Termostaten i Cairns

tropicalsky
Jag tänkte fortsätta att fundera över Willis Eschenbach termostatprincip som presenterades igår. För någon vecka sedan var jag i Cairns i nordöstra Australien som ligger på 16,55 graders sydlig bredd, dvs väl inom tropikerna som begränsas av den tjugonde breddgraden. Det var varmt och fuktigt. När man går ut tidigt på morgonen är temperaturen mänsklig, men precis som gårdagens graf visade så tilltar värmen snabbt när solen gått upp och klockan åtta känns värmen nästan outhärdlig. Fuktig, tryckande som i en ångbastu. I mitt fall var det dags för frukost och ett luftkonditionerat hotellrum. Sen söker man sig trots allt ut och finner att vinden har tilltagit, en tilltagande balsamisk bris från havet. Ett hav som alltid tycks befinna sig kring 27 grader, plus minus en eller två grader. Det blir liksom inte varmare och molnen tornar upp sig mot eftermiddagen. Mot kvällen, när mörkret lagt sig startar ett vidunderligt skyfall som man bara kan uppleva i tropikerna. På restaurangen som ligger under en kraftfull markis flyr folk in under fast tak. Det liknar ett vattenfall som dånar ner på trägolvet och restaurangpersonalen rusar och försöker rädda vad som räddas kan. Där sitter man i kortbyxor och pikétröja och känner för första gången en viss svalka mot huden. Energi som byggts upp av solen i zenit, har omvandlats under en timmes urladdning av Guds nåde. Var skedde? Energin som laddats oupphörligt under dagen stiger som vattenånga, luften blev som en jättelik vattenfylld ballong som lyfts för att som på ett trollslag spricka när trycket sjunker och allt faller som från en sprängd kraftverksdamm, rakt ner på jorden. Och all den energi som lyfte vatten, av en volym som säkerligen motsvarade Storsjön, 1000 meter upp luften, bör ha fortsatt ut i stratosfären, puts väck. Sedan följer ett lugn, molnen skingras, månen lyser, och stjärnorna på sammetshimlen. Nästa dag spelas åter samma Wagneropera upp i Cairns, och det slutar alltid med att den feta damen arbetar upp sig till ett dundrande crescendo för att åter falla död ner på marken under violoncellernas smäktande toner.
Jag drog mig till minnes en story som jag tror jag läste på just Whats Up With That, och jag tror av just Willis Eichensbasch, för kanske tre eller fyra år sedan. Jag önskar jag kunde ge er en länk, men den var alltför anekdotisk för att ens kunna söka efter. Berättaren föreställde sig havets yta som ett stort golv. På golvet föll damm, som virvlade runt och ömsom byggde små högar, dammtussar eller dammsträngar som vi alla känner till. I rummet fanns en dammsugare som åkte runt automatiskt och sög upp dessa dammtussar när de nått en viss storlek, blivit besvärande stora. Dammet från dammsugaren skickades sedan ut ur rummet, dvs som energin försvinner ut i rymden. Nu föll plötsligt mer damm i rummet i detta abstrakta experiment, dvs en förskjutning i balansen av damm, eller som liknelsen avser att beskriva, mer värme i systemet, återstrålad energi. Dammsugaren stötte därmed på fler dammhögar som nått en viss storlek, och sög upp dessa. Dammsugaren som suger upp dammtussar är naturligtvis just ett sådant där tropiskt regn, som jag upplevde i Cairns. Värmen steg och energin skickades upp mot högre höjder medan vattnet föll tillbaka mot jordens yta, för att åter evaporera och stiga under dagens stekande sol, sugas upp. Berättelsen om dammsugaren lät alltför enkel och självklar när jag läste den och tänkte, kanske något korn av sanning, men alltför simpel för att vara giltig. Nu när regnet dånade ner över Cairns marina så kom berättelsen tillbaka, dammsugaren är i gång. Kanske är en länspump bättre som liknelse, när nivån överstiger ett kritiskt läge på skeppets durk startar pumpen och slungar vattnet rakt ut i Oceanen (rymden).
Vi var naturligtvis tvungna att snorkla en dag på stora barriärrevet. Med tanke på att Australien haft en ovanlig värme den sista tiden frågade jag kaptenen hur varmt det var i vattnet och han svarade utan att blinka 28 grader. Det är liksom 28 grader i vattnet på dessa breddgrader på sommaren, 25 på natten, 28 på dan. Om man ser på temperaturutvecklingen över världshaven i det tropiska bältet, enligt UAH, så som den visas på Climate4you, kan man se att den i stort legat oförändrad sedan 1979, med stora variationer mellan åren. När ytvattnet når 28 grader i tropikerna börjar det evaporera och ta med sig energin uppåt, eller skicka det mot polerna. Det finns en motståndskraft, en självreglering, en termostat i systemet som verkar per automatik. Det kan vara både fyrtio och femtio grader över land om luften står stilla, men jordens yta  består till 70% av vatten som jämnar ut temperaturen.
NOAA SST-Tropics GlobalMonthlyTempSince1979 With37monthRunningAverage
Det finns säkerligen många som opponerar mot denna enkla förklaring, men nog är det otroligt att se hur mycket energi som kan förvandlas i ett enda tropiskt regn.
Jag tror på denna mekanism, men man undrar då det såg ut under andra tider då det var en eller flera grader varmare på jorden globalt. Jag antar att det inte var 32 grader vattnet utanför Cairns, utan då som nu ca 28 grader under dagen. Mer regn över Australiens öknar, liksom Saharas, varmare i Arktis och Antarktis, men jag ser inte hur folk i tropiska länder dog ut på grund av hettan. Vi har ju fått oss berättat att det är människor i fattiga länder, läs ”länder mellan vändkretsarna (utom Nordkorea)” som drabbas värst. Mot bakgrund av de fruktansvärda konflikter som skördar tusentals liv i Centralafrikanske republiken och Syrien så känns det mer än magstarkt att peka på kommande klimatförändringar som det stora hotet.
Och människor i Arktis, de som också skall drabbas, vad säger de? I ett program från BBC (ja faktiskt BBC) i söndagskväll ”Bruce Perry in Greenland” ar jag med mig ett citat från en jagande inuit på Nordvästgrönland. Där fick vi förvisso en del floskler om klimatförändringarna, men Perry står för något rakt och ärligt i sina reportage”. Frågan var om en tillvaro som jägare kan vara möjlig på Grönland med de pågående klimatförändringarna. Svaret från den Inuit som Perry följde med ut på säljakt var att”
”Jag ser miljöorganisatationerna som ett större hot mot min tillvaro än klimatförändringarna”

