Öppen Tråd

Macron

Med anledning av revolten mot Macrons höjda bränslepriser i Frankrike står Lars Mellblom för illustrationen till veckans öppna tråd. Han meddelar att presidenten just har bytt heltäckningsmattor för 300 000 euros, installerat en swimingpool och köpt nytt porslin. Det är naturligtvis en droppe i havet, men kontrasterar skarpt till de många miljoner fransmän som med de nya ekologiska skatterna drivs över gränsen för vad deras privatekonomi tål.

Texten i bilden ovan kan översättas med: ”De fattiga ekiperar sig: Ny heltäckningsmatta i presidentens palats. ”Jag har hittat en snygg färg och man ser på TV att den är riktigt på modet.”

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Idag är det fjärde lördagen i rad som de Gula Västarna i Frankrike protesterar mot de planerade ekoskatterna. Polisstyrkorna mobiliserar 89 000 man och i Paris rullar ett dussin lätta pansarfordon.

    Att president Macron har backat i sin gröna agenda är kanske inte fullt i klass med Brexit och valet av Trump, men inte långt efter. Macron ser sig själv som västvärdens okrönte kejsare nu när USA leds av en clown. De flesta bedömmare i Frankrike menar att under resten av hans mandat kommer Macron att vara en ”lame duck”, speciellt på klimatfronten.

    En stora skara svenska skribenter analyserar de Gula Västarna. Det blir fel mest var gång. Det våld och den vandalism som syns, utövas av ”casseurs”, närmast professionella vänsteranarkistiska våldsverkare som dyker upp vid varje större demonstration. Ibland kallas de Black Bloc. Titta noga på Triumfbågen så ser ni att det största klottret är ett anarkist-A. Det finns foto på Gula Västar som knäböjande bildar ring runt den okände soldatens grav och på så sätt skyddar den mot anarkisterna. Dessa foto visas inte av MSM.

    Protesterna saknar motsvarighet. De har uppkommit spontant och utan ledare eller talesmän. Regeringen vädjar förgäves efter någon att förhandla med. Fackföreningarna och media vet inte vilket ben de ska stå på, eftersom de helt förbigåtts av de Gula. Det är ”la France périphérique”, 2/3 av befolkningen, som med de nya ekoskatterna pådyvlats utgifter som knäcker deras privatekonomi. En lång rad lagändringar har beslutats, som var och en inte är speciellt allvarliga, men sammantaget försvårar och fördyrar livet för de som bor utanför storstäderna, cirka 40 miljoner fransmän. Det är motsvarigheten till heltidsarbetande medelsvensson som protesterar. Observera att förorternas invandrare varit helt frånvarande i konflikten. Dessa bor i allmänhet inte i la France périphérique.

    Slutligen, efter ett arrogant och oskickligt agerande har president Macron lovat att ej införa drivmedelskatten, den nya mycket strikta kontrollbesiktningen och ej heller att höja koldioxidskatten. Detta var dropparna som fick bägaren att rinna över, men glöm inte att den är sedan länge och fortfarande fylld till brädden.

    Vi ser långa kravlistor med ibland över 100 krav som påstås komma från de Gula Västarna. Dessa listor publiceras av regeringstrogna journalister som antecknat vad olika intresseorganisationer som hakat på protesterna har framfört. Det är ren desinformation. Det finns ingen officiel lista med krav. Nästa vecka ser vi demonstrationer från fackföreningar, studenter, bönder, sjuksköterskor m.m. De är inte Gula Västar även om de är klädda i en sådan.

    De viktigaste klagomålen från de genuina Gula Västarna är dessa: Slopande av de planerade höjda skatterna på drivmedel, slopande av den planerade skärpta kontrollbesiktningen, återinförande av 90 km/h hastighetsbegränsningen på landsvägar från nuvarande 80 km/h och ett slut på den överdrivna hastighetsövervakningen.

    Georges Pompidou (president 1969 – 1974) citeras ofta i dagarna. Han utbrast vid ett tillfälle när han skulle underteckna en hög stapel nya lagar, som han fått från parlamentet: ” Mais arrêter donc d’emmerder les français!” Ungefär: Men sluta för fan att djävlas med fransmännen! Macron förstår inte hur mycket det ligger i det.

    Det kunde vara intressant att spekulera om något liknande kunde hända i Sverige, när det fossilfria samhället på allvar börjar bita Svensson. Själv tror jag inte alls på ett sådant scenario. Möjligen kommer fler svenskar att knyta nävarna i fickorna.

    För er som förstår franska:

    Här en bra beskrivning av läget: https://www.contrepoints.org/2018/12/07/331934-gilets-jaunes-le-week-end-ou-tout-peut-basculer

    Här en vidéo som visats 6,2 milj gånger och hjälpt till att starta upproret. Klicka på damen så startar videon och ljud: https://www.facebook.com/jacline.H/videos/10218147874947841/

  2. Håkan Bergman

    Vive la France som går före och visar vägen!
    Här hemma händer inget, än. Annat än att det försvunnit konst i regeringskansliet.
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7107899
    Nån brist på tavlor lär dock inte uppstå där.

