Nyheter i korthet

Notiser

 

Klimathotet består 

Ja det hävdar Max Troell, Gustav Engström, Åsa Jansson och Anne-Sophie Crépin i dagens UNT (Uppsala Nya tidning). De menar att Cornell och Kaijser har förenklat verkligheten och pekar på de effekter som en ökad koncentration av koldioxid i atmosfären kommer att ge. Effekterna som kommer är, enligt artikelförfattarna, “ökade havsvattennivåer, nya spridningsmönster för arter, sjukdomar och parasiter, förändring i nederbörd och stormintensitet, försurning av hav och sjöar, förlust av biodiversitet, ökade flyktingströmmar, ekonomisk och politisk instabilitet och så vidare.”

 

 Inget mera snökaos

Det hoppas i alla fall Trafikverket, enligt Ny Teknik, sedan de har beställt en jättelik snösmältare som just nu byggs i Skelleftehamn.

Snow Removal 700 kommer att bli världens största snösmältare för järnväg – en koloss på flera hundra ton som kan röja 700 meter spår med 10-20 centimeter nyfallen snö på en halvtimme. Den kommer att sättas in i Stockholm till att börja med men kan vid behov transporteras för egen maskin i godstågfart till andra städer. Man verkar förbereda sig för en kall och snörik vinter.

 

Klimatmötet i Panama

DN har en kort TT-blänkare om att klimatmötets öppnade i lördags men för övrigt verkar Nobelpristagarna (döda och levande) dominera den vetenskapliga rapporteringen just nu. Jag vet inte om Andreas Carlgren eller den nya miljöministern, Lena Ek, åkte eller möjligtvis bägge två, men efter de senaste skriverierna om dyra hotellnotor får vi hoppas att de inte bor i dyra lyxsviter i alla fall.

 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lena, när det gäller snön och järnvägen så är det nog mer en förberedelse för en vinter med mycket snö. än förberedelser för en kalll vinter.

  2. Uffeb #1

    Hmm, brukar det inte behövas kallgrader för att nederbörden skall falla ner som snö?

    😀

  3. svempa

    Sedan behövs det köldgrader under en längre tid för att det skall ligga kvar.

    Som vi alla vet har det blivit kallare de senaste åren pga den globala uppvärmningen. Fortsätter vi att elda med olja och kol kommer man kunna åka släde från Karlskrona till Gdansk.

  4. Gunbo

    svempa #3,
    Var har det blivit kallare?

  5. Gunbo #4

    Ironi du vet!

  6. Lena #2

    Jo så är det nog. Och någon halv grad under noll räcker nog för att den ska ligga kvar… men en halv grad plus så smälter den bort.

    Men grejen är att det under korta perioder vintertid kan komma mängder med snö som inte smälter bort på ett par dygn, och då behövs effektiv snöröjning.

    Dessutom brukar snökaoset efter Östersjökusten bli mest påtagligt om hösten är mild och vintervindarna sveper in från Östersjön innan vattnet hunnit kallna.

    Så koppla inte snöproblem till kalla vintrar eller ett kallt jordklot. Snöproblemen handlar om väder.

  7. svempa #3

    Fniss…

  8. Lena Krantz #5

    Jag såg ingen ironi i svempas tal om att det blivit kallare. Jag uppfattade det bara som att han hänvisade till minusgrader och snö i sydsverige de senaste vintrarna.

    Något som jag fnissade åt eftersom vi här uppe har sluppit de många dagarna med minus 35 – 40 eller värre under de senaste vintrarna.

    Men av erfarenhet vet jag att minus 8 söderöver och nära kusten kan kännas sju gånger värre än minus 30 här hemma… men det handlar ju bara om väder.

  9. Uffeb #6

    Du menar att jag skrev om global nedkylning? Då har du läst dåligt kan jag säga.

    Men faktum kvarstår att de senaste kalla vintrarna har gjort att Trafikverket har gjort en stor investering för att möta risken för ännu en. Med din logik skulle de lika gärna kunna gjort detta år 2005 men de gjorde ju inte det, eller hur?

  10. svempa

    Om ni bor i Stockholm kan jag rekommendra SSSKs iskunskapskurs (Stockholms Skridskoseglarklubb).

    Hur vintervädret blir hänger mest på vindriktningen (NAO) och inte på på några 1/10 gradskillnad  i global temperatur. Blåser det mest från sydväst blir det gröna vintrar och inte så mycket snö som ligger kvar i Mellansverige dock brukar det bli mycket i Norrland. Dock goda möjligheter till skridskoåkning med ömsom kallt ömsom varmare. Blåser det mest från nordost kommer det kalla vindar som över finska viken /Ålandshav plockar upp fukt som sedan släpps ner över Mellansverige (Finska Snökanonen). Som förra året. Kallt  och en djäkla massa snö under en längre period. Värdelöst skridskoväder i Stockholmsområdet. Lite snö i Norrland.

    Sedan finns det ju alla variationer däremellan

  11. Uffeb #8

    En hypotes gör gällande att om det blir varmare i Arktis så kan det bildas en kall luftström ner till våra breddgrader, NAO.

  12. István

    Det förefaller mig som ett mycket energislösande sätt att bli av med snön genom att smälta den.
    Själv brukar jag skyffla upp högar på tomten isf. för att bära snön inomhus för smältning.
    Men saker utvecklas fortlöpande.
    Nu när snö klassas som miljöfarlig avfall, då blir det säkert en miljö/klimasmart sätt bli av med snön genom smältning.
    Och låtsas som det regnar.   😀

  13. Lena Krantz #9

    Ee mängd år av milda vintrar har gjort att man i besparingsiver dragit in på resurser för snöröjning eftersom det bara förekommer snö en kort tid av året.