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Mats G

    Jag håller med Inuiten.

  2. bom

    ” Mot bakgrund av de fruktansvärda konflikter som skördar tusentals liv i Centralafrikanske republiken och Syrien så känns det mer än magstarkt att peka på kommande klimatförändringar som det stora hotet.”
    Lysande LJ vad gäller atmosfärsfysiken men när det gäller människofiendens prioriteringar naivt. Mänskligheten måste ju ”reduceras” anser ”dom som bestämmer” så för dem är det grymma slaktandet i CAR en positiv företeelse sorgligt nog!

  3. Thomas P

    ”Vi har ju fått oss berättat att det är människor i fattiga länder, läs ”länder mellan vändkretsarna (utom Nordkorea)”
    Jag förstår att det där bara var ett försök att flörta med högerfolket här, men tittat på en karta var Nordkorea befinner sig någonstans, Lars?

  4. bom

    Besserwissern är vaken ser jag!

  5. Peter Stilbs

    Tack, Lars – välskrivet, som vanligt. En person som tidigare bodde i Afrika berättade om liknande dagliga upprepningar av eftermiddags-skyfall.
    Om oceantemperaturerna – jag bevistade för ca 2 år sedan ett föredrag på MISU på Stockholms Universitet. Det var Pierrehumbert, en kändis inom klimatforskningen (har bl.a. skrivit en tjock bok för ett par år sedan). En stor del av föredraget handlade just om att oceantemperaturerna inte kan överstiga ca 30C – avdunstningen och den därtill kopplade nedkylningen av vattnet reglerar det fullständigt – dvs via en stark negativ återkoppling. Han visade också ett slående diagram.
    Det hela framställdes som allmängods numera inom meteorologin och oceanografin, men jag har faktiskt aldrig stött på det i skrift.
    Någon som vet mer ?

  6. bom

    Ja ja det är ju viss skillnad på ca 23,5 grader och demarkationslinjen i Korea som följer 38 grader. Vändkretskravet på zenitläge till trots så fungerar säkert termostaten i någon mån även vid högre gradtal än 23?

