Idag: Internationella bilfria dagen

carfree day logo
Idag, den 22 september, uppmanas alla människor att låta bilen stå – för klimatets skull. Trots att detta initiativ funnits sen år 2000 är det först nu jag upptäckte det. Uppenbarligen har bilfria dagen inte varit någon stor framgång. Den bilfria dagen ingår i Mobilitetsveckan (kände ni till den då?), som infaller 16-22 september. Mobilitetsveckan syftar till att sprida budskap om hållbart resande, alltså resande med kollektivtrafik, på cykel eller till fots. Hela 95 svenska städer deltar i Mobilitetsveckan, hela listan finns här. Eskilstuna tycks vara den stad som är mest aktiv. Det är dock inget som har nått de svenska tidningarna. Något förvånande, kan man tycka. Kanske är det för att den svenska kollektivtrafiken i sin nuvarande utformning (heja Skånetrafiken!) snarare främjar immobilitet?

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Labbibia

    God morgon Maggie! 🙂  
    Aha! Då får det bli bilen till jobbet idag!

  2. fogge

    Jag har fyra automobiler. Två av dom kommer rulla idag.
    Nytvättade i höstsolen. Det är vad jag kallar mobilitet.

  3. fogge

    Who Cars 😉

  4. Inge

    Maggie: Och det säger du nu! När jag redan kört sju mil!  🙂

  5. Jag lät faktiskt bilen stå kvar vid hunddagis igår och gick därifrån till jobbet. Men det hade inget med mobilitetsdagarna att göra. Snarare fint väder. 🙂

  6. Bert

  7. John Silver

    Ok, jag tar väl helikoptern då.

  8. L

    Jag var inne på samma idé, dit jag ska idag är det bara bil eller helikopter som är möjligt, men jag tror inte jag får landa där…

  9. L

    Bert #6, det lär inte vara onormalt. Den artikeln ser ut att vara publicerad veckan före COP15 som ett led i klimatpropagandan.

  10. Slabadang

    Bert!
    Tom Arnbom på WWF är en desinformmatör.Helt normalt Björnar Lejon Tigrar mfl har samma beteende det är genkampen det handlar om.

  11. Bim

    Bert # 6
    Hittade denna artikel när jag Googlade på Isbjörnar / kannibalism. Jag visste att lejonhanar gör samma sak.
     

    Skriven av A. Nilsson

    tisdagen den 8:e december 2009
    Naturligt beteende för Isbjörnen att döda isbjörnsungar
     
    Nu har propagandan för den globala uppvärmningen nått ett nytt bottenmärke, nu påstås det vilt att isbjörnshanar dödar sina egna ungar för att få mat pågrund utav att det finns för lite is, tack vare en global uppvärmning.
    Jag måste bara få förklara för er som tror på denna myt, isbjörnshonor och isbjörnshanar lever inte i par, de träffas endast under parningen. Det är ett naturligt beteende för isbjörn, brunbjörn, lejon med flera att döda honornas ungar i ett försök att få honan i ny leklusta, och för isbjörnen som är en i huvudsak köttätare äter den i stort sett alltid upp sitt byte oavsett om det är en isbjörnsunge eller en människa.
    Isbjörnshonor försöker alltid att skydda sina egna ungar mot alla hanar då de utgör en direkt dödsfara för hennes ungar. Du kan läsa mer om isbjörnen på Polar bears international.
    Populationen av isbjörn har dubblerats sedan 1970 då det fanns ca 8,000-10,000, och idag finns det ca 20,000-40,000 så de verkar inte vara direkt utrotningshotande så länge vi kan stoppa Jan Guillou ifrån att skjuta ihjäl dem.
    exp, ab, dn, dn2
    Skrivet av A. Nilsson kl. 23:28
    Nyckelord: global uppvärmning, isbjörn

  12. J-O

    Bim 11 och Bert 6:  Detta är inget ovanligt bland våra svenska brunbjörnar.  Handlar även om att hannen vill ta bort andras avkomma för till fördel för sin egen.
    Hannen dräper honans ungar för att hon snabbare skall kunna föda hans ungar. Så länge hon har ungar att “släpa på” så blir hon inte dräktig.
    Men egentligen beror det nog på klimatet för det har WWF sagt!

