På måndag börjar COP21 – ”klimatshowen” i Paris

Den 30:e november börjar det officiellt – den stora klimatshowen i Paris. 40.000 politiker, diplomater och journalister kommer till flygplatsen Paris Le Bourget. Flygplatsen är till för privata flygplan. Passar bra med alla tusentals privata jetflygplan som kommer att landa här. För inte åker dessa ledare tåg för att begränsa koldioxidutsläppen – tåg är till för undersåtarna. Själva konferensen äger rum i anslutning till flygplatsen vilket underlättar säkerheten väsentligt.

Vi ska i detta inlägg ge en bild av vad som komma skall i form av program och uttalade förväntningar. Allt i ett internationellt perspektiv. Jag kommer inte att diskutera vetenskapen – vad som är fel eller rätt. Sveriges Television får lite välförtjänt kritik för sin ensidighet.

unfccc_2014-15_meetings

Denna klimatkonferens kallas COP21, den 21:a konferensen om klimatet. COP = Conference of the Parties. Syftet är att få en fortsättning på internationella avtalet i FN:s regi känd som United Nations Conventions on Climate Change (UNFCCC). Kyotoavtalet (som gick ut 2012) är en delmängd av detta avtal. Mycket av COP21 är att försöka skapa ett nytt avtal – en efterföljare till Kyotoavtalet.

En översikt av COP21 programmet hittar du här. Där syns att förmötena började redan den 23:e november. Officiella öppningen sker den 30:e november och det är då många av världens ledare ska visa upp sig.

COP15

På COP15 i Köpenhamn 2009 dök regeringscheferna upp i slutet och blev då associerade med fiaskot med brist på bindande avtal.

Hela COP21 avslutas den 11:e december. Agendan för COP21 hittar du här.

Under UNFCCC är det inte bara COP21 som pågår utan även CMP11, SBI43, SBSTA 43 och ADP. Men vi ska koncentrera oss på COP21.

Många kanske tror att världens ledare flyger in nu på måndag, förhandlar några dagar om ett förslag, kompromissar och sen är det klart. Så går det naturligtvis inte till. Förhandlingar har pågått en längre tid med möten i Geneve februari 2015 och tre möten i Bonn i juni, september och oktober 2015. Förra konferensen COP20 var i Lima december 2014. Så avtalet/resultatet är nästan klart – det är bara lite finputsning och show off för världens ledare. Regeringscheferna deltar naturligtvis inte i förhandlingarna. De är där för att plocka politiska poäng via medier. Det ger poäng i rödgröna medier om det ser ut som man lyckats rädda världen i sista minuten.

Vad är förväntningarna? Vad kan man räkna med för resultat? En stor skillnad mot tidigare COP  möten är att deltagande länder i förväg ska bifoga ett INDC dokument (Intended Nationally Determined Contributions) där man skriver vad man lovar att åtaga sig. I oktober 2015 hade 126 länder kommit in med INDC.

Hollande

François Holland sa i september 2015 att det fanns en risk för misslyckande.

obama

President Obama har sagt att USA ska reducera växthusgasutsläppen mellan 26-28% och USA ska bidra med tre miljarder dollar till FN:s gröna fond.

Men i USA finns det en kongress som kan motsätta sig Obamas beslut. Kyotoprotokollet blev aldrig godkänt av USA:s senat så det blev inte bindande för USA.

Inhofe

Senator Inhofe, ordförande i Senate Environment and Public Works Committee, säger att USA inte kommer att bidra med de tre miljarderna till FN:S gröna fond [länk]. Senator Inhofe säger också att reduktionen av växthusgaser med 26-28% inte kan klaras. Det är så att enligt USA:s konstitution måste ett bindande avtal i Paris godkännas av Senaten. Ett komplicerat spel pågår nu inför COP21 där Obama och Demokraterna försöker få skrivningar så att COP21 avtalet ska slippa passera Senaten.

Utrikesminister John Kerry sa till New York Times att ”..inget avtal som nås mellan länderna som deltar i COP21 närmaste veckorna kommer att bli lagligt bindande.” Detta uttalande gjorde ett antal andra regeringschefer upprörda.

Anna_Lindström

Sverige har en klimatambassadör (fånigt namn, min anm) Anna Lindstedt som är optimistisk inför COP21. Hon tror att ”att förhandlingarna i Paris har helt andra förutsättningar att lyckas jämfört med mötet i Köpenhamn för sex år sedan”.

Kungen_WWF_pris

Kungen och drottningen kommer att deltaga på COP21 den 30:e november [länk]. Skämt eller inte så har Kungens förbud mot badkar fått mycket internationell uppmärksamhet [länk] [länk] [länk].

Sverige har ju tänkt begå nationellt ekonomiskt självmord genom att bli den första fossilfria nationen i världen. Som många självmordskandidater vill man gärna dra med sig andra i sin resa. Misslyckas det, som jag är säker på att det gör, så kan statsministern alltid säga ”Vi har varit naiva”.

 

Christiana_Figueres

Christiana Figueres, generalsekreterare i UNFCCC – sa: ..”all indications seem to point toward success”.  Tidigare har hon sagt att dagens kapitalistiska system ska förstöras: ”This is the first time in the history of mankind that we are setting ourselves the task of intentionally, within a defined period of time, to change the economic development model that has been reigning for at least 150 years, since the Industrial Revolution” 

Figueres pratar i klartext vad syftet med IPCC och UNFCCC är.

Det kommer att finnas några alternativa konferenser.

lalternativeparis2015

Programmet på denna alternativa konferens innehåller talare som Piers Corbyn, Donna Laframboise, Viscount Monckton, Murry Salby,  Patrick Moore och Nils-Axel Mörner.

Heartland Institute kommer tillsammans med CFACT också att hålla en alternativ konferens. Talare är bl.a. Fred Singer, Willie Soon, Robert Carter och Christopher Essex.

Gammelmedia kommer säkert att förtiga dessa alternativa konferenser. Och visst är de pyttesmå jämfört med COP21.