  7. Bim

    Vackert beskrivet Lars.
    Jag har upplevt detsamma på Seychellerna som ligger 4 grader under ekvatorn, nästan mitt ute i Indiska Oceanen. Skillnaden, vad jag upplevde var att regnet föll alltid på morgonen. Temperaturen varierade mellan 24-27 grader. Vi hade en helt molnfri dag och då kändes solen nästan smärtsamt stickande, jag vet inte vilken temperatur som rådde just då.
    Jag tror absolut på teorin om termostaten vilket jag framförde här på TCS för något år sedan.
    Då fick jag Thomas P på mig som betraktade mig, närmast som en halvidiot. Men jag är ju bara en kvartsidiot. Så han hade fel som vanligt.

  8. Sören G

    ThomasP
    Jag läste det som att LJ menar att Nordkorea är undantaget som inte ligger mellan vändkretsarna. Inte att Nordkorea skulle ligga mellan vändkretsarna.

  9. bom #3
    Enligt min Atlas befinner sig Nordkorea utanför vändkretsarna, men du kanske har en annan glob än jag

  10. Sören G,
    Rätt uppfattat. De flesta s.k. fattiga länder tycks ligga närmare ekvatorn, men det är i alla fall inte tänkt som en exakt siffra, det finns naturligtvis flera länder och regioner på mer nordliga breddgrader, och sydliga som är utvecklingsländer, i skrivandets hast kom jag att tänka på Nordkorea. Vad Thomas P gör är att ta på sig petimeterglasögonen i hopp om att finna något sakfel, och i sin iver tolkar han vad som borde vara kristallklart, helt fel.
    Ibland har han dock rätt och jag fel. Jag kan gärna erkänna att jag i grunden är konstnär, skriver ofta på känsla och missar ibland faktakollen, detta skulle kunna vara ett sådant fall, men är nu inte det.

  11. Ann L-H

    Lars J.
    Tack för intressant tema. Kan det ha varit den här essän av Eschenbach Du minns?
    http://wattsupwiththat.com/2009/06/14/the-thermostat-hypothesis/

  12. Bengt Abelsson

    Ett snabbt överslag: instrålning 1000W/m2 i 5 timmar ger 5 kWh eller 18000 kJ (per m2)
    Den energin räcker till att avdunsta 8 kg vatten eller 8 mm. Potentiell energi, för att lyfta denna massa säg 1000 m, är bara ( mgh) 80 kJ, försumbart i jämförelse med ångbildning.
    Att TP återigen gör en fågel borde vi ha lärt oss – försöka flytta fokus till något irrelevant och ovidkommande. Går det att lägga in något lämpligt fågelljud vid sådana tillfällen?

  13. Björn

    Trevlig och reflekterande reseberättelse. Egentligen är det svindlande när man betänker hur mycket vatten som lyfts upp i luften för att hänga där en stund som potentiell energi och sedan när det faller, övergår till rörelseenergi. Detta är ju den hydrologiska och termodynamiska processen som är en oundviklighet så länge det finns vatten och solenergi. Vad bidrar CO2 med i denna process? Obetydligt! Men som växtnäring är CO2 en nödvändig molekyl.

  14. Lasse

    Tack Lars för en bild från ett varmare klimat.
    På 80 talet så var det energikris och aktuellt med värmefångare. Då räknade vi på sjöars energiupptag och den balans som uppkommer när solstrålning, avdunstning, vind och omrörning påverkade sjön.
    En balans som var väldigt stabil, jämfört med solinstrålningen!
    Sent igår gick en intressant film om ett besök i Grönlands fjordar.(Dox: Expedition till världens ände )
    Samma öde som julexpeditionen-de fastnade i isen!

  15. Lasse

    #12 Bengt A
    #13 Björn
    Vad bidrar CO2 till i det hydrologiska kretsloppet frågar du.
    En stor björk kräver ca 400 l/dygn har jag lärt mig, vatten som transpireras.
    Om solen lyfter 8 kg per kvm (från en sjöyta) så motsvar björken ca200 kvm eftersom det är underskott av vatten och björkens rötter är effektiva!. Lika mycket som den skuggar?
    CO2 bygger björkar!

  16. Olaus Petri

    Bom, Lars och Thomas.
    Är det inte så att Nordkorea ligger inom vänkretsen som sammanbinder klimathotet?
    😉

  17. Lysande inlägg Lars och jag vill vidga det till att den koppling du gjorde på volley till Magnus inlägg igår är ett exempel på när denna blogg är som bäst. Samma grundläggande förlopp skildrat från två olika vinklar. Det blir man klokare av.

