Northvolt befinner sig på ett sluttande plan

 

josh

Hamlet: ”Så går beslutsamhetens friska hy i eftertankens kranka blekhet över”.

Det är en bra beskrivning på var Northvolt befinner sig i sin jättesatsning i Skellefteå, inkluderande storvulna planer på nya fabriker i Tyskland och Kanada. Vi skrev om dem redan 240102. Fortfarande följer ingenting projekt- och tidsplaner.

Citat från ett reportage 240613 i Dagens Industri, fabrikschef Mark Duchesne:
”Vi bygger ett nytt företag, med en ny produkt, i en ny fabrik, på en ny plats, med nytt folk.
Vad kan gå fel?”, frågar Mark Duchesne retoriskt och avlossar en skrattsalva.

Från början var planen att nå full produktion i den första delen av Skellefteåfabriken under 2023. Northvolts grundare Peter Carlsson har tvingats revidera målet flera gånger.
Det senaste officiella budet är att det ska ske under 2025, men enligt vad Di erfar är det högst osäkert om även den prognosen infrias.

”Förra året producerade vi hundratals och tusentals celler i veckan. Nu producerar vi dussintals tusen celler varje vecka. Men vi vill producera hundratusentals celler varje vecka”, säger Mark Duchesne. Vi är längre bak än där vi vill vara, men vi är troligen där vi behöver vara.” Di: Hur många procent av den totala kapaciteten på 16 GWh utnyttjar ni? ”Det handlar om ensiffriga gigawatt, som vi producerar just nu. I slutet av året kommer vi att mer än dubblera produktionen jämfört med i dag.” Något procenttal vill fabrikschefen inte ange.

”Startar du en bilfabrik vet alla vad de ska göra. Alla som startar en bilfabrik har gjort det förut. Ett löpande band är ett löpande band. Det görs små förändringar, men grunden är densamma. Det är förutsägbart”, säger han.

Ett problem är att personalen som rekryterades till fabriken Skellefteå hade begränsad erfarenhet av batteriproduktion. Själva tillverkningsprocessen ställer också till problem. Att göra ett batteri handlar inte om att tillverka olika delar som sedan skruvas ihop, förklarar fabrikschefen.

De är sin egen största kund. Externa kunder är missnöjda med kvaliteten.

En följd av svårigheterna i produktionen är att Northvolt kasserat stora mängder battericeller och material från tillverkningsprocessen. Northvolts nya återvinningsanläggning i Skellefteå, Revolt, har hittills mest återvunnit batterier från det egna bolaget.
”Vi har haft mycket material, som försvunnit på vägen. För mycket, alldeles för mycket. Vi återvinner vårt eget material. Jag är deras bästa kund”, säger Mark Duchesne.
”Det här är vår första batterifabrik och vi kommer att vara 10 gånger bättre när vi bygger fabriken i Tyskland och 20 gånger bättre i Kanada”

Northvolt har ännu inte släppt någon årsredovisning för 2023 och det finns nog goda skäl till det. För de tre första kvartalen redovisades i en läckt rapport 11 miljarder kr i förlust.
Nu förbereder VD:n Peter Carlsson en ytterligare kapitalinjektion i form av en nyemission.
Så sent som i januari i år plockade Northvolt in 5 miljarder dollar, motsvarande drygt 52 miljarder kronor, i projektfinansiering. I augusti i fjol reste bolaget drygt 12 miljarder kronor via en konvertibel.

Korten som Northvolthuset är byggt av börjar nu vika ner sig i allt snabbare takt. Det här är säkert bara början. Bara en tidsfråga innan allt imploderar! Samtidigt finns storvulna planer på nya fabriker i Tyskland och Kanada, säkert för att för att mjölka nya bidragsmiljarder.
”Glöm det” skulle vi vilja säga till Peter Carlsson.

northvolt BMW

”Den allra senaste av alla negativa nyheter kring Northvolt kom alldeles före midsommar, se nedan. BMW drar tillbaka en order på 22 miljarder kronor. Det är extra allvarligt eftersom Northvolts på pappret imponerande orderstock till stor del utgör säkerhet för alla lån från stora banker som hittills finansierat verksamheten. De har tagit in 55 miljarder amerikanska dollar i ordrar från viktiga kunder, däribland Fluence (=Siemens, energilagring), Scania, Volvo Cars, Volkswagen Group och nämnda BMW, den 16 jan. 2024.”

