I veckan så har det varit en första påhälsning av vintern i hela landet, med låga temperaturer även i den södra delen av landet. Vi får se hur länge det varar. Här är veckans öppna tråd för fri diskussion om väder, klimat och energi.
Trevlig Helg, önskar
Redaktionen
SVT skrev för några dagar sedan om försvunna ormstjärnor utanför Lysekil.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forskarna-larmar-nyckelarterna-borta-pa-grund-av-forsurning-i-havet-utanfor-lysekil
Har ormstjärnorna försvunnit på grund av försurning?
Har verkligen haven blivit 25% surare?
Jag vet vad procent är, men har svårt att greppa vad det innebär när man talar om pH. 25% är normalt en fjärdedel, men om man går från pH 8,2 till 7,8 ökar surhetsgraden 151%. Är användandet av procent här främst en alarmistisk finess?
SVT gör en liten video för att förklara försurningens risker här.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/varldshaven-blir-surare-pa-grund-av-koldioxidutslapp
Det är nog mest SVT som blir surare för att det aldrig blir någon klimatkatastrof.
#3 Dan
Touché!
Skillnaden är väl att SVT verkligen är sura medan havet är basiskt.
Lite väderrapport från Alperna. I de nordvästra delarna inklusive lågland har det varit och är rejält kallt och det fallit extraordinära mängder snö för årstiden. I regionerna runt omkring Luzern och Basel i Schweiz är det fråga om novemberrekord.
Vi får nog inte läsa om det här men nästa vecka blir det betydligt varmare väder och stark föhn så då kanske vi får läsa TT-rapport om klimatförändring(ar?) och snöbrist.
För övrigt är det en bra och tidig start på säsongen på ställen där nere som är öppna och planerar öppna så här långt trots varmaste år sedan Adam och Eva käkade äpple och den globala krisen vårt klimat befinner oss i. 200+ cm över 2000m i på flera ställen.
Spännande att se hur fortsättningen av säsongen kommer att se ut.
Favorit i repris
https://www.expressen.se/nyheter/snon-pa-vag-att-forsvinna-for-alltid/
Berra #6
En rätt kass spåman som som av någon anledning ses som expert i media och dessutom hamnat i Bryssel.
”Om tjugo år kommer inte många att vara intresserade av Vasaloppet.”
I hade år hade Vasaloppsveckan 60 000 deltagare, 5000 över prognosen.
1300 miljarder dollar per år vill en drös länder på möte i Azerbajdzjan att de rika betalar. Det är tio gånger den svenska statsbudgeten. Fet chans att det går igenom. Fet chans att de ens får bråkdelen av det belopp som mötet eventuellt kommer överens om. USA under Trump lär inte betala en dollar ens. Samtliga övriga ”betalande” länder kommer att hålla inne med sina pengar i hänvisning till det orättvisa att USA inte betalar. Men, det lär inte hindra COP 30 från att gå av stapeln. Mötet har nu ett eget liv. Gretas dissning kommer inte ens göra en buckla i spektaklet.
foliehatt, det är exakt vad dessa klimatmöten handlar om, att flytta pengar från oss till s k u-länder! Problemet är bara den att vi inte heller har några pengar att dela ut eftersom flera (de flesta?) av västvärldens ekonomier närmar sig bankrutt. När ska dessa mottagarländer inse att det inte finns mer pengar att hämta och sluta tigga? Tiggeriet är ju den enda anledningen till varför de kommer på dessa möten om klimatskojet! Misstänker dock att EU tvingar sina medlemmar att betala trots att USA av allt att döma drar sig hur klimatgalenskapen under Trump?
#8
I slutet av 70-talet började USA kraftigt minska sin finansiering till FN (t.ex fredsbevarande styrkor).
Det slutade med att de fattigaste länderna fick ställa upp medan NATO istället började skapa egna uppdrag. Vi får se vad Trumpen gör men han har tidigare uttryckt att Europa måste göra mer vad gäller ”Ukraina” (och Kina) och att USA måste lämna ”klimatbedrägeriet”. USA utnyttjar givetvis EU (näringspolitiskt t.ex) och vi låter dem göra det!
Denna artikel ger lite perspektiv…
”För denna simpla beräkning har vi valt en ny batteripark i Sverige med totalt 20 containerstora batterier som tillsammans har kapacitet att lagra 40 megawattimmar. Medan 40 megawattimmar förstås är en betydande mängd elektricitet måste vi sätta det hela i sammanhang för att förstå poängen.”
Oskarshamn 3 genererar 34 800 megawattimmar per dygn
”Det behövs med andra ord 870 stycken batteriparker av räkneexemplets storlek för att kunna lagra energi motsvarande ett dygn av Oskarshamn 3:s elproduktion. Med 20 containerstora batterier per park blir det totalt 17 400 containrar.”
https://www.tn.se/naringsliv/40181/utrakning-60-globen-batterier-kravs-for-att-ersatta-karnkraften/
Under torsdagen den 21 november snöade det och blåste hela dagen i Normandie och Bretagne. På fredagsmorgonen låg det ungefär 12 cm snö på öppna ytor. Jag var tvungen att köra till Caen (tur och tur ca 11 mil) under värsta snöfallet med vägarna täckta av tjock snömodd. Under torsdagsnatten var 240 000 hem i Normandie och Bretagne strömlösa. Hos mig var vi utan el 24 timmar.
