Enligt Smålandsposten har miljöpartiet skaffat sig ett nytt hatobjekt – stormarknaden. Under Almedalsveckan på Gotland presenterade man ett nytt förslag om att förbjuda byggandet av fler köpcentra i Sverige. Miljöpartiet vill “rädda miljön undan handeln”. I stället för att ta bilen till ett köpcentrum, där allt finns samlat för att underlätta i vardagslivet, vill miljöpartiet att vi återgår till ett lokalt handlande, dvs. springer benen av oss på stan (ja, man kan möjligen ta bussen) för att få tag i vårt dagliga bröd.
“En samlad stadsbild där människorna bor och handlar inom gångavstånd skulle generera mindre utsläpp av koldioxid”, skriver Smålandsposten.
Ännu en anledning att INTE lägga sin röst på miljöpartiet? Hur verklighetsfrämmande får man vara?
PS Ja, jag tycker att det är trevligt att ibland kunna handla hos den lokala bagaren, men jag ser också fördelen i att kunna handla allt lätt och smidigt på ett och samma ställe.
Däremot kan jag hålla med om att det bland kommunerna runt Stockholm blivit en tävling i att locka till sig nya köpcentrum, som kanske inte har någon marknad om det blir för många inom synhåll för varandra. Men det är en helt annan fråga.
Helt orealistiskt och förutsätter planekonomi för att kunna genomföras.
#1
IKEA Barkarby ligger väl norr om stan?
The death of the Global Warming movement
Skönt att läsa att slaget är över! Eftersom Sverige alltid ligger något år efter USA så är det bara att luta sig tillbaka och med nöje invänta AGW-arnas plågsamma uppvaknande.
De köpcentrum jag känner till i norra Stockholm har också alla utmärkta kollektivtrafikförbindelser (om man orkar kånka på tunga matkassar), så jag begriper ännu mindre deras logik.
Vill de återinföra hemmafrun( eller en hemmaman ) som tillbringar dagen med att gå runt och köper de olika produkterna som behövs för familjens måltider ?
Funkar nog inte i dagens samhälle.
Ringens köpcentrum i centrala Stockholm är ett exempel. Det är hur bra som helst att kunna köpa allt man behöver på ett enda ställe.
Sedan kan det kanske bli för mycket av det goda men det är ju en annan sak.
🙂
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/nej-ruwaida-tunnelbanan-loser-inte-godstransporter_4999111.svd
Mp samlar då verkligen eliten av tokarna….
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/nej-ruwaida-tunnelbanan-loser-inte-godstransporter_4999111.svd
Själv tycker jag att alla skall följa Miljöpartiets politiker och bosätta sig i Finland men jobba i Sverige. DET minskar transporterna…. inte!
http://go.to/wetterstrand
Min mor växte upp på Söder och då var det kolonilotter överallt där på den delen och de sprang ner till årstaviken för att bada.
Jaja, tiderna …..
Nåja, centrala och centrala men i alla fall innerstaden!
Kolonilotterna finns kvar, om de är lika många vet jag inte men många är de.
🙂
Va!!!! Bor människan i Finland? Jahapp, noll trovärdighet halkade ner till flera minusgrader!
” Det är otvetydigt att jorden blir varmare. Varje årtionde sedan 1980 har varit varmare än det föregående och jorden har värmts upp under det senaste halvseklet.”
Tror ni mig inte? “Tre hundra forskare från 48 länder… påstår det.
Noggrant utvalda får man förmoda.
Krympande havsisar, minskande snötäcken och glaciärer som smälter bort.
Flera hundra isbjörnar med solsting och Al Gore springande omkring på lyxhotellen tangabrallorna bak och fram.
Allt enligt Noaa och då kan man ju lita på att det är nästan sant.
Detta bekräftar ju IPCC slutsatser att det är nästan, nästan sant. närmare bestämt 90% sant. De övriga 10% visar att det blivit kallare förmodar jag för hade de 10% också visat att det blivit varmare så hade det ju varit bombsäkert sant.
Dessutom har detta stått tryckt i GP och då är det ju sant…?
Så Maggie, du kan nog ta ytterligare lite semester eller varför inte planka över till Rockströmsgänget och börja få miljonbidrag , fria resor, och hur mycket utsläppsrätter du vill ha. Jag har provat utsläppsrätterna på MacDonalds. Dom e smaskiga.
