To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
2022
Sveriges regering går ut offentligt och varnar för risken för planerade bortkopplingar från det nationella elnätet, samt vädjar till folket att de i solidaritet ska dra ned än mer på utnyttjandet av elektricitet – än vad de hysteriskt höga priserna redan tvingar elkonsumenterna till.
OCH ingen journalist jagar de skyldiga till detta för att ställa dem till svars i media. GRÄV och ni ska finna Mp + S – politiker som utifrån makthunger och total oförmåga till analys av vad konsekvenserna skulle komma att bli när man lade ned stora mängder planeringsbar effekt i Sverige – gav oss en kall och dyr verklighet att leva i.
Skämmes svenska journalister för att ni väljer bort att beskriva hur vi hamnade här. 2022.
foliehatt #1
Väl skrivet!
Men Södermaffian har nog inte tid just nu, de har fullt upp med att planera inför kommande Happy Holidays i Thailand eller Åre etc.
#1 foliehatt
I dagens SvD kan man i en notis på ledarsidan läsa:
”Siffrorna belv 174-173 i regeingens favör.
SvT 22/1-20 då S, MP, V och C röstade igenom att två kärnkraftsreaktorer vid Ringhals skulle stängas.”
Ingen av de som röstade för stängning hade någon tanke på vilka konsekvenser detta kunde medföra. Väldigt grov kalkyl: En installerad effekt på sammanlagt 2200 MW försvann och därmed en elproduktion på 19 miljarder kWh/år motsvarar ett inkomstbortfall (antag snitt 2 kr/kWh) till staten (= oss!) på ca 40 miljarder kr/ år. Under ytterligare 30 år? Och därutöver en prispåverkan uppåt på ALL EL där kostnaden för oss elkunder blir det måndubbla! Varje år! Horribel effekt av en enda rösts övervikt i riksdagen?
Svensk klimatpolitik i ett nötskal. Ledartröjan skaver.
Klimatfanatiska politiker utan kompetens är värda all förakt.
#1. Jag hade ärende i DDR (för jobb) på början av 80-talet vid några tillfällen. Inte utan att en viss dejavu-känsla infinner sig.
Där stod de ansvariga för misshushållningen helt fria från verkliga samhällsproblem kopplat till en helt vansinnig politik.
I Hybrit-projektet ska vattenånga släppas ut i stället för koldioxid vid ståltillverkningen.
Vattenånga är en kraftfullare växthusgas än koldioxid.
Hur går det med klimatnyttan?
#5 Eskil
Vattenångan kondenserar och faller som regn eller snö så den blir inget klimatproblem
#3 Mats
Man röstade inte om stängning av Ringhals. Omröstningen handlade om oppositionens förslag att häva Vattenfalls beslut från 2015 om stängning av R1 och R2. Vattenfall själva var emot oppositionens förslag som skulle ha inneburit att Vattenfall inte längre skulle styras som ett affärsdrivande bolag. Förslaget var ihåligt och dåligt berett, som allt annat som kommer från de partierna vilket vi ser nu när de har hamnat i regeringsställning. Hur skulle prissättningen på el gå till för att Vattenfall skulle kunna driva dessa två med vinst?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/for-sent-stoppa-stangning-av-ringhals
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/darfor-stangs-reaktor-ett-och-tva-ner-pa-ringhals
#7 ”Vattenfall själva var emot oppositionens förslag som skulle ha inneburit att Vattenfall inte längre skulle styras som ett affärsdrivande bolag.”
I synnerhet Mp manipulerade Vattenfalls styrelse så att det från toppen blev ett politiskt (dåligt) beslut.
”Man röstade inte om stängning av Ringhals. Omröstningen handlade om oppositionens förslag att häva Vattenfalls beslut från 2015 om stängning av R1 och R2. ”
Jag får vibbar från Galenskaparnas sketch om trögfattarföreningen.
Lite otur i tänket?
Kent, räcker det inte snart? Du har ju gång på gång bemötts och dina argument har varje gång pulveriserats. Nu sitter vi mitt i eländet som dina kamrater inom MP har skapat bla genom vurmandet för intermittent elproduktion. Där endast de stora drakarna som exempelvis Blackrock tjänar ohyggliga summor på vår galenskap.
#7 Kent
Som sagt, man röstade om stängningen av R1 och R2.
Allt annat är bara mumbo-jumbo för att klimataktivisterna inte gjorde något fel. Alltid någon annans fel. Det var ett fullföljande av Romsons löften från 2014 om stängning av kärnkraftverk i Sverige.
# 7 Kent. Miljöpartisten har vaknat. Bra att vi i Luleå har fjärrvärme för att värma våra hus. Betalar 58 öre, allt inberäknat. Sveriges billigaste. Men den gröna omställningen kommer att se till att fjärrvärmen som den nu görs försvinner. Den ska ju bli fossilfri. Och mycket dyrare. Tack för det Kent.
Intressant om kärnkraftens politiska historia i Sverige. Flera här som lite för enkelspårigt vill beskylla förra regeringen för alla problem vi har idag, lite historieupplysning är på sin plats.
https://www.svtplay.se/klipp/8YAQvam/darfor-brakar-alla-om-karnkraften?fbclid=IwAR1JcZoAukk9QJJzKqu6OVydM8XOJ7-R6vjBfUQDM6fEdaZUjiP5iUk3m_w
Energifrågan är mer komplex än ett par kärnreaktorers vara eller inte vara. Hur ska elprissättningen gå till och hur ska export/import av el regleras?
# 12 Kent. Miljöpartiets språkrör på bloggen är på hugget idag. Som vanligt bara svammel. Dags att ta en lååång time-out. Miljöpartister begriper definitivt inte energifrågan. Det bevisar Kent så fort han öppnar käften. Kents uppgift är att blanda bort korten. Se till att man inte ser skogen för bara träden. Så lättlurade är vi inte.
Lyssna på Henrik Jönsson!
I dag, klarsynt som alltid.
#10 Mats
” Som sagt, man röstade om stängningen av R1 och R2.”
Nej det gjorde man inte. Detta är alltså lätt att kolla upp genom att söka bland riksdagens motioner. Motionen gällde att upphäva Vattenfalls beslut om R1 som då inte hade stängts ned ännu.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/vattenfall-ab_H802720
#13 Daniel
Jag är inte emot kärnkraft, men jag är emot falska historieskrivningar då de leder till fel slutsatser och åtgärder.
# 15 Kent Har arbetsgivaren MP bett dig jobba extra idag. För att blanda bort korten när det gäller miljöpartiets ansvar för rådande elkaos. Och dyra elräkningar. Läste just att du inte är emot kärnkraft. Hur ser tungan ut just nu?
#15 Kent
För att citera en av dina gelikar:
Bla, bla, bla….. Marknaden…..bla, bla bla
Kent, #12,
du tillhandahåller ytterligare en anledning till att de stora dinosaurierna, SvT och SR bör styckas upp och säljas ut.
Det är obehagligt att reportrar på dessa institutioner kan bedriva partipolitik på arbetstid, helt utan risk, så länge som det är ”rätt” partipolitik.
EDIT: och det handlar om SEX reaktorer -inte ett par.
På vilket sätt är du ”inte emot kärnkraft”. Vad lägger du in i den skrivningen? Ska vi återskapa den planeringsbara effekten som vi har förlorat? med kärnkraft? eller ska vi ta några älvar? Kom igen – ge oss med än en massa text om tulipanarosor
Lite nutidshistoria.
https://second-opinion.se/omdebatterad-karnkraftsskatt-avskaffades-efter-18-ar/
”Jag lovar det som står i vårt valmanifest, att under mandatperioden kommer flera kärnkraftreaktorer att stängas” sa Åsa Romson.
Jag tycker vi ska vara tacksamma för att såna som Kent ids lämna sina kommentarer här på bloggen. Argument för respektive sidas ståndpunkter är ju vad vi utanför religionen efterlyser, så jag tycker att man kan låta diskussionen flöda utan nedsättande epitet på dem med avvikande uppfattning på denna sajt.
#15
Det är inte lätt att gå emot experter-även om de har fel.
Därför är det obegripligt att dagens Vattenfall styrs av samma som gjorde detta möjligt.
En närmast perfekt skitstorm har drabbat energiförsörjningen efter det beslutet togs.
Ryska gasen har blivit, välgrundat, paria och detta har främst drabbat Tyska konsumenter som av en outgrundlig anledning vi kopplat upp oss mot.
I det ljuset tycker jag Elsa W bör uppmärksammas.