  18. HansH

    Utmärkt artikel…Man behöver inte vara inuit för att förstå…jag har lyckan att bo i ett naturreservat…och de enda som försökt industrialisera,turistisera,och forska sig galna här är di gröne….vi har attacker från vindstollarna..vi har forskare som lagt kvadratkkilometer skog under tak för att utröna försurningen, vi har attacker från gröna jobb som de försöker skapa på de mest absurda sätt…miljöfolk är liksom inte så populära i naturen här…de får sina applåder i innerstan.

  19. Istvan

    #12 B Abelsson
    …men alla vet ju redan att TPs fåglar (inlägg) har väldigt låg vikt – myggvikt.

  20. bom

    LJ #9 Ber få påpeka att #3 är författat inte av mig utan av vår Hausnörgler Herr Doktor Thomas Palm. Han besserwissade genom att peka på att vändkretsarna finns +/- 23 grader. Han försökte därigenom förklena Dig och kasta skugga över hela KU d v s köra en variant på sitt ”titta en fågel/fel-fel-fel-fel”.
    Fjärran vare mig ett sådant skojarbeteende!
    OT Nu är vindkraftsskojeriindustrin i gungning igen. Se Ny Teknik sid 4-5. Man har byggt verk utan avisning i hela Norrland och lurat sina långivare och oss alla med glädjekalkyler. Isproblemen försämrar kalkylerna med flera tiotals procent. Man har ljugit hela tiden och försöker nu gömma den generande sanningen för oss alla! Skojare!!!!!

  21. tty

    ThomasP #3
    En liten gåta: vem är det på den här bloggen som brukar anklaga andra för att vara besserwissrar när de påpekar att han har gjort ett sakfel men som själv hugger på minsta lilla antydan till en oklar formulering som ingen rimligen kan missförstå?

  22. Ann L-H
    nej, den var betydligt mindre ambitiös, men tack för tipset, mycket intressant artikel.

  23. Mikael W.

    Det är ju val i år 2014. Då kan det vara bra att veta vilka partier man ska rösta på om man är kritisk till FN och IPCC:s klimathotande. Jag hittar endast 3 politiker som uttrycker sig klimatkritiskt: 2 från Moderaterna (Lars Ericson och Lars Beckman) och 1 från SD Thoralf Alfsson).
    Supermiljöbloggen har skrivit negativt om 2 av dessa: Lars Beckman och Thoralf Alfsson. Thoralf har en egen blogg man kan besöka på: thoralf.bloggplatsen.se.
    Även Jan Ericson har en blogg: http://www.ericsoniubbhult.se.
    Kolla dessa bloggar innan ni väljer parti!

  24. Björn

    Lasse [15]; Du måste nog inse att det hydrologiska kretsloppet eller systemet inte är beroende av växter. Då skulle ju även människor och djur vara en del av kretsloppet, för vi som djuren dricker vatten och transpirerar. Nej, det hydrologiska systemet handlar enbart om vatten och energi som lyfter upp det och bildar moln och faller ut för att återigen övergå till vattenånga och molnbildning. Fotosyntesen behöver däremot för sin funktion mycket vatten, solenergi och CO2. Det är därför som jag liknar CO2 vid växtnäring, för CO2 är en av fotsyntesens viktiga ingredienser för att det överhuvudtaget någonting skall kunna växa.

  25. Peter Stilbs

    Jag hittade en artikel som just handlar om det jag skrev i #5 ovan – om att havsvattnet inte kan bli varmare än ca 30 grader C. Sök Google på
    Potential role of the ocean thermostat in determining regional differences in coral reef bleaching events
    Så hittar Du en PDF som kan laddas ner och läsas fritt

  26. Lasse

    #24 Björn
    Globalt så kanske du har rätt, men lokalt är växternas funktion inom vattentransporten betydelsefull.
    Av nederbörden så passerar ca 30-50% växterna.

  27. I de där varma länderna har de dessutom lärt sig sedan länge att man inte behöver vara ute i solen mitt på dagen och arbeta. Mad dogs and englishmen go out in the midday sun, om ni kommer ihåg.
    Jag har också varit i tropikerna, men jag verkar tåla hur mycket värme som helst, van bastubadare som jag är. Det är kylan här hemma som är jobbig. Egentligen är det omänskligt att bo mer än två vändkretsar från ekvatorn.
    På ett annat tema, lönnar måste vara något av det effektivaste solfångare som finns. Lägg dig under en stor lönn en riktigt varm sommardag och försök räkna bladen, filosofera lite över livet. Gör gott för själen!