  3. Michael E

    Emma Frans senaste alster i Svd, https://www.svd.se/klimatangest-kan-forlama–vi-behover-kanna-hopp, tycks skrivet utan större eftertanke.

    Grafen hon visar kommer från NOAA men kurvan tycks vara enbart baserad på simuleringar. Om man går till källan, https://www.ncdc.noaa.gov/global-warming/last-1000-years . Långt ned på sidan tycks originalet finnas där rekonstruerade temperaturer återges i grått men där man klippt skalan vid ca 1,4 grader C över medlet för 1500 till 1850 års temperaturer. Det är dock uppenbart att de rekonstruerade temperaturerna visar att dagens globala medeltemperatur är inget ovanligt ens på en så kort tidsskala som 1000 år.

    Det märkliga i detta alster från Emma är att hon talar om kognitiv dissonans, snacka om självmål!

  4. Håkan Bergman

    #1
    Underbar bild där i Contrepoint.
    https://www.contrepoints.org/wp-content/uploads/2018/12/zoom040-650×596.jpg

  5. JohJoh

    #3 Michael
    Jag hajade också till när jag såg bilden som ser ut exakt som den gamla infamösa ”hockeyklubban”. Den trodde jag var död och begraven.

  6. Björn

    Att Sverige ensidigt går före för att göra sig av med fossilt bränsle, är ingen förebild för andra. Det enda som händer ar att vi blir det första land som utarmas och degenereras på alla områden. Vi ser ju redan att tillgången på el är begränsad. Företag kan inte expandera och halkar då efter i konkurrensen med omvärlden utanför landet. Det handlar om infrastruktur i form av metalliska ledningar med rätt areor för att kunna förse konsumenter med den el som behövs för planerad verksamhet. Inte bara det, utan även den el som behövs för den pseudoverklighet som fantasifullt målas upp kring det fossilfria samhället. Var finns generatorerna som skall förse denna pseudoverklighet med el? Ransonerad el leder till ett ransonerat samhälle som inte går i takt med medborgarna. Frankrike är ännu ett småskaligt exempel på vad som kan hända om människors verklighet och vardag inte stämmer överens med ideella politikers krav på begränsningar i livsföringen. Ett fossilfritt samhälle kanske på mycket lång sikt går att uppnå, men inte idag och inte inom den närmsta framtiden.

  7. Ivar Andersson

    #1 Lars Mellblom
    Tack dina mycket bra inlägg om Frankrike.

  8. elias

    Har läst Leif GW Perssons bok om hans yrkesliv. Han är en vetenskapsman som håller benhårt på den riktiga vetenskapliga metoden. Undras vad han tycker om den politiskt styrda vetenskapen inom klimatområdet?
    Tänk om?? ———— vi kunde engagera honom att titta på det vetenskapliga underlaget inom detta område!

    Och publicera det!!

  9. JIMMY

    Hur mycket var det som skatten på bensin och diesel skulle gå upp med skattehöjningen omräknat i kr per liter.
    Och är det fortfarande så i Frankrike att personbilar är befriade från fordonsskatt eftersom bensinskatt betalas via bensinpumpen, och att bensinen är billigare i Frankrike än i Sverige

  10. Lars Cornell

    #3 Michael E
    Ja, men ser du hur försåtligt Emma Frans uttrycker sig?

    ”Om vi bortser från eventuella diskussioner vad gäller sakfrågan, hur kommer det sig att vi reagerar så olika på klimatlarmen?”

    Det som förorsakar att vi reagerar olika ÄR sakfrågan. Då är man faktaresistent när man skriver så.

    Och hon fortsätter,
    ”samtidigt finns det många som förnekar att människan bidrar till klimatförändringarna – trots att forskarna i princip står enade i den här frågan.”

    Enigheten om att människan påverkar klimatet är stor, den är lika stor som oenigheten om HUR MYCKET. Se sid 5 i
    http://www.tjust.com/2018/klimat/kalif-repl.pdf

    I det korta inledande stycket i SvD i dag lyckas hon vara helt faktaresistent två gånger.

    Hon redovisar en ’körsbärsplockad’ graf över jordens temperaturutveckling. Den känns helt främmande för mig så jag jämförde med Climate4you.com, Kommentarer?
    http://www.tjust.com/2018/klimat/earth-temp.jpg

  11. JIMMY

    Och stämmer det att Franska bönder inte betalar skatt på dieselbränsle när man fyller farmartankar om man har ett registrerat jordbruk, och det är därför det finns så många dieselbilar som då kan köra på oskattad diesel för 5 kr litern.
    Och är det sant att det inte finns Fordonsskatt på personbilar i Frankrike eftersom alla skatter betalas via bensinskatter vid pumpen.
    Hoppas någon vet om detta stämmer då det förklarar den revolutionära stämmning i Frankrike.

