To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Under den gågna veckan körde jag bil och lyssnade på radio; France Inter, motsvarande SR P1, La terre au carré, ungefär som ”Klotet”. Temat var att en film: ” ”Soulèvement” skulle visas inom ett par dagar. Filmen handlar om organisationen ”Soulèvement de la Terre” – Jordens Uppror. Rörelsen liknar Extinction Rebellion, men med franska förtecken.
Den statliga radiokanalen hyllade rörelsens radikalism. Det klara intrycket av programmet var att ekologi och klimat var dimridåer, medan det verkliga syftet var att argumentera för ett fullt ut marxistiskt/grönt styrelseskick där privat ägande av mark, fastigheter och företag hade förstatligast. Revolutionsromantiken var framträdande.
Franskt rättsväsen och konstitutionsutkottet favoriserar rörelsens aktivister. De kan förstöra privat egendom utan konsekvenseser, när det motiveras med att ”rädda planeten”.
Nu hör jag många säga: Sådana stolligheter kan vi ignorera. Jag håller inte med, franska statliga medias inflytande på opinionen är stort, liksom för SR och STV.
En tanke som slår mig är; vad nytta gör det att argumentera med sakargument när motståndaren har en religiös övertygelse om att ha rätt ?
Programmet är långtråkigt, så jag rekommenderar endast att lyssna om ni misstror vad jag refererar.
https://www.radiofrance.fr/franceinter/podcasts/la-terre-au-carre/la-terre-au-carre-du-lundi-09-fevrier-2026-4758516
Vad händer i framtiden? De som lever på 2030- och 2040-talen får se vad som händer med globaltemperaturen om och när de mänskliga koldioxidutsläppen minskar. Jag gissar att temperaturen (klimatförändringen) fortsätter att stiga.
Såg att brittiska säkerhetstjänsten nu har uttalat sig om ”klimatkrisen” man varnar för ekosystemkollaps och matbrist inom fem år.
Analysen ”Global biodiversity loss, ecosystem collapse and national security”,
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/696e0eae719d837d69afc7de/National_security_assessment_-_global_biodiversity_loss__ecosystem_collapse_and_national_security.pdf
Ironiskt nog att man tror om just fem år kan det bli. Folk nappar på det här och börjar skriva insändare runt om i landet om att vi måste skynda oss.
Är det någon som har hört det förut?
Roland, #3,
Om de vill fixa detta får de skicka in Bond. James Bond.
Henrik Jönssons senaste är mycket sevärd och alla bör ta del av den.
https://youtu.be/qX8k34o08a4
Mycket bra av Henrik Jönsson:
https://www.youtube.com/watch?v=qX8k34o08a4
Roland, #3
Matbrist kan det bli, orsaken är dock regleringar främst inom EU.
Hittat på Expressen idag:
”Fartyg fast hela natten
Ett portugisiskt flaggat fartyg har under natt suttit fast i isen utanför Västerås. Sjö- och räddningscentralen är inte inkopplade, men är medvetna om att båten frusit fast. På lördagsmorgonen bogserades båten loss.
Alicia Heimersson”
Lars Mellblom #1
Citat:
”vad nytta gör det att argumentera med sakargument när motståndaren har en religiös övertygelse om att ha rätt ?”
Jag har just läst Lisa Röstlund & Alexandra Urisman Otto, ”Att låta världen få veta, handbok i klimatjournalistik”.
För dem är KLIMATKRISEN i centrum för deras förkunnande. och bör vara en del i varje artikel någon journalist skriver. Krisen är verklig även om den inte inte går att definiera och den påverkar allt på jorden och har gjort så i sekel. Den är skapad av människan och byggs på om vi inte inom kort gör något åt det.
De som inte accepterar detta är förnekare och ska behandlas därefter.
Det går inte att definiera eller bevisa existensen hos en GUD heller och här ser jag likheten.
För att få inspiration ska journalister följa Covering Climate Now, valda delar av IPCC:s rapporter samt lyssna på Johan Rockström och hans kollegor.
När Naturvårdsverket i december 2024 avslog Stegras ansökan försämrades det nästan färdigställda, påstått fossilfria stålverkets finansiella läge markant. Förutsättningarna för bolagets finansieringsplan, som arbetats fram som själva grunden som bolaget vilar på, var borta och krisen ett faktum. En kris som såväl regering som opposition var medvetna om skulle inträffa förr eller senare.
Kärnproblemet kvarstår dock: bolaget uppfyller inte de klimat- och miljökrav som låg till grund för den ursprungliga finansieringsplanen. Utan uppfyllda villkor faller den struktur som hela kapitalanskaffningen vilar på.
Ledarsidorna.se
Vem vill satsa sina egna pengar i Stegra?
#10 Ivar Andersson
För Stegra är hoppet ute.
Stegra siktar på en marknad där deras andel i utgångsläget är 0%. Varje ökning från 0% måste således tas från en redan etablerad konkurrent. En extrem utmaning för Stegra. Detta på en marknad med sjunkande efterfrågan och därför överutbud. Detta har medfört stark negativ påverkan på prisbilden. Samtidigt har flera ståltillverkare (Acelor-Mittal, Thyssen Krupp, Salzgitter m.fl.) som tidigare varit engagerade med att ta fram en processväg för vätgasstål aviserat att de skrinlägger dessa projekt, bl.a. i brist på efterfrågan och för höga kostnader.
I september 2025 angav VD Henrik Henriksson att stålverksbygget var klart till 60%. Allt har stått stilla flera veckor över helgerna. Kanske har de nu i februari 2026, under en extrem köldperiod, nått 65%? Återstår då 35% till färdig byggnation. Då är planerad produktionsstart vid årsskiftet 2026-2027, om ca 10 månader, fundamentalt orealistiskt. Och när ”bygget” är klart är det inte ens början på början på att få till en fungerande, strömlinjeformad tillverkning. Erfarenhetsmässigt kan sägas att när ”fabriken” är färdigbyggd så återstår det svåraste, vilket är att få till ett processflöde med kanske 7 steg att synkat gå i rätt takt och producera med rätt kvalitet utan avbrott i flödet. Stegra tänker sig tydligen att inte ha något mellanlager av vätgas, vilket är obegripligt. Intrimningen till störningsfritt flöde tar tid, många månader eller till och med år. I synnerhet som i Stegras fall med stora delar av personalen som helt saknar erfarenhet från avancerade processflöden i stålindustrin. För att spara investeringskapital (en miljard kr) i den egna ”fabriken” tänker Stegra att utifrån köpa slutsteget förzinkning från en extern leverantör i Spanien, Galmed. Galmed har dock otillräcklig kapacitet för de tänkta volymerna. Åtgärden ökar dessutom på kostnaderna och medför extrem komplexitet i logistikflödet. Obegriplig åtgärd i panik. Stegra tänker sig dessutom köpa tjänst (på plats i Boden) för den kritiska reningen av det vatten, som är basvara i elektrolysprocessen. Har de väl, mot all förmodan, fått till ett friktionsfritt flöde med rätt kvalitet och optimalt utbyte, så tar utprovning och validering hos kunder vid. Det tar lång tid. Många månader eller till och med år.
Henrik Henriksson är stolt över ett avtal med ThyssenKrupp. Avtalet gäller leverans av så kallat ”non-prime”-stål (stål av lägre kvalitet = så gott som skrot) från Stegras anläggning i Boden. Antagligen ”inkörningsskrot” som Thyssen tänker sig att fungera som ”grönt” stål för omsmältning in i deras ljusbågsugnar,
Om allt fungerar till slut och det fungerar störningsfritt i Stegras processflöden så kanske de i bästa fall kan få in pengar från sålda produkter i mitten-slutet på 2028.
Men deras finanskostnader och rörliga tillverkningskostnader för löner, vätgastillverkning, köp av råvaror, kvalitetskostnader, logistikkostnader kommer att stiga kraftigt under hela uppstartsskedet av tillverkningen.
Stegras tilltänkta kunder, BMW, Mercedes Benz, Scania, ZF har fått vänta på leveranser med i flera steg med från 2024-2025 uppskjutna tidpunkter för start av leveranserna. De har samtidigt själva pressats av lönsamhetsproblem och kommer därför inte heller att vara beredda att betala något premium för grönt stål. Efterfrågan för grönt stål har generellt kraftigt minskat.
Med tanke på Stegras enorma kostnader för räntor på lån, skulle de behöva, bortsett från allt annat ett försäljningspris långt över vad någon kund, mot den tecknade bakgrunden är beredd att betala.