Vad tror jag om resultatet av COP21? Vill inte spekulera för mycket om detta. Det blir ett avtal men frågan är hur hårt det binder länder som Indien och Kina att begränsa sina koldioxidutsläpp. En massiv utbyggnad av kolkraft kommer att pågå närmaste 15 – 20 åren. Sen är frågan om hur mycket pengar de rika länderna ska lova föra över till fattiga länder och speciellt hur bindande avtalet ska vara. På COP15 var det en fond om $100.000.000.000 som beslutades och denna är fortfarande nästan tom. Den har inte fyllts på. Länder som USA och numera Sverige lever på lånade pengar. Ska vi låna mer för att bygga upp globala ”klimatfonder”?

Det allra viktigaste är hur mycket makt som kommer att överföras från enskilda länder till FN. Detta sker i smyg och här kan det bli stora konsekvenser med överstatlighet som inte kan väljas bort. Vi får hoppas på att Ryssland och Indien försöker stoppa detta men jag är inte helt optimistisk. Sverige skänker t.ex. gärna bort sitt land till FN:s makt.

Terrorattentaten i Paris tror jag inte kommer att påverka COP21. Säkerheten för politikerna var redan hög och hittills har ingen av de 130+ anmälda regeringsrepresentanterna backat ur. Säkerhetsproblemen finns snarare vid demonstrationer som klimathotsaktivister har tänkt att hålla. Stora folksamlingar är alltid en förhöjd risk.

Sveriges Television, statens propagandaorgan, går all-in inför COP21. Borta är all objektivitet. Nu gör man egna Sifo-undersökningar om folkets åsikter. Frågorna i intervjuerna är helt ledande – ”tror du på forskarna om klimathotet?”  

stjarne

Med rödgröna propagandachefen Hanna Stjärne som VD för Sveriges Television har alla hämningar släppt. Nu gäller bara subjektiv agendajournalistik, ljug så länge det tros gynna makten, krymp åsiktskorridoren ytterligare. Hanna Stjärne sa när hon skulle tillträda att ”hon tror på bärande historier”. Hon har också som merit att hon delade ut Guldspaden till vänsterextrema Researchgruppen.

Klimatbluffen rullar vidare med oförminskad styrka.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lars Cornell

    Tack Per för en bra redogörelse. Vi för debatten vidare

    http://www.vk.se/1576881/ett-overdrivet-koldioxidhot#comment-2374248632

    http://www.tjust.com/vit/2015/bevis.pdf

    http://www.tjust.com/vit/2015/OM-KLIMATFORSKNING.pdf

  2. Sören G

    P1:s skrämselpropaganda i dag: Reportage om sjunkande önationer och klimatflyktingar i framtiden. – Hundratals miljoner barn kommer att drabbas av klimatförändringarna genom torka och översvämningar.

    Men så kom ett inslag om att de senaste åren hade väder (och klimat!) orsakat att 9000 eller däromkring per år. MEN kring 1930 omkom några miljoner per år på grund av väder (och klimat!).

  3. Ann lh

    Per! Ett ovanligt stort tack för denna helhetsbild över vad medias utsända måste bevaka för att allsidigt kunna förmedla klimatkonferensernas budskap. Vilken unik möjlighet att ge lyssnare och läsekretsen en objektiv bild av klimatfrågan.
    Å ena sidan två små alternativkonferenser med fria forskare helt i linje med värdlandets och vetenskapens frihetsideal.
    Å andra sidan den politiska FN-styrda övergödda kolossen, vars mål är att krossa kapitalismen och kväva de enskilda ländernas suveränitet med hjälp av postnormal vetenskap.
    Vilken skön utmaning för media att vakna!
    Dagens inlägg måste spridas, det kan ju finnas redaktioner som missat de pigga alternativen.

  4. Lasse

    Per
    Propagandan inför Paris är skrämmande i media.
    Men det finns ljusglimtar som den tidigt i morse då gårdagens siffror om väderrelaterade dödsfall fick lite historisk uppvägande.
    Bakgrunden visades vara en FN rapport som sign Peter i #31 visade:
    http://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/COP21_WeatherDisastersReport_2015_FINAL.pdf

    Den blev väl för propagandistisk eftersom Ekot vägde upp den lite undanskymt med en historisk återblick.
    De hänvisade till en sida -nån som vet var man kan finna den?
    De hade även ett maxtal om antalet drabbade och det visar att vi blivit bättre eller att klimatet blivit bättre på senare tid. Ridå!

  5. Daniel Wiklund

    Ordet rädsla har förekommit väldigt frekvent den senaste tiden. När det gäller terrorhotet så ska vi inte vara rädda, vi ska fortsätta att leva som vanligt. Men när det gäller klimatförändringarna så tävlar klimatexperterna och media i att skrämma oss. Och vi ska inte fortsätta att leva som vanligt, vi ska helst inte köra bil, äta kött, och helst så ska vita heterosexuella medelålders män sättas under speciell bevakning. Man kan ju också få en uppfattning att klimatförändringar är en ny företeelse, att karbon och kritperioderna inte har existerat. Att evolutionen har upphört. Många av deltagarna i Parismötet vässar nu sina pennor, dom kommer att övertrumfa varandra när det gäller skämmande scenarier. Planeten måste ju räddas, till vilket pris som helst.

  6. latoba

    Hela denna konferens är ett stort obehövligt propagandajippo, Den uteblivna temperaturhöjningen skylls nu på att det finns en eftersläpning. Temperaturhöjningen uppges inte ha hunnit med de ökade koldioxidutsläppen. Ändamålet helgar medlen!

  7. Lennart Bengtsson

    En bra och informativ sammanställning. Dessa jättemöten blir allt märkligare. Effekten kommer dock att bli ringa ty det finns inga möjligheter att reducera växthusgasutsläppen förrän realistiska energialternativ finns för alla länder.

    Detta är ännu inte fallet utom i ett fåtal lyckliga länder som Norge och Sverige som har naturen till hjälp och tidigare förnuftiga politiker. Det enda hoppet är den tekniska utvecklingen och en fungerande marknadsekonomi och detta inser tack och lov klokt folk men knappast dagens internationella samfund.

    Politiska lösningar är dömda att misslyckas utom i ett fåtal länder och där de genomförs kommer i stället samhällsekonomin att misslyckas.

  8. Sören G

    #6 latoba
    ”Temperaturhöjningen uppges inte ha hunnit med de ökade koldioxidutsläppen.” – Men enligt isborrproven så är det koldioxid-koncentrationen som släpar efter temperaturändringarna!

