Politiken ska inte tvinga konsumenter att subventionera företag

Jan Ericson är riksdagsman för (M) och skriver ibland klimat- och energirelaterade inlägg på sin blogg https://www.ericsoniubbhult.se/ . Här är ett bra inlägg om politikens roll när det gäller att subventionera storföretag som gärna vill vara ”gröna”. Med tillåtelse av Jan Ericsson. Från den 29/8:

Jag har tidigare uppmärksammat denna artikel i Svenska Dagbladet den 21 maj i år. Det handlade om Volvos satsning på eldrivna lastbilar. Jag skrev en tweet om det. Man skrev följande i ingressen till artikeln:

De eldrivna lastbilarna har börjat rulla ut från fabriken. Men de kostar mycket mer än vanliga lastbilar, och försäljningen har inte tagit fart. Nu vädjar Volvo till politikerna att göra det dyrare att släppa ut koldioxid.

Hubbhultarn Volvo

Häromdagen uppmärksammade media remissvaren till regeringens förslag om att minska reduktionsplikten. Nu är det bränsleföretagen samt lastbilstillverkaren Scania som är negativa. Jag skrev en tweet om det också:

reduktionsplikt

Man kan konstatera att fordonstillverkarna och bränsleleverantörerna har en sak gemensamt – de har alla rusat åt samma håll, och låtit klimatmantrat styra sina investeringar utan att fundera särskilt mycket över vad som är rimligt, realistiskt. miljövänligt och marknadsmässigt vettigt.

För fordonstillverkarna är det nu främst eldrift som är i fokus. Men eftersom fordonen då blir väldigt mycket dyrare att köpa än dagens dieselfordon vill man göra det så dyrt som möjligt att köra diesel så att transportföretagen helt enkelt pressas att byta till elfordon. Hög reduktionsplikt och/eller höga straffskatter bidrar till detta.

För bränsletillverkarna handlar det om att man har investerat tungt i biobränsletillverkning och är nu oroliga för att dessa investeringar inte ska bli lönsamma. Därför vill man att regeringen och riksdagen tvingar bilisterna att betala kraftigt ökande överpriser för drivmedel så att den ogenomtänkta investeringen går ihop.

Ingen av dessa aktörer verkar bekymra sig om effekterna för samhället och för svensk konkurrenskraft av denna enorma överföring av pengar från konsumenter, stat, kommuner och företag. De verkar inte heller bekymra sig om hur mycket fördyrade transportkostnader driver upp priser och inflation i samhället. De bryr sig inte heller om att det inte finns tillräckligt med el för att köra alla fordon, och att både miljöorganisationer och forskare har dömt ut biobränslen som en närmast meningslös klimatåtgärd, samt att Riksrevisionen sågat hela upplägget med en ständigt ökande reduktionsplikt.

Detta håller såklart inte. Regering och riksdag är inte till för att fixa finansiering till de stora fordonskoncernerna och bränslebolagen. Vi är till för svenska folket. Vi kan självklart inte tvinga svenska folket att subventionera riskabla företagsinvesteringar genom världens högsta reduktionsplikt. Det är dags att sätta ned foten, och det kommer regeringen att göra nu. Hela svenska folket kan inte göras fattigare bara för att Volvo, Scania och Preem med flera ska kunna få lönsamhet på tveksamma investeringar.

Regeringen har ju för övrigt redan stoppat subventioneringen av havsbaserad vindkraft, där tanken var att vi skulle finansiera deras dyra kabelanslutningar via våra nätavgifter. Sverige har idag äntligen en regering som prioriterar medborgarna.

jan Ericson

Jan Ericson

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Richard

    Om medborgarna prioriterades så skulle alla energiskatter samt moms slopas. Vi skulle kunna tanka ren bensin och diesel, det skulle ge lägre förbrukning.

  2. Mats Kälvemark

    ”Ubbhultarn” är en mycket klarsynt och tänkande politiker, vilket är unikt i dagens riksdag. Han får nog ofta kämpa i motvind.
    Kompletterande länkar:
    https://klimatupplysningen.se/el-illusionen-lastbilskapitlet/

    https://klimatupplysningen.se/kan-vad-som-helst-ga-an-i-klimatets-namn/

  3. UWb

    I Liverpool har de köpt in 20 vätgasbussar. Ska väl köra på ”grön” vätgas tänker man, men nej, de kör på ”grå” vätgas (av naturgas). Är tydligen ännu sämre för miljön än diesel.

    Nu står bussarna för att Arriva inte får tag på vätgas. Om de inte ens får tag på grå vätgas, hur länge dröjer det till att de får tag på grön- det vill de inte uttala sig om.

    Förbrukningen ska ligga på 0,1 kg vätgas per mile, 0,6 kg per 10 km, vilket motsvarar 33*0,6=20 kWh – motsvarande förbrukningen från cirka 10 elbilar…

    För att få fram dessa 20 kWh behövs 30 kWh el till elekrolysörer från någonstans. Kanske ett av Englands nya kärnkraftverk?

    https://www.hydrogeninsight.com/transport/flagship-liverpool-hydrogen-buses-out-of-action-due-to-problems-with-global-h2-supply/2-1-1508528

  4. Bengt Abelsson

    Någon som kommer ihåg HC Andersen, ”Kejsarens nya kläder”?

  5. Mats Kälvemark

    Ur SvD-artikeln i länken framgår, citat: ”Men de eldrivna lastbilarna har också en hel del som talar emot dem. Det mest uppenbara är priset. En eldriven lastbil kostar två till tre gånger mer än motsvarande fossildrivna bil.Till stor del beror det på de tunga och dyra batterier som behövs för att bilen ska kunna gå tillräckligt långt och ha med sig allt gods.”
    Volvos lastbil i exemplet har sex stycken batterier som väger 500 kg styck.
    För varje batteri om 500 kg måste 200 ton brytas upp ur jordskorpan för att utvinna nädvändiga metaller (kobolt, litium, koppar etc.) som ingår i batterierna. Bl.a. kobolt utvinns i Kongo genom barnarbete under vidriga förhållanden. För Volvons 6 batterier blir det 1200 ton per lastbil. Och varje batteripack belastar lastbilen med tungt CO2-bagage innan den rullat en enda km.
    Se nedersta länken.
    Batteridrivna, tunga lastbilar är så utomordentligt korkat så klockorna stannar. Och vad gäller den presumtiva ”klimatfrälsning”, som driver hela spektaklet, pratar vi om miljondelar av en grad framme vid sekelskiftet. Går inte att mäta, noll är en god approximation men kostnaderna räknas i 100-tals miljarder. Med det är ju någon annan (=vi skattebetalare) som står hela risken, så då går det ju bra. Spektaklet är en bra värdemätare på den bisarra värld vi lever i, som regisseras av FN, IPCC och i vårt fall EU och svenska politiker.

    https://klimatupplysningen.se/elbilar-raddar-inte-klimatet/
    https://klimatupplysningen.se/larmet-om-klimatkris-star-i-vagen-for-rationellt-tankande/

    https://klimatupplysningen.se/energiomstallningen-en-villfarelse-mineralbristen-oundviklig/

  6. UWB

    I Västerås har VL (Västmanlands Lokaltrafik) börjat investera i elbussar. De har nu 18 stycken – inget om kostnaden för dessa har lämnats.

