Öppen Tråd

Munnskydd-2

Vår vän BIM har varit i uppfinnartagen. Nu när munskydd är på tapeten så kan kanske sådana här kan vara bra att ha? Här är veckans öppna tråd med fri diskussion om väder, klimat och energi.

Trevlig nationaldag, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Rolf Mellberg

    På onsdag kommer man att försöka sätta punkt för brottsutredningen för Palmemordet. Detta kan anses som off topic på denna blogg, men kanske ändå inte helt, då det i likhet med klimatfrågan handlar om maktetablissemangets förmåga (eller brist därpå) att förkunna/bestämma vad som är sant och vad som är falskt.

    Tecken tyder på att Skandiamannen ska ”säljas in” och om inte nya och dramatiskt starka bevis kan läggas fram som stödjer detta, vill jag i så fall kalla detta en skandal av enorma proportioner.

    Jag ser det som helt uppenbart att det var ”Den Djupa Staten” som avrättade Palme, eller är kanske ”Den Djupa Nationen” en bättre benämning. Den som enligt mig bäst beskrivit detta är forskaren Ola Tunander i en essä kallad ”Den osynliga handen och den vita”. Sök och ladda ner som PDF. (Eller försök med denna långa länken)

    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.sodertaljekonsthall.se/wp-content/uploads/2019/02/Ola-Tunander-Den-osynliga-handen-och-den-vita.pdf&ved=2ahUKEwiFtuqyv-zpAhUlxMQBHSH4DK8QFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw2ECJzTgdD_5K1jvI7agJ8a

    Det viktiga är inte om gärningsmännen var poliser, Säpo-medarbetare, militärer eller någon annan. Lärdomen är snarare den att demokratin som styrelseskick har sina begränsningar, den statsminister som av inflytelserika och handlingskraftiga grupper uppfattas vara ett hot mot nationens säkerhet och integritet, lever mycket farligt. Palmes planerade resa till Moskva hade en sådan dignitet.

    Detta trauma har svärtat ner landets grandiosa självbild i över 34 år men ännu är det kanske för tidigt för att se sanningen i vitögat?

    Jag ser f.ö. det följande som en ganska trovärdig berättelse;

    https://www.swebbtv.se/blogg/435-lordagsintervju-78-palmevittne-om-hur-vapnet-gomdes-pa-vinden-i-spanga

  2. foliehatt

    Peter Alestig skrev i gårdagens SvD att orkanerna blir allt värre:
    https://www.svd.se/jo-orkanerna-blir-allt-varre–och-detta-ska-bara-vara-borjan
    Som intäkt för att detta är Sanningen tar Alestig bland annat den ökände Michael Mann et al. som spår att mellan 15-24 tropiska stormar kommer att bildas i år, vilket ska bli den värsta oväderssäsongen sedan 2005 – då Katrina ödelade New Orleans. Ett ganska flagrant försök till argumentering enligt Guilt-by-association-principen.

    Intressant dock, är att Alestig menar att Coronadämpningen av global dimming och den påföljande större solinstrålningen ligger bakom varför årets säsong ska bli så hemsk.

    Läs och lär – det är såhär man vänder ett potentiellt problem till ett positivt argument för sin sak. Alla är ju överens (till och med Greenpeace) att koldioxidutsläppen har minskat 2020. Hur förklarar man då att ett ”värsta orkansäsong någonsin” -scenario uppstår just då? Han skulle kunnat gå igång på att vi passerat tipping points på vägen – men inte. Istället faller skulden på ökad solistrålning, som han menar varierar omvänt proportionellt med mänsklig ekonomisk aktivitet. Snygg räddning. Lite av ”Heads – I win – Tails _ you loose”.

    En trio danskar (?) har nyligen publicerat en NY modell för att beräkna orkaners styrka – https://www.pnas.org/content/116/48/23942 – i vilken de kommer fram till att orkaners destruktivitet har ökat med 330% per århundrade. Men, enligt deras egna modell så följer inte den ökningen koldioxidhalterna, utan visar på cykliska förlopp med en ökande trend.

  3. De gröna tycker att pensionspengarna ska satsas på gröna aktier men det finns avskräckande exempel.
    Århundradets börsflopp firar 20 år
    Den 13 juni är årsdagen för när Telia börsnoterades och den svenska staten sålde ut 20 procent av innehavet i telekombolaget. Den som då betalade 85 kronor per aktie kan nu titta på kontot och se att värdet i nuläget är omkring 30 kronor.
    https://corren.se/nyheter/artikel/arhundradets-borsflopp-firar-20-ar/9lydxk9l

  4. Allt blir bara värre och värre, oordningen ökar, i varje fall i universum. Om den ökar i Luleå vet nog bara gud. Luleås temperatur för maj blev 7,6. Ortens medeltemperatur sen 1921 är 7,4 grader. 1921 var det 8,0. Varmaste maj var 2013 med 11,0. Kallaste var 1923, 1942, 1943 och 1955 med 4,0. Den här dagen för 71 år snöade det i Skellefteå, min fru föddes där då. Undrar om corona viruset bryr sig om vilket väder det är.

  5. elias

    #1
    Ang Palme mordet:
    det är Hovrättens i Sthlm fel till hela denna bedrövliga o kostsamma historia, som underkände Tingsrättens dom o förorsakade denna rättsskandal.

  6. elias

    Greta tvingades att fly då en reporter ställde tuffa frågor till henne i Canada.

    https://samnytt.se/klimat-greta-flydde-fran-intervju-med-kritiska-fragor/

  7. trevis

    Roger Pielke har allvarliga invändningar mot hurricane artikeln https://www.forbes.com/sites/rogerpielke/2019/11/15/no-hurricanes-are-not-bigger-stronger-and-more-dangerous/#3c77562c4d9e

  8. jensen

    Perspektiv : synnerligen intressant artikel i ” Sydsvenskan” nyligen, 5 juni : Människan visavi Klimatförändringar.
    Äntligen motivation till fortsatt prenumeration.

    Utdrag från artikeln: ” Utanför Sölvesborg har man hittat rester efter ett bostadsområde från jägarstenåldern med flinta, eldstäder, hyddor och 30 m2 stora timmerhus. Tidsdatering 8200 BP, dvs, från 8,2k-event.
    Sålunda drabbade av återuppvärmningen i 8,2k.-events snabba havsnivå-höjning.vilket medförde ett ler-lager 1 m, och efter hand 5 m sand. Utgrävningarna har tagit 15 år.
    Flintan kom från Öresundsregionen tack vare den marina kompetensen hos bebyggarna., men man har ännu inte hittat rester efter båtarna. Husgrunderna skall dokumenteras innan de grävs bort inför nybyggnads-skedet,, vilket var grundorsaken till grävandet på det aktuella området.

