Gott Nytt År

förutsägelser

Nyår brukar ju följas av en rad skrämmande spådomar om framtiden. Inom klimatfältet har vi begåvats med många sådana över åren. Bilden ovan visar några prognoser som utfärdats av ”forskarna”.

Ett populärt tema är också att inför varje ny klimatkonferens varna för att NU är den sista chansen. Män och kvinnor med stort inflytande och högt förtroende har upprepat detta mantra åtminstone sedan 2001. Se här och här.

Sedan har vi domedagsprofetior som rör befolkningsexplosion och biosfärens kollaps. Här är några sådana vid firandet av Earth Day sedan 1970.

Slutligen så skall vi naturligtvis inte glömma vår egen domedagsprofet par préférence, Johan Rockström. Han varnar för alla ”tipping points” som kommer (en del har vi tydligen redan passerat). Se t.ex.:

http://ideas.ted.com/the-9-limits-of-our-planet-and-how-weve-raced-past-4-of-them/

http://www.aftonbladet.se/sommar/article21107062.ab

Även vi på Klimatupplysningen har då och då kommenterat Rockströms frekventa framträdanden, se exempelvis:

https://www.klimatupplysningen.se/2015/01/22/rockstroms-genialiska-plan/

https://www.klimatupplysningen.se/2015/07/16/rockstrom-och-vetenskapen/

Var så säker på att det kommer många fler förment vetenskapliga spådomar och varningar om framtiden även under 2016. Men trots den kommande undergången så önskar vi här på Klimatupplysningen alla ett

Gott Nytt År!

Redaktionen

 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Peter F

    Inte helt OT

    Kumi Naidoo , Greenpeace, om vad det egentligen handlat och handlar om.

    http://www.theguardian.com/environment/2015/dec/31/kumi-naidoo-struggle-never-been-about-saving-planet-greenpeace

  2. latoba

    Inför 2016. Finns det något framtidshopp för svensk press? När jag skrev till min lokaltidnings t f chefredaktör och kritiserade hanteringen av klimatfrågorna på ledarsidan fick jag ett svar som bl a innehöll följande. Jag citerar:
    ”Ledarsidan skriver det ledarsidan vill skriva om. Jag lägger mig inte i det annat än i rena pressetiska frågor. Åsikterna är deras.
    Och jag förstår att du inte tror på den klimatkunskap som finns. Som dessutom är tämligen bevisad, att ifrågasätta den är som att tro på kemitrails och annat humbug.”

  3. Sören G

    #1 Peter F
    Ja, bara människan försvinner från Jorden så blir allt bra igen.

  4. Sören G

    #2 latoba
    Ja, vad ska man säga när den totala dumheten härskar. Total okunskap om hur naturvetenskaplig forskning går till.

  5. Kenneth Mikaelsson

    Det är ju tur att idioter är självsanerande i långa loppet.. bara synd att de brukar ta med sig en hel del vettigt folk i farten..

  6. Ann LH

    Latoba’s fundering över svensk press/media är mitt i prick. Vi här i Göteborgstrakten har fått uppleva att den trötta, gamla politiskt korrekta GP faktiskt har genomgått en mindre metamorfos. Vår kära Alice, 30+ knappt, med knivskarp formuleringsförmåga, väl bearbetade åsikter som nog snarast kan beskrivas som insikter i vissa frågor, har verkligen vädrat i delar av åsiktskorridoren. Hon är inte ensam på toppen utan har ett litet kompetent gäng av likasinnade kring sig. I vilken utsträckning detta ledargänget på GP påverkat den nästan osannolika omsvängning som vi sett nationellt i deras huvudfråga, invandringen och dess orsak och konsekvenser, är svårt att säga, men jag vill tro att ljuset till stort del kommer från väst.
    Media måste ständigt upplysas om att de behöver vetenskapsjournalister av den gamla skolan, sådana som verkligen går in för att ”söka sanningen och förmedla den” istället för alla totalt okunniga pk-reportrar och politiskt aktiva skribenter. Där har vi alla en uppgift att irritera.
    Medias rapportering av Parisöverenskommelsen och dess konsekvenser t.ex. får inte rockströmifieras ännu en gång! Och även om den alltigenom falska klimathotsfrågan är stor och förmodligen den största, finns det säkerligen en uppsjö av andra frågor som media ännu inte förmått ta i, men det är deras uppgift både att fina dem och att belysa dem.
    Hur stor del av tidningens budget går till reportrar för pk-kultur och hur stor del går till väl utbildade grävande VetenskapsJournalister? Kanske fråga nummer ett till dess ledning.

  7. Thomas P

    Vari ligger det upprörande i ” This struggle is fundamentally about whether humanity can fashion a way of mutually coexisting with nature and protecting our children and their children’s future.”?