  12. #9 JIMMY#

    Den aviserade höjningen den 1 jan 2019 är cirka 30 öre för bensin och 70 öre för diesel, men det är bara början. Avsikten är att höja skatten kontinuerligt fram till någon gång mellan 2040 och 2050 då fossilbränsle ska förbjudas.

    Priserna vid pumpen varierar mycket, upp till ett par kronor mellan en motorvägsmack och en vid ett snabbköp. Vid mitt snabbköp kostade dieseln senast 1.46 euro och bensinen 1.57 euro.

    Protesterna gäller också i hög grad den planerade nya striktare kontrollbesiktningen som beräknas belägga nästan halva landets bilpark med körförbud.

    Här en lista över olika franska skatter i intäktsordning. Det finns enligt uppgift ytterligare lika många. Man behöver inte vara fransktalande för att förstå artikeln.
    https://www.contrepoints.org/2018/12/02/331489-combien-de-taxes-en-france

  13. JIMMY

    Tack Lars Mellbom.

  14. #11 JIMMY#

    Det stämmer att färgad diesel har mycket lägre skatt, men inte att den missbrukas i någon större utsträckning. Det blir fruktansvärt dyrt om man blir påkommen.

    Fordonsskatten för privatbilar avskaffades år 2000. Fordon ägda av företag betalar en variant av den.

  15. Astrid Å

    Detta ”klipp” med rubriken: ”Klimatdespotins barnarbetare” från Henrik Jönssons YouTubekanal är värt att spridas, tycker jag.
    https://www.youtube.com/watch?v=hvAGFQ5-VTA

  16. Lasse

    Emma Frans som sanningsvittne? SVD är sen länge förlorad i ett klimat ljugande moras.
    Nordhaus nobelpris kritiseras i dagens SVD, för det första är det inget Nobel instiftade för det andra så är hans synpunkter om 3 grader inte det som världen tål är deras syn.
    Redan idag ser vi väder som sällan skådats tycks deras slutsats vara.

    Därför är denna skrift så trevlig att läsa:
    http://polarportal.dk/fileadmin/user_upload/polarportal-saesonrapport-2018-EN.pdf

    Väder som vi såg i somras uppmärksammades år 1230 oxå. En varm sommar i Danmark motsvarades av en kall på Grönland.

  17. Håkan Bergman

    Samma mönster i hela västvärlden, politiker som har tappat kontakten med folket. Och folket reagerar, gula västar i Frankrike, Trump i USA, Brexit i UK, AfD i Tyskland, ”populister” i sydeuropa och SD här hemma. Hur länge klarar etablissemanget av att blunda?

  18. Richard

    #9 Lars Mellblom #
    Jag översatte med Google, detta blev favoriten.
    62 Tax on cross-country skiing

  19. Lasse

    #15 Suverän och avslöjande.
    15 åriga Greta är en produkt placerad utanför riksdagshuset av en reklamman.

  20. Göran Vesterlund

    Lasse (16) nämner ekonomipristagaren William Nordhaus.

    Är det någon här som vet något mer om hans idé som har beskrivits kortfattat i SVT? Av den information som gavs där förstår jag inget utöver att det är samma gamla tanke som ständigt har förts fram av ”miljörörelsen”: Att mer och mer och ständigt högre SKATT på CO2 ska lösa Jordklotets och mänsklighetens problem.

    Jag ställer här bara en konkret fråga i detta sammanhang: VEM ska enligt Nordhaus idé inkassera de inbetalade skattepengarna, och för vilket ändamål ska de spenderas?

  21. #18 Richard#

    Den skatten kom också till av ekologiska skäl. Att skida under lång tid är en av de mänskliga aktiviteter som kräver mest energi. Därmed också stora utsläpp av CO² med utandningsluften.

  22. JIMMY

    Bra video video inlägg 15.
    Angående hur man använder psykiskt utsatta Greta och andra skolbarn för att piska fram en revolutionär (Divide et
    Impera) Divide an Conquer av användbara klimathjärntvättade okunniga vanföreställningar idioter.
    liknar historien om kända tekniker och taktik som religiösa sekter (tredjerikts Jugend barn) och helt bevisligen uppenbart ändå inte varit i skolan på två år sedan hon varit 13.
    Hur cyniska är inte MSM journalistik i Sverige som är så lågt kalkylerat modus manipulativa.
    🙂

  23. Ann lh

    Lars Mellbom! Som alltid är Dina glimtar från Frankrike oerhört Välkomna inte minst idag! Stor tack! Ett värdefullt komplement till vad reporterna på plats släpper fram.

  24. Ann lh

    # 15 Astrid Å. Tack för tipset! En ny bekantskap för mej, men han verkade verkligen veta vad han talade om. Tack!

  25. Michael E

    # 10 Lars Cornell, Jag håller med dig i din analys av Emmas Frans senaste artikel. Det är sorgligt att även hon inte orkar sätta sig in i ett ämne mer än att bara föra fram de plattityder som just klimathotar gänget svämmar över av.