    Reflexion; Intressant att bo i södra Sverige med så många nära placerade lämningar från skiftande skeden, Jättegrytor, där man lekte som barn ( Göteborg), Äldre och yngre Stenåldern med sina fynd.( Kvarnby flintgruvor) Bronsålderns högar. Fynd, härstammande från Järnåldern.( En vikingabosättning utgrävdes 1920-talet ett par kvarter borta , med lämningar på Historiska museet i Lund. Kvarvarande grannhus från de stora skiftena. Par hundra meter till vinter-härläger-områdena under 1660-talet föt att skydda Malmö för åter-erövring av Danskarna.
    Men nu, sålunda beskrivning av tidiga immigranters förhållanden under 8,2 k-event.

    https://en.wikipedia.org/wiki/8.2_kiloyear_event

  9. Munin

    Ännu ett avslöjande om hur undermåligt underlaget för temperaturuppgifter är. Se denna länk.

    http://joannenova.com.au/2020/06/announcing-bomwatch-auditing-the-fake-warming-created-by-site-changes-near-the-great-barrier-reef/

    För Sverige saknas fortfarande uppgifter om hur det förhåller sig med de 35 mätstationerna i Sverigeserien. Det som framkommit hittills tyder starkt på att SMHI överdriver temperaturutvecklingen genom att inte tillräckligt beakta att mätstationer är kontaminerade med värmeöeffekter. Dags för en fullständig genomlysning och detaljgranskning av den s.k. homogeniseringen!

  10. tty

    Vi diskuterade ju för en tid sedan självkörande bilar. Nu har Tesla åter demonstrerat hur svårt sådana system har att handskas med det oväntade:

    https://youtu.be/HsuS0Lyr5gg

    Nej, det ska inte ligga vitmålade lastbilar på tvären på vägen. Och det ska inte stå en förare och vinka varning heller. Basta.

  11. tty

    Nu var Littorinatransgressinen inte till någon dominerande del beroende av ”the 8.2 KA event”, utan berodde på att den sista delen av Laurentidisen snabbt smälte bort vid denna tid. Snarare var det tvärtom så att ”the 8.2 KA event” berodde på den snabba avtappningen av en sötvattenssjö i Hudson Bay när Hudsonsundet öppnades av avsmältningen.

    https://www.researchgate.net/profile/John_Bush2/publication/258358685/figure/fig1/AS:339871316103169@1458043044055/Location-of-glacial-Lake-Agassiz-and-the-Laurentide-Ice-Sheet-at-time-of-flood-The-St.png

  12. jensen

    tty.
    Tack .
    Begreppet har för mig tidigare varit obekant, tills nu. Jag kan säkert tolkat i villo.
    https://portal.research.lu.se/portal/en/publications/the-littorina-transgression-in-southeastern-sweden-and-its-relation-to-midholocene-climate-variability(75d54b38-176a-4cff-be83-a14b39fe1426).html

  13. jensen

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Transgression

  14. Peter F

    The global warming,,hahaha,,,,https://www.vk.se/2020-06-06/fjallvagen-oppen-for-trafik-ett-enormt-intresse

  15. sibbe

    Tyskland inför ingen skrotningspremie för bilar. Tack vare socialdemokraterna. Deras våljare, bl. a. Fackföreningerna är inte glada. Men, det är en pyrrhosseger:
    Eftersom man sänker Momsen med 5 % så sjunker fossila nya bilar i priset, samtidigt som den gamla skrället som man byter in, blir värdefullare. Vilket leder till att bilparken ökar, istället för att minska.
    Bilfabrikerna, dessa skurkar, lovar minst 2500 € för alla som köper en nybil och har en gammal bil i byte , (före årsskiftet) …
    -Om alla coronapengar som EU och de enskilda staterna vill slösa bort verkligen används, är det om något år slut med klimatagendan. I brist på pengar.
    Och som nästa nobelfredspristagare kan man väl inte gå förbi Stefan Löfven, som ledde Sverige till alla tiders rekord globalt sett då de gäller Corona döda globalt sett.
    Gissar att han inte vill satsa statens pengar på gamla människor, nej, Sverige har en anna uppgift: rädda världen undan klimatkatastrofen…
    Synd om alla 70 plussare i Sverige.
    Skriver en välmående 70-plussare i Åbolands skärgård. Vi finnar har lyckats med coronapandemin. Få döda, få smittade… Livrädda för svenska besökare…

  16. Jonas

    WUWT har en intressant artikel om sambandet mellan moln och havens yttemperatur. Poängen är att ökad yttemperatur ökar molnmängden (låter logiskt tycker jag). Ökad molnmängd ger en minskad uppvärmning enligt artikeln. Artikeln bygger på en noggrann analys av stora mängder data.
    Kontentan är att man får en negativ feed-back loop. Om jordens temperatur ökar, så minskar netto-instrålningen, vilket leder till en minskad temperatur. Ett självstabiliserande system som håller jorden på en ganska konstant temperatur.

    IPCC´s modell har det omvända – en ökande temperatur leder till mindre molnighet. Analysen pekar på motsatsen. Om han har rätt så har nog IPCC ett problem med sin modell.

    Det verkar pågå en intensiv diskussion om artikeln just nu – många synpunkter.

  17. Sören G

    #16
    När havstemperaturen överstiger 28 C så ökar avdunstningen och moln bildas. Vid ekvatorn börjar ofta morgonen med klart väder och solen värmer havet. Frampå eftermiddagen har det bildast åskmoln och regn som kyler av havet igen.Det upprepas dag efter dag.

  18. Kjell Wållberg

    #17 (och alla)
    Varför ökar avdunstningen vid just 27-28C? Vilka mekanismer ligger bakom att ökningen blir kraftigare vid just denna nivå?

  19. #18
    Jag var ett kort tag på sjön i nitton-årsåldern. Nära ekvatorn var det alltid 28 C. Vi hade en bassäng på däck som kontinuerligt pumpade in havsvatten.

  20. Lasse

    Klimatfrågan och Palmemordet -finn en trolig orsak/gärningsman.
    Vi behöver en gudomlig och enkel världsbild.

    SVDs Peter Alestig tror att solar brightening kommer att ge oss fler stormar i år.
    Mer energi till haven när solen strålar klarare.
    Ett gott försök Peter!
    Tänk i samma bana lite längre bakåt!
    Då finner du att vi anklagat fel person för mordet-eller klimatet.
    https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.143989.1548428766!/image/allsack_1983-lastyear.jpg_gen/derivatives/Original_1256px/image/allsack_1983-lastyear.jpg

  21. Lasse

    #18 Kjell W
    Det finns en termostat som ger oss begränsade havstemperaturer är väl dokumenterat.
    Willis E har en teori om hur det sker:
    https://wattsupwiththat.com/2013/12/28/the-thermostatic-throttle/
    Han har ett omfattande material att visa upp bla detta om temperaturen.
    https://wattsupwiththat.com/2016/01/08/how-thunderstorms-beat-the-heat/

  22. Ann lh

    Nationaldagsfirandet på Skansen har ofta känts som en ihålig uppvisning av och med en massa ”pappfigurer” som lever på att visas upp på röda mattan.
    Igår satte vi på TVn för att kolla läget en stund. Vi blev kvar. Igår var det en helt annorlunda. Vi serverades inte det vanliga skramlet. Det blev fin en hyllning till nationen, vårt land. Men vad i hela friden hade Stefan Löven där att göra, han som åker fram och tillbaka till Makten i Bryssel och gör vad han kan kan för att lämna över oss till globalisterna i FN/EU.

