Grattis alla konsumenter!

Tack vare Svenskt Sigill och Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, kan vi nu alla äta klimatsmart. Vet ni inte vad klimatsmart mat är får ni reda på det på den nya matsajten – Mat & Klimat.
Mat och klimat hjälper dig att äta klimatsmart
Enligt pressreleasen är syftet med Mat & Klimat att inspirera till att göra smarta klimatval. Konsumenterna får bl.a. konkreta tips om hur man kan välja klimatsmart i mataffären.Vi får rådet att äta mer närodlad potatis och mindre ris, eftersom det sistnämnda gör ett betydligt större koldioxidavtryck på naturen. Ska man köpa gurka så ska det helst vara en klimatmärkt sådan. Och frukostmackan ska helst bestå av hembakat bröd med kycklingkött på. Glöm osten – den är en klimatbov.
Det haglar klimatord inne på sajten. Bara på förstasidan hittar jag 22 ord som innehåller ”klimat”. Inte illa.
Det roliga med det hela är egentligen att vi nu ska bry oss mer om klimatet än om den egna hälsan, djurens välmående och befolkningen i de fattiga länderna (som bl.a. producerar ris). Glöm Atkins och lågkolhydratkost. Ät klimatsmart och skulle du på köpet lägga på dig några kilon och få sämre blodvärden – ingen fara, ditt samvete är rent.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. L

    Konstigt att man plötsligt tillåter vilseledande marknadsföring, utan krav på bevisning av den effekt produkterna påstås innehålla….

  2. Hans B

    Jag bara undrar,var är Sverige på väg ? Jag har levt i 60 år och under den tiden aldrig upplevt liknande propaganda från alla instanser.

  3. GunnarE

    @2:
    Affärer. Begreppet syns så inarbetat att man kan göra sig en hacka på att använda det.  De som gör affärer rättar sig efter vad de tror att folk tror lika väl som politiker. Då gäller det att käka innan smöret rinner av mackan

  4. Viktor

    Kan vem som helst bli klimatexpert nu för tiden?

  5. Björn

    Vad är det för målgrupp som man vänder sig till? Det är så korkat att det kan i varje fall inte vara till självständigt tänkande människor.

  6. På tal om vilseledande marknadsföring, läs denna artikel i The Guardian. 98 procent av alla ”miljövänliga” produkter i USA  är bara missvisande reklam.

  7. Tege Tornvall

    Det passar nuvarande narcissistiska trend som hand i handske. Det gäller att putsa på det egna jaget!
    Tege

  8. karlsson

    Protektionism med nya ord. Närodlad och hemgjort. Om alla länder jobbar vidare enligt denna metod så upphör handel och vi får den negativa tillväxt som den gröna linjen förespråkar.

  9. Björn

    Klimatallarmismens budbärare skulle vi kunna kalla alla dessa som i naivitetens tecken okritiskt propagerar för någonting som de aldrig har reflekterat över. Men bakom dessa budbärare finns politikerna och alla de som har intresse av att upprätthålla myten om CO2 som den drivande faktorn bakom den påstådda globala uppvärmningen.

  10. Håkan B

    Maggie #6
    The Guardian? Och sen den här kritiska debattartikeln i DN! Vart är världen på väg? Har sommarvikarierna tagit över på redaktionerna? Hoppfullt i så fall! Dn har haft några dar nu en rubrik om mördarsniglar, jag har inte vågat klicka på den blödig som jag är, jag bara undrar hur ser dom ut, hur kan man undvika dom, hur många har dom mördat? Vi måste alldeles bestämt ta tag i det hotet!

  11. Kjell_A Jönsson

    Vag gäller politiskt korrekt marknadsföring kan alla tillåta sig nästan allt om det inte kan tolkas som kränkande av feminister.
    Jag vill erinra om då det svenska rättsväsendet fann det OK att COOP i sin TV-reklam visade en servitör i en restaurang som sprutade bekämpningsmedel direkt på maten på tallrikarna.
    Även LRF har ofta försökt att profitera på ”Sörgårdstrender” och hittills har de lyckats mycket bra. Konsumenter förväxlar lätt information med kunskap som om detta vore samma sak.
    Kjell-A Jönsson