Citat av Christian Sandström, Afv: ”Global överkapacitet fem gånger.
De batterifabriker som byggs runt om i världen kommer att kunna producera långt fler celler än vad den globala ekonomin behöver, varnar Bloomberg NEF i en ny rapport. Redan i slutet av 2025 kommer utbudet vara fem gånger större än efterfrågan.

Att förutspå att Northvolt kommer att landa i en kraschlandning är ingen högoddsare. Tidigare i år framgick att Peter Carlsson sålt aktier för 200 miljoner kr.”

batterifabriker

Northvolts bakslag slår inte minst mot storägaren Harald Mix och hans investeringsföretag Vargas. Och det slutar inte där.

Den kroniska förhoppningskrossaren Northvolt kan inte sägas ha ”levererat på sin strategi och de högt uppsatta målen”. Om bolaget hade varit noterat hade det svajat ännu mer kring Peter Carlsson, som tillsammans med Harald Mix har skapat sig hjältestatus i det miljardregn, som har fallit över de gröna industrierna.

Bakslagen slår även mot pensionsförvaltaren AMF, som har tagit ett rejält bett på Harald Mix i Northvolt, Polarium och stålbolaget H2 Green Steel. Spel med extremt hög risk med våra pensionspengar, där allting tyder på de aktuella företagen inte kommer att överleva, borde vara straffbart. Och allting bygger på gröna drömmar om att batteribilar är utsläppsfria, trots att koldioxidbelastningen från batteritillverkningen bara ökar i takt med att
halterna av de eftersökta metallerna, framförallt koppar och litium, bara blir lägre och lägre i råvaran – malmen.

Samtidigt har luften gått ur marknaden för batteribilarna och lagren av osålda bilar ökar i USA och EU.

Det finns skäl att upprepa Christian Sandströms visdomsord: ”Ingen risk är för stor med någon annans pengar”.

Sammanfattat

Skrotade planer på fabrik i Borlänge. Mystiska dödsfall. Ständiga förseningar i Skellefteå-fabriken. Svårt att rekrytera kompetent personal. Fortsätter problemen kommer batterijätten Northvolt med säkerhet, att få svårt att säkra nytt kapital.

Peter Carlsson pratar nu om en ny runda av finansiering genom en nyemission av aktier. Men efter alla negativa nyheter, vem kan vara intresserad av att köpa aktier i en nyemission? Vem kan tro på att en börsintroduktion är möjlig?

Svaret är: Ingen utöver kanske några VD:ar för pensionsfonder som lever kvar i gröna drömmar. Och är vana att kasta goda pengar efter dåliga för att man redan satsat så mycket.

Vår verklighetsnära uppmaning till Peter Carlsson blir: Glöm ny finansiering och glöm börsintroduktion! Norhvolt är, om inget underverk inträffar, på väg mot kraschlandning utan krockkuddar. Det tråkiga är att kommuner och skattebetalare hamnar med Svarte Petter.

Mats – Evert

Länkar:

KU 240102 Är Northvolt nästa storslagna gröna bubbla – Klimatupplysningen

https://etidning.di.se/shared/article/locket-pa-om-batterilanen/MfAd21Da

northvolt ekonomi

Locket på om batterilånen – Dagens industri (di.se)

https://etidning.di.se/shared/article/gron-ekonomi-ar-ocksa-ekonomi/l9WtYaJ1

https://etidning.di.se/shared/article/northvolt-holl-ordforandens-franvaro-hemlig/PBPiE9CE

https://etidning.di.se/shared/article/batteribolaget-allt-mindre-borsfahigt/RjU6GnO5

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Richard

    Jag fick information för över två år sedan att detta var en køkkenmødding kombinerat med sol- och vårande. Hur länge har ledningen vetat att projektet är dödsdömt? Fem år troligtvis.