    Det som är intressant är att Västerås var tidigt ute med biogasbussar, som drivs av komposeringen av det matavfall som samlas in. Varför då byta till elbussar? Notera att en biogasbuss kan köra 450 – 750 km på en tankning.

    Från VL’s hemsida:
    ”Sedan den 26 september 2022 har VL sex ledbussar och en kortvagn som drivs av el och kör i Västerås stadstrafik på linje 1–7. VL har även sju mindre elbussar som kör i flextrafiken i Västerås.

    Ledbussarna som drivs av el laddas nattetid på bussdepån i Västerås, för att kunna köra i trafik dagen efter. En fulladdad elbuss med helt nya batterier har en räckvidd på 250 km. Efter tio år och vid kalla vinterdagar ska de nya elbussarna klara av minst 200 km per laddning. De flesta stadsbussarna kör i snitt 175–275 km under en dag.”

    https://www.vl.se/res-med-oss/res-med-buss/vara-bussar/

    Nu har det 18 bussar. Så, en elbuss kan inte ens köra en hel dag utan laddning (som enligt uppgift ska ta sex timmar) – speciellt inte på vintern.

    Förbrukningen är 1,5 – 1,8 kWh/km, i paritet med en elbil, vilket gör att vi kan beräkna batteriets storlek till 250*1,5=375 kWh – motsvarande fem bilbatterier och 1 000 ton material som måste brytas för att få fram mineralerna för att bygga dessa.

    Så, grundfrågan är varför man köper in bussar som inte ens klarar en dags trafik och överger biogasbussarna, som garanterat är billigare och där det finns lokal produktion av biogas och körsträckan inte är ett problem.

  7. BG

    Här är en tämligen färsk annons från Volvo

    ”Klimatförändringarna är vår tids kanske största utmaning. Vi är fast beslutna att leda vår bransch mot de förändringar som behövs för att nå klimatneutrala transporter. Med lanseringen av ett komplett program av tunga, eldrivna lastbilar visar vi vägen mot framtiden.

    Från den lilla ön på Sveriges västkust kommer transport och infrastrukturlösningar i världsklass som skapar välstånd världen över, idag och imorgon.

    Vill du veta mer om oss och vad vi gör för att utveckla framtidens transportlösningar, besök oss på volvogroup. se”

    Lastbilarna lär väl inte bli billigare av att de skall byggas av hybritstål?

    Även VCE:s maskiner lär elektrifieras och tillverkas av hybrit. Volvo Penta har el på gång till industri- och marinmotorer. Och alla lär de behöva batterier.

  8. Lasse

    När nyttan består av att flytta tyngd från A till B så är en last i form av batterier begränsande .
    Väg och däckslitage är inte miljövänligt heller.

    Men kanske kan ellastbilar bli en nödvändighet när miljözoner inrättas i städerna. Tyst trafik får vi i alla fall då.

  9. Göran

    Vad spelar det för roll vad denna politiker, Jan Ericson, skriver när ledningen för moderaterna och regeringen har en helt annat agenda. Ända sedan klimatkonferensen i Mölndal 2018, där Jan Ericson deltog, har han inte påverkat moderaternas ”klimatpolitik” den minsta lilla uns.

  10. BG

    #8

    ”Wer soll dass bezahlen, were hat so viel Geld?”

    Billigt lär det inte bli.

  11. Det verkar inte finnas några riktiga företagare längre, i ordets rätta bemärkelse, i alla fall inte inom energisektorn. Så fort man börjar tala om energifrågor dyker det upp uppblåsta, överbetalda, skojare som lobbar för särbehandling av oljebolagen liksom för diverse, obskyra, bidragsberoende ”gröna” skrivbordsprojekt. Vart tog alla dugliga svenska entreprenörer och industriledare vägen. Dagens ledare påminner om kasinospelare som glatt sätter sprätt på andras pengar.

  12. Ulf

    Ett företags första syfte är att maximera vinsten. Det måste vi alltid begripa. Den långsiktiga vinsten är viktigast så det innebär inte att det är lönsamt för företaget med kortsiktiga vinster som förstör varumärket.
    Här är det dock givet. Det finns stora vinster med att byta ut hela lastbilsflottan. Samtidigt kan de argumentera utifrån miljö och klimat utan risk för varumärket.
    Det är inte så att media i detta fall bannar Volvo för de försöker tjäna pengar. Nej istället bannar media regeringen för den anses inte ta ”klimathotet” på allvar.
    Detta klimathot är redan som en politisk tsunami.

  13. Ivar Andersson

    #9 Göran
    Jan Ericsson har sunt förnuft och utmanar inte de klimathotsreligiösa öppet. Han gör inte samma misstag som Elsa Widding utan förankrar sina utspel i partiet först. Men han är droppen som urholkar stenen, t.ex. att havsbaserad vindkraft får stå för anslutningen till land. Han är även aktiv i riksdagens bilnätverk.
    Fler riksdagsledamöter med sunt förnuft behövs för att få Sverige på rätt kurs.

  14. Tege Tornvall

    Eldrivna lastbilar kostar mycket mer men lastar betydligt mindre. Vilket åkeri köper en sådan – annat än med subventioner?

  15. UWB

    Som fortsättning på busstemat. En italienska undersökning visar att vätgasbussar är mycket dyrare i drift än elbussar – här är vanliga bussar (ej ledbussar):

    – Elbussar – 55€ per 100 km
    – Vätgasbussar – 127 € per 100 km

    Det jag sökt efter, men inte hittat är hur mycket dyrare elbussar och vätgasbussar är jämfört med biogasbussar / dieselbussar.

    Jag hittade en studie som visade att biogasbussar och dieselbussar hade i princip samma totalkostnad vid drift, cirka 1 100 kr / 100 km (dock är priserna från 2012, så det är väl det dubbla i dagsläget.

