Öppen Tråd

oktoberfest

Det har varit traditionell oktoberfest i München. Enligt uppgift har man, trots det kyliga och regniga vädret, haft 5,6 miljoner besökare och det har gått åt 109 oxar och 58 kalvar. Och en och annan öl har det nog också gått åt kan man misstänka 🙂 . Hursomhelst, här är veckans öppna tråd för diskussion om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar

Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Ingvar i Las Palmas

    Power Play
    http://joannenova.com.au/2016/10/the-big-bluff-paris-agreement-to-come-into-force-4-days-before-us-election-force-means-nothing/

  2. Lasse

    Följer Matthew via WUWT sidan. Tydligen så går orkanen utanför Floridas kust nu. Där är rapporterna om skador ännu få.
    Haiti drabbades däremot värre, med flertalet döda.
    Jag gissar att det delvis är beroende på att de bor i provisoriska hus och att de inte får ut de varningar om att ta sig bort från stränderna och sätta sig i säkra hus.
    I Bangladesh krävde högvatten många liv innan de kom på att bygga upp platåer för att klara korta översvämningar lokalt.
    Sen är väl kopplingen till framtida klimat lite oklar.
    Tydligen har det nu gått 4001 dar sen en kraftigare orkan drabbade USA-nytt rekord.
    Så om något så är klimatförändringen förödande eftersom beredskapen sänkts 😉

  3. Sören G

    Lyssnade på Naturmorgon i P1. Handlade om det lokala klimatet i städer och trädens roll. Det mesta bra.
    Men att värmeböljor blir vanligare i framtiden är inte självklart hävdar jag. För det första är förmodligen koldioxiden inte den viktigaste faktorn för jordens klimat. Solen och molnen är nog mycket viktigare.
    Men även om koldioxiden skulle göra klimatet något varmare genom ökad växthuseffekt så är det inte självklart att det blir fler värmeböljor för det.
    Värmeböljor blir det väl när solinstrålningen är stark, d.v.s. när det är klart och högtrycksbetonat väder. På vad sätt skulle ökad koldioxidhalt medföra fler högtryck?

  4. Peter F

    Sören G

    Den forskare som intervjuades framhöll att det mycket varmare klimatet i Melbourne orsakat omfattande träddöd.

    Jag kollade detta och konstaterar att forskaren knappast har belägg för att det är temperaturen som orsakat skadorna.

    http://data.giss.nasa.gov/cgi-bin/gistemp/stdata_show.cgi?id=501948660000&dt=1&ds=5

  5. tty

    #2
    Det verkar som om ”Matthew” har hajpats ganska våldsamt. Jag har följt väderdata i det aktuella området och hittills har inte en enda station rapporterat vindstyrkor ens i närheten av kategori 3, och inte en enda station har ens rapporterat kat. 1 medelvind heller. En station (Cape Canaveral) har rapporterat orkanstyrka (kat. 1) i byarna. Just nu är största rapporterade vindstyrka 28 sekundmeter i Savannah, Georgia. Full storm, men inte orkan (>32,6 sekundmeter).
    Nu har visserligen ”Matthew” inte gjort ”landfall” men ”ögat” har följt kusten 50-100 km ut hela vägen från Palm Beach norrut, och normalt är det ju den nordvästra kvadranten av en orkan som gör största skadan, och den har legat över kustlinjen hela vägen.
    Sedan måste man tänka på att det oftast inte är vinden som sådan utan flodvågorna och skyfallen som gör den största skadan när det gäller tropiska orkaner. De tycks dock inte ha varit så anmärkningsvärda heller den här gången.
    Här finns Saffir-Simpson-skalan för orkaner om någon är intresserad:
    http://www.nhc.noaa.gov/aboutsshws.php
    Orkanbyar i kategori 1 är inte alltför ovanliga i Sverige och förekommer t o m i inlandet. Kat. 2 och högre är mycket ovanligt, t o m i högfjället.

    PS: Kollade igen: Savannah rapporterar nu 30 sekundmeter i byarna. Nära….

  6. Lasse

    #5 tty
    -alltid så informativa inlägg-tack.
    Men USA har ju väntat i ett decennium så det är ju klart de vill haussa och ropa på vargen kommer.
    Weather channel sänder väder som underhållning.
    Vad Matthew lär oss är väl mer att utveckling i Haiti krävs för att klara naturkatastrofer.

  7. tty

    PeterF #4

    Australien hade en lång torrperiod fram till 2011. Just nu är det tvärtom mycket regn över nästan hela kontinenten vilket är ganska unikt. Det verkar troligare att sådana faktorer påverkar träden.

  8. Sigge

    #2 Lasse

    Hur stora skadorna blir vid orkaner beror mycket på hur lång tid man har att förbereda sig för den.
    Orkanen Katrina 2005 är den orkan som ställt till med störst materiella skador i USA någonsin. Den näst värsta är Sandy 2012. De två orkanerna är de som orakat mest materiella skador. Katrina för att det var en kraftig orkan som drabbade en stor stad, New Orleans, och Sandy för att den hade så stort omfång så hela Atlantkusten drabbades. Andra orkaner har inte varit i närheten av de materiella skador som dessa orsakat. Det är inte själva blåsten som orsakat de största skadorna utan det är översvämningarna som blir av nederbörden och att havsnivån ökar vid lågtryck. I Katrinas fall så berodde översvämningarna till stor del på att fördämningar mot havet rasade.

