Klimatinformation till barn

Idag fick jag ett mail från Linköping, dit meteorologen Tone Bekkestad åkt i Svanens regi för att föreläsa om klimat.
tones-foredrag-1
Målgruppen var skolelever från och med årskurs 3 och aulan var full.
2-barnen-i-aulan
I en av de första bilderna upplystes barnen om följande.
3-fler-orkaner
Har FN:s panel verkligen slagit fast det? Jag trodde inte att man kunde se att antalet extrema vädersituationer ökat…
Sen kom förstås skrämselbilden från Arktis, men lämpligt nog valde Tone att jämföra med år 2007, inte 2009.
4-arktis
Efter det serverades inget mindre än hockeyklubban. Jodå, ingen MWP.
5-hockeyklubban
Och sen var det förstås dags för lite dramatiska bilder.
6-vaxthusgaser
Exakt vad nedanstående bild ska säga vet jag inte.
7-ingen-el
Kanske kommer svaret i bilden nedan…
12-vindkraft
Det är i varje fall ingen tvekan om att det blivit varmare… i Europa.
8-varmare
Det är därför isbjörnarna inte mår så bra.
9-isbjorn
Och det är därför pappa inte bör köra lastbil.
10-vind
Naturligtvis är det viktigt att bo i ett klimatsmart hus.
11-vind
Ja, mina vänner, om er 10-åring kommer hem från skolan och gråter, då kanske ni vet varför…
PS Bilderna är tagna på plats av en bloggläsare som vill vara anonym.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Bengt A

    Förskräckligt! Tyvärr väljer många svenska skolor inte föreläsare efter vad som är viktigt och intressant, utan efter vad som är billigast. Rektorer älskar gratis-föreläsnigar. För det kan väl inte vara så att man betalt Tone Bekkestad för detta?!

  2. Morgan

    Detta var hemskt ….

  3. Hin Håle

    Tur för Tone att det inte är förbjudet att ljuga

  4. Bengt A

    Tone har tydligen egen hemsida och allt! http://www.tonebekkestad.se/
    Borde hon inte kunna skilja på vetenskap och påhitt om hon har en master of science in meteorology?

  5. Om Tone gjorde det här framträdandet i egen regi och tog bra betalt så tycker jag att det är OK.
    Marknaden är ju fri.
    Om Svanen finansierat uppdraget så är det väl deras sätt att marknadsföra varumärket, och då undrar man hur offentligt finansierade skolor ska ställa med att tillåta gratis marknadsföring av olika varumärken.
    Kanske SAAB Automobil och Koenigsegg kan vinna långsiktigt genom att få fritt tillträde till gymnasier och högskolor genom att påstå att allt går illa om man inte köper SAAB-bilar?

  6. … oj. ”ska ställa med” skulle vara ”ställa sig till”

  7. Anders Berg

    Svanen ägs till 10 % av staten och 90 % av sverigs stadardiseringsråd (SSR).
    SSR ägs av staten och Svenskt Näringsliv.
    Man borde ställa krav på saklighet i föredrag under Svanens verksamhet. Det är fullständigt oacceptabelt att framföra och visa de bilder som visats ovan.
    Vem känner sig manad att framföra kritiken till ledningen för Svanen.
    häls
    Anders

  8. Bengt A #4
    Tack för tipset Bengt.
    Tone verkar vara en nyfiken entreprenör som förstår att leva ett gott liv. Målningarna var väl inga höjdare, men kul att fler vågar inse att många bäckar små…
    … och att hon passar på att utnyttja klimathysterin med föreläsningar är ju bara så himla klokt!  Speciellt med hennes grund att stå på som kändis i TV-rutan. Och med papper på gedigen utbildning i ämnet dessutom.
    Hur många tror ni skulle ha köpt hennes målningar om hon inte varit TV-kändis?
    Hur många tror ni skulle ha anlitat henne som föreläsare om hon INTE varit TV-kändis och påstått att klimatet ändrar sig utan mänsklig påverkan?
    Hur hade det gått för henne om hon som TV-kändis uppträtt som föreläsare om klimatet och förnekat mänsklig påverkan?
    Hela marknaden är idag inställd på klimathot, klimatprodukter, klimatmat. Och ingen kan marknadsföra en produkt eller tjänst som struntar i klimatet, även om många konsumenter fattar noll…

  9. Claudius

    Är någon förvånad? Först var det Väder-Pär, nu Tone; tro mig, det kommer fler …

  10. Anders Berg #7
    Näringslivet vill ha enkla och långsiktigt hållbara försäljningsargument. Varudeklarationer som Svanen är ett sådant knep.
    Och när det gäller maknadsföring av produkter så finns det ganska hyggliga regler, men när det gäller marknadsföring av varumärken är tydligen allt tillåtet.
    Allt bygger på att kunderna kan skilja på infiltrerande gratisreklam och samhällsupplysning. Men i det här fallet så är det ju samma sak. Samhället har ju bestämt, genom regeringens agerande, att det finns ett klimathot som orsakats av mänsklig aktivitet.
    Off Topic:  Att några få försöker göra det till ett vänster/höger-problem känns bara korkat mossigt. Och inte konstruktivt.

