Bild från Expressen på en grön flygare
Vi har kunnat läsa i pressen om att politikerna gör vad de kan för att öka på koldioxiden.
Åsa Regnér (S) reste till Thailand för den nätta summan av 242 000 kr. Men hon stannade bara en dag så det sparade ju in på hotellnotan. Sedan har vi ju det där med att en del regeringsplan är stationerade på Arlanda men går ned på Bromma för att plocka upp ministrarna där. Det blir fem ton extra koldioxidutsläpp för den mellanlandningen. Expressen vet också att berätta att regeringskansliet känner till denna rutin så det går egentligen inte att, som Gustav Fridolin (MP), skylla på att man inte visste.
Att just gröna politiker är ena hejare på att flyga, och att flyga långt, visas för övrigt också av en undersökning av The Telegraph. Det gäller förstås engelska politiker och The Green Party. Det sistnämnda partiets supportrar ligger i topp medan Labour och UKIP ligger lägst bland de stora partierna.
Har de gröna klimathotsmånglarna i världen en hemlig agenda? Kanske de inte alls är rädda för mer koldioxid i atmosfären, utan mest bara vill ha luftrummet för sig själva? 🙂
Ingemar Nordin
“Tänk globalt. Flyg lokalt” är MP:s nya slogan!
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204245271239774&set=a.1320103970493.2040434.1467604505&type=1&theater
Sverige behöver sin transportsektor, och nu måste målet vara att neutralisera klimatpåverkan från den. Under utfasningstiden får vi använda det vi har, nämligen de fossila bränslena.
Carl Bildts flygresor vill jag inte ens tänka på. Alla dessa meningslösa och resultatlösa resor som gjorts världen över, till synes enbart för att stärka hans eget ego, och bekostats genom att skära ner på svenska beskickningar världen över….
Men man ska kanske inte klaga över statsråd som gör sitt bästa för att sprida livets gas och göra jorden lite grönare och behagligare 🙂
Men det värsta med MP och andra som vill “gå före” är att deras vilja kan bli lag !
Vi hörde nyligen om våra relativt låga skatter på CO2 i förhållande till BNP-med en hint om att dessa borde öka. Utan att snegla på utsläppens andel av BNP!
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/Koldioxideffektivitet/
Fast vi kunde haft det värre, som i Tyskland:
http://notrickszone.com/#sthash.T7robPVy.dpbs
OT
Själv håller jag på med båten såhär på våren. “Slipper” dock bottenmåla eftersom vi numera skall tvätta botten med borstar i vattnet. En miljöriktig åtgärd kan man tycka. På samma sätt som de speciella spolplattor som vissa båtklubbar skaffat fram. Men hur riktigt är det att spola ut biologiskt material som skall brytas ner till havet. Lägg det på land under båten så kommer luftens syre åt det i stället! Vattnets syre är begränsat!
Men nu handlar det om flyg hit eller dit, om man lever som man lär osv. Det skall naturligtvis uppmärksammas, man får hoppas massmedia gör ett bra jobb, och sedan får vi i nästa val tala om vad vi tycker, nästa val kan ju också vara ett nyval.
Men i det stora perspektivet är detta ju bara strunt, Sveriges utsläpp är extremt låga tack vare vår kärnkraft och vår vattenkraft. Vi skall vårda detta förhållande och samtidigt förse vår industri med vad den behöver. Det gör man inte genom att ersätta kärnkraft med vindsnurror som bara levererar när det blåser.
Nu ser vi emellertid en helt ny värld framför oss där vårt fossila energiberoende helt kan utplånas och detta betydligt snabbare än vad som är möjligt med kärnkraft som för övrigt också blir överflödigt. LENR finns och vi kommer inom något eller några år att veta vilken potential tekniken verkligen har. Som det ser ut är den gränslös. Efter några års envis kamp har Rossi nått därhän att hans tankar vunnit erkännande i vida kretsar och forskare runt om i världen försöker återupprepa vad han gjort, flera har redan lyckats och nätet erbjuder enkla beskrivningar för den som vill försöka. Även Sverige är naturligtvis med i detta race. Rossi själv vårdar en 1 MW-enhet som sen ett halvår är i produktiv drift hos kund. Här är tanken att efter ca 1 år skall man berätta för världen hur stor besparing kunden gjort.
Resultatet av detta blir naturligtvis betydelsefullt och i avvaktan kunde man gott avstå från ytterligare vindsnurror…..
Men som sagt det är inte längre några stora andar som leder oss in i framtiden.
http://1.bp.blogspot.com/_qlD3nj6oxCQ/TFWwJNe5oVI/AAAAAAAAA1E/bFb5kJ32bp4/s1600/MP-2.jpg
>men de måste också kunna använda befintlig teknik i väntan på ny.
Vilket ynkligt försvar!
Det finns faktiskt vettig kommunikation mellan Bromma och Arlanda. Snabbtåg tex och det är ny teknik.
Eller är “befintlig teknik” förbehållet den politiska klassen?
Det enda intressanta i den här historien är att Miljöpartister överhuvudtaget använder regeringsplanen…
http://www.vk.se/1427937/varmt-vader-ger-laskigare-spindlar
Kloka ord från en person som byggt en framgångssaga i svenskt näringsliv (inte svårt att gissa vem). Synd att Miljöpartiets företrädare Romson och Fridolin har valt fel, att vara ett dåligt föredöme. Fast det gäller ju tyvärr för de flesta svenska politiker.