Det finns bara en logisk men tråkig slutsats för hur det kommer att gå för Stegra i framtiden. Det är obegripligt att någon ens kan tänka tanken att satsa mer pengar i ett företag som med ett urverks precision tar stegen i riktning mot den oundvikliga kraschen.
URGENT: Canada Just ENDED Trump’s Presidency With This Brutal Decision – Paul Krugman Explains
14 feb. 2026
I den här sammanfattningen förklarar nobelpristagaren Paul Krugman hur Kanadas beslut snabbt kan omforma Donald Trumps politiska utsikter, relationen mellan USA och Kanada och den globala ekonomin.
https://www.youtube.com/watch?v=o9ccB9YWUuE
Kind regards,
Mats Kälvemark #11
Jag gissar att stålköpare hoppas att ett litet inslag av grönt stål ska ge ekonomiska fördelar från politiker som lovat stort. Samtidigt vill jag påpeka att journalisthandboken uppmanar sina läsare att vara uppmärksamma och kritiska mot ”Greenwashing”.
BREAKING Canada Tells Trump to “Go to Hell” as His Furious Response Escalates Buffett Responds
13 feb. 2026
https://www.youtube.com/watch?v=DIc974xXy8I
Mvh,
Nr 9 Gunnar Strandell
Helt riktigt det handlar om Gud – igen.
Som vi såg – golfströmmen har inte blivit varmare i dom översta 400 meterna..sedan mätningarna startade på 1980 – talet.
Ändå tvingas vi lyssna, dagligdags, på nyheterna om våra kokande hav…översta mm: ern.
Gud framträder även i form av att Ipcc, eu fn och resterande alarmistiska organisationer Redovisar Klimatförändringen i Hundradelar av en grad – sedan 1850!
Det har blivit 1,34 eller 1, 52 grader varmare säger dom – trots att mätningar saknas för dom första ca 100 åren.
Jag finner det både stötande och upprörande – med denna fakevetenskap, som kallar sig klimatvetenskap.
Vi lever med en ny Gud – lika maktgalen och omänsklig som den förra.
” öga för öga” gäller fortfarande.
Människan skall lida – säger dessa Gudar…genom umbäranden skall vi tuktas och underkasta oss.
Nää, ge klimatmiljarderna till skolan vården och omsorgen..istället.
# 11. Stegra kämpar för orealistiskt störningsfri produktion av sämre stål till högre pris. Går de inte att lagföra dem?
Nr 11 Mats Kälvemark
Dithän faller stegra.
Som vi såg lämnade deras finanschef skutan häromveckan, trots att han varit med sedan starten.
Det gamla fina ordspråket ” när råttorna lämnar skeppet..” är nu en realitet för stegra.
Tyvärr har dom ju kopierat Northvolts fullständiga bluffkoncept – samma retorik, samma bluffsiffror och allt motiverat med ett brinnande klimat och 0 moral.
Dödskampen för klimathysterin är nu inledd…och många personer och organisationer och institut kommer att vara beredda att offra allt i den kampen.
#5,6
Henrik Jönsson är lite väl optimistisk om tidtabellen för gaskraft, världen utanför Sverige har sprungit förbi oss och orderböckerna för combigasverk är fyllda för fyra år framåt hos Siemens i Finspång. Därmed inte sagt att det inte är en god idé att bygga LNG-terminaler och teckna avtal om gasleveranser, kan vara bra att ha om ny kärnkraft dröjer.
Nr 1 Lars Mellbom
Tack för den franska rapporten – ibland tror vi ju att klimathysterin och extremismen frodas bara här i Sverige..
Revolutionsromantiken var nog på sätt och vis mer väntad i Frankrike – men lever även i högsta välmåga i sverige numera!
Vi lyfte på ögonbrynen när våran riksdag för några år sedan bejakade dom grönas krav på ” kaos och panik ” som styrelseskick i våra statliga verk och departement…
Klimathotet har onekligen kastat om vårat samhälle – däri – ligger det verkliga hotet.
Amerikanerna hade rätt – när dom läxade upp våra Europeiska makthavare – Dom är hotet inifrån – hotet mot medborgarna.
Energifrågan…misskött?
Matproduktionen…misskött?
Vad mer?
Våran skola?
Våran åldringsvård?
Våran omsorg?
Vad består klimathotet i sverige av?
Semestermånaden juli har haft samma medeltemperatur i ungefär 100 år.
Julmånaden December har haft samma medeltemperatur i ungefär 100 år.
Klimathotet är extremt i ett avseende – Det är extremt subtilt.
En jämförelse 2014 och 2026.
Då 2014, så stod vattenkraften för 41 % av den totala energiproduktionen, mot 47 % i skrivandets stund (Svenska kraftnäts ”kontroll-rum”)
Kärnkraften stod 2014 för 40-43 % av energiproduktionen mot 33 % just nu.
Vindkraftens andel 2014 var 7-8 %, idag är dess andel 20 %.
Är det alltså skillnaden?
Ökningen av andelen vindkraft med 12 %?
Detta ger alltså en förändring i max pris på el från 40 öre/kWh i januari 2014, mot nu 347,50 öre/kWh den 10 februari 2026 i elområde 4?
Det ger onekligen en prisuppgång på rätt många procent detta….
Produktionspriset kring det som inte förändrats ovan är väl i övrigt densamma, nu som 2014.
För övrigt är det Anmärkningsvärt – hur Dåligt Smhi lyckats med sina Avvikelsekartor den vinter.
Hos mig i västsverige inledes veckan med 20 minus på morgonen och nu på helgen var det nästan 20 minus på morgonen igen – men smhi:s avvikelsekarta fortsätter att visa exakt samma avvikelse som rådde förra helgen.
Smhi:s årstidskarta brakade dessutom ihop i november – just innan ungefär hela södra sverige fick Vinter en månad tidigare än normalt.
Men – nu i veckan – meddelade Smhi plötsligt att dom sista stationerna fick Vinter!!!!
Ja, Smhi – har onekligen annamat direktiven på klimathot och kaos och panik.
CES, #12 & 14,
Dina youtubevideor luktar ai lång väg.
Den gångna natten 24 minusgrader i Leksand. Vid 1-tiden i dag 14 grader minus. Hela Siljan istäckt med snötäcke över. Gnistrande hög vinterdag!
Det har nog ett värde att vi kort redovisar faktiskt upplevt och iakttaget väder dagligen som motvikt mot påhittat eller tillrättalagt.
#10
Att Stegra är ett företag på de sluttande planet behöver man ju inte ha en pHd för att förstå. Hybrit, däremot har ju pausat sin verksamhet för grönt stål. Eftersom de pausat innebär det ju att man kommer återuppta verksamheten senare. När? Vad är det dom väntar på? Att naturlagarna/fysikaliska lagarna skall ändras? Man undrar ju!
12, 14, 22.
Ja, det här är en bekymmersam trend.
Det där är solklart AI-genererat.
Ibland är budskapet ok, ibland är det trollning. Men problemet är att man lägger ett budskap i kända personers mun, utan att dessa står för det.
Internet svämmar över av detta nu. Än så länge finns det tydliga indikatorer, t.ex. takten i talet, sättet att uttrycka sig och likhet i utseende mellan olika inspelningstider.
Klassiskt är t.ex. att i ett ”program” som återkommer regelbundet varieras personens kläder, men lockarna i håret ligger exakt på samma sätt.
Magnus b. #21
Nåja, 2026 har hittills varit kallare än 60 års normal/medelvärde ( 1961 – 2020 )
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/kartor-avvikelse-hittills/avvikelsekartor/hittills-detta-ar/temperatur/
#22 foliehatten
#25 JanneR
#12: Krugman Insights
”Welcome to Krugman Insights.
In an era of noise, we provide signal. This channel is dedicated to decoding the complex interplay of U.S. political signals, grand strategy, and national security.
We look beyond breaking news to explain the consequences of Washington’s decisions. Whether it is tracking the shifting dynamics between the U.S., Canada, and Russia, or analyzing the vulnerability of critical supply chains like Taiwan’s semiconductor industry, our goal is clear: to show how policy shapes power.
From Pentagon shifts and Trump-related developments to the future of the Indo-Pacific, Krugman Insights offers a map to understanding Great Power rivalry. Join us as we explore the defense alliances, spending patterns, and deterrence strategies that secure American primacy.”
https://www.youtube.com/@Krugmaninsights
https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Krugman
Mvh,
#27,
Hej Cleas-Erik.
Jag klagar inte på innehållet, Det är helt ok. Problemet är att kanalen utger sig för att representera Paul Krugman.