  9. latoba

    #8 Sören Javisst, men fakta biter ju inte på klimatpropagandamakarna! De har ju enbart politiska syften d v s bort med marknadsekonomi, bort med tillväxt, o s v.

  10. Kopernikus

    Alarmisterna har nu tagit barnen till hjälp för att föra fram sitt budskap. Det är ett lågvattenmärke att blanda in barn. De har inte den breda kunskap och kritiskt tänkande som krävs för att uttala sig i ämnet. Indoktrineringen i skolan och via medierna har varit skrämande i många år. Man behöver inte gå långt tillbaka i historien för att hitta exempel där man engagerat barnen ! Jag hörde någon kalla ”klimatbarnen” för Romson Juge_d !

  11. PelleB

    flightradar24.com för den som vill kolla inflygningarna till Le Bourget av executive jets de närmaste dagarna…

  12. PelleB

    https://www.flightradar24.com/48.96,2.43/8

  13. Björn

    Det som är skrämmande är att våra politiker så lätt låter sig förledas av FN-organet IPCC, att världens väder, vind och klimatförändringar, drivs av antropogen CO2. Hur är det möjligt att någon förnuftig människa kan förledas att tro på sådana påståenden? Världen har under vår tideräkning från år noll genomgått dramatiska perioder med värme, torka och kyla, vars effekter har orsakat mycket lidande och död. Alla dessa perioder har varit orsakade av naturliga fenomen. De som inte förstår eller har insikt om att dessa perioder av både globala och regionala klimatförändringar upprepar sig, borde inte ha med beslutsfattande överhuvudtaget att göra. Alla våra myndigheter, Naturvårdsverket, SMHI och alla media som SVT, för fram okritiskt myten om CO2 som drivande av väder, vind och klimat. Har exempelvis inte Lilla istiden existerat?

    Denna ensidiga tro på att antropogen CO2 är klimatets drivande faktor är förödande och ändå mer förödande när våra politiker och andra beslutsfattare lydigt dompteras av IPCC. Det är som om allt vetande inom historia, antropologi, geologi, rymd- och solforskning etc, inte existerar när klimatfrågan debatteras. Är det nu så också att myterna och förljugenheten om faran med antropogen CO2 skall skrivas in som mänsklighetens fiende nummer ett vid COP21 i Paris? Vi får hoppas att något slumrande förnuft vaknar vid detta möte, för världen har verkliga problem som krig, flyktingströmmar och terrorism att ta itu med. Väder, vind och klimatförändringar har jorden alltid haft, vars verkan vi inte kan rå på, Vi kan bara anpassa oss, vilket alla våra klimatåtgärder borde fokuseras på.

  14. PelleB #11,#12: Höjdarna kommer inte att visas på Flightradar24 utan de har hemlig identitet. För att undvika attentat på marken eller att någon skjuter ner dem i luften.

  15. Håkan Bergman

    Om Åsa Romson kan slita sig från dom viktiga förhandlingarna nån dag kan hon studera lokalisering av flygplatser i Paris. Le Bourget får Bromma att se ut som ett segelflygfält, och Charles de Gaulle ligger på promenadavstånd.

  16. Thomas P

    Sören #8 Tänk ett varv till så kanske du förstå hur dumt det där argumentet är. Eller kanske inte, jag väntar mig inte mycket av folket här längre.

  17. Gustav

    Thomas P:
    Jo nu släpper vi ut fossilt kol vilket inte gjorts historiskt men visst kommer CO2 halten öka om temperaturen ökar?

  18. Allan Forsling

    Påminner inte hela det här sällskapet om Monty Pythons Flying Circus? Fast Monty Python var nog roligare ändå.

  19. Mats G

    Ännu en klimatpajas i farten. Per Holmlund, glaciärforskare vid Stockholms universitet

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21817047.ab

  20. sibbe

    18, Allan:
    ”Påminner inte hela det här sällskapet om Monty Pythons Flying Circus? Fast Monty Python var nog roligare ändå”.
    Och nu har man tagit hjälp av motorkraftverk som alstrar el och som drivs med diesel i England, för att hjälpa till vindkraften, när vinden mojnar, vilket den också gör ca 7 månader i blåsiga England. Och naturligtvis får man statssubventioner.
    https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2015/11/23/go-green-get-diesel/
    Helt logiskt – för att minska CO2 måste man öka på CO2 .
    Just det, Monty Phyton-gänget har väl hittat på det här…

  21. Daniel Wiklund

    # 16 Tur för dig då Thomas P att du har kungen, Romson och prins Charles att luta dig mot.

  22. Lasse

    #20
    Vi får vara glada så länge de tillverkar elen via dieselaggregaten direkt.
    Det lär väl inte dröja länge innan de sätter upp fläktar framför vindkraftaggregaten.
    För det har blivit väldigt varmt i centrala England:
    http://wattsupwiththat.com/2015/11/23/how-not-to-measure-temperature-british-facepalm-edition/

  23. Thomas P

    Gustav #17 ”
    Jo nu släpper vi ut fossilt kol vilket inte gjorts historiskt men visst kommer CO2 halten öka om temperaturen ökar?”

    Förhoppningsvis kommer bara takten biosfären ta upp våra utsläpp minska. Skulle den bli en nettokälla har vi verkliga problem.

  24. Mats G

    Ur expressen
    ”Nu menar Löfven att man måste se till att det svenska samhället med jobb och skola fungerar tillsammans med vad han kallar en hållbar flyktingpolitik.”

    I told you so….

    ”Åsa Romson fick tårar i ögonen under presskonferensen.”

  25. Ingvar i Las Palmas

    Det är egentligen ganska märkligt med ”folk” här som ständigt påpekar att det är meningslöst att komma hit men ändock gör det
    🙂

  26. Håkan Bergman

    Mats G. #24
    Hon tänkte väl på hur nära det hade varit att förlora både säpolimousin och regeringsflygplan.

  27. Lasse

    #24
    Romson kommer att gråta när temperaturen sjunker oxå!
    Vilket den lär göra när Arktis kyls när AMO vänder till minus:
    http://www.woodfortrees.org/plot/esrl-amo/from:1900

  28. Daniel Wiklund

    Har lyssnat på presskonferensen med Romson ( måste vara ett världsrekord i upprepandet av ”fruktansvärt”). Efter hennes gråtmilda framträdande kan jag tänka mig att inte ens Thomas P tycker att Romson är nåt att luta sig mot när det stormar.

