Påminnelse om demonstration mot vindkraft på lördag

Vindkraft i Stockholm

Föreningen Alberga Duvhällen har tagit initiativet till en demonstration mot vindkraft. Den äger rum i Kungsträdgården i Stockholm nu på lördag den 25 februari klockan 13.00. Samlingsplatsen är Karl den XIIs torg som ligger i Kungsträdgårdens södra ände strax efter Strömsbron.

Många människor som från början har varit positiva till en vindkraftsutbyggnad blir motståndare när kraftverken väl är på plats. Myndigheter och prospektörer ger inte den verkliga bilden av hur mycket de syns och inte minst hur mycket de låter. Vindkraften dödar fåglar och fladdermöss och det finns uppgifter om att djur inte ens vill vara i ett vindkraftsområde någon längre tid. För renarna finns det åtminstone en undersökning men det finns också gott om vittnesuppgifter från privatpersoner som jägare och andra som vistas mycket i naturen. Människor mår inte bra nära kraftverken och den kostar också i rena pengar.

Eftersom vår regering har beslutat att målet för Sverige är elproduktion som är 100 % från förnybara kraftkällor är det många som menar att beslutsfattare och inte tar protesterna på tillräckligt stort allvar. Vindkraften ska byggas ut, till vilket pris som helst.

För er som har Facebook finns en grupp där ni kan läsa lite mer om både demonstrationen och annat kring vindkraft. På Facebook fick också mer om just demonstrationen i ett separat inlägg. Mer information finns också i en pdf här:

Demonstration inbjudan

Det är viktigt att ni anmäler er eftersom initiativtagarna behöver veta hur många som kommer så att anmälan hos polisen blir rätt.

Mailadressen är: duvhallenkringboend@hotmail.com

Välkomna alla som vill vara med och protestera mot vindkraftens utbyggnad i vår vackra natur och i vårt kulturlandskap.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lasse

    Vindkraften har byggts ut till den nivå som näten tål. Nya verk gör gamla olönsamma. När det blåser som idag så kan man förutse låga elpriser. Ett pris som sjunker när tillgången finns och stiger när den saknas visar på detta.
    Det kan man ju protestera mot.
    Vad värre är den mediabojkott som klimatskeptiker utsätts för och som uppmärksammas i går och i dagens AB: http://www.aftonbladet.se/debatt/a/4a1MG/trump-ger-svenska-klimatskeptiker-luft
    i 6% av artiklarna ges viss skepticism utrymme.

  2. Salasso

    Väderexperterna på SVT spår strålande sol på lördag. Hoppas att alla som har möjlighet sluter upp!

  3. Olav Gjelten

    Det finns många argument mot vindkraften. Det starkaste, som jag ser det, är ekonomin kring den. Utan subventioner, alternativt extremhöga elpriser, är den dödsdömd. Att den är opålitlig och ger ingen ström alls när behovet under kalla, klara vinterdagar är som störst är också ett starkt argument mot vindkraften.

    Det sämsta argumentet är däremot det som används mest, omsorgen om fladdermössen.

  4. pekke

    Håller med Olav G.
    Tryck på om de ekonomiska problemen som vindkraften har och att de vill att folk ska betala än mer för deras el utan att få nåt mer i utbyte.

    Folk i allmänhet har svårt att begripa miljöproblemen som vindkraften skapar, de begriper däremot när skenande kostnader slår mot deras plånbok.

  5. Olav Gjelten

    Folk i Sverige och Skandinavien påstås vara de mest myndighetstrogna i hela världen. Här är tilltron till media också större än på andra platser.
    Bara de skarpaste hjärnorna har förmåga att genomskåda lögnen vi dagligen serveras från en samstämmig politisk elit och tillika vår media som slaviskt upprepar budskapen från dessa politiker.

    Jag önskar er av hjärtat lycka till på lördag, men tror inte vi skall förvänta oss den massiva uppslutningen som vore fullt rimlig. Därtill är folket alltför hjärntvättade för att förstå.

  6. Christopher E

    #3 Olav Gjelten

    Det finns många argument mot vindkraft och du listar några av dem. Det är bra argument.