Kanalen skapades den 12 Februari i år, men har ändå genererat 10 ganska omfångsrika videor – inte särskilt troligt.
Krugmans officiella kanaler är Substack: https://paulkrugman.substack.com/
och X: https://x.com/paulkrugman.
Han fanns tidigare på NYT, men har slutat skriva där. Det finns ingen information som binder honom till youtobekanalen ”Krugman Insights”. Däremot finns han med på YouTube i ett antal intervjuer hos Bloomberg, MSNBC och CNN. Exempel här: https://www.youtube.com/watch?v=7yK1hnGDIkY
Varför är jag lite smått bråkig om det här? Det har inget med dig att göra Claes-Erik, jag uppskattar dina inlägg. Men jag är ordentligt orolig över vart det kommer att leda om AI utnyttjas så att ”Inget är sant, men allt är möjligt”.
Ha en bra helg!
/Jan
Med referens till 19
Vad som verkligen är viktigt för samhället är inte en mindre temperaturökning, säg för en decembermånad på ca 1.5 °C för de senaste 85 åren (vilket är en avsevärd period, ungefär som den genomsnittliga livslängden för landets kvinnor), utan de nära nog våldsamma variationerna från månad till månad. Under de senaste 85 åren och för större delen av Sverige inträffade den varmaste december 2006 och den kallaste 4 år senare 2010! Skillnaden mellan dessa två månader var minst 7 GÅNGER STÖRRE än den approximativa trenden för hela perioden.
Även de mindre begåvade av våra politiker, myndigheter, journalister och aktivister måste väl ändå att det är det stora variationen som är det verkligt betydelsefulla. Det är ju något av detta som upplevs för innevarande månad
Jag vill ytterligare poängtera att det inte finns några särskilt tillförlitliga data som indikerar att variansen har ökat eller minskat påtagligt även om en viss minskning har ägt rum i Sverige genom en viss reduktion av mycket kalla vintermånader. De flesta förnuftiga varelser måste väl ändå se detta som något positivt? – men säker kan jag förstås inte vara.
Jag fann av en slump ett exemplar av Allt om Mat nummer 4, 2001. Min fru prenumererade under många år. Tidningens chefredaktör Håkan Larsson skrev en ledare: Larm och dementier. Den handlar naturligtvis inte om ”klimatet” men är likväl intressant. Här är ett utdrag:
”För att skälla på den egna yrkeskåren [journalister], så är källkritiken ofta bedrövlig i medierna. Ta därför ett gott råd och gör som den klassiske doktor Dengrot i Lorry: var skeptisk. Mot forskningsrapporter, mot opinionsundersökningar, mot statistik.
Mycket av detta har nämligen inte kommit till av en mänsklig eller statlig godhet, utan har en beställare. En beställare som har en tydlig avsikt med undersökandet – ett företag, en myndighet, rentav en nation.
Som man ropar i skogen får som bekant man svar – är frågorna rätt ställda så kan svaren bli de önskade. Och det är alltid någon som betalat för jobbet.”
#27
Hej Claes-Erik.
Kanalen ”Krugman Insights” har lagt upp tio videor under bara två dagar. Det går inte att generera så mycket med vanliga inspelningar.
Titta också igenom början på några av videorna. t.ex. ligger håret i exakt likadana slingor uppe på huvudet i alla videor. Trädgrenarna i bakgrunden rör sig på exakt samma sätt.
Det finns också en hemsida samma namn, Krugmaninsights.com, som inte har någon koppling till honom. Medan Paul Krugmans verkliga arbete fokuserar på makroekonomi, handelsteori och politisk ekonomi, är hemsidan inriktad på ”Investment Banking”, ”Private Equity” och ”Asset Management”. Detta är nischer som Krugman sällan bevakar i detalj i sina egna texter.
Jag klagar inte på innehållet. Det är bara bekymmersamt när fakeinformation på nätet blir dominerande.
Ha en trevlig helg!
/Jan
Nr 28 Lennart B
Ja – tittar du på December månad och dess temperatur utifrån smhi:s rullande 10 års medelvärde…så ser du att december månads trend från senaste december, 2025, nu är lägre än på 1930 – talet.
Dvs för dom snart 100 senaste åren är trenden nu fallande för december, med några tiondelar.
Att december månad är inne i en ganska tydlig trend nedåt har vi här på västkusten märkt av tydligt på senare år – då våran vinter under flera år på 2020 – talet börjat redan i november.
Och – även julen 2025 gav oss en vit gräsmatta och fin julstämning.
Det är verkligen i ögonfallande hur tidigt vintrarna startat på 2020 – talet…. Är det en slump eller början på ngt nytt?
BG #30
Bra där!
En av de viktigaste lärdomarna jag fick från universitetstiden var att vi i korridoren kom överens om valspråket: Tro inte på allt som är sant!
Nr 26 Pekke
Ja, visst visar avvikelse kartan kallare än 1961 – 1990 – men den missar tydligt att följa temperaturen, som borde vara lägre senaste veckan – utifrån dipparna i temperaturen…men visst placeringen av mätstationerna spelar in…
Dock så jag något märkligt på smhi:s iskarta för dagens utbredning.
Enligt dagens iskarta är nästa hela skagerrak istäckt…men inte nog med det – enligt smhi:s märkliga karta ligger nu isen låångt förbi danska skagen.
Det förefaller närmast osannolikt!
Dock ser vi att Norra Bohuskusten nu har 4 grader lägre medeltemperatur för februari, jämfört 1961 – 1990.
Dvs närmast extremt kallt – men is långt förbi Skagen får mig att tvivla.
Kanske gör dom extremt låga yttemperaturerna i skagerrak att deras satellitövervakning tror att det är is?
Senaste veckorna har nämligen yttemperaturerna legat under 0 grader i stora områden långt ut i Skagerrak.
Oavsett undrar man varför vi så ofta haft is i fjordar och vikar på Skagerrak under 2020 – talet?
Havet sägs ju vara varmast någonsin.
Något är väldigt ruttet i klimatrapporteringen.
Åter igen denna ”teologi”! Allt som oftast är man säker på att man har gud med sig?! Låt mig påminna om vad vår mest hatade biskop, Bo Giertz skrev i romanen ”Tempelriddarna”, ett samtal mellan en av riddarna och en muslimsk tillfångatagen trädgårdsmästare: ”Gud är outgrundlig, och vore han utgrundlig är han inte Gud!!”
Att olika grupper, fanatiker och ofta politiker anser sig ha ”Gud på sin sida” gör tillvaron knappast mer tillförlitlig!!
Det är inte svårt att dra en parallell dessa som säger sig veta vilka som är klimatförnekare! Själv väntar jag fortfarande på att bli utkorad, är det Chalmers eller möjligen Lisa Röstlund & Alexandra Urisman Otto som är ackrediterade förkunnare av en ”utkorelse”!
PAX ET BONUM
Stig Morling
För övrigt noterar jag att fram till januari 2026 så uppvisar nu Vintermånaden januari en rätt skarp fallande trend för SMHI:s rullande 10 årsmedelvärde för deras långa mätserie 1860 – 2026.
Januari är numera ungefär 1 grad lägre än på 1930 – talet i medeltemperatur.
Det – är såpass anmärkningsvärt som trend att man undrar – hur länge köper svenska folket joddlandet om Hotande Uppvärmning????
Våra vintrar tycks fortsätta skvallra om att vi kan vara påväg mot en allvarlig temperatursänkning för våra vintrar!
Smhi:s långa mätserie bör vi inte blunda för.
Sverige behöver raskt uppgradera samhällets vinterkapacitet.
Jag instämmer med tidigare kommentatorer det är typiskt clickbait/AI-genererat med rubriker som försöker locka klick genom överdrifter och dramatiska formuleringar.
Paul Krugmans poäng är enkel: i en värld där sällsynta jordartsmetaller och andra kritiska råvaror är starkt koncentrerade gör tullar inte USA starkare, utan mer sårbart. Energiomställning, kärnkraft och högteknologi kräver fungerande globala värdekedjor – inte handelspolitiska låsningar.
Här är ett ex. på länk vad Paul Krugman, som är liberal, tycker om USA:s handelspolitik.
Det är väl med klimatalarmismen, ”vacciner” och alla de krig som pågår att det finns folk som tjänar pengar på att de fortsätter i det oändliga? Frågan är när pengarna definitivt tar slut hos de som pröjsar kalasen d v s skattebetalarna och vad som händer sedan? Plötsligt kom finansministern i Sverige på att pengarna är slut och ett underskott på 80 miljarder öppnat sig? Nya lån är väl medicinen som vanligt…
# 38 Benny : Det är möjligt att öka statsskulden lika mycket som BNP ökar. Detta utan att statsskulden i % av BNP ändras. Det innebär att budgeten i princip kan gå med lika stort underskott.
