Öppen Tråd

 

Skogsväg 1

Lite regn och lite sol. Det är bra för växten i skog och på åkrar och ängar. Här är veckans öppna tråd för fri diskussion om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Inlägget ”Lyssna på Greta!” den 1 juli har en tråd om AFP:s dépêche om utkastet till IPCC:s nästa rapport. Tråden startar med min kommentar 11 och handlar om det är en nyhetsanka eller ej. https://klimatupplysningen.se/lyssna-pa-greta/#comment-401978

    Två mycket viktiga frågor som inte berörs i tråden kan ställas. Hur fick AFP tag på utkastet till rapporten och varför publicerades informationen?

    Först lite bakgrundsinformation om fransk inrikespolitik. I maj 2022 är det presidentval, strax efter följt av val till parlamentet. Macron kommer sannolikt att sitta kvar, under förutsättning att valet äger rum. Franska åklagare kommer att se till en motkandidat som tycks ha möjlighet att vinna sätts under en väl publicerad förundersökning, på samma sätt som 2007 och 2012, då Sarkozy och Fillon ansattes av rättsväsendet och förlorade.

    I slutet av 2020 gjorde Macron ett kryptiskt uttalande i en intervju om att han kanske inte ställde upp i valet 2022 eller att det kanske inte ens blev ett val på grund av yttre omständigheter. Journalisten ställde inga följdfrågor och MSM tog inte upp saken.

    Frankrike har sedan 2015 undantagstillstånd och sedan mars 2020 utegångsförbud. Det senare är variabelt i styrka och reglerna ändras från en dag till nästa. En av reglerna gäller hur långt från hemmet medborgarna tillåts förflytta sig. Under en längre tid i våras var det 10 km. All lagstiftning finns redan på plats för både undantagstillstånd och utegångsförbud.

    Det finns förslag om att i 68 stora franska städer ska fordon med lägre miljöklass än 6 förbjudas att framföras. Sådana bilar utgör 70 % av fordonsparken. Tänk på vad som hände med de Gula Västarna när bränslepriserna skulle höjas några procent.

    Som jag påpekat flera gånger här på KU, sänder fransk statlig TV och radio ingen information som inte har regeringens goda minne, i varje fall inte om det är en vänster eller center/vänsterregering. AFP är inte statligt, men staten tillsätter 3 av 18 styrelseledamoter (ekonomi, kultur och utrikesministrarna). Man hävda att AFP i praktiken är en statlig institution. Hur som helst, ministerstyre är här lagligt och utbrett. Philippe Verdiers bok Climat Investigation om 280 sidor handlar nästan enbart om hur olika ministrar beordrade väderpresentatörerna att lägga upp väderrapporter och väderinformation på så sätt att CAGW bekräftades.

    Nu till mina två inledande frågor. Det är otänkbart att AFP publicerat uppgifterna om utkastet till IPCC:s rapport utan godkännande av franska regeringen, läs president Macron. Det är därför också möjligt att läckan i själva verket var iscensatt av regeringen. Vad är då syftet? Därom kan man i nuläget enbart spekulera. Frankrike har lika orealistiska målsättningar som Sverige för att skära ner koldioxidutsläppen. Kanske var det en test för att se om man kunde få med sig folket i att drastiskt minska sin levnadsstandard, vilket blir följden om koldioxidjakten fortsätter som planerat. Kanske är avsikten att låta vaccinationspasset övergå i ett klimatnödläge inrikespass. Med ett inrikespass blir manifestationer och protester likt de Gula Västarnas omöjliga. Kanske inställs valen nästa år med hänvisning till IPCC:s beskrivning av den katastrof vi alla står inför. Jag upprepar, AFP hade inte publicerat rapporten utan regeringens godkännande.

    Om franska statens inflytande i AFP:

    https://www.liberation.fr/checknews/2017/11/13/quelle-emprise-a-l-etat-francais-sur-l-agence-france-presse-nominations-statuts-etc-ou-a-quel-point-_1652521/

  2. Rolf Mellberg

    Det mycket märkliga sommarvädret på Grönland fortsätter.
    F.ö. kan det vara bra att veta att när det var som hetast här sommaren 2018 snöade det rekordmycket på Grönland.
    http://polarportal.dk/fileadmin/polarportal/surface/SMB_curves_LA_DK_20210702.png

    Tanken går till Dalton minimum för ca 200 år sen. Solaktiviteten är troligen snarlik nu som då.