    Men varför skulle fladdermöss vara ett dåligt argument? Artdirektivet i lagstiftningen är starkt.

    Vi har sluppit två vindkraftsparker här grund av rödlistade fladdermöss i ena fallet och häckande rovfågel i andra fallet. Inga argument om subventioner och leveranstrygghet hade lyckats med det!

    Det är ändå så att den bästa vindkraftsparken är den som aldrig blir byggd. Nu räddades natursköna berg och öppen kustslätt.

  7. Lars Cornell

    Jag har läst att svenska vindkraft kostat 100 miljarder kr och kan påverka jordens temperatur med en tusendels grad.
    Men stämmer det? Hur ser beräkningsunderlaget ut?

  8. Olav Gjelten

    När budskapett i demonstrationen är att rädda fåglar och fladdermöss misstänker jag att stödet i första hand kan komma från de gröna jihadisterna.

    Just dessa vill jag BEKÄMPA och INTE söka STÖD ifrån!

  9. Evert Andersson

    Håller med Gjelten. Men den avgörande bristen med vind- såväl som solkraft är att den är ostyrbar. Det blir vad det blir. Ibland väldigt mycket för mycket och andra gånger ingenting. Båda situationerna ger störningar i systemet.
    Nästan 90 procent av världens energi kommer idag från fossil. Kol, olja och gas. Från de älskade sol och vind mindre än 2 procent. Hela klimatetablissemanget inkl. regeringen och oppositionen jobbar som attan på att det är dessa energikällor som ska rädda planeten. Och då saknar mer än en miljard människor elektricitet så de kan få ett drägligt liv. Al Gore förolämpade den kvinnliga representanten i Davos med att först hylla henne för de varit duktigast per capita att bygga solel. Sedan gav rådet att skippa planen på kolkraftverket de ska bygga så att de får el även på nätterna!

  10. Björn

    Tänk att förstöra hela Sveriges miljö med vindkraftverk. ”Vart du än vänder dig, står där ett vindkraftverk”. Det behövs verkligen demonstrationer och alternativa media för att uppmärksamma denna galenskap. De bör skrika, ”inga vindkraftverk, inga klimatlagar……inga….”.

  11. Christopher E

    #8 Olav Gjelten

    Då är du lika fanatisk som kommunpolitiker i opposition som hellre frivilligt överger en hjärtefråga de gått till val på än röstar tillsammans med SD i fullmäktige, alltså även i okontroversiella frågor som priser på kollektivtrafik eller nya cykelbanor.

    I vindkraftens fall är det jättebra om företrädare för ”gröna” organisationer ser ljuset och inser att vindkraft är allt annat än grönt när natur förstörs och arter utrotas. Det är stor skillnad i synen på vindkraft hos riksföreträdarna för tex SNF i storstaden och lokalföreningarna ute i landet som ser skadan. Den splittringen ska vi välkomna och stödja. På en demonstration mot vindkraft är givetvis alla välkomna. Det är väl ingen sekt heller?

  12. Olav Gjelten

    Christopher 6.
    Du hänvisar till lagstiftningen. Skulle vi blint tycka den är bra skulle vi lovorda just vindkraften. Den skall ju rädda världen. Priset verkar även de flesta gröna kunna svälja – det att den tar död på några fåglar och fladdermöss.

    Jag tror inte på räknestycket att vi måste bli ännu grönare än de gröna om det är energin och välfärden vi vill försvara.

  13. Christer Löfström

    ”De föreslagna subventionerna till förnybar elproduktion ska ge ytterligare 18 TWh ny elproduktion mellan 2020 och 2030. Samtidigt har Sverige redan ett elöverskott, varför det egentligen inte behövs ny produktion i tidsperspektivet 2030, utan snarare bortom 2030. Dessutom har vindkraftens kostnader per producerad kWh glädjande nog sjunkit kraftigt de senaste åren, och är idag ett av de mest konkurrenskraftiga sätten att producera el när det gäller ny kraft”
    11/1-2017. Maria Sunér Fleming. Energiexpert på Svenskt Näringsliv.

    https://www.government.nl/latest/news/2016/07/05/netherlands-offshore-wind-farm-borssele-cheapest-world-wide

    Svenskt näringsliv (störst resurser av alla för lobbyverksamhet) såg klimathot som ett bra argument för ny kärnkraft i Sverige. KVA´s energiutskott med Lennart Bengtsson propagerade mot vindkraft och för kärnkraft.