  13. J-O

    Känns bra att jag just denna vecka behövt ta bilen av olika skäl. Cyklar annars dagligen till jobbet.  Brukar klimatkompensera med en rejäl flygresa med jämna mellanrum så att medelhavsklimatet skall inträffa lagom till pensioneringen. 🙂

  14. Slabadang

    Va ? Ska de börja tänka nu också?
    Jämföra alternativa kostnader och effekter jag trodde det var utrotningshotade företeelser.
    http://svt.se/2.22584/1.2157564/1_2_miljarder_utan_energiforsorjning

  15. Bert

    Ber om ursäkt för att jag lagt in en tråd på ett annat ämne än bilfri dag. Men WWF beter sig ju som – Du milde, de har ju fått pengar av mig en gång i tiden. Jag hade deras märke på min BMW. Kan jag få det ogjort?

  16. Adolf Goreing

    Hej, jag tog tunnelbanan till jobbet och lät bilen stå på tomgång hemma. Nån måtta på avkylning får det ju vara!

  17. Claudius

    TRAMS!

  18. Toprunner

    Framtiden finns i de gröna jobben säger de rödgröna, stackars alla som hoppar på det tåget

  19. Joel

    Jag har faktiskt kört mc till jobbet den senaste månaden. Fast det innebär att jag ibland, beroende på väder, tar en omväg på en till tre mil på hemvägen, bara för att det är så jädra skoj!
    Tunnelbana till jobbet är liksom inget alternativ i nordvästblekinge…

  20. Adolf Goreing

    #17 “Trams” = spårvagnar? Du håller alltså med uppropet?
    (Jag glömde tala om att jag är ordförande i svenska missförståndsförbundet en gren av – eller snarare en rot till – WWF, Greenpeace, Naturskyddsföreningen, Jordens vänner m.fl)

  21. Erik L

    Hade inte tänkt åka någonstans i dag, men jag tar nog bilen en sväng för sakens skull 😉 
    På tal om bilar!  jag kikar lite efter en beg pickup till firman, och har kommit fram till att jag faktiskt kan rädda regnskogen och svältande barn genom att köpa en miljöbil som går att köra på etanol, MEN enbart tanka 98 oktan bensin (som saknar etanolinblandning)!
    på så vis kan ingen annan använda denna bil kanske 3000 mil årligen och uppta 2 hektar av jordens yta bara för att köra den, ingen utökning av biobränsleproduserande arealer behövs,  naturen lämnas orörd, alternativt kan arealen användas till matproduktion för att förhindra skenande matpriser som leder till svält och elände. Med bensindrift behöver man ju bara ett hål i marken, naturen och maten räddas. 
    Ju större motor jag väljer desto mer etanol kan alltså sparas, och regnskogen och de svältande kan räddas allt snabbare! (okej det sista var väl lite retorik i WWF/Greenpiss anda, men ändå)

  22. Claudius

    Adolf Goreing #20: Förlåt om Du tog åt Dig av min lilla kärnfulla kommentar — den är blott och enbart avsedd att karaktärisera det jippo som Maggie har fäst uppmärksamheten på idag. Men jag medger att det var lätt att missförstå, kanske även för den som inte är engagerad på Mycket Ansvarig Nivå i Svenska Missförståndsförbundet (en sammanslutning som f ö verkar ha väldigt många medlemmar?)

  23. pekke

    Toprunner #18
    Nej, det är inte lönsamt att tillverka dyr green-tech i Sverige eller Väst för övrigt när Kina gör det lika bra men billigare.
    http://www.bloomberg.com/news/2010-07-22/rutgers-chinese-connection-signals-solar-panels-coming-to-roof-near-you.html
    Vi värmlänningar får börja samla kottar till bioenergi i stället !
     
    Skall strax ta bilen till em-skiftet eftersom buss tar åtminstone 4 ggr så lång tid och sedan får jag hoppas att vi har råd med massa/papperstillverkning ett tag till i det här länet innan vi måste lägga ner det oxå och sälja timret obehandlat till utlandet.

  24. Peter

    Den här typen av manifestationer är nog bra i väldigt biltäta länder som USA och i Asien.. även om där inte finns något alternativ. I Sverige känns det bara fånigt.  Våra småstäders (Stockholm, Göteborg) bilism är så liten att det inte är något större problem.

  25. KristianA

  26. Slabadang

    Kristian A!
    Avslutningen “–‑Dessutom är det fortfarande så mycket vi fortfarande inte vet om solen och dess effekter på oss, så inga slutsatser är säkra.”
    Han borde kanske informera IPCC? 🙂

  27. Michelangelo

    Dags att damma av en gammal slogan.
    “Ut i naturen – bilburen “

  28. Ingemar B

    En sån här dag kanske kan få oss att tänka efter lite: varför ser vi bilen nästan som helig ? Varför ses det som jordens undergång när biltullar kommer på förslag (sanslös debatt nu senast i Göteborg).
    Vid många resor har cykel egentligen ALLA fördelar, ändå blir det bilen…
    För ett par dar sen tog maggie upp psykologi i en annan aspekt, men vad det gäller bilen så kan man väl verkligen fundera över vad för slags psykologi  som ligger i vårt förhållande till bilen på olika sätt!

  29. Slabadang

    Ingemar B!
    Den är praktisk och bekväm och löser en mängd vardagliga problem.
    Helig? För vem då? Det är väl mer som förhållandet till skor en del satsar jättemycket har snygga och dyra andra köper skor för att de sak vara funktionella det funkar precis på samma sätt med bilar.

  30. Jag visste inte ens att denna dagen fanns, tack för tipset! Underligt att media inte uppmärksammar det mer
    Jag och mina klasskompisar har startat ett miljöprojekt som förhoppningsvis ska mynna ut i en volontärresa till Ecuador, där vi ska återplantera regnskog. Vi är väldigt miljömedvetna och vi vill kämpa för ett hållbart samhälle. Det är dock svårt att få människor att uppmärksamma vårt arbete och vi undrar därför om vi skulle kunna få gästblogga här.
    Mvh SHH08, Ljud- och Bildskolan Halmstad

  31. Labbibia

    IngemarB
    Om cykeln har fördelar för dig, så visst.
    Läste en insändare i Aftonbladet(?) i dag. Det var en glesbygdsbo som skrivit, och lakoniskt konstaterade att för att kunna åka bussen in till staden, var han tvungen att ta bilen till busshållplatsen! Kanske kan det ge lite perspektiv till alla Miljöpartister som bor på Söder i Sthlm?
    (Därmed inte sagt att du är en av dem, IngemarB)

  32. Ingemar B

    Nä, jag bor på landet, dock inte direkt i “obygden”, jag har bil, som jag använder när bil och buss inte funkar!
    (Om inte annat så “slipper” jag ju ta joggingturen när jag tagit cykeln för att handla…)

  33. Någon jämförde bilen med skor på ett belysande sätt…
    “Det är väl mer som förhållandet till skor en del satsar jättemycket har snygga och dyra andra köper skor för att de sak vara funktionella det funkar precis på samma sätt med bilar.”
    Jag trodde länge att signaturen Slabadang var en vuxen människa i åtminstone 30-årsåldern.
    Men nu fattar jag… inte för att jag har något emot ungdomar.
    Och jag tycker att naiva medelålders också har en rätt att ta plats.
    Det jag möjligen har svårare att acceptera är fegheten hos de som diskuterar vitt och brett utan att berätta om sin övriga tillvaro och sin identitet.
    Men jag förstår att det måste få förekomma och inser att bloggandet annars skulle bli mindre innehållsrikt.