  3. Stig H Moberg

    När jag läste Sven Börjessons utmärkta bok En Klimathistoria fäste jag mig vid ett avsnitt om landsänkning. Sven berättar att flertalet storstäder ligger kustnära och har upplevt en kraftig landsänkning, i vissa fall upp till 3-4 meter under förra seklet. Värst är det i Asien i städer som Bangkok, Jakarta, Manilla och Tokyo, men fenomenet finns även i västvärlden, tex, i Houston och Miami Beach i USA. Orsaken är grundvattensänkning genom alltför stort vattenuttag. Påverkan är svår att stoppa på grund av befolkningsökningen. Jag tror han nämnde att Miami för 100 år sedan hade en befolkning på 200 000 och nu 6 miljoner med kraftigt ökat vattenbehov som följd. Man riskerar skador på byggnader och annan infrastruktur, men även saltvatteninträngning i grundvattentäkterna. Inträngning i låga, armerade betongkonstruktioner kan också förekomma. Det leder till expanderande rost som spräcker betongen.
    Den nu aktuella katastrofen i Miami Beach, som svenska massmedia tycks vara måttligt intresserade av trots hittills 18 döda och 145 saknade personer, kan vara orsakad av den längs Floridas kust pågående landsänkningen (BBC), men kan också orsakats av saltvatteninträngning i betong. Kanske det är en kombination av dessa och andra ännu ej kända orsaker. Vi får avvakta och se. Dessa förändringar i marken kan samtidigt ha skadat även ett stort antal andra byggnader. Myndigheterna sägs därför ha beordrat inspektion av 500 byggnader.
    Frågan är om landsänkningen runt om i världen kommer att förorsaka ett av mänsklighetens största miljöproblem framöver. Oerhörda kostnader väntar när det skall åtgärdas, om det överhuvudtaget är möjligt. Jämfört med detta förefaller det klimathot som klimatalarmisterna talar om, vara ett mindre problem.

  4. Ann Löfving-Henriksson

    # 1 Lars M. Stort Tack för den upplysande inledningen av den här tråden.
    Media här i landet verkar inte särskilt intresserat av vad som händer runt AFP (TTs motsvarighet?) med avvecklingen av ”det fria ordet” i Frankrike runt den tvålfagre mannen med de stora ambitionerna, som dessutom tycks sikta på att ta ”Muttis” plats i EU när hon lämnar in i höst. Angela Merkels avgörande betydelse för utvecklingen av klimatfrågan och dess geopolitiska konsekvenser, där väst är den stora förloraren, verkar media inte vilja ta i.
    Blir det ur askan i elden med Macron eller saknar han den farliga pondus som gett Merkel hennes smeknamn?

  5. mattias

    TV4: Dubbelt som många smittade med TBE i år jämfört med förra året. Orsak som nämns är det varma vädret. Differentialdiagnos: under pandemin har många fler sökt sig ut i naturen som påverkar hur många som blir smittade av TBE.

  6. Torbjörn

    #3 Stig
    Hur stor del av jorden har landsänkning?
    Att det är brist på grundvatten i stora delar av välden är ett problem, men tekniken finns för att rena havsvatten men få vill satsa pengar på det.
    I stället ska man frakta ett isberg från Antarktis till Saudiarabien (vet inte om detta dårprojekt blivit av eller inte)

  7. Joachim

    Ställde en sen fråga igår i UAH-tråden, men tar om den här.
    UAH räknar ut den linjära trenden sedan 1979. Men det går ju att få ut många linjära trender beroende på var man börjar och hur lång tid man tittar på.
    Hur många år behövs för att en linjär trend ska vara meningsfull? 10? 30? 100? 500? 1000? 10000?
    Eller har den linjära trenden blivit meningsfull just nu eftersom vi har släppt ut så mycket koldioxid i atmosfären dom sista 70-80 åren?