  26. Olof

    Påståendet i torsdagens SvD om att ”700 dog i sommarens värmebölja” är tydligen ”fake news”. https://www.svd.se/700-dog-av-sommarens-varmebolja

    En bekant till mig kollade siffrorna på antalet döda Jun-Aug 2017 jämfört med samma period i år hos vår officiella statistikmyndighet och fann då att ökningen, enligt SCB, inte var 700 utan 322.
    Tidningens siffra kommer från Folkhälsomyndigheten, men stämmer alltså inte med den officiella siffran.

    Min bekant undersökte också om 322 dödsfall var någon kraftig ökning och fann att det motsvarade en ökning på 1,5%. Samtidigt hade folkmängden stigit med 1,0%. Nettoökning var alltså 0,5% vilket motsvarar 110 ”extra” dödsfall. Av dessa kunde min bekant lätt konstatera att 40 förklarades av fler drunkningsfall under den soliga och badvänliga sommaren i år jämfört med den kalla o regniga sommaren 2017. Återstår alltså 70 ”extra” dödsfall – långt färre än de 700 som Folkhälsoinstitutet påstår i artikeln och som SvD okritiskt basunerar ut.

    Min bekant upptäckte också att antalet dödsfall i sommar var färre än sommaren 2016 och att antalet dödsfall även minskat jämfört med sommaren 2015, om man tar hänsyn till befolkningsökningen. Så var verkligen ”dödligheten högre än normalt” i sommar som SvD skriver?
    Var det inte snarare en minskning? Om det var någon avvikelse öht att tala om från det normala?

  27. claes lindskog

    Angående dödsfall av värmebölja:
    Det är ju också så enligt rapport i The Lancet att det dör 20 ggr fler på vintern än på sommaren om man räknar alla värme- resp köldrelaterade dödsfall. Jag antar att den siffran är medelvärde globalt medan det i Sverige bör vara ännu färre som dör av värme.

  28. Kjell Lindmark

    #10 Lars Cornell
    Vi kan se på climate4you att (fig 2) att vi haft fem interglacialer över 420 000 år och att vår innevarande glacial varit den svalaste av de fem, ca 2C kallare än den föregående. Varje interglacial har varat mellan 10 000-15 000 år och vår innevarande har pågått i drygt 11 000 år.

    Nästa graf (fig 3) visar temperaturerna under innevarande interglacial och för 3 300 år sedan började temperaturerna dala med hack ungefär vart tusende år med en liten återhämtning, varje återhämtning blev dock lägre än den innan. Efter den senaste värmeperioden, den medeltida sjönk vi ännu djupare än tidigare ner i Lilla Istiden. Grafen slutar 1854 och den rödmarkerade delen utgör mätningar därefter. 1854 låg medeltemperaturen på ca -0,6C i förhållande till medeltemperaturen under innevarande interglacial. Vi har enligt experterna haft en temperaturstegring på 0,8C sedan dess vilket betyder att vi nu ligger 0,2C över genomsnittet för innevarande interglacial. Vi har således 0,8C kvar tills vi når de högsta temperaturerna under Minoisk tid och för 5 000 och 8 000 år sedan.

    Det finns dock inget som tyder på att vi kommer att nå dessa höjder igen, inte förrän nästa interglacial om ca 100 000 år. Den lilla återhämtning vi kunnat glädja oss åt under de senaste 150 åren lär blott bli en liten parentes om utvecklingen fortsätter som den gjort under de senaste 3 300 åren. Det blir med andra ord kallare. Klimatlarmen som sköljs över oss mest varje dag i alla MSM-kanaler är endast ett verktyg för att globalisterna bekvämt ska få sin åtråvärda världsregering.

    Climate4you finns här, klicka på The big picture och läs.

  29. rale

    #3

    Inte undra på att Emma Frans blir orolig med värsta kurvan. Tråkigt dock att dagens journalister slutar där de ”Tre O:na”* började sin journalistik. För om man vill tar det ca en minut att hittat denna kurva från Internet som beskriver hur de som gjort Emmas kurva fake-ar data:

    https://realclimatescience.com/wp-content/uploads/2018/03/2018_03_20_05_20_11.png

    Bland annat låter NOAA nedlagda stationer simuleras vidare med automatisk temp-stigning med tiden.

    *
    https://sv.wikipedia.org/wiki/De_tre_O:na

  30. Håkan Bergman

    Ah, nån som har fattat galoppen, tack Frankrike!
    https://www.svd.se/macrons-snedsteg-ar-en-laxa-for-hela-eu

  31. latoba

    #29 rale
    Kan du förklara närmare det diagram som visas när man klickar på din länk.

  32. Rolf Mellberg

    #26 Olof

    Om det blir så varmt att man är rädd om sin hälsa så gör man så här:

    Skaffa en trädgårdsstol, ta den till en plats där det finns en trädgårsslang. Klä av dig alla dina kläder och sätt dig på stolen samt sätt på vattenstrålen och spruta den på dig då och då. Om någon klagar för att du beter dig osedligt så åberopa force major och be ev personen dra åt helvete samt om inte det räcker spruta med slangen på personen.