Vid vinterväglag tillämpar fransmännen en intressant körstil, kanske något att ta efter av er som gillar spänning. Reglerna är enkla: 1) Köra med sommardäck. 2) Håll kort avstånd till bilen framför, max 3 m, för att inte tappa ögonkontakten. 3) Om hjulen börjar spinna, gasa på för fullt, alternativt om bilen halkar, trampa tvärt bromsen i botten.
Nu är det roliga slut för denna gång. I morgon ska det bli 15° varmt med sydlig vind.
https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=neige+normandie+2024&iax=images&ia=images
Lars Mellblom #12
Tack för lägesbeskrivningen, antar att det räknas som extraordinärt tidigt vinterväder där också? Folk här hemma verkar köra mer kontinentalt numera också. Det är väl ett arv från mp-styre genom åren antar jag.
Lysande bildbibliotek som vanligt.
Noterade att en av snögubbarna på en bild påminde mycket om en tidigare svensk statsminister. Kanske varit där som papegoja i tjänsten men ändå lite att vara stolt över här hemma.
”Fredrik S 13”
”antar att det räknas som extraordinärt tidigt vinterväder där också?” Jo naturligtvis, och alla experter förklarar att det beror på ”klimatavregleringen”, som det heter numera, vilket är smart för då kan allt väder räknas som extremt. Dessutom förknippas ordet avreglering starkt negativt med Margaret Thatcher. Två flugor i en smäll skulle man kunna säga.
Senaste gången jag minns att det här snöade ymnigt i november var 2005.
Lars Mellblom #14
” Jo naturligtvis, och alla experter förklarar att det beror på ”klimatavregleringen”, som det heter numera, vilket är smart för då kan allt väder räknas som extremt.”
De har gått i samma skola som dem här hemma även om våra inte riktigt hunnit lära sig det där med avreglering ännu. Fast en del kan tydligen tom räkna ut på på tiondelen hur mycket kallare det skulle vara under köldknäppar om det inte funnits människor på jorden.
Intressant det där med Margaret Thatcher efter alla år.
Någon som kan förstå vad han menar?
”– Man går lite för långt enligt min mening när man räknar på enskilda orkaner. Dessa hade antagligen aldrig hade funnits om det inte varit en global uppvärmning. Då hade det varit andra orkaner vid andra tillfällen och med andra namn, säger Michel Tjernström.”
Hade inte orkaner funnits utan global uppvärmning?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klimatforandringar-har-gjort-orkaner-kraftigare-okade-med-atta-sekundmeter
Berra, #16,
en truism. Det handlar om kontrafaktisk historiebetraktelse från Tjernström.
Hade historien varit annorlunda så hade den varit – annorlunda.
Åtminstone i detaljer.
”Förhoppningarna om att komma överens vid klimatmötet COP29 ser allt mindre ut.
Flera mindre länder har precis valt att lämna förhandlingarna.
– Det är osäkert om vi kommer att lyckas, säger EU:s klimatchef.”
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/lander-lamnar-klimatmotet-man-lyssnar-inte/
Ingemar, #18,
Vilken skräll!!
De fattiga länderna får satsa på fossil energi istället.
Så sprack den gröna bubblan.
”Northvolt har miljardskulder till leverantörerna. Det visar amerikanska domstolshandlingar som SVT har tagit del av. Kommunala Skellefteå Kraft har krav på 61 miljoner kronor.”
”De största beloppen gäller långivare av olika slag. Men Northvolt har också redovisat skulder till leverantörerna på totalt 2,5 miljarder kronor.”
Nio miljarder i pensionspengar kan gå förlorade.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/northvolt-skyldigt-leverantorer-25-miljarder-kronor
De fattiga länderna som vill ha pengar av oss, till vad? För att ett land ska få pengar till nånting som gör gott för klimatet så måste man väl ha en plan? Har landet en flod och behöver el så är det väl bra att bygga en damm och sätta in ett vattenkraftverk. Har man ingen flod så kanske det finns nåt annat som är bra att göra.
Att bara ge pengar till länder utan en plan gör ju ingen som helst nytta. Jag förstår inte detta eviga tjat om pengar. Klimatkompensation skriver en del. Alltså vi ska ge pengar till fattiga länder som de ska dela ut bland sina medborgare, eller?
Sverige har i åratal gett pengar i U-hjälp till många länder. Har dessa blivit bättre länder? Jag kommer inte på nåt. Sen kan det ju gå åt andra hållet också. Titta på Sydafrika. Vi gav pengar till ANC, de tog över makten. Blev det bra?
COP29 har nu nått förslaget 300 miljarder dollar per år från rika länder (typ EU, främst Sverige) till utvecklingsländerna, men de senare förkastade förslaget. Förlängningen fortsätter och spänningen är olidlig.
Kommer dom nå ett avtal?
Blir det högre eller lägre än $300 miljarder?
Hur mycket kommer ”de rika länderna” faktiskt betala in?
Hur mycket kommer Sverige betala?
Hur många (hundradels) grader kommer ett avtal att innebära för den globala medeltemperaturen år 2100 jämfört med att avtal saknas?
Vad är det som gör att denna form av jättespektakel är så populär? Är det för att hoppet finns om ett storslaget avtal? Eller att risken att nå ett storslaget avtal är så liten, och man snart får samlas igen för ett nytt försök?
300 Miljarder USD per år.
8 miljarder människor.
Det blir ca 400 SEK per person
Dubbelt upp eftersom hälften ger och hälften får -800 SEK.
Billigt om vi kan få vacker väder framöver 😉
Ingemar N. #20
Stackars Skellefteå, ligger under med 4-0 mot Brynäs också, med mindre än 2 minuter kvar.