    Samma sak har skett här uppe trots att vi har haft gott om snö. Och det har inte ett dugg med klimatprognoser att göra. Det handlar bara om att snåla och “spara” pengar.

    Och István #12

    Det låter idiotiskt att försöka smälta bort snö från järnvägen, men jag kan ana att det handlar om att ploga och att hålla växlarna rena.
    Det är inte gratis att låta transportern av människor och gods stå stilla i dygn..

  14. Lena Krantz #11

    Om de vanligen förekommande placeringarna av högtryck över Azorerna och lågtryck över Island försvagas (NAO) så blir det fritt fram för andra banor för lågtrycken över Skandinavien och Europa.

    Såvitt jag vet finns det ingen teori om varför det sker. Många hypoteser finns det nog. Förändringar i jetströmmarna i atmosfären och Rossbycirkulationen. Följdverkan av vad som händer med havsströmmar här eller på andra sidan den amerikanska kontinenten eller skillnader i temperatur mellan våra och sydligare breddgrader…
    … och vad som är hönan och vad som är ägget är frågan.

    Men man kan kalla det väderförändringar som är i klassen klimatförändringar om de pågår länge.

  15. Bim

    Uffeb #6

    “Men grejen är att det under korta perioder vintertid kan komma mängder med snö som inte smälter bort på ett par dygn, och då behövs effektiv snöröjning.”

    Struntprat! Det är ju bara att vänta tills hoten blir verklighet så smälter snön av sig själv, ..alldeles gratis. Fattar du inte vad AGW betyder. Hett som attan, ökenutbredning, orkaner, störtregn, torka, vindstilla så elen tar slut, parasiter, febersjukdomar, diaréer, kameler , lejon och 50 miljoner flyktingar här uppe i norden. Det blir väl kul. 😀

  16. Bim #15

    Menar du CAGW? 🙂

  17. Uffeb #13

    Precis, man har dragit in investeringar och planering för kalla och snörika vintrar eftersom det inte var några sådana på några år. Nu får man backa på det.

    Läs artikeln som jag länkar till innan du skriver om den för det är just tanken med den stora maskinen, den skall smälta snön och inget annat. Den suger in snön, smälter den och släpper ut vattnet till dagvattensystemet. 

     

  18. Inge

    Jag vill minnas att Ryssarna hade en atomdriven isbrytare som skulle smälta sig fram genom isen och att den var en besvikelse. Någon som vet?

  19. tty

    Uffeb #8

    Förra vintern fick jag lov att gå upp och skotta taket i -29 grader. Det är kallt nog för mig som sörlänning.

  20. Peter Stilbs

    Verkar helt vansinnigt att smälta snön efter röjning – det är ju extremt energikrävande – dvs vad som i modern flumsvenska bör kallas “klimatosmart”

    Vilka tomtar har hittat på detta ? Nej – det är inte 1 april …

  21. tty

    Få se nu…. 5 meters röjningsbredd, 10-20 cm snö, 1400 meter/timme. Det blir 70-140 ton snö per timme enligt tumregeln att 1 cm snö motsvarar 1 mm vatten.
     
    Vatten har ett smältvärme av 334 kJ/kg  (KWs/kg) och det går 3600 sekunder på en timme. Om vi tar ett snittvärde om 100 ton snö/timme (knappt 15 cm snö) så blir det:
     
    334 x 10^5 / 3,6 x 10^3 = 93 x 10¨2 = 9300 kW  plus ytterligare ca 60 kW för varje grad snön måste värmas upp innan den smälter och 120 kW för varje grad vattnet måste värmas efter smältning. Med marginaler och förluster kommer den här snösmältaren att kräva ca 15 MWt vid full kapacitet. Hur många tusen villor blir det för att använda massmedias favoritjämförelse?

  22. Janne

    Heathrow airport har nu tredubblat sin snöröjningskapacitet, var är GW när man bäst behöver den?

  23. ThomasJ

    Årets nobelpristagare i kemi uppmärksammas mkt läsvärt av WUWT:

    http://wattsupwiththat.com/2011/10/05/does-this-treatment-sound-familiar/

    Bull’s eye !  😀

    Mvh/TJ

  24. ThomasJ

    On track, nyheter asså… Fascinerande mängder penga-penga, 4 what? Nada:

    http://joannenova.com.au/2011/10/map-the-climate-change-scare-machine-the-perpetual-self-feeding-cycle-of-alarm/

    Mvh/TJ

  25. ThomasJ.
    En kanonbild till!  Ann L-H pekade just ut en annan kanonbild

  26. OT
    Thomas Tranströmmer fick Nobelpriset i litteratur!
    Äntligen……:-)

  27. Lars Jonsson

    ThomasJ#
     
    Tack för tipset. Lyssnade på intervjun med honom och, ja vad skall man säga, att den etablerade vetenskapen inte gillar att emotsagd, och inte drar sig för att förödmjuka sina motståndare. Det låter bara allt för bekant. Men droppen urholkar stenen. 
    Citat:
    “If you believe in your results, fight for them”

  28. L

    “Heaven got a major upgrade today.”

    Steve Jobs 1955-2011

  29. Håkan bergman

    tty #21
    Sen undrar man ju vart dom har tänkt sig att vattnet ska ta vägen.
    Nå, Trv gör ju nåt iallafall. Värre ser det ut för Bottniabanan, där har man inte ordnat tillgång till ett enda ploglok utrustat för det nya trafikledningsdsystemet ERTMS, ytterligare ett EU-påfund. Konsekvensen blir avstängd bana vid snöröjning.