  23. Stefan Gustavsson

    Vad det någon som lyssnade klart på dåren som bodde i husbil och ville införa ”barnfribidrag” i P4 söndag morgon 7 juni? Jag orkade inte höra på smörjan utan stängde av! Varför ska våra skattepengar gå till sådan extremistisk propaganda?

  24. Kjell Wållberg

    #19, #21
    Jo, jag vet att det förhåller sig på det viset. Min undran gäller främst varför naturen har valt att sätta gränsen just där. Så vitt jag begriper så händer inget dramatiskt med vattnets förmåga att avdunsta vid 28C utan något mer komplext lär behöva hända. Någon?

  25. Fredrik S

    Ann lh #22

    Han tror han är en statsman, numera även med Sverige-pin på kavajslaget.

  26. Ann lh

    # 25 Fredrik, frågan är bara vilken ”stat” han egentligen arbetar för.

  27. Fredrik S

    Ann #26

    Ja, det borde han klargöra. Den som bäst möjliggör maktinnehavet gissar jag på.

  28. Lars Lundqvist

    Sverige är nu enda landet inom EU som är osäkert att besöka ur smittsynpunkt. EU har legal rätt att hålla gränserna mot Sverige stängda eftersom smittan är okontrollerad och testning/smittspårning otillräcklig.

    Sveriges strategi bryter mot samtliga rekommendationer som tagits fram av EUs expertpanel och som publicerades 18/3.

    Besserwissern Tegnell lyssnar inte till någon annan än sig själv.

    Hur kan regeringen så nonchalant avvisa alla expertråd från EU och WHO?

    Svenska 70+ förblir isolerade på obestämd tid, medan det är fritt fram i våra grannländer sedan en månad. Årets Sverige besök har jag skjutit på framtiden.
    Garanterat säkrare här i Andalusien för en 70+ och dessutom skönare, när jag ändå inte bör träffa varken barn eller barnbarn.
    Sveriges sjukvård förbli lamslagen med uppskjuten planerad vård. I våra grannländer som inte märkt av någon överdödlighet under coronaperioden har sjukvården fungerat normalt i två månader.
    Coronakostnaden för Sverige lär enligt prognoser nu bli minst lika höga som för våra grannländer. 4700 har dock fått betala med sina förkortade liv, 10 gånger fler än i vårt broderland Norge.

    Sverige är det enda rödmålade landet på kartan från tyska smittskyddsmyndigheten.

    https://ledarsidorna.se/2020/06/utrikesdepartementet-orimligt-att-tolka-statistik-pa-detta-satt/

  29. Håkan Bergman

    En del av er kommer väl att se hela Agenda i kväll, här kommer en mer balanserad bild av amerikansk rasism.

    https://www.youtube.com/watch?v=KLqS6Wp0HzQ&feature=youtu.be&t=605

  30. Ingemar Nordin

    Lars L #28
    ”Besserwissern Tegnell lyssnar inte till någon annan än sig själv.”

    Jag tror tyvärr att du är lika missledd som de flesta som vägrar se var problemen finns, nämligen i vården och i äldrevården inklusive hemtjänsten. I område efter område vittnas det om hur usel förberedelserna var, om bristen på skyddsutrustning och i vissa områden så finns det fortfarande inte skyddsutrustning. Ofattbart.

    Det är också ofattbart att staten lägger 6,5 miljarder på en tveksam allmän testning och smittspårning istället för på sjuk- och äldrevården som fortfarande har stora problem. Antagligen ser politikerna detta populistiska drag som ett sätt att slippa ansvar.

  31. Håkan Bergman

    EU får gärna sparka ut oss ur unionen. Jag kan inte heller se hur vi ska klara en allmän testning på nåt meningsfullt sätt, det lär packa ihop som allt annat, när det negativa provsvaret kommer kan mottagaren förmodligen redan vara död och kremerad. Och ett negativt svar betyder ju bara att jag var smittfri vid provtillfället och sen? Riktade tester i början hade så klart varit det bästa, men då fanns ju vare sig resurser eller vilja, nå man insåg väl att resurserna inte fanns så vilja hade inte gjort nån skillnad. Utöver testning av personal borde det duga med stickprov för att få en allmän bild av smittspridningen.

  32. Lars Lundqvist

    #30
    Massdöden inom äldreboende och hemvården beror på att smittan kom in till dessa sköra och ofta sängbundna vårdtagare. De var isolerade i sina rum eller hem. De behöver inga utegångsförbud.
    Deras kontakt med yttervärlden är först och främst genom vårdarna och i mindre utsträckning besökande anhöriga.
    Besökande anhöriga stoppades så småningom, men vårdarna var naturligtvis kvar.
    FHM vidhåller än idag att vårdarna själva genom sjukdomssymtom kan avgöra om de smittar och då ska stanna hemma. Det är en felaktig grund att bygga en strategi på, då man är som mest smittsam dagen innan och den första dagen man ofta får vaga symtom som är svåra att känna igen.
    Enda möjligheten att hålla smittan borta är att regelbundet testa vårdarna om de är virusbärande. Detta görs inte ens till 100% idag, trots en utbredd smitta i samhället. En stor förbättring har gjorts och det avspeglas i avtagande antal döda. Dödligheten har minskat men inte utbredningen av smittan.
    Satsa på upprepa testning inom äldreboende och hemvården så hålls smittan borta från de gamla med högst dödlighet.
    FHM är ansvariga för massdöden inom äldreboendet och hemvården genom en strategi i strid med WHOs och EUs rekommendationer.
    Skyddsutrustning och utbildning är av sekundär betydelse som extra skyddsåtgärder.

  33. Ingemar Nordin

    Lars l # 32,

    Jag håller helt med om att vården bör testa sin personal. Men jag gissar att testning bland allmänheten kommer att bli en flopp.

    ”FHM är ansvariga för massdöden inom äldreboendet och hemvården genom en strategi i strid med WHOs och EUs rekommendationer.”

