Sverige blåst av Tyskland?

Läs den artikel av Jonny Fagerström, P-O Eriksson och Björn Törnvall som finns på dagens SvD Brännpunkt.
Tyskland kan bygga ut vindkraften – i Sverige SvD
”Sveriges unikt orörda natur kan komma att utsättas för en sällan skådad industriell rovdrift och riskerar att bli en råvarukoloni för el för att rädda andra länders klimatåtaganden i EU”, skriver de tre herrarna bland annat.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. pekke

    Folk i allmänhet begriper inte att om vi skall ersätta vår kärnkraften eller Tysklands med vindkraft så kräver det byggande av flera tiotusentals VKV !
    Vi har i dag c:a 1700 vkv i drift vilka har en max effekt av 2 000 MW !
    Men dessa 1 700 ger bara c:a 4 – 500 MW i snitt och för att bara ersätta vår kärnkraft på c:a 9 000 MW behövs i runda tal 30 – 40 000 VKV !
     
    Ska vi även hjälpa Tyskland bara delvis så blir det säkert dubbelt upp !
     
    Skulle vi ersätta kärnkraften helt eller delvis med bioenergi så har vi snart eldat upp vår skog.
     
    När skall folk i media, politiker och skattebetalare börja att räkna på vad det kommer att kosta både ekonomiskt och ekologiskt ??
     

  2. Inge

    Tyskland har drygt 70 miljoner invånare, alltså skulle de behöva flera gånger mer vindkraft än vad våra makthavare tänkt att vi ska ha. Min bestämda uppfattning är att Tyskland får lösa sina problem själva i det här fallet. Det är bra fräckt att bara fråga. Inte bara det utan deras agerande pressar tillgången på el och pressar upppriserna för oss också.

  3. Bäckström

    Helvete heller!
    Vi bygger 100 nya kärnkraftverk (generation 4) så kan både Sverige och Tyskland få ”grön el”
    /Bäckström

  4. Adams

    Vad de pajasarna är ute efter är en total kollaps av dagens ordning i den civiliserade världen. Med dagens ordning menar jag ett teknikbaserat samhälle med industri o frimarknad. Tyskland är bara förnamnet!
    Om jag skall gissa så kommer vi snart att flytta ut i skogen och leva på bär. Men om man skall klara det så krävs det förberedelser. Jag är i full gång med det, se min att göra lista:
    1. Bygga mig en lerhydda på lämpligt vindstilla ställe,
    2. Ta jägarexamen o köpa vapen,
    3. Bygga upp ett najs lager av konservburkar med bönor (ger bra näring).
    4. Samla löv så jag kan sy ihop lite passande kläder till mig o min familj.

  5. Bäckström

    Nämen Adams!
    Nu får du lugna dig lite 🙂
    Detta är bara ännu ett politiskt nyck PGA jordbävningen_ Fukuchima.
    Inget annat.
    Men Ok du har väl rätt att läsa in vad du vill i detta. men jag tycker du spinner iväg lite nu.
    /Bäckström

  6. Lena Krantz

    Är det tilt i hjärnan på vissa eller? Jag är (faktiskt) inte motståndare till att vindkraft (placerade på rätt ställen) skall ingå i energimixen men när det nu finns bra och säker teknik för att bygga vidare på kärnkraften så varför, varför skulle man inte göra det?
    Nehe, istället skall vi industrialisera vår vackra natur?
    Jobba på Jonny, du behövs!

  7. Labbibia

    Vem kunde tro att det var kärnkraften som var tyskarnas akilleshäl? Om de fullföljer detta så är de rökta! Antingen genblir de beroende av rysk naturgas, alternativt kommer de tyska industrierna se sig om efter ett nytt ställe att producera sina produkter…….
    Och när Tyskland, hela Europas ekonomiska motor begår ekonomiskt seppuku, så är resten av Europa också rökta……
    Illa!

  8. Man kan diskutera hur länge som helst, hur omöjlighet det det är att få det tyska beslutet att fungera. Men det viktigaste är att inte ta det tyska beslutet för givet.
    Det är bara regeringen som hittills beslutat sig. För att det skall gälla, krävs också att Förbundsdagen skall godkänna det. Där är det redan stort motstånd i partileden. Sedan kommer många tyska val. Säg ifrån nu och hjälp till att svänga tyskarna innan de återigen drar in hela Europa och världen i svårigheter. Skriv på uppropet mot Schellnhubers och WBGU på http://www.larouche.se/wbgu

  9. Lars C

    Quack, oak!
    Så brukar Kalle Anka uttrycka sig när han inte får ihop det.
     
    http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article3193545.ece

  10. Lars C

    En sak är säker. Ska Tyskland ta befälet över EU så bör vi lämna unionen. Vi ska inte understödja teknikfientliga krafter i gamla fd diktaturstater.

  11. Slabadang

    Ingemar!
    Öppnet pseudovetenskapliga bekännelser frår Manns Penn State University.
    http://rockblogs.psu.edu/climate/2011/05/why-ethics-requires-acknowledging-links-between-tornadoes-and-climate-change-despite-scientific-unce.html

  12. ThomasJ

    Ach, ja.. die dummen Schweden… Men, men nu kan vi ju luta oss i SosseBosseUndergångs förtröstanssvar: ”… ja, men det är ju iaf inte så dyrt/illa som i landet XYZ…”

    Jösses, sicket mumbojumbo de håller på med… 😉
    Men har någon här i erinran att Alliansen inför valet 2006 angav som sina målsättningar att mer än mindre avveckla det svenska samhällets verkliga (och eg. enda) ’motor’? Namely, vår till våra tillgångar anpassade ’tunga’ industri. Frågetecken??? Jag hörde iaf inget om dessa ’omställningar’ vad gäller energiproduktion/-teknik, och då var undertecknad rejält involverad i ’valkampanjandet’. Frågan är alltså med vilket mandat håller nu beslutsfattarna på med vad de deFacto åsamkar hela samhället??? Dax för att i sanning GÖRA nåt åt det hela!
    Mvh/TJ

  13. Thomas

    Bara som kuriosa kan nämnas att det tyska program som i Sverige sändes under titeln ”Die dummen Schweden” och populariserade uttrycket hade en helt annan titel i Tyskland. ”Där lyckan är planerad” eller något i den stilen om jag mins rätt. Det var någon på SVT som slängde på en provokativ titel för att dra till sig tittare.

  14. Labbibia

    Thomas # 13
    Minns du vad själva programmet handlade om?

  15. Lar C: Länken du hänvisar till, om att vindkraften sänker elkostnaderna, är inte något så auktoritativt att du kan uttrycka dig så nedlåtande. Tyska kärnkraftsavvecklignen kommer att leda till energibrist och därmed schockhöjningar av elpriset i hela Europa. Det finns ingen chans att de hinner bygga ut någon vindkraft att ersätta. Dessutom är vindkraften mycket dyrare än kärnkraft, och höjer priset på allt i samhället och då blir även snurrorna ännu dyrare. Vindkraften har för låg energitäthet för att det lönar sig att investera i att samla ihop energin. Det är därför den är en återvändsgränd.
    Att protestera mot Tyskland genom att lämna EU gör inte att du undkommer problemen. Tyskland måste förmås att svänga om. Skriv i stället på protesten riktad till tyskarna! http://www.larouche.se/wbgu

  16. Labbibia

    Ulf Sandmark
    Jag äter hellre en burk daggmasdk än skriver på något som LaRouche författat!
    Ta ditt EAP och far åt H-vete!

