Tack vare Svenskt Sigill och Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, kan vi nu alla äta klimatsmart. Vet ni inte vad klimatsmart mat är får ni reda på det på den nya matsajten – Mat & Klimat.
Enligt pressreleasen är syftet med Mat & Klimat att inspirera till att göra smarta klimatval. Konsumenterna får bl.a. konkreta tips om hur man kan välja klimatsmart i mataffären.Vi får rådet att äta mer närodlad potatis och mindre ris, eftersom det sistnämnda gör ett betydligt större koldioxidavtryck på naturen. Ska man köpa gurka så ska det helst vara en klimatmärkt sådan. Och frukostmackan ska helst bestå av hembakat bröd med kycklingkött på. Glöm osten – den är en klimatbov.
Det haglar klimatord inne på sajten. Bara på förstasidan hittar jag 22 ord som innehåller ”klimat”. Inte illa.
Det roliga med det hela är egentligen att vi nu ska bry oss mer om klimatet än om den egna hälsan, djurens välmående och befolkningen i de fattiga länderna (som bl.a. producerar ris). Glöm Atkins och lågkolhydratkost. Ät klimatsmart och skulle du på köpet lägga på dig några kilon och få sämre blodvärden – ingen fara, ditt samvete är rent.
Affärer. Begreppet syns så inarbetat att man kan göra sig en hacka på att använda det. De som gör affärer rättar sig efter vad de tror att folk tror lika väl som politiker. Då gäller det att käka innan smöret rinner av mackan
På tal om vilseledande marknadsföring, läs denna artikel i The Guardian. 98 procent av alla ”miljövänliga” produkter i USA är bara missvisande reklam.
Tege
The Guardian? Och sen den här kritiska debattartikeln i DN! Vart är världen på väg? Har sommarvikarierna tagit över på redaktionerna? Hoppfullt i så fall! Dn har haft några dar nu en rubrik om mördarsniglar, jag har inte vågat klicka på den blödig som jag är, jag bara undrar hur ser dom ut, hur kan man undvika dom, hur många har dom mördat? Vi måste alldeles bestämt ta tag i det hotet!
Jag vill erinra om då det svenska rättsväsendet fann det OK att COOP i sin TV-reklam visade en servitör i en restaurang som sprutade bekämpningsmedel direkt på maten på tallrikarna.
Även LRF har ofta försökt att profitera på ”Sörgårdstrender” och hittills har de lyckats mycket bra. Konsumenter förväxlar lätt information med kunskap som om detta vore samma sak.
Kjell-A Jönsson