Adepten #37
Sällsynta jordartsmetaller är betydligt vanligare än vi förställer oss. Problemet är att i den fina världen, du vet den vi inbillar oss att vi lever i, är det inte riktigt politiskt korrekt att befatta sig med utvinning och renframställning av dem. Låt andra med en flexiblare syn på miljö och arbetarskydd sköta det så vi slipper se skiten.
Ifs publicerad igår men nu har begreppet ”sumokyla” lanserats…
https://www.expressen.se/nyheter/vader/sumokyla-pressar-sverige-kan-sla-nya-rekord/
Noterar att 12-13 idag hade solpanelerna ungefär samma maxeffekt som vindmöllorna hade natten mellan måndag-tisdag…
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
12% ökning av det nordliga skogsbältet sedan 1985.
https://phys.org/news/2026-02-satellite-boreal-forests-shifted-north.html
Om vår kalla vinter och mycket is kring våra kuster: Återigen behöver vi påminnas om att enstaka vintrar eller somrar inte betyder särskilt mycket. Det är kul att diskutera väder, men klimatologi är något annat.
Om jag fattat det rätt så är inte det senaste århundradets variationer (inklusive uppvärmningen globalt) något nytt utan det ligger inom vad vi i Europa har upplevt de senaste 1000 åren. Dvs, inom de naturliga variationerna. Om den ökande halten av CO2 kan ha bidragit med något positivt så är det möjligen att vi fått ett lite mer jämt väder. Det skall vi nog vara tacksamma för.
#34
”Dock så jag något märkligt på smhi:s iskarta för dagens utbredning.
Enligt dagens iskarta är nästa hela skagerrak istäckt…men inte nog med det – enligt smhi:s märkliga karta ligger nu isen låångt förbi danska skagen.
Det förefaller närmast osannolikt!”
Det tyckte jag också så jag kollade:
https://worldview.earthdata.nasa.gov/?v=10.165308475375369,57.348357056711386,11.858101981368563,58.1593026368076&t=2026-02-14-T16%3A09%3A49Z
Det stämmer faktiskt! Det ÄR verkligen nyisbildning ut långt utanför Skagen. Nu kommer ju den här tunna isen att brytas upp så snart det börjar blåsa, men det är ändå mycket remarkabelt, och den uppbrutna isen kan nog också bli besvärlig om den packas in mot kusten.
Jag rekommenderar starkt Worldview, den ger en möjlighet att själv verifiera vad som faktiskt sker på Jorden i realtid, som t ex skogsbränder, översvämningar, is- och snöutbredning m m utan journalistiska ”vinklingar”.
Nr 45 tty
Ja – det är häpnadsväckande.
Men det har varit under 0 i yttemperaturer i Skagerrak ett tag…vilket är nästan ännu märkligare, eftersom bottenvatten pumpats upp under en stor del av vintern längs västkusten pga dom ostliga vindarna.
Detta varma ( rekordvarma enligt narrativet och forskarna..) bottenvatten håller vanligen runt 7 grader…men det har inte förmått stå emot den smått extrema avkylning.
Vi såg en väldigt snabb avkylning redan i november, när vi fick meterologisk vinter i västsverige.
Men som sagt det är en Anmärkningsvärd händelse med denna isutbredning så långt ut i Nordsjön.
Som smhi själva säger – dom har inte med isutbredningen för Skagerrak i sina nationella havsisutbredningar – eftersom där så sällan bildas is pga djup, strömmar och varmt djupvatten….men nu har det hänt – just som vi lever i dom varmaste tiderna på 125 000 år…..
#34 Magnus B.
Här är iskartan och jag får hålla med dig att det ser lite skrämmande ut.
https://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/sstcolor.pdf
tty #45,
Jag ser att det ännu inte är fruset i Stora Bält eller över Öresund. Så vi får väl vänta ytterligare ett tag innan svenska armén tar sig över och erövrar Helsingör och därefter Köpenhamn! 🙂
Nr 47 Robert Nordling
Ja – efter snart 60 år med fiske och is på västkusten, så häpnar jag.
Vi invaderade danmark på 1600 – talet, över dom södra sunden. 2026 har vi is som sträcker sig i riktning mot Storbritannien….det är onekligen en väckarklocka.
Jag brukar påminna om att vi fortfarande ligger nära i tiden till Lilla Istiden…och…att det går fortare att kyla ett hav än att värma upp det.
Den moderna klimatforskningen är dock inte bara historielös – den har dessutom 0 koll på rimlighetsprinciperna inom grundläggande fysik.
Därför – är klimatnarrativet farligt för samhället.
#32 JanneR
#38 Adapten
Instämmer, efter ytterligare kontroll, att videon i fråga är nästan helt säkert AI-genererad eller en digital produktion av ”rosa slem” (”pink slime”) . Dessa videor använder vanligtvis text-till-tal-programvara (TTS), AI-genererade avatarer eller manipulerade bilder av offentliga personer som Paul Krugman för att ge ett lager av auktoritet åt påhittade berättelser. Paul Krugman, en nobelprisbelönt ekonom och krönikör för The New York Times , har ofta varit föremål för ”billiga förfalskningar” – befintliga filmklipp som omarbetats i kontext med AI-genererade berättarröst för att få det att se ut som om han kommenterar nyheter som faktiskt inte har inträffat.
Mvh,
#51 C-E
Här är länken som inte kom med i min förra kommentar som berörde USA:s handelspolitik.
https://www.ft.com/content/dd41cb0c-5fbb-4ba3-b485-f84a933db993
#41 Håkan Bergman
Haha🤣 Du är skarpsynt som vanligt.
Vi får väl dricka vårt ekologiska kaffe och låtsas att tekniken växer på träd.
#11 Mats Kälvemark
Ja, självklart är hoppet ute för Stegra. Det har aldrig ens funnits en bärande affärsidé för detta bluff-projekt.
Redan 28 september 2021 kapade jag vätgas-stålet i en insändare i NSD:
https://www.nsd.se/insandare/artikel/dampa-forvantningarna-om-det-grona-vatgas-stalet/r53nyd1l
I din klarsynta text (#11) saxar jag:
”Stegra tänker sig tydligen att inte ha något mellanlager av vätgas, vilket är obegripligt”
Dock verkar de faktiskt ha planer om 2 timmars mellanlager med vätgas, enligt Ny Teknik den 5 oktober 2023.
https://www.nyteknik.se/energi/stalchef-hoppas-fortfarande-pa-svensk-malm-till-h2-green-steel-i-boden/4197810
”H2 Green Steel räknar med att ha Europas största vätgasanläggning på plats, om 740 MW, när stålproduktionen går igång. Ett mindre vätgaslager planeras också, men bara för att rymma så mycket som krävs för två timmars drift av direktreduktionstornet. ”
Det var en tämligen djupgående teknisk granskning av H2GS (nu Stegra), skriven av Linda Norhstedt.
Här är förklarningen till den envisa kylan.
Jeppson på Aftonbladet har svaret.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/ExaoLa/jonathan-jeppsson-nagot-med-kylan-stammer-inte-men-vad
Christer E. #55
Jeppson kanske ska berätta om sina insikter för alla som förordar ett väderberoende energisystem.
I tv4 hade man FN professor som uttalade om dom höga elpriserna om påståenden om att det är låga vattenvolymer i flera vattenkraftverk.
Jag kan då inte finna någon statistik som tyder på det.
https://login.vattenreglering.se/m/vattenstand.asp
Volymerna är inte onormala
https://www.klart.se/artikel/europas-kallaste-januari-pa-16ar/
”Betyder en kall januarimånad att klimatet “vänder”?
Nej. En kall månad säger framför allt att vädret kan svänga kraftigt från år till år. Den långsiktiga uppvärmningen handlar om trenden över lång tid – medan en enskild månad kan domineras av ett ihållande vädermönster som råkar gynna kyla i just vår del av världen”
Men en varm julimånad däremot har inget med svängigt väder att göra. Då handlar det enbart om död och undergång.
Nr 57 Roland
Jag har noterat detsamma under veckan – inget särskilt med vattenmagasinen,
Där är det ungefär normalt – men ändå – skapar klimathotarna en alarmistisk nyhet – om ingenting.
Man borde ha vant sig vid denna alarmism – men den värker ändå.
