To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
MP kommer verkligen undan med allt. Idag intervjuas Peter Eriksson i SvD och jämför Stockholm med ”ett barn med ätstörningar”. Jag kan lova att hade en allianspolitiker uttryckt sig så hade det varit mediastorm på max men inte ett knyst om Erikssons extremt korkade uttalande.
Det förklarar varför den mest inkompetenta regering Sverige någonsin haft som inte ens klarar av att lägga det enklaste lagförslag har så höga opinionssiffror. Ingen kritisk granskning alls. Det förklarar också det enorma fokuset på att ljuga om klimatet.
Pointman om Trump
https://thepointman.wordpress.com/2018/03/30/the-second-great-extinction-of-the-liberal-dream/
SvDs intervju med Peter Eriksson om byggkrisen och samtidig bostadsbrist föranledde följande reflektion;
Och kronans kräftgång fortsätter, senaste noteringen 10.3 mot euron. Har tappat 8% på några månader!
Oljepriset fortsatt starkt omkring 70$ för Nordsjöoljan.
Nu borde inflationen sätta fart och tvinga fram en räntehöjning. Då blir det en verklig kris för många hårt skuldsatta.
Kommunernas skuldbörda ökar då de lastas på fler och fler asylinvandrare utan egna försörjningsmöjligheter och egen bostad. Hur ska glesbygdskommunerna lösa sina problem med starkt åldrande befolkning.
Sjukvården och skolan knäar för den snabbt ökande befolkningen av lågutbildade och vårdkrävande asylinvandrare.
Kompetensbrist i både offentlig och privatsektor tvingar fram invandring av utbildad arbetskraft från t.ex. Indien(ingenjörer till Volvo) och Europa (hög andel utländska läkare i Sverige)
Våldsbrott ökar och polisen har svårt att upprätta lag och ordning inom alla utanförsområden.
En vänsterorienterad grön journalistkår som har försökt sopa problemen under mattan.
Och politikerna vill satsa på dyr förnybar energi för att lösa ett påhittat klimatproblem och på ett försvar mot ett påhittat ryskt hot (t.ex. genom inköp av gamla luftvärnsrobotar för 30 miljarder).
Börja med att lösa de verkliga problemen och glöm de påhittade!
Vilken soppa politikerna ställt till med genom sin naiva asylpolitik och som kan bli ännu sämre med energipolitiken.
Jag hittade den här studien via ett temperaturdiagram över de grönländska temperaturerna från 1850 till dags dato. Jag tycker den här temperaturserien stämmer bra överns med den officiella från Svalbard som visar en värmebölja på 1930- talet och en på 2010- talet som överenstämmer väl med AMO:ns toppar. Med tanke på en artikel i Expressen Klimat om de snabba ”klimatförändringarna” där;”Det är skrämmande hur snabbt det går”, så tycker jag det här är intressant. Värmetransporten till Svalbard följer rätt väl AMO:n menar jag. I så fall borde vi snart se en vändning när det gäller det här.
https://i0.wp.com/media.breitbart.com/media/2018/03/Holocene-Cooling-Greenland-Since-1850-Mikkelsen-2018.jpg
https://www.the-cryosphere.net/12/39/2018/tc-12-39-2018.pdf
Medan extremkylan håller i sig och snön är djupare än på åtskilliga decennier, dundrar den politiserade norska vädersajten Yr om att havsnivån utanför Norges västkust kan komma att stiga med mer än halvmetern fram till sekelskiftet.
Givetvis hänvisar Yr till ”vetenskapen”, som om den inte upphört för länge sedan vad gäller klimatet.
Våren blev 1,5 mån försenad i Skåne detta år! Det hör man inget om.
#3 Lars
Bra summering!
Märkliga prioriterngar.
från Orwells ”1984”:
Dubbeltänk innebär att kunna hålla två motsägande trossatser i huvudet samtidigt och att dessutom acceptera båda som sanna, att kunna ljuga medvetet och ändå vara fullständigt övertygad om att man talar sanning.
Krimtänk är en tanke som är kriminell. Det behöver inte vara något som man medvetet tänker. Det kan vara något man av misstag uttrycker i sömnen.
Nyspråk är ett språk som utvecklas med syfte att begränsa individens tankeutrymme.
En liten påsksaga: Fyra harar stod och pratade. Den ena sa, -jag fryser så fasligt om fötterna fast det redan är påsk och en annan sa, – jag fryser så hemskt om öronen och en tredje sa, -jag fryser om hela kroppen. En fjärde klok hare sa, -det beror på att solen minskar sin utstrålade energi, En av de andra sa då, -jag som trodde att det beror på att vi pruttar så mycket. -Aha sa den kloke, du har nog blivit inbillad det av den där haren som kallar sig för klimatforskare. 🙂
Kärnkraft.
Jag är för kärnkraft därför att miljöproblemen med kärnkraft är mindre än för de flesta andra elproduktionsmetoder. När kärnkraftens miljöproblem diskuteras så handlar det om radioaktivt avfall eller olycksrisker. Det största miljöproblemet med kärnkraft är brytningen av uran men det diskuteras nästan aldrig. De allra flesta urangruvor i världen är dagbrott. En annan typ är In Situ Lakning. Uranbrytning i underjordsgruvor förkommer numera inte vad jag vet. Det har förkommit men radioaktiviteten var så hög i gruvorterna så det är uppenbart att det är farligt att vistas där även för korta tider. Radonhalter på över en miljon Bq är inte ovanligt i dessa gruvor. Det skall jämföras med 200 Bq som är gränsvärdet i byggnader där folk vistas.