Modig dam som ogillade Vattenfalls äventyr då hon var tjänsteman på regeringskansliet.
Angående elkrisen i Europa, läste jag häromdagen att man i Schweiz.besluat att när elkrisen kommer även dit kommer elbilar att förbjudas för att ge samhället den el i övrigt som behövs.
Något för Sverige?
Hur mycket av en dags elproduktion förbrukar våra elbilar?
Var skall elen komma nästkommande års vinter när vi kommer att ha ännu flera elbilar som tar kWh från våra hushåll och företag.
Att bygga solel eller VKV är meningslöst.
En solcellsanläggning i Sverige producerar enast 6% av sin produktonen under november, december januari och februari. Årets vindtorka är inget unikt utan kommer att upprepas år efter år.
Kent som tycker att han vet det mesta kanske kan ge ett svar.
Läste nyligen om kärnkraftens påverkan av vattnet i en debattartikel om ett påstående om hur mycket påverkan av kylvatten finska kärnkraftverket Fennovoima då det där är norrgående vattenströmmar kan det finns risk att norra delen av Bottenviken blir något varmare.”
För mig låter det helt bisarrt att Bottenviken skulle bli varmare. Men möjligen lokalt runt kärnkraftverket!?
#7,12 Kent
”Förslaget var ihåligt och dåligt berett, som allt annat som kommer från de partierna vilket vi ser nu när de har hamnat i regeringsställning. Hur skulle prissättningen på el gå till för att Vattenfall skulle kunna driva dessa två med vinst?”
Du anklagar alltså de som gjorde ett försök att avvärja S och MP’s beslutsamma nedläggning med argumentet att det handlade om prissättning och vinst för Vattenfall?
Det har inte slagit dig att den ständigt ökande andelen vindkraft som hade företräde i elnäten, ledde till att kärnkraften fick anpassa sin drift efter det. Är det konstigt att kärnkraften då fick minskad lönsamhet?
Hela frågan är betydligt större än denna händelse. Energiförsörjning handlar i grunden om hela samhällets utveckling. Stabil energiförsörjning med redundans har varit en stor framgång för landet, nu är den fördelen borta, finns det någon som inte förstår det?
Så, istället för att käbbla om formaliteter, är det någon som tycker att dagens elförsörjning är bra? Är det någon som tror att mer intermittent ( ”billig”?) vindkraft ska lösa effektproblemet, v.v. träd fram och förklara hur det ska gå till?
Bottenviken omfattar ca 36800 km2.
Antag solinstrålning 50 W/m2
Total solinstrålning 2000000 MW
Kylvattenutsläpp säg 2000 MW.
Lokal uppvärmning, absolut. Påverkan på hela bottenviken? Nej.
#24 Enough
”Är det någon som tror att mer intermittent ( ”billig”?) vindkraft ska lösa effektproblemet,”
Hur skall man förmå att göra det då man inte förmår att skilja mellan effekt och energi och hur dessa begrepp förhåller sig till varandra?
Kent #7
”Vattenfall själva var emot oppositionens förslag som skulle ha inneburit att Vattenfall inte längre skulle styras som ett affärsdrivande bolag. Förslaget var ihåligt och dåligt berett”
Tyvärr har det ju dock visit sig att det var extremt välmotiverat och att det även företagsekonomiskt (för att inte tala om samhällsekonomiskt) skulle ha varit helt lysande.
#19 foliehatt
Jag menar att man inte bara kan starta två reaktorer till utan att göra en total förändring av hela energimarknaden. Nuvarande system är just en marknadslösning där vi ser att aktörerna inte har funnit det lönsamt att satsa på kärnkraft. Det finns ju ingen mekanism för att garantera ett tillräckligt högt pris på el för att det ska bli lönsamt.
Tvärtom kan man hävda att just marknadssystemet har gjort det än mer lönsamt att lägga ner olönsam produktion eftersom lönsamheten på det kvarvarande ökar.
Vi ska komma ihåg att de nedlagda reaktorerna i Oskarshamn och Ringhals gick med stora förluster i flera år innan beslutet om stängning togs. Till det kom ombyggnadskraven i spåren efter Fukushima. I den marknadsorienterade värld som dessa bolag verkade på 2010-talet var det det enda beslut de kunde ta – stängning. Bolagen har lönsamhet som första prioritet, inte att förse kunder med billig el.
Ett annat beslut hade endast varit möjligt i en icke marknadslösning för elproduktion och det är idag svårt att se hur ett sådant system kan sättas upp utifrån det nuvarande läget.
Många som klagar på förra regeringens energipolitik gör det utifrån sitt eget perspektiv att anse sig ha rätt till billig el. Så fungerar ingen marknad, ej heller elen. Så för att staten ska kunna betala bygge av nya kärnreaktorer krävs en total förändring av upplägget på energimarknaden och det gör man inte med vänsterhanden.
Det jag tycker är beklämmande är kappvändarmentaliten hos främst MP.
Att de är /var emot kärnkraften och arbetade för nedläggning minns jag väl.
Nu, när verkligheten finns att beskåda nekar de till all inblandning.
Som en treåring med ansiktet fullt av sylt ” det var inte jag”
Skämmes!
#29 tty
I efterhand är det alltid lättare att vara klok men det rimmar illa med kritik mot beslutsfattandet då eftersom framtiden inte är känd.
#31 Bengt
Det är stor skillnad på att vilja åstadkomma något och att faktiskt kunna göra det. Det är väl ingen hemlighet att MP har legat på 4-6% senaste åren?
#27 m fl
Kärnkraftverk (och andra värmekraftverk) orsakar lokal uppvärmning i havet, ja. I Oskarshamn har det förekommit smygfiske i viken utanför kylvattenutsläppet eftersom den högre temperaturen gör att det finns fler och större fiskar där.
#32
En bra beslutsfattare är en som kan bedöma den framtida utvecklingen. I detta fall var alltså de av dig kritiserade partierna bra beslutsfattare och regeringspartierna (och Vattenfall) dåliga.
#33
Det blir alltmera genomskinligt att du är ett MP-troll.
#26 Enough
” Du anklagar alltså de som gjorde ett försök att avvärja S och MP’s beslutsamma nedläggning med argumentet att det handlade om prissättning och vinst för Vattenfall?”
Det var Vattenfall som tog beslut om stängningen, inte regeringen.
” Det har inte slagit dig att den ständigt ökande andelen vindkraft som hade företräde i elnäten, ledde till att kärnkraften fick anpassa sin drift efter det. Är det konstigt att kärnkraften då fick minskad lönsamhet?”
Politiken ansvarar för att bestämma spelreglerna för den privata sektorn. I fallet elproduktion har politiken bestämt att det ska vara en rätt fri marknadslösning. Att vindkraft kommer upp och konkurrerar är bara en naturlig marknadseffekt som ingår i paketet. Det är de borgerliga som står bakom avregleringen av elmarknaden som är roten till det du kritiserar här.
Jag håller med om att det är bättre och mer produktivt att diskutera hur man från dagens läge kan få ett bättre system. Och det ska göras utifrån en korrekt beskrivning av dagens system. Men många verkar hellre vilja ägna sig åt att hitta syndabockar, inte sällan hittar de fel syndabockar eftersom de inte förstår vad problemet är.
#35 tty
” En bra beslutsfattare är en som kan bedöma den framtida utvecklingen. I detta fall var alltså de av dig kritiserade partierna bra beslutsfattare och regeringspartierna (och Vattenfall) dåliga.”
Nej. Notera att när Vattenfall tog sitt beslut var det ingen som försökte ändra på det. Det kom först 6 år senare. Detaljer har betydelse
”Många som klagar på förra regeringens energipolitik gör det utifrån sitt eget perspektiv att anse sig ha rätt till billig el. Så fungerar ingen marknad, ej heller elen. ”
Det nuvarande systemet är ingen marknad. Det är en politiskt styrd låtsasmarknad. På vilken annan marknad är det den ineffektivaste producenten som sätter priset? På vilken annan marknad måste de effektiva producenterna dessutom subventionera de ineffektiva?
# 36 Kent . Du är magiskt korrekt.
#24 Göran
För att ersätta samtliga fossilbaserade transporter i Sverige idag med el krävs en ökning av elproduktionen på 7%, eller ca hälften av den elexport vi har idag. Med andra ord har vi redan idag tillräcklig produktion för att köra allt på el, och med en prissättning kan vi styra laddningen av fordonen till tillfällen med mindre övrig förbrukning.