  11. Fredrik L

    Vore det inte lämpligt att kunna skilja på kyltorn och skorsten? Men vänta lite, vattenånga är ju faktiskt värre än koldioxid. FÖRBJUD kyltorn!

  12. Maggie, bilden du inte förstod ville kanske bara visa att det är ”de andra”, de som kan och vill bygga ut industri och samhälle som är HOTET.
    Genom att vi, som har vattenkraft och kärnkraft så det räcker och bli över, perforerar terrängen med vindsnurror, så ska vi hindra konkurrensen från Kina, Indien och andra länder där en majoritet av jordens befolkning bor.
    Vi ska lura dom att tro att dom kan förbättra sin utveckling genom att bygga vindsnurror i stället för att utveckla annan mer energieffektiv teknologi.

  13. Tege Tornvall

    Det är att göra det lätt för sig. Bland det värsta jag sett. Men felet ligger hos beställaren.

  14. Tege Tornvall ”13
    Håller med. Men det är inte bland det värsta jag sett. Snarare ganska normalt när det finns beställare som inte begriper tillräckligt.
    Och när beställaren, som i det här fallet inte ens behöver ta konsekvenserna om det blir fel, då är det illa.
    Men det stora problemet idag är att ingen i media eller i något politiskt parti (makten alltså) vill protestera mot Svanens sätt att marknadsföra sig i skolan.

  15. Verkligen beklämmande. Det skall bli intressant att få höra ifall det blir några reaktioner på sådant trams. I Storbritanninen gick föräldrar till domstol för sådant, och vann. Bra att där fanns en modig undercover-skeptiker som förmedlade sörjan. Jag är säker på att denne har varit mycket hjälpt av Maggies existens. Hennes blogg alltså.
    Det skall också bli intressant om några av de många AGW-vännerna som ständigt läser här men som inte vågar kommentera (annat än ngt sporadiskt ’du är välkommen att diskutera detta på UI’) kommer att förmå sig att klämma ur sig ett ’det där går faktiskt lite väl långt’ (ens i en bistats) …
    Jag tvivlar.

  16. Lena Krantz

    Men herregud….
    ….jag blir så trött!
    Hade jag själv barn i den där skolan skulle jag anmält dem till skolverket

  17. Jonas N #15
    Jag förstår uppriktigt sagt inte din upprördhet över just det här exemplet.
    Det är ju bara en naturlig följd av samhällets, och vår regerings,  prioritering av klimathot före allt annat.
    Massmedia har ju uppträtt på det här sättet länge nu.
    De som bör kritiseras är väl de forskare och vetenskapare som inte tydligare kan övertyga om hur tveksamt det är med en människopåverkad klimatförändring.
    Jag är en lyhörd, men ganska envis skeptiker, och har tyvärr inga konkreta bevis för att industrialiseringen har lämnat klimatet opåverkat.
    Däremot vet jag att klimatet vintertid har förändrats i mina hemtrakter under de senaste femtio åren.
    Jag vet också att en kines gärna jobbar sju dagar i veckan för moped när vi jobbar max fem dagar i veckan för att kunna köpa en andra bil… och vi drog koppartrådar miltals på stolpar för att kunna använda telefon.  Dom där borta hoppar över många steg i vår utveckling och kan redan nu prata i mobiltelefon mitt i risfältet.
    Det finns annat än klimatet bakom hysterin kring CO2 som ett hot. Det går ju till exempel inte att införa importstopp från länder som inte är lika duktiga som oss på att vara klimatduktiga. Då protesterar de som investerar där hellre än här. Och vi blir utan mängder av varor.