    Jag tror att det är sjuvårdspolitikerna på olika nivåer som styr över vård- och hemvård. FHM har hela tiden varnat för att de äldre måste skyddas, men politikerna har antingen inte lyssnat eller också har de helt enkelt inte haft de resurser som erfordras för att följa FHMs råd. Den politiska strategin för att frånhända sig sitt ansvar verkar vara att, liksom du, skylla på Tegnell.

  34. Ulf

    Svar 28

    Jag hoppas folk inte är så korkade att de inte själva tar reda på vad som gäller. Den närmaste tiden reser jag inte utomlands definitivt inte till Spanien som är värst drabbat och dessutom inte verkar ha koll på några siffror.
    Det återstår att utreda varför mellanSverige drabbats så hårt av den här pandemin. Emedan de södra regionerna i Sverige är minst drabbade i världen.
    Dessa regioner borde vara av stort intresse i världen, nu när en andra nedstängning är helt ekonomiskt utesluten, måste andra länder hantera ny smittspridning på annat sätt. Att göra som Spanien stänga ner och hoppas att resten av EU sedan kommer med bidrag är en högst osäker väg.
    Sverige och övriga världen har ett stort intresse av varför den öppna strategin fungerat i Skåne, Blekinge och Småland men inte i mellanSverige. En oberoende kommission borde tillsättas omedelbart. Att stänga ner länder igen och hoppas på bidrag är inget alternativ. För Norge är detta förstås inget problem det är bara att plocka några 100 miljarder ur oljefonden och fortsatt isolera sig. Att exportera olja med minimal riskspridning är väl också fungerande. Men alla har det inte lika väl förspänt. Man får gratulera Spanien till att all smitta försvann precis till turistsäsongen men vid närmare eftertanke så tror jag inte jag åker dit.
    Men min starkaste kritik mot FHM har varit ifrån dag 1 att åtgärderna implementerats så förbannat långsamt. Detta struntade de södra regionerna i och införde dem mycket snabbare.
    Min andra kritik är att nu när strategin varit mycket lyckad i delar av landet och mindre lyckad i andra, ja då killgissar FHM. Istället för att ta reda på varför skillnaderna är så stora, gissar Tegnell på att det kom in mer smitta i mellanSverige än i södra Sverige. Av någon outgrundlig anledningen skulle lilla Arlanda ta emot många fler smittade än världshuben Kastrup. Sportlovsmyten existerar fortfarande den nämns dock inte av FHM som bara blurrar i frågan. Det är självklart att smittan tog sig in både i Danmark och Sverige långt innan sportloven. Så en oberoende gärna internationell kommission varför Sveriges strategi både lyckats extremt väl och även mindre väl borde vara en självklarhet. Om förklaringen är att FHM var för långsamma så kan det förklara killgissningar och mumlande därför behövs en oberoende kommission.

  35. Lars Lundqvist

    #33
    Du tror att testningen av allmänheten blir en flopp.
    Hur ska då Sverige slå ned smittan och komma i fas med resten av EU?
    Hur ska Rödlistningen av Sverige tas bort?
    Effektivast vore ett 4 veckors utegångsförbud under semestern då skolorna ändå är stängda. Men istället ökar man på smittspridningen genom att ta bort rekommendationen att begränsa resandet till 1-2 timmar.

    Har någon sett någon uppgift på hur många idag uppskattas vara virusbärare?
    Jag tror att vi ännu inte nått puckeln som Tegnell pratar om.
    Dödskurvan över dagliga döda däremot har nått puckeln eftersom man fått ordning på äldreboende och hemsjukvården genom att testa vårdarna regelbundet. Då sjunker hastigheten av dödligheten, men inte smittan. Förr eller senare hittar smittan till någon 70+ eller annan person i riskgruppen. Även folk utanför riskgruppen dör, men framförallt kräver de lång och kostsam sjukhusvård.

    Det är 2.5 millioner i riskgruppen, personer som ska självisolera sig tills vaccin finns tillgängligt, för ingen tror väl längre på flockimmunitet? Hållbart?

    Sverige måste slå ned smittan som våra grannländer gjort med en effektiv lockdown följd med aggressiv smittspårning och isoleringen av virusbärare istället för att isolera de virusfria 2.5 millionerna i riskgruppen för resten av deras liv.
    Om svenska masstestningen fortsätter floppa kommer smittan att långsamt kräva nya offer. Dödskurvan hamnar på en ny platå och sjukvården förblir lamslagen på obestämd tid. Hållbart?

  36. Fredrik S

    Lars L. Ingemar, Ulf mfl

    Vilka riskgrupperna var har man ju vetat sedan början och Islutet av februari läste jag en artikel om att viruset kommit in i äldrevården i norra Italien och hur hårt det slog till där. Vill tom minnas att en sjuksköterska där blev åtalad för slarv. Detta dock inte i svensk MSM men våra idolliknande myndighetspersoner kände givetvis till detta.

    När sedan Stockholm först en månad senare införde tex besöksförbud inom äldrevården så kan man nog säga att Tegnell&Co gjort ett uselt jobb.

    AT själv satte sig ju på flyg ner till Afrika för biståndsprojekt när det började hetta till hemma. Sedan blev han expert i det mesta och utnämnd till nationalidol i media och hos alla andra mellanmjölkare i detta konstiga land.

  37. Lars Lundqvist

    #35
    Vad baserar du ditt påstående att Spanien inte har koll på några siffror på?

    Spanien gör som Tegnell samlar eftersläpningen i rapportering och rapportera den en gång per vecka. Nu är antalet döda per vecka i Spanien få. Senaste veckan var det 52 avlidna. Spanien har 46 millioner invånare.
    Sverige hade senaste veckan 250 avlidna, dvs c. 25 gånger fler per invånare.

    Regionen Andalusien i söder, som är jämförbar med Sverige i antal invånare hade under senaste veckan 9 avlidna.
    34 personer las in för sjukhusvård under veckan. Jag vet inte hur många det var i Sverige. Vet du?

    Under massdöden i Madrid och Barcelona i april dog folk som flugor och många blev aldrig virustestade och klassas därför enligt WHOs regler inte som Covid19 döda. Samma rapportering tillämpas i Sverige. Överdödligheten i Spanien under Coronaperioden är 44,000, medan rapporterade Covid19 döda är 27,000.

    Respekten för Coronan är extrem stor även i en region som Andalusien som är mycket mindre drabbad än Sverige. Ingen vill tvingas in i ett nytt 50 dagars utegångsförbud. Den pågående 10 dagar långa landssorgen bidrar till att hålla respekten kvar. Efterlevnaden av reglerna nu under avtrappningen av lockdown är imponerande. Slappheten i Sverige är häpnadsväckande.
    Om två veckor är vi i Spanien tillbaka i det nya normala och gränserna mot grannländerna Portugal och Frankrike öppnas upp. Båda länderna har lika bra kontroll av smittan efter 2 månaders lockdown.
    Spanien är mycket beroende av besöksnäringen och har inte råd att misslyckas bygga upp ett nytt förtroende att här är rent och säkert, så att turisterna och säsongsboende vågar återvända.