  28. E.G

    Allt är bra:
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/jordens-uppvarmning-fortsatter/

  29. István

    #19
    Tydligen har jag fått en spökskrivare som använder min alias.
    Utom apostrofen över ”a” som jag vill ha men inte alltid får t.ex ner jag skriver på iPad.
    Kamrat. Byt alias!

  30. Jimmy

    # 28 E.G
    Så här tyckte de i Minnesota 2010, det gäller säkert denna vinter oxå.
    ”They say 2010 is the hottest year since 1863, but it´s the coldest winter in over a century”
    http://www.youtube.com/watch?v=xtWIzMY7Dqs
    (ja jag vet att jag är tjatig men rätt så kul är det i alla fall)

  31. cc

    Allt är inte bra:
    http://www.expressen.se/nyheter/forskare-ny-mini-istid-kan-vara-pa-vag-hit/

  32. Ingemar Nordin

    Så, vad betyder den här termostaten?
    Om den globala temperaturen ökar och ökar (låt oss anta det), så blir det samma termostat som verkar över allt högre och lägre breddgrader. Tills vi når en maxtemperatur i havet på 30 grader över hela jordklotet, inklusive polarhavet?
    Och sedan kan vi alla leva lyckliga precis som i tropikerna? 🙂

  33. DET var en vacker framtidsillusion Ingemar!

  34. Slabadang

    Ingemar N!
    Ttvärr räcker inte mängden solenergi ens dopad med grymt höga co2 nivåer plus förstärkningseffketer till för detta underbara scenarie, å så har vi ju dessutom dessa djävla nätter och årstider som inte verkar ge sig i första taget? Kan du inte författa en Agenda 22 där man sätter upp målsättningen att fördela solljuset och värmen mer ”rättvist” ? Kanske en ny ”flatning the earth” förening kan startas för att göra planeten till en snurrande pannkaka istället ? Wijkmans rymdspeglar kan väl alternativt omprövas för denna nya 22ans ambition? 🙂

  35. Slabadang

    Lars J!
    Ursäkta om jag är lite tjatig … men jag kan inte låta bli att uppmärksamma ditt sätt att berätta. Men i den här artikeln så tycker jag att ditt sätt att berätta hamnar på sina hemmahörande breddgrader. Läsupplevelsen liknar den behagliga stämmning jag relaterar till när man går i strandkanten med nakna fötter i den vita korallsanden totalt relaxad där och nu och i sakta lunk nu är på väg mot lunnchrestaurangen en bit bort där klockan och tider spelar mycket liten roll samtidigt som sinnena jobbar för högtryck i njutning.
    Jag vet inte riktigt vad dina nycklar består av när du berättar men du verkar ha en fantastisk känsla för att hitta ”rätt” upplevelser att beskriva för sammanhanget och vad som är centralt viktigt att uppleva tillsammans med dig när man läser. Det är din avvägning mellan att beskriva ”tillräckligt mycket” utan att snåla för att jag skall bli där med dig som blir unik, men samtidigt aldrig beskriva ”för mycket” eller bli övertydligt långsam så man börjar känna sig rastlöst och vill gå sin väg.
    Vi har vår Börje S med sin unikt roliga stil och ni båda borde överväga att använda ert språk för en större publik där berättartekniken ges sitt fulla utrymme och sätts i centrum. Vilken schanger du väljer tror jag spelar mindre roll det är berättartekniiken som är intressant och med din personlighet du verkar besitta så kommer vad som helst du anser dig vilja släppa ut till bokläsare vara mer än tillräckligt bra, Jag tror du kan lita på dig själv som recensent fullt ut och är nog betydligt mer självkritisk än den potentiella läsekretsen.
    Alltid kul att läsa dina alster.

  36. Gunnar Strandell

    Jimmy #30
    Jag tycker att din länkar träffsäkra och underfundiga.
    I den här tråden visar Lars och du att det finns kulturpersonligheter som inte svalt CAGW-budskapet, och det behövs en motvikt till alla de som gjort det. Det gör mig helt enkelt glad! 😀

  37. Tack för de vänliga orden Slabadang, kanske hade jag lite av den sköna tropiska känslan kvar i sinnet, trots att nordostan viner om knuten här på Gotland.