Faktum är att vintern trots allt blev ganska blåsig.
Och blåst och kyla samtidigt brukar inte alltid vara fallet!
Vintern 25/26 kunde lika gärna ha dominerats av vindstilla och monsterkyla – sådant har hänt flera gånger genom årens lopp.
Så i år undkom sverige och Europa med en örfil – vi kunde ha fått en rak höger istället.
Och – då hade energisystemet brakat ihop Helt.
Tur i oturen således.
Herregud vad förvirrade de är….mp tror alltså att deras politik gett Sverige Europas lägsta el-priser…
Tyvärr (eller kanske som tur är bakom betalvägg)…
https://bulletin.nu/lakso-mp-s-politik-har-gett-sverige-europas-lagsta-elpriser-2
SMHI lugnar oss och påminner om skillnad mellan klimat och väder. De reder dessutom ut vad som är normalt klimat.
Två reflektioner:
Om normalt klimat:
”När man vill undersöka om nuvarande klimat har förändrats jämfört med tidigare är det rekommenderat av WMO (World Meteorological Organization) att jämföra med perioden 1961–1990.”
Från trenddiagrammet:
”Den svarta kurvan visar ett utjämnat förlopp ungefär motsvarande tio-åriga medelvärden”
Vad är ”ungefär motsvarade” i ovan?
https://www.smhi.se/blogg/blogg/2026-02-12-kallt-vader-men-inte-kallare-klimat
Vad tycker ni om blogginlägget?
#61 Fredrik S:
”Januari 2026 var kallare än normalt i många delar av landet jämfört med medelvärdet för 1991–2020,…”
I många delar av landet betyder alltså HELA landet förutom någon skärgårdsö och någon enstaka strandremsa….
Och sedan är det faktiskt så att extremvärmen alltid verkar vara någon annanstans…långt bort…
Om man är riktigt ”lätt” på foten så kan man gå torrskod från Tyskland till Danmark och vidare över till Sverige vid Höganäs.
Undrar när det faktumet inträffat senast…
Nästan ett mirakel in denna tid med …kokande hav!
https://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/sstcolor.pdf
Nr 61 & 62
Full alarmism råder på SMHI.
Där får ni inte läsa att 7 januarimånader varit kallare på 2000 – talet än deras eget referensvärde 1860 – 1900.
Inte heller att varannan januarimånad 1860 – 1900 var över referensvärdet.
Faktum är att många av våra allra varmaste januarimånader härör från perioden 1860 – 1900.
Få tycks veta att vi sedan toppen på 1930 – talet har en fallande trend för januari, sett till smhi:s rullande 10 års medelvärde.
Vi får ofta höra att våra vintrar generellt är den årstid vi tydligast ser klimatuppvärmning – men det gäller inte för december eller januari, utan enbart för februari.
Att februari är den enda vintermånaden som blivit varmare sedan 1930 – talet har naturligtvis inte med koldioxiden att göra utan det beror på ökad solinstrålning.
Så – dom flesta är lurade.
Nr 63 Robert Norling
Det är helt enastående – särskilt i ljuset av narrativets påståenden om rekordvarma hav.
Att även golfströmmen väster om Danmark bekläddes med nyis 2026 är så enastående märkligt att man häpnar.
Tillfälligheter säger och tänker alla – men då har dom inte följt väderutvecklingen på senare år.
Själv har jag noterat hur ofta vi på 2020 – talet kunnat gå på isen på våra stora insjöar i västsverige – korta tider visserligen men ett klart trendbrott.
Hur tillfälligt? Det återstår att se, Eu:s egen klimatövervakning har ju påtalat risken för kallare vintrar efter 2030, pga ökande ostligt inflytande – om jag minns rätt.
Eu – oroade sig för att det kunde sänka folkets klimstångest…vi får se – ungdomarna tycks redan ha släppt klimatångesten som Eu matat dom med i skolan.
Eu ropade i 20 år att vargen kommer – deras fall kan bli högt.
Ostliga vädersystem kan dock återigen ge oss lika varma somrar som på 1930,40 & 50 – talen….vilket Eu kan komma att göra stor affär av.
Nr 61 & 62
Det finns en orsak till att Smhi och även Lennart Bengtsson knappast vill kännas vid utvecklingen för vårat klimat under tiden 1860 – 1930 – tal.
Dom verkar tycka att vi skall börja mäta januaritemperaturutvecklingen från dom kalla vintrarna på 1940 – talet.
Vilket ju är märkligt – när våran mätserie börjar 1860.
Se detta klipp och fundera sedan på hur det hade varit om det handlat om vindmöllor…
https://www.youtube.com/watch?v=iCBsiKL9Tik
Berra #67,
Det är upprörande att se hur s.k. naturskyddsföreningar utnyttjar lagstiftning inom EU och i staten för att trakassera skogsägare. De får inte sköta sin skog som är ekonomiskt och miljömässigt det bästa sättet därför att klimatfanatikerna har fått för sig att skogsbruket är negativt för miljön eller klimatet.
De har ju noll koll på hur skogsbruket sköts genom århundradena. En skogsägare tänker på lång sikt (60-80 år) och inte på en mandatperiods sikt, typ MP och S. Och jämför man med vindkraftsindustrins skövlingar så kan man ju bara skratta. Självklart så skall skogsägaren få lov att avverka sina vuxna, raka och välskötta tallar efter eget huvud för att ha råd med plantering och återväxt. Skogsbruk har länge varit en av Sveriges främsta industrier.
Privatägd skog är det överlägset bästa för skogen.
#Ingemar Nordin 68#
I Frankrike anser röda och gröna att privat ägande av mark är en av ”kapitalismens” värsta styggelser som omedelbart måste avslutas, för att rädda planeten. De personer som tycker så bor i städer kan inte ens se skillnaden mellan en ek och en poppel.
Lars M#69,
De okunniga stadsbor som tycker så borde absolut inte få komma i närheten, eller ha domvärjo, över privat mark. De är livsförstörande miljöskurkar.
”Allmän” skog som Europa har haft i Södra Europa har lett till total skövling av all den skog som en gång växte runt hela Medelhavet. Vem som helst kunde gå ut och fälla träd för byggnader och ved. Samma sak hände i amerikanska federalt ”skötta” skogar, vilket helt förändrade ekologin för flora och fauna på den Nordamerikanska kontinenten. En konsekvens av detta var faktiskt ”the dustball” perioden under 1930talet. Skogen blev en allmän tillgång och skulle vara upplöjd åkermark menade de federala myndigheterna. Indianerna hjälpte dessförinnan till att skövla skogen för att öka betet för buffelhjordarna.
Man skövlade också skogen i Norra Bohuslän under sillperioderna i slutet av 1800-talet och början på 1900-talet. Man skyddade inte skogsägarnas äganderätt då heller. Sillfisket bestämdes vara viktigare.
Hur som helst. En liten historia: Jag umgicks ganska mycket med ett par bönder om somrarna i norra Bohuslän (utanför Fjällbacka). En av dem berättade hur ödelagt landskapet var då när han var ung i början av 1900-talet. Bara sten och berg överallt. Han berättade om att skolklasserna beordrades ut för att plantera skog i skrevor och sluttningar. Ibland tog vi en promenad över hans ägor och han bröt alltid torra kvistar och ris och bar med sig. Sedan slängde han ned dem i skrevorna. Varför då? frågade jag. Jo, för att skogen skall ha något att växa i förklarade han.
Jag har svårt att tänka mig att staten med sina lagar och förordningar hade fixat detta för att väcka skogen till liv igen.
På tal om naturen…
För ett par veckor sedan mötte jag å fiskekompisen en varg ute på isen – några kilometer väster om trollhättan.
Igår beskådade vi järvspår i samma område – och lodjuren är sedan flera år bofasta i samma skogar.
Järvens snabba utbredning söderut till svealand och götaland har nu lett till att dess utbredning är densamma som under Lilla Istiden, vilket storligen förvånat svenska naturskyddsföreningen, som nyss hade en artikel om detta.
Här i västsverige hade vi en ensam järvhane i svartedalens naturreservat, norr om Göteborg på det kalla 1960 – talet – den misstogs för en räv och sköts 1969.
Järven är verkligen ett vinterdjur, som vanligen finner kallkällor och liknande kallhål för sin matförvaring – därför är naturskyddsföreningen så förvånad över den nu så sydliga utbredningen, dom har inte förstått att klimatet/vädret ändrats på senare år – södra sverige har under 2020 – talet ofta fått vinter i november ( ca 1 månad tidigare än normalt ) och vi har vid några tillfällen även fått full vinter även i april på senare år.