  17. Pär Green

    I dagens Aktuellt:
    I Polen tror man på skiffergas som räcker i 350 år!
    Ryska gasen får kanske konkurrens?
     

  18. Thomas

    Labbibia, det handlade om den svenska välfärdsstaten på den tiden ”den svenska modellen” hade internationellt rykte.

  19. Bäckström

    Labbibia
    Va skönt att det inte finns ”consensus” på denna sida pölen.
    Vad jag förstått har UI saknat en enhetlig motståndare.
    Bara detta faktum att här på bloggen till skillnad från UI frotteras allt från vänster -till Sverigedemokrater.
    Jag tycker det är en styrka och inte en svaghet.
    Mao. något är sjukt i danmark. 🙂
    /Bäckis

  20. Michelangelo

    Tror nog att Fagerström är helt ute och cyklar i denna frågan.
    Tyskland planerar att ersätta kärnkraften med kol och gas.
    Ett alldeles utmärkt bra  ”hållbart” förslag.
    Some 10 GW of thermal power generating capacity needs to be built in Germany by 2020 in addition to capacity already under construction to ensure a healthy reserve margin, the German government indicated in its decision Monday to close all the country’s nuclear power stations by 2022.
    Small- and medium-sized utilities are to be preferred over RWE, E.ON, EnBW and Vattenfall Europe in construction of these new power stations, it said.
    Around 13 GW of thermal plant (mainly hard coal but some lignite and gas) are in various stages of construction in Germany, according to Platts data.
    http://www.platts.com/RSSFeedDetailedNews/RSSFeed/Coal/8936549

  21. Michelangelo

    ”18” Ja den var gångbar i föregångslandet DDR dit de svenska facken och (s) skickade sina påläggskalvar för att bli övertygade om ”el camino luminoso”.
    Är du släkt med någon av dom ?

  22. Labbibia

    Thomas # 18
    Och vad gick programmet ut på? Minns du? Jag har lite minnesbilder……fyllon på Söder i Sthlm….självmordsstatistiken osv….?
    Programmet var knappast ägnat att ge en positiv bild av det svenska ”välfärdssamhället”? Har jag fel?

  23. Thomas #13
    Är du säker på detta? Jag såg programmet när det sändes, och begreppet ’Die Dummen Schweden’ förekom garanterat i det. Men kanske inte som titel i ursprungsversionen.
    Och ja, det var en ganska hänslynslös drift med hur den svenska välfärdsstaten att behandla sina medborgare som omyndiga oansvargiga barn. Om ngt så handlade den om avigsidorna och rena tarvligheter av det du kallar svensk välfärdsstat och dess dåvarande lyster hos främst socialismvurmare i andra länder. Och förstås politiker som ville få styra mer …

  24. Thomas

    Labbibia, vad jag minns var det tänkt att ge en motbild till den överdrivet romantiserade bild av Sverige som då fanns i Tyskland, även om det inte var så negativt som Jonas N beskriver det. Poängen var snarare att den ideala staten inte finns, en del är bra, annat dåligt.

  25. magnus

    Är inte frasen ”die dummen Scweden” egentligen bara ett citat från Sällskapsresan 2
    Kan någon bekräfta (av förstahandsinfo) att det faktiskt är ett uttryck som används av verkliga tyskar.
    Jag börjar tvivla, för den enda gången jag hört det är här på TCS och i nyss nämnda film. 
    Men så var det länge sen jag var i tyskland

  26. magnus … du var nog barn när sällskapsresan-filmerna kom.
    Thomas … Försöker du ge et sken av att vara äldre än du är?
    Labbibia …Självmordsfrekvensen förekom. En passage handlade om utförliga instruktioner uppsatta som en skylt på ngn offentlig inrättning i hur man använder ett handfat med en vattenkran …

  27. magnus

    Jonas.
    magnus … du var nog barn när sällskapsresan-filmerna kom.
    Hur menar du att detta är relevant för min fråga?
    Eller var det ”det bästa du kom på”
    (inte har det hänt mycket här på TCS)

  28. Labbibia

    Jonas N # 23 och Thomas # 24
    Måste ge mig här, minns bara att då, när programmet sändes, blev det en rätt upprörd debatt, man ansåg att dokumentären inte gjorde bilden av Sverige rättvisa……
    Hursomhelst, det finns ju en  historisk koppling mellan Sverige och Tyskland, som gör att vi kanske alltid kommer att snegla lite extra noga på vad våra ”bröder”  har för sig där nere i söder…..

  29. magnus .. det skiljer og ngt decenium mellan filmerna och det TV-program vi pratar om. Lasse Åbergs filmer kom långt senare (ifall du inte förstod)

  30. magnus

    Jonas 
    Du var nog en grinig gubbe när sällskapsresanfilmerna kom 🙂
    Här står vi nu båda trettio år senare.
    Vem har utvecklats mest?

  31. jag  .. utan tvekan, och dessutom från en redan då hög nivå …

  32. magnus

    Jo jag förstod att det fanns ett TV program som hade titeln die dummen scwheden någon gång för länge sedan. Vilket kanske (troligtvis) var det som Lasse Åberg syftade på.
    Många fler svenskar minns nog citatet just från Lasse Åbergs film då typ alla (oj jag kan inte vara mer än högst 19 som uttrycker mig så) har sett den
    Men har uttrycket någonsin varit ett begrepp i Tyskland, eller var det i svensk media som det var ett populärt tyskt uttryck?
    vet du?

  33. magnus

    Jonas #31
    LOL

  34. Ngt regelrätt begrepp i Tyskland tror jag inte det har varit. Det förekom som sagt i en ’dokumentär’ om den svenska välfärdsstaten. I Sverige blev det också titeln på dokumentären. Den träffade ganska rätt angående ambitionerna hos den ’sociala ingenjörskonsten’ som alltså var en variant av den ’vetenskapliga socialismen’ som också trodde att framtiden kunde planeras av byråkrater.
    Samma byråkrater idag pratar om kliamtförändringar och omställning till det ’hållbara samhället’ och samma slags individer går på det nu också, decennier senare … Och i skolan fick de väl lära sig att Sverige alltid har varit ett moraliskt föregångsland, vad vet jag!?
    🙂

  35. Labbibia

    magnus
    Jag håller med Jonas N, så nu är vi alltså två mot en…….
    Enligt de demokratiska reglerna är du alltså ”torsk”
    Shit happens Magnus! 🙂

  36. magnus

    Är vi bara tre som är röstberättigade?