  8. Peter F

    För en journalist måste väderhändelser vara en aldrig sinande guldgruva att gräva ur. Titta titta…så hemskt. Om de tittade bakåt skulle de snabbt inse att det är som det alltid har varit och att antalet människor som dör av väderrelaterade händelse minskat betydligt med åren.

    https://www.washingtonpost.com/national/health-science/freakish-weather-runs-from-top-of-the-world-to-the-bottom/2015/12/30/61203efa-af2c-11e5-b711-1998289ffcea_story.html?hpid=hp_hp-top-table-main_northpole-846pm%3Ahomepage%2Fstory

  9. Jan Norlin

    #latoba
    Svensk press är nästa krisbransch . Vad händer när pensionärerna slutar att prenumererar?! Dagens ungdomar prenumererar inte på någon dagstidning…
    För övrigt anser jag att presstödet skall upphöra och låta media klara sig på marknaden.
    Jag ställde samma fråga till en chefredaktör på en lokal tidning i Skåne. Svaret blev att vi har inte medarbetare som är tillräckligt kunniga i klimatfrågan och har möjligheter till att fördjupa sig. Vi använder oss ofta av DN och TT som källa !

  10. Lasse

    #7 Thomas P
    Liksom Paris så är den meningen något alla kan hålla med om.
    Det är när 85% av den energi som vi valt använda för detta som frågan blir svårare att vara överens om.
    Visst kan vi ersätta en del och avstå annat-men till vilken nytta och kostnad?
    Är det för att förhindra 0,3 graders ökning av temperaturen, utöver de 0,3-0,5 grader som CO2 givit sen 1900?
    Eller är det för att förhindra alla naturliga väderfenomen som irriterar oss och så gjort i mänsklighetens historia?
    Detta är skillnaden på tro och vetenskap i min och IPCCs värld!

  11. Guy

    Thomas #7
    ”Vari ligger det upprörande i ” This struggle is fundamentally about whether humanity can fashion a way of mutually coexisting with nature and protecting our children and their children’s future.”?”

    Egentligen ingenstans i citatet som sådant. ’mutually coexisting with nature’ låter bra men när dom grönas definition på natur skiljer sej markant från andra människors uppfattning (undantag finns, naturligtvis).

    Ett stort problem med dom gröna är att dom inte verkar veta vad naturen är och hur den fungerar. Dom gröna är till 97% asfaltrosor. Åtminstone i Finland ser man det på att dom grönas valstöd finns i städerna. Den natur dom känner är närmaste park. Bevisen på det här hittar man i vindmöllorna.

  12. Bengt Abelsson

    # 7

    Den intressanta frågan är inte om barnens framtid ska skyddas – frågan är från vad.

    Svält, kyla, värme, orkaner, översvämningar, krig, kanske?

    Att montera ned det moderna välfärdssamhället och införa energifattigdom är knappast rätt väg till det målet.

    Empiri visar att rika länder klarar dessa uppgifter bättre än fattiga.

    Gott nytt år!

  13. Bim

    Thomas # 7

    Det finns bara ett fundamentalt fel i den meningen och det är : This struggle
    För sök att ta in det.

  14. pekke

    När det gäller TP #7 så håller jag med svaren från #10, 11 och 12 !
    Vilken nivå skall framtidens barn och barnbarn leva på, som vi har det i dag eller som de sista indianstammarna har det i Amazonas ?

    Svensk media verkar i dag inte ha nån kunskap i att hantera vetenskap och fakta, man bara ylar med de andra i flocken utan att fundera på vad det är man ylar om.

    Gott Nytt År till alla och envar !

  15. AG

    Mer om Greenpeace et al här: https://www.biggreenradicals.com
    Kanske borde denna sida få en permanent länk?

  16. Peter Stilbs

    Jag läste någonstans att Rockström fyller 50 i dag – vore kanske utmärkt om han pensionerade sig i samma veva

  17. Sören G

    #16
    Om det är denna person så fyller han 50 i dag:
    Johan Fredrik RockströmKarta, Tele
    Militärvägen 27, 185 41 VaxholmPå samma adress
    Fyller 50 år idag, född den 31 december 1965

  18. Thomas P

    Peter #16 Om han pensionerar sig har han ännu mer tid att ägna sig åt offentliga uttalanden, att dyka upp i media osv. Det borde väl du som 70-åring och aktiv bloggare och debattör tänkt på?