Järven utnyttjar detta.
Uppe i norra värmland kan man fortfarande på 2020 – talet finna synlig is ända in mot midsommar, på norrsidornas kallkällor.
Ännu längre ner i marken – kan isen där ligga betydligt längre.
Sverige har mycket mera glaciärer på 2020 – talet än för bara 1000 år sedan och naturligtvis extremt mycket mer glaciärer än för 6000 år sedan.
Sverige och resten är inte påväg mot en allvarlig uppvärmning – utan vi hastar mot en ny istid.
Mellanistiderna brukar vara ca 10 – 15 000 år…vi har sedan länge passerat 10 000 år…solbanan leder oss rakt mot kölden.
Koldioxiden måste sålunda ha den magiska egenskapen att Snabbt värma upp våra hav, för att bromsa den annalkande istiden – en egenskap den naturligvis inte har – vilket vi inte minst nu på 2020 – talet fått uppleva genom den svåra isvintern 2023/24.
Isvintern 2023/24 sände chockvågor genom samhället och vi insåg att våra isbrytarfunktioner – var svårt bristfälliga.
Nu 2025/ 26 har vi åny en rejäl isvinter.
2020 – talet har visat oss vägen mot framtiden – det kan bli kallare.
Klimatdippen 1940 – 1990 i Sverige berodde inte bara på kalla vintrar – utan framförallt på Riktigt Kalla Julimånader!
Att klimatdippen 1940 – 1990 framförallt berodde på kalla Julimånader visste redan min mormor och morfar, som var födda i slutet på 1800 – talet.
Dom klagade på dom allt kallare somrarna – och SMHI – visar att mormor & morfar hade rätt.
Att risken för en ny istid var på forskarnas läppar ända fram till 1980 – talet, berodde i hög utsträckning på dessa kalla julimånader – dom gynnar nämligen glaciärtillväxt mer än kalla vintrar.
Kanske berodde kölden 1940 – 1990 på att vi släppte ut ofantliga mängder svavel – men oavsett så var det en mycket kall period, liksom vi drabbades av på:
1800 – talet.
1700 – talet.
1600 – talet.
1500 – talet.
1400 – talet.
1300 – talet.
Alla dessa ovanstående århundranden var dock inte enbart kalla – utan även alla dessa hade sina varma perioder.
Det är dock lite av en hemlighet, att även dom hade varma perioder.
Rent geologiskt så säger till och med SGU att vi dom senaste 900 000 åren fått ett klimat med allt snabbare klimatskiften – och förvisso bevisas det av våra senaste århundranden.
Att rocken å greta, fn, eu och stefan löven….allt oftare nämner ”Att det kan bli kallare också ”….beror på att t o m dom får höra detta viskas i korridorerna.
Gycklarnas tid är inte förbi – dom för vetskapen vidare – och någon i maktkorridorerna viskar definitivt ” det kan bli kallare.. ”.
Oavsett så sitter vi här 2026 – med en rejäl köldknäpp.
Själv kommer jag denna veckan att följa SMHI:s Avvikelsekarta – klarar dom av att beskriva den verkliga kylan…jag tvivlar.
19 minus i helgen och förra veckan, det gav föga påverkan på deras kartor…som låg kvar på 3 – 4 grader lägre än mot normalt…för 1961 – 1990….
Hej ALLA,
det pågår en ”Ecocide Tribunal” i Berlin där klimatfrågan är hyperaktuell.
Jag har fått följande från en god vän — någon som kan ge ett bra svar?
” Jag är i Berlin på en ”Ecocide Tribunal” och skulle vilja kolla en sak med er skeptiker.
Jag ställde frågan vilken vetenskapens syn är när det gäller de långsiktiga naturliga klimatcyklernas betydelse för uppvärmningen på jorden.
Svaret blev att de naturliga cyklerna finns men att de inte kan förklara uppvärmningen under de senaste 100 åren. Denna uppvärmning är nämligen, sa personen, att den har gått så fort. Medan cyklerna verkar över tiotusentals eller t.o.m. hundratusentals år, har de aktuella förändringarna gått väldigt fort. ”
fortsättning:
Och dessutom borde vi med cyklerna snarast vara i en långsam, avkylande fas och röra oss mot en ny istid om kanske tusen år. Vi borde inte vara på väg mot en varm period.
Vad svarar man på det?
Sten Kaijser 72 & 73
Här har du några observationer om naturliga cykler här i norr, inklusive Arktis:
Värmeperiod – början 1700 – talet
Värmeperiod – början 1800 – talet
Värmeperiod – början 1900 – talet
Värmeperiod början 2000 – talet.
Mvh magnus
#72/73
Föreslår en bild över ett par mätserier. De längsta vi har:
https://drive.google.com/open?id=1VBPM9q8pZhTxsxA2_fZNSv82NUat_Sl7&usp=drive_fs
#72,73
Det går inte med avseende på hastigheten över tid hos en förändring att jämföra termometerdata med proxydate. Proxydata tenderar att med tiden bli ”utsmetade”.
OT, Sten har du kollar curling under OS, vad tror du om corioliseffektens betydelse för utgången av ett slag, eller vad det heter på curlinglimbo?
#72 Sten K
Har vi onormal uppvärmning nu?
Kanske är det så, men det finns naturliga förklaringar:
https://notrickszone.com/2026/02/14/unfudging-the-data-dutch-meteorological-institute-reinstates-early-20th-centruy-heat-waves-it-had-erased-earlier/
Människans natur är att försöka se mönster och ser de inga så skapar de dem!
Även våra glaciärers avsmältning vittnar om varmare klimat, vilket fick sin uppmärksamhet redan på 1950 talet Hans Wson Ahlmann.
Vi skeptiker ser annat än CO2 som drivande för de förändringar som trots allt kan detekteras. Kanske inte helt överens alltid men sol och moln kan förklara en hel del, där senare tids allt solrikare molnfriare himmel skapar höjd temperatur.
Vi kommer ju ur en kall lilla istid-som kanske inte heller kan förklaras av CO2.
#76
”Det går inte med avseende på hastigheten över tid hos en förändring att jämföra termometerdata med proxydate. Proxydata tenderar att med tiden bli ”utsmetade”.”
Det finns faktiskt en enda proxytyp som inte är ”utsmetad” och som åtminstone teoretiskt gan ge år-från-år data och det är iskärnor, åtminstone unga sådana (i äldre kärnor blir årslagren omätbart tunna). Troligen kan mätningar på Tridacna-skal också ge årsvisa data, men det finns än så länge få sådana.
Och iskärnedata visar att nutidens temperaturförändringar inte på något sätt är extremt snabba. Tvärtom har den här mellanistiden haft exceptionellt stabilt klimat.
#Ingemar Nordin 70#
Som jag regelbundet påpekat, i Frankrike kallar de gröna och röda det en styggelse och onaturlighet att privat äga mark, vare sig ägaren är en person eller ett företag. Och de hatar bönder. Som bekant har bönderna det svårt ekonomiskt. En framträdande representant för de gröna, Sandrine Rousseau, uttalade sig om lantbrukets rentabilitet. Hon sade att böndernas ekonomi inte rörde henne i ryggen.
https://www.lefigaro.fr/politique/je-n-en-ai-rien-a-peter-de-leur-rentabilite-lance-sandrine-rousseau-a-propos-des-agriculteurs-20250716
Naturligtvis leder kollektivt ägd mark till katastrof för skog och djur. Det var därför jag skrev kommentaren.
Du nämner att Bohuslän var skövlat. Detsamma gällde för stora delar av Småland. Vegetationen bestod mest av ljung. En art som gillade detta var orre. Otto von Bismarck tillbringade mycket tid med att jaga orre på de småländska ljunghedarna
Tack, min vän som är jurist, skulle behöva ”något påtagligt” att kunna hänvisa till. De övriga som ingår i ”Ecocide Tribunal” är säkert helt övertygade ”envlrontalister”, men inte naturvetare. Min vän är ”lätt-skeptisk” men utan kunskap att kunna ifrågasätta det andra säger. Vad har vi att komma med?
# 80 Sten, Din fråga tidigare här har fått svar i dagens inlägg. / Ann
Sten #80,
Din första motfråga bör vara ”vilken cykel”. Som du väl känner till så finns det flera cykler i klimatet, alltifrån Milancovich till de kortare Enso. Han måste precisera sin fråga bättre. Om det är uppvärmningen från Den lilla istiden han undrar över så finns det ju flera naturliga orsaker att peka på förutom CO2 under de senaste 50 åren. Cyklerna i bakgrunden kan vara många och samverkande. Men solinstrålningen till markytan är svår att komma undan som en viktig faktor.