In Situ Lakning är en metod som förbjudits i många länder. Den går till så att kemikalier, en syra, pumpas ned i marken och i brunnar pumpas sedan vatten upp innehållande uran. Fördelen med den brytningsmetoden är att inget radioaktivt damm sprids. Nackdelen är att grundvattnet är förstört för mycket lång tid framöver. Grundvattnet kan även sprida sig till intilliggande vattendrag och förstöra dessa.
Brytning i dagbrott ger spridning av damm. Dammspridning är inte så farligt om inte dammet innehåller giftiga ämnen. Vid urangruvor så innehåller dammet radioaktiva ämnen som är mycket skadliga. I synnerhet för de som jobbar med gruvbrytningen, men även för de närboende.
Uran finns på många håll världen över. I Sverige och Finland så finns förekomster i multimalmer, där flera metaller förkommer. Gruvbolagen undviker att exploatera de fyndigheterna. Det är svårt att klara svensk och europeisk miljölagstiftning när malm innehåller ganska mycket radioaktiv material.
För inte så länge sedan så prospekterades det för en gruva i närheten där jag bor av ett utländskt gruvbolag. Det finns många metaller i området där kobolt var den av metallerna som anses mest brytvärd. Det finns minst sex metaller varav 3-5 var aktuella att utvinna om brytning kom igång. Uran var en av de metaller som eventuellt skulle utvinnas om gruvan kom i drift. Det har varit protester mot gruvbrytningen och de som protesterat anser att de vunnit kampen för att gruvbolaget har inte ansökt om att få bryta. Det radioaktiva innehållet i malmen, är det som gör det svårt för gruvbolaget att klara miljökraven. Om det är protesterna eller andra anledningar som gör att gruvbolaget ännu inte lämnat in någon ansökan för gruvbrytning vet jag inte.
Prospekteringen för gruvbrytning har medfört att de flesta som har djupborrade brunnar, har testat vattenkvaliteten. Alla i området har för höga halter av radon. De som var värst hade halter som var många gånger högre än gränsvärdet. Vattnet innehöll även giftiga tungmetaller som inte är radioaktiva.
Här ett SVD-repotage om en urangruva i Ryssland som drivs av ett dotterbolag till Rosatom. Från Rosatom har ungefär hälften av uranet till svenska kärnkraftsverken köpts under de senaste 20 åren.
https://www.svd.se/megagruva-lyfter-rysk-stad–agaren-saljer-uran-till-sverige
Tyvärr måste man logga in för att kunna läsa texten. Av upphovsrättsliga skäl kopierar jag aldrig texter från tidningar.
Nu är det ju inte uran som är det giftigaste när uran bryts utan ämnen som bildas när uran sönderfaller som alltid finns vid uranfyndigheter.
Sigge #9
Informativt.
Hur är det med Torium då?
Lyssnar på Spanarna i P1. Maja Aase om hur man i USA försöker få ungdomar att engagera sig mer politiskt i klimatfrågan, vilket ska ske genom humor. Förlöjligande av de som inte tror på klimatkrisen alltså.
#3 Lars L
Håller verkligen med dig!
Jag tror att en del av problemet är att den offentliga sektorn använder sig av planekonomi på ett okritiskt sätt. Planekonomi har aldrig och kommer aldrig att fungera men kan göras lite effektivare om man tar följande i beaktande:
1. Tydligt ledarskap
2. Alla ställer upp och gör det som de anställts för
3. Traditionellt kvalitetstänk. Lär av avvikelser och fel
4. Tydliga och skrivna rutiner som följs
Donald Trump och ” Scott Pruitt, the head of the Environmental Protection Agency EPA” kommer inom några dagar att omedelbart utan pardon, slänga alla” Corporate Average Fuel Economy, CAFE reglerna ” åt helvete i papperskorgen, som Ttidigare utgjorde ett stort hinder och motarbetade biltillverkare inom USA, att fortsätta tillverka stora V8 – V6 motorer som är vanliga i Amerikanska personbilar och lastbilar.
https://www.nytimes.com/2018/03/29/climate/epa-cafe-auto-pollution-rollback.html
Sverige skall bli ett ”Fossilfritt Avindustrialiserat U-Land 2030 enligt (MP = Medeltids Kommunist Partiet) och Sossarna med ( Självmords = Alliansen)”där man inte mera kan köra bensin eller dieselbilar och en ( Ford Mustang GT registrerad i Sverige efter Juli 2018 får en fordonsskatt på 18 709 kr per år)
då kommer givetvis dom lyckliga Jänkarna att få ännu mera utav billigare olja på den globala världsmarknaden om Sverige inte bränner upp den i sin egen ”Klimat DDR Ankdamm” !! LOL!!
(En Corvette Stingray 6,2 registrerad i Sverige efter Juli 2018 får en fordonsskatt på 19 458 kr per år )
Källa http://teknikensvarld.se/sa-dyr-blir-din-bil-med-nya-skatten-601714/
Trevlig påsk, samt bilhelg i max med ärtsoppa och Champagne!!
#6 Elias
Den meteorologiska våren kom till Skåne tidigare än normalt enligt SMHI:s statistik. Men i år blev det kallt efter att våren ankommit.
Beroende på var i Skåne man befinner sig så är normala ankomsten från 20 februari – 5 mars. Så det har inte gått 1,5 månader ännu. Att man tycker våren är sen i år beror på att den varit tidig ganska många år under 2000-talet och att det kom en köldknäpp efter vårens meteorologiska ankomst.