Att teckna ett avtal hos God El kostar cirka 400 kronor mer om året än det billigaste rörliga elpriset, enligt Elprisguiden
Totalt skänkte God El 3,5 miljoner kronor till välgörenhet förra året. Räknat per kund minskade utdelningen från 51 kronor 2008 till 41 kronor i fjol
BYT EL-LEVERANTÖR!!! Så kan ni ge 359:- mer till välgörenhet
Privata företag tjänar pengar på hur du och jag ,gratis lämnar returpapper och tjänar en förmögenhet på att gratis få returpapper!
Det exporteras massor med returpapper till andra länder som du och jag lämnar till återvinning!
Arbetskraften består till 99 % av människor anställda från Samhall!
Stena Aluminium är Nordens ledande producent av återvunnet aluminium. De nordiska länderna är idag våra största och viktigaste marknader, men Tyskland som en stor och viktig exportmarknad tillsammans med starkt växande marknader i Östeuropa och Asien blir allt mer betydelsefulla då globaliseringen ökar.
Hur mycket el går åt för hantera returburkar av aluminium?
Hur mycket el kan vi spara om vi går över till annan förpackning?
Ta också, när ni ändå är i farten, bort alla kassa kassaapparater. Vad är det för fel med papper och penna? Det funkade ju bra i början på 60-talet………..
Nejvisstja…..då kanske inte staten får in sin moms……
Och så kan vi ju inte ha det?
Men!
Det finns en aspekt som få tänker på. Genom sitt utbud skapar de ett behov som inte fanns tidigare vilket leder till att folk jobbar häcken av sig för att köpa sånt som egentligen är onödigt.
Jag gjorde en liten privat studie för några år sedan, tyvärr så finns den inte kvar, jag ville bara söka bekräftelse för eget bruk. Hur som helst, jag bokförde alla inköp i i ett databasprogram, allt var med. Jag gjorde detta under 3 månader.
Därefter så hårdbantade vi våra inköp till basic.
Inga onödiga inköp alls alltså. Bara standardfil osv.
Jodå, föga förvånande så minskade våra kostnader till en nivå som skulle tillåtit en familjemedlem att gå ner i tjänst och därmed bidragit till familjens samlade stressnivå kunnat sjunka. Det handlade om en halvering av de rörliga kostnaderna.
Faktum är att samhället är konstruerat som det är för att folk ska jobba, tjäna och bränna pengar. Det är det som är motorn i tillväxten. Skulle alla leva resurssnålt skulle samhället braka ihop.
För övrigt så är det väl fel utveckling att köra 15 km till Maxi och springa benen av sig med en tung och klumpig kundvagn som har en egen vilja angående sin destination.
Min mor handlade aldrig dagligvaror på 60 talet, hon ringde den lokala ICA handlaren och fick alltsammans hemkört. Så utveckling, knappast! Avveckling är ordet.
Och vem är du att bedöma vad andra människors “behov” är?
Sure, även i det gamla Sovjet överlevde folk, och åt för det mesta tillräckligt för att behålla hälsan.
Men…….
De hade ett fruktransvärt ineffektivt sätt att distribuera varor och tjänster………ungefär som i Sverige för 40-50 år sedan.
Även handeln har ju naturligtvis effektiviserat för att sänka sina omkostnader……..och gör det fortlöpande.
Stordriftsfördelar gäller inte enbart tillverkningsindustrin……
Mao, vem vill betala 500 spänn kilot för köttfärsen?
Var och en bestämmer sina behov men få vet vad de egentligen kostar sett till livskvalitet hälsa etc. Naturligtvis så vill vi inte leva så torftigt jämt, men jag tror att vi hamnat på en nivå som passar just oss bra. Vi har lärt oss att leva på ett kostnadseffektivt sätt om än med en något tunnare guldkant än tidigare.
http://emergingcorruption.com/?p=100
Mvh/TJ
I mitt inlägg # 18 raljerade jag ju just över detta med livskvalitet. Är det livskvalitet att springa i fem butiker för att få ihop till middan? Är det livskvalitet att behöva arbeta si och så många timmar ytterligare för att ha råd att betala samma middag?