    Det som borde spela in mycket är inköpspriset, om det nu inte, som i Liverpool, subventioneras av någon annan part som har tillgång till att sprida skattebetalarnas pengar fritt.

    https://www.bussmagasinet.se/2023/08/branslecellsbuss-dubbelt-sa-dyr-att-kora-som-batteribuss/

  16. BG

    #12

    En ”bagatell”: det finns en värld utanför EU och USA där tillgången till energi är ytterst begränsad. Enligt Koonin finns människor som årligen förbrukar lika mycket el som ett amerikanskt kylskåp. Deras intresse är näppeligen att få sina transporter utförda av ”fossilfria” lastbilar, försedda med förnybar ström från en infrastruktur som inte finns.

  17. Håkan Bergman

    Under tiden i en annan galax långt borta.
    https://www.politico.eu/article/eu-energy-subsidy-france-germany-commission-handouts/
    Subventionsracet började faktiskt inte med pandemin och kriget.
    ”The EU’s temporary crisis framework will still allow governments to fund longer-term measures to boost renewable energy, decarbonization of industrial processes and the transition toward a net-zero economy until the end of 2025, since these were policies that weren’t rolled out to respond to the 2022 price hikes in the energy market, said Podestà, the Commission spokesperson.”

  18. Thorleif

    Ett bra ex på en växande korporativism istället för sund kapitalism.

    Vi minns hur politiker i Sthlm fick kommunalpolitiker i t.ex Ö-vik att toksatsa på etanolen vilket kostade medborgarna stora summor. Ansvarstagande och konsekvenser för beslutsfattare? Är det dags igen?

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/etanolens-uppgang-och-fall-vad-var-det-som-hande

    Grönt stål osv: Skellefteå, Luleå och Boden

    https://www.dn.se/ekonomi/industrisatsningar-slar-hart-mot-norrkommuner-skuldbordan-okat-med-1-000-procent/

    EUs garantier till banker i samband med industriella koldioxid-satsningar riskerar i framtiden ytterligare enorma förluster. De svagaste i samhället drabbas förstås extra hårt via ökande samhällskostnader, skatter och inflation.

    Beslutsfattarna brukar som vanligt gå fria. Särskilt politiker som är villiga att ta alltför stora risker.

  19. Ulf

    Svar 16

    Vad har det med mitt inlägg att göra?

  20. Sven M Nilsson

    Så länge vi inte har fossilfri el så producerar elbil/buss/lastbil räknat från ax till limpa avsevärt mer CO2 än dieselalternativet. Speciellt gäller detta för tunga fordon som behöver mycket större batterier.
    För batterierna till en personbil produceras vid gruvdriften och batteritillverkningen CO2 som motsvarar 12 000 till 18 000 mil med en modern diesel. Om man tar hänsyn till erforderliga batteribyten så ger elalternativet mer CO2 redan innan de körts 0.00 km!
    Sen är den el man behövs under körning inte fossilfri. Globalt är 80% fossiltillverkad. I Sverige kanske något mindre. Men vi är ju med i Nordeuropeiska elsammarbetet så även här blir det en avsevärd mängd, speciellt på vintern, som är fossilel.
    Volvo och Scania har väl tänkt sig att exportera några ellastbilar till 80% länderna? Då blir CO2 utsläppen en till en och en halv ggr större än för dieselalternativet.
    Det enda reella problemet med dieselalternativet är utsläppen av de farliga avgaserna och partiklarna. Detta är löst med CATARSIS-systemet som ger 0-utsläpp av dessa avgaser till fyra ggr lägre kostnad än nuvarande avgasreningssystem.

  21. Göran #9,

    Jan Ericson fick mycket skäll i tidningarna när han dristade sig att vara med på klimatmötet i Mölndal. Han driver också sin blogg helt öppet. Så hans åsikter om klimat och energi är nog välkända inom partiet.

    Men han sitter i finansutskottet, inte i miljö- eller i näringsutskottet. Och då är det svårt att påverka. Elsa hamnade dock i näringsutskottet som suppleant men fann att hon knappast fick möjlighet att säga något där. Det här med att påverka i riksdagen är nog knepigare än vad vi medborgare tänker oss.

    Men jag är ju lite frågande inför moderaternas syn på detta. Nog borde det finnas fler borgerliga politiker som är klimat- och energirealister? Eller är det taktiska spelet sådant att man – med undantag för kärnkraften – inte vågar utmana SVT och SR?

  22. UffeH

    Här är två länkar som tar upp varför, trots protester, politiker driver frågor som elbilar, lågemissions zoner som ULEZ i London med mera.
    Det har väldigt lite med ”klimatet” att göra, mycket mer att styra folket och uppfostra det till att göra ”rätt”.
    Ett nätverk av ”gröna” globalister i något som kallas C40 Cities startat i början av 2000-talet och där Stockholm är en av deltagarna och har förbundit sig att genomföra åtgärder som skall ”förbättra” klimatet genom minskade utsläpp, mer cykelbanor, 15-minuters städer, tullar för att minska fordonstrafiken, och det senaste hur mycket och vad vi ska äta.

    Mayor Sadiq Khan and C40 Cities– has suggested a daily 44g meat allowance:
    https://dailysceptic.org/2023/08/31/sadiq-khans-green-globalist-gang-suggests-daily-44g-meat-allowance-and-rations-lower-than-second-world-war/

    Why has Sadiq Khan been so determined to push ahead with Ulez despite it being a massive vote loser?
    https://dailysceptic.org/2023/08/31/the-green-globalists-behind-ulez-and-what-they-have-planned-next/

    Är det dessa visioner som de troende klimataktivisterna ser när de med entusiasm genomför sina protester mot hur vi lever våra liv idag, skulle gärna vilja fråga och få ett svar från någon som deltar i dessa protester mot ett bra liv ge sin bild av hur de ser framtiden om deras förslag genomförs, har de ens tänkt tanken på vad de förordar med sina skrik på omställning.
    Eller är de så naiva och okunniga att de tror att livet som vi lever idag kommer att fortsätta som nu men bara utan 80% av den energi som idag driver samhället, har de förstått att utan fossil energi så kommer de själva att få mindre tid som inte är fylld av arbete för sin egen överlevnad.

  23. Lasse

    Batteridrift kan vara bra miljöval men det finns baksidor som inte är speciellt bra.
    El bilar brinner på ett mer aggressivt sätt.
    Bilar på fartyg är en potentiell risk.
    Fremantle Highway (transportfartyg) brann men det som brann är det elbilar?
    https://www.youtube.com/watch?v=LOCSHMOf73Q

  24. Claes-Erik Simonsbacka

    Kommer amerikanska skattelättnader påskyndar CCUS i och utanför USA?

    De senaste förändringarna i policy- och regelverk i USA verkar att påskynda utbyggnaden av koldioxidavskiljning, -användning och -lagring (CCUS) inom landets gränser. Men om CCUS blir alltmer erkänt som ett viktigt verktyg för att hantera klimatförändringar, finns det då tillräckliga policyer och ekonomiska incitament på plats för att säkerställa att tekniken är kommersiellt konkurrenskraftig nog att frigöra sin fulla potential?