    Den enda svårigheten är att släppa sin blygsel, kan man inte det så får man väl riskera döden då.

    Sverige är inte väldens hetaste land vi slipper 45 grader celcius plus.

  33. Det spekuleras om vilken politisk färg de Gula Västarna har. Förmodligen representerar de den generella bilden av den franska väljarkåren, minus de gröna och kommunister. I ”la France périphérique” är de flesta knappast politiskt intresserade, förutom de fackanslutna, som är en liten minoritet. Av samtliga anställda i landet tillhör cirka 10% en fackförening.

    I de mindre av Frankrikes 35 000 kommunerna är borgmästaren i allmänhet opolitisk. Så är det där jag bor och i kommunerna omkring. Tvistefrågorna där kan vara bisarra, men heta. I grannkommunen Bazoches-au-Houlme, 497 invånare, ledde ett begravningsärende till att det sedan 2006 finns två läger som knappas talar med varandra. Orsaken till tvisten var att en alkoholist född i byn dog i grannstaden Falaise. Han var utan släktingar och utan tillgångar, så staden bekostade hans begravning där. Efter ett par år upptäcktes mannens testamente, vars enda vilja var att begravas i Bazoches. Falaise vägrade att betala för att gräva upp kistan och sedan begrava på nytt i Bazoches. Ett förslag lades i Bazoches kommunalfullmäktige om att kommunen skulle stå för kostnaderna. Med hjälp av borgmästarens utslagsröst avslogs förslaget. Vid nästa val förlorade den sittande majoriteten och den nya röstade för ombegravningen. Så frågorna i småkommunerna är väldigt jordnära kan man säga. Och det gäller också de Gula Västarnas ilska.

  34. Roland

    En härlig känga av trump i dag där han ännu en gång kritiserar det extremt dyra parisavtalet

    https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1071454998414921728

  35. Peter Linden

    Att det dör fler vid kallt väder är enligt Svensk forskning bevisat, samkörning med SMHI och Svensk sjukvård visar detta, så ja vad dom har fått det ifrån att varmt väder orsakar fler hjärt och kärlsjukdomar ifrån är väl rena gissningen som allt annat från media och SVT idag,,,,https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sjukdomar–besvar-1/ny-studie-kallt-vader-okar-risk-for-hjartinfarkt/

  36. Guy

    Först måste jag utropa ett hurra för fransmännen. Speciellt som det verkar vara människor, som slagit sej samman, inte fackföreningar.

    Jag känner en svag odör i luften. Politikerföraktet verkar ha nått en brytningspunkt. Ser ut som om en politisk skogsbrand kan bryta ut.

    Några tecken:
    Gamla politiker i Finland lämnar politiken i samband med valet i vår. Dom kan skylla på ålder, men nästan alla är gamla rävar som inte gjort något annat i sitt liv. Dom har säkert luktkänslan i skick. Bättre att lämna skeppet så länge pensionen ännu flyter enligt gammal stil.
    Kanske några av dom har börjat tänka. Dom är nämligen inte korkade. Som exempel kan ges Jordan Petersons svar på en klimatfråga i ett universitet. Så klart som han lade ut texten kan den inte missförstås. Jag hör inte till dom snabbaste tänkarna. Det tog mej några år att gå från skepticism till visshet. Vissheten nås då man accepterar Lindzens, Dysons, Petersons och Ivar G:s tankegångar. Huvudpunkten ligger vid att det är omätbart, då du inte har alla parametrar och inte ens vet vilka dom är. Kontrasten till klimathotarna, som räknar med två decimaler är himmelsvid!!!!!

    Dom unga har ingen aning. Dom kör med ideologi (=religion) utan en aning om verkligheten. Historia är inte deras starka sida. Allt som hände förrän smart-telefonen kom, är höljt i dunkel.

    Liksom Sverige, ylar Finland om att vara först. Med att rädda planeten. Det värsta är att vi i allmänhet ligger ett par år efter er i utvecklingen av modenycker. Tills vidare sjunger alla samma sång.

    I dag såg jag en ”gallupp” i en kvällstidning som ställde frågan: Tror du på klimatförändringen? Ja eller nej.

    Hur dum kan man bli. Är det inte ungefär samma fråga som dom världberömda 97% svarade på?

  37. Daniel Wiklund

    Längst upp på text-tv ikväll kan man läsa att industrier i Sverige saknar koldioxidrening. Vilken katastrof, FN-s klimatpanel slog nyligen fast att koldioxidrening måste måste genomföras för att klara klimatmålen. Nät jag läser tabellen om dom ” tio största utsläpparna” får jag som Lulebo och norrbottning klimatångest. Etta ligger Luleå kraftvärmeverk, femma SSAB Luleå och åtta LKAB Kiruna. Jag måste nog besöka kyrkan och be om förlåtelse för mina synder. Men jag vill samtidigt veta hur mycket koldioxid som FN släpper ut, och det gäller hela deras verksamhet. Inklusive dom utsläpp som ligger inbakade i dom miljarder som Sverige årligen betalar till FN, och en uträkning för alla länder. Skulle väl inte gråta så många tårar om den korrupta organisation lades ner.