    Här är UAH:s graf sedan 1978.
    https://www.drroyspencer.com/2021/07/uah-global-temperature-update-for-june-2021-0-01-deg-c/

    Här kan man se värden för samtliga månader från UAH sedan starten.
    https://www.nsstc.uah.edu/data/msu/v6.0/tlt/uahncdc_lt_6.0.txt

  8. Lennart Svanberg

    Drar gärna paralleller till olika politikområden för att synliggöra för människor att vi ej ska tro på ’konsensus’. Om någon vill tro att Löfven & co kan förutspå vädret när de stod helt handfallna inför pandemin eller låter brottsligheten växa lavinartat så är det helt enkelt inte trovärdigt. Vi lever i ett tidevarv när du är ’duktig’ om du berättar för andra människor hur de ska leva sina liv, inte genom att själv göra något som förbättrar för andra.

  9. Ivar Andersson

    OT MSB ger rådet att ha kontanter om det blir elavbrott eller något annan större störning i samhället. Men det hjälper inte när en IT-attack sätts in.
    Coops kontantfria så kallade självbetjäningskassor har utsatts för en IT-attack och därför rekommenderas alla Coop-butiker vara stängda under dagen, skriver Expressen.

  10. Lars Thorén

    Var fjärde nyregistrerad bil i juni var en ren elbil enligt Bilsweden. Ruskiga subventioner med bonus och låg skatt gör intresset stort tydligen. Förr var drivmedelskostnaden underordnad kapitalkostnaden men med privatleasing som är subventionerad av staten med tusentals kronor per månad faller detta bort. Vad blir andrahandsvärdet på en elbil? Vågar någon köpa en 3 år gammal elbil där batteriet har börjat vekna? Var ska alla laddas? Köerna börjar redan fylla vissa laddstationer. Vem vill öka kostnaden i villan till 25A vilket förmodligen krävs om man vill ladda kalla vinterdagar.

  11. Ivar Andersson

    Jag har lånat texten av Johan Hakelius och bytt ut invandring mot vindkraft för att vara relevant i detta forum.

    Det här började med att samhällstoppen – etablerade partier, men även journalister och forskare – struntade i att undersökning efter undersökning, år efter år, visade att en majoritet av svenskarna uppfattade omfattande vindkraftsutbyggnad som ett problem. Istället gjordes ett antal överenskommelser som ökade vindkraftsutbyggnaden än mer. De som offentligt uttryckte tvivel kallades klimatförnekare.

  12. Lennart Svanberg

    #11 Ivar – skickligt och klockrent!

  13. Sigge

    Lars Thoren #10

    Jag skulle våga köpa en begagnad elbil. Jag har grannar som har en Nissan Leaf som gått över 20 000 mil. Den har ett 24 kWh batteri som nog förlorat en del kapacitet, men den är fortfarande användbar.

    Det som gör att jag inte kommer att köpa en elbil just nu är räckvidden. Om jag hade elbil så skulle jag vilja ha räckvidd på 35-40 mil och att man skulle snabbladda minst 7-8 km/min. För närvarande är det bara Tesla som kan det. Teslas egna snabbladdare är på 150 KW. De flesta andra är bara på 50 kW. Det finns enstaka på 100 kW.

    När det gäller elbilsladdning hemma så har du som regel hela natten på dig att ladda. Du behöver ju inte ladda bilen samtidigt som du lagar mat. Om du laddar bilen mellan kl 23:00-06:00 så är det inte så mycket annat du förbrukar i huset.

    Det du bör ha om du skaffar elbil är 3-fas laddbox med energivakt. På 7 timmar laddar du 19 kWh med 4 A. Det kommer du 10 mil på med en medelstor bil.

  14. Håkan Bergman

    #10-11
    Ni inser väl att det är vitmaktrörelsen som ligger bakom massinstallationerna av helvita fallsosymboler runt landet.

  15. #4 Ann Löfving-Henriksson#

    Den pondus Macron har kommer från ämbetet, personligen har han ingen alls. Han är en ful fisk som öppet visar stort förakt gentemot 2/3 av franska folket. Under ett valmöte nyligen fick han en rejäl örfil av en man i publiken. Tyvärr får vi nog stå ut med honom i ytterligare fem år.

  16. Torbjörn

    #10 Lars Thorén
    Om du är intresserad av en elbil så räknar man på vad den kostar och vad motsvarande bensin/dieselbil skulle kosta.

    Ett batteri blir billigare och billigare, dessutom utvecklas de så de tål snabbare laddning och får högre kapacitet.

    Det som blir det stora problemet är när alla bilar ska laddas, men förhoppningsvis har vi bytt regering och satsar åter på kärnkraft.