    En del av denna senaste ökning av aktiviteter är delvis tack vare förändringar i policy och regelverk, särskilt i USA. Medan skattelättnader har varit tillgängliga för USA-baserade CCUS-projekt under en tid, ökar president Bidens Inflation Reduction Act (IRA) skatteavdraget på 45Q för punktkällor från 50 USD till 85 USD per ton lagrad CO2. Målet med denna skattelättnad är att stimulera CCUS för tillämpningar som är svåra att minska, såsom gaseldade kraftverk, cement, stål, väte och petrokemikalier. Med tanke på att 49 % av CCUS-projekten avbröts på grund av finansiella och ekonomiska utmaningar (enligt Rystad Energy) är 45Q-expansionen kanske en viktig katalysator för att vitalisera och accelerera CCUS-branschen?

    Mvh,

  25. tty

    #23

    ”men det som brann är det elbilar?”

    Det kan du nog vara ganska säker på. Man brukar hänvisa till att det förekommit bränder i biltransportfartyg förut, men jag har kollat NTSB:s utredningar och det tycks alltid ha varit frågan om transport av begagnade eller t o m krockskadade bilar. Stora bränder vid transport av nytillverkade bilar verkar vara något helt nytt.

  26. tty

    #24

    CCU har en helt annan potential i USA eftersom det finns en stor marknad för koldioxid för EOR inom oljeindustrin.
    Man kan alltså få betalt för koldioxiden. Transportkostnaden är dock ett problem för koldioxidkällor som inte har något oljefält i närheten.

  27. Tudor

    #21 Ingemar

    Moderaterna är ett kluvet parti. Jan har kritiserats även internt i partiet för sin hållning i klimatfrågan. Kvar finns en del äldre företrädare som är som de alltid har varit. De vill gynna näringslivet och vill ha en mindre stat och lägre skatter. De är motståndare till miljöextremism.

    Det kom in en del nytt blod i moderaterna under Reinfeldt. Anna König Järlmyr är en av dessa. När Jan Ericson skulle beskriva König Järlmyrs politik skrev han; Detta är INTE moderat politik.

    Riksdagsmän som Jan Ericson kommer snart att pensioneras och ersättas med nymoderater som mer än gärna samarbetar med miljöpartister.

  28. Björn

    Mycket viktigt inlägg! Hur kan företag som Volvo etc, låta sig frångå marknadsekonomiska principer? Volvo har låtit sig pressas av ett politiskt tryck och anpassat sig utan att ta hänsyn till konsekvenser. Hur kan man i ett läge där allt saknas för att övergå till en eldriven transportsektor, försöka tillsammans med stadsstödd politisk propaganda i klimatfrågan, lura omvärlden som om verkligheten vore konsekvenslös? Skamligt Volvo med flera!

  29. Adepten

    #12 Ulf

    När det gäller Jan Ericsons inlägg verkar det vara ett trianguleringstricks som moderaterna är expert på, för att få osäkra väljare att byta sida, även om jag anser att han kan ha rätt i sak.
    Regeringen låtsas bara att göra något, i själva verket förlitar de sig på att andra ska lösa en ”självförvållad” klimat- och energikris.

    Eftersom du alltid har klara uppfattningar om allt baserat på ett stort mått av sunt förnuft skulle jag uppskatta om du berättar om din utbildning och inom vilket område du har jobbat, samt hur du ser på saken?

  30. johannes

    # 1 till 26
    Jag förstår ingenting av vad ni skriver om. Alla elbilsägare kör ju gratis om man frågar dem. Speciellt de med solpaneler…

  31. Sven M Nilsson

    Om man skall nå transportsektorns klimatmål 2030 så måste man öka den fossilfria elen högst väsentligt. Det går ju inte på elnätet att skilja på fossilfri och fossilel. Så vi måste titta på hela elförbrukningen. Då är det synnerligen oklokt och ologiskt att använda den fossilfria elen till transportsektorn med dess stora problem med battterierna m.m så länge som inte all el är fossilfri. Fossilfria elen skall i första hand användas för alla stationära in-
    stallationer.

  32. tompas

    Ingemar Nordin #21

    Håller helt med Göran här. Jan Ericson har inte påverkat den förda klimatpolitiken ett dyft. Många hade stora förhoppningar när Elsa blev vald och kom in i Riksdagen. Elsa höll ett anförande där hon bl.a. anförde att det inte råder någon klimatkris. Hon blev hårt åsatt för detta och när hon sedan deltog på konferensen Spotlight i Norge så blev hon formligen utmobbad och därefter effektivt tystad.

    Det finns säkert fler borgerliga politiker som är klimatrealister men de håller tyst, ty behandlingen av Elsa förskräcker. Varför kacka i eget bo och bli av med en säker inkomstkälla? Någon förändring av klimatpolitiken är därför knappast realistisk.

  33. iah

    #johannes
    bara ett litet enkelt svar. en elbil idag kostar ungefär 1miljon kronor. solcellspaneler kostar dessutom ytterligare 300 tkr. totalt 1,3 mkr- om man bara slarvigt räknar att en elbilsbilist kör 1500 mil om året och alternativkostnaden (ränta på kapitalet är 4% lågt räknat) så är kostnaden första året 52000 kr vilket innebär 34,66 kr per mil. det innebär att man måste sälja el för 52000 kronor för att ekvationen skall bli 0. dom flesta som skryter om sin försäljning brukar inte komma över 20.000 kr

  34. Ulf

    Svar 29,
    Din första del förstår jag inte alls vad du menar. Ericsson har väl kört på i många år trots interna protester.

    Min bakgrund är universitetsutbildning inom företagsekonomi. Statistik och nationalekonomi. Jag har jobbat både i näringsliv och stat inom ekonomi och finans. Både som chef och expert. Har jobbat också med politiska ”figurer”. Dock inte själv med politik. Däremot förstår jag hur de tänker.

    Det är egentligen min statistiska bakgrund som gjorde att jag börja ifrågasätta klimattjafset.
    Jag har av privata skäl studerat en hel del inom medicinsk forskning och upptäckte att många forskare har svårt att begripa statistik. Men när jag kom till ”klimatforskningen” så insåg jag att det var rena High Chaparall. 95 procent har ingen aning om statistik eller sannolikhetslära. Eller så hoppas de att ingen annan har det. Maken till elände har sällan eller rättare sagt aldrig existerat inom forskningen. Det kan jag nog garantera.

