Anders Brogren har länkat till en tänkvärd artikel i Grönköpings Veckoblad:
VÄXTHUSGASER I HISTORISK BELYSNING
Föredrag av hr trädgårdsmästare Hilbert Florin å Grönköpings Gille
Hr Florin mitt bland växthusgaserna
Ärade åhörare!
I likhet med flertalet medborgare, icke minst alla Läspeskolans ideellt skolkande elever, har jag tagit djupt intryck av vetenskapens rön, att växthusgaserna ligger bakom den globala uppvärmningen.

Professor emeritus i filosofi. Forskningsinriktning är vetenskapsteori, teknikfilosofi och politisk filosofi. Huvudredaktör för Klimatupplysningen.
Behandlar vi barns önskningar och krav som jämställda med vuxnas, sviker vi vuxna vår plikt att ge vidare vår livserfarenheter.
Barn har rätt och ska inte behandlas som vuxna.
Finns ju en vuxenkonsensus om att barn inte ska kunna köpa en starköl, likväl att de inte är straffmyndiga.
”Våra satsningar gör att vi kan fortsätta att skydda klimatet och människors hälsa, sade Isabella Lövin ”
Mot de ökande utsläppen
För en grönare värld
Avskaffa koldioxiden
Vi ser hur havet stiger och ser trenden som oundviklig.
https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?plot=50yr&id=120-022
Vi vill endast se flytande hus som klarar 3 m vattenståndshöjning. Denna höjning har vår expert sett på kontinenten utmed Engelska kanalen och han förfärades hur snabbt det gick-på endast en kväll steg havet med flera decimeter och det lär vara på väg norrut. Gör er beredda!
När Brexit skett så är det vi på kontinenten som får ta hand om allt som de tidigare tagit hand om säger Grönköpings EU och Vattenexpert herr vet stud Per Person.
Jag vill påminna om att i högerkolumnen här på bloggen finns alltid en stor gul sol. Om du klickar på den kommer du till den intressanta siten Spaceweather.com dit jag ofta går in för att se om någon intressant är på gång. Idag dök det upp en ny ganska stor solfläck, tillhörande den utdöende cykel 24.
Men ännu intressantare var att våra kära norrmän har sänt upp pulver av trimetyaluminium och av barium/strontium och på detta sätt åstadkommit ett häftigt ”fyverkeri”. De har alltså manipulerat norrskenet med extra stoff som orsakar speciella färger.
Flera filmer hittar men på youtube med ”azure rocket”, t ex denna:
https://www.youtube.com/watch?v=0b7EIdz4LzY
I vår moderna tid ser jag att mina funderingar angående ventilation av den GIFTIGA koldioxiden i gårdagens tråd väckte något blandade reaktioner. De flesta som besöker den här bloggen ser väl ändå det djupt tragikomiska i det faktum att vi lever i en tid då LIVETS GAS behandlas som någontin giftigt och avskyvärt som med alla medel skall minskas, ventileras bort o.s.v.
Samtalet väckte ochså min kamplust, vi kan gå till motattack mot sådan här smörja. VET FOLK om att de har så höga halter koldioxid i lungorna, att andningsreflexerna styrs av den avskyvärda koldioxiden ? Någonstans har jag också läst att vi hellre borde mäta vårt KOLDIOXIDTRYCK än vårt BLODTRYCK , att det är en säkrare indikator på vårt hälsotillstånd !
För säkerhets skull ska vi nog räkna med att det behövs stearinljus för minst 7000 timmar varvid Herr Liljeholm blir ännu rikare och inte behöver några subventioner 🙂
Känns som om man borde lämna skutan och invänta hur det ser ut nästa mandatperiod. Någonstans i resten av världen vore lämplig tillflykt.
Med så många ljushuvuden som det finns i MP så har de nog räknat på att det täcker upp för den mörka delen av dygnet.
Om havshöjningen då inte blir som SMHI tänkt kan även de som tänkt fel få rätt.
När det gäller infrastruktur är det rätt praktiskt med standarder. Tåg är ett bra exempel på hur man kan röra till det. Mycket går att fixa med teknik, flerströmslok och lok som klarar olika signalsystem, men t.ex dom sovvagnar SJ kör med kommer aldrig att gå till Bryssel, till det är dom för breda. T.o.m. X2000 överskrider lastprofilen nere på kontinenten.
Standarder är bra och en förutsättning för utveckling på bred front. Antingen arbetas standarden fram i en kommite (kan ta lång tid) eller så blir en framgångsrik metod eller konstruktion till en de facto standard.
Sen kommer utmaningen som du Lars påtalar. En etablerad standar kan bromsar vidare utveckling. Så det gäller att arbeta eller producera enligt standarden samtidigt som ett systematiskt arbete bör genomföras för att antingen utveckla standarden eller ersätta den.
Det finns väl få nattåg överhuvudtaget på kontinenten numera. Och inga svenska EU-parlamentariker skulle väl besvära sig med att svettas på tåget när de reser till och från Bryssel.
För övrigt har jag aldrig förstått varför man måste styra järnvägsinvesteringarna mot konkurrens med flyget istället för den minst 30 gånger större vägtrafiken.
Undrar vad det är för vagnar de tänkt köra på nattågen?
Fredrik S
Snälltåget kör vad jag vet nattåg till Berlin med gamla svenska vagnar från 60-talet, men dom har knappast nåt överskott på såna vagnar. Det behövs nog nytt vagnsmaterial, men vem är beredd att betala, förutom vi skattebetalare. Men som sagt, det vore bättre att satsa på bekväm och tillförlitlig lokal- och regional-trafik, det finns ju fler skäl än klimatet att minska på biltrafiken i storstäderna.