#23 Lasse
3 tusen miljarder SEK betalas av en miljard rika = 3 000 kr per år och riking.
3 tusen miljarder SEK Tas emot av 7 miljarder utvecklare = 429 kr per år och fattig.
Är världen förresten binär när det gäller COP? Antingen är man rik eller fattig? Eller finns det en stor medelklass också som varken betalar eller får betalt? Eller är rik-fattig-skalan icke-binär och/eller flytande?
Inte undra på att världens mästerförhandlare har svårt att komma överens.
#21 Arne
COP-delegaterna är där, många på vår bekostnad, för att försöka utvinna biljoner pund i klimatskadestånd från fattiga människor i rika länder för att skicka till rika människor i fattiga länder.
Lågt liggande önationer, d.v.s. bestående av korallrev, vill ha pengar för att havet stiger. Men korallreven följer med upp om havsytan stiger. De är alltså inte hotade alls. Och västvärldens utsläpp av koldioxid har ingenting med det att göra.
Havsytan stiger för närvarande med ett par mm/år. Men då ska man komma ihåg att vi har kommit ut ur Lilla istiden för inte så länge sedan. Då växte glaciärerna och krossade byar i Alperna och bondgårdar i Norge. Då är det självklart att glaciärerna smälter nu när det blivit varmare igen. Solinstrålningen har varit högre nu än när det var kallare.
Våra medier predikar dag och natt om att jordens temperaturer har ökat mycket sedan början av den fossila industrialisering (egentligen slutet av lilla istiden)
Jag säger att det är ett LÖGN! Varför?
Globala temperaturmätningar från förr fanns inte -kan inte finnas. ..
Globala mätningar nuförtiden finns inte – kan inte finnas…
-Vår planet täcks till 73 % av oceanerna. Vattendjupet 3700 meter.
Man skulle behöva många hundra miljarder termometer i havet på olika djup för att mäta noggrann temperaturen!
Sedan har vi ca. 10 % kalla och varma öknen där det inte heller har varit eller nuförtiden är möjligt att mäta en relevant temperaturen.
Att jämföra digitala termometer från idag med de gamla kvicksilver från förr, är att jämföra bananer med äpplen.
För: Vi 8 miljarder människor lever på mindre än 20 % av vår planetens yta.
Och riktiga adekvata fakta om temperaturer ens från början av 1800 talet globalt sett på 20 % av klotets yta finns inte. DÅ fanns ju bara ett fåtal termometer på jorden.
Ännu en gång: nyheterna om en galopperande globala uppvärmningen som dagligen predikas i stort sett alla medier norr om alperna dag efter dag är irrelevanta. Läser man nuförtiden alls geografi i skolorna?
Nej då, klimatkyrkan har fel…
# Lars Mellblom, 12, forts.#
Länkar till 3 foton från mina marker tagna fredag eftermiddag. Snön hade då börjat smälta.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/377778/3963410.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/377778/3963412.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/377778/3963411.htm
#11 Berra
Citerar din länk: ”60 ”Globen-batterier” krävs för att ersätta kärnkraften” etc.
Är det ändå inte lite skrämmande att denna typ av resonemang dyker upp? Kan det verkligen vara så illa att alarmisterna på allvar tror att batterier kan producera el?
Det saknas idag helt kritisk granskning av vad olika forskare inom klimatområdet världen över påstår. Deras påståenden kablas rakt ut i media. Frågan är när och om bubblan spricker. Påståendena blir alltmer absurda. Det räcker ofta att göra en enkel kontroll på nätet för att avvisa deras påståenden. Det oroväckande är att de stora ekonomiska, politiska och ideologiska intressena gör att
det finns ett egenintresse att hålla hysterin igång.
Nr 29 Lars Mellbom
Tjusiga bilder och fin spårsnö!
Själv har jag spårat djuren i nysnön, som föll tidigare i veckan.
I skogsområden väster om Trollhättan har vi spårat 2 lodjur och en ensam varg, massor av vildsvin och dovhjort och lite rådjur – bara ett enda älgspår..dom är nästan bortskjutna efter senaste jaktändringen 2012.
Idag åkte vi skridskor på småsjöarna och det hör till dom absolut tidigaste datumen som det varit möjligt i mitt snart 60 åriga liv – vi hade mellan minus 10 och 15 grader på nätterna och långt fram på eftermiddagen i veckan – fantastiskt kallt för november i västsverige.
Tydligen åktes det skridskor och pimplades ända nere mot Göteborg.
Ett av dom främsta kännetecken på klimatutvecklingen vid mer CO2 – är att dom riktigt låga temperaturerna försvinner…( så…).
18/11 blev starten på vintern i västsverige enl smhi – nästan 1 månad tidigare än vid perioden 1961 – 1990.
Kul för alla arbetstagare att lördagen gav ett enastående vackert uteväder och vinterväder – imorgon ser Atlanten ut att bulta på dörren.
Lars Mellblom #29
Instämmer med Magnus B i #32.
Syns att det är tidig snö på hösten. Ser ut att vara tillräckligt med snö för att spåra och trycka upp en hare.
Meteorologerna på klart.se skriver om långtidsprognosen för December, utifrån ECMWF.
December ser ut att bli lika mild som 2020 och det blir milt och regn, ända upp till Norrland- och liten chans till snö på jul, ens i norr – sedan lägger dom till – alltså lika milt som i november..
Tittar meteorologer inte ens ut genom fönstret längre eller ser dom inte på sporten, vinteridrotten har redan dragit igång..I november.
