Klimatkompenserade bilar

E24 meddelar att Volvo stoppar klimatkompensation av nya bilar. Hittills har visst tre biltillverkare ägnat sig åt s.k. klimatkompensation av bränsletörstiga fordon. Förutom Volvo är det Land Rover och Kia. För att vi konsumenter och bilköpare ska känna oss mindre skyldiga investerar dessa företag pengar i trädplanteringar i Afrika och vattenpumpar i Indien.
Men igår berättade Volvo för SvD Näringsliv att de avstår från klimatkompensering för att bättre prioritera de ekonomiska resurserna.
Ett av de största problemen med klimatkompensering är att det är svårt att veta vad pengarna egentligen används till och hur mycket av dem som verkligen blir träd eller vattenpumpar. Marknaden för klimatkompensation har dock verkligen exploderat och det är många konsulter som försöker göra sig en hacka på att sälja gott samvete till bekymrade industriföretag.
En av dessa konsulter, som också beskrivs i artikeln, är brittiska Climate Care. De har sedan länge satsat på projekt som har fått mycket kritik, men konstigt nog har de även i fortsättningen haft många kunder.
Det är inget fel i att vilja tjäna pengar, men att göra det på att sälja just “gott samvete” till företag, eller för den delen privatkonsumenter som verkligen vill göra rätt för sig kan definitivt diskuteras.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Äntligen har någon, i detta fall Volvo, beslutat sig för att sluta köpa nutidens avlatsbrev och det är glädjande. Notera speciellt Volvos åsikt: “Ett av de största problemen med klimatkompensering är att det är svårt att veta vad pengarna egentligen används till och hur mycket av dem som verkligen blir träd eller vattenpumpar”, ett problem som borde uppmärksammas mera och stämma till eftertanke.
    Koldioxidfundamentalisterna har genom skuldbeläggning av bilinnehav starkt medverakat till att bilindustrin fått problem genom att bilarna inte finner några köpare. Moderna bilar ger ingen luftförorening tack vare avgasrening och den koldioxid som släpps ut  har ingen inverkan på klimatet på det sätt som koldioxidfundamentalisterna felaktigt hävdar.
    Släpp målet på begränsning av koldioxidutsläppen så kommer ekonomin igång!

  2. Adolf Goreing

    Ett annat problem med alla dessa klimatkompensationsprojekt är att de ofast redan är planerade av andra skäl. Det betyder att den där extra kompensationen infinner sig inte. Sedan vet vi ju här – de allra flesta – att antropogen CO2 inte har någon signifikant betydelse annat än som indikator på att fossilt bränsle bränns upp någonstans.

  3. Lars G


    Corruption and sustainable development
    Outcome of the 13th International Anti-Corruption Conference
    http://www.13iacc.org/en/IACC/Conference_Agenda
    Utdrag:
    “A series of workshops examined the scope for corruption within both climate change governance systems and revenues flows associated with carbon markets and carbon credits.  It was noted that allegations of corruption are already under investigation and that significant corruption risks have been identified in several areas of carbon-related financing, such as authentication of Clean Development Mechanism (CDM) projects. 
    It was further noted that the Kyoto-based system for combating climate change system is in danger of failure if there is a loss of trust in its efficacy by governments, businesses, financial markets and civil society.  Indeed, there are already strong allegations that the Kyoto-based system has been subject to ‘policy capture’ that has prevented benefits being realised within developing countries; and that short-term considerations of creating an effective market have over-ridden the long-term benefits of a system that both reduces greenhouse gas emissions and alleviates the negative impact of climate change on those most affected by it.” 
    Man vet….inkl. den svenska Regeringen…om man gör något är en helt annan sak. VOLVO har tydligen bättre koll.

  4. mythbuster

    Volvo har  tydligt visat vart pengarna tar vägen. http://www.volvocars.com/se/footer/about/misc/Pages/environm_neutral.aspx  De projekt som sponsras är ett vindkraftprojekt i Kina och en biobränsleanläggning i Indien. Båda två uppfyller Gold Standard. D.v.s. krav på att de inte hade blivit av annars. Det är ett av grundkraven i CDM och Gold Standard.
    LandRover är lite mer difusa på sin hemsida http://www.landrover.se/se/sv/Company/Miljo/C02_Programme.htm?route=_se_sv_Company_Miljo_Enviroment_new@__link__InfoBlockLink_2
    Kia har motsvarande information här http://www.kia.se/News/General/080925_FullKlimatkompensation.aspx
    De två senare skriver inget om CDM eller andra standarder.
    En hel del felaktigheter i artikeln altså fast journalister brukar inte bry sig om detaljerna. Vattenpumpar och trädplatering låter bättre i rubriken än vindkraftverk.

  5. tty

    Träd och vattenpumpar kan ju dock vara till viss nytta i motsats till vindsnurror som bara slukar resurser.

  6. Tege Tornvall

    I Laknäs intill Tällberg står sedan åratal en gammal Volvo 740 uppallad och börjat sakta täckas av allt frodigare grönska. Det om något är väl att “klimatkompensera”?
    Tege