  29. Janne S

    #23 Thomas P
    Du är alltid väldigt snabb här på bloggen att kommentera andras synpunkter, speciellt de som har en skeptisk/moderat syn på klimathysterin, då jag är intresserad av att få en lite mera ingående förståelse för vad du själv har för syn på denna viktiga och komplexa fråga så vill jag ställa några frågor till dig.

    1. Anser du att den globala temperaturutvecklingen under senaste 15-20 åren följer vad IPCC prognostiserade i slutet på 90 talet.
    2. Anser du att Al Gores film så här lite i backspegeln gav en rättvisande bild av klimatförändringarna.
    3. Anser du att antalet orkaner och andra naturkatastrofer blivit fler under 2000 talet.
    4. Anser du att vi som en suverän stat bör överlämna vår ekonomiska och demokratiska makt till ett FN-organ eller liknade.
    5. Stöder du Romklubbens värderingar.
    Tacksam för svar.

  30. Håkan Bergman

    Just nu är det nog klass 3-varning för twitter, vi får se om Mp klarar av det, jag är tveksam. Vem åker då till Paris?

  31. Ingemar Nordin

    Janne S #29,

    Jag skulle tro att Thomas P skulle svara ett obetingat ja på alla dina frågor. Jag har ännu inte sett en kommentar från honom som INTE tar dessa förvillelser i försvar.

  32. Thomas P

    Janne #29
    1. Temperaturutvecklingen ligger inom felmarginalerna. Kring 1998 låg den över genomsnittet av modellprognoserna för att senare under några år glida ned under detta. Det är vad man kan vänta så länge vi inte kan modellera interna variationer på decennieskala exakt, om detta ens är möjligt att göra. Även modellerna visar upp motsvarande variation.
    2. Al Gore är politiker och som sådan rätt väl påläst, men visst var det en politisk film. Det var några fel och otydligheter, men på det stora hela var den inte dålig vilket även domaren i målet där Monckton ville stoppa den i brittiska skolor ansåg.
    3. Det är så mycket brus i statistik för extrema väderhändelser att man kan hitta stöd för vilken uppfattning som helst. När debatten gick som hetast fick de ställa in en muntlig session på en konferens av rädsla för att forskarna skulle gå till handgripligheter (eller i alla fall börja skrika åt varandra).
    4. Det finns en lång historia av att genom avtal offra lite av vår självständighet för att uppnå gemensamma mål. Montrealprotokollet om freoner, olika frihandelsavtal, medlemskap i FN osv. Bäst vore om alla stater kunde på helt frivillig väg enas om att minska utsläppen, men jag tror det kommer behövas tvingande avtal även här. Annars kommer länder bara agera enligt den här så omhuldade principen att ”jamen, våra utsläpp är ju så liten del av de globala att det inte har någon betydelse vad vi gör. Låt de andra agera istället!”
    5. Jag vet att det finns de här som är besatta av Romklubben och liknande grupper. Själv är jag rätt ointresserad av dem.

  33. Ingemar Nordin

    Janne #29,

    Ja, du ser …

  34. Kan ni tänka er en sådan här artikel i SR?
    http://www.nrk.no/viten/xl/de-skeptiske-1.12667769

    Visst de kunde gått längre i norska statsradion och belyst det idiotiska att tro att ändrad medeltemperatur säger något om ändrad energibalans, men i vart fall helt i en annan klass än svensk statsmedia så här nära klimatmötet i Paris.

  35. Peter F

    Thomas P…

    p 2. Visst var det så att den engelska domstolen ändå ansåg att filmen endast fick visas förutsatt det samtidigt redovisades motargument ? ”Några fel och otydligheter” är väl ett understatemant.

  36. Gustav

    TP:
    Fråga: om temp ökar med 4 C och det inte tillförs fossil co2 genom mänsklig aktivitet, vad kommer då hända med CO2-halten i atmosfären?

  37. Thomas P

    Peter #35 Domslutet finns här:
    http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Admin/2007/2288.html
    ”It is substantially founded upon scientific research and fact, albeit that the science is used, in the hands of a talented politician and communicator, to make a political statement and to support a political programme.”
    Du kan säker t hitta andra citat du anser stödjer din bild.

  38. Svempa

    Thomas P har slagit vad med mig om temperaturutvecklingen till 2020.

    Jag säger att status quo kommer slå alla IPCC scenarier. Thomas P. sätter emot.

    Insats en flaska konjak. Eller ville du höja insatsen Thomsas?

  39. Peter Stilbs

    I kväll fortsätter SVT med propagandan i ”Korrespondenterna” kl 20 – förmodligen en ny orgie i trams av Erika Bjerström

  40. Thomas P

    Gustav #36 ”Fråga: om temp ökar med 4 C och det inte tillförs fossil co2 genom mänsklig aktivitet, vad kommer då hända med CO2-halten i atmosfären?”

    Det får du fråga någon som är bättre bevandrad i kolcykeln om och som vet hur man kör existerande modeller för ett sådant hypotetiskt scenario.

    Svempa #38 Nu fantiserar du fritt. du kanske redan druckit din flaska konjak.

  41. Gustav

    TP:
    Men du har ju redan svarat på min fråga i #16 så jag gissar att du därmed anser dig väl bevandrad i kolcykelmodellen? Historiska mätningar verkar indikera att temperaturen föregår CO2, det är väl inte orealistiskt att tänka sig också en sådan återkoppling? Självfallet är ökad CO2 också en forcing mot ökad temp vilket inte emotsades av #8.

  42. Thomas P

    Gustav #41 OK, du tänkte dig att man startade i ett jämviktstillstånd med 280 ppm i atmosfären och så höjs temperaturen plötsligt 4 grader av något orelaterat skäl? Ja, då kan man vänta sig att CO2-halten stiger. Jag trodde du tänkte dig ett scenario där vi hade dagens CO2-halt och temperaturen plötsligt steg samtidigt som utsläppen upphörde och då blir det mer komplicerat vad som kommer hända.