Dom senaste veckorna har vi haft dag efter dag med värdelösa prognoser – och E6 och E45 har varit avstängd massor av gånger, pga av halka.. kanske sker halkbekämpningen utifrån prognoserna och inte verkligheten.
I Tisdags hade vi i västsverige tät dimma och 5 minus, blixthalka och olyckor kors och tvärs – det var ingen halkbekämpning förrän framåt lunch.
Kan låta som gubbgnäll – men det har verkligen varit extremt dåligt..och direkt farligt.
#30 Rossmore:
Tyvärr är det så illa…
COP 29 länderna har enats kring regler för koldioxidkrediter. Den meningslösa jakten på koldioxid bli bara värre och värre. Vem f-n är hjärnan bakom koldioxidkrediter. Men kanske nåt för Northvolt att satsa på.
Mer från Frankrike. I torsdags var det premiär för 2024-års Beaujolais Nouveau, en tradition som stördes av snöandet. Tredje torsdagen i november liknar den 8 augusti i Sverige.
Årets millésime var normalt, lite syrligt som följd av en ganska sval sommar. Likväl var den flaska jag inmundigade med kvällsmaten fullt drickbar. Är man assimilerad i Frankrike är avsmakande av årets Beaujolais Nouveau ett måste. Ett ganska angenämt sådant. Santé!
https://www.europe1.fr/societe/le-beaujolais-nouveau-arrive-sur-les-tables-francaises-a-quel-gout-sattendre-4280407
Det går lika bra utan VD…
https://sverigesradio.se/artikel/miljardinvestering-till-northvolt-blir-noll-bank-skriver-av-vardet
Vilket himla tur att det är det varmaste året på 125 000 år – annars hade det varit för kallt för skidtävlingarna i bruksvallarna.
Inte mycket som slår vintersport som tv – underhållning.
Men man kan undra om det är årstidens solbana som ger väder och klimat i bruksvallarna eller om det är klimathotet.
Klimatmötet i Baku är över. FN-s klimatchef säger ” Det är berg av arbete kvar att göra”. Vi ”rika” ska ge ännu mer pengar till dom fattiga. Det blir många klimatmöten till. Och höjda koldioxidskatter. Är det inte dags att visa att klimatet och vädret blivit bättre tack vare klimatkonferenserna och koldilxidskatterna. I Luleå har vi ett mycket bra väder idag. Sol och några minusgrader och svaga vindar. Och skidföre för dom som vill. Inga fler klimatmöten och klimatet och vädret skulle inte lägga märke till det. Men det skulle bli mer pengar över till angelägna saker.
Marie-Louise Kristola, Klotet, P1, går på i ullstrumporna som om Northvolts kräftgång (svanesång?) är en total anomali vad gäller den gröna utvecklingen. Eventuellt går det gröna igenom en liten svacka – vilket är helt normalt när så stora omställningar sker. Men, det ligger definitivt en grönskimrande, himmelsk framtid bortom svackan. Många lallare som interviewas ger samma budskap (Bla (S)kelefteås starke man – Burman).
Men, det som gjorde ont att höra var att höra vår f.d. finansminister Borg hissa LKABs fossilfria järnproduktionssatsning som något garanterat vinstgenererande, eftersom EUs regelverk kommer att resultera i ett stort sug efter fossilfritt järn/stål. Jag var ett stor fan en gång i tiden. – men mannen verkar ha tappat det. Läser han inte ekonomiska rapporter inom de fält han är aktiv inom? Fordonsindustrin gnisslar betänkligt efter att de agerat på politiska signaler om produktion av elbilar. Snarare verkar det som att järn/stål-efterfrågan kommer att minska rejält inom EU. Fossilfria såväl som traditionella. Helikoptern var nog inte en karaktärsbrytande handling. Eller heter den propellern?
#41 foliehatt
Hmm: https://sv.wikiquote.org/wiki/Anders_Borg
#41, Foliehatt
Anders Borg, men även SSAB, Stegra (H2GS) mfl. tror nog stenhårt på det fossilfria stålets framtid. Det grundas på nya EU-regler som kallas CBAM, Carbon Border Adjustment Mechanism. Dessa regler innebär att alla som importerar exempelvis järn och stål, på något vis måste räkna ut hur mycket co2 som tillverkningen skapat och sedan skicka in uppgifterna till i Sveriges fall, Naturvårdsverket. Meningen är att de importerade produkterna ska prissättas på samma sätt som om de vore tillverkade i Sverige eller EU, dvs bli lika dyra. Vitsen verkar också vara att göra det så krångligt att importera, så man väljer (dyra) leverantörer inom EU istället.
Enligt bedömare kan de här reglerna innebära en klart minskad världshandel, vilket troligtvis inte kommer gynna någon. Vet inte om Stegra, SSAB och LKAB endast tänkt att sälja sitt dyra stål inom EU. Går det att få lönsamhet då? Verkar inte som man tänkt på att det måste finnas några som har råd att köpa deras produkter. Om allt som tillverkas och säljs inom EU bara blir dyrare och dyrare, vem kommer ha råd att köpa?
Ytterligare ett skott i foten från EU.
#43
Förr var allt stål 100% fossilfritt. Det finns minst två andra billigare metoder att göra stål på. Brassilien har verk med träkol (eukalyptus) och så kan man sätta CO2 dammsugare på naturgasstål.
Vad säger du om det, Andrs borg? Då sitter du där med ditt dyra vätestål.
Swexit nu!
#44 Johannes: Länk
https://www.atl.nu/brasilien-har-redan-fossilfritt-stal
SVT hade nyss ett reportage om att många inte tror på mänsklig påverkan på klimatet.