#33
I andra sammanhang betraktas 97% som en mycket solid bas för beslutsfattande.
En smula självinsikt från ett parti där 97% av de röstberättigade valde att inte stödja detsamma vore välkommet.
#37
En bra beslutsfattare kan ändra sig när förhållandena ändrar sig, även om det innebär prestigeförlust.
SD-M-KD-L gjorde åtminstone ett försök att stoppa vansinnet, och det bör de ha credit för.
#32 Kent
”eftersom framtiden inte är känd” ska vi inte besluta om åtgärder för att ”rädda” klimatet. Åtgärderna för att ”rädda” klimatet ger oss brist på el och dyra drivmedel. El och olja är insatsvaror i all produktion och höga priser på olja och el orsakar inflation.
Klimatet bryr sig inte om klimatpolitiken utan varierar som det alltid har gjort. Varmt ibland, kallt ibland, torr ibland, blött ibland osv utan att bry sig om koldioxidutsläppen.
#20 foliehatt
” EDIT: och det handlar om SEX reaktorer -inte ett par.”
Barsebäck stängdes direkt genom politiska beslut men övriga stängdes av respektive bolagsledning av ekonomiska skäl. Läs på om stängningarna så att diskussionen inte spårar fel, det vinner ingen på.
Elsa Widding har lång erfarenhet av Vattenfalls verksamhet, inte minst på regeringskansliet som ämnessakkunnig och ansvarig analytiker för Vattenfall.
2015 skriver regeringen ”Regeringen avser att ta ett helhetgrepp om det statliga bolaget Vattenfall och av styrningen av bolaget i syfte att göra det ledande i omställningen av energisystemet mot en högre andel förnybar energi. Vattenfalls planer på att förbereda för byggandet av ny kärnkraftverk avbryts.” Man hänvisade till det s.k. ”tankeförbudet”.
Man byter också ut ledamöter i ledningen och tillsätter flera anti-kärnkraftsförespråkare.
När det gällde ev. lönsamhet av vindkraft (stora satsningar i utlandet) så mörkades siffrorna. Men regeringen minskade på kraven på avkastning så gissningsvis gick det inte så bra.
Mer finns att läsa i Elsas bok s.157 – 164.
#40
”För att ersätta samtliga fossilbaserade transporter i Sverige idag med el krävs en ökning av elproduktionen på 7%”
Du vet alltså redan prestanda och energibehov för eldrivna långtradare som knappt finns på ritbordet ens? Och att de utan problem kan stå och ladda på nätterna och köra på dagarna i rusningstrafiken istället.
Vet du förresten hur laddningsförlusterna i ett batteri skalar mot laddningstiden? Du är ju bra på fysik.
#43 Ivar
” Klimatet bryr sig inte om klimatpolitiken utan varierar som det alltid har gjort. ”
Detta vet inte du och det finns inget i vetenskapen som pekar på att detta skulle vara sant. I varje ögonblick baseras beslut på prognoser om framtiden och man ska använda de bästa prognoser dom står till förfogande.
Ingen av de som klagar på Vattenfalls beslut 2015 att stänga R1/R2 kan peka på hur vattenfall hade kunnat ta ett annat beslut då med den kunskap som då fanns.
#44 Kent
Titta på Henrik Jönsons video:
https://www.youtube.com/watch?v=sJI3dLh5kfA
Historien skrivs inte i förväg!
#46 tty
Min beräkning är rätt enkel och baserar sig på ett antagande om verkningsgrad för förbränningsmotorer kontra elmotorer, samt statistik på försäljning av fossila drivmedel. Jag är rätt säker på att du också kan göra denna enkla uträkning.
#42 tty
Det var inget seriöst försök att ändra beslutet. De hade inte undersökt någonting om möjligheter eller hur man skulle gå tillväga. Ett typexempel på politisk charad eller ”symbolpolitik”, något som skribenter här brukar vara allergiska emot annars..
Knappast någon av de berörda 2015, förutom kanske medlemmar i trögfattarföreningen, kan ha förstått vad de beslutade.
https://www.skgs.org/att-kraftverk-slas-ut-ar-ett-resultat-av-politiska-beslut/
Magnus Hall konstaterade att effektskatten stod för en tredjedel av kostnaden.
# 50 Kent Idag är det vetenskapens högtidsdag. Då passar du på att leverera miljöpartistiskt ovetenskapligt trams. Ut och skotta snö istället. Det ska jag.
#51
Undgått att förstå vad de beslutade, ska det vara.
Riktigt dåliga nyheter för klimathotslobbyn; Golfströmmen mår bra och har t.om blivit något kraftigare:
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/638497
#47 Kent
”Ingen av de som klagar på Vattenfalls beslut 2015 att stänga R1/R2 kan peka på hur vattenfall hade kunnat ta ett annat beslut då med den kunskap som då fanns.”
Vattenfall är ett statligt bolag, beroende av styrdokument från regeringen. Vi är tillbaka på ruta ett, den som konstaterar att det är regeringen och i förlängningen riksdagen och staten som styr. Det är ju mer än övertydligt att S och MP har styrt direktiven till nedläggning, men varit så fula att de försökt få det till ett ”marknadsbeslut” av det egna bolaget.
Vad du än kommer med, förstår de flesta att det var fel att se kortsiktigt ( men ffa idealistiskt) på kärnkraften och inte på landets bästa i längden, vi kommer inte längre än så, eller hur?
#49 Kent
Det handlar väl snarare om nätet klarar av att leverera tillräckligt med effekt.
Mängden el finns men finns nätkapacitet.
Enligt Energimyndigheten krävs 4-7 Twh om alla bilar skulle gå på el.
Är det här också en följd av marknadsmässsiga beslut?
https://www.agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/conventional_power_generation/03.12.2022/10.12.2022/today/
Vi behöver bara titta på föregångslandet Tyskland när vi planerar vår egen framtida energiförsörjning och det hade man kunnat göra redan 2015.
#50
Så du ser inget som helst samband mellan miljöpartiets politiska arbete mot kärnkraften och det faktum att 6 väl fungerande reaktorer stängdes.
Benrt O #54
Det kanske är Rockströms och Potsdams Institutets tipping point i inverterad form?
#49
”Min beräkning är rätt enkel och baserar sig på ett antagande om verkningsgrad för förbränningsmotorer kontra elmotorer, samt statistik på försäljning av fossila drivmedel.”
Jag anade just det. Men så enkelt är det inte. Därav min lilla hint om laddningsförluster.
Du måste lägga till förluster vid laddning, förluster vid urladdning, energi för batterikylning vid snabbladdning, energi för batteriuppvärmning vid laddning vintertid, energi till hjälpsystem (lampor, instrument, servon etc), energi för uppvärmning av kupén, transformeringsförlust i laddstolpen samt överföringsförlust till laddstolpen.
DÅ får du den korrekta siffran för elbehovet.
Många länder drabbas av extrema händelser som jordbävningar, vulkanutbrott och virvelstormar som tornados och tropiska orkaner. Sverige är lyckligt nog befriad från dylika extrema händelser.
Däremot har Sverige istället haft oturen att under en längre tid drabbas av inkompetenta och fanatiska politiker och aktivister. Dessa är väl kända och behöver därför inte namnges. Låt oss be och hoppas att vi en dag skall befrias från denna plåga.
Det finns en profil på twitter som kör samma taktik, ge luft åt åsikter och bryta debatter i trådarna. Kan vara samma person och utan mothugg tröttnar de snart.
Startar också med Kent i namnet.
#56
”Mängden el finns men finns nätkapacitet.”
Mängden el finns, ibland. Vi har effektbrist redan idag som bekant. Och, nej, nätkapacitet finns inte. Vintersportorten Kittelfjäll får t ex ingen laddstolpe, för ledningarna pallar inte.
Och tro inte att det är problemfritt att Svensson 16 Ampere-laddar på garageinfarten heller. Enligt en god vän som är (numera pensionerad) eltekniker är lågspänningsnätet genomgående dimensionerat efter antagandet att alla inte utnyttjar max strömstyrka samtidigt.
#62
Naturligtvis är Kent ett troll. Men ibland kan det ändå vara värt att bemöta lögner och förvrängningar med fakta.
Inte för att påverka trollet naturligtvis, men som en upplysning till övriga läsare.
Judith Curry om sin blog och om censur.
https://judithcurry.com/2022/12/09/jc-navigates-the-new-media/#more-29444
”No question that Musk is introducing chaos into twitter, but it badly needed shaking up. Musk’s strategy of break things, try new things, abandon them if they don’t work, and then repeat has made many advertising clients nervous.