  2. Magma

    Det räcker med att räckvidd tillsammans med ”tankningstid” för en grönfärgad batteribil är urusel för att inse omöjligheten på en konkurrensutsatt marknad, lägger man sedan till utmaningarna (snällt uttryckt) för produktionen av elektriska ackumulatorer (batterier) så förstår jag inte att någon annan än ett naivt gröntroll (Miljöpartist) med fri tillgång till andras pengar (skattkistan o pensionsfonderna) överhuvudtaget kan få för sig att investera så mycket som en krona i tillverkning av en sådan här produkt … då skulle jag hellre skänka mina sista kronor för tillverkning av artilleriammunition åt Ukraina … så blir det någon nytta av dem.

  3. Ett grönt slutade plan – är snäppet bättre än ett grönt stup.
    Men det gröna är läskigt, pga sin enorma kapitalförstöring- så här långt.

    Kineserna i Eskilstuna bygger också batterier – dom fick nyss tillåtelse att släppa ut omkring 1000 ton Metylenklorid om året, ett ämne som förbjöds i Sverige 1996.

    Väldigt upprörande säger professorn i miljökemi, Åke Bergman.

    Metylenklorid är både cancerogent och en växthusgas.

    Miljöförstöringen från den gröna omställningen är det värsta med den gröna omställningen, enl mig.

    Skogsmark dräneras med vägar och kabelgravar från vindkraften, havsgrunden blir industrier, av vindkraft. Vattenregleringen förstörs genom back – up till vindkraften – och kemikalieutsläppen forsar ut från tillverkningen av all denna värdelösa gröna ohållbara och kortlivade gröna bubbelindustri.

    Förra året, på hösten, dog och skadades folk på northvolt – det blev knappt en notis i pressen – och utredningen var sämre än en lam anka.

    Gräddfil, dumhet och girighet – är signum i denna gröna omställning.

    Åtminnstone borde vi behållt kärnkraften – om någon nu är så förbaskat rädd för Co2 – men det är ju egentligen inte Co2 det det handlar, har vi lärt oss nu..

  4. Erik P

    Man kan också notera att Hr Peter Carlsson själv har säkrat sin finansiella framtid genom att under resans gång sälja aktier i NorthVolt för 200 miljoner kronor.

  5. Benny

    Man har alltså dammat av Ebberöds Bank igen i syfte att komma åt bidragspengar? Nu när Peter Carlsson har sin egen ekonomi på det torra med 200 miljoner i fickan dröjer det nog inte länge innan denna skojare lämnar den sjunkande skutan? Den här kommande konkursen på Northvolt kommer att få den famösa konkursen på Northlandgruvan i Pajala på 14.5 miljarder att blekna till ett mindre bedrägeri så stora siffror bollar man med i denna ”gröna” förskingring man så fint kallar företagssatsning.

  6. Lennart Bengtsson

    Det har varit uppenbart under en längre tid att de gröna fantasiplanerna saknar trovärdighet och jag bedömer det som närmast oundvikligt att Northvolt kommer att gå i konkurs. Att producera ”grönt” stål är om något ännu mer orealistiskt.

    Det är nästan ofattbart att ett modernt land har så många politiker och beslutsfattare som inte bara saknar naturvetenskaplig kunskap utan även är i avsaknad av ett sunt omdöme.

  7. Ann lh

    Mats-Evert, trots allt elände är det uppmuntrande att läsa era avslöjande inlägg. Ju fler som inser vad den gröna galenskapen innebär och var den kommer ifrån desto bättre.
    I ett ännu större perspektiv så måste man plocka in den politiska miljörörelsen och kunna skilja den från natur- och miljövård och här kommer sveket kring Obamas löfte om ”Change” in.
    Få frågade denne charmgosse vad hans löftesrika Change innebar, nu vet vi – FNs stora gröna omställning, med målet om global makt.
    Vi är nu mitt uppe i processen och våra MSMedier saknar kraft och insikter (vilja?) att sköta sitt uppdrag att genomskåda och förmedla vad som är på gång över huvudet på oss deplorables.