  19. John Silver

    I den verkliga verkligheten så är Malthus död och oljan flödar över:

    http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/energy/oilandgas/12075342/The-collapse-in-the-price-of-oil-is-a-challenge-to-the-old-world-order.html

  20. Har ni observerat att Johan Rockströms m fl inlägg i SvD om koldioxidskatten bemöts av trafik- och miljöforskaren professor Per Kågeson. Han avslutar med: Det vore bra om forskarna ville vara försiktiga med att publicera artiklar i ämnen som de inte behärskar eller haft tid att närmare studera.
    Ett gott råd till Rockström tycker jag.
    http://www.svd.se/fel-om-betydelsen-av-koldioxidskatten/om/debatt

  21. Peter Stilbs

    #18 – jag tror nog Johan Rockström har 1000 ggr större exponering gentemot allmänhet & politiker & media än jag själv – men tack för komplimangen, och den vikt Du tycks tillskriva mina insatser

  22. Olav Gjelten

    Latobas inlägg # 2 visar just det jag känner, nämligen att vi lever i ett osunt, sjukt samhälle där de dummaste som aldrig ifrågasätter blir belönade. Medan de andra som har hjärnceller tillräckligt för att tänka kritiskt bestraffas och förlöjligas.
    Enda sättet at mentalt överleva i ett sådant samhälle är att gå upp i intressen som är långt borta från allt intellektuell tänkande som finns.

  23. Thomas P

    Peter #21 Jag talade om tid, inte inflytande. Där har du naturligtvis rätt i att bara en liten grupp bryr sig om vad du säger trots att du är så övertygad om att du har rätt.

  24. Sven Hanssen

    Trevligt att du bryr dig i alla fall Thomas P och inte bara ägnar dig åt astrologi

  25. Sören G

    #23 Thomas P
    ”att bara en liten grupp bryr sig om vad du säger trots att du är så övertygad om att du har rätt.”

    Exponeringen i media beror på en totalt okunnig journalistkår. Hur många som verkligen bryr sig om Rockströms dravel vet inte ens du.

  26. Bengt Abelsson

    # 24

    Jag såg ett inslag på SVT igår (?). Kan ha varit Rapport / Aktuellt
    1/3 av svenskar tror på spöken, andar, oknytt etc. enligt detta inslag.

    Vem vet, de kanske har rätt? Den gruppen är troligast inte mottagliga för naturvetenskapliga argument.

  27. Thomas P

    Olof #22 ”Enda sättet at mentalt överleva i ett sådant samhälle är att gå upp i intressen som är långt borta från allt intellektuell tänkande som finns.”

    Så då vet vi varför du valt denna blogg att skriva på.

  28. Björn

    Bengt Abelsson [26]; Jag är böjd att hålla med. Det är skrämmande när man förstår vilken trång inre föreställning människor har, som du möter på gatan. Är vi på väg in i en mörk tid av okunskap? Att trycka på knappar har inget med kunskap att göra. Försök med apor visar hur väl deras hjärnor är utvecklade för inlärda knapptryckningssekvenser. Kunskap är att förstå sambanden mellan in och utfunktion. För de utan kunskaper blir allting en black box. I klimatfrågan handlar det inte längre om kunskap, utan om makt över de okunniga. Om man tror på spöken så kan man väl tro att man med koldioxidskatter kan trolla med väder och klimat.

  29. Peter F

    Thomas P #27

    Kan Du inte sluta med Dina meningslösa personangrepp ! Vad f-n vinner Du med de ? Du framstår ju som Rockström junior.

  30. GoranA

    Människan har ett behov av att få världen förklarad för sig men få orkar med komplexa samband, därför skapade människan ”Gud”.
    Gud har dock blivit ”Out of Date” åtminstone i Sverige och då fyller människan på med andra obskyra ”saker”. New age, varulvar, spöken och nu senast Moder jord (Gaia) eller CAGW.
    Gemensamt med den gamla religionen är att vi har syndat, vi har det för bra. genom användandet av fossila bränslen. Nu måste vi få förlåtelsen av Gaia och Rockström är hennes profet och enda sättet är att klä oss i säck och aska för att känna att vi verkligen lever.
    ”Profeten” har i sin uppenbarelse sett att vi måste klara oss med sol och vind när han nu vill tvinga oss ut på en pilgrimsfärd mot det fossilfria (läs energifria) samhället.

  31. #29 Än mer ser det ju ut som om han här vill ’försvara’ Rockströms dravelkavalkader.

    Måste säga att Rockström denna gång (i Vinter i P1) lät ännu mer som en TV-evangelist, med ett crescendo av ’Haleluj-liknande’ utrop mot slutet.

    Det är den sortens profeter som Thomas P hoppas på skall få mer inflytande över politiken. I Sverige, och förstås samma sorts (ännu värre( typer i andra länder och i FN.

  32. Thomas P

    Peter #29 och Jonas #31 Skönt att ni ständigt står redo att (tillsammans med Olof) med goda exempel visa hur man skriver inlägg som aldrig innehåller personangrepp. Men jag antar att det är ”sådan husse, sådan hund”: när Ingemar Nordin och Peter Stilbs föregår med gott exempel med sina ständiga påhopp så är klart att lärjungarna hakar på.

  33. Thomas Kaijser

    Hej alla inläggsförfattare!

    Stort tack för alla intressanta,
    kunskapsberikande och tankeväckande
    inlägg jag fått ta del av under gångna året.

    Och tack också till alla kunniga kommentatorer
    som också starkt bidrar till att

    Klimatupplysningen

    är ett måste för mig varje dag under året.