A number of celebrities and scientists have left twitter; apparently the idea of Musk and free speech uncensored by left wingers does great “violence” to their souls. Many climate scientists have left, although ones with large # of twitter followers such as Mann and Hayhoe have stayed. The climate scientists leaving twitter have joined Mastodon, which is open source microblogging software, with individuals hosting topical microblogs. I took a look; crazy complicated and heavily siloed.”
tty #63
Jag såg att Jesusbatteriet var ute och rörde på sig i nån artikel igen. 10 mils körning på 2 minuter, om vi är snälla och bortser från alla förluster, kyla, snömodd och kökörning m.m. så landar vi på 600 kW laddeffekt.
Kent, replik på alla dina mumbojumbo-inlägg.
Jag upprepar:
Ingen av de som röstade för stängning hade någon tanke på vilka konsekvenser detta kunde medföra. Väldigt grov kalkyl:
En installerad effekt på sammanlagt 2200 MW försvann och därmed en elproduktion på 19 miljarder kWh/år motsvarande ett
inkomstbortfall (antag snitt 2 kr/kWh) till staten (= oss!) på ca 40 miljarder kr/ år. Under ytterligare 30 år? Och därutöver en
prispåverkan uppåt på ALL EL där kostnaden för oss elkunder blir det måndubbla! Varje år! I Sverige producerades 2021 166 TWh el.
En kronas påverkan på elpriset upp betyder då ca 170 miljarder kr per år för oss alla som elkunder. Varje år under lång tid.
Horribel effekt av en enda rösts övervikt i riksdagen?
Tycker du att det var ”marknaden” som stängde R1 och R2??
Svensk klimatpolitik i ett nötskal. Ledartröjan skaver.
Klimatfanatiska politiker utan kompetens är värda all förakt.
En grundskolelev med utblick mot Eneergiewende i Tyskland, vätgasstålsprojekten i Sverige, fanatisk vindkraftutbyggnad, subventionering av elbilar och annan grön omställingidioti (dvs långt för Putinpåverkan i februari 2022) kunde lätt räkna ut vartåt det barkade med elpriserna. De som gjorde det och kan läsa innatill och hyfsat behärskar att plussa och minska band därför för ett år sedan sina elpriser i långa, fasta avtal på nivåer långt 1 kr/kWh. Man borde kunna förutsätta att Vattenfalls ledning och styrelse är minst lika kompetena i räknesätten.
De kanske kan ”gångra” också? Så nog var besluten om nedläggning politiskt hårdstyrda. Och desto mer cyniska!!
#60 tty
Blir ingen dramatisk skillnad, några procent bara. Jag har inte räknat in möjligheter till regenerering av bromskraft heller.
Undrar hur många som av solidaritet skippar fotbolls-VM och SHL-hockey dom närmaste 4-5 timmarna, själv väljer jag Timrå-Leksand som huvudmatch och tar Marocko-Portugal på sidan.
#Kent
Att man upprepar sig i det oändliga innebär inte med automatik att man har rätt.
I övrigt ser jag inget skäl att bemöta någon som inte lyssnar och tar till sig …
Intressant om Golfströmmen; ”En vattendroppes förflyttning runt alla värdshaven tillbaka till samma punkt tar ungefär 1000 år” (?)
https://forskningsblad.geo.su.se/havsstrommar
Lennart Bengtsson #61
Du är en vis man liksom flera andra här som jag ser upp till 🙂
Förövrigt anser jag att Människan sedan begynnelsen är programmerad för att leva med en viss nivå av stress för att kunna leta föda och inte själv bli uppäten.
Lever vi för bekvämt blir vi lata och upplever leda, vissa personer och makthavare kanaliserar därför sin energi och hittar omedvetet olika anledningar till att öka stressen på sig själv och andra.
Därför har vi hamnat i nuvarande avarter med krig, klimatkris och energikris som är mänskliga påhitt.
Detta följer ett cykliskt förlopp liksom allt annat och det tar sin lilla tid att återgå till ett normalt förlopp.
Det gäller att ta till vara på de erfarenheter som görs och tillämpa dessa efter bästa förmåga. Problemet är att alla människor inte är i fas och kan besluta om ”rätt” åtgärder samtidigt.
Så vi lär väl få leva med de dagliga bekymren även i framtiden, det går inta att försäkras mot ett helt bekymmersfritt samhälle.
Slutligen i stället för att peka finger åt varandra kan vi ge förslag på vad som kan göras och bemöta sakargument istället. Förhoppningsvis har våra makthavare nyktrat till så pass att de kan samarbeta konstruktivt, men osvuret är bäst eftersom för de lever i en egen värld långt ifrån välanpassade knegare.
# Kent
Du är en faktaförnekare och sprider felaktigheter av olika sort tex lönsamheten för Ringhals. Ringhals gick med vinst mellan åren 2011-2014 och även 2015 trots ökade kostnader för effektskatt och KAF och låga elpriser.
Redovisat resultat 2015 på – 10 miljarder var pga avvecklingsbeslutet som gav en nedskrivning på drygt 10 miljarder.
Trots det så lämnades utdelning på 1,7 miljarder kr.
Ni är så pinsamma i er förvrängning av fakta. Nedläggning av kärnkraft, framförallt R1 och R2, är fakta och inget man behöver debattera. Det var politiska beslut som är bevisat så många ggr.
Sluta skäm ut er!
tty #64 m.fl.
I mitt jobb på Scania ingick att ha koll på hur olika bilar används. Driftdata lagras kontinuerligt och skickas till Södertälje varje gång bilen besöker en Scaniaverkstad.
Det är då man ser svårigheterna och hur fel det blir att räkna på medelvärden. Visst går det att köra på el, men det innebär också att lagstiftning om kör- och vilotider och totalvikt kan behöva justeras.
Ett enkelt fall är dock lätt att hitta:
40 tons ekipage på slät väg behöver 75 kW.
De väger sällan över 30 ton lastade med 34 EU-pallar, så det finns möjlighet till 10 ton batterier på treaxlad bil.
Körtid 4,5 timmar och 45 minuter rast gör att laddningen kräver minst 450 kW till batterierna. Och man är sällan ensam vid macken.
I utförsbackar finns energi i överskott.
för att hålla 80 km/h med 40 ton vikt i 10% nedförslut behövs 870 kW.
Dagens bilar har retarder som bromsar max ca 700 kW och 400 kW kontinuerligt, där kylsystemet sätter gränsen.
Svårt fall:
Timmerbil som går på mjuka vägar med och utan last. Samma arbetstidsregler gäller.
Elektrisk drift kommer säkert, men det dröjer innan det används i alla tillämpningar.
Det finns en stor likhet mellan Kent och Bagdad-Bob. Verkligheten har ingen betydelse och jag har sett sanningen.
Någon som vet hur mycket torv som nybildas i Sverige? Jag sökte men hittade inget mer än att EU och Naturvårdsverket inte anser torv som förnybar energikälla. Men om man vet hur mycket som nybildas borde man kunna ta ut den volymen.
Enligt eu:s vattendirektiv så måste väl Edvin återställa denna grava påverkan på världens klimat??….
https://www.svtplay.se/klipp/KB3qwV3/framsteg-se-11-arige-edvin-som-aterstaller-ekosystem
Kent,
de som agerade på informationen i länken från 211012 nedan sitter tryggt i bundna elavtal under lång tid på nivåer under 1 kr/kWh.
Gör du det?
https://klimatupplysningen.se/tre-saker-som-gor-energipolitiken-obegriplig/
Att i förtid lägga ner kärnkraft är som att kasta ut din fullt fungerande värmepump. Trots att payoff redan passerats.
Då går ju anläggningen med vinst varje dag den är i drift.
Att i detta läge dra ur sladden är rent idiotiskt.
#68
”Blir ingen dramatisk skillnad, några procent bara.”
Bagdad-Kent ljuger friskt vidare.
Bara överföringsförlusten fram till laddstolpen är 5-10 %. Och laddningsförlusten p g a batteriets inre motstånd är större än så. Här är några siffror från ADAC tester. De gjordes vid optimal temperatur (23 grader) och måttlig laddningseffekt (22 kW)
BMW iX: 17 % (125,2/105 kWh)
Jaguar i-Pace: 11 % (100,8/90 kWh)
Renault Twingo 19 % (27,2/22 kWh)
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/elektromobilitaet/stromverbrauch-elektroautos-adac-test/
Förlusterna ökar dessutom dramatiskt vid snabbare laddning eftersom förlusten är proportionell mot kvadraten på laddströmmen. Observera att ovanstående avsåg laddtider på 1-5 timmar, alltså inte precis snabbladdning.