  18. Jerker Andersson

    Som vanligt så saknar klimatalarmismen kontakt med verkligheten.
    Vi börjar med hockeyklubban:
    Den första halvan av 1900 talet så hade CO2 inte ökat så mycket att den kunda ha någon significant påverkan på temperaturen. Om man tittarpå hockey klubban så är 50-talet ungefär där ”klubbladet” gör ett litet knyck nedåt. Mao temperturen stack iväg uppåt innan CO2 kunde påverka den, enligt IPCC.
    Numera så är temperaturen inte längre på väg uppåt. 12+år och fortafarande ingen ökning i sikte. Ingen ökning i haven heller enligt ARGO projektet utan snarare sjunkande trend. ARGO som sjösattes för att bevisa att den globala uppvärmningen doldes i havet…
    Och som de flesta insatta i de senaste kvalitativa mätresultaten vet så faller jorden temperatur sedan 2002.
    Sen tar vi de där stormbilderna:
    Det finns ingen förankring i studier i verkligheten att det blir värre och kraftigare orkaner. Mätresultaten från verkligheten(inte dessa antropogena datormedeller) så här långt visar på avtagande kraft i orkaner i ett globalt perspektiv.
    Rapporteringen av skador och orkaner har däremot förbättrats under 1900 talet samt bebyggelse i områden som är hårt utsatta vid en orkan har ökat, inte så smart kanske…
    Isen runt poolerna:
    Extremt fokuserat på ett av de högsta åren jämfört med det ett av de lägsta åren på arktis.
    Hade det varit korrekt så skulle både arktis och antarktis varit med. På Antarktis är trenden stadigt ökande. Så även i år som kommer att bli rejält högre än snittet, 500 000km2 eller mer över genomsnittet.
    Hade man jämfört med årets is i antarjtis vilket skulle varit mer korrekt än att ta 2 extrmvärden och jämföra dessa mot varandra så hade bilden blivit väldigt odramtisk.
    Världen kan få all el den behöver från vindkraft.
    Ursäkta mig ett ögonblick….
    HA HA HA, erhmm, nej förresten, ursäkta garvet. Det är oroande att man försöker få folk att tro att vindkraft är en lösning. Den är bara ett komplement, om eden kan bära sig själv ekonomiskt. Kostar en hel del skattepengar idag. Man måste ha buffrad/lagrad energi för att inte få akut elbrist. Jag har inte hört någon som tycker att oljudet från ett bladen på ett vinande vindkraftverk är en angenäm upplevelse när man går ut i trådgården för att slappna av. De enda som blir hyffsat förskonade från sådana stolligheter är storstadsborna. Jag antar att det är den typen av personer som också sitter och fantiserar ihop dessa förslag alternativt de som vet att de inte riskerar få ett uppfört i närheten.
    Ge aldrig upp kampen att bekämpa dessa stolligheter.
    Det finns gott om allvarliga miljöproblem att ta tag i, som tex ökning av användningen av kvicksilver men CO2 år INTE ett problem för jorden, snarare tvärtom.
    Tack för ordet.

  19. Uffe B
    Synd att du inte förstår. Jag vänder mig mot att man riktar den sortens känslomässig propaganda mot barn, gärna med djur det är synd om. Den här sortens försök att ’väcka engagemang’ har alltid gjorts och varit upplagd ungefär på samma sätt.
    Det är knappast bättre än om man gjorde partipropaganda i skolans undervisning (och det låg hela tiden farligt nära när jag var en liten parvel)
    Jag begriper faktiskt inte varför du drar upp en massa annat som också är irriterande. Man kan faktiskt vara störd över mer än en sak.
    Även i USA har man från officiellt håll föröskt indoktrinera barn om klimathotet, men då var det åtminståne en hel del som reagerade skarpt.
    Jag har redan berättat att jag inte tror att det är så invecklat som du tycks tro, dvs att CO2-hotet är ett sätt att hålla utvecklande (men jagande) länder stången …

  20. Fysisk våldtäkt är förbjudet, det vet väl alla, men det är psykisk våldtäkt också!

  21. Jonas #19
    Jag blir lika upprörd som du när man försöker påverka små barn med det som den styrande regeringen anser vara mest lämpligt. Men det förekommer, och har förkommit.
    Min enkla teori om utvecklingen för människor på jordklotet kan knappast beskrivas enklare.

  22. Men då fattade du ju (*) … regeringen är något helt annat. Den föreskriver inte vad barnen skall matas med. Det var nog mycket värre förr.
    (*) Dessutom menar jag att Tones propaganda var ovanligt grov och osaklig. Men även jag skulle fås att tycka illa om andra mha döda djur (fåglar var det då) när jag var liten. Så visst förekommer det …

  23. Fredrik P

    Hah, Helt fantastiskt. det är nog det mesta jag någonsinn har skrattat på denhär bloggen, och sen dök Hockeyklubban upp också.  Sparar URL:en till någon dag då jag känner att jag måste få ett gott skratt igen 😀

  24. Jonas N#22
    Det blir nog värre när det gäller regeringen ska du se…
    … snart får dom nog betyg på hur klimatvänliga dom är redan på dagis….