    De missbedömde den teknisk utvecklingen av vindkraftverk.
    De missbedömde världsekonomins utveckling, som gett betydligt lägre kostnader för att sätta upp och driva offshore vindkraftverk.

    Fukushima ökade samtidigt kraftigt kostnaden för ny kärnkraft. Läget är nu sådant att kk-industrin inte längre kan sälja in nya verk med kostnaden för el producerad i kk-verk.

    Jag kan inte bedömma vad som sker efter 2030 i Sverige, men händer det inget drastiskt, kan kk gå till historien som en parentes.

    I mitten på 60-talet sa läraren i konstruktionsteknik.
    ”Grabbar (inga flickor i klassen), vill ni ha säkra jobb livet ut, skall ni börja på Kockums.”

    Grabbar med pionjäranda struntade i Kockums och började i kk-industrin. 1976 begravdes pionjärandan av Svenskt Näringsliv med stödet till Fälldin som statsminister.

    Varje årsskifte kommer det en almanacka från Barsebäck kraft. Bilden för februari 2017 visar interndelslagret, som används för lagring av skrotad utrustning. Minns inte hur länge de skall riva, men det tar många år.

  14. Lasse

    Lite fakta från Svensk Vindkraft:
    http://www.vindkraftsbranschen.se/wp-content/blogs.dir/11/files/2017/02/Statistics-and-forecast-Svensk-Vindenergi-20170217.pdf
    Avtagande vind ? Produktionen 2016 ca 15,4 TWh (16,6 TWh år 2015)

    Sökte på vindkraft i skärgården-perfekt plats för njutning av annan form av vindkraft!
    Det gillas inte tydligen inte!

  15. Jan-Åke

    Lars #7 , Har för mig att Sverige står för 1,5 promille av co2 utsläppen.Räknar man med skogen är vi nära på nettosänka.
    Svensk vindkraft påverkar inte jordens temperatur ens vid IPCCs maximala klimatkänslighet dvs 4 grader.Inga kol eller oljeeldade verk finns som ersätts.Däremot ökar svensk co2 produktion genom tex tillverkning av betongplattformar mm

  16. Salasso

    Rovfåglar och fladdermöss stoppar faktiskt vindkraftsprojekt. Det finns obegränsat med skäl emot vindkraft men inga hållbara skäl för!

    http://www.metro.se/artikel/fladderm%C3%B6ss-ska-stoppa-vindkraftpark-xr

  17. Håkan Bergman

    Christer L. #12
    Holländska regeringen har uppenbara problem med det där att kunna räkna.
    ”One million households will be provided with electricity generated by the 700 MW wind farm off the coast of Borssele. ”
    Varför inte dra den där om Rödluvan också!

  18. Olav Gjelten

    Om vi till äventyrs i någon mån skulle lyckas splittra de gröna i synen på vindkraften (som vännen Christopher menar är möjlig), så tro bara inte att jihadisterna till vänster vill ersätta vindkraften med de energislag som VI tycker är bra.
    Genom att trycka på att vingarna i vindkraften dödar fladdermöss är det däremot mycket sannolikt de gröna kommer att kräva att exempelvis ett tätmaskad nät ska täcka vingarna.

    Vindkraften skulle bara bli ännu dyrare då nätet också tar bort en del av kraften från vinden. Resultatet av samröret med de gröna kan inte bli annat än att elen blir ännu dyrare. Vi, vanliga medborgare, vinner absolut ingenting.

  19. Roland Salomonsson

    Vindkraft är ju inte trovärdigt. Utan ”bärspänning” i nätet (alltså baserat på kärn-, kol-, olje-, gaskraft), så kan inte vindkraft distribueras annat än lokalt. Hur transeferar man upp vindkraftproduktion, där varje aggregat producerar lite olika nivåer, till transportspänningen som för långdistans är 100000 kV? Kan det vara så att förlusterna blir så stora att bidraget blir 0 kV?

