Världens bästa klimatposters

Projektet Good 50×70 syftar till att använda reklam för att ”göra världen lite bättre”. Sju stora organisationer, bl.a. Amnesty och WWF har skrivit sju sammanfattningar av lika många stora problem i världen. Kreatörer har sedan skickat in sina bidrag och 30 posters i varje kategori har valts ut och kommer att ställas ut i Milano och tryckas upp i en katalog.
En av kategorierna är förstås Global Warming. Stereotyperna haglar. Som reklammänniska kan jag inte annat än skämmas för mina kollegor.
”It’s time for our industry to give us something back”, står det på Good 50×70 webbplats. Synd att detta något ska vara rena skiten.
Nedan ser du några exampel på klimatsmart reklam. För att se fler – besök Good 50×70 webbplats.
1. Protect the earth, turn off the light. Miguel Peixoto. Portugal.
(Ett lysande exempel på okunnigheten bland gemene man. För övrigt är det en bra idé att gå tillbaka till medeltidens mörker.)
protect the earth
2. Awareness can save the earth. Fulvio G.m. Vignapiano. Italien.
(Yep, som vi alla vet så håller pingvinernas Antarktis på att smälta.)
pingvin awareness
3. Prepare to migrate. Handoko Tjung. Indonesien.
(Äntligen någon som fattat att djurlivet kan anpassa sig till klimatförändringarna.)
prepare to migrate
4. Simple math. Juliana Estrella, Leandro Oliveira. Brasilien.
(Antikapitalismen på enklast möjliga sätt?)
simple math
5. Your indifference. Giulia Cavazza. Italien.
(Vänta lite nu, om det är sälarna vi bryr oss om, varför då skydda isbjörnarna?)
your indifference

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Laban

    När det gäller nummer 1 ska man inte lämna propagandamakeri och världsförbättring till människor som inte kan stava till light i sitt tävlingsbidrag! 🙂

  2. Christopher E

    Skarpsynt, Laban! Jag nickar ödmjukt som missade det…

  3. Lars

    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/05/19/AR2008051901783.html

  4. Fast man skall väl inte hacka på reklammakare. Deras uppgift är ju, i den mest ursprungliga av bemärkelser, att påverka folk känslor med de medel som står till buds. Vilket de ju gör ganska effektivt.
    Det är uppdragsgivarna och beställarna man skall hacka på för att de använder falska premisser eller ohederliga metoder. Och det är det många inom den politiska och PK-svängen som gör. Det är dom som måste kläs av …

  5. thomass

    Jonas N, precis. Det är det maggie sysslar med. Hon försöker använda känslor för att påverka människor.
    Maggie, du skriver: ”Äntligen någon som fattat att djurlivet kan anpassa sig till klimatförändringarna”
    Kan de? Har du bevis för det? Vet du alltså hur stor klimatändringen kommer bli? Då är du helt unik i världen. I jordens historia har det skett otaliga utrensningar av djurarter pga naturkatastrofer. Hur vet du hur djuren kommer reagera denna gång?

  6. Jonas: Tyvärr är det inte reklambeställarna som utformar budskapet. De kommer bara med en brief, en uppgift som ska lösas. Sen är det upp till kreatörerna att föreslå en lämplig lösning. Det finns tyvärr en uppsjö av dålig reklam.
    thomass: Som vanligt försöker du läsa saker mellan raderna. Det är bara tröttsamt.

  7. Maggie, allt det du säger är underförstått.
    Men vi har inte reklambyråer för att leverera svar på svåra vetenskapliga frågor, eller politiskat kontroversiella. och ingen förväntar sig heller att få ’sanningar’ levererad på annonspelare eller i tunnelbanan. Dessbättre!
    Thomass, Jag tycker inte Maggie kommer med speciellt mycket känsloargument. Att uttrycka egna känslor är inte samma sak. Och är inte du den som kommer med ’BigOil’ mm emellanåt!? Helt utan innehåll?

  8. Jonas N: Du har naturligtvis helt rätt. 🙂

  9. L

    Jonas, reklam är de enda budskapen i media som förväntas vara sanna. Det finns lagar om sånt och konkurrenter som ser till att dom följs. Långt ifrån tidningarnas lögner och halvsanningar som kallas tryckfrihet.

  10. L, Du syftar på att man inte får marknadsföra produkter under falska förespeglingar!?
    Ja tänk om politikerna tvingades följa samma strikta krav på verifierbar funktionalitet och prestanda i sin marknadsföring som vilken ’krämare’ som helst. Då finge de inte många ord sagda!
    Tänk vilket harmonsikt och behagligt samhälle det skulle vara …
    😉

  11. L

    Ja, i princip allt utom politiska partier omfattas av marknadsföringslagen. Även reklam för tidningar, men där görs försök att kringgå det genom att annonsera löpsedeln, som betraktas som del av tidningens tryckfrihet. Om det är som när jag var i branschen.
    Politiker kan inte straffas för vilseledande reklam förrän dom ska omväljas…

  12. Ja, om man nu menar att det är ett ’straff’ för att man orättmätigt skaffat sig makt över och tillgång till medborgarnas medel, ifall man sen inte får fortsätta fyra år till.
    🙂

  13. thomass

    Maggie skriver: ”Som vanligt försöker du läsa saker mellan raderna. Det är bara tröttsamt.”
    Men…. det är ju precis vad du gör hela tiden… Du menar att det är ok och bra när du gör det men tröttsamt när jag gör det?

  14. L

    Thomass, har du inget bättre att göra än att trakassera andra?

  15. thomass

    Jonas N skriver: ”Och är inte du den som kommer med ‘BigOil’ mm emellanåt!? Helt utan innehåll?”
    Men vänta nu här. Vadå utan innehåll? Jag länkade ju till en tidning. Det är ju precis så som maggie gör hela tiden. Hon länkar till en tidningsartikel från någon tidning i någon del av världen. Du menar att man alltså inte kan lita på maggies länkar?

  16. thomass

    L, vadå trakassera vad menar du? Behandla andra som de behandlar dig har jag alltid lärt mig, eller var det tvärtom om…
    Allvarligt talat L. Jag behandlar information och argument på precis samma sätt som Maggie gör. Om du tycker det är trakasserier, eller oseriöst, så är vi åtminstonde två som ägnar oss åt sådant.
    Du får ursäkta maggie, men det är inget personligt mot dig, som jag säger, jag tar bara efter dig. Som en idol nästan…Näe inte riktigt.

  17. thomass: Om du tar efter mig så blir jag bara glad. För jag behandlar nämligen inte andra som de behandlar mig, utan som de själva förtjänar att bli behandlade. 🙂

  18. thomass

    Maggie skriver: ”Om du tar efter mig så blir jag bara glad. För jag behandlar nämligen inte andra som de behandlar mig, utan som de själva förtjänar att bli behandlade. ”
    Intressant teori. Och du är enväldig domare rörande vad människor förtjänar givetvis? Du låter nästa som en muslim,-)

  19. 4:an tog verkligen priset. Om industriell verksamhet, teknologi, energi och fordon innebör död så undrar jag vad motsatsen innebär.
    Människor som inte har tillgång till energi, teknologi, industrier eller transportfordon lever ju inte exakt det ljuva livet.

  20. 4:an tog verkligen priset. Om industriell verksamhet, teknologi, energi och fordon innebör död så undrar jag vad motsatsen innebär.

    Människor som inte har tillgång till energi, teknologi, industrier eller transportfordon lever ju inte exakt det ljuva livet.