    Med detta sagt önskar jag alla inläggsförfattare
    och kommentatorer ett

    Gott Nytt År

    med förhoppningen att ni alla
    orkar fortsätta med era bidrag
    många år till.

    Thomas Kaijser

  34. latoba

    #30 GoranA. Tack. På pricken!
    Gott Nytt År önskas hela denna livsnödvändiga blogg.

  35. Bernt O

    Över fyrahundra städer i USA kommer att SJUNKA under höjda havsnivåer, oberoende av hur mycket vi minskar utsläppen.!
    Fy på sig, Aftonbladet! Det borde vara olagligt att skrämma upp folk med sådant dravel! Lider man av total faktaresistens? Vilken j-a miljökatastrof kommer att höja världshaven 4 – 5 meter i ett nafs?
    Dylik billig ”kvällspressjournalistik” är ett klart hot mot svenska folkets grundtrygghet…

  36. Björn

    Gott slut och en god fortsättning på det nya året 2016!

  37. Håkan Bergman

    Bernt O #35
    Dom får väl bestämma sig, är det havet som stiger eller städerna som sjunker?
    Gott nytt år på er alla!

  38. lmas

    Peter F #29
    Jomen det är ju därför han är här. Retas med dumheter. Hacka på folk. Komma med halmgubbar.
    Allt för att
    – Kunna flina i mjugg
    – Störa med ”Titta en fågel”
    – Köra med halmgubbar och lite Ad hominen

    För att hålla skenet uppe kommer han då och då med ett vettigt inlägg. Men tröttsam är han

  39. Ingvar i Las Palmas

    Det blev lite fel med mitt inlägg som väntar granskning ÄIngvar i Las Palmas blev trasigt

    Peter F #29
    Jomen det är ju därför han är här. Retas med dumheter. Hacka på folk. Komma med halmgubbar.
    Allt för att
    – Kunna flina i mjugg
    – Störa med ”Titta en fågel”
    – Köra med halmgubbar och lite Ad hominen

    För att hålla skenet uppe kommer han då och då med ett vettigt inlägg. Men tröttsam är han

  40. Guy

    Grattis Sverige. Jag har just sett hockeyklubban i rätta händer. Ungdomshockeyn har gått mycket framåt och den europeiska stilen dominerar. Åtminstone i kväll. Kanadas hockeystil verkade rentav gammaldags, vilket inte hindrar att dom är livsfarliga.

    Gott Nytt År. Jag har en timme tjugo minuter kvar till 2016.

  41. Peter Stilbs

    Bra blogginlägg här http://nouw.com/vetenskapsbloggen/mera-fran-parallella-verkligheten-22043945

  42. Kenneth Mikaelsson

    Gott nytt år på er alla…

    Samt en läs och tänkvärd artikel..

    http://notrickszone.com/2015/12/30/tremendous-cooling-of-northern-hemisphere-sea-surface-temperatures-sharp-spell-of-global-cooling-ahead/#sthash.eV4x6GPp.dpbs

  43. John Silver

    Gott Nytt År!

  44. Olav Gjelten

    Thomas # 27
    Nu skadesköt du väl dej själv ordentligt!! Du ägnar väl inte ditt liv till att – mer än någon annan – skriva på en blogg som enligt dig själv är så långt borta från intellektuellt tänkande som möjligt??
    Tvärt emot tror jag nog att du också tycker väldigt mycket om Klimatupplysningen och därför känner du liksom jag oss hemma här.

  45. Ann L-H

    God Fortsättning!
    I dagens GP finns på debatt en liten frisk vindpust, som kan hjälpa till med att vädra lite i åsiktskorridoren:
    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2940722-public-service-lider-av-intellektuellt-underskott
    av filosofen Dan Munter.
    Han avslutar med att det finns många komplicerade frågor som kräver sin belysning, men ”Var finns då de public service-program där tongivande forskare, politiker, tjänstemän och opinionsbildare regelbundet möts för att grundligt dryfta sådana frågor? Ingenstans.”
    Han skriver visserligen att ”klimatutmaningarna är enorma” och uttrycket ”tongivande forskare” ger onda aningar, men efter allsidiga debatter kan han kanske se saken i ett nytt ljus.
    Att han så tidigt i artikeln lyfte fram det självgoda Bab(b)el kändes gõtt.
    Vi kan instämma med D. Munter om att vi har ett intressant och viktigt ”arbetsår” framför oss här på KU!
    Allt gott!
    / Ann L–H

  46. Alienna

    Läkartidningen – propagerar för pseudovetenskap!
    Det är f-n så skamligt att man baxnar.
    Även läkare skolas till charlataner (nyttiga idioter) i det här genomruttna landet.
    http://www.lakartidningen.se/Samlingssidor/Klimatforandring-och-halsa–samlingssida/

  47. elias

    #10
    Ökningen med dina 0,8 gr beror inte på co2. Den beror på en återgång/återtagning efter Lilla istiden.