  37. När det gäller tyskars syn på Sverige så tycks det mig som att ThomasJ borde vara insatt. Annars kan jag ju fråga min tyske svåger eller alla tyska turister jag stöter på då och då… men det är ju förstås inget representativt urval  😀

  38. Uffe .. berätta istället om det japanska kynnet …

  39. Labbibia

    magnus
    Nej för jägarn!
    Kalla in alla från UI!
    Då blir ni ju åtminstone en fyra-fem stycken……..
    Undrar hur långt det räcker? 😉

  40. ThomasJ

    Sarc on/: Tål upprepning:
    Den svenska modellen
     
    AB Sverige och AB Japan bestämde sig för att utkämpa en årlig roddtävling med åttamannalag. Ländernas manskap tränade länge och när dagen för kapprodden kom var de i absolut toppform. Japanerna vann med ett försprång på 1 km.
     
    Efter nederlaget var moralen i botten hos AB Sverige. Högsta ledningen beslutade att man skulle vinna påföljande år och tillsatte en utredning, med ingående konsult-, rådgivnings-, respektive expert- och samrådsgrupp, vilken skulle undersöka problemen och utarbeta verkningsfulla åtgärder.
     
    Utredningsgruppen konstaterade (man var eniga!) efter mycket och idogt analysarbete att japanerna hade sju roddare och en styrman medan det svenska laget hade en man för att ro och sju som styrde båten. Dessutom framförde Konsulten att vattentemperaturen inte var samma i de två roddarbanorna samt att det förelåg graverande skillnader i ländernas alfabeten.
     
    I denna krissituation visade AB Sveriges ledningsgrupp prov på avsevärd handlingskraft – även i internationell jämförelse. Man tillsatte en ny utredning som helt förutsättningslöst enligt de omarbetade direktiven skulle undersöka strukturen i det svenska laget.
    Utredningen kom efter flera månaders intensivt och ansträngande arbete, inklusive studieresor, t.ex. i januari ända ner till New Zealand, fram till slutsatsen att det var för många som styrde och för få som rodde.
    Mot bakgrund av detta resultat genomfördes omedelbart förändringar i lagstrukturen; nu hade man fyra styrmän, två överstestyrmän en styrledare och en roddare. Dessutom införde man, enligt förslag från ordföranden, ett poängsystem för att motivera roddaren. ”Vi måste utvidga hans arbetsområde och ge honom mer ansvar”.
     
    Året därpå vann japanerna med ett försprång på 2 km.
     
    AB Sverige avskedade omgående roddaren med hänvisning till dennes osolidariska arbetsprestationen samt uttalat ogillande av gul färg och betalade ut den avtalsenliga bonusen till ledningen som uppskattning för de stora ansträngningar den lagt ned.
     
    Utredningsgruppen utarbetade, nu i samråd med expertis från AMS, landstingen, LO, SCB, DO, Jämo, Folkhälsoinstitutet, Naturvårdsverket, KO m.fl. en ny analys, vilken visade att:
    målsättningen var klart definierad, man hade valt rätt taktik, utredningens nätverksavstämning fungerat klanderfritt, budgeten hade, liksom sparmålen uppfyllts ’med råge’ t.o.m., motivationen var hög,
    ledning och experter agerat kompetent, demokratiskt, lojalt, jämlikt och helt utan inslag av orättvisa färgnyanser, man borde eftersträva ett gemensamt alfabet enligt svensk modell samt, inte minst, att i internationell jämförelse var segermarginalen alls inte så stor.
     
    Det måste alltså vara materialet som behövde förbättras!
    Idag är AB Sverige i full färd med att utveckla en ny båt.
     
    Epilog:
    Det meddelas, att den första utredningens ordförande utsetts till Landshövding i Roddens Län, samrådsgruppens ordförande utnämnts till GD för det där nyinrättade Årverket och att bonusen är utbetald till alla utom Konsulten, som vänt sig till KÅU (=KonsultÅtgärdsUtskottet) och begärt omedelbara åtgärder.
    sarc kanske ’off”… eller… Det ÄR verklgen värre (enligt propagandan från Miljötalibainaerna iaf) .. än ’vi’ hittills ’trott¨… Gee, Go Figure. real figure!
    Mvh/TJ

  41. Labbibia … varför skulle inte magnus få ta hit hela UI.
    En riktig ghetto-fight, och den siste som står kvar vinner.
    Demokrati har aldrig haft någon plats i gatuslagsmål …
    Och UI har ingen chans in verbala sådana …

  42. Tillägg #37
    Ett TV-program, en film eller den allmänna uppfattningen i Sverige om hur den allmänna uppfattningen i Tyskland är om oss är nog viktigast…
    Jag tror att det möjligen kan finnas en viss rivalitet efter att Kurre Hamrin gjorde ett spektakulärt mål i en fotbollsmatch, men jag har nog varit med både för kort tid och för länge…
    Och jag travesterar Jonas N. Eftersom jag var väldigt klok då så är jag långt mycket klokare nu. Det säger i alla fall mamma som har sett utvecklingen genom åren… 🙂

  43. ThomasJ

    Jonas #38: Vore mer intressant att erfara lite om de tyska ’generaltiteterna’ från honom/henne – enligt aktuell uppfattning, asså.. 😯
    Do not bet on it, though! 
    Mvh/TJ

  44. magnus

    Jonas
    http://www.faktoider.nu/dummen.html
    Jag kan nog för övrigt ta dig om det blir gatuslagsmål 🙂
    Dessutom helt utan hjälp av UI (som jag inte har någon som helst koppling eller relation till vilket du så gärna vill tro) 
    Men varför inte göra upp klimatdiskussionen en gång för alla. Ett gatuslagsmål- exempelvis  UI mot SI känns ju ungefär lika avgörande som en bloggkommentarbatalj…
    …fast det tar slut någon gång!
    Under tiden så sköter naturlagarna klimatet helt på egen hand. 

  45. Labbibia

    Jonas N # 41
    Hrmmm……sorry
    Men jag tror/trodde att de inte var fler än sisådär 4-5 st på UI.
    Sedan, om de väljer att debattera eller att gå bröstgänges,är egalt för mig!
    Vi sopar banan med dem oavsett! 😉
    (och för att Olle H inte ska missförstå väljer jag för säkerhets skull att informera om att detta inlägg är ironi)
    Tjena Olle!

  46. Gunnar Strandell

    Vänner!
    När jag semestrade i Schleswig-Holstein fick  jag lära mig att uttrycket ”Die dumme Schweden” har ca 1000 år på nacken och att språket sedan dess förändrats så mycket att vi inte med säkerhet vet vad det ursprungligen stod för.
    Stoppa undan era värderingar och låt Tyskarna själva få bestämma över sin energiförsörjning.
    On topic? 
    Kul att P.O. Eriksson inte vill sälja energi till Tyskland för att ”det blir dyrt för dem”. Han har ju framgångsrikt konkurerrat med Krupp Widia när det gäller hårdmetall både i SECO-Tools och i SANDVIK.
    Idag ser Krångede och Lanforsen möjligheter till framtida vinster, och det kanske svider hos de som sålde dem.
    Eller vänd på det!
    Finns det någon som tror att Tyskland eller något annat land anpassar sin miljö eller energipolitik så att det passar Sverige?