  38. Ulf

    Svar 3

    Emma Frans verkar mest intresserad av att bygga sitt eget varumärke det ser man inte minst i hennes granskning av Jordan B Peterson där hon helt enkelt granskar ett påstående som han aldrig gjort och påstår det vara fel genom att dra samma slutsatser om verkligheten som Jordan B faktiskt har uttryckt om verkligheten.

    Dock måste jag erkänna att jag förstår inte slutsatsen i den länk du skickade heller. Den gråa arean uppfattar jag som rekonstruerade temperaturer varför dras då den tvärsäkra slutsatsen att uppvärmningen beror på människan? Tanken med modelleringarna begriper jag inte heller.

  39. Ulf

    Svar 3
    Emma Frans tycks bara vara ute efter att bygga sitt eget varumärke.
    Exempelvis hennes granskning av Jordan B Peterson som uppenbarligen går ut på att visa att han har fel. Hela artikeln är korrekt vetenskapligt problemet är dock att Jordan B aldrig sagt det hon påstår. Om det stämmer som du skriver så verkar hon satt i system att visa upp ett falskt utgångsläge för att sedan granska detta utgångsläge på ett så korrekt vetenskapligt sätt som möjligt.
    Dock förstår jag inte slutsatsen i ditt klipp. De gråa områden är rekonstruerade temperaturer? Hur kan de då dra slutsatsen att uppvärmningen är pga av människan?

  40. Ulf

    Ok nu blev det dubbelt men andemeningen är densamma i 38 och 39

  41. Ulf

    Det som ofta kommer upp är Ernmans och jag indrar fortfarande varför det är ok att ha två hundar men inte ok att flyga och äta kött. Husdjur är en lyxkonsumtion som är extremt koldioxiddrivande. Varför är den ok för klimathotare???
    Likaledes tror jag att de gäng som vägrar skaffa barn pga klimatet också har husdjur. Det är alltså mer ok med lyxkonsumtionen husdjur än att sätta barn till världen?
    I övrigt tycker jag förstås att det är bra att människotypen, moralpanikande husdjursälskande människohatare inte sprider sina gener vidare. Den människotypen har redan ställt till med tillräckliga problem. Inte minst den lille gaphalsen med mustasch.

  42. Evert Andersson

    #37 Daniel Wiklund

    Och de 30000 tillresta aktörerna i Katowice plus uppskattade 65000 demonstranterna har nog varken cyklat eller åkt tåg till COP24. Men de klimatkompenserar väl för flygresandet med skattemedel.

  43. Gunnar E

    ”32”
    Metoden är bra men effektivare, men mindre kul, med ett tunt lager bomullsliknande klädlager.

  44. Lars

    #3
    Precis som Ulf (#38/39) förstår jag inte slutsatsen som dras av modellresultaten. Kan någon hjälpa att förklara detta?
    Tack

  45. Ivar Andersson

    #41 Ulf
    ”Husdjur är en lyxkonsumtion som är extremt koldioxiddrivande. Varför är den ok för klimathotare???”
    Antingen är det dubbelmoral eller dumhet/oförstånd/inkompetens. Dubbelmoral är värst för då agerar du medvetet och vet att det är fel.

  46. Ulf

    Svar 44

    Eftersom inga klimathotare vill diskutera det här så måste det i grunden vara att man är klimathotare för att man vill moralisera över andras liv och inte för att man har koldioxidfobi.
    De få ggr husdjur nämns så har man gjort påverkan löjligt låg och räknar enbart deras köttätande vilket ger alldeles för liten verklig påverkan.

  47. jax

    #37 Daniel

    Den typen av topplistor är ju helt värdelösa förstås. LUKAB eldar ju den ofullständigt förbrända masugnsgasen från SSAB, som tidigare facklades bort, och producerar fjärrvärme. SSAB använder LKABs malm för att tillverka stål och stålet används inte bara i Kiruna och Luleå förstås. I själva verket bryter LKAB främst magnetit (Fe3O4) medan huvuddelen av världens järnmalm är hematit (Fe2O3) vilket gör att stål tillverkat med malm från LKAB tillhör de minst CO2-alstrande.

    I övrigt noterar jag idag att DN tydligen bestämt att klimatförnekare ska bli klimatskeptiker istället. Det ordet finns på var och varannan sida i dagens tidning. Synd bara att det också är en helt tokig beskrivning. DN, såsom varande landets ledande språkpoliser, borde veta bättre! Konstaterar också att Maria Günther som tidigare var läsvärd, numera tyvärr också instämmer i klimatkören. I dag skriver hon om klimat och vetenskapsskeptiker och att ”Vetenskapen är sann – vare sig vi tror på den eller inte”. Troligen det mest ovetenskapliga hon skrivit i sin kolumn. Vetenskapen är användbar om den beskriver den verklighet den är satt att beskriva. Det betyder inte att den är sann, det betyder bara att den kan användas till att beskriva den verklighet vi känner. Ovaliderade modeller, med otaliga beroende parametrar som kalibrerats var för sig, som försöker prediktera verkligheten om hundra år är inte vare sig sanna eller vetenskap. Även om någon lyckas ta fram en modell med alla relevanta ingående mekanismer så lär ju noggranheten aldrig vara tillräcklig för att kunna prediktera jordens medeltemperatur med en noggranhet som gör skillnader i temperatur på 0,5 grader signifikanta.