    Du har inte reflekterat att en regions eller stads befolkningstäthet påverkar smittspridningen. Värst drabbade länderna inom EU är Nederländerna, deras överdödlighet är samma som ledande Belgiens. Deras befolkningstäthet är högst inom EU och 15-20 gånger högre än Sveriges.
    New York är värst drabbade staden och har en extrem befolkningstäthet, 38,000 per km2, Stockholm har 5,000 och Sverige 25.
    Kanske det kan förklara varför t.ex. Gotland och Blekinge hittills är lite drabbade.
    Norge och Sverige har liknande befolkningstäthet och det är väl enklast att jämföra utfallet mellan dessa länder eller hur?

    Lycka till med semestern i rödlistade och missförstådda Sverige. Det enda landet som valde att bryta mot både WHOs och EUs expertpanels rekommendationer och istället följde besserwissern Tegnells hemsnickrade strategi.
    Sverige är illa ute.

  38. Ulf

    Svar 36

    Är benägen att hålla med dig Fredrik hur jag än analyserar så kan jag bara hitta en röd tråd oavsett strategi. Tidiga åtgärder har gett bra resultat hittills.
    Notera att flera arbetsgivare bl a bankerna införde karantän för medarbetare som reste till Italien redan i slutet på februari. 14 dagars karantän. Samtidigt hade vi bekanta som är läkare som kom ifrån samma resmål veckor senare och gick rakt in i vården dagen efter resan. Jag kan inte anklaga regionerna i mellanSverige för att de följde FHM, det är orimligt. Att de södra regionerna struntade i FHM var ju bra, men inget man kan förvänta sig. Rekommendationen om 70 plus tog ju också evigheter att implementera för FHM. Som någon kritiker sa, strategin är det inget fel på men lite mer jävlar anamma hade behövts. Ja verkligen.
    Men som sagt vi kan spekulera men en oberoende kanske internationell kommission borde undersöka detta. Nu öppnar många upp en del med hög svansföring en del med lägre. Oavsett vad man tycker om Sveriges strategi så är den annorlunda och det måste rimligen vara mycket viktigt att veta varför den gett så olika resultat.
    Tillät t ex södra regionerna läkare att få rakt in i vården utan karantän långt in i mars?
    FHM är part i målet och ska förstås inte utvärdera sig själva.

  39. #30 Ingemar Nordin
    I Svenska Dagbladet den 7 februari (nätversionen är daterad dagen innan) ger generaldirektören för Folkhälsomyndigheten uttryck för många grundläggande påståenden som två månader senare skulle komma att visa sig vara direkta, för att inte säga fatala, felbedömningar. Man kan diskutera hur nuläget i landet skulle ha varit om myndigheten från början inte hade tagit ställning för det som Johan Carlson framhåller, nämligen att:
    – Det är helt osannolikt med ett större sjukdomsutbrott I Sverige
    – Coronan kommer inte att spridas under nuvarande omständigheter
    – Smittsamheten är inte enormt stor
    – Det finns farligare infektioner som riskgrupper kan drabbas av
    – Sverige har en god beredskap med ett starkt smittskydd
    – Det är bättre att inte ta till drastiska metoder
    – Vi ska inte stänga våra gränser
    – Munskydd är onödigt
    https://detgodasamhallet.com/2020/04/12/gunnar-sandelin-ingen-fara-pa-taket-carlsson/

  40. Ulf

    Svar 37

    Det baserar jag på att jag har lägenhet själv i Spanien och spanska myndigheters totala oförmåga att ens hantera den enklaste lilla fråga med hygglig fart och precision. Jag har nolltillit till spanska myndigheter, det har för övrigt spanjorerna också. Självklart blir det svårare att hantera viruset ju högre befolkningstäthet, men detta är fortfarande ingen röd tråd. Titta på hur många som dött i Tokyo, singapore och sydkorea. Eller delar av Tyskland, Prag etc etc. Det finns ingen tydlighet i detta.
    Det finns hittills bara en röd tråd och det är tidiga åtgärder.
    Ska man nu utvärdera Sveriges strategi så kan man konstatera att en med svenska mått mätt tätbefolkad region som Skåne har bättre siffror änKöpenhamn och Själland. Även bättre än Hamburgregionen.
    Du fortsätter välja de siffror som passar dig bäst och det gör inte ”analysen” trovärdig.
    Såvida inte viruset försvagats ordentligt, vilket inte är otroligt, så kommer vissa länder säkert att drabbas av en andra våg. Högst upp på min lista är Spanien som skött detta otroligt klantigt hittills.
    Nu låter det iofs på Björn Olsen som hittills haft en försiktig inställning, som om en andra våg skulle gå att undvika om viruset likt många virus försvagas men det återstår att se.

  41. Lars Lundqvidt

    #40
    Jag är förvånad med vilken disciplin spanjorerna handhaft smittan efter att de yrvaket plötsligt fått uppleva massdöden i Madrid och Barcelona.
    Att extrapolera din erfarenhet av lokala ofta korrumperade politiker och byråkrater till hanteringen av Coronan blir totalt missvisande.
    Du bör se det på plats innan du dömer.
    Systematiken och uppföljningen under lockdown och nu nedtrappningen är imponerande.

  42. Ulf

    Svar 41

    Ja det är inte vad jag hört men det kanske beror på var i Spanien man är. Yrvakenhet kan jag acceptera i Italien som fick in viruset antagligen nästan samtidigt med Wuhan. Övriga länder borde klarat sig betydligt bättre, inklusive Spanien.
    Det gäller Sverige också, inget fel på strategin, men det får inte ta månader att genomföra den.

  43. Ingemar Nordin

    Fredrik S #36,

    ”När sedan Stockholm först en månad senare införde tex besöksförbud inom äldrevården så kan man nog säga att Tegnell&Co gjort ett uselt jobb.”

    Ja, du får väl tro vad du vill. Men Tegnell varnade tidigt för att att man måste skydda äldre och andra riskgrupper. I Skåne införde man besöksförbud tidig på äldrevården (början på mars tror jag). I Stockholmsområdet valde man tydligen att ignorera, eller så kunde man inte, följa rådet om att skydda riskgrupperna. Siffrorna på döda är därför också låga jämfört med Stockholm med omnejd. Detta trots närheten och arbetspendlingen till Köpenhamn.

    Så för mig är det uppenbart att ansvaret för de höga dödssiffrorna i äldrevården ligger på politikerna, inte att det fattades varningar. Man visste också i stort sett HUR smittan förs vidare (droppbaserad). Själv är jag som självgående 70+:are tacksam för att ha kunnat röra mig någorlunda fritt – med viss försiktighet förstås.

