Poesia

Poesia

 

Här ovan ser ni skeppet som jag just har tillbringat en vecka på. Det var en kryssning i östra Medelhavet och vi besökte Bari, Izmir, Istanbul och Dubrovnik. Jag åkte själv men åt middag varje kväll med samma gäng svenskar. Vi pratade om allt möjligt men undvek i stort sett politik med ett kort undantag för vindkraft. Jag funderade på att ta upp klimatfrågan men avstod. Dels är den laddad och ännu mer laddad i den miljön. Det är ju svårt att hävda att man är övertygad om ett svårt klimathot när man just har flugit ner till Medelhavet och nu sitter på ett jättelikt kryssningsfartyg.

Å andra sidan är det ju så de flesta i Sverige lever och det känns hoppfullt. Kollegorna kommer för att höra om hur det var och ingen ifrågasätter vare sig min eller någon annans resa. Vi går ner i matsalen där det serveras bland annat kött och ingen pratar om att flytta till mindre eller sälja sin bil för klimatets skull. Man cyklar till jobbet ibland, släcker lampor och sopsorterar. Det är min upplevelse av vad den genomsnittlige svensken gör för miljön och man verkar ha rätt diffusa uppfattningar om vad som sägs påverka klimatet eller inte.  Detta trots den intensiva propagandan vi upplever från medialt håll.

Människor kanske tänker mer självständigt än vad jag ibland har befarat?

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Pelle L

    Blir det inte långtråkigt att leva instängd i ett så’nt där flytande plåthotell i en hel vecka?
    Ungefär som att bo på på 65:e våningen i en skyskrapa och inte få gå ut.

    Nej, tacka vet jag skogar, ängar, åkrar, dikesrenar och stränder!

  2. Pelle
    Nejdå, det är som en flytande stad med shopping, bibliotek (med svenska böcker), restauranger etc. Jag hade dessutom unnat mig en balkonghytt så jag kunde sitta där och titta ut över medelhavet. Ja sedan går man ju iland i städerna också.

  3. ms

    Samtalades det någonting med övriga svenskar kring pågående flyktingkatastrof och flyktingar som drunknar i samma hav till följd av överfulla båtar och desperata livssituationer ? Kanske vill de flesta bara låtsas som att det inte finns några sådana problem (eller i alla fall inte prata om dem när man själv åker på lyxkryssning?) Precis på samma sätt som med många problem i världen. Vi har nog med vårt eget och orkar inte ta in alla andras elände. Särskilt inte när man bara vill njuta av en välförtjänt semester?

    Ovanstående är inte menat som kritik, utan mest så som jag gissar att det flesta (inklusive jag själv) ofta tänker. Att folk äter kött tex handlar nog väldigt lite om att man “tänker själv” i klimatfrågan.

  4. ms
    Det var inte något stort samtalsämne men absolut pratade vi om flyktingarna. Man kan nog hålla två tankar igång samtidigt, dvs tänka både på flyktingarna och njuta av semestern.

  5. Pelle L

    Det är kanske off topic, men eftersom “flyktingkatastrofen” ändå har nämnts här:
    Från Turkiets fastland till den grekiska “semesterön” Kos är det knappt 4 kilometer, dvs 2 sjömil, eller nautiska mil/distansminuter som vi sa förr.
    Att färdas den sträckan med en gummibåt med liten utombordare, som t.ex. går i 10 knop tar alltså 12 minuter. Med en riktig RIB-båt som går i 30 knop tar det 4 minuter.
    Nog borde de kunna undvika åskväder och andra störningar under sommaren för att få en säker överfart Asien – Europa?

    Och varför kan inte flyktingsmugglarna hålla med flytvästar till sina passagerare?

  6. Pelle
    Det här är inte rätt forum att diskutera flyktingar. Jag bara svarade på om vi pratade om det när vi nu färdades på samma hav. 😀 Men det finns ju väldigt många andra forum där det passar bättre.

  7. Pelle L

    Nej Lena, där håller jag med dig.
    Men jag diskuterade inte flyktingar utan sjömanskap och sjöfart.

    Och när jag ser dessa jättefartyg tänker jag mest på Costa Concordia.
    Ett fartyg proppfullt med första klassens sjömän men det gick ändå gick det åt h-vete
    http://news.bbcimg.co.uk/media/images/80893000/jpg/_80893447_hi013703519.jpg

    Hur säker kände du dig på denna flytande stad av stål?
    Hade du flytväst i din “balkonghytt” utifall att?

    För övrigt tycker jag att när man glider omkring i fattiga delar av världen i 20 knop i förstaklasshytter i ett sådant här monsterfartyg så visar man upp västerlandets sämsta sidor för de mindre lyckligt lottade medborgarna på vårt klot.
    Ett och annat strandhugg för att studera det brokiga folklivet, och sedan tillbaka till sin luftkonditionerade lyxhytt.

    Varför skrev du det här inlägget Lena?
    Vad har det över huvud taget med klimatet att göra?

  8. Pelle
    Det är en blogg, då går det bra att vara lite personlig ibland.

  9. Pelle L

    Ja, men när jag skriver om avståndet mellan Turkiet och Grekland och om sjösäkerhet och flytvästar så går det alltså inte an.

    OK, åk vidare på dina lyxkryssningar du!
    Men vad de har på KLIMATUPPLYSNINGEN att göra förstår jag inte, om du ursäktar.

  10. Men Pelle, det handlade inte om kryssningen i sig utan att människor i allmänhet fortsätter att leva som vanligt även fast vi lever under trycket av en stark klimatpropaganda. Det tycker jag är intressant.

    Sedan har de där kryssningsbåtarna inte bara negativa konsekvenser för miljön eftersom de arbetar fram tekniska lösningar som ex att avsalta havsvatten till duscharna etc.

  11. Carbomontanus

    Det er ille

    Man reiser til syden for å oppleve syden og så tar man inn på en restaurant som heter “Här talas skandinavska” og kommer hjem igjen blakk og i bakfylla.

    Hvor er den klimatiske og sfæriske begripelse og orienteringsevne hen når jorden er flat som et gølv innenfor vegga og under en takhøyde eller som et skipsdekk med aircondition og stabilisatorer?

    Prøv Tempeste di mare på Youtube.

  12. Christopher E

    Stackars Lena, vad negativa de är mot dig. Att ha så mycket synpunkter på vad andra gör på sin semester. Sådan intolerans som normalt hör hemma bland miljöfundamentalisterna (fast det mest är hyckel, de semestrar också utomlands). Vilket ju var din poäng som tydligen inte uppfattades.

    Jag kan inte se något fel i att tillbringa semestern på ett flytande hotell istället för ett på land, med god mat, bedårande utsikt över hav och kust, kultur och sightseeing. Dikesrenar i all ära, men jag tar kryssningen jag med framför en vecka i diket.

    Fartygen ger arbete och inkomster både ombord och på land. Finns inget att skämmas över där. Det är ju till med kollektivtrafik! 😉

  13. Carbomontanus

    Christopher E & al:

    Det er forskjell på rederiene, vær oppmerksom på det.

    Noen har nesten klar exos over pipa, bare varmeflimmer. Andre har mer grå røk, og det er billigste, svovelholdig skipsbunkers. Det er anerkjent at dette effektivt nøytraliserer og motvirker klimavirkningen av CO2, men det er idag nesten bare tillatt i u- land og i høy sjø.

    Forskjellen på Danskebåten og Stenalinjen er at den siste fueler så billig som mulig.

    Når de svære lørjene snur i Geirangerfjordewn så ligger det svære flak av grå røyk over fjorden.

    Alt dette må man se an først når man skal ut på cruise.

    Isommer kom Kielerferga ut fjorden og hadde hvit tåke over pipa som løste seg opp. Da shrubber de exosen og går kanskje på billigste crude allikevel og bidrar ikke aktivt til å motvirke klimavirkningen av CO2.

    Men legg merke til at mange store passasjerskip har svære rør som stikker høyt opp over pipa, så exosen ikke skal genere turistene.

    Billig skipsbunkers er ofte det værste søl og sammensurium som oljebrangsjen ikke hamler opp med, og som man velger å fuele bort på den måten. Og hvis det plutselig lukter Nitrersyre forskjellig fra “NOx” og nitrøse gasser bak dieselbilene, hvilket ratt kan forekomme selv i byen, så har han nok fuelet særlig billig.

    I 2000 var jeg på Tromsø flyplass, og plutselig luktet det svært nostalgisk gammal primus over hele påassen så jeg spurte en av Aborginerne hva det var.

    “Å…. det er han russeren der borte!..”

    Og der sto Aeroflot.

    Man kan se det på eksosen, det skal ikke ligge svarte striper efter jetflyene heller. man skal sette sin ære i en ren exos.

  14. Christopher E

    #13 Carbomontanus

    “Alt dette må man se an først når man skal ut på cruise.”

    Med all respekt för din kunskap om rederierna och deras rökrening, så lämnar jag det avgörandet helt åt dem.

    Om jag skulle välja en kryssning skulle avgörandet enbart ske på pris, rutt och kvalitet på service och hytt ombord.

    Jag är den typen av kund som inte bryr mig om alla märkningar i livsmedelsaffären, förutom prismärkningen med hänsyn till kvalitet. Om jag hade ägt en Volkswagen diesel, skulle jag tveka att lämna in den nu för att “fixa” den, då det tydligen innebär att bränsleförbrukningen ökar.

    “Danskebåten”, är det Köpenhamn-Oslo? Den är en bekant, passerar utanför mig ca. 21.30 varje kväll på väg mot Norge. Den lyser som en mindre by, vi kallar den partybåten i familjen. Ca 04:30 på morgonen ser vi dem på väg tillbaka (om man är vaken då, vilket jag var i måndags med månförmörkelsen ovanför havet).