  25. Uffe, jag diskuterar gärna politk med dig. Jag menar att du är ganska aningslös gällande vad du väntar dig av ’rätt sorts’ politik. Men jag tror att vi skulle kladda ner Maggies blogg ordentligt om saker som inte är relevanta för ämnet.
    Att politiker hittar på dumheter är jag den förste att vara varse ..


  26. Uffeb#10
     
    ”Att några få försöker att göra det till ett vänster/högerproblem känns bara korkat och mossigt.”
     
    För några trådar sedan har jag för mig att det var flera ”korkade mossiga”  (har du konverterat till UI?) som kunde se en uppenbar polarisering på vänster/högerskalan  i klimatfrågan.
     
    Om man piskar en gris, har jag hört, springer den inte iväg utan den vänder istället upp trynet om och om igen.
     
     
     
    Kanske kan denna lilla snuttifikation tjäna avprogrammerande?
     
     
    ……rödbetssoppan, så har jag ingenting sagt!
     
     
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/webbtv/artikel_3566135.svd
     
     
     
     

  27. Rosenhane #26
    En nyfiken skeptiker avprogrammeras inte. Han tänker själv…

  28. ….forts… och att du tror att du lyckats placera mig på en partipolitisk vänster/höger-skala roar mig. 
    Men var du själv står är väldigt tydligt. Jag tror att du skulle bli väldigt förvånad om du fick veta vad jag anser om politik utöver klimatpolitiken (som är ett nytt fenomen)

  29. Red Hansen

    Höger eller vänster, är det någon som anser det rätt och sunt att på det här viset indoktrinera ungar med ångest som motivation och lögner i materialet så vill jag gärna höra det högt. Vad säger AGW fan cluben här vad tycker ni om exemplet

  30. Peter Stilbs

    Sanslöst illa – jag trodde verkligen inte detta om Tone. Hon tjänar ju dessutom bra (mer än jag) vad jag förstår på TV4, så hon behöver väl inte dessa hallelujapengar.
    Hon kan bara inte vara så dum så hon tror på vad hon säger.
    Tack för exponeringen av Tone, Maggie
    Fullkomligt bedrövligt …

  31. Bjussar på en favorit:
    YouTube – Beauty and The Beast – Förälskad i Köpenhamn

  32. Jag höll fan på att slänga ut datorn genom fönstret när jag läste det här inlägget. Horribelt.

  33. Ingemar

    Finns det inte en enda meteorolog med ryggrad i det här landet?

  34. Fy vad lågt, som 1800:talets hästhandlare med lägst moral.
    Jag orkar inte nu, jag vill öka min människokärlek….men ni som orkar kan ju skriva några moralpredikningar till:
    info@tonebekkestad.se
     
    Kanske jag älskar mänskligheten i morgon, då skriver jag…
     
    WWII skulle inte skett, med Internet och tillräckligt många engagerade människor med hög moral.
     
    Tänk på det.
    Skriv något snällt till mig före sängen, så jag blir aningen mer hoppfull för framtidens generationer…
     
     
     

  35. Jan

    #32 Skeptikern
    Horribelt eller inte. Duktigt folk har ofta sökt sig dit pengarna finns. Vem tror att det var dumskallar som körde tex Lehman Brothers åt h-e?

  36. Jan
    Visst är tone smart liksom de som packadeihop skitlån med en massa annat så paketet kunde säljas vidare (faktum är  att det var påbud från vita huset redan på 70:talet till systemet, huset och inte ägaren var belåningsvärdigt… så länge priserna stiger kan alla låna mer)
     
    För att få en riktig fart på luftslottet startades två federala utlåningsbanker…
     
    Vi har ju numer ett system så att då korrupta skattekåta politiker höjer boendeskatterna, så får inte banker låna ut.
     
    Detta leder till trageier då gamla med låg inkomst måste  flyttta från sina hem……
    Jag ska nog skriva om hur skattetryck över en viss nivå leder till, inte bra lägre tillväxt utan även utslagning och sociala problem.

  37. ThomasJ

    Tack Gunnar L # 34 för länken till Tone. Har skickat följande:

    Tone!
    Har fått insyn/bilder i/från Ditt ’föredrag’ i klimatfrågan inför skolklasser i Linköping (?), 10-åriga (ca) barn.
    De bilder respektive ’data’ Du uppenbarligen därvid framförde var det – näst efter 30-talets hjärntvättande
    av barn i ett centraleuropeiskt land – värsta jag någonsin sett!
     
    Har Du och/eller Din ’uppdragsgivare’ ingen som helst antydan till hederlighet och/eller anständighet i kroppen?
     
    Det finns åtskilligt med verklighetsbaserade data & fakta i/kring det s.k. ’klimathotet’ som falsifierar denna,
    världhistoriens största bluff och det borde Du som s.k. meteorolog vara medveten om.
     