Ann, Ingemar med flera, era svar är bra, men lär inte hjälpa en stackars jurist i samspråk med andra jurister.
Tyvärr lär det heller inte hjälpa att tala om att den viktigaste effekten av den höjda koldioxidhalten är en grönare jord och större skördar. De troende har alltid andra förklaringar än koldioxidberikning som förklaring till de positiva effekterna.
#80 Sten Kaijser
När inte ens ChatGPT, utvecklat av ett amerikanskt bolag utan klimatpolitiskt uppdrag, kan förneka att CO2 har en uppvärmande effekt, då är den diskussionen över.
Frågan är inte om, utan hur mycket. Den observerade ökningen är liten, gradvis och fullt inom ramen för mänsklighetens historiska anpassningsförmåga.
Människan har överlevt och utvecklats genom långt större klimatvariationer än dagens, utan panik och utan centralstyrd omdaning av hela samhällen.
Att behandla varje tiondels grad som en existentiell kris säger mer om vår politiska fantasi än om klimatets verklighet.
Adepten #84
Det har aldrig, åtminstone inte för mig handlat om att förneka att koldioxiden kan ha en värmande effekt, men jag har aldrig sett en uppvärmning som ett hot.
Dessutom har varma perioder alltid varit gynnsamma för livet på jorden.
MEN hur övertygar man en klimatalarmist om att en uppvärmning enbart är till gagn för livet på jorden-
Årsmedeltemperaturen i Kalmar är 8.2 grader och i Växjö 7.3 grader d v s ca 1 grads skillnad och inget vi människor kan uppfatta med våra sinnen om vi inte är väldigt känsliga. Någon större skillnad i flora och fauna är heller inte lätt att se och inte heller verkar djur och natur lida av att Kalmar är något varmare! I Halmstad är den 8.3 grader och samma gäller där? Växjö med mer utpräglat inlandsklimat har något högre värmetopp men även högre köldtopp än de båda städerna ute vid kusten på samma breddgrad. Städerna är också rätt lika befolkningsmässigt även om Halmstad och Växjö är något större än Kalmar vilket kan påverka UHI.
Stackars myrorna i myrstackarna….
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/han-skildrar-branderna-ur-myrans-perspektiv-terror
Sten Kaijser,
vänd på kuttingen. Hela det klimatpolitiska etablissemanget lever på utsagan om att koldioxiden kommer att leda oss i fördärvet. Om det nu är jurister som argumenterar så be din vän påstridigt kräva ”habeas corpus” vad gäller det. Om de inte kan leda tesen i bevis så är resten ointressant.
Koldioxid är en växthusgas – det är korkat att argumentera något annat. Men, klon i sammanhanget är ju – hur stor påverkan har den? och framför allt vad är sannolikheten för katastrofal utveckling pga av koldioxidhaltens ökning. Faktiska, uppmätta data så här långt säger – nära noll. Om debattmotståndarna är jurister så ser de det omöjliga att argumentera att koldioxidutsläpp kausalt ger katastrof. Om de inte ser detta vill jag ha en lista på deras namn och vilka firmor de arbetar för, så att jag aldrig må anlita dem professionellt. För de har i så fall demonstrerat en frånvaro av insikt och förmåga att titta nyktert på konflikter som de är inblandade i. Sådana brister kostar ofta klienter mycket stora pengar.
ps.
är du släkt med Rikard?
#83
Det finns gott om vetenskapliga artiklar som visar på mycket snabba klimatförändringar i det förflutna. Tyvärr är det nog få eller inga som är begripliga för genomsnittsjurister. Nedan dock några förslag;
https://cp.copernicus.org/articles/10/887/2014/cp-10-887-2014.pdf
https://climatehomes.unibe.ch/~stocker/papers/huber06epsl.pdf
D-O events, förändringar på 10-15 grader på 50-200 år (Grönland)
https://cp.copernicus.org/articles/22/205/2026/cp-22-205-2026.pdf
Motsvarande förändringar på andra håll (inte lika stora, men samtidiga och lika abrupta)
8.2 och 4.2 KA events, de största abrupta klimatomslagen under holocen
https://en.wikipedia.org/wiki/8.2-kiloyear_event
https://en.wikipedia.org/wiki/4.2-kiloyear_event
Den abrupta uppvärmningen 1695-1733, två grader på 40 år. Det finns tyvärr bara en temperaturserie som täcker hela intervallet (England). Vår Uppsalaserie som börjar 1722 visar bara att ”toppen” var ungefär lika varm som nu. Det var då Linné hoppades kunna odla silke i Sverige,
https://i0.wp.com/climatechangedispatch.com/wp-content/uploads/2025/11/barmby-chart.jpg?ssl=1
#86
Botaniskt och zoologiskt går det att se en klar skillnad mellan Växjö och Kalmar, men det är nog svårt att isolera klimatet från effekter av bättre jordmån på Kalmarsätten och havets buffrande effekt på temperaturerna (fast det är ju också klimat).
#85
Varför inte trycka på detta:
Ett av de få vetenskapligt solida fakta som finns i klimatvetenskapen när det gäller växthuseffekten är att en fördubbling av koldioxiden har en radiativ effekt av ca 1,3 grader.
Allt därutöver bygger på en förmodad, men aldrig påvisad, vattenångeåterkoppling. Alla försök att mäta denna direkt, som en ökad vattenhalt i atmosfären eller ”the tropical hotspot” har misslyckats. Eftersom vi inte heller förstår effekterna på molnbildningen så är det inte ens helt säkert att en ev återkoppling är positiv.
Vad som däremot är säkert är att solstrålningen som når jordytan har ökat markant de senaste årtiondena (t ex SMHI:s mätningar), detta troligen beroende på bättre rökgasrening.
tty, ja det ska bli intressant att se om UHI i Växjös centrala delar blir lika markant som den jag observerade förra året? Och antagligen så blir det samma visa att träden slår ut en till två veckor tidigare inne i centrala delar av staden jämfört med omgivande landsbygd? Ska försöka hålla koll på denna påverkan av UHI även i år. Kanske det är så att UHI har större påverkan i en inlandsstad än en stad vid kusten? Kanske någon kan jämföra med en stad om den ligger kustnära?
Nr 92 Benny
Det är värt att komma ihåg hur många mätstationer som återfinns i eller nära städer – och hur det påverkar våra nationella temperaturserier:
En modest sommar kan bli mycket varm numera, jämfört med 100 – 150 år tillbaka
En kall vinter kan numera bli medioker, jämfört samma temperaturläge för 100 – 150 åt sedan.
När det så idag skall handla om att rapportera tiondelar och hundradelar…av 1 grad…ja, då kan det bli rejält missvisande.
Det är bra att minnas att fortfarande i sverige 2020 – tal…så kan vi märkligt nog inte förvänta oss en julimedeltemperatur på mer än ca 17 grader i sverige.
Och – en januarimedel på ca 0 grader i södra halvan av landet.
Det har liksom inte blivit – någon katastrof.
Och, tackvare våra hav blir – som vi ser- aldrig värmen ett problem i våran del av världen…eftersom även på 2000 – talet och inte minst 2026 så återställer solens dygnsvandring och årstidsvandring fortfarande havstemperaturerna…varje år.
Blåsiga och relativt milda vintrar ger ofta en mycket kraftig avkylning av våra hav och sjöar – en avkylning som sedan sommaren har fullt upp med att värma upp igen…år efter år.
En snabb isläggning kan däremot stänga in mycket värme – och släpper heller inte ut bottenvärmen.
Havens strömmar kan däremot i både cykler och av tillfälligheter ändra havens yttemperaturer – och därigenom interagera med atmosfären och dess cirkulation – då pratar vi reella klimatförändringar…även på kort tid.
Koldioxiden påstås värma haven, knappast säger jag – se bara SVT som följde med forskarnas fartyg till golfströmmen.
DEN var stabil i kraft och temperatur, sedan deras mätningar ner till 400m startade 1988.
Däremot – hade dom startat dessa mätningar 10 år tidigare, så hade dom antagligen kunnat upptäcka en viss temperaturökning – men då en helt naturlig sådan – precis som skedde på 1920 – talet.
Fysik kan inte välja ut enstaka parametrar för slutsatser – utan kräver en hänsyn till systemets samtliga beståndsdelar – vilket inte minst gäller havet och solen.