  48. elias

    Tänk på att:
    -det är trevligt att läsa positiva, kunniga o humoristiska kommentarer o svar
    -komplimanger är en bristvara på denna blogg; komplimanger ger energi i vardagen
    -otrevliga kommentarer o svar säger mer om avsändaren än om mottagaren
    -du är inte intelligentare än någon annan!!!!!

  49. Guy

    God fortsättning.

    TV nyheterna har visat festligheterna från i natt världen över. Det ena mäktigare fyrverkeriet efter det andra. Det slog mej att jag inte nånsin hört dom gröna klaga på fyrverkeriet. Kan ha missat det förståss.

    Globalt sett kanske betydelselöst, men lokalt har utsläppen varit rätt stora. Förutom privat fyrverkeri är det kommunerna som står för smällarna.

  50. sibbe

    Hej, och god forsättning:
    Hoppas att vädret fortsätter att vara varmt och skönt såsom det varit under de senaste 30 åren. Jag som bor i Åbolands skärgård har sett 2015 att min granne som är bonde har haft ett svårt år: Efter den långa kalla våren då det regnade för mycket hade han stora problem att så.
    Sen kom det en kall sommar med några få värmetoppar. Sen började det regna fram till oktober, och då fick min granne just och just spannmålet skördat. Tack vare spannmålstorken, som hans far installerade för ett antal år sedan, fick han en visserligen sämre skörd men ändå. EU.s-bidrag räddade sist och slutligen ekonomin, men det skulle han och de flesta andra bönder knappast nämna…(Spannmålstorken förorsakade förstås en del CO2-utsläpp som är brottsligt i våra gränder. (Men för 150 år sedan skulle vädrets nycker förorsakat en nationell hungerkatastrof):
    Ett sådant utsläpp som en gammal fiktiv bonde för 150 år sedan som vi kan kalla för Karl Oskar efter Mobergs bok skulle ha uppskattat. I synnerhet om den, mot undertecknads förmodan, skulle ha förorsakat en förhöjning av dagens temperatur.
    Klimatflyktingar: här har ni några: lägg märke till vilket fint klimat man hade för 150 år sedan, idealtiden för våra klimatalarmister:
    Harmen rann häftigt till i Karl Oskar. Han tog en liten hösudd på sin räfsa och slungade den högt i vädret, i det han ropade uppåt: – ”Har du taet dä annra höet, så kan du ta detta också!” Kristina skrek till, förfärad: Han hade skymfat till himmelens och jordens herre. – ”Karl Oska! Du smädade GUD!” Karl Oskar svarade inte. Tyst började han räfsa ihop en ny höbreda. Han hade nog fått lära sig Guds bud… Men bibelns klara ord löd, att människorna på jorden skulle äta sitt bröd i sitt anletes svett, och han begärde inte bättre än att få göra det. Men när han släppte till svetten, så ville han också i gengäld ha brödet; han kunde inte tycka att det var för mycket begärt att det skulle ske honom efter Guds egna ord.

    – ”Ängahuset! Hon har tänt eld.” – ”milde käre Gud”… På en kort stund brann ängahuset ner och blev glöd och aska med hö och allt. Medan de gick hemåt sade Kristina: – ”Du minns i bärgseln i somras. När du kastade opp höet?” – ”Jaa”… – Du feck som du ville!” Hon fortfor: – ”Dä var straffdomen. För Gud låter inte gäcka sej.”
    Till torkan och blötan kom det ännu oväder i form av åska, och blixten slog ner just i Karl Oskars lada, och det som var kvar av höet brann upp.

    Det var ett missväxtår på grund av lilla istiden. Den varade från mitten av 1600-talet till mitten av 1800-talet Där var tre speciellt kalla vinterperioder omkring 1650, 1770 och 1850, som åtskiljdes av varmare intervaller. Den lilla istiden medförde kalla vintrar i många delar av världen. Och man hade kalla somrar, och somrar med för mycket nederbörd, och varma somrar utan nederbörd alls… Man hade missväxt efter missväxt… och Karl Oskar lydde förstås Guds bud: gå och föröka er… Med följden att de svaga dog bort. Så också lilla Anna, deras lilla dotter: Svälten på nödårsvintern hade varit svår. Och så hittar den här lilla utsvultna tjejen på våren en kastrull med korngrynsgröt och en slev i den. Du skall inte smaka på gröten, hade mor sagt. Men ingen vet hur sleven hade hamnat i hennes hand.

    – Efter vinterns nödföda var gröten för stark kost för hennes mage, som hade svällt upp och stod som en trumma, hård och spänd. Hon illskrek när hon fick en häftig värk i magen. De hörde hennes jämmerrop hela natten. Tidigt på morgonen dog flickan i sina plågor.