Och kom ihåg att det inre motståndet vid urladdning är lika stort som vid laddning.
”Jag har inte räknat in möjligheter till regenerering av bromskraft heller.”
Och jag har inte tagit med laddstolpens ”tomgångsförbrukning”, den är nämligen också liten.
#76
Man brukar som en tumregel säga att torvlager växer med ca 1 mm/år. Det varierar dock enormt.
#74
”Svårt fall:
Timmerbil som går på mjuka vägar med och utan last. Samma arbetstidsregler gäller.”
Och som dessutom måste ha marginal att köra kranen för lastning.
Det kommer att behövas mycket nya kraftledningar för att försörja laddstationer om några MW vardera utmed alla landsvägar.
#71
””En vattendroppes förflyttning runt alla värdshaven tillbaka till samma punkt tar ungefär 1000 år” (?)”
Du gör rätt i att sätta frågetecken. Siffran gäller omloppstiden i den termohalina cirkulationen, alltså tiden från dess en vattendroppe sjunker i Nordatlanten eller vid Antarktis tills den kommer tillbaka till ytan i något uppvällningsområde, dock knappast någonsin på samma punkt.
#78 Mats K
Ja, verkligen, jag hade knappast långtidsbundit i sista stund (okt -21), om jag inte varit intresserad av utvecklingen och följt bl.a. Klimatupplysningen! Ett stort tack till er som engagerar er och diskuterar kring klimathotsfrågan och dess följdverkningar.
Hur kan ni sitta och svara ett nättroll hela dagen i flera dagar och förstöra sidan. Förstår ni inte att detta är syftet? Behandla som luft!
#37 Kent
Fakta i målet är att Vattenfall hösten 2014 planerade för R5 och R6 som skulle ersätta R1 och R2 tio år senare enligt planen.
Efter valet kom två nya personer snabbt in i styrelsen. Den ena var antikärnkraftsfanatikern Tomas Kåberger. Regeringen angav att skälet för dessa nya styrelseledamöter var att de besatt solid kunskap om ”förnyelsebart” vilket behövde tillföras styrelsen.
Den förnyade styrelsen stoppade omedelbart planerna på R5 och R6. Samt utarbetade nya styrdokument för verksamheten. Och flaggade för den ökade effektskatten som infördes 2015
Då gick Vattenfalls vD ut i pressen med en artikel som skarpt varnade för följderna av dessa saker. Han blev då uppringd av Lise Nordin, Mp, från departementet som sa att i ett statligt företag följare man ägardirektiven. Passar det inte så dra. Han drog och ersattes av en följsam vD…..
Sen gjorde effektskatthöjningen sin verkan. Även O1 och O2 påverkades.
Har du inte fattat detta?
Spännande att när den S dominerade styrelsen och den av S utsedda ledningen i Vattenfall, bestämde sig för att göra århundradets sämsta förvärv i Europa, då var detta Maud Olofssons fel.
När ledningen och styrelsen i Vattenfall fattar ett ännu dummare beslut att lägga ner vår energiförsörjning då har S/MP regeringen inget som helst ansvar. Det visar på att Sverige har en medial situation som har lite för mycket likheter med Ryssland.
Svar 85 Alvar,
Då får du nog vakna till ur dvalan. Så här ser det ut på många håll i Sverige. Fake news dominerar stort i Sverige tyvärr.
Läs denna fullständigt sjukt vansinniga ledare. Visst det är en vänstertidning, men maken till absurda lögner är ändå så horribla att de inte borde få tryckas oemotsagda i ett civiliserat samhälle.
Men det är precis vad de gör. Så nog ska Sveriges gigantiska utbud av Kentor bemötas där man faktiskt får lov att göra det. För på de flesta ställen är det inte ens tillåtet att opponera sig.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/wAdOy5/elpriser-ebba-busch-det-blir-pa-elpriset-man-minns-dig
Hej Kent
Jag insåg för ett par år sedan att nedläggningarna av kärnkraftsreaktorer skulle leda till ökade elpriser och tecknade därför avtal om fast pris(eon). Jag betalar 56 öre per kvh inkl moms. Vad betalar du kent?
I Frankrike, liksom i Sverige, uppmanas folk att spara elektricitet. Ponera att vintern blir mild och att det sparas så mycket att elavbrott undviks. Vilka slutsatser kommer då våra politiker, gröna och andra, att dra? Jag satsar en stor slant på att de kommer att hävda att energipolitiken varit rätt och kan fortsätta som tidigare samt att folk har haft till vana att slösa, vilket nu bevisats av att det inte blev några nedsläckningar.
Här i Frankrike sänds allt oftare statliga radio-och TV-program på temat ”Att leva fattig, ett rikare liv”, där man glorifieran fattigdom och förklarar att nuvarande västerländsk levnadsstandard inte går att behålla om planeten ska överleva.
Macron höll ett uppmärksammat tal under sommaren där han talade om att vi nu upplever slutet på ”överflöd, självklarheter och bekymmerslöshet”. Gott så, sade han inte, men det var andemeningen.
Ett kort klipp från Macrons tal: https://www.youtube.com/watch?v=fOAc2RmeAHU&t
När R1 togs ur drift dec. 2020 var produktionskostnaden 27 öre/kWh.
I dessa kostnader var kostnader för uppdatering och gångtidsförlängning till 2035 medräknade.
Hur man då kan påstå, som ansvarig, att R1 lades ner pga dålig lönsamhet kommer att få besök av Lyxfällan.
#36 Kent
”Det är de borgerliga som står bakom avregleringen av elmarknaden som är roten till det du kritiserar här.”
Fel och lögner igen Kent, liksom allt du skriver.
Elmarknaden avreglerades från 1 januari 1996. Beslutet fattades under den SOCIALDEMOKRATISKA regeringen som tillträdde 7 oktober 1994, med Ingvar Carlsson som statsminister.
Regeringens proposition
1994/95:222
Ny ellagstiftning
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 24 maj 1995
Mona Sahlin
Jörgen Andersson
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/ny-ellagstiftning_GI03222/html
#92
Det var ett förslag som initierades av Bildt-regeringen och som kom intill beslut av Carlsson-regeringen, det är sant. Men marknadiseringen av elproduktionen är en alltigenom borgerlig idé.
https://riktpunkt.nu/2021/12/den-korta-historien-om-elmarknadens-avreglering/
#86
Det är sant att ett ägardirektiv förhindrade vattenfall att planera för NY kärnkraft 2014, men det betyder det inte att Vattenfall tvingades att stänga två reaktorer av politiska skäl.
#91 Göran
När beslutet om nedstängning togs låg elpriset bbetydligt lägre än 27 öre
#89 Tudor
Grattis till en bra analys. Jag menar att Vattenfall och Fortum har tjänat på att lägga ner kärnkraft, mycket för att de kan sälja sin kvarvarande elproduktion till ett högre pris. Men det är också den marknadsekonomiska verklighet som dessa bolag verkar inom. De har som första uppgift att tjäna pengar till sina ägare vilket de med råge har lyckats med.
I Tidöavtalet kan man läsa:
”En ny utredning om elmarknadens utformning tillsätts med uppdrag att ta fram förslag som syftar till att samtliga kraftslag ha likvärdiga spelregler samt en ordning där stödtjänster som krävs för ett välfungerande elsystem prissätts och där de kraftslag som bidrar med sådana stödtjänster också ersätts för detta, i första hand genom ersättning från de producenter som inte kan bistå med samma stödtjänster.”
Lönsamheten hos olika kraftslag blir alltså helt beroende på hur politiken styr markanden. Om vindkraften ska betala reservkraft, produktion av reaktiv effekt, svängmassa och landkablar blir det nog inte mycket vindkraft byggd.
#74 Gunnar
Långväga tunga transporter utförs med fördel på järnväg
#97 Lars-Erik
”Lönsamheten hos olika kraftslag blir alltså helt beroende på hur politiken styr markanden.”
Så är det absolut, och det är en politisk inriktning som styr hur marknaden utformas. Där bör bör fokus ligga för att t komma framåt med energidiskussionen
#88 Ulf
Vad är fel i denna text?