  44. Ingemar Nordin

    43 forts

    Tyvärr får hela landet nu lida för att politikerna i Stockholm med omnejd inte skötte sin äldrevård. I Skåne är vi vana att tänka själva, men iom att utlandet tar siffrorna från hela landet istället för regionalt så håller Danmark och Norge gränserna stängda. Beredskapen i Norge var mycket god redan från början och de har de gott av nu. Men vi får väl se om smittspridningen (förhoppningsvis inte dödstalen) skjuter i höjden nu när de är mer öppna än Sverige.

  45. Ulf

    Svar 44

    Men FHM uttryckte inget om restriktioner på äldreboende särskilt tidigt, vad jag minns. Jag saknar tydligheten men med entydligare regering kanske det fungerat. Det tog också oerhört lång tid med rekommendationen för 70 plus där många också dött.
    Nog borde både regeringen och FHM ta större ansvar.
    Nu ska det provtas och även detta är tydligen regionernas ansvar säger FHM. Men vad ska de göra med provtagningarna och smittspårningen? I Tyskland åker man i karantän 14 dgr. Vad händer i Sverige? Var är planen?
    Varken regeringen eller FHM vill ta på sig en ledande roll i bekämpningen.
    Om jag inte missförstått saken så är det tvärtom i Skåne där regionen tagit ett tydligt ledarskap. Där kommunerna varit mycket nöjda med det, trots olika politiska ledarskap.
    Jag saknar helt centralt ledarskap. Sen om det är regeringens eller FHMs fel, ja det kanske är regeringens.
    Men jag anser inte att det är ledarskap att dela ut diverse moralkakor och lite godis till småbarnen typ slopade reserestriktioner inom landet. Egentligen utan motivering dessutom. Så upplever jag regeringen.

  46. Lars Lundqvist

    # 43 och #45,

    Du glömmer att smittan kom in i äldrevården via ovetande virusbärande personal.
    Den risken ökar då smittspridningen är högre som var fallet i Stockholm. Stockholm bombades av virus med återvändande skidåkare och spridning vid Melodifestivalen med 29,000 åskådare.
    Tegnell varnade, men gav inga anvisningar att vårdpersonalen regelbundet måste virustestat. Han tror fortfarande att folk själva kan avgöra när de smittar.

    Spanien fick in smittan med fotbollslag från Lombardiet och enorm spridning vid en massdemonstration med 100.000 personer i Madrid.

    Hela västvärlden blev tagna på sängen. De första länderna drabbades hårdare och andra länder lärde sig snabbt, som våra grannländer och östeuropeiska länderna.
    Ingen lärde från grannländerna till Kina som hållit smittan i schack med aggressiv smittspårning och isolering av virusbärare och deras närmaste. Tegnells strategi är att isolera 25% av befolkningen som inte är smittbärare på obestämd tid.
    Att strategin också leder till en lamslagen sjukvård med en oöverblickbar vårdskuld är en bisak. Det är 50-70 åringarna som belastar sjukvården och de fortsätter droppa in i en jämn ström. Med rehab tar de månader av vårdresurser i anspråk. 20% avlider under vården.

    Sveriges rödlistning beror inte på massdöden i Stockholm under påsken, utan på den okontrollerade smittspridningen idag. Fortsätter Sverige på den inslagna vägen kommer vi om några månader ha högst dödlighet inom EU.
    Bra jobbat med Tegnells hemsnickrade strategi baserad på låg dödlighet och en smittspridning som en influensa.
    Klusterspridningen gör det relativt lätt att slå ned smittan genom aggressiv smittspårning och isolering.
    Lockdown har på 60 dagar också effektivt slagit ned smittan, och köpt värdefull tid att arrangera smittspårning.

  47. Ulf

    Svar 46

    Fullständigt helt fel. Jag har skrivit rätt mycket om detta redan här. Det finns ingenting som tyder på att Stockholm fick in mer smitta än Köpenhamn och därmed Skåne. Det finns inget som tyder på att Stockholm drabbades särskilt extra av skidåkare, den s k sportlovsmyten som inte ens FHM tror på längre. Danmark har redan öppnat för en regional lösning med södra Sverige eftersom smittspridningen är så låg där. Frågan är hur det blir nu när Sverige släppt två timmars regeln då är risken att danskarna backar tyvärr. De vill inte ha in en massa smittade mellansvenskar. Strategin har fungerat utmärkt i de södra regionerna för man fenomförde strategin skyndsamt. Jag noterar att du inte alls har någon koll på vad som har hänt i Sverige. Det här är mycket mer komplicerat än du tror. Spanien hade också kunnat reagera i tid om man haft lite koll. Nu skylls det på en massa enskilda händelser. MellanSverige skyller på sportlovet en vecka senare i Stockholm, men resten av mellanSverige hade sportlov samtidigt som Skåne, fullständigt patetiskt. Södra regionerna reagerade helt enkelt mycket snabbare. Snabbare än Danmark så därför har de mindre smitta än Danmark. Någon nedstängningen har de aldrig någonsin haft npgot behov av. Inte nu heller.

  48. Sören G

    OT men intressant.
    Skillnaden mellan demokrati och republik, här menas folsktyre (d.v.s. majoritetsstryre) resp att styra genom lag.
    Kan man översätta det till koncensus versus fakta (ha koll på naturlagarna)?
    https://www.vaken.se/den-amerikanska-regeringsformen/

  49. Ulf

    Svar 46

    Så här såg de ut innan Löfven avskaffade rese restriktionerna. Hur det blir nu är upp till Danmark. Sverige har som vanligt offrat öresundsregionen.

    https://www.google.se/amp/s/amp.mynewsdesk.com/se/greatercphandskanecommittee/pressreleases/greater-copenhagen-vill-se-en-regional-loesning-foer-graensoeppning-3005326

  50. Sören G

    Upploppen i USA var planerade sedan lång tid av radikala klimatalarmistorganisationer. Har ingenting med rasism att göra.
    https://www.vaken.se/klimatorganisation-for-underariga-med-i-upploppen-i-usa/

  51. Lars Lundqvist

    #47
    Några uppgifter om sportlovsmyten och melodifestivalens final;

    Stockholmarna kom hem från Italien, Österrike och Schweiz 29/2-1/3

    Melodifestivalen med 29,000 åskådare 7/3

    Jag känner 3 personer som åkte skidor i Italien under Stockholms sportlov.
    Två av dem blev smittade och fick symtom 3 dagar efter att de kom hem, Båda män, kvinnan blev inte sjuk.

    Många skidåkare tog taxi från Arlanda och smittade taxichaufförerna, bosatta i utanförsområden.