De missade målet helt, bommade även kortlinjen.
Enligt dem är det fastställt att det är människan som ligger bakom klimatförändringar. Med detta resonemang så läggs alla som menar att utöver mänsklig aktivitet så finns det även naturliga förklaringar i kategorin kunskapsförnekare.
Två experter fick uttala sig;
En kvinnlig professor Kalkyl i något ämne påstod att av alla forskare i världen så är det 97 procent som är eniga om att det är mänsklig aktivitet som är ligger bakom förändringarna., av de som är experter på klimat är 100 procent eniga.
Den andra experten de hittat var Mikael Karlsson som verkar bedrövad och sur över att alla inte tycker som han själv, dvs vi är på väg att gå under.
De flesta medborgare som SVT och dessa två experter sätter på dumstruten förnekar nog inte alls mänsklig påverkan utan tonar ner den vilket riktig journalistik skulle kommit fram till men inte vår DDR-vaiant.
Finns det överhuvudtaget någon riktig klimatforskare som förnekar naturliga påverkan och variationer i klimatet?
Vilken jädra rappakalja SVT, skärpning!
Gå in på SVT play och kolla får ni se.
Så blev Trump president i USA, trots att endast 14% av svenskarna ville se honom som president, enligt en opinionsundersökning av Svt. Vad är det för fel på amerikanarna? Ser de inte på Svt och läser de inte svenska nyhetsmedia? Har de inte förstått att Sverige är världens ledande humanitära stormakt och ett föredöme för alla. Inte minst när det gäller klimatomställningen. Vi ska ta på oss ledatröjan i klimatomställningen. Det har självaste statsministern, Ulf Kristersson, sagt. Dessutom har vi Europas främsta klimatforskare, agronom Rockström. Det har Svt konstaterat och de vet ju att de alltid är sanna och relevanta. Sedan har vi ju de lysande klimatjournalisterna Peter Alestig och Erika Bjerström. De påstår sig vara utsatta för hat och hot av stygga personer, som inte förstår allvaret i att vi håller på att förgås av extrem hetta. FN-chefen, Antonio Guterrez, har ju förklarat att vi håller på att brinna upp och en så mäktig person kan väl inte ha fel?
När nu presidentvalet i USA , trots hårdbevakning och idel varningar för hur hemskt allt skulle bli om Trump blev vald, har svenska nyhetsmedia nu tagit fasta på hur förfärliga ministrar Trump nu utsett. Hela pk-etablissemangen förfasar sig nu och högprofilerade vänsterdebattörer som Jan Guillou och Göran Grejder tar nu plats i tv-sändningarna och sprider ett dystopiskt budskap. Allra värst anser de att hans klimatpolitik kommer att bli.
COP-mötet i Baku blev ett fiasko. De enades till slut om att vi i den rika delen av världen skall betala 300 miljarder till de fattigare länderna för att, som det heter, påskynda deras gröna omställning. De senare var mycket missnöjda med beloppet och ville ha 10 gånger mer. Vi i väst måste ju förstå att det kostar mycket att elektrifiera dessa länder och att de behöver mycket pengar till palats, elektriska limousiner och vapen för de styrandes säkerhet. Inga belopp är för stora i deras ögon och det är vi i Europa som skall betala, menar de.
SR/SVT utgör ett av Sveriges största problem. Hur man än vänder och vrider på det så är det en propagandamaskin. Som det dessutom inte är möjligt att vägra betala för.
Wikfors och Karlsson i klimatinslaget i dagens rapport utgjorde på så många sätt lågvattenmärken – om man påstår att alla, eller ens de ledande, klimatforskarna på jorden utmålar en katastrof om vi inte skär ned koldioxidutsläppen nu – kan aldrig ha läst någon enda av IPCCs rapporter (WG1 – de andra är inte relevanta).
Vill man vara snäll mot Rapport och SVT så är detta endast ett utslag av journalistisk inkompetens, alternativt enorm lathet. Men det är inte heller OK. Jag vill kunna rösta med fötterna. Varför har min riksdag/regering förvägrat mig detta?
Joachim #25
Världen delades in i fattiga och rika av klimatkonventionen, som initierades 1992 och blev klar 1994, där appendix I räknar upp de 43 parter som tillhör de rika av de 198 som skrivit under konventionen.
Fredrik S #46
Klimatkonventionen definierar klimatförändringar som det människan skapat. Det gör att man vid mötena inte talar om något annat. Frågan gäller hur stor skuld som byggts upp av växthusgaser som släppts ut och hur den ska betalas.
Länk till konventionen:
https://unfccc.int/sites/default/files/convention_text_with_annexes_english_for_posting.pdf
SVT om att kondensstrimmor värmer planeten. En handfull studier pekar på att strimmorna kan ha en minst lika uppvärmande effekt på planeten som flygplanens koldioxidutsläpp.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-kan-flygplan-andra-sin-rutt-och-minska-den-globala-uppvarmningen
#49 Gunnar
Tack för förklaring och länk!
#46, 48 Fredrik, foliehatt
SVT är mästare på indirekt desinformation. Om man tittar närmare på inslaget jobbar dom mycket med äpplen och päron. SOM-institutet har enligt SVT följande påstående: ”Klimatförändringar är i huvudsak orsakat av mänskliga aktiviteter”, vilket 8% säger är felaktigt. Borde vara 100% om forskarna kommit fram till att klimatet förändrats innan människan uppkom som art.
