To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Det låter som i Sverige. Kostnadshöjningar går alltid igenom om det drabbar bilister. Se bara på trafikförsäkringsskatten.
Så när de släpper ut minst ska de ändå betala för utsläpp ?
Byråkrati i sin finaste form.
Exempel på ännu en diffus skattebas. Det ska bli intressant att se hur systemet ska hanteras tekniskt. Ska man ha en koldioxidmätare på varje parkeringsplats?
Beställning av meddelande om kommentarer.
Eftersom världens betongproduktion släpper ut nästan lika mycket co2 som alla världens bilar skulle man väl även kunna tänka sig en co2-skatt baserat på storleken på våra boenden??
😉
Peter
Eftersom betong upptar samma mängd CO2 under sin livstid borde då betongskatten ge en årlig tillbakabetalning, så skatt återgår till den skattskyldige i samma takt.
Eller?
Peter(5)
Ge inte det gröna byket mer skattebas
Tydligen skall en kader av P-vakter gå omkring med en lista över alla bilars i orealistiska körcykler framräknade förbrukning och CO2-utsläpp. Många bilar kommer rimligen att saknas i listan – eller buntas ihop på mer eller mindre vaga grunder. Ingen hänsyn lär tas till hur de faktiskt används. Det totalitära draget inom AGW-tron blir allt mer framträdande.
Tege
Tege #8
Jag tror inte att det handlar om ett totalitärt drag.
Det handlar mer om att våra politiker är duktiga på att pejla oppinionen.
Klimatet är i fokus nu och då är allt tillåtet om det påstås främja klimatet.
För några år sedan handlade det mer om löneskillnader mellan rika och fattiga och miljövård kontra industriell utveckling.
Nu är alla överens om att det bara handlar om att hindra klimatet från att ändra sig. Annars blir vi alla förlorare.
Kanske dags att bilda ett Klimatparti. Ett parti som lovar att ta tag i klimatet och därmed hindra världen från katastrof… 😉
Låter lika begåvat som att ha högre p-avgift för bilar med dubbdäck som dom pratat om i Stockholm. Det borde vara tvärtom om det skulle följa någon logik, parkerade bilar har inga utsläpp och sliter inte på gatorna.
Jag skulle tänka mig att betala en P-avgift om avgiften gick till att parkera MP utanför 4% spärren.