  47. Labbibia

    magnus # 44
    ”Tungan blir ofta huvudets bane”………
    Gammalt nordiskt ordspråk……Eddan kanske? 😉

  48. magnus … återigen projicerar du om vad du tror att jag tror …
    Och du har försökt med otaliga verbala slagsmål, men hur tycker du att det har gått?
    Jag följde aldrig din länk, men säger den att programmet jag såg aldrig sändes? Eller ngt ditåt?
    Alla vet att UI, mfl bara har att förlora på att gå i clinch, därför kommer det inte att ske. Och innanför ingägnaden kommer man att hävda att man vunnit. Ungefär som när de hånar folk för att de aldrig kommer tillbaks med ett svar (som de raderar).
    En patetisk samling losers. Bra att du inte vill kännas vid dem .. Faktiskt!

  49. Labbibia

    Magnus
    ”Tungan blir ofta huvudets bane”
    Gammalt nordiskt ordspråk.
    Och det är verkligen inget hot (för undvikande av eventuella missförstånd), Jag tycker bara att det är lite kul att briljera med att jag läst fornnordisk historia. 🙂
    Trevlig helg på dig!

  50. Jonas N #38
    Vad är syftet med ditt tjat om det japanskt kynnet?
    Jag är ingen expert på vare sig det japanska eller svenska kynnet.
    Försöker du bygga en halmgubbe att diskutera med?

  51. … tillägg #49
    Ursäkta mig. Jag menade visserligen ”halmgubbe”, men eftersom många här inte accepterat vad begreppet står för, så vill jag ändra mig.
    Vad jag menar är att du JonasN ofta förvanskar vad en person sagt genom att hävda att personen i fråga tycker något som du lätt kan angripa.
    Du skapar ofta fiktiva figurer som du vill dra i långbänk.

  52. L

    Uffeb, sluta skriv dumheter, om japaner mm, så slipper du kritik.

  53. Gunnar Strandell

    Uffeb #50
    Den här förvanskningen bjuder jag på som min avslutning ikväll:
    Uffeb i tråden ”Vattenavdunstning”:
    ”Den kalla luften sjunker ner i dalarna.” 
    Uffeb bor i Idre och är orolig för CAGW. Idre ligger i Dalarna.
    Jag säger till honom och alla er andra:
    Don’t worry, be happy!
    http://www.youtube.com/watch?v=d-diB65scQU
     

  54. Uffe .. jag vet, och visste hela tiden att du inte var någon ’expert på det japanska kynnet’ …
    Jag menar att det var idiotiskt att utfästa garantier om vad de (japanerna) aldrig skulle göra veckan efter en tsunami/jordbävning ..
    Jag trodde faktist att du hade fattat så mycket, att det var och är min uppfattning.

  55. Bertel

    Labbibia
    Ang maskrosbarn,
    http://www.youtube.com/watch?v=P8k_qMJrm5M

  56. Lars C

    Labbibia! #16
     
    Om du läser länken till EAP så finner du samma åsikter som vanligen florerar här. Vad är problemet? Att fel folk tänker rätt? Tänk om alla som är emot utvecklingen kunde enas under ett paraply istället för att bråka som militanta extremister som ständigt fraktioneras i nya falanger. Tänker på när vi satte punkt för EMU. Vi som röstade nej av strikt ekonomiska orsaker och vänstern med sina grumliga skäl i en oskriven och ohelig allians. Olika orsaker men punkt blev det och kommer förhoppningsvis så förbli. Resultatet talar för sig själv. Vi ligger idag långt bättre till än vi skulle gjort om vi varit med. En svårsmält nöt för anhängarna, men ett faktum.
     

  57. Labbibia

    Lars C
    Vad är problemet?
    EAP är ”problemet”!
    Backa bandet litegrann så förstår du varför jag inte vill ta i dem med tång.

  58. L

    Lars C, enligt min matematik har vi fortfarande sämre växelkurs..?

  59. Lars C

    Labbibia#57
     
    Instämmer i beröringsskräcken. Men vissa av deras åsikter i klimat och energi frågan är det inget fel på. Tänk om det funnits direktdemokrati på nätet så att alla kunde rösta på de svåra frågorna oavsett var man står i övrigt. Att kunna förenas i sak även när det skiljer i princip.
     
    L#58
     
    Låg växelkurs är iofs en styrka för ett exportberoende land. Kursen har varit lägre.

  60. Är inte politiker ’livrädda’ för folkomröstningar,än värre vore
    direktdemokrati via internet,har jag än känsla av.
    ALI.K.
     

  61. magnus

    Labibbia #47
    Ja den är bra
    Trevlig helg på dig med 🙂

  62. magnus

    Jonas
    ”jag följde aldrig din länk”
    var det för besvärligt?
    ok jag klipper in ett referat från texten:
    Die dummen Schweden
    Allmänt uttryck i Tyskland, ev. sedan 30-åriga kriget
    Avlivandet av denna faktoid inleds lämpligtvis med följande stycke:
    Här uppe i Sverige upptäckte jag någonting märkligt. Nämligen: Alla tyskar säger allmänt, alltid och överallt ”De dumma svenskarna”.
    Visste ni det? Inte jag heller.
    Första gången jag hörde det, antog jag att det var ett misstag – en urspårad tankegång hos några få… men nej! Många svenskar intygar för mig: det är en allmän mening att det är ett tyskt bruk att tala om ”dumma svenskar”. Varifrån kommer det? Jag har aldrig i hela mitt liv hört något sådant.
    Det är som synes skrivet av en utlänning, närmare bestämt en tysk, som i Sverige hittat åtminstone en märklig sed att beskriva för folket därhemma. Här är samma stycke i original:
    Hier oben in Schweden habe ich etwas Merkwürdiges entdeckt. Nämlich: Alle Deutschen sagen allgemein, immer und überall: «Die dummen Schweden.»
    Wußten Sie das? Ich auch nicht.
    Als ich dies zum ersten Male hörte, hielt ich es für einen Irrtum – den abseitigen Gedankengang eines Einzelgängers… aber nein! Viele Schweden haben mir das bestätigt: es sei eine Art schwedischer Volksmeinung, daß es ein deutscher Volksbrauch sei, von den «dummen Schweden» zu sprechen. Woher mag das nur kommen? In meinem Leben habe ich so etwas noch nicht gehört.
    Kurt Tucholsky (1929)

  63. magnus …
    Allt det där är ju ointressant. Vi pratar om ett program i Sverige med den titeln …

  64. magnus

    Jonas
    Vi pratar om ett program som hade den titeln i Sverige.
    Vi pratar om titeln. 
    ”Ngt regelrätt begrepp i Tyskland tror jag inte det har varit. Det förekom som sagt i en ‘dokumentär’ om den svenska välfärdsstaten.”
    Gjorde det verkligen det, annat än i den svenska titeln?
    Men jag förstår varför du nu tycker att diskussionen är ointressant 🙂

  65. magnus … jag kan upprepa det jag skrev inledningsvis i #23:
    ”Jag såg programmet när det sändes, och begreppet ‘Die Dummen Schweden’ förekom garanterat i det.”
    Saker du berättar att du ’förstår’ brukar vara saker du mest bara tycker eller hoppas på … men du ’förstår’ säkert bara orden annorlunda.