    Smittspårning innan den upphörde 26/3 visade att

    60% då hade blivit smittade i Sverige

    22% Italien
    12% Österrike
    2% Frankrike
    1% Schweiz
    Totalt från Alpländerna 37%

    3% Övriga länder

    IVA fall i Stockholm började öka 12/3
    Dödsfallen började 24/3 med en första topp på 44 döda 12/4
    Genomsnittstid från smitta till död är 3-4 veckor. Stämmer bra med Melodifestivalen.

    FHM vill helst glömma att de inte avrådde för resor till alperna och inte satte återvändande skidåkare i karantän. Och att de inte stoppade melodifestivalen. Nu vill de inte ens höra talas om den Italienska myten.

    De vill också glömma att de inte rekommenderade att vårdpersonal inom kommunernas äldrevård regelbundet testades.

    Nu vill de helst glömma att de tyckte det var onödigt att testa!

    Skåne och Danmark.
    Vad jag kan se har Skåneregionen idag c. 4 gånger fler dagliga nya smittade än Danmark. Antalet dagligen döda i Skåne är också 4 gånger högre än i Danmark.

    Sverige lär förbli det enda icke säkra landet inom EU för många månader. Tyskarna har markerat Sverige mörkröd på smittkartan.

  52. Eilif Hensvold

    Hej Lars #51. Jag delar din bild av FHM, vi har fått vår egen Bagdad Bob! Nog händer det att myndigheter hamnar snett men det här torde bli ett svårslaget rekord! Sen håller jag med Jax från Johans tråd, Coronan har inte blivit bra för oss. Men kanske ändå. Att tvingas se verkligheten är alltid bra. Med den bevisföring som drivs här kan man lätt visa att HIV aldrig hänt, inte Estonia, inte Ebola osv. Åtminstone nästan inte hänt. Att vi ska dö det vet vi, väntar vi bara ett tag så blir det lika i alla länder. ”De andra kommer i kapp”. Så sant som det är sagt men vad har det med saken att göra? Säg mig det!

  53. Ulf

    Svar 51

    Med sportlovsmyten menar jag fortfarande myten om att bara Stockholm har sportlov och att ingen i resten av landet åker till alperna, t ex Sörmland och Skåne.
    Smittspårningen är meningslös att hänvisa till eftersom smittspårning i huvudsak bara gjordes på resenärer ifrån Italien och i ett senare skede ifrån Österrike.
    Låt oss bara konstatera att det fungerat väl i vissa regioner och fortsätter så.
    Dina siffror om Danmark och Skåne får du göra hänvisning till annars är det inte meningsfullt att kommentera. Även absoluta siffror.
    Ju mer EU stänger av Sverige desto bättre, då slipper vi delta i bidragskarusellen till länder som frivilligt saboterat sin ekonomi. Saker och ting går ju åt båda hållen.

  54. Ulf

    Svar 52

    Nog hade man kunnat kalla dig Bagdad Bob alltid, men det tycker jag bara är oförskämt meningslöst i brist på argument. Så debatterar inte jag.

  55. Eilif Hensvold

    Hej Ulf #54. Vår Bagdad Bob är Anders Tegnell, ingen annan.

  56. Lars Lundqvist

    #53 och #52

    Jag har hämta alla data från
    https://platz.se/coronavirus/
    Denna site är bättre uppdaterad än FHM och mycket användarvänlig. Du kan hitta alla länders data där genom att trycka på jämföra och välja land. Jag har tagit Danmarks data där. Skånes, liksom alla andra regioner, data finns i detalj.
    Angående smittspårning så hade man 26/3 smittspårat c. 2220 sjukdomsfall. Antalet rapporterade fall var 24/3 marginellt högre, så nästan en 100% smittspårning vid den tidpunkten. Alla data finns i länken, också Skånes.
    FHM körde ursprungligen stenhårt med strategin Testa, smittspåra och isolera. Plötsligt övergavs den. Blev resultaten kanske för besvärande? FHM skyllde på bristande resurser, men begärde inga nya! Jag har vid upprepade tillfällen hört Tegnell under pressträffarna uttala att allmän testning och smittspårning är meningslös när smittan är så utspridd.
    Nu när smittan är utspridd mer än tidigare har han pressat av framförallt moderaterna nu sagt att vi kan börja testa igen!
    #52, bra uttryck ”de andra kommer ifatt oss”. Jag har brukar använda uttrycket; ”Sverige tar ut döden i förskott”.

    FHM har systematiskt brutit mot WHOs och EUs expertpanel rekommendationer när de formulerat den svenska strategin.

  57. Ulf

    Svar 55

    Ok då missuppfattade jag ursäkta. Den negativa Skillnaden mot andra nordiska länder, tycker jag dock är att regeringen inte velat ta något ansvar. Inte i något annat land har regeringen avhänt sig ansvaret till en myndighet på detta vis. De södra regionerna klarade sig helt enkelt bättre för det fanns ett tydligt politiskt ledarskap, som struntade i central makten. Tills något annat bevisats så håller jag fast vid detta.

  58. Ulf

    Svar 56
    Notera att jag själv hänvisat till melodifestivalen som orsak till att utfallet i södra regionerna blivit mycket bättre. Minst en vecka innan den hade Skåne börjat införa besöksförbud i äldreomsorgen.
    I övrigt så var smittspårningen totalt misslyckad därför gav man upp. Jag var själv sjuk vid tillfället vilket skull kunna spåras till två olika resor bla via Paris. Ingen test gjordes för jag kom inte ifrån norra Italien. Det enda som testades då var norra Italien.
    När man sedan insåg att smittan tagit sig in på många olika sätt ifrån många olika länder långt tidigare så slutade man spåra. Det var försent och omöjligt när man missat tåget. Den variant av covid 19 som varit vanlig i Sverige kommer dessutom ifrån andra länder än alpländerna. Resten av mellanSverige hade sportlov en vecka tidigare än Stockholm. Smittan var tidigare utbredd i Sörmland. Så smittvägarna har varit många och långt tidigare än vecka 9.
    Tidiga åtgärder är den enda röda tråd som finns hittills. Det vi vet hittills är att siffrorna visar att södra regionerna i Sverige tillhör de bästa i Europa och mellanSverige de sämsta. Vad som händer framåt vet vi inte. Den enda skillnaden mellan områdena är att åtgärder vidtogs tidigt i söder och sent i mellanSverige. Att vi hade sportlov i Sverige vecka 8 eller vecka 9 har som visats inte haft någon betydelse. Det är en myt. Jag vet ingen expert som driver den tesen längre. Däremot är intresset stort vad gäller de helt enorma skillnaderna ifrån internationellt forskarhåll.
    Kommande veckor så kommer ny information att tillkomma. Saker och ting kommer att ändras. Att svenskarna håller sig hemma är bra. Dels riskerar man att bli syndabock och dels ökar man smittspridningen om man reser.
    Som du kanske läst så är köerna över Öresundsbron ifrån Sverige till Danmark enorma på helgerna. Danskarna tycker tydligen det ör ok att vistas i södra Sverige dock inte ok att släppa in svenskar annat ön i jobb syfte. Öppnandet av Europa är patetiskt där varje land har helt olika regler, ännu ett misslyckande för EU.