  34. Bosse J

    Uffeb, kan inte du börja med att berätta om dig själv? Social bakgrund, ålder, yrke, utbildning, inkomst och annat relevant som andra kan behöva för att bedöma vad du skriver.
    Eller så får vi försöka respektera att vi inte vet så mycket om vad som döljer sig bakom signaturerna och försöka klara oss utan våra fördomar om bidragstagare/höginkomsttagare/lågutbildade/högutbildade osv.
    Man kan åtminstone dra slutsatsen att kommentatorerna här inte är analfabeter 🙂

  35. Bosse J #33
    Nej jag tänker inte tråka ut dig eller andra med att berätta om mig.
    Det har jag gjort tillräckligt tidigare under de år jag läst och kommenterat här.
    Men är du intresserad så finns en del att läsa på min dagliga blogg som du hittar om du klickar på min signatur…
    Och det är fler här som har en egen blogg länkad via signaturen ska du veta.

  36. KristianA

    Slabadang #26
    Där väl så här reträtten kan komma att se ut? Plötsligt dyker det upp en artikel som visar att det tvärsäkra IPCC och dess troende inte hade en “Science” som var “settled”. Sen kommer det en artikel till, och en till och plötsligt så kanske vi har en ny istid på väg, IGEN!!! Häpp, som tysken säger.
    Jag blir så trött.

  37. KristianA #35
    Sov gott då.. jäsp.

  38. Innerst inne tror jag nog att alla eller nästan alla vet vad som gör bilen så speciell.
    – Frihet. Att ta sig vart som helst när som helst
    – Lastförmåga, att slippa bära tunga grejer
    – Kontroll. Att kontrollera och utnyttja stora krafter
    – Fartens tjusning
    Plus en hel del till.  Mer eller mindre irrationella.   Det är klart att bilen är “helig”. Inte konstigt alls.

  39. Nostradamus

    Så här ser det ut hemma hos mig med tanke på Mobilitetsveckan. Man ska åka anständigt http://www1.garaget.org/archive/71/70775/210132/large_210132-1985693.jpg

  40. Labbibia

    Nostradamus # 39
    Hur många vindkraftverk/mil drar dina fina vrålåk? 😉
    Den högra är en Corvette, det är ju solklart, men den vänstra….en Camaro?

  41. Nostradamus

    Labbibia du har identifierat bilarna rätt….  Camaron är en 77;a och Corvetten en 78:a
    Ska jag vara riktigt ärlig så fick Camaron respass i juli och är nu en riktig hårdrock bil. Nya ägaren är gitarrist och sångare i gruppen Mustasch. Var tydligen med i körslaget också.
    Hur det ligger till med vindkraften vet jag inte men jag har nog fasen så mycket mera effekt i min kvarvarande Corvette hoppas jag 😉 och den går året och dygnet runt om jag skulle vilja detta. Det är ju mera än vad dom snurrorna gör.
    Dessutom är den enligt min mening en riktig miljöbil. Var jag än kommer så förskönar jag miljön enligt dom som kommer fram och vill prata.
    Det kan nog inte Maria W och Peter E stoltsera med att få höra misstänker jag 🙂

  42. Peter

    Aaaaah… Corvette C3!
    Helt klart snyggaste Corvetten! Dock är bakdelen på 80-82:orna mer i min smak.. Fast 82:orna har sån där hemsk crossfire så de bör man undvika.
    I övrigt tycker jag bilar skall vara praktiska, snåla och enkla för transport från A till B. Men när det kommer till njutning då har Nostradamus fattat grejen. 🙂

  43. Nostradamus

    Den sista typen av bakdel på C3:orna kom just 78: men jag tillhör det gamla gardet som hellre vill ha det som det såg ut från början med mycket krom 🙂
    Jag har mina praktiska och snåla bilar i form av en Golf och en Spyker 95 men faktum är att när min mycket intelligenta jycke får välja vilken bil han vill åka i då blir det miljöbilen Corvette 😉