    Det här är några rader ur boken Utvandrare av V. Moberg. Han beskriver mycket träffande hur djupt religiöst folket i allmänhet var. Ingen tvivlade på att Gud själv satt på ett moln och skickade ner en blixt som tände på Karl Oskars lada. Och som satte sleven i handen på lilla Anna. Bara för att Karl Oskar smädade honom! Gud hade straffat Karl Oskar hårt. Och han straffade också Kristina, som inte gjorde något illa. Finns det verkligen en sådan Gud? De otaliga böner som både Kristina och Karl Oskar skickade till himlen, medan lilla Anna låg på sitt yttersta, har fortfarande en lång väg framför sig till skaparen av alltet. 1) 2) 3)
    1) Utvandrarna Albert Bonniers förlag AB 1949
    2) Grindar på Amerikavägen : Karl Oskar och Kristina sidan 87
    3) Universums ålder är cirka 13,8 miljarder år, så man skulle kunna tro att det observerbara universum har en radie på 13,8 miljarder ljusår. Det är dock inte riktigt så enkelt, eftersom universum expanderar. Det ljus som når oss idag från de mest avlägsna objekten, sändes ut då de var mycket närmare än 13,8 miljarder ljusår; under tiden ljuset färdats mot oss har sträckan blivit längre. Samtidigt har de objekt från vilka ljuset sändes ut sedan dess avlägsnat sig från oss på grund av expansionen. Diametern av det observerbara universum beräknas vara ungefär 93 miljarder ljusår, vilket innebär att avståndet till dess gräns är 46-47 miljarder ljusår.
    När jag lärde mig svenska på 60-talet var Mobergs böcker, på sidan om Strindberg och – ju naturligtvis Astrid Lindgrens böcker- till en stor hjälp att lära mig språket. Som fortfarande inte är riktigt så perfekt som jag skulle vilja ha det… Gott nytt år.

  51. Olav Gjelten

    Vi är på väg mot högkonjunktur i Sverige enligt media och politiker. Den här gången är högkonjunkturen dessutom ett internt svenskt fenomen, utan draghjälp från stora ekonomier som USA, Kina Tyskland eller ens något övrigt land vi har stor handel med. Sådant har vi aldrig klarat tidigare.

    Har vi plötsligt blivit så ekonomiskt starka att vi är oberoende av den krisfyllda omvärld vi lever i?

    Finns någon som kan förklara detta för mig? Är möjligtvis den kommande högkonjunkturen ett resultat av att regeringen lånar upp stora pengar? Kan dessutom orsaken bakom lånen rent av vara att regeringen (och oppositionen utom SD) härigenom ser sin chans att vända opinionen inför valet på bekostnad av SD? Media ger ingen förklaring vad åtminstone jag tagit del av.

    Inga fler än jag som reagerar?

  52. Thomas P

    Guy #49 Snabb sökning hos SNF:
    http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/stall-miljokrav-pa-fyrverkerier

    De som är mest för att klaga är dock djurägare. Har själv ofta tagit hand om hundar över nyår så jag vet att de inte har det så roligt, och de vilda djuren har det än värre.

  53. Kenneth Mikaelsson

    Tja det är väl invandrarna som lyft våran ekonomi.. kan ju inte vara något annat.. vi har ju skapat ett tjänste samhälle där vi gemensamt betalar våra löner..
    Exporten kan det ju inte vara för den pekar ju neråt som kosvansen..
    Och tror inte det är pga export av vindkraftsel heller…
    Så …..

    Kollar man sej om i världen så ligger vi risigt till..

  54. tty

    Guy #49

    ”Globalt sett kanske betydelselöst, men lokalt har utsläppen varit rätt stora. Förutom privat fyrverkeri är det kommunerna som står för smällarna.”

    Koldioxidutsläppen kan man nog bortse från. Däremot är nog utsläppen av metaller i luften inte helt försumbara lokalt. I princip alla färger i fyrverkerier åstadkoms med metallsalter.

  55. Gunnar Juliusson

    #46. Håller med om Läkarförbundets evidensbefriade hållning till klimatlarmen. Det finns en sektion för klimat och hälsa, som vice ordförande Karin Båtelsson tycks ha ett gott öga till. Jag har försökt få in genmäle men misslyckats pga ”platsbrist och att man ansett att klimatfrågor fallit utanför tidskriftens område”, vilket dock inte sektionen ansetts ha. Jag har skrivit några kommentarer. Det verkar dock som intresset för klimathotet är lågt i läkarkåren.

  56. tty

    BerntO #35

    ”Vilken j-a miljökatastrof kommer att höja världshaven 4 – 5 meter i ett nafs?”

    En bagatell. Det räcker att hälften av all is på Grönland plus hälften av all is i Västantarktis smälter. 2 000 000 000 000 000 ton bara.

  57. Håkan Bergman

    Olav G. #51
    Hushållens skuldsättning var 7.5% upp senast, det ger bra drag under galoscherna tills festen är över. Nästa val blir det nog svårt att dölja hur det står till, då ligger kostnaden, och övriga konsekvenser, för invandringen hos kommunerna.