  48. Lasse

    #47 jax
    Övertron på klimatmodeller är rätt intressant att följa. Speciellt när två olika synsätt krockar.
    Nordhaus har kommit fram till att det är 3 grader som är ekonomiskt försvarbar gräns medan IPCC sätter den till 1,5-2 grader.
    Kanske är de väl medvetna om att CO2 har överskattats som klimatgas genom omfattande manuell manipulation av mätningarna.
    De satellitmätningar som används visar helt andra ökningstakter.
    Därför är det intressant med en kalibrering som Willis E gör här:
    https://wattsupwiththat.com/2018/12/06/man-i-hate-being-wrong/

  49. Michael E

    #44 Jag uppfattar det som att man med modellresultaten vill visa att det inte någon gång på 1000 år varit varmare än nu. Om man istället tittar på rekonstruerade temperaturer, d.v.s. rekonstruerade från proxydata, så kan man inte längre göra den slutsatsen därav att dessa utelämnas.

    För den inte insatte läsaren framstår det då som att det är vetenskapligt belagt att det dels inte varit varmare än nu på minst 1000 år och att det är koldioxiden som orsakar detta.

  50. Ulf

    Svar 49
    Det känns som du syftar på Emma Frans bilden som ja är ett uppenbart falsarium. Men vi syftar på länken där man drar samma slutsats trots att man har proxydata som inte stödjer slutsatsen. Därför undrar vi hur även de kan dea slutsatsen.

  51. Michael E

    #50 därför att de också litar mer på datorsimuleringar än proxydata. Det är ju förövrigt en av de sakersom gör klimatfrågan så svår, den är så politiserad att det är svårt att bedöma trovärdigheten i utsagorna om man inte skärskådar frågan.

  52. PJ

    Ja, det är sannerligen intressant att se hur klimathotarna/hetsarna mer och mer anammar devisen ”Om argumenten tryter, höj rösten”.

    Gula västarna driver frågor som mycket väl skulle kunna drivas i Sverige, om folket inte vore så in i bomben indoktrinerade. Jag har själv vuxit upp under 70-talet med extrem socialistpropaganda i SR/SvT och på något vis klarat mig med förnuftet i behåll. Jag inbillar mig att det beror på en i grunden extremt ifrågasättande natur, kombinerat med ett naturvetenskapligt intresse.

    Jag inbillar mig att ”klimatfrågan” överhuvudtaget inte skulle gå att driva om folk vore mer naturvetenskapligt intresserade och därför bekanta med ”the scientific approach”.

    Åter till Frankrike. Enligt en del nyhetsbyråer börjar motsättningarna utkristalliseras mellan originalet och de aktivister som anslutit sig och försöker driva andra frågor. Uppgifter cirkulerar om gula västar i Paris som skanderat ”We want Trump, we want Trump…!”. Undrar om DN kommer att rapportera om det…

    Kul är det ju att det nu verkar att ha avslöjats att lilla Greta inte är något annat än en PR-kampanj, Mycket information finns på twitter, kolla in Julia Cesar och länka därifrån, t.ex. till

    https://www.sydsvenskan.se/2018-12-06/mats-skogkar-de-vuxna-bakom-barnet

    Men, det visste vi ju redan!

    Och hennes morsa sen… jag måste länka till det fantastiska inlägget;

    http://injennifershead.com/?p=1841

    Och, jag har sagt det förut, och jag säger det igen! När förnuftet återigen råder måste de som ljugit, mobbat, förnedrat, utnyttjat, bestulit och skott sig på bedrägeriet lagföras! Och fan vet om inte brottsrubriceringen ska vara ”Brott mot mänskligheten”!

  53. Isidor

    Lilla Greta utnyttjas stenhårt och har ”skilstrejkat” i många år –
    Denna artikel är 3.5 pr gammal.. . https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/det-har-varit-ett-helvetiskt-ar/

  54. Rolf Mellberg

    Klimatkänslkigheten (ECS) gissade man 1979 till att ligga i intervallet 1.5 – 4.5, en ytterst grovhuggen gissning. Mer om detta kan den nyfikne studera här:
    https://www.carbonbrief.org/explainer-how-scientists-estimate-climate-sensitivity

    Nu efter 39 år har man inte fått en enda gnutta mer klarhet i denna klimatfrågans kärna.

