Projektet Good 50×70 syftar till att använda reklam för att ”göra världen lite bättre”. Sju stora organisationer, bl.a. Amnesty och WWF har skrivit sju sammanfattningar av lika många stora problem i världen. Kreatörer har sedan skickat in sina bidrag och 30 posters i varje kategori har valts ut och kommer att ställas ut i Milano och tryckas upp i en katalog.
En av kategorierna är förstås Global Warming. Stereotyperna haglar. Som reklammänniska kan jag inte annat än skämmas för mina kollegor.
”It’s time for our industry to give us something back”, står det på Good 50×70 webbplats. Synd att detta något ska vara rena skiten.
Nedan ser du några exampel på klimatsmart reklam. För att se fler – besök Good 50×70 webbplats.
1. Protect the earth, turn off the light. Miguel Peixoto. Portugal.
(Ett lysande exempel på okunnigheten bland gemene man. För övrigt är det en bra idé att gå tillbaka till medeltidens mörker.)
2. Awareness can save the earth. Fulvio G.m. Vignapiano. Italien.
(Yep, som vi alla vet så håller pingvinernas Antarktis på att smälta.)
3. Prepare to migrate. Handoko Tjung. Indonesien.
(Äntligen någon som fattat att djurlivet kan anpassa sig till klimatförändringarna.)
4. Simple math. Juliana Estrella, Leandro Oliveira. Brasilien.
(Antikapitalismen på enklast möjliga sätt?)
5. Your indifference. Giulia Cavazza. Italien.
(Vänta lite nu, om det är sälarna vi bryr oss om, varför då skydda isbjörnarna?)
Det är uppdragsgivarna och beställarna man skall hacka på för att de använder falska premisser eller ohederliga metoder. Och det är det många inom den politiska och PK-svängen som gör. Det är dom som måste kläs av …
Maggie, du skriver: ”Äntligen någon som fattat att djurlivet kan anpassa sig till klimatförändringarna”
Kan de? Har du bevis för det? Vet du alltså hur stor klimatändringen kommer bli? Då är du helt unik i världen. I jordens historia har det skett otaliga utrensningar av djurarter pga naturkatastrofer. Hur vet du hur djuren kommer reagera denna gång?
thomass: Som vanligt försöker du läsa saker mellan raderna. Det är bara tröttsamt.
Men vi har inte reklambyråer för att leverera svar på svåra vetenskapliga frågor, eller politiskat kontroversiella. och ingen förväntar sig heller att få ’sanningar’ levererad på annonspelare eller i tunnelbanan. Dessbättre!
Thomass, Jag tycker inte Maggie kommer med speciellt mycket känsloargument. Att uttrycka egna känslor är inte samma sak. Och är inte du den som kommer med ’BigOil’ mm emellanåt!? Helt utan innehåll?
Ja tänk om politikerna tvingades följa samma strikta krav på verifierbar funktionalitet och prestanda i sin marknadsföring som vilken ’krämare’ som helst. Då finge de inte många ord sagda!
Tänk vilket harmonsikt och behagligt samhälle det skulle vara …
😉
Politiker kan inte straffas för vilseledande reklam förrän dom ska omväljas…
🙂
Men…. det är ju precis vad du gör hela tiden… Du menar att det är ok och bra när du gör det men tröttsamt när jag gör det?
Men vänta nu här. Vadå utan innehåll? Jag länkade ju till en tidning. Det är ju precis så som maggie gör hela tiden. Hon länkar till en tidningsartikel från någon tidning i någon del av världen. Du menar att man alltså inte kan lita på maggies länkar?
Allvarligt talat L. Jag behandlar information och argument på precis samma sätt som Maggie gör. Om du tycker det är trakasserier, eller oseriöst, så är vi åtminstonde två som ägnar oss åt sådant.
Du får ursäkta maggie, men det är inget personligt mot dig, som jag säger, jag tar bara efter dig. Som en idol nästan…Näe inte riktigt.
Intressant teori. Och du är enväldig domare rörande vad människor förtjänar givetvis? Du låter nästa som en muslim,-)
Människor som inte har tillgång till energi, teknologi, industrier eller transportfordon lever ju inte exakt det ljuva livet.
Människor som inte har tillgång till energi, teknologi, industrier eller transportfordon lever ju inte exakt det ljuva livet.