#80 tyy
Vi kan höj till 10% ökning av nuvarande elförbrukning nom Sverige och ändå land inom nuvarande produktion. Vet inte vad du vill säga med ditt raljerande?
#67 Mats
Må så vara, men vilka fakta kan du åberopa som hade kunnat ändra ett sunt beslut då 2015? Ditt prisexempel på 2 kr/kWh är rent nonsens, ingen då såg ett elpris på den nivån inom överskådlig framtid. De priserna har uppträtt först efter Rysslands invasion av Ukraina vilket var omöjligt att förutspå 2015.
Och 2020 var det för sent att diskutera en ev stängning av R1/R2, processen hade gått för långt.
#51 Fredrik
Att ha en effektskatt var en bred politisk konsensus vid den tiden. S/MP-regeringen höjde effektskatten från 6 till 7 öre /kWh. Det är inte anledningen till att vissa reaktorer ansågs olönsamma vid den tiden.
Det finns ett stort värde i stabilitet som hänger samman med en hel nations förmåga att hålla liv i industrin och bankväsendet. Det kan t.o.m ett barn förstå efter 5 minuters förklaring.
Detta gör att klimatberoende elproduktion aldrig någonsin kommer kunna mäta sig med den låga kw kostnad som kärnkraft står för.
Räknar man in den otroliga konsekvens det får för en nation när den stabila energiproduktionen sprängs i luften av fullständig aningslösa människor, ser man att kärnkraften var riktigt billig.
Samtliga prisökningar i samhället nu är en del av kw priset för väderberoende el. Det pris vi nu får betala när det inte blåser är vad vindkraften faktiskt kostar per kw + prisökningen på alla varor som använder el i sin förädling + ökade kostnader för arbetslöshet i samhället när industrier inte har råd att fortsätta p.g.a höga oberäkneliga elkostnader.
En annan insikt blir också att de som styr över våran energiproduktion borde anställas p.g.a sin förmåga att kunna göra verklighetsbaserade konsekvensanalyser som talar sanning.
Det borde också vara obligatoriskt att göra någon typ av IQ tester för att vaska ut de värsta misstagen från anställningarna i tidigt skede.
#104 pa:
IQ-testerna enligt ditt förslag borde även kompletteras med någon form av test där den sökandes förmåga att känna igen dåliga beslut och dåliga idéer bedöms.
Om det nu är möjligt.
Det är väl egentligen i grund och botten det som kännetecknar vänstermänniskor, de klarar inte detta.
I stället kastar de sig med entusiasm över alla dåliga förslag, och ju sämre desto bättre.
Resultatet av det beteendet lever vi i nu.
Kent, om det inte hade varit för kallt för det ute så hade jag föreslagit dig att gå ut och bygga en snögubbe istället för att fabulera här.
Svar Kent 100, precis allt, men jag förstår att du inte begriper det med tanke på dina övriga inlägg.
Men ta en sak t ex, vindkraft finns det gått om i elområde 4 och dess närhet. Det kan man se genom att elpriserna alltid är låga när det blåser. Så vad hade det hjälpt med ytterligare vindkraftverk? Inte ett dyft.
Dessutom, havsbaserad vindkraft styrs tillstånd nationellt inte av kommuner. På f d regeringens skrivbord samlade tillståndsprövningarna damm.
Det råder inget tvivel om att S MP regeringen satt i 8 år så självklart är denna kris deras fel. Inte ens den mest korkade person kan tro att felet är en regerings, som suttit några veckor. Så korkad kan ingen vara. Hela artikeln är totalt världsfrånvänd. En pinsam uppvisning i totalt sjukligt lögnaktiga fantasier. S MP ministrarna borde ställas inför riksrätt.
Svar 93, ok du hänvisar till ett gäng absoluta galenpannor, som befinner sig så långt ut på ytterkanten av galenskap. Det finns inget mentalt friskt angående detta parti. Du bekräftar din totala brist på seriositet. Det är som att hänvisa till en hemsida för nationalsocialisterna, ett annat efterblivet socialistiskt parti.
Det har varit upp förut men snötäcket i år för NH är stort, bland det högsta på 56 år.
Får vi en fortsatt kall vinter?
https://www.severe-weather.eu/global-weather/snow-extent-northern-hemisphere-highest-56-years-winter-cold-rrc/
Mkt lärorikt att få bevittna hur faktaresistenta resonerar. Det spelar liksom ingen roll för trådens ”Bagdad-Bob” att han är överbevisad utan han fortsätter envist hävda att jorden är platt. Det är på sätt och vis komiskt men samtidigt också märkligt hur man kan låta tro och personligt tyckande få sådant företräde att man skapar ett löjets skimmer över allt det man försöker representera. Inte mig emot egentligen men det kan knappast vara ett vägvinnande koncept.
Det finns flera bakomliggande motiv till klimatagendan och energikrisen. Ifråga om MPs extrema hållning går det inte att bortse från deras opportunism till makten per se. De lyckades etablera sig tack vare skapandet av rädslan för kärnkraft på 80-talet och nu tack vare koldioxiden.
Miljöpolitik med verklig innebörd borde fått större tyngd kan man tycka.
Här några sanningar om dagens energi-situation och ett för mig lite okänt inslag i hur den hemliga el-prisbildningen går till. Den styrs nämligen av algoritmer.
Glömde länken;
https://swebbtv.se/w/vWp7rM4JnVT2wU7jfkVri6
Svar Simon 110,
Det som stämmer till eftertanke är att en representant för ett extremparti, helt utan politisk vett och sans, faktiskt i klimatfrågan går att förväxla med valfri journalist, på DN. Det säger väldigt mycket om det totala mediala haveriet vad gäller klimatfrågan. Det säger också mycket om det som dagligdags kallas för forskning i media. Det råder ingen tvekan om att det istället handlar om extremism, som trängt mycket långt in i maktens boningar.
Ulf, #113,
det gäller i samma grad programmakarna på SvT och SR. De sätter dessutom dagordningen för den dagliga diskussionen i hög grad – då SvT och SR är gigantiskt stora med hög genomträngning.
Bägge bör slimmas/styckas upp å det snaraste, samt få sin skyddade verkstad-status uppriven, så att företagen får överleva på de medel som de drar in, ex. vis genom licenser, som förr.
Från dagens tidning
”Metervis med snö och orkanfara i Kalifornien. Ett extremt kraftigt oväder som dragit in över Sierra Nevada i Kalifornien har lett till omfattande strömavbrott och ofarbara vägar. Upp mot två meter snö väntas i bergstrakterna innan helgen är över.”
Hur mycket koldioxid behövs för att orsaka 2 m snö? 🙂
Mer från dagens tidning
”Kerry oroad över nya brittiska kolplanerna. Storbritanniens nya kolgruveplaner oroar USA. –Jag har bett om att få en bättre bild över vad utsläppseffekterna blir, säger klimatsändebudet John Kerry.”
Verkligheten visar att sol och vind inte kan ersätta kol och att kol, olja och gas behövs men det förstår inte Kerry.
Hur är det ens möjligt att kärnkraftstyrelser tillåter planerat underhåll mitt i vintern som innebär reduktion från 8/12 på 5784 MW 3835 MW idag? Såg de inte vintern komma?
# Kent Kent Kent Kent Kent Kent. Sista dygnet har du nog bra förtjänst för ditt trollande.
Höga elpriser hänger samman med höga gaspriser, detta eftersom gas används för elkraftsgenerering vid sidan av vindkraften.
Billigt när det blåser men förödande dyrt när det inte blåser.
Gaspriserna är i händerna på Ryska intressen i alla fall de låga priserna.
Hösten 2021 hade vi över två kronor i elpris, långt före krig och nordstreemhaveri. Då började det!
https://www.profinance.ru/chart/brent/?s=GasEU&p=R2FzRVUjMiMxIzcxMCMzNzAjNyMw
Stegrud och Widding om vindkraftsbråk, elprisstöd och Twitterkärlek
https://www.youtube.com/watch?v=HRoJ_yc25t8&ab_channel=JessicaStegrud
Det pågår en enorm förmögenhetsöverföring från elkunderna till staten som en följd av den den svenska prissättningen på el. Men finns det verkligen en politisk ambition att lösa problemen? undrar Bengt Ekenstierna.
https://www.svd.se/a/dwReGz/finns-det-en-dold-agenda-i-elpriskaoset-skriver-bengt-ekenstierna
Nu är temperaturen i västra Sibirien nere i nästan 60 minusgrader, bara några grader från decemberrekord.