    Att då IPCC säger att det är ”extremely likely that more than half of the warming comes from human CO2 emissions” anser jag vara ett ytterligt ovetenskapligt uttalande, som möjligen kan grundas på ett omröstningsförfarande. I praktiken pumpas det ut info hela tiden som skyller så gott som alla uppvärmning som ”man made”. IPCC sysslar inte med vetenskap utan politik. Motiven för denna politik är ju lätta att förstå, först och främst att de tror att jorden hotas av en apokalyps, men IPCC (som alla organisationer) fungerar ju så att de agerar på sätt som gynnar dem själva, vilket vi uppenbarligen ser effekten av här.

  55. Fredrik S

    Tack Lars Mellblom för mycket bra info, här hemma verkar det vara lite besvärligt för murvlarna att rapportera och analysera vad som händer i Frankrike.

    För övrigt ploppar det upp nya kunniga klimatskribenter hela tiden, här en sportjournalist. Gemensamt för de alla, föutom att de alarmerar, verkar vara att ingen backar upp sina påståenden med källor.

    https://www.aftonbladet.se/a/a2n54O/skam-ar-battre-an-halloumi-om-du-vill-radda-planeten

  56. Ulf

    Svar 52

    Ja om du är uppvuxen på 1970 talet så vet du vad som hände alla de som understödde folkmördarregimer som röda khmererna etc och tvingade iväg Sveriges 10000 bästa entreprenörer ur landet med en vansinnig företagarpolilitik.
    Nej just det ingenting. Ingen nämner överhuvudtaget de fruktansvärt grova misstag politiker och journalister gjorde under 1970 talet. Hade vi pratat om detta så hade aldrig klimatnonsens gått att pådyvla dagens ungdom.

  57. tty

    #3/5 m fl

    Det är verkligen värt att titta på originalet till ”hockeyklubban” i SvD, för den visar i sin prydno hur ”fake news” produceras.

    https://www.ncdc.noaa.gov/file/comparisons-simulated-and-reconstructed-northern-hemisphere-temperature-changes-v2jpg

    Alla de röda och blå strecken är alltså modellkörningar, inte mätningar. Det grå fältet är proxymätningar. Lägg märke till hur simuleringarna drar iväg våldsamt ovanför proxymätningarna under 1900-talet. Lägg också märke till att enligt proxymätningarna var både MWP och 1930-talet varmare än nutiden.

    Uppenbarligen är något allvarligt galet. Det är just detta fenomen som låg bakom det berömda ”hide the decline”. Proxymätningarna stämmer inte alls med teorierna i sen tid varför man försiktigtvis fimpade dem ca 1900 och ersatte med ”homogeniserade” mätvärden.

    Kurvan i SVD avser alltså överhuvud taget inte några verkliga temperaturer, utan hur NOAA anser att temperaturen borde ha utvecklats.

    Nu behöver detta inte nödvändigtvis vara medveten förfalskning. Den typiske (miljö)journalisten är troligen inte kapabel att fatta skillnaden mellan modellkörningar, proxymätningar och direkta mätningar. Han ser bara en kurva som ser ”bra” ut.

  58. Michael E

    #57 Jag håller helt med dig avseende din analys av NOAAs graf. Jag skulle bara vilja lägga till att Emma Frans inte är den typiska journalisten, hon är ju inte ens en journalist utan har tagit på sig rollen som vetenskapsgranskare vilket i detta sammanhang gör hennes felaktiga analys än värre.

  59. Ulf

    57,
    Tack för förklaringen tydligt och klart som vanligt.
    58,
    Som jag tidigare skrivit så bevisade hon vetenskapligt att Jordan B Peterson hade fel. Hennes resonemang är fullt logiskt och korrekt men det horribla är utgångspunkten. Hon granskar nämligen något som han aldrig någonsin sagt. Istället säger han precis det hon konstaterar i sin granskning. Så kan du inte visa att någon du inte gillar har fel ja då hittar man istället på att denne sagt något den inte sagt granskar detta och konstaterar att han har fel. Misstag av henne? Tror inte det hon bygger sitt varumärke och då kan man inte säga i Sverige att Jordan B har rätt. Eller hålla sig till sanningen om klimatet för den delen.

  60. Jennifer

    Är en av de som lider lite av klimatångest och tycker mycket om att läsa alla inlägg på denna blogg, då det känns skönt att kunna bemöta rädsla med fakta och evidensbaserat material.

    Såg denna artikel idag. https://www.washingtonpost.com/energy-environment/2018/12/11/arctic-is-even-worse-shape-than-you-realize/

    Har ni någon data som inte stärker det påstående som artikeln lyfter fram?

  61. Lasse

    #60 Jennifer
    Denna: https://realclimatescience.com/2018/12/expansion-of-thick-arctic-sea-ice-over-the-past-eleven-years/#comment-169534

  62. Håkan Bergman

    Jaha, dags att lägga ytterligare en myt på skräphögen.
    https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-svensk-satsning-pa-biodrivmedel-okar-utslappen/
    https://www.dn.se/debatt/satsningen-pa-biodrivmedel-okar-koldioxidutslappen/

    Men det här visste vi ju redan på den här bloggen. Finns det nån satsning som våra politiker gjort som kan visas ha avsedd effekt, dvs minska koldioxidutsläppen?