  58. Guy

    Thomas #52 och tty #54

    Då kan man fråga sej om kommuner som ordnar festfyrverkeri är medvetna om att dom sprider gifter i sin kommun?

    Husdjuren har det besvärligt. så många av dem är skotträdda och ofta jagas dom upp av ägarnas oro.

  59. Thomas P

    tty #56 Isen behöver inte ens smälta, det räcker med att den trillar i havet och flyter runt som isberg. Då kan vi få katastrof för skeppsnäringen också när vi ändå håller på 🙂

  60. Olav Gjelten

    Eftersom bara en enda person reagerar på min artikel # 51, kanske jag skall ställa frågan annorlunda.

    Våra välsignade politiker, som svenska folket röstat fram kanske ostörd skall få manipulera valmanskåren i syfte att inte rösta SD mot att vi under en kort period får leva ett glatt liv på lånade pengar? Strunta i att de skall återbetalas med ränta när valet är över. Går allt emellertid enligt beräkningarna kan vi dessutom glädjas över att oppositionen mot PK-linjen decimerats ordentligt.
    Låter det bättre nu?

  61. Daniel Wiklund

    Frågan är vem som bryr sig om vad du skriver Thomas P, självplågaren personifierad. Är den flitigaste på en blogg som han föraktar. Kan man ana en viss form av självförakt.

  62. Guy

    Daniel W #61

    Jag tror du fått fram din point redan tidigare många gånger. Ibland med rätta. men inte denna gång i mitt tycke. Med några få undantag har Thomas hittat tillbaka till sin gamla stil med mera argument för sak än personpåhopp. Det är mycket välkommet då Thomas är både saklig och kunnig utom då han förirrar sig i klimathotspaniken.

  63. Guy

    Med några få undantag har Thomas hittat tillbaka till sin gamla stil med mera argument för sak än personpåhopp

    Över vilket perspektiv menar du att detta har skett?

    För jag håller med dig här. Om vi pratar de senaste dagarna, där Thomas har försökt skjuta in sig mer på vad som faktiskt sägs, och vad som kan anföras emot detta, även tolkningar av hur mycket eller litet ngt skulle kunna betyda och vara värt ..

    Däremot menar jag att vi har alldeles för lite ’observationspunkter’ för att med någon signifikans kunna etablera en trend, eller än mindre ett trendbrott .. Men om detta skulle stå sig även allteftersom fler ’data’ kommer in skulle även jag välkomna det.

  64. #52 Thomas P

    Dumheter. Vilda djur blir inte rädda för smällar. Möjligtvis kan stadsduvorna flyga runt ett tag, men det klarar de utan problem. Undertecknad har jagat under 50 år och sett otaliga exempel på att skott inte skrämmer vilda djur. De blir rädda för plötslig vittring och synen av en människa.

    Har Thomas P aldrig sett bilder på älgar som betar havre vid sidan om en gaskanon?

    Ett exempel: Jag satt i ett högt jakttorn beväpnad med en grovkalibrig studsare, som nästan dundrar som en kanon. Trettio meter bort betade två rådjur när en räv kom smygande. Rådjuren sträckte på halsarna och följde nyfiket rävens förehavande. Jag sköt räven. Rådjuren stod kvar på samma plats ett par minuter, varefter de gick fram till räven och nosade närgånget på den. När de försäkrat sig om att Mickel verkligen var död, fortsatte de att beta som om inget hänt. Jag dokumenterade händelsen med min kamera.

  65. Kenneth Mikaelsson

    Jepp syns och hörs att TP är en riktig asfaltråtta..som de flesta med gröna sympatier..
    Har vid ett flertal tillfällen fått mota bort diverse djur från skjutbanan under pågående skjutning..
    Roligaste var nog när en älg kom efter älgtavelbanan… jag såg hur det ryckte i musklerna hos skytten .. men han höll tillbaka reflexen.. vi va lite lur på om inte den hade fattat tycke för älg tavlan..

  66. PT

    #64
    Det är skillnad på smällare och skott. Vi har två skottfasta hundar som inte reagerar ett dugg när man skjuter t.ex vid vildspårsprov. Men när fyrverkerierna startar blir de helt förstörda.
    Hundar, katter, hästar m fl. lider under nyår. Låt dem slippa det. Sen ligger det massor av rester på ängar och gräsmattor där man avfyrat sina raketer. Kemikalier och vassa plastdelar mm. som inte är särskilt nyttigt för djuren. Det gäller tamdjur som vilda djur.

  67. Kenneth Mikaelsson

    Ska du störa vilda djur så börja med orientering .. en massa svettiga snubbar som luktar mycket och väsnas…

  68. Daniel Wiklund

    # 62 Nu råkar ju denna blogg handla om klimatpolitik, och där är Thomas P klockren i sitt förakt mot det mesta som skrivs på den här bloggen.