  38. Guy

    E.G #28
    ” Halten koldioxid i atmosfären är enligt Nasa större i dag än någon gång under de senaste 800 000 åren.”
    Plockade den här meningen ur artikeln. Är vi inte överens om att det har varit varmare på jorden än vad det är nu? Hur kan det vara möjligt när CO2 andelen är större än ”någonsin”?? Var det inte CO2 som skulle värma oss??
    Inenting tycks gå hem 🙁

  39. Slabadang

    OT men borde in i varje demokrats ryggrad och autonoma nervsystem!
    Putins bakgrund i KGB förklarar varför han idag ironiskt nog har den tydligaste policyn och linje gentemot ”aktivister”. Greenpeace Pussy riots och vad de än må heta så är det inte mot den ”sak” de påstår sig företräda utan det är beteendet i sig Putin har en principiell hållning emot och understryker att all opposition är välkomna så länge de följer de demokratiska tågordningarna rekryterar medlemmar och röster och ser till att de startar nya eller jobbar inom befintliga partier. Varför är detta så viktigt för just Putin?
    Det är på grund av KGBs insikt och strategi under kalla kriget där de förstod att den öppna toleranta demokratiska statens svaghet var att den tillät destabiliserande militanta krafter som inte följde eller respekterade de demokratiska spelreglerna och KGB satsade stenhårt på att legtimerade dessa rörelser för att försvaga och destabilisera sina demokratiska motståndare.
    När nu dessa element dyker upp på hans hemmaplan så smäller celldörren igen bakom bakom snopna Greenpeaceaktivister ty värdet av demokratisk stabilitet och dess regler att efterfölja förstår Putin bättre än någon annan idag och Putin om någon vet vem och vad som styr dessa krafter. För Putin blir de mer en restkonsekvens av gamla strategier och han fattar direkt vad det är han har att hantera. Är det nåt Putin förstår så är det hur man bibehåller stabilitet i ett system och nu tjänar han på det demokratiska.
    En sällsynt öppen intervju med Putin på RT som avhandlar stora och svåra frågor. Snowdens avslöjanden kommer på tal och det är inte svårt att nicka åt de principer han ger luft åt. Han är definitivt ingen stjärngosse men idag känns hans demokratiska kompass mer rätt än Obamas och Barossos?
    http://www.youtube.com/watch?v=33oIF-ggK5U
    Ska man lyssna till intervjun med Putin skall man nog först lyssna till Yuri Bezmenow roliga men samtidigt skrämmande föredrag från 1983 (avhoppad KGB agent ) för att förstå hur KGB tänkte och agerade. Få har begripit den fundamentala skillnaden mellan GRU den militära underättelsetjänsten och KGB (civil)
    http://www.youtube.com/watch?v=8fQoGMtE0EY

  40. Pelle L

    Bra skrivet, Slabadang #39 !
    Hoppas att du inte får träningsvärk av alla frågetecken du rätar ut.
    Börja med att värma upp med några ˜ och sedan stretcha med ett par § 🙂

  41. Olaus

    Jag bor sedan 11 år på breddgrad 16 i Thailand. Här har inte lyfts mycket vatten på ett tag.
    Sedan 2 dec har det varit ovanligt svalt och torrt. I dag på förmiddagen till exempel 11 grader Celsius. Prognoserna lovar ingen lindring i närtid
    Att temperaturen går ner mot 10 grader har jag upplevt några dagar tidigare men inte under så här lång period.
    526 kommuner i 44 län har förklarats som katastrofområden, vilket innebär att myndigheterna har tillstånd att distribuera överlevnadspaket i form av varma kläder. Värst är det i bergen på hög höjd, där minoritetsfolken bor. Där är det nollgradigt. Helikopter används där för distributionen.
    Ute i byarna ser jag dagligen på väg till jobbet bybor ligga sovande insvepta i filtar vid öppna eldar. Husen saknar som bekant anordning för uppvärmning.

  42. KF

    En liten survey om AGW.
    http://scef.org.uk/survey/index.php/524582/lang/en

  43. CC

    Expressens artikel om mini-istid som jag ironiskt kommenterade ovan, innehöll tycker jag en del som var intressant, bla solens inverkan på jetströmmarna. Finns det någon som kan utveckla detta, för mig låter det som om det hänger samman med en del extrema väderhändelser i nutid bla kylan i Amerika, här i Norrland för tillfället och exv i Thailand enl OLAUS ovan. Här finns ju mycket vetande.