Måhända ska/kan/bör lördagskvällen ägnas mer åt annat än vad politiker… etCons… [suck!] hittar på… 😉
Mvh/TJ
“För övrigt så är det väl fel utveckling att köra 15 km till Maxi och springa benen av sig med en tung och klumpig kundvagn som har en egen vilja angående sin destination.”
Jag trodde “meningen” med att åka ut till stormarknaderna var att man skulle storhandla för hela veckan? Men de kanske finns de som åker dit och bara handlar för kvällen. Men om man nu endast åker dit för att köpa en cola och ett paket chips så kan det aldrig bli lönsamt varken ekonomiskt eller tidsmässigt.
Själv är jag glad att vi har promenadavstånd till Daglivs Fridhemsplan som är både bevisat billigt, håller bra kvalité och har mycket bra sortiment.
OBS krävde inte någon pant på importburkar, bara att automaten tar emot! Varför skall importburkar inte återvinnas, om nu aluminiumburkar skall användas?
Jag brukade åka till IKEA Kungens kurva och få inspiration, men stå i kö är trist, så man beställer och får för en spottstyver varorna hemkörda.
IKEA är ett fantastiskt system och jag nästan beundrar Ingvar K för att han byggt det (såklart genom att välja “rätt” medarbetare och skapa ett system så de utvecklas med företaget).
Nu håller IKEA på att gå in i bostadsmarknaden med SKANSKA, akta dig vad jag skulle gilla att vara delaktig där… Det är så mycket de inte förstår och behöver få veta… 😉
Hus handlar om att skapa maximal livskvalitet för de som bor i dem.
Så här bli inköp i en nära framtid (redan för elektronik).
Vi köper på Internet och alla vinner, inga butiker kan konkurrera med det.
Då vi vill ha inspiration (och så de dumskallar som inte fattar hur allt funkar…. låg livskvalitet och låg status, kunskap och förmåga är det som räknas..) går vi på utställningar.
Livsmedel kommer framtas hem till den övervakande, självrengörande och inventerande skafferiautomaten.
Inga chaufförer. lossning lastning och transport blir bäst obemannat.
Alla i handels blir arbetslösa och alla i lager och transport.
Tekniken kommer befria människan, bara vi ser till att koppla ett grep på den växande byråkrat och politiker sfären…
Det sista blir om inte annat med konkurrens, landet i regionen med minst inskränkningar i livet, störst frihet under ansvar, kommer få de lönsammaste medborgarna.
Vi går mot en mycket ljus framtid.
Om människor fortsätter odla sin lappskräck så de vill trängas i små lådor på varandra, kommer såklart de gå till dagliglivs i Fredehemsplan, lite som dagens broileruppfördning.
Vi andra kommer bo utspritt där vi varken stör eller blir störda.
Vill vi till någon storstad sätter vi oss i våra automatkörda vertikal landning och start flygplan (liknande Moller, men med bättre säkerhet).
Jag hatar människor som först trängs i stan, så tar de båten och trängs i skärgården, eller husvagnen och trängs på campingen….fyfan… broiler….
Det går bra i början, om man har mänskliga “plockare”, men snart börjar sämre och sämre råvaror slinka igenom och ingen köper.
Själv har jag en Konsumbutik på gångavstånd, men där verkar personalen inte gilla sånt som säljer. Det skapar för mycket arbete, så alla bra produkter byts ut mot skräp. Därför får jag åka några mil till en ICA-butik där det finns en ägare som ser till att man har vad folk vill ha, ätbart kött och grönt t ex.
“Är det livskvalitet att springa i fem butiker för att få ihop till middan?”
Det måste vara länge sedan man behövde det. I min 60 tals ICA butik med hemkörning och inbärning till köksbänken fanns rubbet. Kanske inte hammare och spik men väl glödlampor.
Är det livskvalitet att springa efter mat överhuvud taget?
Servicen var bättre förr. Nästan all tvätt lämnades till tvättinrättning som hämtade och lämnade vid dörren. Inte gratis men överkomligt.
Apropå matpriser. Sådana stekar som min mor tillagade på 60 talet köper vi inte idag, de är för dyra.
Jag efterlyser rena nätbutiker med hemkörning. Logga in, kryssa i, enter. Det vore både livskvalitet och energivinst.
Vi kan inte få bort stormarknaderna idag. Det finns inte samma möjlighet att parkera utanför centrala butiker som förr. Det finns för många bilar för det.
All hemelektronik handlas såklart billigare om försäljaren slipper dyra lokaler, personal och en stor del av svinnet.
Livsmedel kommer ha mycket högre kvalitet och lägre pris då vi slipper alla människor som är inblandade.
Vi kommer få robotar som väljer grönsaker mycket bättre än människor, jag lovar, det skulle vi redan ha om det inte är för att det är för dyrt, men redan bygger robotar robotar…
Så L. jag är bergsäker på att jag får rätt, en kassörska eller livsmedelsaffär (med kundvagnar hyllor och kunder som går och plockar själva) kommer vara lika ovanligt som en hissförare om bara 40 år.
Jag är helt bergsäker, så det finns egentligen inget tolkningsutrymme. 😉
Lika säker är jag på att många kommer ha egna automatiska odlingar av frukt, grönt och kryddor, jag håller på och leker med en konstruktion som ska ge mig tomater och en massa annat i vinter… det blir skoj.
Vi vinner livskvalitet av att se våra livsmedel växa i våra hem…
Kött och mejeriprodukter kommer tillverkas industriellt utan värddjur, det som är kvar att utveckla är muskelfiber, försök med elektrisk stimulans pågår…
Livet leker och våra barnbarn kommer kunna ägna sig åt varandra, spela teater, diskutera och filosofera…
Måhända ska/kan/bör lördagskvällen ägnas mer åt annat än vad politiker… etCons… [suck!] hittar på…
Kan förklara? Är inte denna länk politisk?
Nytt och galet från mp
Måhända ska/kan/bör lördagskvällen ägnas mer åt annat än vad politiker… etCons… [suck!] hittar på…
För 20 år sedan umgicks jag en del med bönder och fiskare, då sade jag:
Ni borde bilda matklubbar, (som bokklubbar) men med den skillnaden att ni ska hålla högre kvalitet och lägre pris.
Med hemkörning till barnfamiljen en gång i veckan (fast beställning som (fax på den tiden, eller telefonsvarare) kan ändras löpande).
Då kunde er region med bagare, trädgårdsmästare, bänder, fiskare och kanske ett musteri, gå ihop.
Slakten var det jobbiga då svenska politiker försämrat kvalitet, djurhållning och ökat priset med sina odugliga regelverk.
De fyra stora “oligopolen” och alla stormarknader skulle fått konkurrens…
Det dumma är att närproducerade vänster nissar inte fattar att de ska erbjuda högre (mätbart) kvalitet, lägre pris (mycket) och avsevärt bättre service, genom hemkörning.
Bönderna får nästan inget för sina produkter, vinsten och kvaliteten försvinner i mellanleden, de ska konkurreras bort.
Det ligger i tiden med alla hållbarsflummare, så nu skulle det säkert gå…
Då ska du följa med under de årtionden som följer.
Jag ger dig en låda Champagne om du skriver ut denna kommentar och styrker ditt påstående 2020.
Jag hoppas du vinner för då arbetar säljer ideellt och köpare värderar inte längre pris och kvalitet samt bekvämlighet.
Då har redan alla tråkiga yrken försvunnit och alla som är kvar är på lek, just såsom jag vet att det kommer bli, fast jag trodde vi skulle växa ifrån att leka affär… 😀
Det är inte ofta man ser dig vara ute och cykla…..
Men det är du nu. 😉
Eller hur?
Problemet är väl kanske att ingen längre är beredd att joba för 10 kr/ timme…..?
Mao, vill man ha bra service så kostar det betydligt mer i dessa dagar.
Vad gäller nötstekar….
Jag kan än i denna dag gå till min ICA-butik och få hängmörad fransyska till stek, för cirkus 100 kr. Om du jämför det med penningvärdet på det glada sextoitalet så tror jag att du upptäcker att steken faktiskt blivit billigare……..
10:-/timme var också mer i dagens penningvärde på 60 talet.
Lek med tanken att någon sätter upp en kedja med E-butiker inom dagligvaror. Inga alternativ möjliga inom det bolaget. Jag har inte tänkt igenom det här själv så jag är osäker på det här med priser od.
Det enda jag vet är att vi alla tjänar på att slippa tillbringa timmar på stormarknader varje vecka, vi sparar även bensin. Butiken drar mindre tomtmark eftersom den saknar parkeringslandskap. Innepersonalen bantas men ersättas av distributörer. Hela affärsytan byts ut mot enbart automatiskt lagersystem, kolla tex Elfas postorderavdelning med automatik rakt igenom. Visst blir maten dyrare men jag skulle glatt betala merkostnaden och hellre dra in på det mindre nödvändiga. Jag vet att en del småbarnspappor inte håller med. För många är det rena avkopplingen att komma ut ett tag.
Det finns butiker som testat detta som extra alternativ men det har inte slagit igenom. För dyrt, feltajmat eller båda delarna?
– Det hela höll inte i gång särskilt länge. Men intressant var det, så länge det varade. Datorstyrda e-butiker för livsmedel skulle väl bli något liknande…
Menar du på fullt allvar att du inte känner till att sådana “e-butiker” existerar sedan länge?
Men de dras med dålig lönsamhet.
Jag lärde mig programmera hålkort i skolan, rätt primitivt sett med dagens ögon.
Modern lagerteknik tar emot beställningen och levererar en klistrad kartong med adresslapp. Helt utan mänsklig inblandning. Fakturan kommer givetvis månadsvis. Det är hemkörningen som är det centrala. Lagret är givetvis kylt alla kartonger till ett visst område samlas vid samma lastkaj. Lastbilen backar in, robotar lastar in kartongerna i rätt ordning och skriver ut en turordning till chaffören.
Givetvis så är körsträckan minimerad redan i sorteringen. Frågan om parkeringstillstånd och sånt trams måste lösas så att bilarna kan stanna överallt. Idag får vårdpersonal betala p-böter i tjänsten själv.
Skandal…
God natt!
Men många kommentarer här inklusive Maggies verkar tro att MP:s förslag skulle få människor att återgå till att handla lokalt vilket det naturligtvis inte skulle.
Möjligen kan man stoppa ett fåtal i ännu mer perifera och bilorienterade lägen, vilket bara vore bra, men set skulle knappast hindra att de som redan finns ökar sina marknadsandelar ytterligare.
Många kommentarer ovan verkar negligera det faktiskt exoisterande problemet att många av dessa köpcentra saknar vettig kollektivtrafik, t ex Arninge, Kungens kurva, Länna osv. Det bästa är därför att satsa mer på redan existerande centra för att om möjligt söka få kollektivtrafik dit.
Det finns ett val…..
Man kan faktiskt välja att åka in till city……med biltullar och nästan omöjligt att hitta en parkeringsplats.
Vilket är en tragikomisk paradox i sig. Gissa vilket parti som såg till att biltullar blev verklighet i Sthlm….?
Förr handlade jag det mesta inne i Stockholm, men sedan tullarna kom åker jag bara in en gång i kvartalet. Högst.
Man byggde ju även stora varuhus i centrum som konkurrerade ut de gamla småhandlarna och därefter var inte steget långt till stora köpcentrum utanför städerna när allt fler hade egna bilar och kunde åka till ett ställe som hade allt !
Vad som är utveckling går ju att diskutera, men tack vare att vi i de flesta svenska städer har lättare att ta oss runt staden med bil och handla var vi vill i stället för att åka in i centrum så har utvecklingen gått där hän.
Här håller ni på och jiddrar om effektivitet av inköp lager och leveranser helt frånkopplade från era fruar/sambos???!! Kom igen!!
Ni har missat den folkrörelse och rena vetenskap som kallas “shopping”. Frugan säger att jag går in och “hämtar” varor medans hon “shoppar” att inte förstå skillnaden i betraktelsen av inköpen är som att vara från mars och hamna på venus!
Hur funkar det hemma hos er?? jag veckohandlar på 50-60 min inklusive transport från och till. När frugan gör samma sak tar det ALDRIG under fem timmar!! 🙂
När vi förstår skillnaden där emellan så kanske vi får lägga ned ungaför 95% av de “rationella” resonemangen och istället börja inse att för andra handlar det inte om “inköp” det är mer en lillsemester eller typ gröna lund besök!!
🙂
“Förr handlade jag det mesta inne i Stockholm, men sedan tullarna kom åker jag bara in en gång i kvartalet. Högst.”
Det verkar som om tullarna haft avsedd effekt då.
“Dessa sabla köpcentra är ju likadana överallt, med samma kedjebutiker i allihop.”
Håller med dig! Jag avundas fransmän som köper sitt frukostbröd från bageriet ett kvarter bort.
Ok, jag är inte stockholmsbo så jag har dålig erfarenhet av tullarna.
Desto bättre med bageriet bakom knuten.
Åtminstone i södra Frankrike.
OK, jag tror dig! : ))
“…ruttet eller inte ruttet har man att välja på.” Den var bra, huvudet på spiken!
Toppen
Men du har aldrig funderat på att alla dessa bilister/medborgare redan betalt för rätten att trafikera dessa gator? Det kallas vägskatt.
Hela systemet med sk trängselavgifter är ett demokratisk katastrof i den bemärkelsen att ingen, säger ingen, ville ha dem……ändå blev de verklighet……..ett ypperligt bevis på att demokratin numera är satt på undantag………
Fy Fan….
Ingen vikke ha dem, förutom en bilhatande skitstövel från Piteåtrakten…..Peter Eriksson……..Urrkkk
(jag hatar min laptop)
Plus att det är ett utmärkt sätt att se vart alla kör, och när..
http://go.to/wetterstrand
E butiker inom dagligvaruhandel. Säkert så finns det någon som levererar hem också. Vet ej. Coop har några butiker med hemkörning mest till företag dagis skolor etc, priset är 120:- ex moms. (Göteborg). Men här handlar det väl mest om att plocka varor från befintliga butiker, det jag efterlyser är butiker som är 100% inriktade på hemtransport. De webbutiker som funnits finns har mest handlat om att man beställer via nätet men hämtar varorna själv. Billhälls i Göteborg tex.
Med helautomatisk hantering så borde avgiften för hemkörning kunna ligga på 100-120:- inklusive moms. En summa jag glatt skulle betala för att slippa sätta min fot på ett köpcentra. Jag vet att det finns människor som gillar att gå runt på sådana, kan bara konstatera att människor är olika. Jag har andra prioriteringar.
Nog om detta, framtiden har svaren.
Här är en butik som några vänner provat, vet inte hur deras varor är, men än så länge verkar dom finnas kvar:
http://www.natlivs.se/
Jag gjorde bara ett konstaterande att det finns matvaruaffärer i innerstaden som är bättre service och utbud och har i princip samma priser som ICA Maxi, Coop Forum etc ute i förorten.
Sen får du gärna hata oss som “trängs” i innerstaden. Jag har ingen aning om var du bor men så länge du trivs så har jag inga invändningar mot det.
…
Gällande Stockholms biltullar…seriöst, ni som tror det är en kostnad som hindrar folk ta bilen in till staden för att handla så har ni fel. De flesta “shoppar” på helgerna då det är gratis åka och in och ur staden. Problemet för bilburna som ska handla i stan är såklart omöjligheten att parkera. Det är därför man åker till stormarknader i förorten.
Meningen med biltullar är ju uppenbart att man vill att färre ska ta bilen till jobbet mån-fre och åka kommunalt vilken man lyckats rätt ok med. Sen går ju mycket av det man får in till vägbyggnad. Flera stora väg och kommunala projekt(Förbifarten, utbuggd tvärbana) kommer till stor del att finansieras av vägtullarna.
De som tycker att detta varit bra, är precis som du säger de som bor i innerstan, och inte behöver ta sig utanför tullarna speciellt ofta. De slipper betala, slipper besväret, och har mests ‘nytta’ av att man vållat besvär och kostnader för andra, utanför …
Hela iden med att beskatta en brist är tossig. Det vore som om Sovjet eller DDR beskattade trängseln i och köerna utanför mat- och brödbutikerna och säga att man ‘hanterar livsmedelsförsörjning mha marknadslösningar’ …
Och visst, politikerna kommer alltid att slösa pengar, påstå att dom skapar något bra genom det, ha tokfel samt snacka strunt om det och annat …
Men man måste ju inte svälja det, sådant kan man (gudskelov)fortfarande välja själv …
Blir underhållet på vägarna mindre utan vägtullar? Så du påstår då att förbifarten trots allt inte kommer byggas till stor del av intäkter för biltullarna?
Jag vet att det fram till 2008 varit mer eller mindre nollresultat men jag förutsätter att resultaten börjar visa sig kommande år. Det är väl som vilket projekt/företag som helst. Det är sällan vinst de första åren då man tar alla kostnader och avskrivningar..
Jag hade personligen helst inte haft biltullar men kan acceptera dem om de är effektiva i sin kostnadstruktur som jag tror de kommer bli samt att pengarna går tillbaks till bilisterna.
Staten har skjutit till en massa pengar, men tar inte hand om själva ‘tullavgifterna’. Utrustningen/investeringen måste underhållas och ersättas så småningom. Du kan inte ‘räkna hem’ projektet ekonomiskt (alltså uppnå nollresultat, totalt) om du tar med detta. Och då har man ju ändå inte tagit med kostnaderna för ‘brukarna’ också. För dem är det ju lika mycket minus en gång till …
Jo det är klart det kostar att underhålla/administrera men de största fasta kostnaderna måste vara tagna under de första fem åren. Jag har svårt se hur man kan misslyckas göra vinst på detta i längden. Tror i så fall Stockholm blir först i världen med en sådan bedrift.
Om de misslyckas kommer det inte bli någon förbifart, så mycket är klart eftersom det då saknas 22 miljarder kronor i budgeten..
Men du glömmer en sak till, de pengar som bilister nu måste betala i trängselskatt dras ju också in. Annars hade de konsumerats på annat och gett staten tex momsintäkter. Dvs bara kanske ~75% är ett nettotillskott (till hela offentliga ekomin alltså, oavsett konto)
Människor är långt ifrån rationella och jag undrar om inte livsformen avviker än mer från rationalitet?
Majoriteten vill bo i storstäder (Stockholm är en småstad).
Majoriteten vill bo ensamma i en låda travad på oändligt många lika danna.
Majoriteten pratar och debatterar inte spontant med främlingar (i småstaden Stockholm ser de inte ens varann i ögonen).
Ju större städer ju ensammare innevånare, ju tätare vill de leva och trängas.
Vist ökar torghandel av invandrare som inte får andra chanser på arbetsmarknaden och snabbt lär sig hur enkelt det är att ge fan i skatt och leva på bidrag samtidigt som man säljer frukt och grön m.m.
Den gruppen medborgare är de handlingskraftiga entreprenörerna, det är en skam att inte samhället är organiserat så de kan få utlopp för sin kreativitet och arbetsförmåga bättre.
Lösningen är ex. schablonbeskattning av restauranger och torgstånd.
Det lär användas i vissa delar av Spanien.
Platsen och antalet möjliga kunder, ger underlaget för månadsinbetald skatt…
Inga krögare går i konkurs.
Duktiga krögare blir mycket rika, vilket är hindret i avundsjukans högborg.
Så visst kommer människor fortsätta trängas och söka bekräftelse av andra människor.
Se länder som ligger före.
Shop til you drop.
Vi andra kan leva som jag och några till vill.
Som vanligt är det lönsamt att ha ett avvikande livsbehov.
Trängselskatter går till IBM?
Att kommentera allt tomsnack och varje groda som kommer ur politikers munnar är en omöjlig uppgift. Dessutom något jag försöker låta bli. Livet skulle bli alltför grått och bloggen Andas lugnt lika gnällig som socialtantsmaffian i svenska media.
http://andaslugnt.blogspot.com/2010/08/haha-jaja-maud.html
Biltullarna går till IBM. Kul tycker jag som jobbat på IBM i fjorton år för länge sedan. Kul att det kanske skapar en del jobb som bidrar till både köpkraft och inkomstskatter i Stockholm.
Men det är ju tråkigt att det fortfarande är trångt med bilar runt Stockholm.
Här i Idre har vi inte ett enda rödljus inom 15 mils radie…
… och hamnar man i bilkö så är det max tre bilar i rad bakom en husvagn. Och efter max fyra minuter så är det omkört och klart.
Därmed inte sagt att det är biltomt här. Här behövs verkligen bilen.
Nästan ingen av de ca 1500 innevånarna hade frys. Man fick hyra in sig till ett litet fack i affärens frysrum i dess källare.
(Kylskåp hade nog de flesta)
(Några jämnåriga kunde inte hålla fingrarna borta, och stal glass från butiken – de åkte dock rätt snart fast)
Hur detta idiotiska parti med vansinniga idéer och sin koleriska och självgoda partiledare har lyckats dupera över var tionde väljare är för mig ett mysterium. Är svenskar verkligen så korkade?