#11
Enligt spanarpanelen i P1 har det kommit allt fler larmrapporter som inskärper allvaret i klimathotet. Bland kommentarerna i panelen påstods det att 30% av fåglarna i Frankrike har dött p.g.a. ”den globala uppvärmningen” och att extrema väderhändelser blir allt fler och värre.
Expressen och övriga skräp-fake-media har haft framgång i sin desinformationskampanj!
#11 och 15
”Bland kommentarerna i panelen påstods det att 30% av fåglarna i Frankrike har dött p.g.a. ”den globala uppvärmningen….” I bakgrunden hördes Ingvar Storm säga att det händer i Sverige också. Storm är ju fågelskådare och borde veta att det inte är sant.
Jag kommer aldrig mer att lyssna på spanarna. Majas spaning blev droppen som fick min bägare att rinna över.
En sak jag länge funderat över; Pratar aldrig våra gröna fundamentalister om klimathotet när de är på semester i Sydeuropa?
Jag förstår i så fall inte hur man kan framställa ”värmen” som ett problem i våra subarktiska nordiska länder för att inte bokstavligt bli utskrattad.
Alla jag träffat vid Medelhavet tycker så oändligt synd om oss och förstår inte hur vi klarar leva i det kalla klimatet vi har.
Läste just om de planerade vildsinta skattehöjningarna på bilar som skall träda i kraft i sommar.
Vet dock inte om jag blir drabbad med min lilla jänk som är skattebefriad
Klarar mig. Gäller inte befintliga bilar. Vilken cirkus det kommer att bli om de genomför ett så illa genomtänkt förslag. Begagnade bilar blir ju rena guldgruvan.
#14 Sigge
Lite starkt att avfärda den långa kylslagna våren som en ”köldknäpp”, bara för att det var lite mildväder som definierade vår tidigare i år så var den alltså ”tidig”.
Jag bor inte i Skåne, men nära i liknande klimat. Idag firar vi påsk med snö på marken. Naturen är definitivt sen även om en del fåglar gjort misstaget att flyga norrut för tidigt och nu fryser. Jag kan inte minnas någon vit påsk här de senaste dryga 40 åren, men någon sade att det hänt på 70-talet. Och ja, jag är väl medveten om att datum för påsk varierar.
Äggletningen flyttar inomhus i år. Går ju inte att gömma något ute när det blir spår i snön.
#18
Klarar mig också. Köpte en miljöklassad relativt stor diesel före jul, skattebefriad i 5 år. Bisarrt att nya smådieslar för betala dyrt från i sommar när jag kör gratis. Vilken lekstuga politik kan vara.
Vet inte hur länge jag ska ha den efter dessa fem år, men är inte orolig för andrahandsvärdet. Dels är det Euro 6, dels bor vi långt ifrån storstad med med hotande miljözoner i vilket fall, och har föga intresse av att besöka sådana städer.
Hur påsken nu än blir kan ingen ta ifrån oss den här glädjen.
https://www.svd.se/fem-diagram-visar-sa-djup-ar-miljopartiets-kris#sida-5
”I början av mandatperioden hade MP stöd av 12,8 procent i gruppen 18–29 år. Nu är partiet nere i 4,9 procent i den åldersgruppen.”
Framtiden ser ljus ut.
Svar till inlägg 18
Ingvar i Las Palmas @
Det som Sverige redan har- är” Totalt handelshinder, och krig mot Amerikanska bilar” då man redan idag !!! har HELT 100% orimliga brukandeförbud fascism fordonsskatter på NYARE = Amerikanska bilar registrerade mellan 2006 till 2018 (på 9000 kr per år( Chrysler Dodge JEEP V8 Chevrolet Tahoe med mera) det vill säga före det nu kommande Svenska USA bilhandelshinder idiotstoppet före Juli 2018 på 19 458 kr per år ) .
Då skall kartell Svenska politiker i rikksdagen eller EU gnälla på om Donald Trump inför ståltullar på Svenskt stål när vi har brukandeförbud av nyare USA bilar!!
Även äldre bilar kommer att beskattas hårdare.
https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/hojd-bilskatt–grattis-sverigedemokraterna/
Men kan Cubas befolkning klara sig med jänkare från 30-50-talet så kanske vi också kan 🙂
#10 Ingvar i Las Palmas
Jag kan för lite beträffande Torium och Toriumreaktorer för att kunna ha någon åsikt om det.
Är det någon som vet hur många Toriumreaktorer som är i drift och under byggnad?
#20 Christopher E
Det är inget onormalt att det är kallt i mars i Skåne. Det som gör att det känns så ovanligt sent är att vi haft några år i rad med tidiga vårar.
Verkar som äldre bilar slipper undan (f-n tro´t)
http://www.vibilagare.se/nyheter/regeringen-backar-om-hojd-skatt-pa-aldre-bilar
#14
”Den meteorologiska våren kom till Skåne tidigare än normalt enligt SMHI:s statistik. Men i år blev det kallt efter att våren ankommit.”
En sanning med mycket stor modifikation som det mesta du påstår. Våren kom tidigt till Kullahalvön och en smal kustremsa från Landskrona till Åhus. I resten av Skåne (och Sverige) är våren starkt försenad. I delar av Österlen faktiskt mer än en månad.