  8. Dagens industri har idag en artikel om 26 allvarliga olyckor på northvolt, sedan 2019.

    Iögonfallande är bl a att funna fel inte blivit åtgärdade – typiskt tecken på ett dysfunktionellt företag.

    Nortvolt visar få tecken på att arbetsmiljön prioriteras.

  9. Ivar Andersson

    Hur ska det gå för Skellefteå?
    Hoppas att någon kunnig tar över Northvolt så att Skellefteå får nytta av satsningen.

  10. Christian S

    Detta är ett eko av 1970-talet med subventionsdopade ekonomier med allt mer nationalistisk och protektionistiskt tänkande.

    Samtidigt hamnar Europa på efterkälken inom digitaliseringen och den verkligt innovativa utvecklingen sker i Asien och USA.

    Detta är inget annat än en upprepning av tiden efter 2:a världskriget. Så fort det börjar krisa och gå dåligt ropar man på pappa Staten.

    Protektionismen är tillbaka och globaliseringen har bromsat in, vilket fått den europeiska och statliga industripolitiken att blomma upp på ett sätt den inte gjort på mycket länge. Som ett eko från 1970-talet är det dessutom efterkrigsårens succéer som står i centrum för den industripolitiska återkomsten. Återigen är storindustriella komplex byggda kring stål och batterier för en ”ny” bilindustri som ska föra Europa och Sverige in i framtiden.

    Docenten i ekonomisk historia Jan Jörnmark skrev en intressant artikel i Affärsvärlden härom dagen.

    Mycket läsvärd och han kommer få rätt.
    Ingen kommer få bada i det gröna norrländska guldet.

    https://www.affarsvarlden.se/kronika/jan-jornmark-grona-stalet-ar-som-ett-eko-fran-70-talet

  11. Roland Salomonsson

    ”Svaret är: Ingen utöver kanske några VD:ar för pensionsfonder som lever kvar i gröna drömmar.”

    De där VD:arna är sannolikt bara MP-aktivister! Det är ju ”andras pengar som tar slut”

  12. Peter

    Den senaste gången som Sveriges beslutsfattare lyssnade på vetenskapen var på 70-talet.
    Därför så fortsätter vi att gå på dessa minor med katastrofala följder.
    Ska bli intressant och se om Mix, m.fl. kommer att skjuta ur sig i närtid när bidragspengarna börjar torka upp.
    Tyvärr kommer norrlandskommunerna att förlora stort på detta spektakel.
    Det är som vanligt sant att man kan ta hur stora risker som helst med andras(skattebetalarnas) pengar.

  13. Gunnar Strandell

    Christian S #10
    Det är dumdristigt att göra stora satsningar i ny teknik där man hoppas komma igång snabbt och ta världen med storm.
    Erfarenheten talar för att även den senaste tekniken hinner bli gammal och dyr innan man kommit upp i full produktion.

    Vi läser ju dagligen om ”ny” batteriteknik som i grunden ska ändra förutsättningarna.

    Eller som Jörnmark uttrycker det:
    ”de tekniska möjligheterna fördubblas vart annat år”.

  14. Gabriel Oxenstierna

    Jag har aldrig förstått vad Northvolts komparativa fördel vad gäller batteriteknik skulle vara. Uppenbarligen fanns det ingen… förutom på de powerpoints och presentationer som krävdes för att dupera investerare.
    Har man exempelvis patent på någon central eller kritisk del i teknologin?

    Eller så är produktionsprocessen ’bara’ i det som Elon Musk kallade ’production hell’.
    Men då krävs det att de åtminstone visar upp fungerande produkter från den existerande produktionsprocessen som uppfyller ALLA specifikationer vad gäller prestanda, antal laddcykler, etc.
    För tyngre investerare gäller nu att säkerställa detta via objektiv analys av batteriproffs. I annat fall bättre att sätta bolaget i konkurs och inte kasta mer pengar åt det hållet.

