Idag, den 22 september, uppmanas alla människor att låta bilen stå – för klimatets skull. Trots att detta initiativ funnits sen år 2000 är det först nu jag upptäckte det. Uppenbarligen har bilfria dagen inte varit någon stor framgång. Den bilfria dagen ingår i Mobilitetsveckan (kände ni till den då?), som infaller 16-22 september. Mobilitetsveckan syftar till att sprida budskap om hållbart resande, alltså resande med kollektivtrafik, på cykel eller till fots. Hela 95 svenska städer deltar i Mobilitetsveckan, hela listan finns här. Eskilstuna tycks vara den stad som är mest aktiv. Det är dock inget som har nått de svenska tidningarna. Något förvånande, kan man tycka. Kanske är det för att den svenska kollektivtrafiken i sin nuvarande utformning (heja Skånetrafiken!) snarare främjar immobilitet?
Aha! Då får det bli bilen till jobbet idag!
Nytvättade i höstsolen. Det är vad jag kallar mobilitet.
Jag lät faktiskt bilen stå kvar vid hunddagis igår och gick därifrån till jobbet. Men det hade inget med mobilitetsdagarna att göra. Snarare fint väder. 🙂
http://djur.msn.se/wwf-msn/1273803-isbjornarna-svalter-tvingas-ata-varandra
eller något normalt?
Tom Arnbom på WWF är en desinformmatör.Helt normalt Björnar Lejon Tigrar mfl har samma beteende det är genkampen det handlar om.
Hittade denna artikel när jag Googlade på Isbjörnar / kannibalism. Jag visste att lejonhanar gör samma sak.
Skriven av A. Nilsson
tisdagen den 8:e december 2009
Naturligt beteende för Isbjörnen att döda isbjörnsungar
Nu har propagandan för den globala uppvärmningen nått ett nytt bottenmärke, nu påstås det vilt att isbjörnshanar dödar sina egna ungar för att få mat pågrund utav att det finns för lite is, tack vare en global uppvärmning.
Jag måste bara få förklara för er som tror på denna myt, isbjörnshonor och isbjörnshanar lever inte i par, de träffas endast under parningen. Det är ett naturligt beteende för isbjörn, brunbjörn, lejon med flera att döda honornas ungar i ett försök att få honan i ny leklusta, och för isbjörnen som är en i huvudsak köttätare äter den i stort sett alltid upp sitt byte oavsett om det är en isbjörnsunge eller en människa.
Isbjörnshonor försöker alltid att skydda sina egna ungar mot alla hanar då de utgör en direkt dödsfara för hennes ungar. Du kan läsa mer om isbjörnen på Polar bears international.
Populationen av isbjörn har dubblerats sedan 1970 då det fanns ca 8,000-10,000, och idag finns det ca 20,000-40,000 så de verkar inte vara direkt utrotningshotande så länge vi kan stoppa Jan Guillou ifrån att skjuta ihjäl dem.
exp, ab, dn, dn2
Skrivet av A. Nilsson kl. 23:28
Nyckelord: global uppvärmning, isbjörn
Hannen dräper honans ungar för att hon snabbare skall kunna föda hans ungar. Så länge hon har ungar att “släpa på” så blir hon inte dräktig.
Men egentligen beror det nog på klimatet för det har WWF sagt!
Jämföra alternativa kostnader och effekter jag trodde det var utrotningshotade företeelser.
http://svt.se/2.22584/1.2157564/1_2_miljarder_utan_energiforsorjning
Tunnelbana till jobbet är liksom inget alternativ i nordvästblekinge…
(Jag glömde tala om att jag är ordförande i svenska missförståndsförbundet en gren av – eller snarare en rot till – WWF, Greenpeace, Naturskyddsföreningen, Jordens vänner m.fl)
På tal om bilar! jag kikar lite efter en beg pickup till firman, och har kommit fram till att jag faktiskt kan rädda regnskogen och svältande barn genom att köpa en miljöbil som går att köra på etanol, MEN enbart tanka 98 oktan bensin (som saknar etanolinblandning)!
på så vis kan ingen annan använda denna bil kanske 3000 mil årligen och uppta 2 hektar av jordens yta bara för att köra den, ingen utökning av biobränsleproduserande arealer behövs, naturen lämnas orörd, alternativt kan arealen användas till matproduktion för att förhindra skenande matpriser som leder till svält och elände. Med bensindrift behöver man ju bara ett hål i marken, naturen och maten räddas.
Ju större motor jag väljer desto mer etanol kan alltså sparas, och regnskogen och de svältande kan räddas allt snabbare! (okej det sista var väl lite retorik i WWF/Greenpiss anda, men ändå)
Nej, det är inte lönsamt att tillverka dyr green-tech i Sverige eller Väst för övrigt när Kina gör det lika bra men billigare.
http://www.bloomberg.com/news/2010-07-22/rutgers-chinese-connection-signals-solar-panels-coming-to-roof-near-you.html
Vi värmlänningar får börja samla kottar till bioenergi i stället !
Skall strax ta bilen till em-skiftet eftersom buss tar åtminstone 4 ggr så lång tid och sedan får jag hoppas att vi har råd med massa/papperstillverkning ett tag till i det här länet innan vi måste lägga ner det oxå och sälja timret obehandlat till utlandet.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1245495/Solen-kan-kyla-ner-oss-snart.html
Avslutningen “–‑Dessutom är det fortfarande så mycket vi fortfarande inte vet om solen och dess effekter på oss, så inga slutsatser är säkra.”