  9. Guy

    I dag morse sändes en repris med en intervju med Fredrik Charpentier Ljungqvist. Missade en del av sändningen men fäste mej vid en sak speciellt. Det sades att varmare klimat skulle förorsaka mera torka.

    Min uppfattning är att mera värme ger mera avdunstning vilket ger mera moln vilket ger mera nederbörd. Naturligtvis har breddgraden och närheten till vatten betydelse i sammanhanget. Kyla skulle enligt mej ha storre chans att vara orsaken till torka.

    Nu frågar jag mina medresenärer på bloggen. Hur är det?

  10. Olav Gjelten

    Aldrig i historien har nog det politiskt korrekta Europa smutskastat en amerikansk presidentkandidat såsom fallet är i dag med Donald Trump. Just nu säger vår media att hans chanser håller på att försvinna genom ett sexuttalande han påstås ha gjort för snart 15 år sedan.
    Med en liknande övervakning av allt man råkar säga och göra genom livet skulle självklart ingen människa duga för någonting. Journalisterna som bedriver hetskampanjen allra minst.

  11. John Silver

    #5
    Charleston kan få en smäll men annars är det bara vindsurfing väder.
    Vind:
    https://s.w-x.co/staticmaps/DCT_SPECIAL17_1280x720.jpg
    Nederbörd:
    http://www.usairnet.com/weather/radar/?station=kclx

  12. John Silver

    #9
    Det är som överheten beordrar det att vara.

  13. Slabadang

    Läs och förskräcks!

    Med alternativ media blir det svårare för MSM att ljuga allmänheten full och mörka/inte berätta episkt viktiga uppgifter.

    Media har ljugit intill tandlossning om läget i Syrien. USA levererar bland annat TOW- missiler till Al Queda och Al Nusra. USA använder Turkiet Libyen och Saudi som transit och leverantör av vapen. En mycket insatt trovärdig artikel på plats i Syrien med direktkontakt med Al Queidas befälhavare är gjord av reportern Jürgen Todenhöfer vars sjunde resa in i området var underlag för denna artikel nu refererad på svenska av tadaaaaa Nya Tider!!

    http://nyatider.nu/al-qaida-amerikanerna-ar-pa-var-sida/

    När nu kineserna i koalition med ryssarna ställt sig bakom Assad. Så är det ingen högoddsare att hävda att USAs/Obama/Clintons målsättning är att genom att avsätta Assad därigenom plocka bort ryskt inflytande i regionen.

    USA har nu lämnat ”fredsförhandlingarna” med Ryssland !! 🙂 🙂 🙂 Vilka sjuhelvetes gigantiska lögner Reuter AP TT SVT CNN BBC sprider. Lögn och skitspridare av gigantiska mått!! ”Moderata krafter” moahhahaha moahahhaha

  14. John Silver

    Kul med olja. Nordsjön år full med olja, fast inte som ni tror:
    http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-10-05/oil-tankers-piling-up-in-north-sea-highlight-glut-facing-opec
    Alaska dubblar:
    http://www.thegwpf.com/alaska-just-nearly-doubled-its-oil-reserves/

  15. Olav Gjelten

    Hur många uppfattar att den sista livlinan går av för världen om Hillary Clinton vinner? Då kan åtminstone många av oss äldre sluta att hoppas på en bättre värld under vår livstid.
    Bara klimatet låter sig inte påverkas.

  16. Håkan Bergman

    Ingvar #1
    Det är snart 100 år sen president Wilson fick på moppe av kongressen efter Versaille. Churchill skriver i ”The gathering storm”, första volym av hans sexvolymers historia om WW2, apropå det, att vi, Europas ledare alltså, borde lära oss bättre hur den amerikanska författningen fungerar. Det verkar inte som att dagens statsmän har följt Churchills råd.

  17. Slabadang

    John Silver! 🙂 🙂

    ” Peak Oil” hypotesen är nu lika modernt relevant som skallemätning!
    Nu bestäms priset av produktionskostnaden medan tillgången och leveranskapaciteten är i princip obegränsad. Så fort priset kommer över 50$ fatet så öppnas kranarna från de som har lite mer komplicerad produktion.
    Rena steroiden för världsekonomin och de fattigaste länderna.

  18. Sigge

    #9 Guy

    Du har rätt i att nederbörden kommer att öka när klimatet blir varmare för att avdunstningen ökar med högre temperatur. Men i och med att avdunstningen blir högre så kommer mark att torka ut snabbare efter nederbörd och det gör risken för torka ökar trots att nederbörden också ökar. När det är kallt så är avdunstningen väldigt liten så då tar det väldigt lång tid för marken att torka ut.

    Sommaren är ju den årstid som känns torrast samtidigt som det är då det kommer mest nederbörd.