  66. Michelangelo

    Nog är vi blåsta alltid – men jag tror vi fallit på egna grepp (dvs den egna regeringen har fällt oss).
    Själv skulle jag vilja kunna värma mitt hus till ett rimligt pris
    Speciellt nu när vi är inne i en period av kalla vintrar.
    Är väldigt avundsjuk på alla med egen skog. 
    Dom slipper åtminstone de pålagor som vältras över på oss andra med ökade energiskatter+moms.
    Politikernas mantra om hållbar utveckling ger mig kväljningar.
    Från att ha haft en hållbar utveckling har vi nu gjort en ”u-turn” och går som lämlar åt rakt motsatt håll – fram emot ättestupan.  
    Hinner vi avpolletera ”ledarlämlarna” innan vi kommer fram till stupet?
    Det känns som en ödesfråga.  

  67. Holmfrid

    ”Die dumme Schweden”  har lagt ett uppdrag på energimyndigheten att förbereda för massiva vindkraftsinvesteringar för tysk räkning för att tyskarna skall kunna uppfylla 20/2020 för grön el – Kåberger gör som Maud O säger.  Tyskarna har gjort förfrågningar till Norge om 60000 MW reglerkraft, vilket chockat norrmännen, som menar att det skulle skada norska medborgare mer än 5 års ockupation under kriget.

  68. Slabadang

    De ”opartiska” och ”sakliga” Naturvårdsverket och SVT om kosmisk strålning!
    Fan va det är rätt att vara skeptiker och fokusera på vad som är sant relevant trovärdigt bevisbart eller ej. Med ett !In your face!” kan vi nu med all rätt i världen påminna SVT och Naturvårdsverket för deras systematiska brott emot deras uppdrag.
    Läs E Källens invändingar i ljuset av vad vi nu vet.
    http://svt.se/2.42521/1.799055/falska_pastaenden_i_dokumentar_skakar_klimatdebatten
    Claes Bernes ansvarar för sidan och jobbar under den oeriösa klimatfanatikerna L Westermark. Håll i hatten!
    http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Klimat/En-varmare-varld/Varlden-blir-varmare/Darfor-blir-det-varmare/Solen-orsakar-inte-den-nutida-uppvarmningen/

  69. Peter F

    Detta räcker inte. Bloggar i all ära, men visst är det dags för en organiserad lobbygrupp. Åka runt på alarmisttalibanernas möten duger inte, vi måste gå vidare. Det är gratis att bilda en ideell förening, få eget organisationsnummer osv. Vem orkar ta itu med detta ?

  70. magnus

    Jonas 
    Det där med minnet är ju intressant. Hur man kan vara så säker på vissa detaljer efter 40 år.
    och så det där med dokumentärfilmer. De visar alltid ett representativt utsnitt ur verkligheten

  71. magnus

    kombinera dessa två faktorer och lägg till 40 år
    blanda och skaka
    och du vet vad tyskarna anser om den svenska modellen 🙂

  72. Ulrik

    Så här går det till på höjdarnas klimatmöten. När man säger, att det går åt helvete om 100 år. Om inte undersåtarna tar på sig tagelskjortan.
    http://www.expressen.se/nyheter/1.2457280/lyxskandal-skakar-topparna-inom-eu

  73. magnus … du sa säkert någonting igen … troligen det du ville ha sagt …

  74. Helge

    Slabadang #68
    Minns också en ”AGW-film” som visades på SVT vid denna tiden, Solens aktiviteter togs upp ung 1 min. Mot slutet visades Henrik Svensmark med ett ökande hånskratt pålagt. Det var den direkta anledningen till att jag började gräva i klimatfrågan, när någon gör sig omaket att förlöjliga en forskare på det fula viset finns det anledning att bli misstänksam.

  75. magnus

    Ja Jonas
    Vet du att om man sätter ord i rätt ordning så bildar de meningar.
    och är man uppmärksam eller intresserad så kan man uppfatta betydelsen av dessa meningar. Även om de uttalas av någon annan än en själv.
    Men man kan också välja att inte göra det och då behöver man ju bara lyssna till sin egen inre monolog, eller till folk som säger samma sak som man själv. Då vinner man ju alltid diskussionen 🙂

  76. Slabadang

    Helge!
    Frågan är om SVT är beredd att betala priset för sitt folkbedrägeri och systematiska propaganda. Förtroendet för journaöister är redan rekordlågt och det måste komma tytdliga krav på att SVT omedelbart fråntas uppdraget för PS.
    Den som skall skydda oss emot proaganda är den som istället bedriver den. Det är bara faan att inte ett enda rikdagsparti tagit en skeptisk position för då hade lögnhalsarna påp SVTs vetenskräpsredaktion inte kunnat hålla på som de gjort.

  77. Kent Forssgren

     
    Slabadang #68. Ta klimatansvar i dag och bli morgondagens vinnare! Det är just det vi på TCS gör, eller hur.
    Man undra verkligen om dessa meteorologer själva verkligen tror på det dom kläcker ur sig.
    Vilken okunnighet denne Källen uppvisar och undertecknarna av artikeln. P. Holmberg et.al.
    Det här med solen och universum har dom inte mycket koll på.
    Och Naturvårdsverkets text? Suck. Förmodligen är den producerad på samma sätt som propagandaskriften för vindkraft, ”Nu vet vi det här”. Av en okunnig copywriter på en reklambyrå som har fått ett guldkontrakt. Jag känner igen språket. Har själv haft en reklambyrå och arbetat som copywriter. Titeln avslöjar att denna byrå i så fall inte arbetar med mer svårförståeliga produkter, utan konsumentvaror: ”Ta klimatansvar i dag och bli morgondagens vinnare”. Använd hårbalsam från XX i dag, då blir du festens drottning i morgon! Fascinerande! Till och med klimatåtgärder kan säljas med mördande reklam. Inte bara konserverad gröt!

  78. Kent Forssgren

    Peter F #69. Instämmer. Kanske vi skall be Maggie hjälpa oss med en maillista för intresserade?

  79. Tage Andersson

    Vad jag har hört är uttrycket ”Die dummen ’nationalitet’ ”. nationellt. Dvs i Tyskland heter det ”die dumme Deutschen”, i Danamark ”Die dumme Dänen” osv.

  80. Slabadang

    Kent F
    Varför inte ”sanningsansvar”!

