Tillståndet i miljön

Skärmklipp
I tisdags den 3/5 deltog jag som föreläsare och debattör i LVI/Svenska Miljöinstitutets seminarium ”Tillståndet i miljön” på Hotell Rival i Stockholm. Tillställningen genomfördes för sjunde året i rad och var nu rekordstor med nästan 350 deltagare.
Här är grundsidan och IVL:s redovisning av dagen
Flera seminarier/sessioner genomfördes. Jag deltog aktivt som talare och debattör i seminariet Vindkraften möter motstånd. Paneldebatten genomfördes mot bla Sven Jonsson, Näringsdepartementet, Annika Helker Lundström, VD för Svensk Vindenergi samt Tomas Kåberger, GD för Energimyndigheten. Debatten gick mycket bra enligt min mening.
Jag sitter längst till höger på bilden på paneldebatten
Läs  också under bilden vilka argument som användes
Jag talade också en del med Professor Lennart Bengtsson, som också var föreläsare i klimatsessionen, en mycket trevlig person. Hans föredrag var synnerligen nyanserat. Vi delade också uppfattningen avseende vindkraft och kärnkraft.
Här finns presentationerna som användes av föreläsarna under dagen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Peter J

    Finns det något om det här på Stockholmsinitiativets sida? Jag kommer inte ens in på den. Ligger den nere tillfälligt?

  2. Kristoffer Lager

    @Jonny
     
    Tittade på Jonnys PDF från föredraget. På sidan 3 finns det bilder på en skylt från en byggarbetsplats . Osäker på vad han vill säga med bilden, men så vitt jag förstått så är det lag på att byggarbetsplatser måste ha varningsskyltar, samt att man måste bära skyddsskor, skyddshjälm och varselkläder på en byggarbetsplats.
    Nu är bygget avslutat, vindkraftsparken i drift, och skyltarna togs ner för ett par veckor sedan.
     
    Jag var inte på mötet, så jag vet inte vad Jonny sade. Men jag har svårt att tänka mig att han visade bilderna och berättade hur duktiga byggarna var som följde lagen och satte upp varningsskyltar.

  3. ThomasJ

    Vem kommer att ta ansvar för förlorade fastighetsvärden?
    Problemet har iaf uppmärksammats här, följ länken på sidan -> en rätt
    stor pdf-fil av en mäklartidning. Läsvärd.
    http://vildmarken.wordpress.com/2011/05/06/fastighetsmaklarna-borjar-reagera/
    Mvh/TJ

  4. ThomasJ

    I vad mån har repp:en från ’Näringsdepartementet’ (sicket hån!), Sven Jonsson var det vá, över huvudtaget BRYTT sig om att titta & läsa lite över kanten som kringgärdar detta departement (oxo)? Nedan länk har angivits i annan tråd, men den tål banne någons upprepas:
    http://notrickszone.com/2011/05/05/wmf-ecb-and-eu-certify-that-energy-sustainability-fiscal-non-sustainability/
    Viktigaste avsnitt finns på sidorna 24 – 25 i memot (=avtalet). Har Jonsson, Johansson, Carlgren, Olofsson, Reinfeldt, Borg, Hjälmen m.fl. helt filtrerat bort dessa uppgifter? I så fall med vilket mandat?
    Carlgrens våta dröm är ju att instifta en ’feed-in-tarif’ [FIT] även i Sverige med förlängningen, via internationaliseringen av el-certen, till minst övriga Skandinavien. Det är bara att hoppas på Finnarna (Bertel !  🙂 ) att de får igång sin O3:a så snart som möjligt.
    Det gör ph**n tá mig ont i mitt Land!
    Mvh/TJ

  5. Bertel

    ThomasJ # 4
    Tack, men jag stannar vid den Svenska myllan(trots ”sinneslö” energipolitik), där mina barn och barnbarn gör sina avtryck i dess yta.   😉

  6. ThomasJ

    Bertel #5: Leder till anledning att träffas/språkas – öga-öga – igen…
    Dina /barn/barnbarn behöver du inte bry dig om (förutom ditt egna ego), de klarar sig bättre än du oroar dig för… 😀
    Mvh/TJ

  7. Peter Stilbs

    Bra jobbat, Jonny.

  8. Bertel

    Jonny
    Fick du medhåll för dina synpunkter gällande vindkraft? under debatten,eller kompakt motstånd?

  9. Jonny, 
    enligt reportaget påstår Annika Lundström, Sv. Vindenergi, att vindkraften från Pite Markbygden skall förse hela transportflottan i Sverige med ”bränsle”.  Det uttalandet bör synas ordentligt,  räknas igenom med tidsperspektiv, kostnader för tillförlitlig elleverans (reglerkraft) och omställningskostnader för 3 miljoner motorfordon.  Enligt bilbranschen dröjer det 30 år innan nuvarande bilpark kan påbörja konvertera till eldrift.  Skriv gärna en artikel med Radetzki i SvD om detta.  Enbart fakta och hållsamma kalkyler har en möjlighet att punktera Carlgren,  Kåberger m fl.

  10. Michelangelo

    Räknar man in alla parametrar synes det mig ganska klart att miljövänlig vindel bäst sker från Vindelälven.
    Acceptansen bland berörd befolkning kring elkraftsutbyggnad är dessutom större för vattenkraft än vindkraft. Tvärtemot hos våra beslutsfattare och vissa lobbystarka särintressen i huvudsak boende i storstäder (Fjollträsk bl.a.).
    Dags att exploatera vindelälven nu, och låta vindkraften med dess miljöförstöring från ”vagga till grav” stå tillbaka några år tills den är till fullo utvärderad.

  11. Kristoffer Lager

    Jag testar igen.
     
    Jonny, vad var meningen med att visa bilder på varningsskyltar från en byggarbetsplats? Ännu mer underligt blir det när bilderna uppenbarligen visats efter att skyltarna tagits ner.