Ett – enögt stirrande på koldioxiden ger ingen djupare förståelse…gällande klimat.
Det finns en mycket god grund för att dela in klimatet i 30 års perioder – som sedan kan jämföras – men jämför aldrig bara 2 perioder – 3 perioder är minimum men även det ger föga förståelse…10st tycker jag själv ger lite bättre förståelse…men bara gällande just dom 300 åren.
Som vi ser på sveriges utveckling för medeltemperaturen i juli och januari – så har det inte blivit varmare under dom 3 senaste perioderna.
Men väljer vi att jämföra bara dom 2 senaste 1961 – 2020…ja, då kan vi bevisa jesus återkomst…eller att det blivit varmare…men DET har ju Ingenting med Vetenskap att göra.
Man får väl hoppas att ingen forskare jämför bara dom 2 senaste klimatperioderna och därigenom påstår sig ha förstått vårat klimat..för det vore ju en ren parodi…på forskning och vetenskap.
Men – ibland undrar man….
Nr 93……..
Lustigt nog… har Vi en temperaturserie…på drygt 300år….dvs 10 klimatperioder…
tty #91:
På en del sociala medier har jag påpekat för klimathotsreligiösa att solstrålningen som når jordytan har ökat sedan 80-talet och att den har ökat så mycket att det nog kan förklara hela den globala uppvärmningen sedan dess.
Från de klimathotsreligiösa kommer då bara förnekelse.
Somliga påpekar envist att den solstrålning som når TOA minsann inte har ökat, så ökande mängd solstrålning kan inte förklara den globala uppvärmningen. Att jag gång på gång förklarar att det inte handlar om mängden solstrålning som når toppen av atmosfären, utan den mängd som tar sig igenom atmosfären hjälper helt enkelt inte. De vägrar att fatta. Eller låtsas inte fatta.
Andra påstår lika envist att den ökande mängden solstrålning som når jordytan minsann inte kan förklara den den globala uppvärmningen. Jag begriper inte riktigt hur de tänker. För det mesta verkar det gå ut på att luftföroreningar dolde den globala uppvärmningen från växthusgasutsläppen 1945-75, och att minskande luftföroreningar sedan dess har gjort att uppvärmningen från växthusgasutsläppen nu märks. Tydligen är själva förändringen av den solstrålning som når jordytan meningslös, i deras fantasivärld. Det enda som gäller för dem är påstådd påverkan från växthusgasutsläppen.
#95 Lars Kamél
Du skriver: ”Somliga påpekar envist att den solstrålning som når TOA minsann inte har ökat, så ökande mängd solstrålning kan inte förklara den globala uppvärmningen. Att jag gång på gång förklarar att det inte handlar om mängden solstrålning som når toppen av atmosfären, utan den mängd som tar sig igenom atmosfären hjälper helt enkelt inte. De vägrar att fatta. Eller låtsas inte fatta.”
Ni talar förbi varandra! Det är INTE den mängd som tar sig igenom atmosfären som spelar roll. Huruvida solen värmer marken eller atmosfären spelar ingen roll för den globala medeltemperaturen. Om du och dina kritiker är överens om att den solstrålning som når TOA inte har ökat, så är det huruvida den strålning som lämnat jorden som är avgörande, inte var på jorden energin absorberats.
Med andra ord: Ifall ökad insolation beror på minskat albedo (färre moln) så kan man hävda att den ökade temperaturen beror på ökad solinstrålning – men ifall ökad insolation beror på färre ljusabsorberande partiklar i atmosfären (i kombination med oförändrat albedo) så är det fel att hävda att ”den mängd som tar sig igenom atmosfären” är av betydelse. Sedan spelar det en viss roll hur mycket infraröd strålning som lämnar jorden. Ifall IR-strålningen i genomsnitt kommer från högre höjd så minskar strålningen från jorden. Det är den välkända och ganska lilla effekten av ökad CO2-halt. IR-strålningen från molnens översida har nog betydligt större betydelse – men vad eventuella förändringar beror på har jag ingen aning om.
Varför görs dessa undersökningar om ekonomisk fördelaktighet betr elbil och fossilbil när bara driftkostnaderna beaktar elen resp fossilbränslet?
Är det inte helt meningslöst när vi genom tiderna alltid annars beaktat värdeminskning samt t.o.m reparation/underhåll (här dyra batterier).
Det måste handla om politik eller rättare sagt propaganda!
https://www.svd.se/a/rrEKvl/sa-mycket-billigare-ar-det-att-kora-elbilen?utm_campaign=newsletter-section-naringsliv-2026-02-18&utm_medium=email&utm_source=braze
(ps! rubriken lägger till ett ? i slutet vilket torde visa att man vet att man luras)
Thorleif #97
Ja det är ju en TT-artikel inte så mycket att bry sig om. I artikeln står det att det handlar om kostnaden för att köra bilarna, det normala är väl att räkna på vad det kostar att köra och äga bilarna. Det börjar väl, med effektavgifter, bli näst intill omöjligt att göra såna här beräkningar, dom som köpt batteribil i hopp om att bara ladda med billig nattström kan känna sig blåsta.
Ibland föreslår Youtube mig att titta på klipp som jag finner lämpliga att sprida. Här en liten video om elbussar i Vermont, USA.
”Another expensive lesson in what happens when political ambition outruns engineering reality, this time playing out in the dead of winter in Burlington, Vermont. Electric buses, unveiled with great fanfare as symbols of progress and climate virtue, are now sitting idle in the snow while the supposedly outdated diesel fleet does the actual work of moving people.”
https://www.youtube.com/watch?v=-DRBqffzeE4
#98 Håkan Bergman
Ja det är ju som att bara beakta ett företags bruttomarginal och strunta i t.ex avskrivningar, overhead och finansnetto. Nä förresten, det är nog ännu värre nu när det gäller batteribilar vars marknad ännu inte är mogen hos oss här uppe i norr.
Kanske har tysklands Bundskanzler Merz förståttt att die Energiewende var ett katastrofalt felbeslut. Men sen ?
”Die Energiewende, wenn wir sie jetzt nicht korrigieren, bringt uns um“, sagte er in einer durchgehend ernst gehaltenen Rede. (”Energiomställningen, om vi inte rättar till den nu, kommer att döda oss”, sa han i ett tal som var helt allvarligt.) (Övers.Google.)
https://nius.de/politik/news/merz-tut-ploetzlich-anti-gruen-die-energiewende-wenn-wir-sie-jetzt-nicht-korrigieren-bringt-uns-um
# 79. Sandrine Rouseau me semble une fanatique dangereuse pour la société. Nous en avons des pareils chez nous. Il faut nous en libérer.
#Tege Tornvall 102#
OT: Ja, Sandrine Rousseau samt flera andra gröna och röda politiker är en fara för det franska samhället i sin helhet och inte bara för klimatpolitiken.
KUs följare har säkert sett att förra veckan regnade det kraftigt i västra Frankrike med svåra översvämmningar som följd. Översvämmningarna är trots allt inte alls huvudnyheten här.
Huvudnyheten är det brutala mordet på en 23-åring, Quentin . Jag ska försöka berätta kortfattat vad som hände, men det är komplicerat:
En grupp katolska, nationalistiska unga kvinnor protesterade i Lyon mot gatuvåldet de riskerar att utsättas i staden. LFI ( Mélenchons parti) fick reda på att protesten pågick och skickade då ett antal medlemmar av La Jeune Garde, LFIs milis, för att klå upp kvinnorna. Dessa ringde då några likaså katolska, nationalistiska manliga vänner och bad om skydd. Snart blev LFIs milis övermäktiga kvinnornas vänner, av vilka de flesta flydde.
Quintin blev kvar och blev nedslagen. Liggande på marken blev han slagen med järnstänger och sparkad. Slutligen hoppade man jämnfota på Quintins huvud. Han avled strax därefter av hjärnskador.
LFIs parlamentsledamot Raphaël Arnault och hans assistent var närvarande. Dessa två och nästan hela franska vänstern inklusive de gröna säger att Quintin fick vad han förtjänade eftersom han var katolik och nationalist. Det ska påpekas att Quintin hade ett obefläckat brottsregister, i motsats till hans mördare och LFIs parlamentsledamot.
Nu rasar en debatt mellan de rod-gröna och de mer moderata. Lite överdrivet, men inte mycket, menar de förra att det är berättigat att döda de som är katoliker och nationalister.
Om några veckor blir det kommunalval här. Hur mordet på Quintin kommer att påverka valet är svårt att säga. LFI får förmodligen ändå fler muslimska röster.