Kall start på december.
https://www.ogimet.com/cgi-bin/gsynres?lang=en&ind=24691&ano=2022&mes=12&day=11&hora=8&min=0&ndays=30
Metervis med snö och orkanfara i Kalifornien
PUBLICERAD IDAG 08:48
Ett extremt kraftigt oväder som dragit in över Sierra Nevada i Kalifornien har lett till omfattande strömavbrott och ofarbara vägar. Upp mot två meter snö väntas i bergstrakterna innan helgen är över.
Ovädret, med extremt hård vind och stora nederbördsmängder i form av snö och i lägre terräng regn, berör cirka 400 kilometer av den 650 kilometer långa bergskedjan som sträcker sig i nordsydlig riktning öster om San Francisco.
Det väntas inte bedarra förrän tidigt på måndagsmorgonen lokal tid. Enligt prognoserna kan området kring Lake Tahoe få upp mot 1,2 meter snö medan det i mer otillgängliga delar kan komma upp mot 1,8 meter snö.
Den stora vägen Interstate 80 fick stängas av på en mer än tio mil lång sträcka mellan Colfax och gränsen mot Nevada eftersom sikten var obefintlig. Lavinvarning utfärdades för områden väster om Lake Tahoe.
30 000 fastigheter drabbade
Stormvindar knäckte träd i Sonomaområdet vid kusten på lördagen, medan meteorologerna varnade för orkanvindar över bergstrakterna på söndagen.
I Sacramento drabbades mer än 30 000 fastigheter av strömavbrott på lördagsmorgonen, men abonnenterna fick tillbaka elen senare på dagen.
Även från San Francisco-bukten rapporterades om strömavbrott och träd som blåst omkull och skadat både byggnader och bilar.
#117 Anders
Varken O3’s, R3’s eller R4’s stopp är ”planerade”. O3 och R3 fick oplanerade generatorproblem. R4 lyckades skada tryckhållaren vid uppstart efter sin årliga revision på eftersommaren, inte heller det planerat.
Felet är att det finns för lite marginaler och reserver efter nedläggningarna.
Jag vågar knappt tänka på vad som skulle hända om ett snabbstopp i Forsmark skulle komma nu, misstänker att man i kontrollrummen nu har bomullsvantarna på, försiktiga manövrar.
#98 Kent.
Det mesta som är lämpligt att frakta på järnväg, det går redan där. Malm från LKAB, stålämnen från SSAB, koppar från Rönnskär och viss mängd timmer från inlandet. Norr om Dalarna finns bara fyra järnvägar från inlandet och till kusten. Därför kommer det mesta från skogen att gå per bil till industrierna vid kusten. Troligen i all överskådlig framtid. Mycket ont om laddstolpar längs timrets väg till slutdestination.
Kent 95
Du har helt rätt när beslutet togs om R1 nedsläckning var det prismässigt inte det aktuella el priset som borde ha varit intressant utan hur såg framtiden ut. Det är just detta som våra vänsterpolitiker inte förstår. Ni tror att allt löser sig om man har en plan för framtiden som inte kommer att ändras.
Kent bli inte förvånad om du för ett erbjudande att delta i TV3:s program Lyxfällan. Dom älskar att hantera och rätta till när folk inte har lärt sig hur man hanterar en ekonomi.
#113 Ulf
Så sant! Jag instämmer å det fullaste. Jag måste också erkänna att jag är en smula besviken över att den nya regeringen tillsatte en klimatalarmist som minister för dessa så viktiga frågor om vårt fortsatta välbefinnande. Nu har det inte gått så lång tid så förhoppningen är att man snarast gör en rockad bland spelpjäserna.
#126 Göran
” Du har helt rätt när beslutet togs om R1 nedsläckning var det prismässigt inte det aktuella el priset som borde ha varit intressant utan hur såg framtiden ut. ”
Prognosen för elpriset på den tiden var att det skulle vara fortsatt lågt under all överskådlig framtid.
Lucka 12 är öppnad, innan veckan är slut kan vi vara över 6:- per kWh i SE3 och SE4.
https://sprayhattas.crabdance.com/elpriser.pdf
# 128 Kent. Du är troll under all överskådlig framtid.
Håkan Bergman #129
Just great, då blir det levande ljus i veckan.
Men se till att det är stearin, det är mycket bättre framförallt för klimatet.
Surfade runt och fann lite strunt:
https://sverigesradio.se/artikel/5941506
Baserad på en forskningsrapport som visades inte hålla granskningen förutses allt snabbare stigande havsnivåer.
Borde inte SR ta bort eller lämna en varningstext?
Det blev ett mail till Johan Bergendorf.
Ok, så Kent är alltså ett SKP-troll. Otroligt att SKP fortfarande existerar. Tycker så här om vänsterpartiet i artikeln som Kent refererar till i #93: ”Vänsterpartiet, som alltid troget kapitalismen …”. Bra att ha i bakhuvudet när Kent uttalar sig.
Från SKP:s partiprogram från 2021: ”Vårt parti
Sveriges Kommunistiska Parti är ett revolutionärt parti, vars ideologi är marxism-leninism.” Tjena!
#128 Kent
Din uppfattning om att man trodde elpriserna skulle förbli så låga för all framtid delades nog inte av Vattenfalls ledning. Varför skulle man planera för R5 och R6 annars?
Basindustrins samarbetsorganisation uttryckte stor skepsis till Vattenfalls nya inriktning omedelbart då den presenterades.
#135 Hans
R5/6 planerades eftersom R1/2 var nära sina stängningar. Den tekniska livslängden på R1/2 var till ca 2015 men med ett antal uppdateringar trodde man att de skulle kunna köras till 2025.
Efter Fukushima infördes nya säkerhetsregler och från 2021 var man tvungen att ha allt på plats för att få driva verken vidare. År 2014 hade elpriset varit lågt en längre tid och R1/2 kördes med förlust. Prognosen om ett fortsatt lågt elpris 2014 är inte min, det var den rådande bedömningen då som även Vattenfalls ledning delade. De nya säkerhetsreglerna för reaktorer innebar en kostsam uppgradering, och för R1/2 hade de ändå stängts 2025. Så sammantaget en hög kostnad för att köra reaktorerna bara 5 år till och med en prognos om låga elpriser gjorde att man tog beslut 2015 om att stänga reaktorerna innan säkerhetsreglerna trädde i kraft, dvs 2020.
#128 Kent
Vilken datormodell visade att elpriserna fortsatt skulle bli låga under all överskådlig framtid? Varför gjorde man ingen riskanalys? Hur korkad kan en rödgrön politiker bli?
Kent
Dina påståenden om Ringhals 1 status vid nedläggningen är tagna helt ur luften och avslöjar dig totalt.
Nedan finns fakta som skjuter sönder dina påståenden om R1 tillstånd när den togs urdrift
Dessa fakta kommer direkt från ”hästens mun” angående hur uppgraderad R1 var vid stängningen.
”Vid kärnkraftverket (R1) har ett antal projekt genomförts för att öka säkerheten och driften, till exempel har kilometervis med kabel bytts ut, nya turbinsträngar och generatorer har tillkommit. Ställverken som motsvarar kärnkraftverkets proppskåp har ersatts. Anläggningen har också genomgått den så kallade ”midlife-uppgraderingen” av underhållskomponenter och system som är utbytta till modernare sådana. Samtliga byten och åtgärder är gjorda för minst 60 års drift, det vill säga till minst 2036.
Efter katastrofen vid kärnkraftverket i Fukushima 2011 bestämdes att varje kärnkraftverk ska ha en Oberoende Härdkylning (OBH). Det nya säkerhetssystemet på Ringhals 1 skulle ha motsvarat en oberoende härdkylning. Det ligger ett dokument om detta hos Strålskyddsmyndigheten. Men det har aldrig granskats på grund av nedläggningsbeslutet. Så länge det inte är granskat och godkänt har Ringhals 1 ingen oberoende härdkylning”.
Alldeles oavsett orsakerna till nedläggningarna så har en regering ett ansvar för landets och folkets väl och ve, annars skulle vi inte ha vare sig stat eller regering. Regeringen Lövfén tog inte det ansvaret och samma gäller regeringen Reinfeldt.
#139 Håkan Bergman
👍×💯 🙂 Och De kunde inte se det komma, volatila priser pga intermittent vindkraft.