  19. tty

    #9 Guy

    Rent generellt gäller att varmare klimat även är fuktigare. Det är det normala och håller på de flesta håll i Världen, i t ex monsundominerade områden (t ex södra och östra Asien, större delen av Afrika, större delen av Australien) håller regeln varmt=vått, kallt=torrt mycket bra.
    Men det finns undantag. I områden där torkan framför allt beror på regnskugga som t ex Tarimbäckenet påverkas nederbörden inte mycket av temperaturen överhuvud taget. Andra områden där regeln inte håller tycks vara bl a altiplanon i Anderna och delar av Mellanvästern och the Great Basin i Nordamerika. Här tycks anledningen vara att ett varmare klimat påverkar vindförhållandena så att regnskuggeeffekter blir starkare och mindre fuktighet kommer in.
    Däremot håller inte de påståenden man ser ibland att varmare klimat skulle få Saharaöknen att flytta upp i Sydeuropa. Så har det inte fungerat under tidigare varmperioder i varje fall. Sahara har i stället blivit smalare eller försvunnit mer eller mindre helt. Under istider dyker däremot öken/halvökenarter som t ex flyghöns upp litet varstans i Sydeuropa.

  20. Slabadang

    Olaf Gelten!

    Hillary tillhör ju globalisterna. I WIKILEAKS sista offentliggörande ingår hennes tal inför Goldman Sachs där hon förklara att hon tror på en gränslös värld med gränslös handel. Till bevis vill jag leda en alternativ världsbild byggd på observationer att en gränslös värld för handel är positiv, men inte en gränslösa för folkomflyttning. Den världsekonomi och ökad handel som följt med frihandeln har de suveräna självständiga nationerna som både skapare källa och aktör för den. Alla kulturer utvecklas på sina egna meriter och sina egna förutsättningar och har skapat summan av de kriterier som byggt det välstånd alla kan ta del av.

    För att kulturer skall skapas så krävs gränser inom vilka folken bestämmer sin egen väg och det är så ”multikulturen” bildas. Tar du bort gränserna så skapar du en monokultur. En monokultur som då inte är och inte kan vara någon multikultur eftersom det inte går att hävda två diametralt olika målsättningar samtidigt. Så om multikultur är viktigt så är det otroligt viktigt att gränser består inom vilka olika kulturer kan bildas.

    Så det ”multikulturella samhället” kan inte existera utan är en farlig totalitär tanke som i verkligheten utplånar kulturer. För att olika kulturer skall kunna existera så krävs avgränsningar dem emellan samtidigt som utbytet dem emellan alltid förekommit genom intryck och erfarenheter.
    För att kulturer skall kunna utvecklas och bestå så krävs ett mått av ”isolationism”. Bara en historielös fanatiker kan påstå annat. Hillary utgör en av dessa aningslösa ”Globalister” mutad itutad och köpt av de krafter Jacob N så utomordentligt redogjort om.

    Konkurrensen mellan olika kulturer är superviktig för utveckling och fattigdomsbekämpning. Ta Kina som exempel ! När de kopierade västs förutsättningar och handelskultur så sa det bara smack i tillväxt. De lyckosamma kulturella föregångsbilderna sprider sig och de sämre dör.
    har vi inga kulturer att jämföra och ta influenser ifrån så blir vi fattigare och sjukare. Det gäller både miljö och människor.

    Globalismen är farligare än Nazismen och Kommunismen tillsammans. De innebär slutet för mångfalden och utgör fabriken för enfalden och monokulturen..

  21. Lars Cornell

    #18 Sigge. Jag kan inget om det däri men om luften blir fuktigare minskar ju avdunstningen från marken. Du motsäger dig själv.
    Avdunstningen ökar endast tills det uppnåtts en ny jämvikt.

  22. Lasse

    #9 SMHI har en bra sida med sina förutsägelser:
    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/vad-betyder-2-c-global-temperaturokning-for-sveriges-klimat-1.92072

    De har även jämfört vädret förr med dagens väder -men kallar det klimatindikatorer!
    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/klimatindikatorer-1.7050

    Där fastnar jag ofta för denna slutsats: ” Sedan mitten av 1980-talet fram till omkring 2005 har den årliga globalstrålningen ökat med nästan 8 % i Sverige. Liknande tendens ser man i stora delar av Europa.”
    ”Nedgången från 1960-talet till 1980-talet och den därpå följande ökningen in på början av 2000-talet benämns ofta inom den internationella klimatforskningen för global dimming and brightening.”

    Var CO2 kommer in i den bilden får vi fråga SMHI eller Thomas P

  23. Slabadang

    Ingvar #1

    MSM är ju etablissemangets rena propagandahoror (jag vill hävda definitionen som både relevant och korrekt. De läger all möda på att vilseleda allmänheten om vad etablissemanget önskar. Parisavtalet är inte mer värt än ett blött toapapper.

  24. Daniel Wiklund

    # 10.. Nu blir det väl så att Trump inte blir president och kan ha sex i vita huset. Och får han möjlighet till det så får han väl göra som Hillarys man att han gör det med nån annan än med sin fru. Profumoaffären i England 1963 är ett annat exempel på hur sex bland höga (försvarsminister) politiker kan se ut. John F Kennedys sexaffärer (med Profumoaffären i färskt minne) blev en säkerhetsrisk. Geijeraffären vet ju Leif GW mycket om, kanske lite för mycket. Trumps sexklavertramp är ju bara ett av många som politiker har gjort. Hur det är bland journalister vet jag ingenting, och lika bra är väl det.