Vid denna tid skall den meteorologiska våren normalt ha nått hela Götaland, större delen av Svealand och södra Norrlands kustland. I år har den nått Skånes kustland, sydligaste och nordligaste Öland, Sudret på Gotland och delar av Hallandskusten och Göteborgstrakten. Det är normalt för 5-10 mars:
https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstidskarta/ank.php?arstid=var&ar=2018
Jimmy #23: Ford ger nu Sverige förtur för nya Mustang 2018 för att bli registrerad före 1:a juli. Nya skatten är konfiskatorisk och riktad mot USA. En ny Ford Mustang får en skatt på över 20.000 kr per år de första tre åren. Hoppas USA svaras med tullar mot Sverige.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20171006/ford-far-svensk-fortur-av-ansiktslyft-mustang-for-att-undvika-skattechock/
Själv har jag en Ford av 2016 års modell som har CO2-utsläpp av livets gas med 299 g/km. Fast alltför hög skatt.
Bra artikel idag som handlar om klimatfrågan och hur politikerna lurar dig med dina egna pengar.
https://detgodasamhallet.com/2018/03/31/hur-spelet-spelas-mina-sociologiska-fantasier-kring-exemplet-naturskyddsforeningen-plus-bonusmaterial/
Tack Per! inlägg 29 för svaret@
Och även jag sommarnjuter, samt har några äldre 90 talet”Ford Thunderbird SC” och ”Cadillac STS”
Trevlig solig påsk önskas till alla läsare!!
Vår eminente skolminister Fridolin har besökt Budapest i dagarna för att protestera mot den dåliga mediebild som Sverige har fått på senare tiden i Ungern. Det är klart i valtider brer man på lite extra i ett land där man inte vill ha någon invandring / invasion. Det vore kanske mera produktivt om statsrådet hade funderat över den svenska verkligheten i stället. Han är ju känd för att fixa stora problem på 100 dagar!
När ändå på plats och gäst hos syster/broder partiet LMP kunde han förhöra sig hur det kommer sig att de ungerska gröna förhandlar med rasistpartiet Jobbik? Vad är det som händer i ungersk politik? Tills helt nyligen har ingen av Europas övriga ”högerextrema” partier ville ta i Jobbik med tång. Nu som på ett trollslag kastar hela opositionen all ideologi överbord. Med det enda målet för ögonen att störta Orbán. Svårt att bortse från tanken att det är utländska intressen / pengar som är med i spelet.
Förre socialistiske statsministern svarade kärnfullt på frågan: vad händer om ni råkar vinna valet?
Svar: Kaos! Nyval!
Jimmy #23
Good point!
Jag tror faktiskt att det blir omöjligt att införa dessa skatter. Jag tror att det är ett ”testskott” för att test hur mycket det svenska folket tänker tolerera.
Som motbild tittade jag på youtube på världens längsta frakttåg. Majoriteten drivs av diesel-elektriska lok.
http://www.teninsider.com/10-longest-trains-in-the-world/
Diesel är oumbärlig!!!!
Jimmy #31
Thunderbird !
Har haft 3 st.
55:a. Köpte i lite nedrisat skick. Hot-roddade den med 351 Cleveland CC , C6 automat 9-tums bakaxel och skivbromsar runt om. Körde ifrån Corvetterna vid rödlyset
Sedermera blev det en SC under några år och senast en 1984 Elan Thunderbird.
Nu är det bara GM som gäller. De är mek-vänligare än Ford
Christopher E #20
Jag tillbringade påsken i på Kullahalvön I Skåne, under åren 1964 – 2003 och minns bara att det varit snö på marken en gång. Vi bytte till sommardäck inför resan och jag minns bara en gång I början av 70-talet att vi behövt vinterdäcken på. Då snöade det i Västergötland på hemvägen.
Våren är rejält försenad i Götaland och Svealand jämfört med den kalla normalen 1961 – 1990 enligt den här kartan.
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/genomsnittligt-datum-for-varens-borjan-1.3957
Här i Kallsta har vi dagtemp på c:a 4 – 5 plusgrader trots rejält med sol, nattetid kryper tempen ner till 10 minus !
Skulle varit vår redan 15/3 enligt ovanstående karta, får se om den kommer nu till veckan.
25 @Sigge
Det på går ett intensivt utvecklingsarbete att få fram nya generationers Toriumreaktorer. Det finns f.n. 8 varianter och den som verkar mest lovande är den som har bränslet i flytande form (MSR) Molten Salt Reactor. Kina och Indien är mest på tå i utvecklingsarbetet men även Kanada, Frankrike och USA är med på banan. MSR utvecklades redan på 50 talet i USA vid Oak Ridge National Laboratory som pågick till tidigt 1970-tal. Mellan 1965-69 hade man en demoreaktor (MSR) igång med Torium som bränsle. Tyskland har haft en Torium/uran reaktor igång under 1980 talet men projektet lades ned. Om jag är rätt informerad har Indien en Toriumreaktor igång och Kina skulle start sin första i början av detta år 2018.
Problemet med MSR designen är att den inte genererar något plutonium varför den är värdelös för militära önskemål. Dock är den betydligt säkrare under drift än de lättvattenreaktorer som är igång idag. För Sveriges del skulle en omställning till MSR designen innebära att vi kan upparbeta befintligt kärnavfall och återanvända det. Dagens reaktorer förbrukar endast 0,7% av det klyvbara materialet i bränslet och efter upparbetning och körning i en MSR kan hela 80% användas. Avfallet som då blir kvar behöver endast lagras i 300 år innan det blir lika ofarligt som uran i naturen.
Sigge #9
Utsläpp av damm vid uranbrytning måste vara en teknikfråga. Lösbart.