  15. enough

    Mycket av denna batterihysteri ( Svea Solar i Tv4 i morse, talade om batteriexplosion för privatpersoner med solceller, som kan hyra ut effekten till SVK) är bara ett av många sätt att försöka styra människor mer. De flesta inser att om EU fullföljer stopp för förbränningsmotorer 2035 ( och ”fitt for 55” 2030), kommer inte många att kunna ta sig med annat än kanske elsparkcyklar och allmänna kommunikationer. Det som globalismen försöker uppnå, alltmer kontroll av medborgarna, har glädjande nog fransmännen fått nog av och proteströstar nu i stor skala. Samma sak i Tyskland, när släpper paralyseringen på svensken?

    Norrland åker dit igen, en större smäll än Stålverk 80, politiken måste få begränsade möjligheter till ”satsningar”……

  16. Björn

    Planet tycks slutta ändå mer på grund av tre dödsfall efter att ha jobbat på fabriken i Skellefteå. Borde egentligen leda till stängning tills dödsfallen är utredda.

  17. Thorleif

    H2GS

    En del bedömare menar att herr Mix varit förutseende att vid ev kollaps av vätgas-projektet helt enkelt ställa om till vanlig stålproduktion baserad på scrap, dvs skrot.
    Bidragen och lånegarantierna är delvis redan på plats så att säga!

    Någon som har insikt i hur en ”sådan satsning” har för lönsamhets-potential på stålmarknaden?

  18. Peter

    17,
    Allt går att ställa om, eller ställa tillbaka…frågan är hur ’grönt’ det blir…

  19. Thorleif

    #10 Christian S

    Det är lätt att instämma i Jörnmarks analys av industri-utvecklingen i Europa. USA har sedan länge haft ett stort försprång visavi Europa betr främst den digitala utvecklingen som tog fart redan med Kennedy’s mån-projekt på 60-talet. Det militär-industriella komplexet och tech-clustren kring universiteten viktiga drivkrafter inom ny teknik och forskning.

    Tyvärr har karriär- och byråkrat- organisationen EU gått åt fel håll och riskerar nu att bli något helt annat än vad grundarna avsåg. USA använder EU som sin geopolitiska sköld i sin ekonomiska kamp mot Asien/Brics. Vi börjar nu se hur kostsamt det blir.

    Vi får inte glömma att Marshall-hjälpen efter WW2 var USAs strategiska satsning att styra Europa’s framtid.

    I minst proxy-kriget i Ukraina har skapat en ny beroende-mentalitet i Europa. Kissinger’s välkända sanning gäller fortfarande; ”Being an enemy to the US could be dangereous but being a friend is fatal”.

  20. Thorleif

    #18 Peter

    Jag tänkte närmast på behovet av ytterligare
    en vanlig stålfabrik på marknaden? Säg att man får behålla en stor del av subventionerna och därigenom kan producera vanligt stål med lägre relativkostnader. Men hur länge då? Tills Mix et al drar sig ur!

    USA satsar själva inte på grönt stål med vätgas, eller?

  21. Nr 14 Gabriel Oxenstierna.
    Förvisso har dom nog en del patent – men knappast något av vikt om man lyssnade på varför senaste storkontraktet annulerades – tekniken var föråldrad, bättre vänta på nästa generation – menade kunden.

    Den stora hypen med northvolt var ju deras supergrönakoncept – gröna gruvor, grön energi, grön teknik, grön återvinning – dom menade att dom var världsledande i alla led…unikt. Så såldes idén till marknaden, pensionsfonderna….och hela bunten.

    Idag kunde man läsa att Mix bolag Altor – köper ett stort krishanteringsbolag – rätt smart när allt detta gröna skall krishanteras.

  22. Svante Axelsson är ju en stor lobbyist för den gröna skojeriverksamheten i Sverige. Kommer han att slippa straff när allt kraschar? – Förmodligen.

  23. Peter

    Grönt stål är en utopi.
    Det går att göra stål med reducering av CO2 om man använder naturgas, Metan.
    Denna har högre energiinnehåll och är betydligt billigare. reduktionen av koldioxid blir inte 100% men väl kanske 80-90%.