  25. hans björkman

    Läser på The Telegraph:” Experts said Arctic sea ice would melt entirely by September 2016- they were wrong.” Går inte att läsa vidare pga betalvägg. Tänk om man fick se en sån rubrik i en svensk tidning

  26. Ingemar Nordin

    Guy #9,

    I sin senaste studie från i våras så har F C Ljungqvist et al gått igenom de senaste 1200 åren och tittat på nederbörden. Resultatet är att de naturliga variationerna är mycket större än vad man tidigare trott och att det inte går att urskilja några tydliga mönster på hur värme/kyla påverkar:

    ”Enligt en ny studie har det norra halvklotet upplevt betydligt större variationer i nederbörden under de senaste tolv århundraden än i det tjugonde århundradet. Forskare från Sverige, Tyskland och Schweiz har funnit att klimatmodellerna överskattat ökningen av våta och torra extremer då temperaturen ökade under det tjugonde århundradet.”

    https://www.klimatupplysningen.se/2016/04/10/annu-en-myt-om-extremvader-avfardad/

  27. tty

    #24

    Kollar du historien så har de flesta presidenter i USA vänstrat, t o m Roosevelt och Eisenhower. De flesta har dock haft vett att göra det litet diskret, i motsats till t ex Clinton och Harding.
    Fast nu var jag orättvis. Harding skötte det diskret, det var hans änka som vägrade fortsätta betala underhåll till hans minderåriga dotter, varpå modern skrev sina memoarer….

  28. Slabadang

    Lasse # 22!

    Bli inte lurad av SMHI! I begreppet ”globalinstrålning” har de lagt in det ökande antal soltimmar som Sverige njutit av. Begreppet är medvetet vilseledande!

    Vad gäller soltimmar Sverige så har SMHI döpt om datan. Klickar du på ”soltimmar” Så presenterar de en graf överst som kallas ”Globalinstrålning”.

    http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.75147.1455698651!/image/allgack_1983-lastyear.jpg_gen/derivatives/Original_1004px/allgack_1983-lastyear.jpg

    Längre ner på sidan så hittar du hittar du ”ackumulerad solskentid så ser du att de år näst intill identiska:

    http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.75148.1455698149!/image/allsack_1983-lastyear.jpg_gen/derivatives/Original_1004px/allsack_1983-lastyear.jpg

    Rök och speglar ”titta en fågel” har omvandlat SMHI till illusionist.

  29. Lasse

    #28
    Precis-Det är ju molnen som minskat!
    Vilket i min föreställningsvärld hänger samman med utsläppsminskningen!
    Aerosoler -Dvs allt utom CO2.
    Så jag förnekar inte vår inblandning i uppvärmningen 😉

  30. Slabadang

    Lasse ! 🙂

    Skulle inte dessutom den ”globala uppvärmningen” ge mer moln? 🙂

    Moahahahah moahahahhah !

  31. Thomas P

    Hans #25 Varför läser du inte istället vad IPCC har haft att säga om när Arktis kan vara isfritt? det finns ju rentav med i den artikel du citerar:
    ”For more than a decade, most scientists have accepted that the Arctic will be free ice-free by 2050, while the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) calculates there is a 66 per cent chance of no ice by the middle of the century if emissions continue to increase annually.”

    Om man läser hela artikeln är den inte dålig, men rubriken ger ett väldigt missledande intryck.
    http://www.telegraph.co.uk/science/2016/10/07/experts-said-arctic-sea-ice-would-melt-entirely-by-september-201/

  32. Slabadang

    Thomas P!
    Har man läst om vad IPCC tror om Himalayas glaciärer så vänder man sig till mer seriösa källor.

  33. Guy

    Tack till alla medresenärer. Nederbördsfrågan tyck lika komplicerad som hela klimatet. Förståss är nederbörden en följd av eller del av hur klimatet uppför sig.

    I mina ögon och med hjälp av kommentarerna tycks man kunna skilja väta kontra torka geografiskt. Som jag nämnde närheten till vatten, höjdskillnader och breddgrader/solinstrålning. Verkar som klimatförändringen skulle vara en form att ”byta plats”. Dvs tidigare torra platser kan bli våta och våta platser i sin tur torra. Hur som helst, inget av det här sker speciellt snabbt. Det leder på sin höjd till en långsam folkvandring, precis som tidigare också.

  34. Ann lh

    # 10 m.fl. Hur presidenter och andra styrt eller underordnat sig sina biologiska drivkrafter är inte mycket att orda om jämfört med hur Obama medvetet förråder och våldför sig på det land han är vald att leda.