  43. Verner

    Parismötet skall om jag förstått det på rätt sätt tala om för världen att vi får ett betydligt varmare klimat. Detta visar datamodellerna som IPCC tagit fram med stöd från oss skattebetalare.
    Problemet är bara det att alla temperaturmätningar som gjorts kan inte styrka dessa prognoser.
    Den stora frågan är då om naiviteten har gått så lågt att alla ledande politiker är så naiva att dom ändå tror att prognoserna är rätt och mätningarna felaktiga. Då måsta man hitta på ett sätt där termometrarna ändå visar att temperaturen stiger. Man får helt enkelt införa ett nytt temperatursystem där temperaturen inte kan sjunka utan alltid visar en ökning.
    Det vilar ett löjets skimmer över etablissemanget med Sveriges Konung i spetsen och efter kommer statschefen och hans kammarherrar. Planetskötare Roxström sitter med sin jordglob och målar över temperatursiffror för fulla muggar och ersätter dom med Konungens ny temperaturserier.
    Ack ja, en vacker dag regnar det, prognostiserar poppismeteorologerna Hedberg och Holmberg.

  44. Sveriges klimatambassadör Anna Lindstedt säger i ett agendaprogram att energin har med ny teknik blivit billigare och mera lättillgänglig. Se intervjun http://www.svt.se/agenda/se-program/agenda-59?autostart=true ca 35 min in i programmet. Då är det ju inget problem. Det hon säger stämmer ganska bra på oljan. Anna Lindstedt säger också att världens förhandlare blivit som en familj. Det låter olycksbådande. De behöver bytas ut.

  45. Ingvar i Las Palmas

    Rutger #44
    > De behöver bytas ut
    Absolut. börjar som en ”familj”, blir en sekt

  46. Ann LH

    45 Ingvar och slutar som ”klimatkalifatet” (Hakelius)

  47. AOH

    44 # Rutger

    http://blogg.miljodep.se/blog/mitt-liv-som-klimatambassador/#.VlToz3YveHs

    Mitt liv som klimatambassadör
    Anna Lindstedt är Sveriges klimatambassadör. Hon tillhör de på departementet som reser absolut mest i tjänsten för att delta i möten och förhandlingar världen över.

    ”…………. Ibland när jag packar och packar upp frågar jag mig hur länge jag ska orka fortsätta detta uppdrag. En av förklaringarna till att halveringstiden inte är kortare än den är på förhandlarna är nog att vi alla brinner för det vi sysslar med.

    Och att vi – trots att vi under förhandlingarna har väldigt långa arbetsdagar – har roligt i den svenska delegationen. Ett gott skratt förlänger som bekant livet. Och det är viktigt för att motverka den galopperande åldrandeprocess som det internationella klimatarbetet innebär….”

    Anna Lindstedt, klimatambassadör

    Redan 2012 hade hon roligt och nu får hon t.o.m träffa kungen med drottningen i Paris och förstås Åsa ”Gråt” -son. 🙂

  48. Ingvar i Las Palmas

    Ann #46
    >Kul att Hakelius är på G igen. För många år sedan läste jag vad han skrev, kommer inte ihåg var han skrev men vass var han

  49. Gunnar Juliusson

    OT
    Grattis Kevin Benn till utmärkt insändare i Sydsvenskan.
    http://www.sydsvenskan.se/asikter/klimatpanelen-litar-pa-felaktiga-datamodeller/
    Gå in och håll med.

  50. Ann lh

    Stort Grattis till Kevin Benn för gedigen insändare och Grattis till Sydsvenskan, som till slut släppt lite på klimatcensuren. Bättre sent än aldrig.

  51. Gunnar Juliusson

    Ann #50. Sydsvenskan är inte värt något grattis. Man har högtravande visioner om allsidig och faktabaserad debatt, samtidigt som tidningen är lika nerlusad som SvD med flersidiga klimathotsreportage, just nu tredje avsnittet om klimatångesten hos våra ungdomar. Dessutom alarmisthyllande ledare, främst från Ingrid Runsten, medan Heidi Avellan legat lite lågt. IT-reportern Andreas Ekström lägger ofta in termen klimatförnekare i sina kolumner över galenskaperna i världen, IS och så. Således ett marginellt försök att kunna hävda allsidighet.

  52. Ann lh

    Gunnar J. Jag har förstått att tidningens ledning tillhör(t) de mest fanatiska på klimathotarsidan sedan lång tid tillbaka. För drygt fem år sedan tog de in insändare som ifrågasatte klimathotet och klimathotspolitiken, det fördes till och med små debatter i frågan. Sedan blev censuren allt hårdare.
    Strax efter att mitt inlägg ”COP21 Mänsklighetens Väl eller Ve” publicerats här tog en person initiativ till att få det publicerat i Sydsvenskan. Redaktören ville inte publicera det utan min medverkan varför jag uppmanades att höra av mej till henne, vilket jag gjorde. Svaret blev nej. Jag undrade varför men fick inget svar. Med detta i färskt minne kändes det ändå bra att gratulera till att de släppt lite på censuren. Lite!

  53. Neoliberal Agenda

    Hur många har dött av klimatförändringar de senaste 150 åren?

    100 000 dör dagligen av åldrande, men vi ser inga gemensamma konferenser med politiker, journalister och forskare. Borde det inte vara vårt viktigaste problem att lösa. Åldrande är inte ens klassficerat som en sjukdom av läkemedelsverket

  54. Gustav

    Thomas P, #42:
    Ja men då är vi överens. Jag tyckte bara det var lite väl hårt angrepp på #8 som ju kan vara korrekt i sak.

  55. Lasse

    Klimatmötet får tidningarna att svämma över av artiklar om klimatet.
    SVD har idag två artiklar om ett varmare klimat här uppe i norr.
    En om Grönland där de nu kan bryta malm som dolts av glaciärer. De kan nu åter öppna..
    En om renskötseln i Norr som besväras av en 2 graders uppvärmning. Inte sen på 30 talet eller 60 talet har det varit så illa.

    En hjälp till alla som förvillas av media lämnas nedan:
    http://www.woodfortrees.org/plot/esrl-amo/from:1900/plot/hadcrut4nh/from:1900/plot/rss-land

  56. JIMMY

    Det är bara Svenska MSM media och politiker som fortfarande har låsta religiösa ritual tvångstankar om en ofarlig spårgas co 2.