  81. Helge

    Ni missar väl inte detta nummer av Elbranschen, en intressanta tidning, de har denna gången flera artiklar om både klimat och kärnkraft som är läsvärda. Kanske ska tipsa SVT och SR.
    http://www.elbranschen.nu/

  82. Gunnar Strandell

    Tage Andersson #79
    Tack!
    Du har växlat in oss på rätt spår!
    Jag har bott i Södertälje….. 😉

  83. Japp magnus … jag läser dina meningar (ibland) .. och ibland tom kommenterar dem ..
    Men en sak har du fått om bakfoten:
    Det är inte intresset som gör att man förstår betydelsen. Tvärom, det är betydelsen som avgör om man finner intresse däri …

  84. magnus

    Det underlättar ju om man i så fall faktiskt läser meningarna 🙂

  85. Kent Forssgren

    EU-kommissionen har kritiserats för bristande insyn i hur man spenderar sina pengar. Nu presenteras nya besvärande uppgifter för kommissionens ordförande José Manuel Barroso och hans kollegor. Enligt en granskning gjord av Bureau of Investigative Journalism har Barroso lämnat in en räkning på drygt 2 miljoner kronor för att ha flugit privata jetplan i samband med att han deltog i 2009 års FN-konvention om klimatförändringar, skriver Telegraph.
    http://www.expressen.se/nyheter/1.2457280/lyxskandal-skakar-topparna-inom-eu
    Ingenting deltagarna här på Maggies blogg förvånas över. Nu kanske fler skattebetalare förstår varför Andreas Carlgren befinner sig på konferens 100 dagar om året.

  86. Lena Krantz

    Kent Forsgren #85
    Ja och tänk så mycket koldioxid de släppte ut genom alla dessa resor med privata jets! Det skrev de inget om men det är såklart en intressant paradox.
    😉
     
     

  87. ThomasJ

    Ulrik #72: Tack för den länken!  🙂
    Tja, vad ska man tycka om en f.d. erkännande & aktiv kommunist Barosso – när han ’agerade’ i sitt hemland Portugal på ett helt motsatt sätt??? 😉
    Ger måhända en vink på maktens girigheter (money buys anyone!).
    ”Makt korrumperar, absolut makt korrumperar absolut”. (Lord Acton).
    Mvh/TJ

  88. ThomasJ

    Potentiella interessenter av ’nåt nytt’ kan ju inhämta inspiriation från denna australiska sajt:
    http://www.galileomovement.com.au/galileo_movement.php
    Den har redan blivit påhoppad från diverse religiösa utövare, vilket ju vanligtvis betyder att den är en ’P.I.T.’ för cAGW:arna… Goodie! 😀
    Mvh/TJ

  89. Kent Forssgren

    Alla elkonsumenter på TCS. Teckna avtal med Telge Energi. Då får vi ingen höjning av elprist förän 2020.
    Det tyska beslutet att all kärnkraft ska vara avvecklad till 2022 får ingen effekt på de svenska elpriserna. Utbyggnaden av vindkraft ger ett elöverskott som håller priserna nere. Först när vi närmar oss 2020 kommer elpriset att stiga.
    Förklaringen till att elpriset hålls nere är att vindkraft och annan kraftproduktion byggs ut i hela Norden just nu.
    http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article3193545.ece

  90. Slabadang

    Nu djävlar är han arg Mörner!
    En jättebra sammanställning av alla havsnivåmätningsmetoder och data.
    MSM är ett rent skämt och så långt ifrån sin uppgift som det bara går.
    Lögnerna om höjningar av havsnivåerna i !”allt anabbare takt” är avslöjade sedan länge.
    http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/reprint/the_great_sea_level_humbug.pdf

  91. Kent Forssgren

    I samma media, där Telge Energi lovar att elpriserna inte komme att stiga…
     Brist på svenskt vårvatten höjer elpriset i vinter.
    Trots att det inte är någon brist på vatten!
    …Välfyllda magasin ger möjlighet att låta den billiga vattenkraften stå för en större del av den svenska elproduktionen. Men en god tillrinning är inte det enda avgörande:
    Tillrinningen var över det normala i fjol och nivåerna över medelvärdet i mitten av sommaren…

    Mycket avslöjande. Det påstods i höstas att det var för lite vatten i dammarna. Det kanske var sant. Men, varför? Inte för att det inte hade
     funnits vatten. Vattenkraftsbolagen hade avsiktligt tömt vattenreservoarerna för att senare kunna påstå att det är brist på vatten i dammarna. Och då måste priserna till konsumenterna höjas.
    Detta trixande känner våra myndigheter mycket väl till till. Men gör ingenting åt det. Tvärt om. Jag börjar undra; hur kan någon väljare överhuvudtaget välja att rösta på något parti i våra val?  Inget parti bryr sig om oss väljare, efter valet.
    http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3191908.ece
     

  92. ThomasJ

    Kent F. #89: Nu är en nedkammning på linan. Telge Energi är ett handelsbolag (ej produktion), med överiliga och med kommunala finansieringar – f.n. ~ 280 mio kr frän Södertäljes skattabetalares plånböcker… Telge Energi AB är ett ’bolag’ vars etik kan jämnas med att sälja knark till 10-åringar – oxo lönsamt… Go figure!!  😉
    Mvh/TJ

  93. Slabadang

    Corbyn är makalöst träffsker!
    Han förutsåg tornado svärmen i miten slutet av maj i USA. I den nya prognosen fram till den 5e Juni så säger han att fler Tornados skall dyka upp i Norra USA.
    http://svt.se/2.22584/1.2444388/fyra_doda_i_virvelstormar_i_usa
    Massachusetts ligger nästan så långt norrut det går och de vindar och hagel han prognostiserade stämde ocskå. Vädret i England skall jag uppdatera mig på ”wet with local flooding and mayby even small tornados” …de e liksom ingen halvfeg svepande prognos.
    Det är bara tre dagar kvar till den 5e. 🙂

  94. Rosenhane

    OT
    Man blir spyfärdig.
    Jag letade efter Torbjörn Fagerströms  mycket intressanta  artikel om en färsk utredning om EU:s hantering av GMO och hur denna enorma scam från grönvänstern drabbar Europa och i förlängningen gör oss ännu mer akterseglade av Kina , Indien mfl till enorma kostnader; läs den, för tusan:

    ”Högljudd opinion står i vägen för GM-grödorna” – DN.SE

    Emellertid,  på DN debatt är agendan för dagen att avveckla så mycket som möjligt.
    Det verkar som vi lever i avvecklinens tidevarv, i morgon är det inte hållbart och ekologiskt som gäller, nej ska du vara riktigt trendig; AVVECKLA!!! ALLT!!!!
    Klickar man in sig på DN debatt får man topprankingen för dagen: 
    1. Så kan monarkin avskaffas
    ”Så kan vi pensionera kungen och avskaffa monarkin till 2014” – DN.SE
    2. Även Sverige kan avveckla
    ”Om Tyskland kan avveckla kärnkraften kan även Sverige” – DN.SE

  95. ThomasJ

    Kent F. igen: glöm, please, ’Ny Teknik’ inkl. dess ’trådar fram & bakåt’.
    NT är i jämförelse med Bojsan DN, Baltscheffsky i SvT identisk i respektive rapportering. Go figure!  😉
    Mvh/TJ