Han borde kanske informera IPCC? 🙂
“Ut i naturen – bilburen “
Vid många resor har cykel egentligen ALLA fördelar, ändå blir det bilen…
För ett par dar sen tog maggie upp psykologi i en annan aspekt, men vad det gäller bilen så kan man väl verkligen fundera över vad för slags psykologi som ligger i vårt förhållande till bilen på olika sätt!
Den är praktisk och bekväm och löser en mängd vardagliga problem.
Helig? För vem då? Det är väl mer som förhållandet till skor en del satsar jättemycket har snygga och dyra andra köper skor för att de sak vara funktionella det funkar precis på samma sätt med bilar.
Jag och mina klasskompisar har startat ett miljöprojekt som förhoppningsvis ska mynna ut i en volontärresa till Ecuador, där vi ska återplantera regnskog. Vi är väldigt miljömedvetna och vi vill kämpa för ett hållbart samhälle. Det är dock svårt att få människor att uppmärksamma vårt arbete och vi undrar därför om vi skulle kunna få gästblogga här.
Mvh SHH08, Ljud- och Bildskolan Halmstad
Om cykeln har fördelar för dig, så visst.
Läste en insändare i Aftonbladet(?) i dag. Det var en glesbygdsbo som skrivit, och lakoniskt konstaterade att för att kunna åka bussen in till staden, var han tvungen att ta bilen till busshållplatsen! Kanske kan det ge lite perspektiv till alla Miljöpartister som bor på Söder i Sthlm?
(Därmed inte sagt att du är en av dem, IngemarB)
(Om inte annat så “slipper” jag ju ta joggingturen när jag tagit cykeln för att handla…)
“Det är väl mer som förhållandet till skor en del satsar jättemycket har snygga och dyra andra köper skor för att de sak vara funktionella det funkar precis på samma sätt med bilar.”
Jag trodde länge att signaturen Slabadang var en vuxen människa i åtminstone 30-årsåldern.
Men nu fattar jag… inte för att jag har något emot ungdomar.
Och jag tycker att naiva medelålders också har en rätt att ta plats.
Det jag möjligen har svårare att acceptera är fegheten hos de som diskuterar vitt och brett utan att berätta om sin övriga tillvaro och sin identitet.
Men jag förstår att det måste få förekomma och inser att bloggandet annars skulle bli mindre innehållsrikt.
Eller så får vi försöka respektera att vi inte vet så mycket om vad som döljer sig bakom signaturerna och försöka klara oss utan våra fördomar om bidragstagare/höginkomsttagare/lågutbildade/högutbildade osv.
Man kan åtminstone dra slutsatsen att kommentatorerna här inte är analfabeter 🙂
Nej jag tänker inte tråka ut dig eller andra med att berätta om mig.
Det har jag gjort tillräckligt tidigare under de år jag läst och kommenterat här.
Men är du intresserad så finns en del att läsa på min dagliga blogg som du hittar om du klickar på min signatur…
Och det är fler här som har en egen blogg länkad via signaturen ska du veta.
Där väl så här reträtten kan komma att se ut? Plötsligt dyker det upp en artikel som visar att det tvärsäkra IPCC och dess troende inte hade en “Science” som var “settled”. Sen kommer det en artikel till, och en till och plötsligt så kanske vi har en ny istid på väg, IGEN!!! Häpp, som tysken säger.
Jag blir så trött.
Sov gott då.. jäsp.
– Frihet. Att ta sig vart som helst när som helst
– Lastförmåga, att slippa bära tunga grejer
– Kontroll. Att kontrollera och utnyttja stora krafter
– Fartens tjusning
Plus en hel del till. Mer eller mindre irrationella. Det är klart att bilen är “helig”. Inte konstigt alls.
Hur många vindkraftverk/mil drar dina fina vrålåk? 😉
Den högra är en Corvette, det är ju solklart, men den vänstra….en Camaro?
Ska jag vara riktigt ärlig så fick Camaron respass i juli och är nu en riktig hårdrock bil. Nya ägaren är gitarrist och sångare i gruppen Mustasch. Var tydligen med i körslaget också.
Hur det ligger till med vindkraften vet jag inte men jag har nog fasen så mycket mera effekt i min kvarvarande Corvette hoppas jag 😉 och den går året och dygnet runt om jag skulle vilja detta. Det är ju mera än vad dom snurrorna gör.
Dessutom är den enligt min mening en riktig miljöbil. Var jag än kommer så förskönar jag miljön enligt dom som kommer fram och vill prata.
Det kan nog inte Maria W och Peter E stoltsera med att få höra misstänker jag 🙂
Helt klart snyggaste Corvetten! Dock är bakdelen på 80-82:orna mer i min smak.. Fast 82:orna har sån där hemsk crossfire så de bör man undvika.
I övrigt tycker jag bilar skall vara praktiska, snåla och enkla för transport från A till B. Men när det kommer till njutning då har Nostradamus fattat grejen. 🙂
Jag har mina praktiska och snåla bilar i form av en Golf och en Spyker 95 men faktum är att när min mycket intelligenta jycke får välja vilken bil han vill åka i då blir det miljöbilen Corvette 😉