    Jag följer USA MSM median varje dag även amerikanska versionen av CNN och inte ens där förekommer det att två kommunister delphi debatt teknik får stå och rabbla rituella tvångs SVT – SR klotet klimatböner.

    Om Svenska politiker begår landsförräderi och därmed lämnar över beskattningsrätten och landets nationella suveränitet till politiska ej folkvalda FN kommunist världsregeringen så kommer kapitalet att snabbt flytta från Sverige även normalt tänkade Sverige vänner.

  57. Lasse

    #54
    Om CO2 vet vi inte allt ännu. Ändå förväntas vi binda oss för begränsning vid ett möte om nån dag fram till 2050.
    Mycket kan hända innan dess, bla ökad kunskap om CO2 s uppehållstid. Ny artikel om detta:
    http://wattsupwiththat.com/2015/11/24/co2-residence-time-said-to-be-40-years-not-1000-as-noaa-claims/

  58. Ann LH

    Angående att tidningarna svämmar över av klimathotspropagandan vill jag upplysa om att GP hittills har varit rätt sparsamma med det, förutom det att debatt inte tar in något klimatupplysande. Dagens GP var helt ren från klimatfrågan, möjligen en slump, möjligen samlar de ihop sig till en chockupplaga, möjligen …
    Jag vågar inte skriva vad jag tänker.

  59. Svempa

    Thomas P.

    Det är inte tillåtet att dra sig ur. Jag kommer följa upp årligen så får vi se om du behöver gråta ihop med Romsom framöver.

    Jag väntar med uppkorkningen av konjak till 2020. Tills dess avnjuter jag i stället en god armangnac, märke Samalens 1975. Kan rekommenderas.

  60. Svempa

    #53

    Det finns ju ett antal tillfällen då ett stort antal människor dött. T.ex stormfloden 1962 då över 300 personer dog enbart i Hamburg. 1953 års stormfloden tog tusentals livs främst i Holland och hundratusentals hem förstördes. Sedan kan man fortsätta bakåt med ännu värre effekter. Stormfloden 1634 tog tiotusentals liv och stora delar av Nordfriesland försvann från kartan. Och så har vi stormfloden 1362 ”den stora mandränkarna” då det finns uppskattningar att offren nådde hundratusen.

    Det har ju varit tämligen lugnt de senaste 50 åren så ju kallare desto värre skulle man kunna tro. Nja. Samtidigt har ju vallsystemen byggts ut successivt.

    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_över_stormfloder_i_Nordsjön

  61. Håkan Bergman

    Och huga vad farligt det är med värme, inte.
    http://www.telegraph.co.uk/news/health/news/12015735/Winter-deaths-soar-as-elderly-suffer-in-cold-weather.html
    När får vi läsa att högre temperatur riskerar att leda till lägre pensioner?

  62. Om Bezdeks och Driessens kalkyler är ens i närheten av korrekta är det av yttersta vikt att COP21 blir ett misslyckande (i organisatörernas mening).

    https://www.masterresource.org/cop21-paris/un-paris-folly-1/
    https://www.masterresource.org/cop21-paris/un-paris-folly-2/

    Ett drakoniskt bindande avtal i Paris riskerar att döma världen till massvält och massfattigdom och välståndsnivåerna i dagens rikare länder tillbaka till förindustriell nivå.

  63. Gunnar Juliusson

    #49-52 om Kevin Benns utmärkta insändare i dagens Sydsvenskan.
    85% av 169 röstande håller med Kevin. Detta förstås inte vad redaktionen tänkt sig varför detta inte syns i översikten, utan man behöver gå in specifikt under rubriken Åsikter.
    Däremot slås ju triptyken om Klimatångest upp väl synligt.

  64. Michael

    OT.

    Så här ser SLAO, Svenska skidanläggningars organisation, på klimathotet och SMHI:s utspel:

    Yttrande från skidanläggningsdestinationer som rör klimatförändringar.
    Experterna i alperna och bergsländerna följer arbetet kring klimatfrågorna noggrant för att bilda sig en uppfattning. De baserar sin analys på vissa indikatorer som direkt i produktion och bevarande av snö avser vintertemperaturer, hygrometri, etc. Man tittar på en ekonomisk tidsperiod mellan 10 och 30 år.

    Baserat på dessa överväganden, står FIANET bakom den inställningen att de observerade klimatförändringarna i framtiden verkligen är obestridliga, och inte något felaktigt – och helt enkelt – någonting man får ansluta sig till.
    • Analysen av meteorologiska uppgifter från de senaste decennierna, visar att klimatförändringen har endast liten inverkan på det naturliga snöfallet och snötillverkningen i europeiska skidorter.

    • Sedan 1990 har ingen ökning av medeltemperaturen i Alperna visat sig under vintern. De officiella mätningarna gjorda av Centrala Institutet för Meteorologi och Geodynamik Österrike, visar att även vintertemperaturen har blivit kallare med ca 1 grad under de senaste 30 åren (6 stationer i de österrikiska bergen).

    • Vädret är mycket olika: Varaktighet och mängden av fallande snö är naturligtvis regionalt mycket olika och varierar från år till år.

    • Som oberoende studier visar som offentliggjordes 2015, är antalet dagar, mer än tillräckligt för skidanläggningarna att även i framtiden producera snö, både i dalgångar och på högre höjder , då dagsgenomsnittet för våttemperaturen (wetbulb) mellan år 1994-1995 och 2013/14, låg på <-2 grader.

    • Baserat på antagandet att tre dagar är tillräckligt för grundläggande snö, skulle det vara möjligt att garantera tillverkad snö före jul till år 2050, med en temperaturökning på +1,8 ° C, och detta på de allra flesta destinationer.

    – Utan att underskatta effekten och utmaningarna som klimatförändringarna innebär, anser vi att snötillverkning i våra nedfarter är långsiktigt säkrade, och "slutet" för vintersporter, som många gånger förutspås, inte är ett ämne för en seriös debatt.