För övrigt efter övergång till Gen. IV. reaktorer kan vi köra på bränslet som idag klassas som atomsopor. Som våra gröna vill förvara riskfritt i 100 tusen år. Die Grüne är naturligtvis ännu mera fordrande. Dom dillar om en million år.
Så sopförbränning är en god ide, tycks det. Inget nytt uran behöver brytas.
Kjell Lindmark #37
MSRE kördes inte med Thorium som bränsle, bränslet 233U breedades från Thorium i en annan reaktor. Man planerade för MSBR som skulle breeda Thorium och på så sätt generera sitt eget 233U, men den blev aldrig av, så där återstår mycket forskning innan vi har en MSR som kan köra på Thorium.
https://www.ornl.gov/sites/default/files/ORNL%20Review%20v2n2%201968.pdf
Men det är ingen panik, vi har avfallet från dagens reaktorer och över en million ton utarmat uran som kan breedas till plutonium i gen4-reaktorer. Thorium kan vänta, det försvinner inte och vi behöver inte gräva upp mera uran.
http://www.wise-uranium.org/eddat.html
Jimmy #31: Om jag får åka med dig i din Ford Thunderbird ska du få åka i min 440 hp V8 299 g/km livets gas Mustang. 0-60 mph 4.4 sek. Prisbelönt bil och med på tre foton i nr 1-2018 av Mustang Club Magazine.
Föregångaren för 50 år sedan: https://www.youtube.com/watch?v=AlckLJsTwEM
Ingvar i Las Palmas inlägg 33 -34@
Gamla 30 åriga veteran jänkare kommer troligen att få en radikal värde ökning !
Eftersom det idag är billigare att köpa en bil i Sverige än att kosta på importfrakt och förtulla !!
Även ännu äldre renoverade veteran samlar bilar från 1975 -1930 talet, går sedan flera år numera tillbaka till USA där pengarna och bil intresserade finns och hugade spekulanter står i kö på samlare bilauktioner.
Ps- avslutar härmed mina inlägg angående bilar i denna tråd Mvh Jimmy !!
Tack Per inlägg 40 @
LOL!!!
Jag börjar undra vad som finns att rösta på som en som ogillar yttre både höger och vänster, och klimatövertygelsen, och overksamma ord som Vetenskap eller realist som ju alla bejakar i princip ändå.
Jag hamnar då i CentrumGeograferna (!). Nåt sånt kunde jag tänka mig att rösta på. Geografien är den disciplin, inomvetenskapligt, som övertygelsen de facto förbiser, då den historiskt äger en roll som kompilerare av geo- och miljövetenskaper. Centrum står för viljan att markera mot ytterlighetspolitik.
Ingvar i Las Palmas #33
I Sverige begränsas tåglängden till 750 m för att det är vad vad mötesspår klarar på linjer med enkelspår. Men det pågår en långsam utbyggnad för att klara 1500 m långa tåg. Långsamheten beror bland annat på att det finns lagar om miljökonsekvenser att ta hänsyn till. Ett annat problem är att köpa upp mark både för mötesspåren och de stickspår som behöver förlängas vid slutstationerna.
Min reflektion är att verksamhet idag inte vill ha den ketchupeffekt som längre tåg innebär. Det kommer i sin tur av att man under 1980-90 räknade med internränta på 20% för material i lager eller under arbete. Sedan dess är det ”just in time” som gäller och det är ju en akilleshäl för tågtrafiken.
själv#43
Inga takers? CG kunde samarbeta med Medborgerlig Samling, MS, inom utmanande av klimatövertygelsen, men MS misstänker jag annars som för okunnig om geografiens ståndpunkt. Där CG lyckas undervisa MS om den skulle MS-are komma över 🙂 – för att inte tala om alla, många fler, inom M, L, S, KD och C.
Gunnar S. #44
Det främsta hindret för längre tåg i Europa är dom antika skruvkopplen vi använder på godståg och lokdragna persontåg. Varje koppel har ett spel på några decimeter och över en viss tåglängd blir det helt ohållbart med det systemet. Det här insåg man i USA redan 1894, vill jag minnas, och tio år senare var automatkopplen införda på den amerikanska järnvägen. I sovjetunionen tog han som bestämde beslut om automatkoppel nån gång på 30-talet, men trots att det kom saker emellan var det infört nån gång runt mitten av 50-talet. I Sverige kör LKAB med ryska automatkoppel på malmbanan, funkar tydligen bra. Sen är det så klart mycket att vinna med automatkoppel för rangering av vagnar, järnvägen behöver verkligen bli effektivare om den ska kunna konkurrera med landsvägen.
#26 Sigge
”Det är inget onormalt att det är kallt i mars i Skåne. Det som gör att det känns så ovanligt sent är att vi haft några år i rad med tidiga vårar.”
Förstår inte varför det vara så svårt att tillstå att våren är sen i år. Onormalt sen alltså. Det beror inte alls på jämförelse med några enstaka tidigare år mildare än genomsnittet. Se flera kommentarer här ovan.
Jag bor på Hallandskusten. Jag försäkrar, en vit påsk är extremt här. Det gäller även om påsken i år infaller under tidigare halvan av sin variation i almanackan.
Det finns ingen långsiktig variation i svenskt klimat som någon hade uppmärksammat om de inte drillats av massiv klimathotspropaganda att leta inbillade järtecken. Över längre tid, så där bortåt 80 år, har Sverige inte ens statistiskt blivit varmare. Det är däremot rätt stor variation från år till år.
Ingvar #33
Det här är ett av dom kortare tågen på den här sträckan, ser bara tre dieslar, men man kan se hela tåget i en bild.
https://youtu.be/yZCYhP1D4O4?t=186
Det jag tycker är tråkigt med Klimatupplysningen är att så stora krafter ges på att vinna en diskussioner med några få klimathotstroende som skriver här.
Inte att i någon större mening bry sig om hur allvarligt läget är inför framtiden.
I går tog jag exempelvis upp en fråga som borde fått alla att reagera;
Inkluderas vi av det som vänsterkrafterna kallar nättroll och som sådana utför våra uppdrag från Ryssland?
Det är i sanning inte småsaker som de politiskt korrekta diktatutkramarna anklagar folk för som inte anpassar sig. Är VI kanske också en del av dem som skall bort?? I så fall kan vi räkna med stora obehagligheter framöver.
Kanske frågan är SÅ obehaglig att vi skall fortsätta lossas som att den över huvud tagit inte finns???
39 @Håkan Bergman
Ja du har rätt, jag förenklade lite för att inte texten skulle svälla ut för mycket. Torium är inte ”självgående” utan måste först breedas till uran.
Tack för tillägget.
Nu när det kommer fler ”skeptiska” rapporter om koldioxiden påverkan, eller ickepåverkan är jag nyfiken på att höra vad bloggens samlade expertis har att säga
https://chaamjamal.wordpress.com/human-caused-global-warming/
https://wattsupwiththat.com/2018/03/30/game-over/
https://principia-scientific.org/climate-fraud-exposed-co2-doesnt-rise-trap-retain-heat/
https://judithcurry.com/2018/03/29/emergent-constraints-on-climate-sensitivity-in-global-models-part-iii/#more-23985
http://co2coalition.org/2018/03/28/study-reveals-potential-stability-of-ocean-processes-despite-climate-change/
Sen finns ju Ned Nikolov och hans teori om gravitation
Olav G. #49
”Det är i sanning inte småsaker som de politiskt korrekta diktatutkramarna anklagar folk för som inte anpassar sig. Är VI kanske också en del av dem som skall bort?? I så fall kan vi räkna med stora obehagligheter framöver.”
Från ett gäng fjollor på Facebook? Jag har varit med om värre, coola ner! Vi överlevde faktiskt inkvisitionen.
Missade en länk
https://principia-scientific.org/nasas-james-hansen-knew-models-are-fudged/
Svar Sigge
Det är mycket ovanligt att det inte är vår i mars i Skåne det är ett faktum. För övrigt var vårarna på 90 talet tidigare än under 2000 talet.
Harry Dent. Ekonom som jämför ekonomiska cycler med andra cykler t.ex. teknologiska cycler, demografiska cykler, har nu inbegripit solfläcks-cykler.
88 % av alla recessioner har inträffat under botten av en solfläckscykel.
11/11 av större finansiella kriser har inträffat i botten av dylik cykel.
När inträffar nästa solfläcks-botten?
MP gräver vidare.
https://www.dn.se/debatt/ge-swedavia-i-uppdrag-att-minska-svenskars-flygresande/
”Inrikesflyget står för enbart 8 procent av flygets klimatpåverkan medan utrikesflyget står för över 90 procent. ”
Det blir lite obegripligt varför MP vill satsa 300 miljarder på höghastihetsbanor för att komma åt dom där åtta procenten. Nå, det var länge sen jag, om ens nånsin, förväntade mig nåt begripligt från MP.
För att inte alltför många ska drabbas av innehållet i artikeln ligger den bakom en betalvägg. Nu ska jag berätta hur man gör. Kopiera länken, gå in på google translate, klistra in länken, se till att översättningen är från svenska till engelska och klicka på translate. När översättningen kommer upp klicka på original. Voila.
Mitt inlägg om diesel-lok var mer för att påpeka hur viktig roll dieseln har och hur väl de dieselelektriska loken fungerar
Christopher E #47, om Sigges frenetiska argumentation för att våren visst har kommit och att det bara är nys att det är speciellt kallt.
”Förstår inte varför det vara så svårt att tillstå att våren är sen i år.”
Ulf #54,
”Det är mycket ovanligt att det inte är vår i mars i Skåne det är ett faktum. För övrigt var vårarna på 90 talet tidigare än under 2000 talet.”
Sigge är nog lite generad av de två bilderna i inlägget, och ser det som en provokation att det blir påpekat att de alarmistiska prognosmakarna år 2000 tog så grundligt fel. När verkligheten slår till 18 år efteråt så handlar det nu om skademinimering. Han förlitar sig på att ert minne av tidigare vårar i Skåne inte stämmer. Men jag minns faktiskt att förra våren (2017) också var förbaskat kall, även om det inte riktigt var lika bedrövligt som i år.
Torbjörn#51, den fjärde skulle jag tro träffar rätt.
Ingvar #57
Inget fel med diesellok, har man ingen tråd att köra under är dom ändå bättre än landsväg vid stora volymer. Och paradoxalt nog så skulle jänkarna inte kunna köra sina dubbelstackade containertåg om det hängde en kontaktledning över spåret. Och dom tågen är verkligen effektiva, det mesta, 100% skulle jag tro, av skräpet dom importerar från Kina kommer in på västkusten och transporteras vidare med dom här monstertågen, över Klippiga Bergen! Svensk debatt i frågan är patetisk, 100% fokuserad på persontrafik nationellt, när vi borde fokusera på att effektivisera godstrafiken nationellt i stället, inte lika sexigt skulle jag tro. Den tunga persontrafiken är lokal och regional, lös det och låt flyget ta hand om resten.
Torbjörn [51]; Den här har du också missat:
https://principia-scientific.org/modern-solar-grand-maximum-ends-little-ice-age-cooling-coming/
Till MP-Sigge.
Vintermån. Jan, Feb och vårmånanden Mars är det kallaste kvartalet sedan 2004. Hur det var tidigare visar inte SMHI.
Våren skulle – om en dryg timme (1 April) – omfatta hela Götaland, nästan hela Svealand utom nordvästligaste delen och Norrlandskusten upp till Härnösand.
I mina trakter (Norra Roslagen) kommer nog våren – om man nu kan lita på prognoserna från klimatpropagandaorganet SMHI – att infinna sig den 11 april.
Då skulle medel-våren normalt ha infunnit sig i stora delar av Norrland utom fjälltrakterna och längst i norr.
Glömde att nämna att ankomstdatum för våren som SMHI presenterar är från perioden
1961-1990. Den så kallade normalperioden, som ju skulle vara kallare än 1990-2018.
#15 Sören G#
Om man enbart talade om stor dödlighet i år bland övervintrande mindre insektsätande fåglar i Frankrike, kan det kanske stämma. Januari och februari var inte varma, men frost var ovanlig. Vid månadsskiftet februari – mars var det i hela landet ovanligt kallt och mycket snö i landets östra del från Medelhavet och norrut.
I Normandie i slutet av februari fanns många gransångare. Under köldknäppen försvann de och syns fortfarande inte till. Samma sak hände 1999 / 2000.
Jag tar för givet att programledaren förklarade att ”massdöden” berodde på kylan, som i sin tur kommer sig av den onaturliga värmen, vilken vi alla lider av. Sveriges Radio: ”Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet.”
Sahara breder ut sig på grund av klimatförändringar.
Världens största öken ska ha ökat med ungefär tio procent sedan 1920
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/sahara-breder-ut-sig-pa-grund-av-klimatforandringar/
#65, Det ska bli spännande att se om detta är fake news eller på riktigt. Vanligtvis har vi fått höra att Sahara och Sahel blivit grönare.. https://news.nationalgeographic.com/news/2009/07/090731-green-sahara.html
#65
”Världens största öken ska ha ökat med ungefär tio procent sedan 1920”
Fake News.
https://www.researchgate.net/publication/301598223_Greening_of_the_Earth_and_its_drivers
Vegetationen har tvärtom ökat markant de senaste årtiondena.
Den här storyn bygger på en väldigt udda artikel i Journal of Climate där man för det första definierar öken som <100 mm nederbörd per år, vilket inte alls stämmer med normal praxis (200-250 mm år). Mindre än 100 mm/år är extrem öken. Med den definitionen finns det t ex överhuvud taget ingen öken i Australien. Faktum är att jag tror att med deras definition är det nog bara Sahara, Atacama och kanske Rub-al-Khali och Taklamakan som kvalificerar sig. Så alla övriga öknar kan vi tydligen glömma.
Dessutom är det omöjligt att fastställa vilka områden i detalj i Sahara som hade 100 mm nederbörd 1902 eftersom det fanns ytterst få regnmätare i området, och f ö fortfarande knappast finns några. Undersökningen bygger därför på reanalysdata, som är milt sagt skakiga så långt från faktiska mätpunkter, och sedan har man helt enkelt gjort en linjärregression över perioden 1902-2013. Man förutsätter helt enkelt att klimatet förändras linjärt utan några svängningar för att få fram ”trenden”. Det är så dumt att man knappast kan fatta att eländet blivit publicerat. Förklaringen får man antagligen i Fig. 6 där man ser att öknen krympt kraftigt sedan ca 1980 så att den nu är nästan exakt lika stor som 1902, men med linjärregression av en lång långsam uppgång och en kort snabb nedgång kan man forcera fram en ökning ändå.
#67
Tack för klargörandet.
Såklart var det Fake News.
Men det var ju Exp. och deras gelikar som skulle kolla och anmäla sådant.
Undrar om Aftonbladet tänker anmäla detta.
Dt kanske är människorna bakom länken nedan som slåss för sin existens när FN:s ekonomi är pressad.
https://www2.unccd.int/
#67 tty
Tack för att du gräver fram lite mer information om allehanda klimathotsartiklar i MSM. Du är en stjärna.
Apropå gamla bilar.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/en-halv-miljon-bilar-portas-i-miljozonerna/
Häpp
”Men det finns en kategori som helt kan andas ut. Ägare av äldre bilar, från 1988 och bakåt, berörs inte alls, vare sig 2020 eller senare. Den gruppen bilar är undantagen och kan alltså fritt köra i zon 2.”
Nu blir det bullitjakter med gamla Mussar inne i stan väl.
#47 Christopher E
Visst är det märkbart att klimatet blivit varmare. Jag är långt ifrån ensam om att tycka att våren har kommit tidigare efter år 2000 än den var på 1900-talet.
När det gäller vintermånaderna dec-feb så har även den här vintern varit varmare än normalt i södra Sverige om man utgår från åren 1961-1990. Men de fyra tidigare vintrarna har varit ännu varmare, därför tycker man att den här vintern varit ovanligt kall. Det är enbart mars månad som varit ovanligt kall i år. Sammantaget så har början på det här året (jan-mars) varit normal om man utgår från åren 1961-1990.
https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/kartor/monYrTable.php?myn=1&par=tmpSeasAvv
https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/kartor/showImg.php?par=tmpYrAvv
https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/kartor/showImg.php?par=tmpAvvPrevMon
#72 Sigge
Nej, det tror jag inte att någon klarar att se någon liten systematisk förändring ur en sådan stor variation från år till år. Det handlar om ni ser vad ni förväntar er utifrån en djup övertygelse om ”Klimatförändringen” utifrån den ideologiska debatten.
I år våren sen och kall. Både enligt statistik och observation. Jag sitter just nu och tittar på snö genom fönstret 300 meter från havet på Hallandskusten. I april. Det är tjäle i marken och alla vårlökar som normalt blommar nu har kommit av sig utom på några skyddade soliga platser. Igår snöade det i södra Skåne, och metereologen i TV visade fascinerat bilder på Ale Stenar i vit vinterskrud till påsk. De måste missat att det enligt dig är helt normalt, beror alltså bara att vi jämför med ”några tidigare milda vårar”. Du får väl flytta dit och och öppna skidlift på Kåsebergaåsen då… 😉
Jag säger inte att detta bevisar någon trend och så vidare, bara att det är en onormalt sen och kall vår, vilket är svårt att missa. Se flera kommentarer ovan. Men det är extremt talande för den ideologiska belastningen i denna fråga att vissa känner ett sådant behov av damage control, att de inte ens kan tillstå att det är en kall vår. Som om detta hotar någon världsbild.
#72
”Sammantaget så har början på det här året (jan-mars) varit normal om man utgår från åren 1961-1990.”
En något udda tolkning av länk #2. Faktum är att första kvartalet varit kallare än normalt i hela Norrland, norra och nordvästra Svealand och delar av Götaland, totalt sådär tre fjärdedelar av landet:
https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/kartor/showImg.php?par=tmpYrAvv
Att mars varit extremt kall, medger t o m SMHI. På någon plats har t o m de lägsta temperaturerna någonsin för årstiden uppmätts:
https://www.smhi.se/bloggar/vaderleken-2-3336/ovanligt-kall-natt-i-nordvastra-svealand-och-sydvastra-norrland-1.132830
Sedan är det ju faktiskt så att vi faktiskt på sätt och vis vet varför slutet på den här vintern blev så extremt kall. I februari inträffade en kraftig SSW (Sudden Stratispheric Warming), då temperaturen i stratosfären över polarområdet plötsligt steg flera tiotal grader. Av erfarenhet vet man att effekterna av en sådan fortplantar sig nedåt i atmosfären och leder till ökad ”krokighet” hos polarfronten med blockerande högtryck och ostliga vindar i Europa (och samtidigt även att atlantiska lågtryck kan nå ovanligt långt norrut och ge tillfälligt mildare temperaturer över Ishavet till glädje för MSM).
Fast vad som är orsaken till att SSW inträffar vet vi fortfarande inte.
fortfarande bara själv #45 🙂
Jag ska tillägga att huvudsaken med Centrum i partinamnet skulle bli att medge rollen som enfrågeparti inom evidens/realism i en historisk parentes med mediehaveri på just klimatområdet.
Samtidigt skulle Geografi-ledet tvinga in invändningar till det inom-vetenskapliga. Där slapp man alltså lättviktigheter, varmluft och otidigheter kring allas vår principiella vetenskaplighet, något som annars skulle trötta ut en diskussion (så som kring VoF typ).
Så fick man nämligen alla röster från också en vänster uttröttad av övertygelsen, från S, MP och V. De kan MS aldrig få, som insisterar på borgerlighet. CG kan som enfrågeparti bli en vågmästare som bara insisterar på att gradvis få utrota det värsta i övertygelsekulturen så som den infekterar politiken.
Är på Tekniska museet. Värsta klimatdagishet här. Bedrövligt.
Lite MP politiker som attackerar svenskt flyg.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/3jz63v/ni-sprider-myter–men-forgaves-svenskt-flyg
Nu skriver de att det varit kallare i Göteborg än på Nordpolen under vintern. Sedan larmen kom har jag följt temperaturen på Nordpolen och sedan mitten av februari har det varit mellan 30 till 40 grader kallt. På tal om att sprida myter eller snarare idiotier.
Svar Sigge 72,
Din länk har ju inget att föra med vad du skriver???
Anledningen till att jag kommer ihåg det här är att jag flyttade ifrån Skåne på 1980 talet och var avundsjuk på mina föräldrar som under flera vintrar kunde spela golf på öppna greener i Januari. Dessutom köpte jag sommarställe på ö i skärgården 1992 och kommer väl ihåg de första åren därute. Fanns aldrig tillstymmelse till is den kom först på 2000 talet. Det var ett gnällande ständigt om klimatförändringar innan det blev kallare igen på 2000 talet. Folk sa att man aldrig igen skulle kunna åka skridsko i skärgården men under 2000 talet har jag gjort det många vintrar. Så tyvärr ditt minne sviker dig kraftigt.
tty #75
När jag pluggade i Uppsala under första hälften av 1970-talet hade vi en kall vår. En kurskamrat som ägnade sig åt privatflyg sade att det berodde på att ”polarfronten” hade rört sig söderut över Skandinavien och att det händer då och då. Idag kan jag inte låta bli att koppla det till begreppet ”stadium wave” som Judith Curry skrivit om på sin blog.
Ett känt fenomen bland erfarna meteorologer alltså, som nybörjarna tolkar som en ”tipping point” för att det inte finns med i modellerna.
Historielösheten hos dagens modellbaserade forskning skrämmer mig mer än de hot den extrapolerar fram. 🙁