  59. Ingemar Nordin

    Ulf #57,

    Jag håller helt med dig. Siffrorna som beskriver skillnaderna mellan å ena sidan Stockholmsregionen med omnejd (Sörmland t.ex.) och Skåne, Blekinge Halland talar sitt tydliga språk: Allt hänger på hur region- och kommunpolitikerna skött äldrevården. Beredskapen var ungefär lika usel överallt, men man har agerat kvickare och resolutare i södra delen.

    Att skylla allt på FHM är bara att spela stockholmspolitikerna (riksdag, regionalt och kommunalt) i händerna. Att köra igång ett 6,5 miljarder stort testningsprogram bland allmänheten ser jag som populism snarare än som en realistisk motåtgärd. Varför inte lägga de pengarna på äldrevården istället? Det finns fortfarande platser där detta inte fungerar och där man saknar både skydd och kunskap.

  60. Uffe H

    Lars Lundqvist #56

    Du hänvisar till WHO som är en politisk organisation under FN precis som IPCC, de är inte experter på sjukdom och smittspridning, lika lite som IPCC är experter på klimat.

    De är politiker i och för sig har vissa medicinsk utbildning men deras uppdrag är politiskt att dessa ska styra över svensk politik är för mig helt uteslutet, men det är ännu ett steg mot NWO.

    Sen har faktiskt FHM lyckats med det som var dras uppdrag att inte sänka sjukvården, att kontrollera och minska mängden dödsfall var aldrig en del av uppdraget, att sänka kurvan som man pratade om innebär bara att man låter smittan finnas i samhället under en längre period, arean under kurvan(antalet döda, smittade är lika stor) men under en längre tid och man får en sjukvård som klarar anstormningen.

    Sen kan jag tycka att det är konstigt att man redovisar en delmängd av antalet som dör varje dag, varför? För att skrämmas? Vad är målet med denna fokusering på döda som är smittade med corona, vad vill man uppnå?

  61. Lars Lundqvist

    #57,58,59 och 60

    1. Hur ska Sverige kunna slå ned smittan? Vänta en lång tid på en eventuell flockimmunitet och acceptera en extrem hög dödlighet.?T.o.m Tegnell accepterar nu att dödligheten är minst 0.5%. Diamond Princess ålderskorrelerade dödlighet ligger över 1%.
    Vänta på ett vaccin som kanske blir tillgängligt om säg ett år?

    Är inte massiv testning, smittspårning och isolering enda möjliga strategi för Sverige? Börja stenhårt i regioner med låg smittspridning, som t.ex Skåne. Låt arbetslösa studenter göra djupintervjuer av de som testat positivt. Låt försvaret mobiliseras och utföra provtagning och provtransporter.

    2. Jag misstänker nu att FHM tidigt gjorde ett abrupt stopp på den inslagna vägen att testa och smittspåra när allt pekade på det uppenbara fatala misstagit att tillåta folk åka till alperna och en vecka senare återvända utan att sättas i karantän.

    3. Alla länder har mycket stora regionala skillnader, både de hårt drabbade länderna Italien och Spanien. Vi i Andalusien är mycket mindre drabbat än Sverige. Södra Italien är också lite drabbat. Tätbefolkade områden som Lombardiet, Belgien och Nederländerna är hårt drabbade liksom miljonstäder som Madrid, Barcelona, Paris, London och speciellt New York med världens högsta befolkningstäthet. Stockholms regionen är klart den största och tätaste befolkningscentret i Norden med 2.5 millioner. Stockholms regionen utsattes för en bombmatta av virusbärande återvändande smittbärare 29/2-1/3.
    En vecka senare anordnas ett av de största evenemangen i Sverige, finalen i årets melodifestival, med 29,000 åskådare! IVA fallen började droppa in 5 dagar senare och liken fylla bårhusen några veckor senare.

    3. Det största misstaget i FHM mars-strategi är att de överlåter åt vårdpersonal i regionerna och kommunernas äldre- och hemsjukvård att själva avgöra om de utgör en smittfara för sina vårdtagare. En omöjlighet då man ofta smittar som värst dagen innan man får symtom! Supersmittarna får i allmänhet inga symtom alls!
    Regelbunden testning av all vårdpersonal är enda lösning.

    4. Sveriges strategi bryter mot de flesta av WHOs och EUs expertpanels rekommendationer från början av mars. Sverige bryter också mot Europa rådets rekommendationer att göra allt för att skydda medborgarnas liv.
    https://ledarsidorna.se/2020/06/utrikesdepartementet-orimligt-att-tolka-statistik-pa-detta-satt/
    Det är oetiskt och inhumant att ta ut döden i förskott för att man tror att det kommer en andra våg och då vi ska drabbas mildare.

    5. FHMs strategi har lyckats att undvika en total kollaps av sjukvården genom att prioritera bort äldreäldre patienter från IVA. Medelåldern på IVA patienterna är 59 år.
    Strategin har dock lamslagit sjukvården och vårdskulden är nu före sommaren 50,000 operationer. Strategin kommer att fortsätta lamslå sjukvården under obestämd tid. I Norge övergick sjukvården från krisläge till normal planerad vård för 2 månader sedan.
    I Danmark och Norge kan nu 70+ sedan några veckor umgås med familjen sedan flera veckor. När kan det ske i Sverige?

    Sverige är illa ute, och det är regeringens och FHMs ansvar. Att lägga ut dimridåer och skylla på outbildade timanställda i åldringsvården hoppas jag genomskådas av alla så småningom.
    Det är bara en tidsfråga när en supersmittare dyker upp vid någon BLM-demonstration. Det var så Madrid blev världens epicentrum under april. Det föregicks av en massdemonstration med 100,000 deltagare. BLM-demonstrationer har väl hittills bara dragit några tusen upphetsade.
    Spanien fick smittan från ett par fotbollslag från Lombardiet, Sverige från skidåkande sportlovsresenärer. Afterskibarerna i Lombardiet och Österrike var effektiva smittlokaler.

  62. Ulf

    Svar 61

    Det blir meningslöst att diskutera eftersom du bara fortsätter upprepa saker som jag redan visat är fel. Dessutom lägger du till nya felaktigheter. Öresundsregionen består av 4 miljoner invånare, väsentligen större.
    Jag är positiv till smittspårning och provtagning. Däremot inte till det som föreslagits nu. En massa provtagning utan central styrning och syfte. Jag förstår inte meningen med det. Dessutom ska varje region göra som den vill. Nej ska det vara någon mening så bör man göra som i Tyskland.