  69. #51
    Hur kan det komma sig att vi fått en högkonjunktur helt plötsligt?
    Jag tänkte, när detta budskap basunerades ut, att det nog är ett misstag i statistiken.
    Men så kom jag fram till två väsentliga faktorer:
    1 Energipriserna har gått ner, vilket innebär en stark stimulans av ekonomin. Energi används ju till absolut ALLT. Vad någon än företar sig omvandlas energi. Att sänka energipriserna är därför det bästa sättet att sparka igång ett lands ekonomi. På samma sätt gäller att höja energipriserna innebär en inbromsning av aktiviteten i samhället och därmed ekonomin.
    2 Den offentliga sektorn har anställt ett stort antal människor för att på olika sätt hjälpa till att klara av invandrarsituationen. Då registreras dessa människor som sysselsatta och många försvinner ur arbetslöshetsstatistiken. Däremot registreras inte de nytillkomna invandrarna som arbetslösa ännu. När detta sker kommer bilden att bli annorlunda.

  70. Thomas P

    Lars #64 Berätta gärna det där för det rådjur jag mötte en nyårsafton får några år sedan när jag skulle upp på en kulle för att få utsikt och det totalt panikslaget sprang förbi nedanför. PT har helt rätt, det är inte bara smällar, det är ljussken och visslingarna när raketerna far upp som de brukar uppleva som än mer skrämmande. Ni lantisar har kanske inte erfarenhet av fyrverkerier eftersom ni bara talar om skjutvapen.

    Sen har Kenneth rätt i att stora orienteringstävlingar också kan stressa ihjäl djur. Det är därför man ofta går med drev numera och försöker köra bort djur från tävlingsområdet.

  71. #70 Thomas P

    ” … när jag skulle upp på en kulle för att få utsikt och det totalt panikslaget sprang förbi…”

    Ja naturligtvis, rådjuret såg dig! Då hade jag också sprungit så fort jag kunde.

  72. Jan E

    Hej Sibbe #50

    Jag är en så kallad trottoarbonde. 2015 har varit rekordskörd. Vårbruket var tidigt för att april var varm och sedan var försommaren kall så inget brådmognade. Jag odlar mest havre och det är ovanligt att skörden är över 5 ton/ha, men i år var den det med råge. Höskörden blev rekordartad och likaså andraskörden. Det gjorde att jag inte tog reda på tredjeskörden.

    Bra skördar blir det om vårbruket är tidigt och försommaren inte är för torr. Om försommaren är varm brukar den vara för torr.

    Jag brukar läsa den sajten till och från. Jag har konstaterat att Du inte är ensam om att vara totalt okunnig om jordbruk. Åland hade liksom Sverige ett väldigt bra år när det gäller skörderesultat. Vissa bär- och fruktodlingar har haft sämre skördar än normalt p g a solbrist men annars har det varit i det närmaste rekord.

  73. Guy

    Jonas N #63

    Alldeles nyligen kom några kommentarer från Thomas som liknade dom för några år sedan. Hoppet steg. Tre, fyra helt ok och sedan kom en miss. Trots det är bättringen märkbar och fin. Kan bara hoppas att det fortsätter.

  74. Thomas P

    Lars #71 Du förstår verkligen inte hur det fungerar runt städer. Normalt sett kan man passera rådjuren här på sådär tre meters håll utan att de bryr sig. Inte ens om de ligger ner känner de sig tillräckligt nervösa för att mer än titta på en lite förstrött. Det där rådjuret sprang inte för att de såg en människa och er nedlåtande attityd att vi som bor i städer absolut inte kan kunna någonting om natur är mest jobbig.

  75. sibbe

    # 72 Jan E
    På sätt och vis har du rätt, rågskörden i Finland var hyfsat, så att bagarna äntligen får baka med finsk råg.
    Den övriga skörden var medelmåttig, men om du inte torkar spannmålet i Finland så kan du köra den direkt till avstjälpningsplatsen. Tack var de CO2-alstranade spannmålstorkar i Norden får våra bönder ett hyfsat resultat. Men – åtminstone här i Finland så duger det mesta spannmålet enbart som fodersäd. Du får tänka att våra sydligaste odlingsmarker ligger norr om Uppsala,
    såvida jag har förstått så odlar man inte spannmål norr on Uppsala i Sverige???

  76. Jan E

    #75 Sibbe

    Det är i huvudsak fodersäd jag odlar. Det är vårsäden som gav rekordskörd i år.

    När det gäller spannmålstorkning har du rätt att det normalt sätt måste torkas. I år var ett ovanligt år med kall och regnig sommar och en höst som var torr och ovanligt varm vilket gjorde torkningskostnaderna låga.
    Själv använder jag inte spannmålstorken som finns på min gård utan lejer torkning från en granne som har en halmeldad tork. Grannens tork har dessutom en kapacitet som är ungefär 8 ggr så stor som den jag har. Min havreskörd är torkad må mindre än ett dygn i grannens tork och kornskörden på mindre än ett halvt dygn.