    Håller med om att man bör skaffa en trefasladdare om man har möjlighet till det, när jag pendlade 15 mil per dag räckte inte enfasladdaren till.

    Jag räknar på en besparing på 10kr/mil i driftskostnader samt att skatt och service är billigare

  17. Torbjörn

    #10 Lars
    Glömde det med uppsäkring till 25A, det kostar 1900kr/år, en summa som är mindre än vad skatten på en bensin/dieselbil kostar

  18. Mats Rosengren

    #16 Torbjörn
    En annan nackdel med el-bil är väl att man får dåligt samvete av att åka omkring på andras bekostnad! Andra beläggs med skatter och dessa influtna medel vidarebefodrar sedan staten till el-bil ägaren!

  19. Lars

    el-bil får väl typ bidrag som momsen .. så dom får väl egentligen inga bidrag?

  20. foliehatt

    Mats Rosengren, #18,
    men det lär vara övergående. Så fort som skattetappet rejält märks i budgeten så kommer skattefrihet och subventioner bytas ut på mot pålagor. Var så säker.

  21. Daniel

    Text-tv skriver idag ”Stor vindkraftssatsning räcker ej”. Förra landshövdingen i Norrbotten Björn Nilsson (fd ordförande i KVA) skrev att det behövs 10000 vindkraftverk i Norrbotten som ska vara världsledande i omställningen till fossilfritt. Sen flyttade han hem till Stockholm. Allt detta vansinne pga den besatta jakten på koldioxid.

  22. Torbjörn

    #18 Mats
    Har inget dåligt samvete då det inte är jag som bestämmer reglerna utan försöker utnyttja dem precis som alla andra

  23. Evert+Andersson

    #11 Ivar Andersson
    Men SOM-institutet säger ju att en majoritet av folket vill ha mer vindkraft. De är väl trovärdiga? (Obs! Ironin). Som man ropar i skogen får man svar brukar gälla för dem. Fast här ropar man inte i skogen för de allra flesta bor i tätort och har kanske aldrig funderat på annat än att vind måste väl vara klimatsmart.

  24. Karl Erik R

    #13 Sigge

    En vinternatt mellan 23:00 – 06:00 går mina 5 st 1-kW direktverkande radiatorer för fullt, och är det minus 15 så räcker inte det för att behålla värmen i huset. En energivakt kanske skulle få in lite laddning i ett batteri i bilen, men det känns betydligt tryggare med en dieselbil som får en timmes motorvärme innan start.

  25. Håkan Bergman

    En alldeles vanlig lördagskväll i början på juli så kostar elen nu runt 1,10 kronor per kWh i elområde 4. En sån kväll äts det kanske tårta bland C- och MP-anhängare, när man skrämt upp priset till såna nivåer i hela landet kanske man dricker nåt bubbel till tårtan också. Vi måste göra oss av med det där patrasket innan det är för sent.

  26. Ulf

    https://advances.sciencemag.org/content/6/19/eaaw1838

    Någon som hört talas om denna rapport som menar att lokala värmeökningar är något som ökat kraftigt sedan 1979?

  27. Sigge

    #24 Karl-Erik R

    5 kW effekt tar 7,2 A på 3 faser. Det minsta elabonnemanget för villa är numera på 3×16 A.

    En elbil som rullar 1500 mil om året förbrukar ungefär 3000 kWh/år. De flesta villaägare behöver inte säkra upp för det. Bara inte bilen måste laddas med hög effekt samtidigt som man lagar mat.

  28. foliehatt

    Ulf, #26,

    Saxat ur artikeln du länkade till …”Results suggest that, under the business-as-usual RCP8.5 emissions scenario, TW could regularly exceed 35°C in parts of South Asia and the Middle East by the third quarter of the 21st century (14–16).”….

    Så – ytterligare en i floden av skräpstudier baserade på RCP8.5. Dessutom med tillnamnet ”business as usual” för detta katastrofscenario (RCP8.5).

    Ingenting baserat på RCP8.5 är värt tiden att läsa.

  29. Anders

    #28 foliehatt. Skarpsynt! Peer-review-skräp alltså! Reagerade själv på bakre tidsgräns sattes till 1979. Många varma dagar hade passerat dessförinnan som (troligen) hade ändrat lutningen. Slutmeningens formulering av typen ”värre än tidigare beräknat” var som tagen ur Erika Bjärströms skräckrappportering i SVT.

  30. Jag fattar inte det här med elbil, hur löser man det när man skall åka långt? Har man en fossilare på uppfarten som backup? Visst, de flesta turer är korta, till och med mycket korta och för det mesta onödiga men till slut åker man på att färdas långt.

  31. Torbjörn

    #30 Johannes
    I vår familj har vi två bilar, en elbil och en dieselbil.
    Vi har kanske 5-6 resor per år då vi känner att det är smidigare att använda dieselbilen, men när vi byter bil nästa gång köper vi en elbil med längre räckvidd och kommer att klara även våra långresor

  32. Håkan Bergman

    Var har vi katastrofrubrikerna nu? Tysk vindkraft levererade kl. 10.00 idag 0,266 GW, mindre än en halv procent av den installerade effekten.
    https://www.agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/power_generation/01.07.2021/04.07.2021/

  33. Sigge

    #30 Johannes

    När man åker långt så blir man tvungen att stanna på snabbladdstationer. Än så länge är det bara Tesla som har ett utbyggt system där man kan snabbladda. Teslas snabbladdare är vanligen på 150 kW. Då laddar man 10-14 km per minut beroende på vilken modell man har.

    Snabbladdare för andra bilar är vanligen på 50 kW. Det finns ett fåtal som är på 100 kW.

  34. sibbe

    Sånt som Sigge och Torbjörn bör veta innan de styr sina elbilar söderrut:
    NO El, … Bara dumt…

    https://efahrer.chip.de/news/familie-faehrt-im-e-auto-nach-frankreich-ladechaos-macht-ihren-urlaub-zur-hoelle_102873

  35. Torbjörn

    #34 Sibbe
    Bor visserligen i Skåne, men gör inte så många resor söderut med bil oavsett drivmedel. Däremot görs resor på 65-90 mil 5-6 ggr per år norrut.

    Även om man har en elbil kan man faktiskt resa på annat sätt också.

    Jag uppmanar alla som är nyfikna på elbil att provköra hos en bilfirma för att bilda sin egen uppfattning, vi har alla olika förutsättningar och perspektiv

  36. Sigge

    #34 Sibbe

    Än så länge fungerar långresor med elbilar bra bara om man har en Tesla. För Tesla har byggt ut laddstationer efter stora vägar i hela Europa. Har man andra elbilar så ska man nog hålla sig till Sverige och Norge. Men laddningen tar längre tid för för att Teslas snabbladdstationer har högre effekt än andra snabbladdstationer.

  37. Ulf

    Svar 28,

    Tack. Själv reagerar jag över just året 1979. Varför så kort tid? Och sedan skrivs det att extremvärme är dubbelt så vanligt nu. Vad innebär det? Att det var dubbelt 2017 jämfört med 1979?
    Detta är i så fall en rejäl misshandel av statistik, eftersom det här troligen beror på slumpen. Eller kanske inte utan det var därför det började 1979.

  38. Björn

    Ulf [37]; Året 1979 hänger samman med satelliteran, för det är då UAH började med sina globala temperatursammanställningar som baseras på mätningar från satelliter. Även andra typer av mätningar har förekommit.

  39. Mats F

    Jag vill gärna ha en elbil eftersom jag gillar karaktären. Jag kan inte ladda på jobbet eftersom är kommunanställd och då får man fixa parkering på stan eller hyra en själv eftersom andra kommunalare kan bli avundsjuka om jobbet fixar en parkering. Jag kan inte ladda hemma eftersom jag har bilen i en garagelänga utan el.

    Jag behöver en elbil med en räckvidd på 10.000 mil eller så eftersom det är så många mil jag brukar köra innan jag byter bil.

  40. Håkan Bergman

    Nån fler än jag som undrar över dagens elpriser, över 1 krona i hela landet hela morgonen. Forsmark 1 är avställd för tester, men det är planerat sen april och vi kan ändå exportera 1,5 GW och Norge exporterar 5 GW. Varmt har vi och vattenmagasinen är normalfyllda för årstiden, då kan elen inte kosta 1 krona i Norrbotten. Daniel i Luleå får skjuta på dammsugningen idag. Att vindkraften inte levererar är ingen överraskning heller. Har nån elhandlare hittat ett sätt att manipulera marknaden, och nej vi importerar ingen fulel från kontinenten.