    Tyvärr har Du och Din ’uppdragsgivare’ förlorat ALL trovärdighet och heder!
     
    Med yttersta lågaktning!
    //ThomasJ ”
    Mvh/TJ

  38. Tack ThomasJ
    Nu fick du mig att gå skrattande till sängen.
    Tänk om vi fick ett förutsättningslöst personval till riksdagen……
     
    Nja.. det spelar inte såstor roll då det korrupta ineffektiva systemet byggts av de som är mest i åtnjutande…
     
    Godnatt Thomas, hoppas jag får till en resa ner snart..
     
    Dessa förbannade intervjuerna…
     
    Om vi skippade alla anställningslagar skulle samhället tjäna hundratals miljarder om år och individer öka sin livskvalitet…
    Nu blev jag arg igen… ska tänka på de ytterst få politiker som drivs av altruism….
     
    Läkare ska testas vad gäller empati, politiker vad gäller altruism..
    Ex.
    Om den som leder det parti som gnäller mest på rika människor som betalar för lite skatt, skattefuskar för att öka sin extremt höga konsumtionskraft, skapad av andra, så ska den moraliskt brännas på bål.
     
    Eller hur?
     
    God natt ThomasJ

  39. Lars C

    Finns det verkligen ingen lag som förbjuder vuxna att blanda in små barn i allt? Det finns ingen som helst anledning att barn under 12 år ska veta något utöver den ordinarie studieplanen. Om information ska ges så ska den vara i lugnande syfte, inte för att skrämma dem. Barn suger i sig allt och tror på allt, de är ytterst lättpåverkade. Vilken underbar värld vi kommer att leva i om 20-30 år med beslutsfattare som blev psykotiska redan i 10 årsåldern. Kan ingen som var där göra en polisanmälan? Det handlar om ren och skär psykisk tortyr av underårig. Hade det gällt något annat än klimatet så hade det blivit ett jäkla hallå. En idiot kan räkna ut vilka konsekvenser sådan osaklig propaganda får hos små barn.
     
    Själv tillhör jag numera den generation som fick sin framtidstro rubbad av hotet från domedagsbomben och befolkningsexplosionen. Bomben finns fortfarande och befolkningen ökar ännu om än med tendenser till avtagande takt. Vi lever konstigt nog än. Ingen ser dessa saker som problem längre, konstigt nog, de finns fortfarande, har bara ändrat karaktär. Det är väl så att vi inte kan oroa oss för allt, vi måste fokusera på något och då försvinner det andra. Det kan rent av vara så att inbillade problem blockerar verkliga.
     

  40. Lars C

    Alla som tror att Kjell Aleklett har fel räcker upp en hand.
    Går verkligen hälften av all olja till att få mat på bordet och hade vi verkligen ATH i produktion förra året?
    Eller varför inte skrämma livet ur de små med den här.
    http://stallom.se/2009/09/23/framtidslosningen-sluta-ata-olja/
     
    Men visst är det väl så att matförsörjningen sammantaget blir ett problem. Det kan inte bli något annat. Vi behöver inte ropa på vargen, han står redan utanför dörren och hyperventilerar. Hela den nuvarande konstellationen ”jordbruksprodukter, fiske, tillgång av energi, miljöförstöring, överbefolkning, överexploatering, politiska system, ekonomiska system, girighet osv osv.” är omöjlig.
     
    Sammantaget så finns det ingen lösning som allt ser ut idag. Det är mission impossible. Åtskilliga parametrar måste ändras. Och kommer att ändras. Om inte av människan så av naturen. Om den dag kommer när vi inte längre kan få mat till alla? Vad händer då?
    Om jag svälter och grannen har ett överflöd så ber jag grannen om hjälp, får jag ingen hjälp så löser jag det på annat sätt och grannen blir sur och gör något som gör att jag blir ännu mer sur och gör……..
    Det kommer sannolikt inte att finnas fler människor på jorden om 50 år.

  41. Lars C

    IEA om energi.
    http://www.iea.org/Textbase/press/pressdetail.asp?PRESS_REL_ID=275

  42. Åke Rullgård

    Det är tydligen svårt att motverka idiotier av detta slag men jag vill i alla fall ansluta mig till alla som protesterra mot att barn bibringas sådant dravel. Det är lika illa som att försöka få barn att tro på kretionismen.

  43. Bengt A

    Hur Svanlig är du?
    Bekkestad & Co har tydligen redan varit i Helsingborg och Umeå m.fl. städer och skrämt upp skolbarn.
    http://www.svanen.nu/Default.aspx?tabName=Svanlig&menuItemID=7092

  44. Jag blev också förbannad och skickade följande till Tone (hon har nog lite att göra i dag med sin mail):
    Som du säkert känner till förekommer en av dina föreläsningar, från Linköping tror jag, på nätet. Där hittade jag också länken till din hemsida.
    Man kan nog tycka mycket om det du säger men med den information jag har om föredraget förefaller det lite väl propagandistiskt. Jag ser också att du hänvisar till WMOs rapport som bl.a. säger att istäcket på Arktis aldrig varit så litet. Du vet, eller borde veta, att istäcket vuxit på sig såväl 2008 som 2009 och då tycker åtminstone jag att du far med osanning, eller i vart fall vilseleder, när du presenterar isutbredningen 2007 för barnen. Du vet också att mätdata för isutbredningen är väldigt kort i ett historiskt perspektiv.
    Framtiden är helt enkelt för viktig för att hanteras på det här sättet Jag är lite besviken att du faller in i den allmänna opportunistiska kören och att du inte är mer kritiskt skolad efter din gedigna akademiska examen.
    Jag förstår dock att det kanske skulle vara svårt att framföra ett lite mera sansat budskap i klimatfrågan. Föredragen blir nog inte så lättsålda då – men det kommer dom att bli om ett tag.
    Självklart påverkar vi den tillvaro vi lever i. Vi är många munnar som skall mättas, vara friska, tjäna pengar, utbildas och så – men därifrån att dra slutsatsen om CO2s påverkan är steget långt. Det finns så mycket akut, t.e.x. miljö- hälso- och energiproblem runt om i världen som vi kan ta tag i. Då kommer s.a.s klimatet på köpet – om nu det är ett problem.
    Så, nu har jag fått framföra min åsikt. Du får sannolikt fler mail i detta ärende. Internet – är det inte fantastiskt?
    Trevlig helg!

  45. ThomasJ

    Det måste la rimligen finnas någon förälder till nåt av alla barnen i aulan som reagerar med en anmälan till lämplig myndighet [såvida slik öht. finns i landet..]. Oder?
     
    Mvh/TJ

  46. S. Andersson

    Det här gör mig så upprörd att jag på fullt allvar funderar på rättsliga åtgärder. Är det någon här som är juridiskt bevandrad? Jag är beredd att satsa pengar så att vi kan få Tone framför en domare.

  47. Peter

    Kan verkligen vindkraft försörja hela världen med el??? (Ja, om vi går tillbaka till medeltiden är svaret ja, men realistiskt…??)

  48. ThomasJ

    S. Andersson (#46): Det torde var möjligt att maggie kollar med bloggläsaren som lämnat uppgifterna + bilderna för mer och detaljerad info över ’evenemanget’ – vilket skola, datum, rektors namn m.m.
    Bäst, tror jag, vore om ngn förälder gjorde anmälan både till polis och skolmyndighet, barn- och utbildningsnämnd i kommunen etc.
    Skulle detta gå för sig maggie?
     
     
    Peter (#47): Ja, det blir ju enkelt – om vi går tillbaka till medeltiden, alltså. Då fanns ju ingen el… 🙂
    [f’låt]
    Mvh/TJ

  49. Adolf Goreing

    #48 Det var dessutom betydligt varmare då!!!

  50. Åke Rullgård

    Ett av bevisen för ovederhäftigheten i denna propaganda för barn är påståendet att det går att försörja hela världen med vindkraft. Detta är en orimlighet dels därför att det inte går att bygga så många vindkraftverk som skulle behövas och dessutom finns elkraften inte alltid tillgänglig utan bara när det blåser. Man brukar se uppgifter om att det måste finnas lika mycket alltid tillgänglig elkraft, vattenkraft, kolkraftverk, kärnkraft e.d., som den utbyggda vindkraftkapaciteten och det är just för att det alltid ska finnas elkraft när den behövs.
    Jag håller med S Andersson #46 att informationskampanjer som denna borde kunna få rättslig uppföljning.

  51. ThomasJ: #48 Arrangemanget är en den av Svanens kampanj – ”Hur Svanlig är du?” som ni kan läsa om här. Igår, fredag, hölls ett seminarium för företag följt av ett klimatseminarium för barn.

    Dessvärre var seminariet i Lkpg det sista i serien så det är inte möjligt att se det på annat ställe.

  52. Klart det går att försörja världen med vindkraftel.
    Kostar säkert mindre än dagens kontraproduktiva globala byråkrati och krigsmakt…
     
    Jag gissar att vi skulle få det till till ett pris inkl. lagring och överföring på 3:-/kWh
     
    och såklart ett kraftigt stopp för välfärdsutvecklingen i många fattiga länder..
     
    Som tur är går IPCC fossilprofitörer och skattekåta regeringar hand i hand…
     
    Bäst blir då vi snart får elkraftproduktion till under 10öre/kWh och först i den fattiga världen….
     
    Om feta danskar och tyskar pröjsar okkerpriser, spelar inge roll globalt…
     
     

  53. Åke Rullgård

    Re: #52 Gunnar Littmarck
    Det skulle vara intressant att se hur du kommit fram till att allt elbehov i världen skulle kunna försörjas med vindkraft. Hur ska man bära sig åt för att elkraften ska finnas just när den behövs? Och hur många vindkraftverk skulle behövas?

  54. Åke
    De bästa idag ger elkraft till runt 70öre/kWh och vi kan komma ner mot 50 öre/ kWh ..
    Med massiv utplassering och sammannkoppling via moderna likstömskraftnät kommer vi kunna tillgodose dagens enegibehov..17TW
     
    Lagring i form av H2produktion via elektrolys och tillverkning av bättre transportebara divmedel då H2 förenas med atmosfärens CO2 kan driva de kraftverk som ska ta över under toppbelastning och låg vindkraftproduktion… men det blåser alltid någonstans…
     
    Det Italienska projektet med parasail som ligger på 500m höjd och driver en ”markkarusell” ger bara det en billigare och jämnare produktion..
     
    Jag lovar att får jag de resurser den globala kigsmakten och av mig bestämd kontraproduktiv byråkrati (FN och 30ggr så mycket nationellt) fixar jag 17TW dygnet runt…
    Men vem ger mig den makten?
    Mänskilhetens enda problem är att hålla sams och dra åt samma håll.
     

  55. Åke Rullgård

    Re #34 Gunnar Littmarck:
    Den sammanlagring som du talar om skulle behöva sträcka sig mellan kontinenter att det skulle inte fungera. Dessutom skulle det behövas mycket fler vindkraftverk än det nominella antalet för att en sådan sammanlagring skulle kunna täcka behovet kontinuerligt i tiden. Ett vindkraftsystem av så stora mått skulle dessutom bli känsligt för politisk lynnighet.
    Räkna ut hur många vindkraftverk som skulle behövas bara i Sverige och tänk dig hur en sådan mängd skulle påverka utseendet i miljön.
    Det är då bättre att satsa på elsolceller. Dessa har också nackdelen att inte kontinuerligt kunna garantera elkraft men man skulle kunna ta det som solen bjuder på och spara andra resurser. Elsolcellkraftverk sticker inte upp över horisonten och stör därför inte miljön utseendemässigt. I Ny Teknik 09-09-16 rapporteras om att Kina planerar att bygga ett elsolcellskrafrverk på 2000MW, dvs. ungefär som ett kärnkraftverk. Anläggningen kommer att kräva cirka 64 kvadratkilometers område, även detta ungefär som ett kärnkraftverk. Det kan tänkas att marken under stativen skulle kunna betas av får och kor i den mån det växer något på denna mark. Det skulle naurligtvid produceras en del metangas men det kompenseras väl av att elkraften produceras utan att det bildas några förment skadliga växthusgaser.

  56. Åke
    Häng med på vad som händer….
     
    I.O.M  att ut nyttja guoners bindningsenbergi istället för elektronmolnens…
     
    Bara England Italien och Polen har satt spaden i jorden för flera TW
    Kontinuerligt, tyggt, miljövänligt och till priser inte orenad obeskattad kolkraft kan konkurrera med..
     
    Vi kommer få elkraft och drivmedel så billiga att det blir lika betydelsefullt att energispara, som att kulturspara..
     
    Bara häng med….
    Vindkraft är ett dyrt sidospår…
    Solceller kommer hindra alla former av energibeskattning  he he he he he men inte ta över globalt före 2100
    sug  på den …………
    Alla skattekåta i Sverige…

  57. Arcane Halls

    När Tone visade tuttarna lite i en tidning för hudintresserade blev hon avstängd från TV4. Nu om någonsin förtjänar hon avstängning. Tuttarna var väl äkta, i motsats till hennes klimatdata.

  58. Hur blir en skeptisk svingklubb?
    Bara tänk…..
    Nja ikke den…
    Man vet aldrig..hmmmm—
    Ve och fasa… jag går hem till min dusch!!!
     
    Kanske lösningen på de vissa anser är för många av oss?

  59. Arcane Halls

    @ Gunnar Littmarck. Svingklubbar? Då menar du ”Sving” = jitterbugg-liknande dans? För det är väl inte på några norska ”Swinger clubs” du har mött lilla Tone? Har jag fel kan du väl maila adresserna ;))))

  60. Arcane Halls

    Ledsen men det var på den mer vuxna och frigjodra sidan… och i Stockholm…’
    Sudda snart Maggie  🙂

  61. Vi är nog inte så frigjorda som vi tror och av någon underlig anledning är:
    Andras sex så intressant…
    Speciellt kändisars……………..
    Nedärvd från  religionen?