    M a o ju mer vindkraft i Norrland, desto mer vattenkraft måste förslösas till ingen nytta eller vid ”fel” tidpunkt för att vindkraftens produktion skall kunna säljas. När de verkliga elbehoven sedan infinner sig är vattenmagasinen onödigt tomma. (Till råga på allt, så har Sverige utlovat att det skall finnas bärspänning tillgänglig för export av finsk kärnkraft mot Västeuropa, vilket även detta kommer att tömma svenska vattenmagasin utöver vad svenska inhemska behov motiverar. Visst blir ägarna rikare, men konsumenterna hänvisas till onödigt ”dyr” kraft.

    För att vindkraft skall vara långsiktigt trovärdigt, krävs att mottagarna skall finnas inom någon mil från varje anläggning.
    M A O MÅSTE UTBYGGNADERNA KONCENTRERAS TILL TÄTORTERNA I SVERIGE, ”AV TYP ETT VERK I VARJE RONDELL”!

  20. Salasso

    # 17

    Rykande färska uppgifter om vindkraft vs fladdermöss:

    http://www.skd.se/2017/02/22/fladdermoss-stoppar-vindkraft/

  21. Jag tycker att allt som stoppar vindkraftsprojekt är bra, även om vi riktiga miljövänner någon gång behöver tillfälligt alliera oss med miljöflummare som vill bevara fåglar och fladdermöss.
    Det hjälper inte att täcka vingarna på ett vindkraftverk med nät. Det kommer ändå att döda allt som flyger och kommer för nära. Täcka hela vindkraftsparken med en nätkupol borde hindra dödsfallen, men inte ens miljöflummare kan väl vara så galna att de föreslår något sådant?
    Det finns inga argument för vindkraft, men massor emot. Frågan är vilka som är bäst? Att den inte alls är förnybar, utan använder mer ändliga resurser per producerad kWh än något annat energislag? Att infraljud och vanligt ljud sannolikt är en hälsofara? Att den förvandlar natur till industrilandskap? Att den påverkar klimatet genom att störa konvektionen? Att den ökar kostnaderna för elnäten, som måste byggas om för att klara allt mer intermittent elproduktion?

  22. Lasse

    Jag är inte helt negativ till vindkraft måste jag erkänna-många bäckar små!
    Men utbyggnaden har gått för fort och nu sitter vi med olönsam elkraft som vill ha mer subsidier, detta eftersom elpriserna är för låga och certifikaten för billiga samt att nya verk är både bättre och billigare. Politiskt styrda marknader brukar haverera.
    Värmepumpsmarknaden är helt utan styrmedel och ger samma bidrag till Svensk energi-ca 15 TWh? Lönsam och utvecklad för Svenska förhållanden.

  23. Salasso

    Bra insändare i Allehanda:

    http://www.allehanda.se/opinion/insandare/insandarskribent-ifragasatter-vindkraften-inte-ratt-vag-att-ga-battre-satsa-pa-ny-karnkraft

  24. JIMMY

    Olav Gjelten inlägg 5@

    Du har helt rätt att ingen normal befolkningen utanför DDR eller Sovjetunionenskall idagens upplysta värld, skall behöva plågas eller tillåta – stå ut med olika totalitära diktat hån från statsstyrd propaganda ..
    Eller att behöva bli hjärntvättade på morgonen i vetenskräpsradion och sedan i P4 extra och i SVT där man låter vänster sektmedlemmar försöka skrämma medborgarna med att säga löjeväckande patetiska n
    ord att ” CO2 banta klimatångest”

    CO2 är en nyttig viktig ofarlig spårgas, och att människan skulle ligga bakom jordens helt normalt varierande klimat är en obevisad pseudohypotes och är inte vetenskaplig fakta.

  25. John Silver

    #8
    LOL
    Det är ju just de gröna jihadisterna som bestämmer i det här landet. Har du inte lagt märke till det?
    Slå ihjäl dem med deras egna vapen.

  26. John Silver

    #19
    ETT VINDKRAFTVERK I VARJE VILLATRÄDGÅRD!
    BÖRJA HOS SOSSARNA!