Wikfors svarar på påståendet ”om mänsklig aktivitet orsakar global uppvärmning”, vilket jag gissar även många här på KU kan anse vara sannolikt. Att hon sen simmar i 97%-träsket drar ner betyget.
SVT visar också blandade uttalanden från ”klimatförnekare”, varav de två första (det blir inte varmare, samt människan har inte påverkat den ökade koldioxidhalten) är mindre vanligt än det tredje, positiva och vetenskapligt fastslagna, att ökande koldioxidhalt ger grönare jord, större skördar och minskad ökenutbredning. Samt minskat världssvälten. Detta blir hos SVT en utsaga av folk som tvivlar på vetenskapen.
Så håller dom på och manipulerar och fifflar. Och aldrig får någon som forskar om vad som påverkar klimatet vara med. Hellre en docent i miljövetenskap eller professor i filosofi.
#46, 48 Fredrik, foliehatt forts
Här är SVT:s artikel i ämnet, samt ännu ett missvisande videoinslag. Här får de positiva effekterna av värme och CO2 vara med i listan ”Tre lögner om klimatet”.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-av-fyra-svenskar-osakra-pa-om-manniskan-paverkar-klimatet
I artikeln finns också en länk till SOM-undersökningen. Titta gärna i den.
https://www.gu.se/sites/default/files/2024-04/Miljö-%20och%20klimatopinion%20i%20Sverige%202023_0.pdf
Det är verkligen inte lätt att svara på flera av frågorna. Tex:
’Vilken är din uppfattning om följande påstående? Klimatförändringarna är i huvudsak orsakade av mänskliga aktiviteter.’ Svaret ges på en 11-gradig skala där 0 motsvarar ’Helt felaktigt påstående’ och 10 motsvarar ’Helt riktigt påstående’.
Ganska mycket som är oklart i en sån fråga.
SVT är en propagandamaskin och ”professor” Åsa Wikfors är dess nyttiga idiot. Hon har uppenbarligen noll koll på hela den interna klimatologiska debatten – vilka som håller med och vilka som är kritiska – och vet inte ens vad IPCCs AR6, WGI, säger. Hon är bara en megafon för medias berättelse som knappast någon seriös klimatforskare tror på.
Joachim #53,
Som du frågar så får du svar. Det är en välkänd fälla bland samhällsvetare och opinionsinstitut.
Ingemar Nordin #55
Hon fick iallafall med lite bokreklam, som ersättning för snömoset.
Mikael Karlsson är enligt cv lektor i klimatledarskap vilket talar för sig självt.
Det finns all anledning att följa vad som händer internationellt på energi-och klimatfronten, speciellt i Europa. Själv förmedlar jag en del information från Frankrike, men från Tyskland, EU:s viktigaste land, ser vi inte mycket direkt ofiltrerad information från. Kanske är det en språkfråga, men alla vi som är något till åren komna och gått i realskola bör någerlunda förstå tyska.
Säkerligen finns det många bland KU:s följare som följer utvecklingen i Tyskland och borde kunna länka till interessant information därifrån, vilket vore tacksamt. Själv lyssnade jag ikväll till ett inslag från http://www.nius.de som till stor del handlade om Tysklands val av energiförsörjning, eller snarare brist därav. Programmet innehöll inga spektakulära uppgifter, men gav en viss inblick i tysk-tysk kritik av landets energipolitik, vilket i och för sig kan vara intressant också från ett europeiskt perspektiv.
Video 21:49 min: https://www.nius.de/kommentar/news/scholz-habeck-blamieren-ruinieren-deutschland/f5fe397f-86da-41ad-aa68-2e7641f6ecf2
#44 m fl
År 1966 stängdes den sista masugnen som använde träkol i Sverige. Förmodligen utkonkurrerad av större, modernare masugnar som använde koks från stenkol. Masugnen processen är minst 1000 år gammal, alltså har den baserats på träkol under mycket lång tid. Den tidens masugnar var dock i storleksordningen några procent av SSABs masugn i Luleå.
#44,58 osv
Eukalyptus växer 10-15 ggr snabbare än våra träd. Vi är totalt chanslösa där.
De tropiska områdena där denna trädsort är lämplig är mycket omfattande. Träden växer där få annat kan växa.
De styrande har bestämt att CO2 utgör en fara och angriper bl.a våra stålverk med krav på vätestål. Vätgas från elektrolys och vind, mycket dyra investeringar.
Om eukalyptusstål slår vätgasstål i pris är det ajöss med svensk stålindustri. Rena självmordet med vätgas i så fall. Här hjälper inga skatter eller tullar.
Billigast är stenkol och naturgas för att reducera malmen.
Både väder och klimat kör ändå sitt egna race.
#53
”De kan ha fått missinformation” säger Åsa W och kommer sen med påstående som bekräftar detta. 100% av klimatforskarna osv.
Lyssna på Staffan Mörner för att få underlag till att svara på frågan: ”klimatförändringar är i huvudsak orsakade av mänskliga aktiviteter”
https://www.youtube.com/watch?v=b2umtatus04
Efter en sån genomgång är själva frågan ett okunnighetsbevis!
Hur kan en genomskinlig gas som koldioxiden påverka klimatet och vädret så att det blir varmare och mer regn, då o då i alla fall?
I fredags var det lite kyligt med snöfall, då hade vi nordliga vindar.
Idag är det grått, vått och varmare, idag har vi ju sydliga vindar som för med sig varm fuktig luft söderifrån.
Vad är det påverkar vindarna så de numera blåser söderifrån istället ifrån norr?