  24. Thorleif #17
    Det behövs el för ett sånt stålverk också. Får man föreslå ett namnbyte för H2GS till H₂S?

  25. Peter

    Metan reducerar nog bara CO2 till kanske 65-70% men det finns även andra ideer som kan minska det hela betydligt mera.
    Poängen är att idiotin med Vätgas är ohemult dyr och inte går att räkna hem med de ökade kostnaderna. Marknaden kommer aldrig att betala för detta om vi inte lagstiftar sönder ekonomin. Vi kommer aldrig att kunna sälja till 7/8 av världen, dvs. ROW som inte tycker att vi har en klimatkris…

  26. Simon

    #22 Ingemar
    Antagligen är det så. Enligt min mening borde karln klassas som en naturkatastrof. Går det ens beräkna hur mycket det han ställt till med har kostat skattebetalarna?

  27. Bo Janstrand

    I Göteborg håller Volvo ihop med Northvolt på med ytterligare en fabrik, och för att förse den med el jagar man för att få bygga en havsbaserad vindkraftspark utanför Bohuskusten. Kan ingen få stopp på detta elände innan miljön blir totalförstörd.

  28. johannes

    #8 Magnus #16 Björn

    Det innebär att Northvolt är i klass med Tjernobyl i döda och skadade.

  29. Thorleif

    #24 Håkan Bergman

    Förvisso 😀 , du får fråga Harald om han för säkerhetsskull, eller kanske med förutseende, registrerat även den firman!

  30. Berra

    #28 Johannes:

    Fast skillnaden är att Tjernobyl faktiskt levererade vad det lovade skulle fram tills ”säkerhetsprovet”…

  31. johannes

    #30
    Haha.. Vi kan slänga in Harrisburg och Fukushima också.
    Northvolt har ungefär lika många döda/skadade som de tre största kärnkraftsolyckorna i historien…

  32. Benny

    Berra, ja det är rätt intressant att kärnkraftsmotståndarna alltid utelämnar ”detaljen” att Diatlov i sitt experiment (på order uppifrån) stängde av vad som fanns av säkerhetsanordningar vilket möjliggjorde att det hela gick snett? Hade inte detta gjorts hade väl ingen hört talas om Tjernobyl då den av människan skapade olyckan aldrig inträffat. I Fukushima var det en tsunami som var orsaken och att man inte räknat med en så hög våg att den tog sig över den trots allt ganska höga skyddsbarriär man byggt. Harrisburg kunde väl i stort sett hållas inom kraftverkets egen skyddsbarriär…

  33. Gunnar Strandell

    Vi kanske inte ska glömma att träkol gick att använda i masugnarna förr och att det fungerar än.
    Biokol kallas det och är också eftertraktat för miljövänliga kolkritor.

    Stålverk i norra Sverige har en nackdel i transportkostnader och frusna farvatten under vintern.
    Narviks isfria hamn kräver tågtransporter som är lika dyra som att frakta till eller från Brasilien med båt. Men här har EU möjlighet att ha skyddstullar och har en särskild kommissionär för det. Cecilia Malmström skyddade Sverige under sin tid på posten.

  34. Karl Erik R

    #33 Gunnar Strandell

    De brasilianska och australiensiska gruvorna har oftast betydligt längre tågtransport för att få malmen till hamn, än vad LKAB har. LKAB har dock två nackdelar jämfört med största konkurrenterna. Färre ton per tågset samt att man måste tolerera annan tågtrafik på banan.

  35. Sigge

    Prismacellerna som Northvolt utvecklat tillsammans med Scania är en bidragande orsak till att det är tillverkningsproblem. Det största problemet verkar vara bristen på utbildad personal.

    Nu har de kommit upp i en produktion på c:a 25 000 celler i veckan. Då varje cell är på 0,56 kWh så blir det 15 MWh per vecka. På årsbasis blir det c:a 0,75 GWh. Så produktionstakten är nu ungefär 5% av 16 GWh som den första etappen beräknas producera.

    Scanias elektriska lastbil som har största batteriet innhåller ungefär 2000 celler.

    Med tanke på hur många elektriska lastbilar som Scania levererat med batterier från Northvolt och produktionsproblemen som Northvolt har så funderar jag på om Northvolt har levererat battericeller till några andra än Scania.