  35. Mats Kälvemark

    Lägg på minnet. Elbilens räckvidd minskar vid kyla. Minus 40 procent redan vid minus 7 grC. (AAA). Gäller naturligtvis lastbilar också.
    https://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket-kortas-elbilens-rackvidd-av-kyla-och-varme/1116792
    Lastbilen skall hålla rutorna imfria och värme i kupén och på sätena. Du sitter garanterat hellre i en ICE än en EV om du blir fast i vintrigt trafikkaos. Hjälp med en dieseldunk är enklare och billigare än bärgning. Några andra avigsidor med EV. På senare tid har det uppmärksammats, att förlusterna vid laddning är 10-20 procent. Om batteriet ska skötas bra ska det inte alltid snabbladdas med stor effekt. Det ska inte varje gång laddas maximalt, vilket då är räckviddsbegränsande. Det ska inte köras i botten.
    Summerat finns inga notiser om att batteridrift är bättre än diesel, bara det omvända. Och påverkan på klimatet i form av sänkta utsläpp har jag visat är noll. Däremot ökar pga större vikt partikelutsläppen från asfalt, däck och bromsar.
    Så outsägligt korkat med tunga ellastbilar. Lätta lastbilar i citydrift kanske kan motiveras i några fall genom lägre ljudnivåer men problemen med partikelutsläpp går inte att lösa och det vill man minst av allt ha i städer, jämför dubbdäcksförbud på Hornsgatan.

    https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/g%C3%B6teborgs-elbussar-k%C3%A4mpar-och-kn%C3%A4cks-i-sn%C3%B6n-1.60743968

    https://www.bussmagasinet.se/2022/11/fortsatta-problem-med-luleas-elbussar/

    https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1687401/FULLTEXT01.pdf

  36. Statistikintresserad

    #34
    Håller med, just statistik är jag förkovrad i och ser både i mediers och hos politik/byråkati stora brister i statistikkunnande och än mer i användande.

    Så att påpeka detta hela tiden behövs liksom att själv lära sig mer.

    Gärna kunna visa med vardagliga exempel som går att överföra till allmänhet för att förstå bättre och ifrågasätta medierapportering.

  37. Gunnar Strandell

    Eftersom både Volvo och Scania är starkt beroende av export, handlar deras propåer till regeringen mest om att försörja de produktutvecklare och säljare som är entusiastiska för eldrift.

    Utanför Skandinavien är det svårt att motivera eldrift för att elen genereras av fossila bränslen.

  38. johannes

    #28
    Tumme upp

  39. BG

    #37, m. fl.

    Volvo, t. ex., är inte endast beroende av export, utan har tillverkning i Brasilien, Indien m. m. Om man fortfarande har verksamhet i Peru, vet jag inte, men jag var med och projekterade motorfabriken, liksom den i Brasilien.

    BRIC-länderna tillhör knappast beundrarna av 1,5 gradersmålet och kommer nog inte att övergå till eldrivna tunga fordon i brådrasket. Scania var före Volvo med tillverkning i Brasilien.

    VCE har tillverkning i Sydkorea.

  40. Paul Håkansson

    👏👏👏

    Smaklöst beteende som grundar sig på en påhittad hypotes.

    100% ökning (400 ppm till 800 ppm) av CO2 medför 1% ökad växthuseffekt.

  41. Thorleif

    #14 Tege

    Det där med kostnader i relation till ”klimatnytta” tror jag har bidragit stort till att företagen (ivf semi-oligopolen etc) inte känner några hämningar att inte bara direkt överföra kostnadsökningar (externa inputs) till konsumenterna utan också interna sådana (ny dyr klimatteknik) i syfte att bibehålla sina marginaler. T.o.m öka dem pga av lägre försäljning (sämre konsumentefterfrågan) för att behålla sina avkastningskrav. Transport-sektorn är dock en av få riktigt konkurrens-utsatta branscher vilket därmed gör kraven på subventioner extra stora….tyvärr!

    Kom ihåg att prishöjningar mycket handlar om psykologi gentemot såväl kund som hela marknaden inkl konkurrenter. När konkurrensutsatta företag väl får statens och massmedias alibi för prishöjningar (i klimatets namn) ser vi snart fortsatta prishöjningar som legio.

    Jag tror vi bara är i början av en lång stagflations-cykel. Inte minst garanteras den av fortsatt vansinniga utgifter i krigets Ukraina liksom stor risk för fortsatta och utvidgade geopolitiska handelshinder som bara leder mot ekonomisk destruktion och ytterligare oro hos både medborgare och beslutsfattare. Varför lär man sig inte av historien och stoppar det lilla antalet (sjuka) personer som driver på vansinnet?

    Var är statsmännen? Var är dialogen. Uppenbarligen är MSM den största bromsklossen eftersom media har makten att sätta press på beslutsfattare (om inte dessa i skälva verket äger media!).

  42. Håkan Bergman

    johannes #30
    Ändå var det just i veckan en artikel, minns inte om det var i Pravda eller Isvestja, där man klagade över att priset för snabbladdning vid laddstationer inte följde med elpriset på börsen. Som om elpriset skulle betyda nåt i ett sånt fall där en enstaka laddare kan serva en elbil per säg halvtimme jämfört med en fossilpump som kan serva en fossilbil per 5 minuter eller mindre. Visst står snabbladdarn mitt ute i ödemarken kanske kostnaden för markhyra och nödvändiga övriga installationer inte är så stor men där vill du inte ha den. Det är inte gratis att driva en mack.

  43. Peter Svensson

    Jag förstår inte hur någon kan tro att batteridrivna lastbilar är en realistisk lösning för tunga transporter. För mindre lastbilar som kör styckegods i stadsmiljö kan det vara ett fungerande alternativ men inte för längre distanser och tyngre laster.

    Jan Ericson är en av få vettiga politiker i det här landet. Uppenbarligen finns det politiker som har förmågan att tänka själva. Jag förstår bara inte varför Jan Ericson tillhör undantagen och att övriga politiker är så obegåvade eller ointresserade. De flesta politiker verkar inte ha några andra drivkrafter än att sitta still i båten och hämta ut så hög lön som möjligt.

  44. Björn

    iah [33]; Man får inte glömma däckslitaget som är ca 30% högre för elbilar på grund av större tyngd. En nyligen gjord undersökning visar att med 1000 mils körning per år, blir kostnaden ca 17 kr/mil. Det som bidrar till kostnaden förutom tyngden, är mer slitage vid acceleration och igångsättning, förutom också att elbilen behöver andra dyrare typer av däck.