När vi får se stora mängder med is och snö rasa ner i haven blir många rädda och tror att havsnivån stiger, men.
All is som redan ligger i vatten bidrar inte till någon höjning av havsnivån, prova gärna med groggen.
23 sep 2024
Amokabel installerar en unik 50/52kV belagd luftledning i Sverige – Ett genombrott inom hållbar elöverföring
”Förra veckan tog Amokabel i samarbete med E.ON och One Nordic ett stort steg framåt i utvecklingen av Sveriges elnät. På Södra Öland installeras just nu ett mycket spännande projekt med 50/52kV belagd luftledning, en teknik och process som ännu är unik i landet och som kommer att bidra till en säkrare och mer hållbar energiförsörjning.”
https://amokabel.com/a/amokabel-installerar-sveriges-forsta-5052kv-belagda-luftledning
Mvh,
En lärorik timme med John Christy:
https://www.youtube.com/watch?v=TwYVyU_q9Uo
Modellernas tillkortakommande förklaras. Tydligen har de fått för mycket vatten i övre luftlagren,vilket ger fel.
John Christy och Roy Spencer försökte räkna fram klimatkänsligheten på varsitt sätt.
Den ena fick 1,6 och den andre 1,8 , där IPCC har svävat ut i 2-4,5 grader per dubblad CO2.
#62 Spänningen är stor 😉
CES #62
”Ett genombrott inom hållbar elöverföring ”
Är det första april? Om man håller en sån ledare med handen så pekar alltså inte tummen åt helvete längre.
Håkan Bergman #64
Covered conductor at 52 kV
November 21, 2024
Utdrag översatt till svenska:
Ett ersättningsprojekt för 52 kV transmissionsledningar som för närvarande pågår i södra delen av Öland kommer att se E.ON:s första utbyggnad i Sverige av täckt ledare i en högspänningstillämpning (som tidigare använts av E.ON främst för 20 kV-ledningar) .
E.ON kommer att leta efter en avsevärd förbättring av ledningens tillförlitlighet, med den befintliga, nakna konduktören, linjen som har upplevt inte mindre än sex avbrott under det senaste året eller så.
Utformningen av den nya kabeln för Öland bygger på Amokabels långa erfarenhet världen över med vad den kallar ”ny generation” täckt ledarteknik.
E.ON ser det öländska kabelprojektet som en pilot och ”vi får se hur det fungerar”, säger Björn Persson. ”Om vi efter ett eller två års verksamhet får bra resultat så finns det givetvis möjligheter att genomföra liknande projekt på andra platser på ön och på andra håll i Sverige.”
https://www.modernpowersystems.com/analysis/covered-conductor-at-52-kv/?cf-view
Mvh,
CES #65
Jag tvivlar inte på innehållet och betydelsen av en sån här utveckling. Jag tyckte bara att tvetydigheten i begreppet hållbar i sammanhanget är lite lustig för oss som har åtminstone basala kunskaper på området och kanske lite farlig samtidigt för dom som inte har det, folk ska ha respekt för elledningar och inte gå omkring och tro att dom är ”hållbara”.
#61 Claes J:
I fredags var det ju bara tillfälligt väder, idag är det klimatkris…
Nu rapporterar media att svenska novemberrekordet är slaget, 14 grader i Göteborg. Tex Fakepressen skriver att ”Måndagen blev den varmaste novemberdagen som någonsin uppmätts i Sverige”.
Bara så ni vet det så är det fejkade nyheter med nästan fem grader.
Clas J och mig själv:
https://sverigesradio.se/artikel/sommartemperatur-uppmatt-i-danmark
#68 Fredrik S:
”Med det har det nästan 120 år gamla värmerekordet slagits, senast det var lika varmt var den 23–24 november 1906 i Västervik i Småland.”
Dagens rekord är ju faktiskt en dag senare i November….(förutom 118 år sedan förra rekordet enligt dem)
Har inte kollat på data för novembertemperatur på annat håll
Berra, #67,
man måste ju veta vilka körsbär som man ska plocka…
#70 Foliehatt: Precis:) Man kan ju inte ta de ruttna (faktan)
Det kostar att forska fritt.
Vore intressant om någon läst dessa låsta DI-artiklar och kan ge en sammanfattning:
https://www.di.se/nyheter/angrep-gron-omstallning-stoppades-fran-toppjobb/
https://www.di.se/nyheter/skarp-varning-fran-fria-forskningens-forsvarare/
Berra, foliehatt
De enda körsbärsträd de känner igen är nog de japanska i Kungsträdgården och de bildar inte ens bär.
Intressant föredrag:
The “Missing Link” in the Greenhouse Effect T Shula och M Ott
Finns som pdf på https://tomn.substack.com/p/tom-shula-and-markus-ott-the-missing
Convection creates a “speed limit” for the rate at which energy can leave the Earth. That is a “slowing” of heat transport in the atmosphere of sorts, but not “trapping” via “radiative forcing.”
Ska man tro att det är på väg att vända nu? Till och med i en stor kvällstidning uppmärkammar man uteslutningsmetoderna för de som kritiserar klimatkyrkan. https://www.expressen.se/ledare/karin-pihl/det-basta-en-svensk–kan-gora-ar-att-knipa-kaft/?fbclid=IwY2xjawGzhnNleHRuA2FlbQIxMQABHeETnFhdcgIF7foDZ-LAnFM0p8RSfv44BsiUqdYV47MJhFsCVsHipfkaKA_aem_Q021d2oySPbRtrRhch8GZQ
Ska man tro att det börjar vända nu? En kvällstidning som uppmärksammar beteendet mot de som inte hyllar klimatklubben… https://www.expressen.se/ledare/karin-pihl/det-basta-en-svensk–kan-gora-ar-att-knipa-kaft/?fbclid=IwY2xjawGzhnNleHRuA2FlbQIxMQABHeETnFhdcgIF7foDZ-LAnFM0p8RSfv44BsiUqdYV47MJhFsCVsHipfkaKA_aem_Q021d2oySPbRtrRhch8GZQ
#74 P-A
Klippt från sid 9:
”Decay of the Excited State Photon Emission.