  27. Guy

    Lasse # 22

    Delvis av samma åsikt. Jag kan förstå små vindkraftverk på en lantgård där den hjälper till med att pumpa vatten, ge belysning och som reserv för korta störmavbrott (förutsätter lagring förståss). Som strömkälla för allmän användning är vindkraften värdelös i och med all tilläggstekning som behövs för att den inte skall vara intermittent.

  28. Guy

    Tilläggsteknik – skulle det vara i förra inlägget.

  29. Lasse

    #27 Guy
    Tyska utbyggnaden av vindkraft ger väldigt dyr el till konsument, eftersom de behöver täcka upp, med gas, för intermittent drift. De gröna är avundsjuka på vår vattenkraft, som är perfekt för detta syfte. Lättreglerad som den är. Men vi har fått vindkraftselpriser-när det blåser så är elen billig eftersom den skall in på nätet till varje pris.
    Kulingvarning idag-3893 MW vindkraftsel / Export 3232 MW pris? 26,99 öre kWh
    https://elspot.nu/

  30. # 3 Olav Gjelten
    Det är ett vanligt fenomen att folk tar till vilka argument som helst när de väl bestämt sig för att ha en fastfrusen åsikt.

    # Alla
    Det är oftast bättre att demonstrera för något alternativ som löser problemet långsiktigt än emot något man inte gillar. Jag anser att man inte bör generalisera mot vindkraften. Det är en energiform som passar väl ibland, ex. på västkusten där jag seglat förbi dem, dessa vackra graciösa vindsnurror.

    När man sedan inser att fossila bränslen är ändliga och blir allt mer svåråtkomliga, att kärnkraften är riskabel och att ny teknik, som ex. fission ännu inte slagit igenom, är frågan vilka alternativ man bör välja och hur detta rent praktisk ska kunna bli ekonomiskt försvarbart.

    Det är för mig mycket svårt att förstå hur ”Miljöpartiet de dollargröna och islamistgröna” kan säga sig vara för miljön, när vi ser vad absurd massavel av människor i islamistiska länder gör med naturen, samt när vi ser hur MP tagit bort sitt utträdeskrav ur EU, när EU är precis exakt den frihandel som gjort vindkraftverken omöjliga och gjort att ett kärnkraftverk landat i Finland nära den Svenska gränsen, på Peter Erikssons hembygds dörrmatta, för att kunna leverera billig el tullfritt inom EU.

    Vill ni ha ett kärnkraftverk utanför dörren och jodtabletter i kökslådan istället för vindkraft? Nåväl demonstrera då för det! MP ville ha 30 år till med Kärnkraft och öppna gränser. Vill ni ha det? Demonstrera då för det!

  31. Fredrik

    Varför man inte skulle framföra alla argument mot vindkraft förstår jag inte. Olika argument biter olika på olika personer. Personligen tycker jag att de är miljöförstörande (massa natur måste skövlas) samt att man inte kan ersätta fungerande befintlig teknik med icke fungerande ny. Det är inte ”hållbart”. Mycket bättre miljö, sammhälls samt ekonomimässigt att köra vidare kärnkraften samt parallellt utveckla nästa generation där avfallet kan återanvändas!

  32. Vill ni göra Sverige oljeberoende i en värld där man krigar om de sista dropparna olja och förstör miljön med frackning som även den snart kommer vara slut ändå? Eller vill ni se fler dyra djuphavs-experiemnt som orsakar massiva oljeutsläpp? Demonstrera då för exakt det!

  33. John Silver

    #30
    Innan du kallar dig vetenskaplig, borde du informera dig litet.
    Det hör till.

  34. #31 Fredrik
    Du ska använda argument som inte falsifierats. De som falsifierats ska du givetvis lägga ner, be om ursäkt för och hjälpa till att få bort, annars hamnar vi i debatter som påminner om den galna klimatdebattens hjärndöda diskussioner.

  35. Lasse

    #30 Ibland får man faktiskt försöka vara lite mindre uppriktig!

  36. Christopher E

    #30 ”Vetenskaplige” Martin G

    ”Vill ni ha ett kärnkraftverk utanför dörren och jodtabletter i kökslådan istället för vindkraft?”

    Ja, absolut. Jag bor redan nära ett kärnkraftverk och det är helt bekymmerslöst. Däremot har vindsnurror spolierat mycket natur här på västkusten. Både i estetiskt hänseende och genom direkt miljöförstöring. Det är troligen omöjligt att få en tillbaka en livskraftig population av vissa större rovfåglar nu (de lyssnar tyvärr inte på din vindsnurreparksföreståndare på Öland).

    Vill du ha en vindkraftspark framför dörren med slagskuggor dagtid och wosh-wosh-wosh som underhållning dygnet runt istället för fågelsång?

  37. István

    # 13 Löfström

    ” De missbedömde den teknisk utvecklingen av vindkraftverk.”
    Vilken utveckling? Det har inte kommit någon teknisk genombrott sedan vi satte upp den första fullskaliga VKV på Näsudden/Gotland 1982. Allt som har tillkommit är att avhjälpa barnsjukdomar samt den naturliga rationaliseringseffekten när man går från prototyp till fullskalig serieproduktion.
    Den usla tillgenglighetsfaktorn på knappa 25%, då som nu, kvarstår.
    Det byggs många KKV i världen. Ingen för att någon skulle ha speciell förkärlek för kärnkraft.
    Det finns länder som inte har råd med grönt flum.
    Samtidigt är kärnkraft den nyaste teknik vi har med enorm utvecklingspotencial. Till skillnad från vindmöllor. Serieproducerat KKV skulle kunna sänka priserna till en bråkdel av dagens.

  38. Håkan Bergman

    Lasse #29
    ”Tyska utbyggnaden av vindkraft ger väldigt dyr el till konsument, eftersom de behöver täcka upp, med gas, för intermittent drift.”
    Om det vore så väl, men gasen kan inte konkurrera på den snedvridna tyska elmarknaden. Det blir till att reglera med skitig kolkraft.

  39. ceebee

    Det finns många goda argument för att minska oljeberoendet, men klimatet är inte ett av dom. Klimatfrågan är ett hot mot naturvetenvetenskapen som metod för att förstå hur naturen fungerar. Klimatfrågan komprometterar vetenskapen om det får fortsätta på det här viset. Den rasbiologiska ”hittepåforskningen” på 30-40 talen, för att legitimera förintelsen vill inte jag se en upprepning av.

  40. Håkan Bergman

    Det kan inte blåsa särskilt mycket i en kökslåda.

  41. pekke

    Slutrapport om det havererade vindkraftverket i Vetlanda december 2015.

    P4 Jönköping:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6637006
    ” Det var ett fel i ett bultförband som gjorde att det 185 meter höga vindkraftverket rasade, men under byggnationen följdes inte föreskrifterna för hur vindkraftverket skulle monteras. Bland annat skyddades inte flänsar, skruvar och muttrar från regn och snö på rätt sätt, kommer Statens haverikommission fram till. ”

    Slutrapporten:
    http://www.havkom.se/assets/reports/RO2017_01-Slutrapport-Lemnhult.pdf

    Ett flertal fel finns på sida 100.
    Ett litet utdrag från dessa:
    ” RO
    2017:01
    100
    (
    103
    )
    3.
    UTLÅTANDE
    3.1
    Utred
    ningsresultat
    1)
    Vindkraftverket havererade efter att ha varit i drift i
    knappt
    tre
    år.
    2)
    Turbintypen var dimensionerad enligt rådande standard, IEC
    61400.
    3)
    IEC 61400 är inte en harmoniserad standard.
    4)
    Vindkraftverket var CE

    märkt.
    5)
    Tillverkaren har inte gjort någon verifiering eller test av att den
    specificerade förspänningskraften upp
    nås i det aktuella skruvför

    bandet.
    6)
    Tillverkaren har inte verifierat hur installationsmiljön påverkar
    förspänningskraften i skruvförbandet.
    7)
    Tillverkaren har inte undersökt hur spridningar i materialegen

    skaper och dimensioner i ingående delar, inklusive sm
    örjmedlet, i
    skruvförbandet påverkar förspänningskraften.
    8)
    Tillverkaren har inte i sin design kompenserat för de förluster i
    förspänningskraft som uppkommer p.g.a. av sättningar i skruvför

    bandet.
    9)
    Den specificerade förspänningskraften uppnåddes inte.
    10)
    Vid fl
    era tillfällen under installationsperioden har flänsarna gått
    ihop fullständigt först vid anläggande av 100 procents moment.
    11)
    Under monteringsperioden var arbetsplatsen utsatt för regn och
    snö.
    12)
    Instruktionerna för hur flänsar, skruvar och muttrar skulle sky
    ddas
    mot påverkan av regn och snö följdes inte.
    13)
    Vid flera tillfällen under installationsperioden har snö och vatten
    pressats ut mellan flänsarna under förspänningen av skruvar.
    14)
    Den berörda montören hade ingen tidigare erfarenhet av att
    montera vindturbine
    r, och hade inte genomgått tillverkarens interna
    utbildning för det arbete ”

    Undrar hur många fler felmonterade vindkraftverk det finns runt om i landet och har de kontrollerats samt åtgärdats ?

  42. John Silver

    Med Maglarp och Näsudden så var Sverige världsledande på vindkraftverk på sin tid.
    Det fanns en anledning till att de sprängdes; inte av terrorister utan av rationalister.

  43. John Silver

    Goodbye sossar:
    https://stopthesethings.com/2017/02/21/wind-power-disaster-means-south-australian-labor-government-gone-with-the-wind/

  44. John Silver

    Skotska sossar får på käften av facket:
    http://www.thegwpf.com/trade-union-rebukes-scottish-labour-party-over-fracking-stance/

  45. István Bácskay

    # 43 John Silver
    Anledningen till att Maglarp och Näsudden skrotades var att de blev för dyra i underhåll.
    Dessa verk var giganter för sin tid. (3 resp 2 MW ) Väl 10-15 ggr större än allt som fanns tidigare!
    Inget att förvåna sig över att allt var inte perfekt från början. Bl. annat fick man sprickor i bladen.
    Men det väsentliga i historien är att rent aerodynamiskt var dessa verk mycket nära optimum.
    Alltså dagens modernaste verk är bara marginellt bättre i fråga om verkningsrad.
    Men att verken producerade knappt 25% av nominell effekt över tid, var en besvikelse.
    På den tiden var vindkraftsutveckling en ren teknisk ekonomisk fråga, utan ideologiska inslag. På dessa premisser bedömde man då att vindkraft var en dålig teknik.

  46. Håkan Bergman

    István Bácskay #45
    Och där har vi det sjuka med dagens subventioner. Vad inbillar man sig att uppnå, att det ska blåsa mer och samtidigt sådär lagomt, jämt?

  47. Gunnar Strandell

    pekke #41
    Tack för länken.
    En skruv lös, eller ett helt skruvförband. På något sätt är det väl vad man kan vänta sig av en verksamhet som är dåligt genomtänkt och Åsa-Nisses anda råder. För som andra kommentatorer omnämnt visade de tester som gjordes i Sverige att vindkraft inte lönar sig.

    Man undrar varför det inte blivit rubriker om att man tydligen haft lossnade skruvar innan haveriet inträffade. Det är nog tur att de inte jobbar för kärnkraftsindustrin.

  48. Michael

    Saxat ur The Economist idag: RWE, one of Germany’s largest utilities, posted a record annual loss of €5.7bn ($6bn). The bulk of the damage was caused by write-downs of power plants in its home market. German utilities have suffered under the country’s policy of Energiewende, a dramatic move away from nuclear power and fossil fuels and towards wind, solar and other forms of renewable energy.

  49. Pg

    När intermittenta vindfjollor behagar snurra, stiger förbrukningen av vattenkraft!

    http://elstatistik.se/

    http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Nordisk-produksjon-og-forbruk/

  50. Michael

    From The Economist Espresso: The dirty secret of clean energy
    https://espresso.economist.com/f0b76267fbe12b936bd65e203dc675c1

    Notera propagandabilden på smutsigt kolkraftverk.