  96. Kent Forssgren #89, #91
    Från Wikipedia:
    ”Tälje tokar sågar av bräder i båda ändarna när de inte lyckas bära in dem genom en dörr, de gräver en grop när de vill bli av med en hög sand, de försöker fiska upp månens spegelbild ur en brunn osv.”
    Telge Energi har en gång erbjudit mig högre elpris från en vindkraftspark vid Forsmark. Den är ännu inte byggd.
    ”Tro dem inte!”  
    ps.
    För sommarstället har jag istället valt närodlat, dvs kärnkraft.
    ds. 🙂

  97. ThomasJ

    Sverige ÄR blåst redan. Tack(?) vare inkometensen (markant!) hos avgörande ’viktiga’ personer, här avses speciellt Lars Hjälmered riksdagsman (M) och utsedd varande talare för ’energi-klimatpolitiken’. LH är civ-ing och borde begripa betydelsen av energi, dess säkra tillgång + görligaste lägsta pris. Elementärt egentligen, t.o.m. för vilken en som helst utan civ-ing i ryggen…
    Så Lars, med vilka argument, vetenskapliga sådana, försvarar du, som ’talesman’, dina + övriga hjärtvättade, nedmonterandet av det svenska samhället??
    Med ej övertyganda vänlig hälsing…
    //TJ

  98. Bertel

    Rosenhane # 94
    Håller med dig men en liten humörhöjare är aldrig fel.
    http://www.youtube.com/watch?v=e3izyRvktw4&feature=related

  99. Kent Forssgren

    Thomas #97. Ja, vi vanliga medborgare är blåsta.  Ambitionen hos ”våra” rikspolitiker präglas inte om omsog om medborgarna. Det är makt som hägrar, med alla fördelar det medför när man hamnar i gräddfilen.
    Thomas. Du som är politiker, du skall verkligen ha all heder när du så envist i dina politikerkretsar kämpar för det som borde vara sunt förnufft: sanning utifrån en oberoende vetenskap och sanning som utgår från medborgarnas väl.
    Det måste väl finnas fler som du?
     

  100. Rosenhane

    Bertel#98
    Tack för den,
    här en annan höjdare från Skansen: 
    YouTube – peps och peps

  101. Skogsmannen

    Snälla Rosenhanen!!
    Har inte den här dinosaurien överlevt sig själv?

  102. Bertel

    Rosenhane # 100
    Tack för denna pärla av vår musikarv. Här kommer en av mina favoriter som äger känslan i musiken.
    http://www.youtube.com/watch?v=A-G3vJkJrgg&feature=relmfu

  103. Rosenhane

    Bertel, tack.
    I retur får du denna begåvade tjej, titta gärna runt på annat hon åstadkommit:
    YouTube – Rosie Vela – Magic Smile (1986)

  104. Rosenhane

    En ännu bättre med Rosie Vela:
    YouTube – Rosie Vela – Interlude

  105. Vi som har landsortsupplagan av SvD förärades inte denna artikel. Man anser bäl inte att vi har något med vindkraften att göra, kan tänkas.

  106. Peter Stilbs

    Wolter #105 – SvD’s redaktion har som taktik att gömma undan icke-PK-stoff bland de Brännpunktsartiklar som enbart publiceras på webben. Den tryckta upplagan är reserverad för korrekta åsikter.

  107. Karin

    Rosenhane #94
    Fagerström säger ”som enligt vetenskapen är oskadlig bortom allt rimligt tvivel!”
    Inte för att jag vill sympatisera med grönvänstern, men jag undrar om han har sett några forskningsresultat som visar att GMO är ofarligt, eller om han bara litar på Monsantos och WHOs ord?? Har du själv sett några resultat?
    När biokemisten Arpad Pusztais icke GMO-positiva forskningsresultat skulle publiceras i the Lancet, blev redaktören hotad av en Dr Lachman från Royal Society. (Här en citerad artikel fr The Guardian)
    http://www.gene.ch/genet/1999/Nov/msg00018.html
    För att inte tala om hur Pusztai blev behandlad: Avskedad efter 36 år, hans forskningsresultat var ”flawed” enl Royal Society och ”expert-eliten”, han fick inte lov att uttala sig officiellt om sina resultat..
    Hela historien låter som en föregångare till behandlingen av forskare som är mot AGW.
    Här är en rapport från PubMed från 2010, några forskare gjorde en sammanställning av de resultat de kunde hitta. De sa bl a
    ”..de mest detaljerade testerna bestod av tre månader långa försök på lab-råttor, som sedan var biokemist utvärderade. Testerna är inte obligatoriska och är inte oberoende utförda. Testdata och testresultat är hemlighållna av bolagen. Våra tidigare analyser av.. rå-data..tagna från majs, soja och raps ..visade att det kunde leda till ”hepatorenal toxicities”, (leverskador?), och att det var nödvändigt med längre testning. Våra resultat var kritiserade av berörda bolag…
    …Debatten pekar på ett enormt ansvar för den publika hälsan och är essentiell pga icke-existerande spårbarhet eller epidemiologiska studier i de GMO-producerande länderna.”
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20941377
    Deras egen test finns nedan. Den visade ffa skador på lever och njurar, olika för olika GMO-grödor och dos, samt även påverkan på hjärta, mjälte,binjurar och blodsystem.
    http://www.biolsci.org/v05p0706.htm
    Visserligen bara ett test, hittat i hast, (jag har inte ägnat mig så mycket åt frågan, hittills) men tycker du det låter betryggande??
    När det 2009 hävdades svininfluensavaccinet var tillräckligt testat och ofarligt, så var det tyvärr just våra tillsatta myndigheter som sjöng högst. Läkemedelsverket, smittskyddsinstitutet och socialstyrelsen (och WHO). Fast de naturligtvis hade ännu större möjligheter än jag att hitta information inom den medicinska fackskriften!
    Jag tycker att bristen på en öppen debatt är oroande. Debatten förs ju ungefär på samma plan som CO2-frågan, med emotionella Greenpeace-are och journalister och en Expertgrupp som utreder eventuella vinster/förluster.
    Varför så bråttom? Det rör sig ändå om något så viktigt som vår dagliga föda, ingen kommer undan!
    Kungen och kärnkraft vill jag dock ha! 🙂

  108. Karin

    Kommer ni ihåg Purex, laxermedlet från förr?
     
    Chokladen drogs in-69 och tabletterna -79. Den verksamma beståndsdelen var feolftalein.
     
    I USA var drogen OK ända till 97 då det upptäcktes sambandet mellan cancer och fenolftalein i ett försök där man hade matat möss under två år med 10- 1000 ggr dosen.
     
    En annan undersökning, från år 2000, bestod av en sammanställning av insamlad data från sjukhus, på personer som redan hade cancer (18 000+)under åren 1976-1999. De kunde inte upptäcka något samband mellan cancer och normal användning, även om de inte kunde utesluta risken vid mycket stora doser.
     