  62. Lena Krantz

    Oj oj….nu rodnar jag snart när jag läser era kommentarer…
    *flin*

  63. NN

    Re #18
    Din data från ARGO är fel. De hade gjort ett matematiskt fel och hanterat datan från ARGO felaktigt men det åtgärdades och de riktiga siffrorna kan nu ses av alla eftersom datan finns tillgänglig via internet och datorprogram. ARGO visar att temperaturen har stigit sedan 1993 till idag, och då är även 2002 inräknat.
    Du hävdar att jorden blivit kallare sedan 2002 men verkar bortse från det faktum att 2002 var ett rekordår för temperaturer, tills 2005 satte ett nytt värmerekord det vill säga. De senaste 12 åren är alla rekordår. Alla ligger över snittet från 1901-2000.  Även det är öppen och fri data som vem som helst kan få tillgång till, jag ska även vara så snäll och ge dig länkarna från NASA och NCDC:
    http://earthobservatory.nasa.gov/Features/OceanCooling/page1.php
    http://www.ncdc.noaa.gov/oa/climate/research/anomalies/index.html

  64. Åke Rullgård

    Re #18, #63:
    Vad är rätt i fråga om temperaturförloppet? Det lämnas ständigt motstridiga data. Vet någon vilka data man kan lita på?

  65. Patrik

    Åke>> Det finns ett antal olika temperaturserier som sträcker sig olika långt tillbaka.
    Ingen uppmätt temperaturserie sträcker sig särskilt långt tillbaka om vi talar om global täckning.
    De enda mätningar som verkligen täcker hela jorden är de sattelitmätningar som sträcker sig tillbaka till ca 1980.
    Väldigt mycket av IPCC:s slutsatser bygger dock, efter vad jag förstår, på HadCRU3 (mätdata från UK:s MetOffice) och som väl sträcker sig tillbaka till 1800-talet tror jag.
    Men som Josh Willis säger i länken som NN försåg oss med:
    “The oceans are absorbing more than 80 percent of the heat from global warming,” he says. “If you aren’t measuring heat content in the upper ocean, you aren’t measuring global warming.”
    INGEN mätte yttemperaturen för haven innan ca 1980, allt dessförinnan är alltså rekonstruktioner i någon mening.
    Dessutom använder olika kurvor/serier olika normalperioder, HadCRU3 använder t.ex. 1961-1990.
    Det är snittet för denna ”normalperiod” som man jämför emot och anger ”anomalin”.
    Om du ser ett diagram som visar att det just nu är t.ex. +0,25 i anomali och som har denna normalperiod – så är det alltså jämfört med snittet för perioden 1961-1990.

  66. NN – Du låter som vilken standard AGW-anhängare som helst. Du har alldeles rätt i att det är varmare nu än för 150 år sedan. Snart skall du kanske också börja att prata om ’långtidstrenden’ och vad den säger om hur det blir framöver!? 😉
    Men om du tänker efter en smul inser du säkert att du håller ett försvarstal, dessutom ett där du försöker avleda uppmärksamheten från att allt mindre pekar på CO2-halten som den avgörande faktorn. Du inser det, eller hur?

  67. OT
     
    Med anledning av att polisen har gripit ett antal personer för helikopterrånet  och att helikopterföraren kan vara en tv-kändis som har jobbat med bla Robinson kan man läsa följande på Aftonbladets nätbilaga:
    – Han är inte den typen av kille, säger en bekant.
     
    En annan person säger: 
    – Han är en fantastisk kille som är engagerad i miljöarbete.
     
    Som Elling Disen brukar säga: Kyss mig i arslet!!
     
     
     
     
     

  68. Elling Disen, ha överseende,
    vid närmare eftertanke kanske jag har förväxlat dig men Arga gubben eller någon annan…….
    Dock inte Kofi 🙂

  69. med

  70. Åke Rullgård

    Re#65 Patrik:
    Tack för info om mätserier.

  71. Maggie, bilden du inte förstod ville kanske bara visa att det är ”de andra”, de som kan och vill bygga ut industri och samhälle som är HOTET.

    Genom att vi, som har vattenkraft och kärnkraft så det räcker och bli över, perforerar terrängen med vindsnurror, så ska vi hindra konkurrensen från Kina, Indien och andra länder där en majoritet av jordens befolkning bor.

    Vi ska lura dom att tro att dom kan förbättra sin utveckling genom att bygga vindsnurror i stället för att utveckla annan mer energieffektiv teknologi.