  45. TBL

    — 34 —

    ”Däremot förstår jag hur de tänker”

    https://politologerna.wordpress.com/2019/06/10/politik-ar-lattare-om-man-gillar-att-tanka/

  46. A survey in France reveals that over half of owners of an EV now wish they had made a different decision

    According to the survey, conducted in March but whose results were released in August, 54% of owners of electric vehicles said they regretted their purchase because of the uptick in electricity costs. Other factors included a lack of transparency that often means that the customer only discovers the real price of charging once the process is completed. Respondents also cited difficulty finding out where the best rates are available, and the need to download various apps due to a fragmented market.

    https://english.elpais.com/economy-and-business/2023-08-30/why-some-people-who-bought-an-electric-car-now-regret-their-choice.html?mc_cid=281223b22f&mc_eid=85b9459f9f

  47. Håkan Bergman

    Apropå att räkna på priser. Vårt kära Systembolaget framstår ju som höjden av omsorg för sina kunder och kan ståta med mycket modesta höjningar på sitt sortiment i dessa inflationstider. Men hur ser det ut i verkligheten? Ta en halvpanna Explorer, den kostar idag 119 spänn varav 85,60 är alkoholskatt och moms på den, återstår 33,40 som kan påverkas av inflationen. Det är ingen konst att driva en affärsrörelse under såna förutsättningar.

  48. The Guardian hamnar alltmer i det klimathotiska träsket. Den senaste spekulationen (med hänvisning till Nasa-forskare) är att utomjordlingar nu planerar för ett övertagande av vår planet när vi har begått självmord genom de globala utsläppen av CO2.

    https://www.theguardian.com/science/2011/aug/18/aliens-destroy-humanity-protect-civilisations

    Det finns inget slut på klimatalarmisternas alarmistiska budskap. Allt är ”vetenskapen säger”.

  49. Björn

    Peter Svensson [43]; Bra synpunkter! Ja, det är obegripligt hur man så konsekvenslöst hanterar den tyngre transportsektorns konvertering från traditionella dieselmotorer till ren eldrift. Exempelvis finns en modell Volvo FH16 med 540, 600, 650, 700 eller 750 hk motorer. Det handlar om långväga transporter och hur har man tänkt sig att batterier till sådana effektslukande fordon skall dimensioneras och laddas. Handlar det om litiumbatterier så är fordonet bärare av eldfarlig last, osv. Hur transporterar man sådana fordon på färjor exempelvis? Batteridrift skapar mer allvarliga konsekvenser än positiva och därför bör biltillverkarna fundera över andra lösningar. Materialtillgången till bilbatterier är också begränsad, vilket sätter ett tak för tillverkarna. Vill man ändå ha elmotorer, kan man låta bensin eller dieselmotorer driva elgeneratorer i fordonen. Men nej, batteridrift för transportsektorn och tyngre arbetsfordon kan knappast ha någon framtid annat än mycket begränsat. Lösningen på framtiden för tyngre transporter kommer av sig självt genom innovation i takt med att fusionstekniken utvecklas etc. Världen förgås inte till dess med de utmärkta och beprövade motorerna som idag finns i transportsektorn.

  50. Lars Cornell

    Björn #49… Det är nog rätt tänkt. Men med ”fusionstekniken” ställer du ett onödigt och svårforcerat krav som ligger i en mycket avlägsen framtid.

    Fissionstekniken med Gen4 och snabba neutroner räcker gott och där är vi nästan redan nu.

  51. Thorleif

    #48 Ingemar

    Du har väl sett den nyligen släppta ”federala” videon med den extremt dåliga ljusupplösningen (dunkla mörka) från slutet av 90-talet där läkare och säkerhetstjänsten undersöker en alien som hade problem med andningen!

    Om inte annat är ET life bra att ha i bakfickan när verkliga politiska händelser behöver ett nytt alternativt fokus hos media. Alternativt nya militära och civila insatser som kräver t.ex lagändringar, undantagstillstånd och andra totalitära åtgärder som annars inte varit möjliga!

    Annonseringen om att ”de nu är här” har sakta skalats upp efter C-19.

  52. Anders

    #21 Ingemar Nordin. Intressant att Du tar upp Riksdagens utskottsorganisation. Vi röstar i ”fria” val på personer vi har förtroende för (läs Elsa Widding, Jessica Stegrud och Jan Ericson). Men, helt utom vår påverkan väljer sedan respektive partistyrelse vilka riksdagsledamöter som egentligen ska ges reellt inflytande i specifika politikområden. (Som i sig kan stöpas om lite hipp som happ.) Då tar de INTE hänsyn till personröster och spetskompetens utan… Ja, vad?

    Jag vill följaktligen ifrågasätta om Sverige i praktiken är en demokrati. Här råder snarast en slags sandlådetyranni under den mysiga bekvämlighetsflaggan ”demokrati”.

  53. EV och speciellt eldrivna lastbilar blir en logisk väg att minska mobiliteten i samhället och driva på negativ tillväxt. De flesta även här på KU avfärdar nog som konspirationsteorier tanken att folkvalda politiker i maktställning driver en sådan politik.

    Konspirationsteori eller ej, det hindrade inte Paris stadsfullmäktige, med den socialistiske borgmästaren Anne Hildago i spetsen för en rödgrön koalition, att den 5 juni i år klubba ett detaljerat beslut om hur staden framöver ska uppnå negativ tillväxt. Den främsta metoden kallas ”démobilité” vilket innebär att minska och fördyra parisarnas, och kanske ännu mer ickeparisares, möjligheter att förflytta sig med bil, tunnelbana och förortståg. En annan viktig punkt är ”dédensification”, en elegant formel för att frammana medelklassens och familjers utflyttning till förorterna.
    Företagande och företag ska motarbetas; konsumtion och handel ska bestraffas; invånarantalet och antalet lägenheter ska minskas och mycket, mycket mer som blir för långt att redogöra för här. Ambitionen är att bli jordens första storstad som nedmonterar sig själv.

    Hidalgo har varit Paris borgmästare sedan 2014.

    Länk till Paris stads egen redogörelse för beslutet. Notera att bilderna i länken inte alls överensstämmer med verkligheten. Sopor, råttor, använda sprutor med nål och allmän oreda är det verkliga tillståndet: https://www.paris.fr/pages/plan-local-d-urbanisme-bioclimatique-vers-un-paris-plus-vert-et-plus-solidaire-23805

    Länk till en artikel i Contrepoints om projektet: https://www.contrepoints.org/2023/09/01/462763-paris-premiere-ville-monde-decroissante

  54. Håkan Bergman

    Björn #49
    Att elektrifiera lastbilar är en baggis jämfört med att elektrifiera enterpenad- och skogs-maskiner, speciellt den senare kategorin om man inte bygger massor med vindsnurror med ladduttag som vid tjänlig vind kan ladda en skogsmaskin.

  55. Lars Cornell

    #40 Paul
    ”100% ökning (400 ppm till 800 ppm) av CO2 medför 1% ökad växthuseffekt.”

    Ökad i förhånande till vad?
    Vad blir 1% omräknat till temperatur grad °C?