  35. Rickie Kåveby

    Utrikesminister Wallström sa i TV 4’s Nyhetsmorgon i morse apropå Matthew att vulkanutbrott blir vanligare på grund av klimatförändringarna. Själv har jag svårt att se hur någon grad varmare årsgenomsnittstemperatur kan ge fler vulkanutbrott. Skillnaden mellan sommar och vintertemeperaturer är ju så mycket större än en liten höjning av årsgenomsnittet eller?

    Finns det något seriöst stöd för att CAGW ger fler vulkanutbrott?

    http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3562132

  36. Slabadang

    Guy!

    Varfrö skulle ”nederbördsmönstrena” INTE förändra sig när klimatförändringar alltid pågått sedan planeten föddes? Blir det inte istället oerhört tydligt hur LITE klimatet förändrats och hur lite vi har att oroa oss för?

  37. Peter F

    Finns det någon här som i svenska media hört, läst eller sett något positivt om Trump. Och motsvarande är det någon här som i svenska media hört, läst eller sett något negativt om Clinton. Jag har det inte. Snacka om svart eller vitt.

  38. Lasse

    #36 Peter F
    Ensidig rapportering -vad har det med klimatfrågan att göra?
    😉
    Vi har en hel del som förbryllar den som får sin information från media:
    Trump.
    Klimatet.
    SD.
    Putin.
    Syrien.
    Migrationen.
    Hur bruna råttor skall bekämpas.

    Var finns det Svenskaste som finns-å ena sidan och å andra sidan för att komma fram till Lagom!

  39. Guy

    Slabadang # 35

    Jag är inte så säker på LITE, men däremot långsamt. Under en livstid händer i stort sett ingenting.
    What, me worry?

  40. Rickie

    Utrikesminister Wallström sa i TV4 Nyhetsmorgon idag att klimatförändringarna ger fler vulkanutbrott. Finns det något stöd för det påståendet?

    http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3562132

  41. Sigge

    #21 Lars Cornell

    Luftens mättnadsånghalt varierar med temperaturen. Vid + 20 är den 17,28 g/kbm och vid +21 är den 18,32 g/kbm. På vintern vid -10 är mättnadsånghalten 2,14 g/kbm. Det innebär att varm luft kan transportera mer mer vatten vilket gör att nederbördsmängderna blir större när det är varmare och upptorkningen går snabbare efter regn av det vatten som inte rinner bort i dagvatten och vattendrag.

  42. Svempa

    #31 TP

    Och hur var det nu TP? Har IPCC någonsin hamnat rätt i sitt prognosticerande och förutspått bättre än en slumpgenerator? Nä just det.

  43. pekke

    Peter F # 36

    Trump har en stor käft och säger i bland på tok för mycket.

    Men familjen Clinton är nog värre, de säger vackra saker men profiterar på allt som går via fonden ” Clinton Foundation ”, den som bidrar med en större summa till fonden kan få diverse gentjänster utförda som normalt skulle gå via Amerikanska statens nålsöga.

    En artikel om hur man profiterade på jordbävningen i Haiti.
    http://www.nationalreview.com/article/437883/hillarys-america-secret-history-democratic-party-dinesh-dsouza-clinton-foundation

    Mer exempel om ” Clinton Foundation ”.
    http://www.wnd.com/2016/10/state-department-sued-over-collusion-with-clinton-foundation/

    Trump är en skrävlig buffel, men han har i alla fall inte använt US State för att berika sig som Clintons gör.

  44. Peter Stilbs

    SvD skrev i morse att ”Matthew” var en av decenniets kraftigaste stormar. Varifrån får de allt?

  45. Karl-Oskar

    Slabadang #20

    Jag har alltid varit en stor vän av USA men har nu kommit till samma slutsats som du och förmodligen är deras stöd till islamister en medveten plan för att sprida flyktingar till Europa och därmed skapa monokulturer och enpartistater.
    När det är klart är en FN styrd planekonomi lätt att genomföra och klimathotet är bara en detalj i sammanhanget.

  46. Björn

    Slabadang [35]; Vill man sia om framtidens väder och klimat skall man läsa om hur det var under historiens gång. Jag vet inte om Du har uppmärksammat den väderhistoria som jag vid flera tillfällen har flaggat för här. Den beskriver de två första tusen åren sedan år noll enligt vår tideräkning. Det är intressant att det finns temperaturdata från den senare delen av Lilla Istiden fram till ca 1850. I början av 1700-talet började det dyka upp termometervärden som byggde på en konstruktion av Philippe de la Hire.

    http://www.breadandbutterscience.com/Weather.pdf (1411 sidor, kan ta tid att ladda ner)

  47. Karl-Oskar

    Rickie #40

    Wallström tittar tydligen på space weather och har kommit till insikt om att det är solen som styr klimatförändringar och vulkanutbrott.

  48. Thomas P

    Svempa #42 Hade du något i sak att komma med?

    pekke#43 ” den som bidrar med en större summa till fonden kan få diverse gentjänster utförda som normalt skulle gå via Amerikanska statens nålsöga.”

    Några exempel? Jag har nämligen bara sett sådana anklagelser, men aldrig någon substans bakom. Trump däremot vet vi har missbrukat sin välgörenhetsstiftelse för att använda pengarna privat.

  49. Guy

    Thomas P # 48

    Håller med dig i princip. Bägge sidor bör synas jämlikt.

    Om man ändå fick drömma om en tredje kandidat med möjligheter, men tyvärr bara en dröm.

  50. Lennart Bengtsson

    *40

    Det finns inga som helst indikationer att ett varmare klimat skulle innebära mer vulkanutbrott eller jordbävningar. Inte heller blir det mer tropiska orkaner även om de kan bli mer intensiva. Det finns dock inga empiriska data som stöder detta. tidigast omkring 2050 blir det statiskt möjligt att ens avgöra detta.

    Beräkningar och teori visar att transport av vattenånga följer Clausius -Clapeyrons relation vilket innebär att den hydrologiska cykeln förväntas bli mer intensiv i ett varmare klimat. Det innebär mer nederbörd och mer snö i polartrakterna samt torrare väder kring vändkretsarna. Detta kan dock ännu inte empiriskt bestämmas genom den stora naturliga ( kaotiska) variationen i nederbörden.

    Baserat på tillgängliga satellitmätningar finns det inga indikationer att globalstrålningen ökat. Jordens albedo har inte ändrats utan ligger på ca 29% för de ca 10 år som vi har tillförlitliga data. Vad som händer i Sverige (<1% av jordens yta) är knappast relevant.
    LBengtsson

  51. Sigge

    #40, #50 Rickie, Lennart Bengtsson

    Jag tror inte Wallström menade att vulkanutbrott skulle bli allvarligare p g a varmare klimatet. Hon menade nog bara att orkanrelaterade katastrofer skulle bli allvarligare. Hon uttryckte sig lite rörigt.

  52. Thomas P

    Lennart #50 ”Det finns inga som helst indikationer att ett varmare klimat skulle innebära mer vulkanutbrott eller jordbävningar. ”

    Avsmältningen på Grönland har inneburit att antalet jordbävningar ökar:
    http://www.climatehotmap.org/global-warming-locations/kangerdlugssuaq-glacier-greenland.html
    Detta handlar om glaciära skalv i samband med kalvningar, snarare än traditionella jordbävningar under markytan, men om massförlusten ökar lär vi även få se fler skalv när vi får markhöjning. Hur stora beror på hur snabb avsmältningen är, och där råder fortfarande stor osäkerhet. Även vulkaner kan man tänka sig får utbrott i samband med att trycket ovanför dem ändras. Inte för att lokala skalv runt smältande glaciärer är något enormt problem. Det bor inte mycket folk i dessa områden.

  53. Guy

    Snubblade på denna två år gammal.

    https://www.youtube.com/watch?v=3ge9Nwu8MxE

    Det har varit mycket diskussion på blåggen om korrigerat data. Det här är delvis från Down Under. För den som har 12 minuter tid.

  54. Slabadang

    Vilket skämt du och hela klimatjihadismen ärThomas P!

    ” Glaciära skalv” moahhahah mphhahaha moahahahah!

  55. Bengt Abelsson

    # 51

    Jag tittade precis nu på inslaget. Tveklöst säger hom ”… vulkanutbrott… ” som ett exempel på hemskheter som kommer att bli vanligare pga klimatförändringar.
    Okunnig och dåligt påläst. Inte så jag vill ha en minister.
    Att mena vad man säger och säga vad man menar är basala krav på hennes nivå.

  56. Rickie

    #51 Sigge. Jag vill inte ha en utrkesminister som uttrycker sig rörigt.
    Jag vill ha en utrikesminister som är absolut glasklar i sina formuleringar.

  57. Rickie

    #50 Lennart Bengtsson. Tack för att du redde ut detta. Var som jag trodde.

  58. Ingemar Nordin

    #20 & #45,

    Försök att undvika utprånglandet av diverse putinstyrda konspirationsteorier på den här bloggen. Håll er till klimat och energifrågan istället.

  59. Svempa

    #48 tp

    Jobbigt med den kognitiva dissonansen?

  60. Bengt Abelsson

    USA verkar inte lika enkelspårigt som Sverige:

    Nearly three-quarters of Americans don’t trust that there is a large “scientific consensus” amongst climate scientists on human behavior being the cause of climate change, according to an in-depth survey on “the politics of climate” released Tuesday by Pew Research Center.
    The findings in the Pew report are “based on a nationally representative survey of 1,534 U.S. adults conducted May 10 – June 6, 2016.”
    (CNSNews.com)

  61. Jan-Åke

    Träffade idag en norsk biolog med Arktis ekosystem som huvudinriktning(hans namn for just ur huvet)Han förklarade i detalj hur isbjörnar gynnas av öppet hav tack vare ökad solstrålning dvs minskat albedo som ger ökad tillväxt av plankton som i sin tur ger kraftig ökning av isbjörnens huvudföda säl.Om det mot förmodan skulle bli ett nästan isfritt septemberminimum något år så skulle detta gynna Ursus Maritimus dvs isbjörnen.Han gjorde klart för mig att isbjörnen har noll zero nada intresse av att stå på ett isflak !

  62. LBt

    Det är naturligtvis slarvigt att ge klimatskojare utrymme, men projektet Pages 2k:s globala ambitioner kan man läsa om här:
    https://www.blogs.uni-mainz.de/fb09climatology/files/2012/03/Pages_2013_NatureGeo.pdf

    Från Pages 2k, ett mycket ambitiöst pågående projekt omfattande hela klotet dvs även oceanerna,
    läser jag:

    ”…There were no globally synchronous multi-decadal warm or cold intervals that define a worldwide Medieval Warm Period or Little Ice Age, but all reconstructions show generally cold conditions between ad 1580 and 1880, punctuated in some regions by warm decades during the eighteenth century. ”

    jag läser vidare:

    ”The individual site-level proxy records were also analysed to determine the extent to which the longterm cooling trend is a common feature, an approach that is independent of the reconstruction procedures. Generally, the longer the proxy record, the more likely it is to exhibit a significant longterm cooling trend (Fig. 3). For example, of the 24 individual records from all regions that extend back to ad 1, 20 have negative slopes between years ad 1 and 1900 (Supplementary Fig. S6), which is extremely unlikely to occur by chance (one-tailed sign test, P < 0.001)."

    vidare kan man från tidigare tråd konstatera att man får inget svar på vilken bättre global samman ställning än Pages 2k som finns för att beskriva den globala temperaturutvecklingen , bara att det finns många.

    Nej det finns inga, det som finns är är lokala eller regionala sammanställningar och det är ju detta som är det grundläggande problemet med KU, man låter väder, lokal och regionala uppgifter ligga till grund för globala värderingar och egna drömmar. Därmed inte sagt att Pages 2k är komplett eller utan brister, projektets ambitioner finns det däremot inga skäl att kritisera och som sagt något mer trovärdigt finns inte.

    Dem medeltida värmeperioden och den lilla istiden som globala företeelser saknar alltså stöd, perioderna utgör bara naturliga avsnitt i ett fallande klimat vars fall tydligt överensstämmer med vad som karaktäriserar tidigare övergångar mot nytt istidsklimat.

  63. tty

    #50, 52 m fl
    Det finns inget sådant som ”glaciära skalv”. Visst, när en stor kalvning sker så kommer en del av rörelsenergin som frigörs att omsättas i seimiska vågor, i synnerhet om den kalvande isen slår i havsbotten framför isbräckan. Men något skalv är det inte. Moderna seismografer kan t ex mycket väl avläsa när en storm träffar en kust i närheten, eftersom en del av vågenergin också omsätts i seismiska vågor. Är det ett ”meteorologiskt skalv”?
    Däremot har faktiskt utrikesministern inte fullkomligt fel. Klimatförändringar har visserligen ingen effekt på vulkanism, men om en inlandsis smälter bort så ökar aktiviteten för de vulkaner som tidigare låg under isen. Effekten är väl dokumenterad från Island vid slutet av den förra istiden. Det är egentligen inte alls konstigt. Det blir en rejäl trycksänkning när ett par kilometer is försvinner och delar av astenosfären befinner sig mycket nära smältpunkten så det är inte alls förvånande att magmaproduktionen ökar. Så om Vatnajökull skulle smälta bort blir det troligen flera utbrott från Grimsvötn och Öraefajökull och om Myrdalsjökull smälter kanske flera från Katla (Myrdalsjökull är tunn, så där är effekten osäker). Eventuella effekter på vulkaner utanför inlandsisarna är mycket mera osäkra. På Island finns det data som tyder på att vissa marginellt belägna vulkaner (som t ex Snaeffel) är mera, eller t o m enbart, aktiva under istider och här i Europa gäller kanske detsamma för vulkanerna i Eiffel och Massif Central, men underlaget är tunt.
    En svaghet är också att det bara finns bra data från Island. Det har gjorts försök att påvisa samma effekt t ex i Alaska och i södra Anderna, men data om förhistoriska utbrott är för dåliga där. Om effekten är global skulle även t ex Kamtjatka och Västantarktis komma ifråga, och då skulle den ökade aktiviteten mycket väl kunna förklara en del av den ökande koldioxidhalten under och efter deglaciationen. Som det nu är så vet vi inte säkert om effekten bara gäller ”hotspot-vulkanism” (som Island) eller även ”subduktions-vulkanism” som Anderna och Alaska.

  64. Olav Gjelten

    Säger det någonting att 41 (F-Y-R-T-I-O-E-N) länder i Afghanistan krigar mot talibanerna utan att vara i stånd att vinna?
    Utan ett massivt stöd från den egna befolkningen hade talibanerna varit nerkämpade på en enda dag.
    Jag tar upp detta bara för att belysa att förljugenheten i våra ”demokratiska” västländer är långt mer omfattande än just klimatet.
    Sedan hoppas jag få slippa bemöta larvigheter om att jag, med enbart nordisk bakgrund, skulle hysa sympatier med österländska terrorister eller liknande. Dags att i stället inse att vi ännu en gång är förda bakom ljuset av våra politiker och vår media.

  65. tty

    #62

    ”Pages 2k, ett mycket ambitiöst pågående projekt omfattande hela klotet dvs även oceanerna”

    Du får gärna länka till oceandata från Pages 2k, jag har inte lyckats hitta några.