#139 Håkan
Jag håller med om att vi har ett energiproblem i Sverige. Jag ser att problemet har kommit till genom en ”perfekt storm” där den marknadsorienterade elproduktionen inte kan hålla planerbar men dyr produktion i reserv, Finlands kärnkraft kommer inte igång, Tyskland har bytt ut sin kärnkraft mot gas och Rysslands invasion har stängt av gasen. Marknadslösningen innebär också att elnätet är ihopkopplat med kontinenten och prissättningen sprids över gränserna.
Vad är lösningen? Kan vi klippa kabeln till kontinenten? Nej. Kan någon av elmarknadens aktörer bygga mer produktion? Ja men tillståndsprocesser är knepigt. Vindkraft stoppas av kommuner som inte vill förstöra sin havsutsikt. Kärnkraft är tillåtet men ingen vill investera eftersom lönsamhet inte kan fås i nuvarande system. Kan vi återstarta R1/2? Nej, Vattenfall säger bestämt nej till det.
Ska vi frångå den avreglerade marknaden? Ja kanske. Det skulle möjliggöra att styra mixen av planerbar och väderberoende produktion och skapa en prismodell som håller mixen under vingarna. Vi kommer inte att få riktigt låga elpriser men heller inte riktigt höga.
Bortsett från att jag inte skrev nåt om energiproblem så ser jag att vi har ett effektproblem. Jag skrev om politiker som inte såg och fortfarande inte ser det, jag hade kunnat skriva om media också. Idag fylls media av sensationsartiklar om svensk kärnkraft, men var finns proportionerna, i vindbältet från Belgien upp längs Nordsjökusten och ut mot UK i väster och Tyskland i öster så har runt 100 GW installerad vindkraft under dagen knappt presterat lite drygt 5 GW, var är krigslöpsedlarna?
#108 Ulf
Hm, jag erkänner att jag inte hade koll på sidan riktpunkt. Jag råkade bara få en träff där på en sökning på historien om avregleringen och länkade till den. Ett olycksfall i googlearbetet. Jag har hittat bättre referenser, tex denna:
https://www.ifn.se/media/uwpltxp3/särtryck2019-32.pdf
En olycka kommer sällan ensam.
Dunning–Kruger-effekten är en självbild (bias) som innebär att den som inte har kunskap också är oförmögen att förstå att han eller hon överskattar sin kunskap. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens att underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra.
Svar 143, du delar åsikt med ett beklämmande ytterlighetsparti hursomhelst. Du visar dessutom gång på gång att du inte vill ta till dig fakta, trots det uppenbara.
Vindkraft är inte ett problem eftersom el är billigt i södra Sverige när det blåser. Havsbaserad vindkraft är en nationell angelägenhet. Trots det upprepar du det uppenbart felaktiga påståendet att krisen har något med kommuners rätt att stoppa vindkraft att göra. Detta måste t o m du inse är ren propaganda.
Trots att den tidigare regeringen hade möjlighet att i riksdagen stoppa avvecklingen av Ringhalsarna så fortsätter du hävda att det inte är deras fel att vi har Europas sämsta elområde i södra Sverige.
Du förnekar ständigt fakta och därmed stämmer du alltför väl in på de som är medlemmar i det parti du delade länk ifrån. När du börjar erkänna fakta så kan du tas på allvar. Men inte förrän då.
Per Shapiro på Folkets Radio intervjuar Sven Börjesson om ”Det snedvridna klimatnarrativet”:
https://www.youtube.com/watch?v=UsS56AxDTus
Tillför inte direkt något nytt för oss som brukar hänga på Klimatupplysningen. Men ändå en intressant diskussion om media och dess rapportering och vinklingar när det gäller klimatet. Med två journalister som båda har ett förflutet inom public service.
#146 Ulf
Jag menar att det var en stor charad från högern att försöka stoppa stängningen av R1/2 2020. Vattenfall själva var väldigt tydliga med att det inte gick att ändra beslutet, då för mycket förberedelser för stängning redan var genomförda.
https://www.di.se/nyheter/vattenfall-darfor-kan-avvecklingen-av-ringhals-1-och-2-inte-stoppas/
Havsbaserad vindkraft är föremål för kommunalt veto
https://www.energi.se/artiklar/2022/april-2022/manga-stora-havsvindprojekt-vantar-pa-tillstand/
#146 Ulf
Det var f.ö. historiebeskrivningen jag refererade till, inte åsikterna, men jag har tagit till mig synpunkterna och förstår problematiken med den referensen.
Det bjuds på humor på bloggen idag. Det är hälsosamt att skratta. I boken ” Livet och hur man överlever det” av John Cleese och Robin Skynner ägnas ett helt kapitel om varför man ska skratta. Rekommenderar boken.
#148 Kent
Havsbaserad vindkraft som ligger mer än 22 km från kusten är inte föremål för kommunalt veto. Regeringen avslår eller godkänner. Försvaret kan också lämna starka synpunkter.
På text-tv nu ”Elpriset rusar uppåt i hela landet”. Det beror på ” Kyla i kombination med att en stor del av kärnkraften tillfälligt är tagen ur drift har pressat upp prisbilden”. Var är den omtalade globala uppvärmningen. Så kärnkraften har betydelse. Några verk togs ju ur drift, det har väl också betydelse. Towatt skålar nog ändå tillsammans med Bolund. Den omtalade vindkraften, vad hände med den. Dags att dom ansvariga för detta elkaos tar sitt ansvar. Det har varit amatörernas afton nog länge nu.
Här ute i verkligheten, långt från klimathotsreligionens fantasivärld, ser vi att utbyggnad av vindkraft leder till ökande elpriser. Det leder dessutom till ökad risk för planerade eller oplanerade strömavbrott. Europas energikris beror till stora delar på vanföreställningen om att vindkraft kan ersätta tillförlitliga energislag, som kärn- och kolkraft.
Daniel W. #152
Nämnde dom nåt om vindkraften nere i Europa? Tänkte väl det, inte mycket att orda om när vinden sölar på runt 6-7% av installerad effekt. Det bortfallet ersätter dom lätt med den nya grönkolen.
#154 Håkan
Grönkål 🙂
Passar ju bra så här i juletid.
Svar 148 Kent,
Då var du där igen och tvärljuger. Ingenstans finns det någon dokumentation som visar på att det på något sätt inte gick att fortsätta driften av Ringhals1 och 2. Det finns ingenting i artikeln du delade som tyder på något sätt på detta.
Vad värre är att Vattenfalls snack om underhåll och kostnader dessutom visar sig vara felaktiga vid en granskning. Detta visar att de troligen var utsatta för politiska påtryckningar. Något som absolut borde utredas. Ringhals 1 o 2 hade lätt kunnat drivas vidare efter omröstningen med små investeringar.
https://www.di.se/nyheter/dokument-visar-mycket-lagt-investeringsbehov-latt-att-driva-vidare-ringhals/
Nu tre år senare anser Vattenfall att det är försent att starta om 1 och 2. Men då var det ingen tvekan om att det fungerat.
Men regeringen borde tillsätta en sanningskommission som utreder vad som hände, precis som coronakommissionen. För så här får det inte vara i ett land att lögner sprids på det viset som inte bara du gör.
Din andra länk visar precis det jag säger. Tillståndsprövningarna har legat mycket länge på regeringens bord. Havsbaserad vindkraft möter inte kommunalt veto, eftersom den går att lägga utanför kommunens räckvidd, framgår också tydligt. Som vanligt när vindkraftsindustrin kommer till tals pratar man om kommunalt veto. Som vanligt klarar man inte av att ens peka ut ett enda havsbaserat projekt som stoppats av kommunalt veto, inte ett ens. Men som vanligt är det bekvämt att sprida detta förtal, för att skydda egna misslyckande och sätta fingret på att några kommuner inte velat förstöra stora naturvärden på land med vindkraft.
Och samtidigt vet vi alla att när det blåser är elförsörjningen i elområde 4 ett icke problem. När det blåser är det billigt i hela landet. Vindkraft är ingen lösning på problemet. Ingen alls. Även detta vet alla som kan något om problematiken. Ändå fortsätter det ljugas hejvilt. Sanningskommission tack!!!
Världens häftigaste storskaliga empiriska test av effekten av fossilt CO2 i atmosfären vore att ”NU” återstarta alla nyligen nedlagda KOL-kraftverk på kontinenten och mäta förändringen av CO2 i atmosfären. Självklart i Europa och inte på vulkanen Manua Loa!! Temperaturen är en annan given parameter, men den mäts ju redan så noga. På köpet får vi välkommen värme och sannolikt rejält sänkta elpriser. Vågar någon ”världsledare” genomföra detta perfekta experiment?