara en anledning att borra efter olja i Arktis under nuvarande förhållanden, det är för att det skulle reta Thomas P.
    Skämt åsido, de här uppenbart felslagna prognoserna om Arktis kostar pengar. Vi har alla sett rapporter om de satsningar som gjorts, oftast framförda av alarmister som ”belägg” för att isen kommer att smälta.
    Just nu pågår dessutom två arktiska expeditioner som också trodde på prognoserna. 

  18. Pelle L

    Undrande #16
     
    Som jag skrev, logik 2.0
    Eller i klartext, omvänd logik.
     
    Frågan är lika begåvad som att fråga varför man sätter upp vindkraftverk i Norge och Sverige.
     
    Men realpolitiskt tror jag att de stora oljebolagen gärna vill mutera in sina områden för framtida utvinning, utifall att…

  19. tty

    ”I nuläget är det osäkert om Nordväst- eller Nordostpassagen kommer att öppnas i år men kom ihåg att det är ungefär en månad kvar av smältsäsongen och än kan mycket hända.”
    Det spelar i och för sig inte så stor roll. Ryssarna har atomisbrytare som tar sommarkonvojerna genom nordostpassagen (ingen är galen nog att försöka vintertid).
    Nordvästpassagen saknar helt praktisk betydelse. Den södra leden genom Peelsundet och runt Prince William Island som är öppen några veckor de flesta höstar är så smal och grund att bara småbåtar kan använda den. Den norra leden genom Parrykanalen som kan användas även av större fartyg är sällan öppen (även om den måste ha varit det 1944 då St Roch gick igenom den).

  20. Olof

    Månne är IPCCs PR-planerare ganska snopna nu? Kanske rent av förbannade?

    Med tanke på hur den arktiska isen krympte förra sommaren och att IPCCarna är så övertygade om att isen ska fortsätta att krympa varje år, kan PR-strategerna ha tyckt att september och Stockholm vore idealisk tid o plats för att lansera IPCCs AR5. Strax efter sommarisens minimum och i en större stad relativt nära den förväntade minimala isen.

    I så fall verkar isen och vädrets gudar inte vilja spela med i den taktiken. 

  21. Thomas P

    Olof #20 Ständigt dessa konspirationsteorier.

  22. Undrande

    Thomas P 2013/08/08 kl. 21:02    21

     
    Thomas,
     
    Du är imponerande, oavsett inlägg i hundratal har du kunskap och åsikter!
    När skall Du redovisa hur denna stolliga värld skall överleva?
    Du, som har har all kunskap ombedes att informera och undervisa alla ovetande.
    Ser fram emot en fantastisk utbildning.
     
    MHV

  23. Undrande

    Oavsett om det regnar eller snöar i mer eller mindre mängder, så tycks elpriset påverkas!
    Men en koll med jämna mellanrum under dygnet, tycks det vara så att när ”spotpriset” överstiger ca 40 öre, tycks det finnas vatten i överflöd!
    Elpriset under 40 öre, så stryps vattenkraften med mer än 50% och kärnkraften vrider lite på leveransen!
    Se http://www.svk.se/Energimarknaden/El/Aktuell-situation/Kraftsystemet/
    Men kolla minst 1 gång/dag under minst en vecka!
    Och något berg i norr tycks krympa under mystiska omständigheter! Ibland är isen/snön mer eller mindre!
    Men påverkar det ett berg?
    Thomas P, Du som vet allt, kan Du vara så vänlig och förklara?

  24. Lasse

    Liksom efter 2007 års minimum så tycks året efter ett minimum ge normala eller något över normala utbredningsförhållanden.
    Kan det ligga något i att haven kyls mer när de har varit öppna året före? Tvärt emot albedoteorin som verkar befängd! Öppet hav under isläggningsperioden lär väl lagra in kyla i haven!
    http://www.dmi.dk/dmi/index/hav/the_arctic/havisareal.htm

  25. Undrande

    Nu är det kris!
    Spotpiset är under 40 öre! 39,79 öre, vattenmagasinen töms med en rasande fart!
     
    Hur tusan vet vattenmagasinen detta?
     
    http://www.svk.se/Energimarknaden/El/Aktuell-situation/Kraftsystemet/
    Men det tycks inte vara akut, exporten är god, börsen stiger!

  26. Undrande

    Med tanke på elproduktionen tycks danskarna inte riktigt förstått detta!
    De importerar el, kanske en hamstring på gång?

  27. Undrande

    Men jag har förmånen att bo i en aktiv kommun, de har beslutat att köpa vindkraftsverk utanför Sundsvall!
    Ca 60 mil härifrån. Men det är förmodligen en god förtjänst på en investering på 50 miljoner av kommunens skattemedel!
    Men en enkel begäran är mycket avancerad?
     

    Är mycket tacksam för att otroligt snabbt svar!
    Min fråga från rävar(24 jun 2013 har ännu inte besvarats!

    Men Ni kan fortsätta med att fika och fundera på hur många vindfjollor Ni skall investera i!

    Rävföräldrar och 2 valpar har nu fått en lycklig hädangång till rävhimmelen!

    För några veckor sedan rapporterade Stockholms Län om kraftigt angrepp av rävskabb i länet!

    Idag har något upptäckt att vargarna är listiga nog att lämna länet!

    Finns enligt uppgift inga vargar i Riala! Sedan efter vintern!

    Eller SGT, som gjort sitt?

    Förväntar mig inget svar detta året, med tanke på kommunens hårda arbetsbelastning!

    Puss

  28. Undrande

    PS
     
    Frågan gällde ett tillfälligt tillstånd att av behörig jägare skulle förkorta ett lidande för drabbad räv av rävskabb!
    Ingen vill riskera jaktlicens för att gjort sig skyldig till SGT!
    Ringde först sheriffen i Nacka, (finns ingen sådan på Värmdö)! Fick ett svar omgående:
    Vi förstår problemet, men det är kommunen som bestämmer!
    En baggis med hjälp av åtel, i ett område som inte är stadsplanerat! Vi står som boende, för vägunderhåll, har inte vatten o avlopp, ingen minns hur gatlampor ser ut!
     

  29. LBt

    Ingemar N #13,
    ja för mig är helt enkelt Arktis ett känsligt område som vi bör vårda och vara rädda om. Du har andra skäl och det är din sak de passar mina syften.

  30. Pelle L

    Undrande #28
       
    Med förlov sagt låter du lite desillusionerad.
       
    I det läget hade jag nog tagit lagen i egna händer och givit räven ett värdig slut på lidandet.
     
    A man’s got to do what a man’s got to do

  31. Olof

    #21 Thomas P: Nej, det är ingen konspirationsteori. Klimatalarmisterna säger ju själva att det gäller att bilda opinion, väcka allmänheten och beslutsfattarna, innan den befarade klimatkatastrofen är här. Titta oxå hur normala väderfenomen som översvämningar, torkperioder, etc ständigt brukas, eller rättare sagt, missbrukas i detta syfte.

    Så varför förneka det uppenbara?

  32. Undrande

    Pelle L 2013/08/08 kl. 23:18
    30
    Men hur vet vi vanliga människor att räven är ekologisk eller kravmärkt?
    Är lite knepigt att hinna med att läsa innehållsförteckningen!
    Finns alltid någon som vet bäst i området! Varför riskera licens o vapen för en naturlig förekomst?

  33. Undrande

    Nu är det kris!
     
    Sverige importerar el, vattnet är slut!
    Spotpriset är nere på 35,01!
    http://www.svk.se/Energimarknaden/El/Aktuell-situation/Kraftsystemet/
    Men Norge tycks inte vara drabbade!
    Eller så har kärnkraften börjat fungera, med det är väl inte troligt!
    Lite märkligt att Pär:s vindfjollor inte går för fullt!
    Kanske dags att börja installera solpaneler?
     

  34. Undrande

    Oj,
    Läget är värre, Sverige,Danmark och Finland är utan vatten!
     
    Larma väderPär o övriga inom miljörörelsen omgående!
     

  35. Undrande

    Men ingen panik, jag har egen brunn och hamstrat klimatsmart och ekologisk socker o jäst!
    Jag känner mig trygg med denna information! Jästen tycks inte veta vad den den kan nyttjas till!
    KronJäst Ekologisk är en färsk jäst som är producerad på ekologiska råvaror och är KRAV-märkt samt certifierad av KRAV, Sveriges mest kända miljömärkning för ekologisk mat. Jästen har optimal jäskraft i degar för matbröd. Jästcellerna arbetar produktivt tillsammans med näringen i mjölet (sockret från stärkelsen), men mindre effektivt i degar med tillsatt socker, dvs mer än 3 msk socker/sirap per 1 paket färsk jäst. Vill man baka en söt deg på KronJäst Ekologisk är rekommendationen att öka den totala jästiden med minst 30 minuter.
    Priset är försumbart 2:- för giftig jäst och 6 :- för klimatsmart jäst, phu!
    Prisuppgifterna är avrundande uppåt till närmsta klimatsmarta svensk krona, tillverkad i Finland?

  36. Det kan inte vara kul att vara klimatets domedagsprofet idag!
    Arktis vägrar smälta värre eller lika med senaste år. Antarktis radar upp isutbredningsrekorden i länga rader. GMT vägrar att stiga på sjutton år. Somrarna har varit blöta och kalla istället för varma och torra. Svinkalla snörika vintrar i hela Europa långt in i Asien.  I England regnar MetOs reklamaffischer om den stora torkan istället bort i det ösregn och största floden England haft i mannaminne. Inte en enda dj…la siffra rätt ! Ingen accelererande havsnivå, ingen hotspot. Isbjörnarna får börja skjutas undan då de blivit alldlels för många. Å Pingvinerna i Antarktis är dubbelt fler än beräknat och i ökande.
     
    VAR ÄR LIKEN? Var är de femtio miljoner klimatflyktingar som enligt FN borde ha börjar fly för redan tre år sedan? Vad gör de ? Promenerar de i ett gemensamt hemligt lämmeltåg över Himalaya .. eller ? Det är så pinsamt så jag kan knappt titta eller läsa när väderpelle Skrockström eller någon annan hjärntvättad klimattomte brer ut sig och börjar orera sina klimattalibanska klagoverser. När de sedan blåser upp sig likt räkan som lekte hummer med hjälp av ”den eniga vetenskapen” så vet jag faktiskt inte riktigt var jag ska ta vägen. Jag får liksom tala mig själv tillrätta ”Der är bara manipulativa kommunister miljömuppar och journalister, några korrupta politiker, tio totalkorrumperade klimataktivister som kallar sig för forskare som lyckats kapa IPCC  och några byråkrater dvs 1% av befolkningen som driver frågan i sitt eget särintresse … folk är fortfarande bara vanligt aningslöst hyggligt folk, upprepar jag det för mig själv så där en hundra gånger så går pulsen ner och fokus hamnar på charatanerna bedragarna manipulatörerna, de som sitter med ansvaret och till etthundra procent kyligt medvetna om vad de sysslar med. Dit skall vinägern sprutas i mycket koncentrerad stråle under högt tryck, och jag siktar mot ögonen på dem!”
    Skrämma små barn … fy ff..n vilka banalt ynkliga små fega s — stövlar ! Jag tänker på Staffan Westerbergs öde där många höll honom ansvarig för den mörka livsångest och uppväxtid de upplevt efter hans ”vilse i pannkakan”. Vore jag Wijkman Skrockström och väderpelle så skulle jag emigrera till en plats där mörka solglasögon och slokhatt kan skydda ifrån identifiering för det kommer inte hjälpa på stockholms gator ! 
     

  37. Pelle L

    Slabadang #36
     
    Utmärkt analys som vanligt!
     
    En tanke bara:
    Ibland har vi ju lämmelår, och de små stackarna lär kasta sig nedför stup ut i havet.
    Vart tar de vägen sedan?
     
    Och de stackars 50.000.000 klimatflyktingarna.
    Det kan inte tänkas att de gömmer sig i djuphaven? Näää, fy sådana tankar 🙁

  38. Gun

    #29# lbt
    ……och för mej är vår Svenska landsbygd, åkrar/skog/fjäll (Europas sista vildmark) ett känsligt område som vi bör vårda och vara rädda om. Jag tycker inte det är okej att totalt bygga sönder vår fantastiskt fina natur som vi faktiskt har, att som nu hejdlöst bygga tusentals vindkraftverk till ingen nytta. Till skillnad från Arktis är en stor andel människor (och djur) faktiskt bofasta här och ska tvingas leva med dessa monster….. 
    I övrigt bör man även låta bli Arktis tycker även jag….
     

  39. Ulrik

    Gun #38. Jag håller helt med dig. Jag var nyligen en vecka i Tyskland och det samlade intrycket är att det växer och utbreder sig mer och mer vindkraftverk i stället för skog och solpaneler i stället för gröda. En önskedröm för vår Naturskyddsförening och Regering!!?
    Solpanelerna sitter ju även på hustaken. Så också på ”mitt” hotellkomplex på landet. Om det var därför som det inte var någon antenneffekt i mobilen inomhus vet jag inte – jag tänkte på Faradays bur som läste om för 60 år sedan. Men det var full effekt på gräsmattan. Mig gjorde det inget – men jag log i mjugg när jag såg hotelldirektören stå på gräsmattan och tala högt i sin mobil.
     
     

  40. Slabadang
    Allt är inte frid och fröjd med klimatet. Kejsarpingvinerna är hotade av de senaste årens kyla.
    De 50 miljoner klimatflyktingarna finns skert bland de 4,5 miljarder människor som enligt ännu mer alarmistiska källor än IPCC redan har dött.
    http://wattsupwiththat.com/climate-fail-files/over-4-5-billion-people-could-die-from-global-warming-related-causes-by-2012/
    Deras kroppar har säkert bidragit till havshöjningen och fört med sig värmen ner på djupet.

  41. Thomas P

    Lena, imponerande timing du hade med att skriva det här inlägget precis när isen började smälta igen 🙂
    http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/arctic.sea.ice.interactive.html

  42. Pelle L

    Thomas P#41
     
    Vilka elegant inlindade sarkasmer du hasplar ur dig!
     
    /SARC OFF
     
    Jag ser ingen kurva för i år i diagrammet. Vilken färg har den?

  43. Thomas P #41
    Om isen smält vet jag inte, den har nog snarare packats ihop av en storm. En annan effekt av denna storm är att temperaturen nu gått under nollstrecket för Arktis så detta blir nog kortvarigt.
     
    Nollgenomgången sker dessutom två veckor för tidigt så vi kan nog se fram emot isminimum ganska snart på en hög nivå.
     
    Hur förklarar du detta när sakkunskapen säger ttdet skall vara isfritt nu? Loaded dice och sånt borde ju göra detta så osannolikt att det är tveksamt om det har hänt.

  44. Thomas P

    Perfekt #43 ”Hur förklarar du detta när sakkunskapen säger ttdet skall vara isfritt nu?”
     
    Läser du den ”alarmistiska” SPM från IPCCs senaste rapport finner du: ”In some projections, arctic late-summer sea ice disappears almost entirely by the latter part of the 21st century.  ”

  45. Thomas #41,

     

    Minskningen i isens area måste sätta mera fart annars kommer isminimum att bli anmärkningsvärt stort i år. Platån på omkring tio dagar utan minskning är i sig anmärkningsvärd.

  46. Thomas P

    Pehr #45 Det mesta talar för att isminimum i år kommer att ligga högre än för de senaste åren om det nu skall ses som anmärkningsvärt. Redan dagens nivå skulle fram till 2007 ansetts som ett normalt minimum och då har vi en hel del smältperiod kvar (om nu inte Perfekt får rätt). Hur mycket långsiktig återhämtning detta år kan innebära återstår att se. Förr hade vi stora mängder tjock, flerårig is som begränsade hur mycket som kunde smälta på sommaren, men den är i stort sett borta så nu är det bara vädret som avgör hur mycket som smälter. Man har noterat hur korrelationen mellan ismängd under våren och sensommarens minimum blivit allt svagare.
     
    Platån är utan tvivel ovanlig, men den är väder snarare än klimat och det finns skäl att misstänka att den i alla fall delvis är en artefakt. Att det smälte pölar ovanpå isen som satelliterna tolkade som öppet vatten och när detta sedan åter frös såg isytan ut att öka. Anmärkningsvärt är också de cykloner vi haft över Arktis denna sommar.
     
    På Grönland förefaller också avsmältningen gått, om inte så fort som förra året, så i alla fall betydligt mer än genomsnittligt.

  47. Olav Gjelten

    Lena #15. Du talar den västerländska överklassens språk som vill bevara och inte exploatera något som kan tolkas som en naturtillgång. Att polarhavet i norr kanske gömmer flera gånger så mycket olja som det finns i hela mellanöstern är väl självklart av totalt ointresse i sammanhanget? Tänk om världen också ville lyssna till västvärldens alla välbergade predikanter, som vill stoppa all ”exploatering” av jorden och på sin höjd tillåta små EKO-jordbruk, omgivna av gigantiska nationalparker  – DÅ vore väl miljöparadiset väldigt nära -eller hur??

  48. Thomas P #44
    Jodå men det var ju då.
    Sedan dess har ju ”experterna”, Hansen, Zwally och Wadhams bl a predikat än snabbare avsmältningon. Jag kan inte se att du har anmärkt på detta, tvärtom.

  49. Thomas #46,

     

    Dessa två grafer som visar samma data fast plottade på olika sätt är intressanta att jämföra. Om isutbredningskurvan skulle fortsätta med sin vanliga form på den nivå som den är nu så skulle isminimum komma inom det gråa området ± två standardeviationer från medelvärdet för 1981-2010. Men vad som helst kan nog hända så vi får vänta och se:

    http://nsidc.org/data/seaice_index/images/daily_images/N_stddev_timeseries.png

    http://meteomodel.pl/klimat/arcticice_nsidc.png

     

  50. Jyllandsposten visar vägen igen:
     
    http://notrickszone.com/2013/08/09/major-danish-daily-warns-globe-may-be-on-path-to-little-ice-age-much-colder-winters-dramatic-consequences/
     
     

  51. Pelle L

    Perfekt #50
    Synd att inte Jyllandpostens artikel går att läsa i original!
    Den verkar vara starkt influerd av Svensmark, det lilla man kan se.
     
    Är det dag att avskriva CO2-hypotesen nu och börja sticka raggsockor?
    Kanske bäst att börja hamstra ullgarn 😉

  52. Thomas P

    Perfekt #50 Ja, tänk vilka klimatalarmister det finns…

  53. Hur var det nu igen? Hade arktisk sommar is ngt egenvärde öht alls? Eller är det bara det sista klimathotsanhängarna fortfarande vågar hoppas på?

  54. Thomas P#52
    Skillnaden mellan Jyllandspostens artkel och klimatalarmism är många.
    Till att börja med konstaterar man att vi inte vet tillräckligt om klimatet för att säkert säga vilken effekt den minskade solaktiviteten kommer att få.
     
    Man kräver inte kostbara åtgärder för att åtgärda den okända effekten.
     
    Man tar upp alternativa åsikter utan att idiotförklara dem.
     
    Det scenario som redovisas är inte redan motbevisat av mätningar.
     
    PS. Artikeln går att läsa i 200% förstoring. DS.
     

  55. Ingemar Nordin

    Perfekt #54,

    Jyllans-Posten har haft klimathotsskeptiska artiklar förr, t.ex. här

    http://www.jyllands-posten.dk/protected/premium/indblik/ECE5273840/forskere-katastrofer-styrer-klimadebatten/

    Om man tittar på vetenskapsartiklar så ser man att de har både pro-CAGW och skeptiska artiklar. De fyller därmed sitt publicistiska ansvar genom att låta olika åsikter komma fram.

  56. LBt

    Gun #38,
    håller helt med.

  57. Var tvungen att stanna uppe för att se om jag 8återigen) hade rätt.
    Ny platå eller rentav återfrysning på gång i arktis.
    http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/arctic.sea.ice.interactive.html
    Det är iofs en mycket liten förändring, men med tanke på temperaturerna i havet och luften skulle jag nog tro att vi minst får se en platå igen.

  58. Hemkommen från semester klickar jag på inläggets länk till Anders Bollings artikel och får meddelandet ”Sidan kunde inte hittas på DN.se”. Aha jag måste nog vara inloggad. Men får samma meddelande. Hm. Kollar DN i pdf-version. Söker på Arktis. Finns inte. Använder adressen http://www.dn.se/nyheter/vetenskap och får napp! Där finns ju artikeln. Men det var bara inledningen. Klick på Läs mera ger svaret ”File not found.”
     
    Tanken slår mig att Anders Bollings artikel publicerades av misstag och att den nu tagits bort. Har den censurerats? Kan verkligen det stämma?

  59. Thomas P

    Hans #58 Länken fungerar utmärkt för mig.

  60. Nu hittade jag artikeln. Fungerande länk (just nu) är http://mobil.dn.se/nyheter/vetenskap/mindre-issmaltning-i-arktis-i-ar/. Är det så att DN inte hunnit ta bort den där än? 

  61. #59 Nu fungerar den även för mig. Vad bra.