    Ändring 400 -> 800 ppm medför 1.8 grader temperaturhöjning efter ca 100 år om TCR är 1,8 vilket förmodligen är bästa sannolikhet.

  56. Hans H

    #50 Lars Cornell

    Det finns ett bekymmer som inte är löst med danskarnas saltsmälteteknik och det är icke spridningsavtalet

    Du kanske tänker att – bortsett själva uppstarten då ett fissilt material behövs – kan reaktorn drivas hur länge som helst på Torium 232.

    Men med en extern ”utstötningsfunktion” och motsvarande ”inmatningsfunktion” för toriumsalt måste man granska vad man tar ut. Detta flöde kommer att ha viss halt U233, den fossila komponent som driver reaktorn. Tyvärr är också U233 ett möjligt bombmaterial. Och rätt lätt separera fram i bombkvalitet ur uttaget salt.

    Blykalla är betydligt lättare hantera ur jontrollsynpunkt.

  57. Johan, Uppsala

    Det kan vara bra att känna till att alla statliga stöd (Elbusspremien, KlimatKlivet m.fl.) för inköp av ett nytt el-fordon utgår från att alternativet ur klimatnytta är inköp av dieselfordon. Det är därför ett kommunalt bolag som exempelvis VLT får investeringsstöd för inköp av elbussar som ska ersätta de tidigare med samma (!) stöd inköpta biogasbussarna. Tjänstemännen på VLT och politikerna i deras Styrelse presenterar troligen elektrifieringen som ett kraftfullt steg att leda i klimatomställningen. Och stödgivande myndighet rapporterar sedan denna klimatnytta för att visa på hur väl de spenderar skattepengar fast det i verkligheten kan blivit en försämrad klimatpåverkan. Ingen är intresserad av verkligheten utan huvudsaken är att det ser bra ut på papper.

  58. Fredrik S

    Lars Mellblom #53

    Det är ju märkligt att invånarna i Paris, likaså London, fortsätter att rösta på sina mer eller mindre vansinniga borgmästare.

    De flesta lever väl utan större överflöd så något måste ju locka?

    Medelklassen vill kanske vara klimatriddare, ungefär som på Söder?

  59. Gunnar Strandell

    Lars Mellblom #53
    Citat:
    ”EV och speciellt eldrivna lastbilar blir en logisk väg att minska mobiliteten i samhället och driva på negativ tillväxt.”

    I Paris förbjöd man idag uthyrning av elsparkcyklar. Är det för att visa att man menar allvar och att det inte går att komma undan genom att rida på den gröna vågen? 😉

    Lastbilar som rullar på vägarna in till Sveriges större städer väger i regel max 30 ton trots att 40 ton är tillåtet. De flesta ekipagen körs av utländska åkerier med utländska förare.

    Det finns alltså utrymme för tio ton batterier och körtider med 45 minuter rast efter 4,5 timmars körning ger möjlighet till batteriladdning var fyrtionde mil om det finns effekt tillgänglig.

    Påtryckningar mot regering och riksdag handlar om att gods i Sverige bör köras av svenska åkerier med svenska chaufförer.

    Om man är övertygad om att CO2-utsläpp i Sverige leder till att allt liv på jorden dör ut och att det inte finns annat liv i universum förstår jag ambitionen.

    Men om det bara handlar om protektionism i ny tappning är det lika skrattretande som den omlastning av gods som sker på gränsen mellan Vietnam och Kina för att man inte tillåter släp med utländsk registrering i något av länderna.

  60. Daniel Wiklund

    OT Nyss på nordnytt det dagliga inslaget om den sk klimatkrisen. Forskare är oroliga ,( men sök hjälp då) över att glaciären på kebnekaise smälter snabbare och snabbare och snabbare. Pga klimatförändringarna och uppvärmningen. Professorn i glaciologi var mycket orolig. Jag har bott i Norrbotten i drygt 70 år och jag är inte det minsta orolig över att glaciärerna smälter. Där jag bor i Luleå var isen för 30000 år sen ca 2300 meter tjock. Och den är borta nu. Då var det gravitationens lek med lilla jorden. Krävdes mycket värme för att smälta inlandsisen. Däremot är jag orolig över att forskarna håller på den meningslösa och extremt dyra jakten på koldioxid.

  61. #Fredrik S 58#

    Innerstadsbefolkningen i franska storstäder, i synnerhet i Paris, är numera ett befolkningssegment som åtnjuter en levnadsstandard och inkomster skyhögt över den vanlige medborgarens och ser sig själva som en elit med rätt till högsta pinnen i den samhälliga hierarkin. Högre levnadskostnader rycker de på axlarna åt. De har intellektuella yrken och föraktar djupt populasen och allra mest den äkta landsbygdsbefolkningen. Bil behöver de inte, det finns ju taxi och Uber. Deras tjänstefolk pendlar in från förorterna. De vill nu reserver innerstaden för dem själva och förvandla landsbygden till ett stort reservat för deras fritidsnöjen.

    Det stora problemet är att dessa innerstadsbor innehar den politiska makten, Macrons kärnväljare. Det är omfattande ämne som inte går att reda ut i en kommentar.

    Läs gärna texten till detta fotoalbum om byen Méailles samt i synnerhet den under fotot av skylten ”Bienvenue dans la ruralité”:

    https://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=391384

  62. Håkan Bergman

    Gunnar S. #59
    Läge att investera tungt i Ödeshög. Kan vara lönsamt att lägga ännu en hamburgersylta och ett stall med lösaktiga damer där, sannolikt det enda som kommer att gå med garanterad vinst på riktigt, bara man håller sig borta från laddare.

  63. Thorleif

    #61 Lars Mellblom

    Paris ska ju nu bli en av Europas första officiella 15-min städer. Det är WEF och FN som lyckats med detta.

    Fattar parisarna vad som är på G eller hur ser marknadsföringen ut?

  64. tty

    #56

    Spridningsproblemet med U233 är starkt överdrivet. U233 innehåller även små mängder U232 som är en intensiv gammastrålare och kan därför inte hanteras alls lika enkelt som U235 eller Pu239. En terrorist som kommer över U233 från en kraftreaktor kommer inte att överleva särskilt länge.

    För bombframställning bör U232-halten vara max 50 ppm. Halten i U233 från kraftreaktorer är typiskt flera gånger högre. Det går dock att framställa U233 av ”vapenkvalitet” men det kräver isotopseparation av toriumet, kontroll av neutronenergierna i reaktorn och låg utbränning av toriumet. Alltså i praktiken en speciell ”produktionsreaktor” för vapenmaterial, på samma sätt som att ingen någonsin har använt plutonium från en lättvattenreaktor för att tillverka en bomb.