  66. tty

    Apropå kalvning och ”glaciärskalv”, här är en sevärd video av en stor kalvning:

    https://youtu.be/IxfORXWph2Q

    Observera att det är time-lapse, bortsett från de första sekunderna då den kalvande isen faller så är det inte fullt så dramatiskt när man ser det i verkligheten.

  67. Svend Ferdinandsen

    Kalvande is:
    Jeg kan anbefale at se på mila.is Jøkulsarlon.
    Man kan ikke se iskosserne dannes, men man kan se de er der og langsomt transporteres ud af lagunen.
    Iskosserne stammer fra Vatnajull.

  68. Slabadang

    Ingemar N!

    Men för h -…. har du gått på propagandan om Putins fingrar överallt? Det är lika trovärdigt som att det finns ”Glaciär skalv”.

  69. Sven

    Kommentarer på detta? Intressant när Jens Stoltenberg tar bladet från munnen:

    http://second-opinion.se/norge-borde-aldrig-ha-gatt-med/

  70. Svempa

    #69 visar på ett beklämmande korrupt systrm drivet av egennytta

  71. Thomas P

    tty #63 ”Det finns inget sådant som ”glaciära skalv”. ”

    Det kallas i alla fall för ”glacial earthquakes”, och det är väl inte orimligt eftersom mekanismen är analog. Istället för berglager som glider mot varandra har vi is mot berg vid basen av en glaciär.

    ”Visst, när en stor kalvning sker så kommer en del av rörelsenergin som frigörs att omsättas i seimiska vågor, i synnerhet om den kalvande isen slår i havsbotten framför isbräckan. Men något skalv är det inte. ”

    Ur artikeln jag citerade: ”Once thought to occur when glacial ice strikes solid earth beneath it, glacialquakes are now attributed to lurching that occurs when parts of the glacier break off (calve) into the ocean”.

  72. tty

    #67

    Jag har varit vid Jökulsárlón och det är onekligen en mycket speciell plats, en issjö nedanför Vatnajökul som via en kort flodstump rinner ut i havet. Det är den enda platsen på Island där glaciäris kan nå havet, och Island har därmed faktiskt en ”tidewater glacier” om också i liten skala.

  73. Monodemon

    Lästips:
    En ny bok om klimatfeminism, skriven av en svensk europaparlamentariker!
    http://www.extrakt.se/klimatforskning/utan-jamstalldhet-kan-vi-glomma-klimatet/

    Titeln vittnar om den vetenskapliga vederhäftigheten: ”Klimatfeminism – Om vi inte gör något åt jämställdhet kan vi glömma klimatet”

    Personligen måste jag erkänna att det känns väldigt lockande att kunna få glömma klimatet…

  74. John Silver

    Kul på TV ikväll (Okunskapskanalen):

    ” 22:30
    Vetenskapsstudion [Repris]
    Svenskt vetenskapsmagasin från 2016. Hur ser framtidens mer miljövänliga ”kött” ut?. ”Vetenskapsstudion” testar mat tillverkad av blommor och insekter och reder ut om matinnovationer och miljökrav kommer kunna ändra vår kost. Dessutom pratar vi med forskare som nu testar möjligheten att designa om mänskliga embryon.”

  75. Lars Kamél

    Totala antalet rapporterade vulkanutbrott och jordbävningar per år har ungefär tiodubblats på drygt 100 år. Jordbävningar med magnitud minst 7, de som är starka nog att skicka chockvågor runt hela jordklotet, så att det räcker med en enda seismograf för att upptäcka dem, har inte blivit vanligare. Jag överlämnar till läsaren att dra slutsatser av det.

  76. Stickan no1

    Hoppsan:
    ”In this study, we present multiproxy data derived from a well-preserved MIS 3 interstadial (55–25 ka ago) organic layer from inside the Arctic Circle in the Finnish Lapland. Biological proxy evidence, namely coming from aquatic plant species, indicates July temperatures as high as 14.4 °C, i.e. higher than those of today for the study site. ”

    ”Our data agree with insolation reconstructions and correspond with the suggestion that glacial stadial–interstadial and interglacial stages have been much more dynamic than previously thought”

    http://www.nature.com/articles/srep29054

    Det visar sig alltså att klimatförändringar är något naturligt, vanligare, snabbare och kraftigare än vi tidigare vetat.

  77. Lasse

    Bob Tisdale om den periodicitet som påverkar temperaturen:
    https://wattsupwiththat.com/2016/10/11/quicky-october-2016-enso-update/

    följer 1998 års kurvor rätt bra!

  78. Håkan Bergman

    Och vad ska vi göra ned Mp? Varför inte göra Sverige till det första landet utan ett grönt parti. Senast 2018 tack!
    http://www.svd.se/vem-behover-egentligen-miljopartiet/om/det-nya-politiska-laget

  79. Kolbjörn

    Apropå Mp: Under riksdagsdebatten igår, 12/10, påstod Isabella Lövin att 2016 är det varmaste året i mänsklighetens historia. Vilken tur att vi har en minister över klimatet som kan styra upp detsamma.

  80. Håkan Bergman

    Äntligen!