  44. Jimmy

    # 28 E.G
    Jordens uppvärmning fortsätter enligt NOAA.
    USAs nedkylning fortsätter enligt NOAA. December 2013 var 2.04 F lägre än normalt.
    http://sunshinehours.wordpress.com/2014/01/15/2-04f-below-noaa-usa-december-2013-98-decembers-were-warmer/
    OMG We are all going to freeze to death.

  45. Guy

    Hufvudstadbladet (Hbl) rapporterar i dag om väderstatistik. Dom 9 varmaste åren är alla på 2000-talet + 1998 så blir det 10 varmaste åren.
    ”Fjolåret var tillsammans med 2003 det fjärde varmaste, enligt ocean- och atmosfärforskningen NOAA medan rymdstyrelsens Nasas klimatavdelning prickar in 2013 på delad sjunde plats.
    Man tycker dom borde kalibrera sina mätare så att dom åtminstone skulle få samma resultat!
    Avikelserna för temperaturen 2013 jämförs med, hör och häpna, perioden 1951-1980. Det var väl en överraskning :))

  46. Pär Green

    45 Guy 2014/01/23 kl. 10:50
    Man undrar lite till mans, när de skall de börja mäta utomhus?

  47. Är du fortfarande aktiv i Birdlife Sverige? Din politik stämmer inte med Birdlife International’s klimat policy!

  48. Gunbo

    Guy #45,
    ”Avikelserna för temperaturen 2013 jämförs med, hör och häpna, perioden 1951-1980. Det var väl en överraskning 🙂 )”
    Det blir ingen skillnad i avvikelsernas inbördes förhållande vilken jämförelseperiod man än väljer. Gradtalen blir naturligtvis högre med en äldre bas.

  49. Guy

    Gunbo #48
    Kanske jag inte förstår det här men jag trodde att man jämförde 2013 med medelvärdet för perioden 1951-1980. Gradtalen blir speciellt mycket högre med en kall bas. Dom kunde ju ha jämfört med 1930-1940 🙂

  50. Guy, säger du emot Gunbo där, att det alls inte behöver bli högre gradtal bara för att jämförelseperioden är äldre? 🙂 Alltså att den saken beror på temperaturen under jämförelseperioden, inte när denna inföll!
    I en annan tråd försker Gunbo förklara att han minsann har ett objektivt perspektiv på vad som är fakta,och på debatten och även varför den förs. Av någon outgrundlig anledningen är det alltid påstådda fel och övertramp bland någon skeptiskt sinnad som utgör ’kärnargumentet’. Alltid!
    Inte sällan helt uppdiktade övertramp. Eller moderna ’urban myths’ som finns att läsa på aktivistsajter, eller bara insinueras där. Som argument för … Vaddå? Att något argument som anförs av klimathotsanhängarna på ngt sätt skulle bli mindre fel, om man bara nämnet ngt (påstått) fel som gjorts av en icke-alarmist?
    Logiken är helt häpnadsväckande (frånvarande)! Tom ordet ’objektiv’ dras upp i sammanhanget!

  51. Gunbo

    Guy #49,
    ”Gradtalen blir speciellt mycket högre med en kall bas.”
    Ja, det stämmer, som jag också skrev men jag skrev också:
    ”Det blir ingen skillnad i avvikelsernas inbördes förhållande.”
    Det som jämförs nu är ju vilka år som varit varmast i förhållande till varandra. Man ser på följande diagram, där temperaturerna från Giss (med jämförelseperioden 1951-1980), Hadcrut (med jämförelseperioden 1961-1990) och UAH (med perioden 1981-2010), att topparna och dalarna följer samma mönster men ligger på olika nivåer:
    http://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:1979/plot/hadcrut4gl/from:1979/plot/uah
    Om man ändrar alla serierna till samma jämförelseperiod ser det ut så här:
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Satellite_Temperatures.png
    Det diagrammet slutar ca 2009 men det visar att basperioden inte har någon betydelse för de inbördes förhållandena i temperaturanomalierna.

  52. Gunbo

    Jonas,
    Försök inte blanda bort Guy! Om du är ärlig vet du att det jag skriver i #51 stämmer. Din vetenskapliga ärlighet är inte värd ett ruttet lingon!