    Bibliografi
    Tillämpning av klimatologi på konstsnö
    Studier av Institutet för tvärvetenskaplig berg forskning vid österrikiska Academy of Sciences, under ledning av Dr. Andrea Fischer
    Sista utgåvan 2015/03/25, tillgängligt här på nätet (på tyska)
    • Senaste rapporten från Dr Andrea Fischer "Tracing glacier changes in Austria from the Little Ice Age to the present using a lidar-based high-resolution glacier inventory in Austria."
    • Dynamik för tekniskt producerade snö i de franska Alperna.
    • Klimatförhållanden och förvaltningsberättelsen
    Dessa artiklar, som publiceras i tidskriften "Géographie Alpine", är ett samarbete mellan Météo-France och Institut National de Recherche en Sciences et Teknik pour l'Environnement et l'Agriculture (IRSTEA)


    FIANET är en sammanslutning av 13 nationella och skidanläggningsorganisationer i Europa, med cirka 1000 företag av olika typer och storlekar i olika bergsregioner från södra Spanien till norra Finland. Man följer Alpenkonventionen sedan 10-talet år tillbaka.

    Hur agerar skidanläggningsbranschen inför klimatförändringar?
    Ytterligare fakta som vi har tagit fram, beträffande vad vi gör i våra skidanläggningar och har gjort för att få ner utsläppen. Här bifogar vi 10 st punkter som du kan ha med dig till din anläggning och fyll i mer vad ni gör. Ha detta redo när du får samtal från media och hänvisa till ovanstående och dessa 10 punkter.

    10 anledningar som vi vill lyfta fram.
    Vi följer med intresse vad forskarna kommer fram till och vad rapporterna säger.
    Alla är väl överens om att det blir varmare, men man vet inte NÄR och HUR mycket varmare.
    Hur tänker vi i branschen om dessa rapporter?
    Dels försöker vi bidra till att minska utsläppen av koloxid, så mycket som möjligt. Vi vår verksamhet sker ju i naturen och det är naturligt att vi agerar ”hållbart” på alla sätt. Det är en hygienfaktor för oss. Däremot skulle vi vilja säga att vi tar ansvar för att minska utsläppen.
    Hur då?
    Snötillverkningssytem har vi haft sedan mitten av 70-talet. Under dessa år har tekniken förändrats till det bättre och vi förbrukar inte alls så mycket el idag som tidigare.
    Då gick det åt 7 kWh per kubikmeter snö, som tillverkades. Nu går det åt knappt 1 kWh per kubikmeter tillverkad snö, vilket innebär att vi har minskat energiförbrukningen avsevärt.
    Dessutom kan vi med tekniken tillverka snö vid temperaturer strax under noll grader.
    Samtidigt som nytillverkad snö är mycket slitstark och klarar varma perioder på några veckor. Se det snökanontest som gjordes för några år sedan.
    Vad gör vi mer?
    När det gäller belysningar i våra nedfarter t ex, så har man tidigare använt högtrycksnatrium belysning, och armaturer som drog ca 2000 kWh.
    Idag byter vi ut dessa armaturer till ledlampor, som kanske drar 400 kWh. Alltså en avsevärd minskning även där.
    Pistmaskiner drar diesel?
    Här går tekniken också framåt. Dels har vi miljövänliga dieselprodukter som vi använder, samt att det också finns övervakningssystem där vi kan köra så effektivt som möjligt. Det är digitala snömätningssystem, och vi kan även se att vi inte kör på samma ställe flera gånger och ser till att lägga ett jämt skikt av snö? Läs Q8 beskrivning
    Nu finns det även pistmaskiner som är dieselelektriska. Helt enkelt minskar förbrukningen av diesel med cirka 20%.
    Uppvärmning av fastigheter!
    Fler skidanläggningar bygger centralvärmesystem, för att få bort direktverkande elelement.
    Det kan vara allt från flisvärmeverk, (Skistar Sälen har två stycken, och Bydalen har ett) till större värmecentraler när man bygger Ski Lodger och hotell i anslutning till skidanläggningarna.
    Liftmotorer har också blivit mer energisnåla!
    I takt med att utvecklingen går framåt har vi också kunnat minska energiförbrukningen på våra liftar. Tex om vi placerar motorerna i bergsstationen, alltså på toppen, så behöver motorerna inte ha så många hästkrafter eller kilowatt. Vi har minskat förbrukningen med ca 20% på detta sättet.
    Hur tänker vi när det gäller framtida investeringar i liftar? Vågar vi satsa på liftar för framtiden?
    Idag lever vi i år 2015. Det byggs 5 koppelbara stora liftar i Sverige inför kommande säsong, och fler kommer att byggas framöver.
    Avskrivningstiden på en så stor installation är ca 30 år.
    Det innebär att vi ser inte någon fara i att investera i dessa stora liftar dom närmaste 30-40 åren.
    Sverige ligger ganska långt norrut på jordklotet!
    Vi tror att Skandinavien och den breddgrad vi lever på, är den del av jordklotet som störs minst av att det blir varmare, då vi redan har ett ganska tufft vinterklimat bitvis. Det finns några grader att ”ta” ifrån.
    Tillverkad snö är mycket tålig och kan ligga längre i plustemperaturer!
    Vi har lärt oss under de 40 åren som vi har utvecklat snösystem i Sverige, att den snö som tillverkas är mycket hållbar och tålig och klarar av temperaturer då det blir varmgrader. Det är också därför vi vill ha större snösystem, så att vi kan göra mycket volym snö när vi väl har kallperioder.
    Går det inte åt mycket vatten till snösystemen?
    Jo, det gör det. Vi ”lånar” vattnet från bäckar, åar eller sjöar, som sedan rinner tillbaka ner i vattendrag. Vi använder alltså vatten under senhöst/vinter och sedan tinar snön och den rinner ut i naturen på våren. Vi tillsätter inga konstiga kemikalier. Bara vatten och luft, som bildar snökristaller vid munstycket av snökanonen.

  65. claes

    I november varje år (åtminstone de tre sista åren) hör jag på TV och läser i tidningarna att förra månaden (oktober) var den varmaste hittills och att helåret troligen kommer att bli det varmaste hittills.
    Jag tolkade detta förut som att oktober hade varit ovanligt varm och att det gällde för alarmisterna att snabbt gå ut med detta ifall året trots allt inte skulle visa sig bli det varmaste.
    Men nu har det hänt åtminstone tre år i rad.
    Kan det bero på att jorden gör ett skutt i sin bana runt solen varje oktober eller är det att vedeldningen börjar?

  66. Olav Gjelten

    Själv har jag svårt att se att IS utgör ett större hot mot världens folk.
    Vad gäller klimattalibanerna är det radikalt annorlunda. De förstör livet för miljarder av oss, samtidigt som de är skickliga på att berika sig själva.
    Klimatterrorn har makten överallt i samhället, i FN, i ledande länders regeringar, i media och i storföretagen som hoppas på feta bidrag för att de ställer upp för ”den stora saken”.

  67. Sören G

    Ja man hoppas kunna införa ”klimatkalifatet”.

  68. Mats R

    Tittade på uppdrag granskning idag och kunde med oro konstatera att det finns mycket mycket otäcka likheter mellan Miljörörelsen (klimatalarmisterna) och LIVETS ORD. Trots bevis stod han där pastor Ekman och förnekade att han blåst människor runt om i världen på deras sista kapital. Det är bara att beklaga att folk är så godtrogna som de är. Den enda skillnaden är att vi andra som inte sällar oss till denna tro TVINGAS betala stor skattepengar för den miljöreligon vi idag plågas av. Människor i världen svälter p.g.a. detta med Pastor Fredolin Svarta madam Romsons goda minne.

  69. JIMMY

    Emigration från Sverige är numera enda rätta utvägen och lösningen !!!

    Detta kan man enkelt snabbt konstatera och analysera om du tittar på gårdagens SVT – Rapport 19:30 – 25 November 2015 och senare 21:00 Aktuellt.

    Där under årens lopp modus operandi bevisat agenten och FN propaganda desinformatören Erika Bjerström noll koll insunerar om att krigen och kriget i Syrien beror på det helt normalt varierade klimatet. LOL!!

    Samt en föraning om den stundande framtida Svenska klimat diktaturen där hjärntvättade klimat-troende yrar om sina ( ofarliga spårgasen CO2) regndans ritualer försöker frälsa sig själva genom att tvångstankar mässigt- kolla på FN pseudovetenskap pseudo tabeller om vilken inbillad klimatpåverkan man säger sig ha om man lever samt äter..

    Varför skall jag betala skatt i ett framtida Sverige land eller låta några barn gå i en Svensk skola där hjärntvätt konsensus journalister och SVT arbetar med PSYOPS och för att införa en olaglig ej folkvald FN kommunist diktat världsregering!!!!!

  70. Gunnar Juliusson

    Ann #52
    Jag kan knappt tro det men kanske har Du rätt. Sydsvenskan släpper in Björn Lomborg på en hel sida http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/sadana-summor-tyder-pa-att-foreslagna-utslappsminskningar-bygger-pa-rent-onsket/
    Hans vanliga slags inlägg som även finns i SvD idag, där han uppfattar fossilförbränning och ökande koldioxidnivåer som ett hot, men har en helt realistisk uppfattning om nyttan av klimatåtgärder. Han föreslår således forskning på grön energi istället för satsning på sol- och vindkraft. Tyvärr nämner han inte modern kärnkraft som den grönaste av alla.

  71. Ann LH

    Gunnar J. 70
    Tack för feedback-back. Lomborgs artikel visar ändå en dörr i åsiktskorridoren öppnats lite på glänt och tillåter ”försöksutskrivning” så att säga.

  72. JIMMY

    James Delingpole

    http://www.breitbart.com/author/james-delingpole/

    German Professor: NASA Has Fiddled Climate Data On ‘Unbelievable’ Scale
    http://www.breitbart.com/big-government/2015/11/24/german-professor-nasa-fiddled-climate-data-unbelievable-scale/

  73. Mats R

    Björn 13#
    Det är ju inte så att politikerna på något sätt förleds av IPCC. IPCC är tillsatt av politiker för att leverera de svar klimatpolitiken efterlyser för att fortsätta sin miljöpropaganda, inte något annat. Den dag sanningen kommer fram, ja då kommer politikerna slå sig fria från ansvar och belägga IPCC med skuld om förvillelse. Om jag inte minns fel frågade President Obama vår dåvarande statsminister Fredrik Reinfeldt vid möte om han kunde ge några goda råd. Han gav ETT! Reinfeldts svar var då ”Håll fast vid miljöpolitiken, det är ett säkert kort”. Att klimatet har förändrats under hela jordens existens bortser klimatalarmismen ifrån fullständigt. Eller! Så är kunskapen om universum och dess krafter fullständigt obefintlig. Jag skulle gärna vilja vet hur klimatalarmismen ställer sig till att även andra planeter i vårt solsystem genomgått/genomgår förändringar! KLIMATFÖRÄNDRINGAR!!!!!. Där finns ju inga bilar,bussar,flygplan, mopeder, båtar. Planeter helt utan mänsklig påverkan. Helt fossilfria planeter alltså! Precis SÅ som miljörörelsen vill ha det. Det är nog större risk att jorden träffas och utplånas av en komet än att tempen skulle stiga 2 grader.

  74. Thomas P

    Mats #73 ”Att klimatet har förändrats under hela jordens existens bortser klimatalarmismen ifrån fullständigt. ”

    Vad sägs om att du läser på lite om den ”alarmism” du så förtalar? Sådana där uttalanden kanske låter bra för de troende, men för oss andra visar de bara på stor okunnighet.

  75. Mats R

    Thomas P#74
    Tänkte att du var den första som skulle blotta dig.
    Jag är väldigt påläst om den alarmism jag så förtalar. Vilka oss andra menar du Thomas?

  76. AOH

    En bland oss och övriga världens många ”bo…ar” har en stor uppgift framför sig.

    http://vlt.se/nyheter/omvarlden/1.3313640-lofven-vi-ar-mer-bovar-an-de

    Löfven: ”…Vi är mer bovar än de…”

    På måndagen flyger Löfven och över 140 andra stats- och regeringschefer till Paris för att delta i öppningsceremonin för klimatmötet. Det blir en lång rad tal av bland andra USA:s president Barack Obama och Kinas president Xi Jinping. Löfven står långt ned på talarlistan.

    ”……- Jag har tre minuter på mig ungefär, säger han.-

    Jag kommer att fokusera på att vi ska hålla uppvärmningen så långt under två grader som möjligt. Det är vårt gemensamma åtagande och det är det vi ska göra……”