24 timmar i luften


Värdelöst, men kul vetande…

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Mats Frick

    Coolt! Källan finns här.

  2. Anders L.

    … och så finns det folk som tror att flyget skulle kunna ha någon global miljöpåverkan.

  3. …och Anders L verkar tro att prickarna på kartan är naturlig storlek…

  4. Gunnar Littmarck

    Anders L
    Om alla plan utrustades med torris eller silverjodid, kunde de som för tillfället befinner sig över moln på väg mot hav under eftermiddag, beordas urvattna molnen till gagn för odling samt en kraftigt ökad värmutstrålning..
    Då kan du börja snacka om mänsklig klimatpåverkan..
    Byter du till förmiddag så skjuts nästa istid fram.
    Allt kan betalas genom den ökade odlingsmöjligheten, i kombination med den nya bioodlingduken för öknar som dessutom ändrar albedo till samma som is (detta gäller om man oroas för globalwarming)
    Fast det är ju klart, då kan vi inte hota mänskligheten med en domedag om inte….
    Kanske måste många av dagens atteister få ett nyt hot för att inte själsligen falla sönder.

  5. Vilken härlig liten film!!!

  6. Mats Frick

    Gunnar – Man har prövat det tidigare men med tvivelaktigt resultat. Det vore dock intressant att ge flyget uppgifter bortom transporter.

  7. Gunnar Littmarck

    Nej inte tror jag heller att det fungerar att lösa upp orkaner med silverjodid.
    Jänkarna slutade med konstbevattning från flygplan som urvattnade moln, då det blev mindre regn på andra platser (Mexico)
    Kineserna är nu de som mest använder molnurvattning  i konstbevattningssyfte.
    Såklart även för att kunna hålla Olympiader i den mest regnfrekventa årstiden.
    Frusen co2 (torris) användes före flygradar blev tillräckligt bra för att lösa upp dimma på flygplattser.
    Mats du som har blixtsnabba källsöksmetoder ( jag snubblar hela tiden på min usla stavning)
    Kolla en relativt ny Nasa rapport som visar att det regnar mest på tisdagar….
    Visst fan kan vi ändra dygnets molnighet… jag har inte hybris.
    O.K. lite hybris då…
    Hur kul för nordeuropeiska bönder, med uppodling av alla öknar…

  8. Mats Vad hade du i åtanke då?
    Flyget är nog så optimerat och slimmat och snålt som det öht går. Det är nog inget större flygbolag som har fått ekonomi i att operera passagerartrafik, dvs inte över hela bolagets livstid. Vinsterna är obefintliga (ofta negativa) och har accumulerat inte förmått att betala av investeringskostnaderna.

  9. Mats Frick

    Jonas N -Jag har inget särskilt i åtanke, fritt tänkande liksom…

  10. Johnny

    Nu blir jag rädd, dom där planen är ju större än städerna de flyger ovan.

  11. Gunnar Littmarck

    Jonas:
    Flyget är i ekonomiskt avseende som vissa av de största entreprenadmaskinerna, de går inte ihop, men ger totalt sett lönsamhet.
    Jag tror som Virgins ägare:
    Kortdistansflyget kommer få alla sina intäkter genom annat än biljettpris.
    Jag blev förvånad för några tiotal år sedan, då jag såg att många bilhandlare i USA fick hela vinsten i sidoförsäljning, viktigast försäkringar.
    Dagens bensinstationer har inte lönsamheten i drivmedelförsäljning.
    Att de flesta av världens regimer vill ha ett nationellt flygbolag, har såklart satt marknadskrafter ur spel.
    Kolla alla larviga Afrikanska länder med eget flygbolag.
    Hur lönsamma är de?
    Hur som helst har det allt ökande trafikflyget sett till att stora delar av atmosfären på 10Km höjd, ofta trafikeras, det borde gå att utnyttja på fler vis.
    Molnurvattning till konstbevattning är troligen billigast med luftvärnskanoner, så tycks Kineserna allt mer lösa frågan.
    Att det krävs partiklar för att bilda moln är ju känt, att rätt mättade moln kondenserar tidigare med både silverjodid och frusen co2 är sant med.
    Fabriksskorstenars partiklar ser ju till att Lördagar är soligast i de områden fabriker stänger på fredag och tisdagar är regnigast då de startar upp igen på måndag..
    Jag fattar inte varför inte detta ska utnyttjas?
    Om bara moln mot hav urvattnas, blir inga landområden drabbade av torka.

  12. Gunnar, jag tror du talar om vinst i meningen bokslut/årsredovisning.
    Jag syftar på pengarna som betalats ut i utdelningar jfrt med hur mycket aktiägarna har fått stoppa in totalt. Totalt över bolagens existens.
    Alltså, ifall de som stått för fiolerna har fptt tillbaks sina pengar. Totalt, och över tiden!
    Och jag tror inte att något stort flygbolag över sin hela existens har levererat vinst, dvs betalar tillbaks mer än investeringskostnaden.
    (Jag vet dock inte om detta även gäller de nya nischade lågprisbolagen)

  13. Labbibia

    OT
    Kanske dags för lite mentalt flygande?
    Lyssna på den här tjejen…….om man inte får rysningar av hennes röst så har man ingen känsla för musik överhuvudtaget……enligt min högst personliga åsikt förstås!
    http://www.youtube.com/watch?v=FzQQ3Z_CNvc

  14. P.Persson

  15. Gunnar Littmarck

    Jonas:
    Flyget är i ekonomiskt avseende som vissa av de största entreprenadmaskinerna, de går inte ihop, men ger totalt sett lönsamhet.

    Jag tror som Virgins ägare:
    Kortdistansflyget kommer få alla sina intäkter genom annat än biljettpris.

    Jag blev förvånad för några tiotal år sedan, då jag såg att många bilhandlare i USA fick hela vinsten i sidoförsäljning, viktigast försäkringar.

    Dagens bensinstationer har inte lönsamheten i drivmedelförsäljning.

    Att de flesta av världens regimer vill ha ett nationellt flygbolag, har såklart satt marknadskrafter ur spel.

    Kolla alla larviga Afrikanska länder med eget flygbolag.
    Hur lönsamma är de?

    Hur som helst har det allt ökande trafikflyget sett till att stora delar av atmosfären på 10Km höjd, ofta trafikeras, det borde gå att utnyttja på fler vis.

    Molnurvattning till konstbevattning är troligen billigast med luftvärnskanoner, så tycks Kineserna allt mer lösa frågan.

    Att det krävs partiklar för att bilda moln är ju känt, att rätt mättade moln kondenserar tidigare med både silverjodid och frusen co2 är sant med.

    Fabriksskorstenars partiklar ser ju till att Lördagar är soligast i de områden fabriker stänger på fredag och tisdagar är regnigast då de startar upp igen på måndag..

    Jag fattar inte varför inte detta ska utnyttjas?

    Om bara moln mot hav urvattnas, blir inga landområden drabbade av torka.