  53. Gunbo!?
    Det du skriver på slutet i #48 är felaktigt. Vilket jag påpekar i #50. I det inlägget kommenterade jag (av lätt? insedda skäl) inte vad du sen skriver i #51.
    Sen begriper jag inte ditt (idiotiska) personagrepp nu. Vad handlar det om? Är osaklig smutskastning det enda du har kvar Gunbo? Du brukade hävda att såden är vad fanatiker håller på med, remember?

  54. Eller kan det vara så illa att du inte ens i efterhand inser tankefelet som både Guy och jag kommenterar? Då är det illa … men jag tycker ändå inte (speciellt inte då) att du skall sjunka till osaklig dyngkastning bara för att du missar sånt, och andra hjälper dig på rätt spår igen. Skärpning, gamle vän!
    🙂

  55. Gunbo

    Jonas,
    ”Eller kan det vara så illa att du inte ens i efterhand inser tankefelet som både Guy och jag kommenterar?”
    Och jag håller fortfarande fast vid min sista mening i #52. Den är inte värre än dina påhopp.
    Och vad exakt är det tankefelet?

  56. Gunbo, i en annan tråd hävdar du att du visst förstår arugmenten och debatten, och att du själv kan argumentera dem koncist och sakligt. Jag håller ju inte riktigt med. Att du här implicerar att ’äldre’ automatiskt betyder ’kallare’ (*) må vara en enkel fadäs (och jag avstod också från att kommentera den först), jag gav dig sen ett tjyvnyp när även Guy påpekade det pga av dina försök att dryga dig och skitsnacka i en annan tråd.
    Dina ruttna lingon föreslår jag att du behåller (och förvarar där de hör hemma). Men självömkande klär dig inte Gunbo. Eller ’resonemanget’ om att du får kasta dynga bara du känner dig kritiserad eller missförstådd.
    (*) Däremot blir jag lite bekymrad över att du nu tre ggr inte har förstått blundern, trots att jag tom fetade dem åt dig. Nåväl, om fyra ggr inte räcker så hjälper nog inte fler ggr heller …

  57. Hej Lars!
    Varför nämner du inte dom rekordhöga temperaturer som nu uppmäts i Australien. Dom högsta i historien.
    Här i Stockholm är det också en rekordvarm vinter och ser på SOF’s sida att rekordmånga fåglar har inte migrerat.
    Nej, någon vetenskapsman är du inte, inte heller är jag det, men har ialla fall en naturvetenskaplig utbildning och kommit in på Läkarlinjen vid Karolinska Institutet.

  58. Peter Stilbs

    Ann #57 – Inga av Dina uppgifter är sanna. Du får skärpa Dig om Du ska klara Läkarutbildningen.

  59. Ulf L

    Ann Novek #57
    Du kan väl knappast mena att din gymnasieutbildning och det faktum att du kommit in på läkarlinjen betyder att du är mer vetenskaplig är Lars?
    Det finns mycket som imponerar hos Lars och en sak är hans analytiska förmåga.

  60. Guy

    Ja, det stämmer, som jag också skrev men jag skrev också:
    ”Det blir ingen skillnad i avvikelsernas inbördes förhållande.”
    Det som jämförs nu är ju vilka år som varit varmast i förhållande till varandra. Man ser på följande diagram, där temperaturerna från Giss (med jämförelseperioden 1951-1980), Hadcrut (med jämförelseperioden 1961-1990) och UAH (med perioden 1981-2010), att topparna och dalarna följer samma mönster men ligger på olika nivåer:
    http://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/from:1979/plot/hadcrut4gl/from:1979/plot/uah
    Gunbo #51
    Kanhända talar vi om lite olika saker. Jag får upp din Giss men inte den andra länken.
    Det som stör mig är perioderna som väljs som jämförelse. Om någon påstår att 2013 är det fjärde varmaste året och smyger in att jämförelseperioden är 1951-1980, som var en kallperiod, så övertygar det ingen annan än en slarvig läsare som bara skummar genom nyheterna. Men infon fastnar och blir däriegom propaganda.
    Tänk dig att du jämförde 2013 med perioden 2004-2012. Då skulle 2013 varit det nästvarmaste året. Om du däremot jämför med perioden 1930-2012 så vet jag inte hur månte varmast 2013 skulle vara, men inte fjärde-varmaste i alla fall. Vilken rangordning får 2013 på en 1500-års skala? Jag begriper inte varken Nasas eller medias sätt att behandla frågan.
    Förstår du vad jag menade med min tidigare kommentar?