• Like the radioactive decay of unstable atomic nuclei, the excited state does not have a specific lifetime. The transition from the excited state to the ground state is random. This means that if you observe a single excited state, you cannot predict whether it will radiate immediately or continue to oscillate for a few seconds.
• Only if you observe many excited states, will you recognize a regularity in the decay rate of the excited states. The decay law can be formulated for the excited states with the decay constant from the HITRAN database.
• The half lifetime of the excited state can be calculated to be approximately 0.45 seconds. In the context of gas molecules that move around with the speed of sound, this transition from the excited state into the ground state is a very slow process.
• At standard temperature and pressure, each molecule will experience approximately three Billion
(3,000,000,000 or 3 X 109) collisions in that time.”
Det här har jag framfört i 24 år nu, det är en gravitationseffekt som fördröjer värmen. CO2 finns med vid marknivån när den fångar upp IR strålning från 3 smala band, (varav 2 skrivs över av ånga). Värmen överförs omedelbart till de andra gaserna som minskar sin densitet och börjar stiga upp. Detta tar tid. Under den tiden träffas jordytan av mer solstrålning varav det blir varmare.
Detta är vårt (felaktigt kallad växthuseffekt) värmebatteri. Eller vad skall vi kalla det för?
Mer CO2 spelar ingen roll förrän CO2 adderar signifikant massa till atmosfären, men då pratar vi %, inte ppm.
Väggen är redan målad många gånger och fler lager gör den inte rödare.
Därför är Venus 500 grader med sina 90 bar vid ytan.
Det kom ett mail, det kom från min elnätsägare Vattenfall. Min elnätsavgift ökar nästa år med 30 kronor per månad, uthärdligt får jag medge. Lite imponerande är att mailet är kemiskt fritt från dom vanliga flosklerna om förnybart och hållbart som man kunde ha förväntat, tack för det Vattenfall. Sen undrar jag över följande,
”För dig som har solceller och producerar egen el kommer energiersättningen att sänkas med 2 öre till 13,2 öre per kWh eftersom elpriserna har sjunkit. ”
Vänta nu, finns det alltså folk som profiterar på solljuset, solljuset tillhör väl alla precis som vinden också gör. Jag vill ha ersättning för min andel av solljuset och vinden.
#78 Håkan Bergman betr: ”Jag vill ha ersättning för min andel av solljuset och vinden.”
🤗
Johannes, #77
det finns ytterligare en intressant jämförelse att göra. Mars, med ett partialtryck om 610 Pa CO₂ och en ”växthuseffekt” om 5⁰C jämfört med jordens 42 Pa CO₂ och en ”växthuseffekt” om 33⁰C. Koldioxidens absorption av utgående strålning verkar inte ge så stora bidrag.
#77,80
Läser man IPCC-rapporten WG1 så står det alltid ”the enhanced greenhouse effect”, jag ser aldrig att man i nån svensk text skriver ”den förstärkta växthuseffekten”, varför tror ni att det är så?
Nu gissar jag, man inser att effekten närmast ytan är mättad, eller så nära mättad man kan komma, men sen är CO₂ inte klar med sin påverkan, längre upp i toppen på den lägre troposfären och uppåt strålar molekylen ut mot rymden och effekten avtar när utstrålningshöjden ökar med påföljande lägre temperatur. Men den effekten är inget att ligga vaken för.
Så länge katastrofmånglarna tillåts negligera skillnaden mellan ”växthuseffekt” och ”förstärkt växthuseffekt” kan dom fortsätta att skrämma dom lättskrämda.
Snälla Lennart Bengtsson kan du reda ut begreppen här!
#81
Dessutom minskar partialtrycket av CO2 med ökad höjd. Vid ytan 1023 hPa är den 420 ppm vilket ger 43 Pa i partialtryck.
På 10 000 m med 264 hPa är halten bara 190 ppm som ger 5 Pa.
(Alltså ca hälften av en 1/4)
Detta visste redan Andre’ som gjorde mängder av mätningar i ballong fyra år innan han försvann. Står annars i Handbook redan i första utgåvan 1914 sid 189.
Baskunskap som göms undan i narrativet.
Ökar vi CO2 vid ytan så ökar inte halten högre upp nämnvärt. Det lär vi oss annars från Venus olika skikt och tryck.
Att CO2 är en välblandad gas är därför en lögn.
johannes, #81,
har du fler referenser till detta än CRCs Handbook?
Den ”vanliga” definitionen på brytningen mellan homo-, och heterosfär ligger åtskilliga gånger högre än 10 km. Hela troposfären anses välblandad, på grund av väder och konvektion.
Från MSB Om krisen eller kriget kommer.
Läget i världen har kraftigt försämrats sedan den tidigare broschyren skickades ut 2018. Krig pågår i vår omvärld, extremväder blir allt vanligare. Terrorhot, cyberattacker och vilseledande information används för att skada och påverka oss.
Extremväder blir allt vanligare? Sedan när, 2018?