Klok som vanligt. Inga stora andar. Nej det blir väl så om valet av ministrar först och främst verkar ha varit att få korrekt blandning av kön, ålder, etnicitet m.m. Inte kompetens. Att det parlamentariskt knepiga läget ger MP och V oförtjänt stort inflytande är oroande.
http://www.dn.se/debatt/politikproffs-i-kulisserna-styr-utan-demokratiskt-mandat/
http://ledarsidorna.se/2015/04/politiken-som-teater/
Vi får se hur länge det dröjer innan Världens Bästa Sverige får ett totalt sammanbrott.
Vilken nyhet som helst duger bara man får uttala mantrat “klimatförändringarna” i bestämd form och hänvisandet till våra koldioxidutsläpp och underförstått “det krävs uppoffringar för att undvika en katastrof”.
och inget har de i huve … det är illa ställt i landet sverige..
Driver du med oss. “en fördel”?!?!?!? Det är en ABSOLUT nödvändighet att de lever som de lär. Det är fullt begripligt och ursäktligt att miljöpartister flyger av rent pragmatiska skäl när inga andra rimliga alternativ står till buds.
Eller för att belysa med ett slående exempel, jag har inga problem med att Al Gore flyger från USA till Europa eller Asien för att vara med på någon konferens, men jag förlåter honom inte för att hans väntebil står och går på tomgång när han är på ett möte, eller att han har ett energislösande hus.
Och Åsa “Fritt fall” Romson skall vi tala tyst om. Flyga från Malmö till Köpenhamn?!?
https://www.klimatupplysningen.se/2015/01/04/klimathycklarna/
Men jag klagar inte. Lite mer koldioxid i atmosfären skadar inte. Tvärt om.
Igår ville Obama tuta i folk: “today, there’s no greater threat to our planet than climate change”
Kostnaden är betydligt större än du tror. Mycket underhåll på TP 102:orna är cykelbundet, vilket innebär att en flygning Arlanda-Bromma förbrukar en cykel med lika stor kostnad som en flygning Bromma-New York.
Det kan tilläggas att de 242 000 kronorna det talas om för Thailandsresan är en våldsam underdrift. Regeringskanslit betalar enligt (eget) beslut 10,800 kr/flygtimme för en TP 102 vilket inte ens är halva kostnaden. Jag försökte en gång ta reda på vad den verkliga timkostnaden för 102:orna egentligen är, men misslyckades. Den är tydligen betydligt hemligare än timkostnaden för en 39:a. Det mesta av kostnaden försvinner i försvarsanslaget som “transportflyg”.
Om man chartrar en G IV på öppna marknaden ligger priset på typ $ 5,000 per flygtimme. Gulfstream Internationals egen (mycket optimistiska) kalkyl för självkostnadspris är $ 2,700 per flygtimme.
En G550 kostar som lägst 4.000 $ i timmen (långflygningar). Cykelkostnaden är hög eftersom en kortflygning (kortare än en timme) ligger på det dubbla dvs 8.000 $. Det är nettokostnaden. Skall du hyra får du lägga till 20-25% till.
Att ta regeringsplanet till Thailand på långt i förväg inplanerade aktiviteter är oförsvarligt ur kostnadssynpunkt och för ett parti som hyllar “klimatpolitiken” totalt oacceptabelt. Att akut åka ner när Tsunamin slog till vore helt korrekt.Men är man Centerpartistisk politiker i Norrtälje så gäller andra regler för de ledande praktsvinen på grisfarmen än för dess undersåtar.
Det är helt riktigt att GIV och G550 kostar mycket att äga och flyga, men här handlar det om vad regeringen betalar och det är betydligt mindre.
Jag vet inte hur man räknat fram den kalkylen, men det har väl med tillgängligheten att göra. Skulle man betala den verkliga kostnaden skulle planen och piloterna nästan aldrig få flyga och det är väl som att köpa in JAS Gripen och gömma undan dom tills det blir krig…
Men visst är det ett hyckleri när politiker som vill minska flyget och lägga ner Bromma, ändå unnar sig själva att flyga med regeringsplanen från just Bromma istället för reguljära plan från Arlanda.
Vilket i praktiken är vad man gör. Stridsflygplan flygs i fredstid bara så mycket som behövs för att hålla besättningarna i flygtrim (oftast ca 100-150 timmar/år). Däremot är man noga med att hålla igång alla flygplan och flyga dem ungefär lika mycket (flygplan är inte konstruerade för att stå oanvända, och det tar lång tid och är dyrt att åter få igång ett förrådsställt flygplan).
Eftersom flygtid är dyr så gäller det att utnyttja den effektivt, oberoende av flygplanstyp, och onödiga positioneringsflygningar om 40 km är och förblir ett groteskt slöseri.
Maria Wetterstrand flyg pendlade till sin kärlek den finska Miljöpartiledaren när hon var partiledare och riksdagledamot. Om hon fortfarande gör detta vet jag inte men då var det ju så svårt att träffas då båda var så upptagna i sina politiska gärningar. (Såg själv henne flera gånger på Arlanda då det begav sig …)
Den gröna adeln har sin privilegier. När dom har klippkort på flyget för att kunna gosa med sin käresta så
pratar Goldman på “gröna bilister” om att vi andra nog bör avstå från att skaffa barn.