    På Pubmed finns bara rubriken till artikeln ”Phenolfhtalein Laxatives and Risk of Cancer”, inget abstract fast artikeln är fri.
    http://jnci.oxfordjournals.org/content/92/23/1943.full

     
    Titta igen på följande citat från mitt #107:
    ”..de mest detaljerade testerna bestod av tre månader långa försök på lab-råttor, som sedan var biokemist utvärderade.”
     
    Två års 10-1000 ggr dosöverskriden undersökning av laxermedel och jämfört med 3 månaders (antagligen normaldos) livsmedel till möss!
     
    Varför har vi en sådan otrolig säkerhetsmarginal när det gäller laxermedel, som används långt ifrån av alla och föroppningsvis sällan, mot en sådan nonchalant optimism när det gäller våra livsmedel, använt dagligen av män, kvinnor och barn i en högst varierande dos?
    Jag förstår det inte!
     
    Vi har fortfarande inte fått tillbaka Purex, fast forskningen visar…. Det anses väl inte tillräckligt säkert. 😉
     

  109. Kent Forssgren

    ThomasJ och Gunnar Strandell. Angående Telge Energi. Min kommentar avsåg att vara ironisk! Telge Energi går frekvent ut med uttalanden i syfte att bereda mark för kommande höjningar av elpriset.

  110. Rosenhane

    Karin#107
    Har du läst Torbjörn Fagerströms artikel?
    Jag finner den sylvass.
    Och jag tror på vad han skriver.
    Först och främst,det är 40 år sedan jag pluggade genetik så jag är ingen expert på området men det går att bilda sig en hygglig uppfattning om GMOtekniken genom att läsa på här och där.
    Och,
    Fagerström är en synnerligen kompetent naturvetare med bl. a. ett förflutet som professor i teoretisk ekologi vid LU.
    Han tillhör mao den tunga kategori vetenskapsmän som utgör  motvikten mot alla lögner och vanföreställningar som florerar i naturvetenskapliga sammanhang; AGW, Co2 mm.
    Samma kaliber som Ingemar och Peter, helt enkelt mycket förtroendeingivande till skillnad från andra naturvetande professorer i Uppsala, Lund och Göteborg, ingen nämnd ogh ingen glömd.
    Och vad möter man i kommentarsfälten till artikeln?
    Jo, en svärm av dessa svamlare med Exxon, GMO- och tobakslobbyn blandat med sitt sedvanliga USA-hat och allmäna världsfrånvändhet i den verbala vapenarsenalen.
    Tarvliga typer.
    Jag tar mig friheten att klistra in en bra kommentarar:
    Motståndet mot GMO är en religiös rörelse. På de troende biter ingen forskning. Politiker är rädda för kritik. Det går inte att ”bevisa” att något är helt ofarligt. Däremot är det lätt att påvisa att något är farligt, ju farligare desto lättare: rökning och bilkörning t.ex.

    Karin,
    läs Fagerströms artikel en gång till, är du snäll! 😉

  111. Karin

    Rosenhane #107
     
    Ja, nu har jag läst den igen och allt han säger låter väldigt bra under förutsättning att just detta stämmer:
    ”..eftersom varje GM-produkt som överhuvudtaget kommer ifråga för marknaden redan har riskvärderats och bedömts ofarlig.”
     
    Men det är just där som det ser ut som forskningen inte är ense!
     
    Om det inte stämmer är det jämförbar med att hålla en utläggning om den oändliga mängden dricksvatten det finns runt mig, när jag sitter i en eka, långt ut till havs!
     
    Det finns många utredningar om handhavande, spridande, spårningsmöjlighet och miljöpåverkan av GMO, men jag har hittat få, väldigt få! som undersöker dess eventuella inverkan på människan. Det är de sistnämnda jag är mest intresserad av, för min del!
     
    Framför allt har jag inte hittat en enda långsiktig undersökning, och det är väl inte orimligt att de skulle utförts innan GMO sprids över hela världen?
    Om det nu är så väl undersökt som det påstås, varför inte hänvisa till den långa lista med ”peer-reviewed” litteratur som isåfall borde finnas att tillgå? Då är det ju bara att läsa och lära!
     
    Tittade du på den artikeln jag länkade till? De hävdade att det inte var tillräckligt undersökt samt att de flesta försök var utförda av företagen själva, dessutom hemlighölls data och resultat.
     
    Håll med om att det är lite AGW-stil där!

  112. ThomasJ

    Kent F. #99: Tack för komplimangen!  😀
    Jo där finns ett fåtal politiker som ’vågar’ ha + propagera för en politik som i första hand byggs på klokskap, omsorg för ’uppdragsgivarna’ (dvs. vi) samt innehållande sunt förnuft. Den person som faller in i första hand är Jan Ericson, ’Upphultarn’, som jag har haft turen att lära känna lite. Trots Jan’s kloka/suntförnuftiga och inte minst vetenskapligt grundade resonemeng – som egentligen vilken 3-5-åring som helst begriper – har han (vi) ingen framgång alls visavi de som håller i taktpinnen. Nada! De tycks sitta i en veritabel lögnar-tro-på-experter-glaspyramid och ski*er fullständigt i om samhället faller sönder eller inte (vilket det gör! 🙁  ), huvudsaken, den enda, är att behålla makten till varje pris.
    Så var ligger skillnanden mellan nuvarande ’borgerliga’ (m-styrda) regering och den förljugna, forna, sosseblandningen??? Svar: där finns ingen skillnad! Maktens bevarande trumfar allt, säger allt övrigt.
    Och Kent, återkommande till Telge Energi så förstod jag oxo din ironi – det är bara så att jag i sanning hatar företag som T.E. – deras ’affärsmoral’ är lika uruselt avskyvärd som hos dem som tjänar pengar på att sälja knark till ungdomar… fy Ph**n!!  🙂
    (Såja, då blev man av med lite adrenalin…  😉 )
    Trevlig helg!
    Mvh/TJ

  113. Michelangelo

    Nu blir det dyrare:
    China ends wind-power subsidy after U.S. challenge
    By Andrew Restuccia – 06/07/11 10:57 AM ET
    China has agreed to end a key wind-power subsidy that the Obama administration alleged was a violation of World Trade Organization rules, U.S. Trade Representative Ron Kirk said Tuesday.
    The administration challenged the subsidies — which involve giving grants to Chinese wind manufacturers that use Chinese-made products — at the WTO late last year. The challenge came after the United Steelworkers, a powerful U.S. union, raised concerns about the subsidies in a petition.
    “The United States is pleased that China has shut down this subsidy program,” Kirk said in a statement. “Subsidies requiring the use of local content are particularly harmful and are expressly prohibited under WTO rules. This outcome helps ensure fairness for American clean technology innovators and workers.”
    The decision to end the subsidy represents a major victory for the Obama administration, which is engaged in an oftentimes aggressive effort to compete with China on clean-energy technology.
    According to the U.S. trade office, the size of the grants provided to Chinese companies ranged from $6.7 million to $22.5 million. Since 2008, China has distributed grants totaling several hundred million dollars, the U.S. trade office said.
    It’s the third time that China has agreed to end a subsidy after the United States brought a case to the WTO, the U.S. trade office said.