  65. tty

    #62

    ”Kan vara lönsamt att lägga ännu en hamburgersylta och ett stall med lösaktiga damer där”

    Skall man döma av köerna vid laddstolparna redan idag så är väl ett hotell också intressant.

    ”Laddplatshotell” ungefär som ”Flygplatshotell”

  66. #Gunnar Strandell 59#

    Parisarna fortsätter att rida på den gröna vågen. Elsparkcyklarna byts ut till elcyklar. Användarna av de första hade så dåligt trafikvett att övriga trafikanter och fotgängare levde farligt. Därför resulterade en folkomröstning i att elsparkcyklarna skulle förbjudas, och det med en 90% majoritet.

    https://www.lefigaro.fr/actualite-france/referendum-a-paris-sur-les-trottinettes-en-libre-service-ces-boomers-qui-veulent-dire-stop-20230402

  67. #Thorleif 63#

    De parisare som utgör Macrons och Hildagos kärnväljare förstår och applåderar. De är fullt ut klimatalarmister, gröna, woke, feminister, globalister och allt annat som är inne.

  68. Thorleif

    #67 Lars Mellblom

    Ok, frågan är dock hur många på den andra sidan som förstår vad som väntar nästa år om WEF/FN får som de vill och tar över hälsa och klimat från franska parlamentet och inför nya obligatoriska digitala registreringar i fransmännens dagliga liv? De kommer garanterat ivf reagera/protestera före svemne här hemma!

    Jag antar att det gamla talesättet att när ”fransmännen hostar blir resten av Europa förkylda”😲😀 bara kan hänföras till den gamla storhetstiden när Frankrike ledde Europa. Å andra sidan vet vi att de franska reaktionerna brukar ses som lite av ett politiskt litmus-test om vad som är politiskt ok eller ej.
    Tyvärr har våra media numera för vanan att mörka det franska folkets protester mot makten.

    Vi räknar med Dina rapporter framöver Lars!

  69. #Thorleif 68#

    Tack för dina avslutande ord!

    Jo, när franska medelklassen och nedre medelklassen får nog blir det protester på allvar. Jag var med i de Gula Västarnas demonstrationer och vägblockader här i Normandie. Vi var helt diciplinerade utan våld och skadegörelse. De lokala gendarmerna stannade till och delade en öl med oss på eftermiddagarna. Med detta i minne var stämningen likväl sådan att om Macron dykt upp utan livvakt hade han troligen omgående lynchats.

    Franska politiker har inte glömt och allt som oftas hänvisas till att om ett visst lagförslag röstas igenom riskeras nya protester av medelklassen likt de Gula Västarnas.

    https://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=383336

  70. Göran

    Jan Ericson i finansutskottet. Regeringens och moderaternas finanspolitik är totalt värdelös. Är Jan Ericson bidragande till det? Vad har han påverkat för företagandet i Sverige som har gjort det mer fördelaktigt att driva företagande i Sverige? En moderat som är positiv till EU-socialism.

    Det förvånar mig att så mycket högutbildade personer och vetenskapsmän har en sådan naiv syn på politiken och politiker.

  71. Hans H

    #64 tty

    Sant det du skriver. Men någonstans ska uttaget U233 lagras – under vederbörligt gammastrålningsskydd. Och med tiden avtar halten U232 alltmer utan någon åtgärd alls. Och allt U233 ändar upp som hanterbart vapenmaterial även om det tar säg 150-200 år. Men visst kan övervakning i IAEA-regi ordnas även av avfallslager.

    Tror inte så värst mycket på enstaka SMR-reaktorer med saltsmälteteknik
    , snarare kluster av många, med hänsyn till uttagsfrågan.

    Blykalla däremot kan ha större chans leverera i fåtal till många smärre lokala förbrukare. Åtminstone om det håller vad de påstår: att reaktorn kan leva på en laddning i 25 år varefter allt bytes ut av laddningen.

    Indien med egen inhemsk toriumråvara, egna kärnvapen och eget saltsmälteprojekt samt icke påtecknare av ickespridningsavtalet förstår jag har intresse av köpenhamnsprojektet. Och tillståndsfrågor går nog fort därmed. Men danska reklamen utmålar betydligt mycket större försäljningsmöjligheter och det inom snar framtid.

    Erkänner att jag i nationalistisk anda hejar på Blykalla. Och hoppas belgarna hjälper med materialprovningen i närvaro av snabba neutroners bombardemang i sin nya pilotreaktor med kriticitet genom ”toppning” med neutronkanon.

  72. Jan Ågersten

    #70
    Jag delar din syn och oro då det från vänster till höger råder en förödande samsyn om globalismen.
    Dock är jag fortfarande osäker på SD:s syn på frågan.

  73. Ulf

    Svar Göran 70,

    Jaså är den? Den här regeringen har inte ens suttit i ett år. Är bakbundna av inflationen och slakten av kronan, som orkestrerades av en usel finansminister i förra regeringen och troligen världens sämsta riksbankschef någonsin. Det reparerar man förstås inte på några få månader.
    Längre bakåt i tiden fick väl Borg väldigt mycket beröm över hela världen, för sin finanspolitik, så vet inte riktigt vad du snackar om.
    Rätt ska vara rätt.

  74. Evert Andersson

    Henrik Jönsson idag pekar på att vi blivit 20 % fattigare och resonerar kring vikten av tillväxt och hur viktig produktivitet är för att den ska komma. Det är inte huvudsakligen Putin som bär skulden för allt fattigare Sverige. Egentligen borde vi vara minst påverkade.

    Se sanningen i vitögat. Inga klimatomställningar gynnar tillväxten av produktivitet. Därav ropen på politiska åtgärder. Och då blir det bara allt värre.

  75. Benny

    Orsaken till att Sverige blivit fattigare är globaliststyrda politiker och givetvis EU som med sina sanktioner sabbar ekonomin i EU. Men visst för att dölja sin inkompetens och korruption kan man givetvis skylla på yttre faktorer som Putin, Trump eller vem som nu råkar vara misshaglig för globalisterna, aldrig de egna felbesluten. Tyvärr finns det folk som villigt friskriver de egna politikerna från ansvar och illa nog är media med på dessa lögner eftersom huvuddelen av MSM är styrda av globala oligarker.

  76. Svar till Göran (70 mfl).

    Det jag lyckats bäst med är ett helt ändrat fokus på bilen och behovet av sänkta drivmedelskostnader. Hade inte jag och tre m-kolleger startat riksdagens bilnätverk hade vi aldrig hamnat här:

    Dessutom har statsministern uttalat sig mot alarmisterna ”som vill att vi ska sluta leva) vid flera tillfällen. Det ser jag också som en framgång.

    Jag tror både du och andra kommer uppskatta kommande budget, och som moderaternas andranamn i finansutskottet har jag självklart viss inblick och inflytande på budgeten.