    Det finns en sak som gör att Northvolt trots förseningarna kan bli lönsamt. Priserna på battericeller har inte sjunkit lika snabbt som förutspåddes 4-5 år sedan. Om jag inte minns fel så kalkylerade Northvolt med pris på battericeller på 70 $/kWh batterikapacitet när hela fabriken skulle uppnå full kapacitet.

    Northvolt är inte den enda batterifabriken som har haft inkörningsproblem. Teslas batterifabrik i Nevada blev flera år försenad.

  36. Daniel Wiklund

    # 35 Sigge Skellefteå är mästare på att spela ishockey. Det är de inte på att tillverka batterier. Du skulle kunna starta en fan club för Northvolt.

  37. Mats Kälvemark

    #35 Sigge
    Tack för infon om Northvolts aktuella produktionstakt. Northvolt har summerat tagit in 120 miljarder i lån och direkt finansiering. Ställt mot alla svårigheter som tornar upp sig och räntekostnader för finansieringen i kombination med 5 ggr överkapacitet och en slutmarknad som är avstannande finns det inte ens en mikroskopisk chans att de blir lönsamma eller ens överlever.

  38. Benny

    I klimatalarmisternas värld så kör man på med den ”gröna” omställningen tills andras pengar tar slut och Sverige blivit utfattigt! Men man kan alltid peka på att Sverige ”gått före” när vi sitter och fryser i iskalla hus, ingen el och gatorna är garanterat bilfria då ingen har råd med sådant. Jo, det finns några få bilar som åker på tomma vägar med politiker och klimatkapitalister som med drömmande blick ser ut över sitt idealsamhälle där gatorna inne i städerna är belamrade med cyklar och nedslitna överfulla bussar. Soppköerna ringlar sig långa utanför kyrkans utfodring av de alltfler arbetslösa medan dagverkarna sliter med att på kärror forsla varor till de få kvarvarande affärerna.

  39. Lars Cornell

    Artikeln har en karta med röda ringar för antalet (storleken?) projekt. Hur går det för motsvarande Northvoltliknande projekt i andra länder?

    Dagens citat av Benny #38
    ”tomma vägar med politiker och klimatkapitalister med drömmande blick”

    Av Ingemar #22
    ”den gröna skojeriverksamheten”
    Tänk er då litet längre fram när det står klart för de flesta att koldioxidens betydelse för jordens temperatur är kraftigt överdriven och att de allra flesta av jordens befolkning inte deltar i hysterin.

  40. Paul Håkansson

    ENERGI
    SHELL PAUSAR BIOBRÄNSLESATSNING I SAMMA LINJE SOM BP (Direkt)
    2024-07-02 12:45
    STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det brittiska energibolaget Shell följer i spåren av sektorkollegan BP och pausar nu bygget av en stor biobränsleanläggning till följd av svaga marknadsförhållanden, framgår av ett pressmeddelande.

    Anläggningen är under byggnation i Rotterdam, Nederländerna, för att bedöma projektets framtida potential i ljuset av de försvagade marknadsutsikterna.

    ”Vi är beslutsamma om att nå vårt mål om att nå nettonollutsläpp 2050 och där är bränslen med mindre koldioxidavtryck nyckeln i strategin om en lönsam minskning”, säger Shells talesperson Huibert Vigeveno.

    Vid anläggningen planerar Shell producera hållbart flygbränsle och förnybar diesel under nästa år. Planen är nu i stället att komma i gång innan 2030.

    Så sent som i förra veckan meddelade BP att två projekt för tillverkning av biobränslen, det ena i Tyskland och det andra i USA, sätts på paus.

  41. Sigge

    Mats Kälvemark #37

    Min uppgift om hur mycket Northvolt producerar per vecka är inte dagsfärsk, så de kan ha kommit upp i högre produktion nu.

    Det kapital som Northvolt dragit in är ju inte bara för Skellefteåfabriken.

    Det verkar inte sannolikt att det kommer bli överproduktion på batterier före 2030.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *