Fredagskul redan på onsdag

I dagens Svenska Dagblad (22/6) på sidan 6 finns en TT-notis till  glädje för uppfinnare av evighetsmaskiner. Den meddelar att Stena Line har försett Stena Jutlandica med två vindkraftverk i fören och att dessa skall producera kraft till fartygets elnät. Och så poängen: ”Vindkraftverken ser även till så att luftmotståndet minskar, vilket drar ner fartygets bränsleförbrukning”
Den nyfiken läsaren undrar varför man inte gjort vindkraftverken större så att de kan ersätta framdrivningsmaskineriet helt och hållet?
Skämt åsido, man undrar framför allt hur denna notis har tillkommit. Är det TT-skribenten som ryckts med av sin egen vindkraftsentusiasm, eller är det försäljaren av vindsnurrorna som chansat på lite gratis textreklam?
 
 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Peter Stilbs

    Här är ännu mer Fredagskul – direkt från experterna på IVL:
    ”Ökande koldioxidhalt utomhus ställer högre krav på ventilation
    Allt eftersom den globala halten koldioxid ökar i atmosfären stiger också koldioxidhalterna i inomhusmiljön. Detta ställer högre krav på god ventilation, vilket i sin tur medför ett ökat energibehov och dessutom släpper in luftföroreningar från utomhusluften. ”
    Sitt stadigt på stolen och läs mer här:

    http://www.anp.se/article.asp?sid=46465A4A7141475E4A7046445A43&sqid=1238557&id=643963
    Mycket ska man höra innan öronen ramlar av, och egentligen är det inte kul alls.

  2. Peter Stilbs

    Michelangelo – tyvärr tror jag att det kan vara några färska civilingenjörer … 

  3. Är det den där vänsterpartisten som i riksdagens hearing om energi undrade varför man inte kunde sätta en vindsnurra på bilarna så att de kunde få el till framdrivningen, som nu har tänkt riktigt stort?

  4. I en gammal strip av BC (min favoritserie) fick man en gång se Wiley, han med träbenet och total skräck för vatten, springa fram och tillbaks skrikande Arrrgghh! När en av figurerna frågade Peter vad som stod på, fick man veta det bara var Wiley som försökte springa ifrån sin egen svett.
    Jag tror han hade bättre utsikter att lyckas.

  5. Håkan Bergman

    Kunde man inte komplettera med en vattenturbin i fören också?
    Peter #1
    Så det är alltså den ohälsosamma utomhusluften som gör en dålig på midsommardan, bra att veta. Kanske läge att köra med andningsskydd på midsommarafton, finns dom med sugrör tro?

  6. Peter Stilbs

    Håkan #7 – Du kan vara säker på att inomhusluften har mer CO2 än utomhusluften – så jag förstår inte varifrån man då skulle ta ”ren luft” med anledning  av ökad atmosfärsisk CO2-halt. Genom att bubbla den genom en lösning av NaOH (kaustisk soda)?
    Arbetsmiljöverket rekommenderar max 1000 ppm i ex konferenslokaler
    http://www.av.se/teman/ventilation/skolor_kontor/koldioxid/

  7. En orolig medborgare – jag – har skickat följande e-postmeddelande till företrädarna på IVL:
    Hej IVL!
     
    Jag såg en artikel om IVL som visar att koldioxidhalten i våra bostader kommer att öka p.g.a ökad koldioxhalt i utomhusluften. Ni skrev att det det kunde bli upp till 450 ppm. Detta är ju oroande. Hur mycket koldioxid skulle det bli i t.ex. ett sovrum på c:a 22 kvadratmeter (med takhöjd på säg 2,10 m)?
     
    Jag är ingen Einstein, men jag tycker utvecklingen låter oroväckande. Lägger man därtill att det också kommer koldioxid från människor i rummet (för det vet jag att det gör) som andas ser jag ju direkt att någonting måste göras eftersom koldioxidhalten kommer öka dramatiskt från 350 ppm till 450 ppm enligt artikeln. Jag har inte läst er rapport, men det känns otäckt att det plötsligt i framtiden skall finnas100 ppm koldioxid extra i ett rum som jag skall sova i. Jag hoppas att jag hinner bli änkling innan den dagen händer, för nu är vi två som andas i sovrummet. Hur många ppm koldioxid tror ni att min fru åstadkommer, om ni vetenskapsmän törs gissa mellan tummen och pekfingret? Hon snarkar dessutom, så då borde det bli mer koldioxid, eller hur?
     
    I värsta fall får jag väl bygga om, ifall bostadsrättsföreningen godkänner det. Jag vill gärna ta upp saken på nästa årsstämma för det här verkar vara farligt. Ser fram mot mer information.
     
    Hälsningar
    Peter Harold

  8. Peter H  🙂  ser fram emot svaret

  9. Kan man inte designa om fartygsradaren till en vindsnurra; ju mer det blåser, desto fler varv per minut kommer radarn snurra…
    Nä, jag röstar för en totalt klimatneutral Finlandsfärja. Dumpa oljepannorna och lägg in en galäråra i varje hytt på nedre däck så får 3:e-klassresenärerna följa med gratis mot att de hjälper till att ro fram färjan genom hyttventilerna.

  10. hahn

    Poängen med luftmotståndet är ju såklart strunt, men kanske fartyget står i hamn med alla underhållsystem igång, och konsumerar ström en stor del av tiden? Det är ju ofta blåsigt i hamnområden och jag antar att de räknat på det innan de skruvade dit en propeller?

  11. Måns B

    Peter Stilbs
    Jag kan inte låta bli, men är dig poäng att CO2 inomhus inte är något problem och inte behöver ventileras ut?
    Om man nu har att gränsvärde på 1000 ppm inomhus borde inte detta nås snabbare om bakgrundsvärdet (dvs den atmosfäriska halten) ökar och ventilationen är oförändrad.
    Detta gäller väl förövrigt oavsett vilket gränsvärde man sätter. Men såvida det nu inte är så att du menar att man aldrig egentligen riskerar att komma i närheten av detta gränsvärde i praktiken och att CO2-halterna inomhus inte är ett egentligt problem, så förstår jag inte vad som är så upprörande med artikeln.

  12. Peter Stilbs

    Måns B #13 – det som är ”upprörande” är väl att IVL lever på sådant strunt? Fattar de inte? Har de hittat på detta själva?
    Kan inte ledningen sätta dem på något meningsfullt istället – ex inomhusluftens påverkan av källsortering och lagring av matrester under diskbänken?

  13. Peter Stilbs

    Tidigare inlägg om IVL:
    https://www.klimatupplysningen.se/2010/01/29/annu-mer-klimatexpertis/

  14. Måns B

    Peter Stilbs
    Jag är fortfarande inte säker på att jag förstår indignationen men jag provar med en gissning.
    Är det att IVL överhuvud taget håller på med forskning på inomhusmiljö kopplat till klimatförändringar och ökande CO2-halt?

  15. Bertel

    Måns B # 13
    Ser du inte det tragikomiska(jag hoppas du inte saknar humor) i denna studie(skattemedel rakt i sjön)? av IVL,s ”experter” ang koldioxidhalten utomhus kontra inomhus, eftersom du/jag efter en kort stunds tänkande kunde dra konkret slutsats, och märk väl att man lyfter fram i artikeln(i studien?) koldioxidens betydelse(ren slump eller politiskt korrekt(garanterad anslag) områdesval?).
    Det är nästan som(gamla skämtet gällande vetenskapliga studier)undersöka vattnets betydelse för sjöfarten.   🙂 

  16. Kent Forssgren

    Det är ett PR-jippo. Stena Renewable AB är en stor vindkraftaktörerna i Sverige, som vill bli större.
    Stena har idag anläggningar med 22 verk i Ludvika och Härnösands kommuner och planerar för ett stort antal vindkraftanläggningar runt om i landet.
     
    Så här säger Stena själva:
    Pressinbjudan: Stena Line först i världen med vindkraft på färja
    Som ett led i Stena Lines miljöarbete och arbete med att ständigt utveckla verksamheten, startar nu ett världsunikt pilotprojekt. Som den första passagerarfärjan i världen får Stena Jutlandica, Göteborg-Frederikshavn, två vindkraftverk i fören som både ska bidra med energiförsörjning och minska förbrukningen bränsle.
     
    Inom vårt Energy Saving Programme driver vi idag cirka 200 miljöförbättrande projekt och detta är ytterligare ett mycket intressant projekt som vi startar inom ramen för detta. Stena Line har en tradition att vara i framkant när det gäller utveckling av olika typer av nya lösningar, säger Robert Åkerlund, Director Technical & HR på Stena Line.
     
    Vindkraftverken kommer att visas på en pressträff tisdag 21 juni där det kommer att finnas möjlighet att göra intervjuer och fotografera.
    http://stenarenewable.se/
     
    SVD fattar inte att detta är ett PR-trick. Man tar okritiskt in detta i tidningen. Sen avslöjar man både okunskap och brist på sunt förnufft genom egna tillägg. Effekten är att det hela blir löjeväckande. Kanske inte vad Stena hade tänkt. Men detta visar kunskaps och ambitionsnivån hos vissa SVD.
    Så här står det i Svenska Dagbladet.
    En unik konstruktion som ska producera ström till fartygets elnät, motsvarande fyra normalvillors årsförbrukning av hushållsel.
    Vindkraftverken, som tillsammans med sina trebladspropellrar reser sig åtta meter över däck, ser även till så att luftmotståndet minskar.
    Något som minskar fartygets bränsleförbrukning med upp till 90 ton bunkerolja per år.
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/farja-far-vindkraftverk_6262424.svd
     

  17. Slabadang

    Peter och Måns!
    Tydligen sker det ingen som helst sortering efter viktigt  oviktigt inom miljögeschäftet. De råder fullständigt kaos och Åsa Nisse bröjar framstå som djävligt seriös i jämförelse.

  18. Jan E M

    Peter Harold.
    Det finns ingen norm för hur hög koldioxidhalten får vara i arbetslokaler. Många fastighetsförvaltare har däremot som mål att koldioxidhalten inte skall överstiga 1000 ppm. Med normal ventilation så är det i samlingslokaler och skollokaler som det ofta förekommer att inomhusluften har en koldioxidhalt som överstiger 1000 ppm. Om det är så att friskluften håller 450 ppm koldioxid istället för 350 ppm så måste ventilationen öka med 18%.
    Det är ett problem på många håll, att dagens ventilation, i framför allt skolor, som kräver en uteluft som har en koldioxidhalt på 350 ppm.

  19. Pär Green

    Inte bara SVD som gått på detta, även DN har skrivit om det!
    Men varför, finns det stora stollar på varje tidning?

  20. Bertel

    Slabadang # 19
    Eftersom åsanisse var en visionär, dvs hade sina visioner som kan gämföras med uppenbarelser, bör de som hamnar utanför denna ram, betraktas som utomjordiska upplevelser(studier).   🙂

  21. Jan-Erik S.

    KF # 18:
    Jag finner faktiskt inga ord till vansinnet!!! 
    Skulle vara kul om UI eller VoF kunde kommentera dårskapen.
    Världen är helt enkelt totalt urspårad.
    Vad är nästa steg?
    Är det att sätta en propeller på styrstången för att ladda batteriet om man äger en el-cykel???  
    Jag ger snart upp…

  22. Pär Green

    Visst är det en nationell katastrof på gång?
    På onsdagen skulle riksdagen besluta om två förändringar i sjukförsäkringen som S, V och MP har föreslagit.
    Men regeringspartierna anser att de båda förslagen är illa beredda och begärde att de skulle skickas tillbaka till socialförsäkringsutskottet för fortsatt utredning.
    Något som också hände.
    Därför kommer riksdagen att extrainkallas under sin sommarsemester.

  23. Jan-Erik S.

    Vad säger den vänsterinriktade tidskriften Ny teknik om det hela???

  24. Bertel

    Jan E M # 20
    Vet du hur mycket koldioxid sk ”ren” uteluft i tex Stockholm,s innerstad innehåller vindstilla dagar?(250 ppm, 500 ppm, 1 000 ppm, 5 000 ppm, 10 000 ppm) eller är det syretillförseln vi diskuterar?
    Tacksam för svar.

  25. Bertel

    Tillägg # 20
    Stockholms innerstads koldioxidhalt vid vindstilla till ca 20 meters höjd(dvs vilket täcker de flesta ventilationsanläggningar)

  26. Staffan D.

    AlGore skriver om dödshotet mot vår existens i Rolling Stone.  7 webb-avsnitt, 7.000 ord.  ”År 2010 var, vid sidan av 2005, det varmaste året sedan 1880-talet.  Nio av de tio varmaste åren i historien har varit de senaste 13 åren.  Förflutna decenniet var det varmaste någonsin, trots att hälften av detta var ett solfläcksminimum…”  O.s.v.
    – Tips:  Läs kommentarerna!  (Finns redan på sida 1.)   ”Al Gore is a global-warming crook” är väl bland de mildare.  ”Al Gore uppfann internet… och Global Warming” är också bra.
    http://www.rollingstone.com/politics/news/climate-of-denial-20110622

  27. ThomasJ

    Inte speciellt kul – oavsett veckodag..  😉 dock rejält avslöjandes Goraklets desperation… :
    http://wattsupwiththat.com/2011/06/21/al-gore-branches-out-into-population-control-theory/
    Härligt med positivt tänkande människor…, oder?  Not of that kind! 🙁
    Mvh/TJ

  28. Pär Green

    Staffan D # 28
    ”AlGore skriver”
    Och vad drar du för slutsatser av det?

  29. Ingemar Nordin

    Tyvärr är det väl uppenbart att våra politiker, storstadsmedia samt våra s.k. akademiska sällskap inom berörda områden accepterar vilka stolligheter som helst. Bara det står stämplat med något CO2-hot. Det handlar om en kollektiv illusion av samma dignitet som häxbränning under medeltiden och faran för rasblandning under första delen av 1900-talet.

  30. magnus

    Vindkraft på fartyg- hu så dumt vad ska dom hitta på härnäst?
    man kanske kunde sätta flera stora master på fartygen och liksom låta vinden driva hela rasket – nej det kommer förstås inte att hända.
    Självklart är det främst av PR- tekniska skäl som man monterar vidsnurror på en kryssningsbåt, men var och varannan segelbåt har ju vindsnurra för att ladda båtens elsystem så helt dumt tänkt kanske det inte är.
    Trots att det är vindkraft!
    men kolla in den här grejen som kanske  kan bli något
    http://www.skysails.info/deutsch/produkte/skysails-fuer-frachtschiffe/

  31. Claudius

    C G Ribbing, jag såg också nyheten i SvD och klassade den som ett försenat aprilskämt, någon hade kanske kläckt denna nyhet lite för tidigt och den hade blivit liggande nånstans. Tills nån tyckte att det var alltför bra för att glömmas bort.

  32. magnus

    C-G
    är du medveten om att det redan idag existerar fartyg som drivs helt och hållet av vindkraft?
    Evighetsmaskiner ? knappast….
    Tänk lite utanför vindkrafthatarboxen så kanske du fattar hur det skulle kunna gå till 🙂

  33. Bertel

    Magnus # 34
    Berätta för oss oinvigda hur det går till, för jag ser framemot sänka min bensinförbrukning på volvon.
    Tacksam för svar.

  34. Kent Forssgren

    Magnus #34. Det krävs en smula mer segelyta då.
    Ett exempel, som jag själv provat på. Rekommenderas.
    Star Flyer och Star Clipper
     
    Längd: 115,5 meter  
    Bredd: 15 meter  
    Segelyta: 3.365 kvm  
    Hytter: 85 med max 170 passagerare  
    Besättningsmän: 74 stycken
    Royal Clipper
     
    Längd:134 meter  
    Bredd: 16 meter  
    Segelyta: 5.000kvm  
    Hytter: 114 med max 227 passagerare  
    Besättningsmän: 106 stycken
     

  35. Kent 36.
    Arbetande passagerare?

  36. magnus

    Bertel
    En bil är inte en båt.
    Det blir krångligare om du måste hålla dig på vägen och har bråttom.
    Annars kanske det här är något för dig:
    http://www.youtube.com/watch?v=TRFRQXPtXTs

  37. Staffan D.

    I morgon torsdag kommer Europa-parlamentet att rösta om utsläpps-målet ska göras hårdare, ändras från -20% till år 2020 till -30%.
    –  Men brittiska konservativa ledamöter kommer att rösta nej.  Revolten blir besvärande för David Cameroon, som gett UK några av världens mest ambitiösa växthusgas-mål:  ”Den grönaste regeringen någonsin” vill att UK halverar karbon-utsläppen till 2025.  -50%.   (Telegraph)
    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/eu/8590775/Conservative-MEPs-to-revolt-against-the-coalitions-environment-policies.html

  38. Bo E

    Allt elgenerering som har med båtens fartvind att göra torde vara humbug.
    Vore ju tusan så mycket effektivare att i så fall doppa ner en kompakt turbin i vattnet, som gamla tiders släploggar, men verkliga båt byggare skulle aldrig ens komma på den tanken eftersom det bromsar mer än det ger.
    Trodde nog att VPK-aren med vind-generatorer på loftet,(=han med biltaket) var en singulär simpelton. Men tusan vet…
    Så om vindsnurror MINSKAR vindmotståndet, så är väl båten inte optimalt formgiven.
    Dessutom är Stena beroende av att hålla gångtider nere, vilket gör att dom alltid kör väldigt mycket  fortare än i ekonomisk pråm-dragar-hastighet.
    Att ligga still i blåsiga hamnar är däremot en helt annan grej, då kan dom väl fälla ut sina väderkvarnar.

  39. Staffan D.

    ’Polen blockerar klimat-ansträngningar — mörk dag för Europa’.  Planen var att minska karbon-utsläppen med 40% till 2030,  60% till 2040,  80% till 2050…  I mars krävde bl.a. Sverige 30% till år 2020. 
    –  WWF såg polackernas handlande som ”en chockerande likgiltighet för klimat-skydd och ekonomisk re-vitalisering”. 
    –  Greenpeace sade att ”det är förskräckligt att den som ansvarar för EU:s budget skulle kunna vara i Sarah Palin’s republikanska parti”, syftande på budget commissioner Janusz Lewandowski.  Han hade fräckheten att ifrågasätta AGW!  ”Påståendet att kolet svarar för huvuddelen av uppvärmningen måste ifrågasättas”, sade han.  ”Dessutom blir frågetecknet för hela AGW-problemet allt större.”   (EU Observer 22/6)
    –  Polacker!   Inte nog med att ni välter omkull Sovjetunionen, nu också detta!
    http://euobserver.com/9/32529

  40. magnus

    Bo E
    Så om vindsnurror MINSKAR vindmotståndet, så är väl båten inte optimalt formgiven.

    Googla ”Stena Jutlandica” och säg mig sedan om den ser ut att vara designad med tanke på minimalt luftmotstånd i fartvinden 🙂

  41. magnus

    Michelangelo
    Kan inte dessa hybrisfyllda människor komma ner på jorden någon gång och inse att det funnits människor som levt och utvecklats på denna jord långt innan ”hållbarhetsflummet” blivit var mans mantra och att det kommer forsätta att vara det utan deras lekstugeverksamhet.
    Vad hände med dessa människor 🙂

  42. Bo E

    Magnus..
     
    Och…?

  43. Kent Forssgren

    StaffanD #41. Heja Polen. Men vad har Google med detta att göra? Dom syns mer och mer i sammanhang klimatlarm. Det cirkulerar påståenden om att söktjänsten filterar klimatlarmsövänliga sökningar!

    Seventy large businesses, including Google, Unilever and Scottish and Southern Energy, recently came out in favour of tougher cuts, although the European Federation of Iron and Steel Industries (EUROFER) and the Business Europe lobby group remain opposed.

  44. magnus

    BoE
    och ävn om båten rör sig är det inte bara fartvingen som ger vindsnurran kraft.
    om en båt kan segla 45 grader mot vinden så kan nog en vindsnurra ge ett nettotillskott av energi under sin livslängd.
    Ekonomi?
    (vem -förutom C-G- har påstått att dom bara tänker alstra energi ur fartvinden?)

  45. Dan

    Om snurrorna minskar luftmotståndet så följer därav att ju fortare båten går, desto mer minskas motståndet.
    Stena har med andra ord uppfunnit en Perpetuum Mobile med inbyggd tipping point och starkt positiv feedback på båtens hastighet.
    Jag är orolig att båten kommer att ränna upp på land, helt ostoppbar efter sin färd över Ålands hav under ständigt tilltagande acceleration.
    Kuslig tanke.

  46. magnus

    Michelangelo
    ”44″ Du har rätt- det är bara att vänta ut- kyrkogårdarna fylls ju ständigt med ”oersättliga” personer.
    Liksom med ”sanningssägare” och ”de som fattat vad allt handlar om” 
    Bara jag kommer att stå kvar 🙂

  47. magnus

    Dan
    Det där verkade ju fyndigt och smart vid första anblicken….

  48. Lars C

    ”Den nyfiken läsaren undrar varför man inte gjort vindkraftverken större så att de kan ersätta framdrivningsmaskineriet helt och hållet?
     
    Är redan gjort. Flettnerrotor med vinkelväxel.
     
    http://www.google.se/search?q=flettner+rotor&hl=sv&biw=960&bih=536&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=oUoCTqOkJ4OPswb6rfTkBg&ved=0CFQQsAQ

  49. Oj vilket nonsensprat med anledning av vindkraftverk på färjor.
    Det verkar som att de flesta tror att det är fartvinden som ska driva propellrarna. Hur f-n tokiga tror ni att ingenjörer och ekonomer och företagare är? Va?
    En färja rör sig framåt i både slör och läns, och långa sträckor inomskärs i sakta mak så att fartvinden är närmast omärklig. Men det kan likväl blåsa. Och inte alltid motvind…
    Herrejösses säger jag.
    Hur sjutton fungerar de som omedelbart blir hånande, och avslöjar sin okunnighet och brist på intresse för eget tänkande, så fort det dyker upp konkreta förslag till utnyttjande av vinden?

  50. Lars C

    Tja?
     
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/farja-far-vindkraftverk_6262424.svd
     
    Antar att de delar luftflödet så att strömningen runt bygget underlättas.
     
    Hade däcket varit plant så hade de tvärtom bromsat. Den som tror något annat kan ta ett snack med patentverket. Den uppfinningen skulle hamna i samma låda som råttfällan med rakblad.

  51. Bertel

    Magnus # 38
    Tack för klippet, vilkett i och för sig demostrerar behovet av vind för vindrivna transpotörer.(Utan vind stannar dessa.) 
    I min värld, där fysikaliska lagar har en framträdande roll, kan jag tänka mig, att vid kraftig sido/medvind kan ev vindsnurror på tex Finlansfärjor ge ev en försvinande liten energitillskott(vi pratar ev om procent(troligen om promillen), men i motvind…..njaa…, jag är skeptisk.
    Eller?  

  52. Lars C

    #49
    Dan! Du glömmer vattenmotståndet.

  53. Pelle L

    Dan #49 och Uffeb #54
    Nu är det väl inte sannolikt att Stena Jutlandica skulle förvirra sig till Ålands hav då hon trafikerar rutten Göteborg – Fredrikshavn (Jutlandica = Jylland).
    Uffeb, de sträckor som Stena Jutlandica går i ”sakta mak” är försumbara. I skärgården går hon nog med full sula och sju knop endast en sjömil i älven.
     
    För övrigt Uffeb: Har du räknat på vad som händer med fart och luftmotstånd om du generera elektricitet ur luften vid ”slör och läns”?
    Glöm inte termodynamiken. Ingenting är gratis!
     

  54. Pelle L

    generera skall naturligtvis vara genererar!
    F. ö. behöver vi nog en riktig fysiker som hjälp för att förklara det här för Uffeb och andra (tex vänsterpartister).

  55. Per Spektiv

    #8
    ”. Enligt våra föreskrifter kan koldioxidhalten användas som indikator på att luftkvaliteten är tillfredsställande i lokaler där personer är den huvudsakliga föroreningskällan.”
    Hög CO2-halt i en lokal INDIKERAR att folk har inandats syre som sjunkit till osunda nivåer. Koldioxid är lätt att mäta, syre svårare. Det bristen på syre som är problemet, inte CO2-halten.

  56. Staffan D.

    #46 Kent:  Google berörs väl nästan inte alls av klimatskräck och högre el-priser.  I stället har man här en utmärkt chans att ställa sig väl med de styrande. 
    –  Tills vidare, alltså.  Världen kan förändras.  ”Climate scepticism among Tory MPs and MEPs is increasing, according to party insiders”, läser jag i Guardian.  ”The Conservative party is not serious about tackling climate change”, sade Labours skugg-energiminister. — Horribelt, inte sant?  15º här just nu, vid midsommar — visst måste vi göra något åt vårt klimat?

  57. magnus

    Lars C
    Hade däcket varit plant så hade de tvärtom bromsat.
    Förutsatt förstås att fartvinden är den enda vindkomponenten att räkna med?

  58. Pär Green

    magnus # 62
    En båt som gör 20 knopp, finns det annan vind att räkna med?
     

  59. Bertel

    Uffeb # 54
    Du närmar dig epitetet, uppfinnaren av evighetsmaskinen, vilket genererar mer energi än den förbrukar?  Grattis och lycka till med framtida sjöfartsuppfinningar.   🙂
    PS.Du slår Gunnar L,s billiga framtidsenergivisioner med råge.DS

  60. magnus

    F. ö. behöver vi nog en riktig fysiker som hjälp för att förklara det här för Uffeb och andra (tex vänsterpartister).
    Det ska nog till en riktig fysiker för att förklara att vindkraft på fartyg, rätt använd inte kan ge något nettotillskott av energi.
    Jag visste dock inte att detta var en höger -vänsterfråga 🙂

  61. magnus

    Pär Green
    En båt som gör 20 knopp, finns det annan vind att räkna med?
    Enkla svaret – Ja!

  62. Gunnar Strandell

    magnus!
    Tack för dina bidrag till att öppna sinnena hos dem som läser TCS.
    Vind- eller solenergi på båtar är ingen dum idé eftersom det blir billigare än att förse dem med el via kabel eller något annat av de etablerade sätten. Med segel eller Flettnerrotorer klarar man ju även framdriften.
    Den tekniska utmaningen för vindkraft är den stora skillnaden mellan stiltje och storm. Det behövs backup och lagringssystem som kostar pengar och vikt.
    Fördelen med satsningar på sol- och vindkraft är att den leder till utveckling av energisnåla lösningar och effektivare lagringssystem. 
    Problemet uppstår när någon vill ha betalt för allt det goda som sol och vind kan ge men låta andra betala för backup och lagring.
    Länkar
    Flettnerrotorer på fartyg, 2009:
    http://se.wrs.yahoo.com/_ylt=A7x9Qb4NTgJO5QkAP4o_Ogx.;_ylu=X3oDMTBybWdtbzZ2BHNlYwNzcgRwb3MDNARjb2xvA2lyZAR2dGlkAw–/SIG=13dumipoe/EXP=1308802701/**http%3a//www.maritimeforum.se/uploads/files/Sj%25C3%25B6fartsforums_nyhetsbrev_nr4_2009.pdf
    Aktiv turbulenscontroll, chalmers, modeller och praktiska prov
    http://se.wrs.yahoo.com/_ylt=A1f4eRDtVAJOjxQAMGk_Ogx.;_ylu=X3oDMTByOTBvZGJvBHNlYwNzcgRwb3MDOARjb2xvA2NoMQR2dGlkAw–/SIG=142keqk89/EXP=1308804461/**http%3a//www.tfd.chalmers.se/~lada/postscript_files/a-les_El-Alti_A-LES_for_Drag_Reduction_of_Truck-Trailers.pdf
    Amerikanskt patent på turbulensfälla:
    http://se.wrs.yahoo.com/_ylt=A1f4eRDtVAJOjxQALmk_Ogx.;_ylu=X3oDMTBybHQ0MHZyBHNlYwNzcgRwb3MDNwRjb2xvA2NoMQR2dGlkAw–/SIG=14n40cc2b/EXP=1308804461/**http%3a//osdir.com/patents/Land-vehicles/Cross-flow-vortex-trap-device-method-reducing-aerodynamic-drag-ground-vehicles-06986544.html

  63. magnus

    The Sailing Scam 🙂

  64. magnus

    Gunnar Strandell
    Tack själv för länkarna!

  65. Bertel

    Magnus # 66
    Gäller samma fysikaliska lagar flygplan?, gällande vinsnurror?

  66. magnus

    Pär Green
    En isjakt kan göra 130 km/h vid vindhastigheter på 10 m/s (=36km/h) 
    Fundera på hur detta är relevant för din fråga i #63

  67. magnus

    Bertel
    Flygplan har inte kontakt med marken.

  68. Torsten Wedin

    Ni diskuterar tydligen annat än klimatet.
    Javisst ja, DN har ju förklarat klimatfrågan död. Men då är det ju bara att konstatera att Håkan Sjögren har rätt. Därmed också jag för jag har lärt mig av Håkan Sjögren. Ja, jag kan faktiskt fortfarande lära mig. Det kan inte alla över 30.
    Totte

  69. Bertel

    Magnus # 72
    Och?, dvs vad har detta med saken att göra gällande energiåtervinning(via vindsnurror) gällande farkoster. Oavsätt om de är luft, mark eller vattenburna.
    Beskriv skillnaden. Tacksam för svar.

  70. Bertel #64
    Du illustrerar bra det jag avsåg i min kommentar #54

  71. Pär Green

    magnus # 66
    Motvind, eller vad?
    Är du dum eller dum?
     

  72. Bertel

    Totte # 73
    Men du är still going strong, trots klimatfrågans öde(död).  🙂
    http://www.youtube.com/watch?v=TmRFx-0gWhY&feature=related

  73. Torsten Wedin

    OT men Piers Corbyns prognos säger: Mediokert väder en bit in i juli.
    Han förutsåg också tromberna i Norrland i början av juni.
    Jag tror att det mediokra vädret beror på den pågående avkylningen. Vi kommer att få kallare för varje år. Någon här på TCS skrev att avkylningen ska börja 2030. Det är fel för 2030 har vi minimum i temperatur. Avkylningen har redan börjat.
    Totte
     

  74. Bertel

    Uffeb # 75
    Tack, men det var inte personligt. Hoppas du inte blev sårad av mitt ev sågande språkbruk.    🙂

  75. hahn

    Tankefelen haglar. Det är lätt att haka upp sig på att ett fartyg är en farkost och att det är farkostens rörelse genom luften som ska driva vindkraftverket. Sett på det viset blir det lätt komiskt, men se det i stället som ett portabelt vindkraftverk som flyttas runt och oftast befinner sig i en blåsig miljö. Naturligtvis kan det mycket väl generera en hel del electricitet som inte belastar framdrivningen.

  76. Gunnar Strandell

    Bertel #74
    Utan mothåll har du bara vind och ingen kraft. Om du följer med vinden har du ingendera. Euler- eller Lagrangeformulering, ditt val.

  77. Claudius

    En nyhet flimrade till på skärmen, Al Gore är ånyo i stöten, med en artikel i Rolling Stone: ”Climate of Denial”.
    Jag orkar inte skumma den nu i kväll, men här är adressen:
    http://www.rollingstone.com/politics/news/climate-of-denial-20110622?print=true

  78. Håkan Sjögren

    magnus # 44 : Jag,till exempel, lever på en snålt tilltagen pension, men det är bara att fortsätta att se glad ut, för att citera Lars Orup. Mvh, Håkan. 

  79. Bertel

    Gunnar Strandell # 81
    Helst från analytisk funktionsperspektiv.(Dvs ….formulering). Nu har jag valt och ser framemot beskrivningen.

  80. Håkan Sjögren

    magnus # 65 : På sjön är det inte en höger-vänsterfråga. På sjön är det en fråga om styrbord eller babord. Mvh, Håkan.

  81. Bertel #84
    Det är för sent och jag måste tänka på morgondagen. Men jag avslutar med en länk som anknyter till min morgondag och den här tråden:
    http://www.youtube.com/watch?v=reuhRjgB6xg

  82. magnus har gjort många kommentarer här … det syns på antalet ..

  83. Bertel

    Gunnar Strandell # 86
    Ok och här en hälsning från sjöfartens historia gällande vinden(dvs känslan att flyga i motvind).
    http://www.youtube.com/watch?v=8MDPeL8lpzo

  84. Rosenhane

    Bertel och Håkan
    ang. vindkraft, babord och styrbord mm.
    Ett annat mörtöga, nämligen Harry, ger sin syn på saken: 
    YouTube – Harry Brandelius – Vind i seglen 😉
    God natt!

  85. Torsten Wedin

    Bertel #77:
    En av mina favoriter. Nej, jag tror inte på Gud och det vet han 😉
    Men Rolf Wikström tycker jag är bra musikaliskt:
    http://www.youtube.com/watch?v=TjUexOWuRjc
    Totte

  86. H.S#
    Co2 smala vibrationsband,vilken frekvens sker denna vibration med.
    ALI.K.
     

  87. Bertel

    Rosenhane # 89
    Tack. Klockren.
    Denna pärla passar i sommarnatttens stillsamma famn och ev bejakar vår flyktiga tid på denna planet där himlen är ljus.  Njut.
    http://www.youtube.com/watch?v=QzM7J9cUD8E

  88. Håkan Sjögren

    ALI.K. # 91 : Vibrationen med våglängden ca 4 my har frekvensen 7,5×10 höjt till 13/s, den med våglängden 15 my har frekvensen 2×10 höjt till 13/s. Mvh, Håkan.

  89. Bertel

    Totte # 90
    Rolf W är tunggung och njutbar.
    Här ”lite” lättare rörelse i vår atmosfäriska tryck som tempererar tellus yta och vad musik kan skapa tom i hetronormativa miljöer.  🙂
    http://www.youtube.com/watch?v=BTZu93OaopI

  90. Rosenhane

    Tack för den Bertel! 😉
    På tal om midsommarnatten,
    Här är en annan som jag kan tänka mig att ha sju av under huvudkudden i morgon:
    YouTube – Mariah Carey – Without You (Live Video Version)

  91. H.S#
    Tackar för svaret,studerar nu vibrationsband,annars ägnar jag mest
    med pulser och magnetism mest,med betydligt lägre frekvenser,alltid
    roligt med lite nytt att studera.
    ALI.K.

  92. Bertel

    Håkan Sjögren
    Ang styrbord och babord så måste jag erkänna att jag trots seglingserfarenhet/aktivitet höll till mer vid barbord under ungdomsåren, men vi bör bejaka valmöjligheterna som segelförd sjöfart erbjuder, men ej glömma, att vi kan segla i hamn där vi kan ……?
    http://www.youtube.com/watch?v=wySjem8_AA8

  93. Rosenhane

    Bertel, kan du låta mig sova nån gång? 
    YouTube – Stig Olin – En Gång Jag Seglar I Hamn 🙂

  94. Bertel

    Rosenhane.
    Haaa, haaa.
    Du har väl ingen tidkortsanställning och därav följande berättelse för de som ”sliter” på kontoret.
    http://www.youtube.com/watch?v=LZGg2A3_3IA&feature=related

  95. magnus

    Håkan Sjögren #85
    🙂

  96. Labbibia

    Håkan Sjögren # 83
    ”men det är bara att fortsätta att se glad ut, för att citera Lars Orup”
    HAHAHAHA…..den var bra! Tack Håkan! 
    TCS är rena medicinen för mitt humör.  Eftersom jag somnade tidigt i går, missade jag chansen att för en gångs skull ”musikhälsa” nästan On Topic. Jag reparerar fadäsen nu. Håll till godo: Jutlandia

    http://www.youtube.com/watch?v=HSzUX7p7nco
      

  97. Jan-Erik S.

    Magnus #71:
    Jaha, och?
    Har du aldrig hört talas om friktionskoffecient?
    Isens dito är ju minimal.
    Vatten är en helt annan sak.     

  98. Jan-Erik S.

    Rättelse: Ska nog heta friktionskoefficient om jag inte minns fel?

  99. Staffan Lindström

    http://www.encyclopedia-titanica.org/discus/messages/6937/94586.html?1116991267. …WT… LABBIBIA om MV Jutlandia som Kim Larsen sjunger om byggd 1934…Detta fartyg byggdes om till sjukhusfartyg och användes i Korea 1951-53! Innan dess, 9 nov 1949 hann hon dock sänka svenska bogserbåten ”Herräng” [tom 1928 ”Sund”] {Sundsbruk 1904-14!} 4,5 nm SO Sandhammaren… Herräng kom från Degerhamn och var på väg till Limhamn {källa: Malmö Sportdykarklubb}… ”Jutlandia” ”gjorde alltså en Stockholm” 6,5 år innan Stockholm sänkte Andrea Doria ute i Atlanten 1956…och nu går alltså ”Stockholm” under namnet ”Athena” och Aten sänker världsekonomin…!? Hon seglade under DDR-flagg tom!! Och ödets ironi gjorde henne ett tag italiensk…När hon kom till Genua skrev tidningarna ”Dödens skepp har anlänt”…Numera portugisiskt kryssningsfartyg… Och udt har sommarställe 10-11 km från Degerhamn + haft en inneboende vid namn Alexander Kuksov som bodde i Sundsbruk[flyktingförläggning?] innan han kom till min lgh i Tensta… Efter ca 10 år som han inte hörts av, var möjligen med i filmen ”Reine och Mimmi i fjällen”?? Så hittar jag honom i Auburn Hills, Michigan in the land of the free! Tack labbibia {AVD Det ena leder till det 33:e…}
     

  100. Jan-Erik S.

    Flettnerprincipen gav många nackdelar och lades därför ner.
    Dålig verkningsgrad, lagringsproblem, förhöjd tyngdpunkt, svårt med brohöjder mm var de största nackdelarna.
    Sen…vid vindstilla så drevs ju inte skeppet framåt alls. 
    Den typ av båt som kan utnyttja vinden är i princip bäst är vanliga slup eller ketchriggade segelbåtar.
    Men det är ju när tid inte kostar pengar.

  101. -> Jan E M
    Det var egentligen Måns B i inlägg #13 som nämnde något om en gräns på 1000 ppm, men tack i alla fall för ditt förtydligande.

  102. Slabadang

    Angående Mauderatens artikel i DN
    ”Hållbar energi kräver nya verktyg för aktiva elkunder”
    Allvarligt talat… kan flykten från ansvar och folkföraktet bättre manifesteras i en enda mening? Det är alltså kunderna det är fel på och där lägger Maudan ansvaret till lösningar. Maudan är på väg att närma sig Birgitta Dahl i ren dumhet och till skada för landet. I den där verkligheten vi alla utom politiker lever så vet vi att kundens makt är lika med NOLL när det kommer till villkor och pris på EL.
    Nåväl jag tror att allt fler villa bostads och hyresförfeningar kommer att vilja helt avkoppla sig ifrån konsekvenserna av en totalpuckad energipolitik med egna både värme system och elkraftverk så långt ifrån Vattrenfall och politiker det bara går. Egenmakt över det som producerar och levererar den ström som skall komma ur de två hålen kommer vara en ren trygghetsfråga.Vi kan inte acceptera detta djävla amatörmässiga hattande med gröna flummerier till grund för energiförsörjningen. Nu får det faaan vara slut på tramset det kostar svenska folket tusentals miljarder.
    18 eller 20 grader inomhus har redan blivit en klassfråga.

  103. Ingemar Nordin

    Slabadang #107,

    Jag tror inte att folk i allmänhet gör kopplingen mellan AC, Maudan & Alliansens klimatpolitik och de höga energipriserna. Kanske inte Alliansen gör det heller. Energibolagen plockar hem de vinster som politikerna ger dem via sin lagstiftningsmakt. Och plötsligt blir de höga elpriserna ett ”problem” som kräver ännu mera lagstiftning och reglering, helst på global nivå.

    De ”nya verktygen” är väl att politikerna låter bli att lägga sig i helt enkelt. Men det är väl en alltför radikal tanke …

  104. Staffan Lindström

    { 23.06.11 at 16:57 }  Slabadang, vi ska alltså dygnet runt ha någon hemma från ”RÄDDA PLANETEN-ENHETEN” vilken justerar vår elanvändning… Detta kostar iofs dubbelt så mycket som sparade elförbrukningen kostar… Påminner inte detta om införandet av färg-TV enligt Hasse&Tage…”annars kan ni titta på en tomat [ist för Putte Koch] :-)…

  105. Labbibia

    Staffan Lindström # 104
    😀 😀 😀

  106. Labbibia

    Slabadang # 107
    Ja, ”Mad” Olofsson är verkligen ett praktexempel på hur vissa makthavare föraktfullt och ignorant behandlar ”populasen”
    ”Let them eat cake´s” som hon sa, vem det nu va`? 😉
     http://www.youtube.com/watch?v=BAf2S6ij2gk

  107. Staffan Lindström

    http://www.ssmaritime.com/Stockholm.htm….kolla här , Labbibia…Den som påstår att inte en del saker var bättre förr… Jag undrar om de bytt hela skrovet på MS Stockholm IV/Volkerfreundschaft/Italia Prima…?? Fortsättning följer…
     

  108. Staffan Lindström

    { 23.06.11 at 17:33 }  alltså: http://www.ssmaritime.com/Stockholm.htm           [håll prickarna i farleden, SL :-)]

  109. Staffan Lindström

    { 23.06.11 at 17:37 }   Alltså inne på nionde namnet men inte nionde livet…I Phuket i april i år alltså…

  110. Slabadang

    Ingemar Nordin!
     
    Som sagt ingen nämnd ingen glömd kanske vore rätt sätt att kritisera energiPOLITIKEN.Folkpartister och Moderarter har dock det minsta ´historiska ansvaret för den uppkomna situationen. Helt klart är att politiken är en käpp ihjulet för all typ av seriös ansvarstagande energiproduktion och distrubution.
     
    ”Mad” Olofsson 🙂 🙂

  111. Slabadang

    Staffan L!
    :):):);)

  112. Ingemar Nordin

    Slabadang #115,

    ”… minsta historiska ansvaret för den uppkomna siyuationen”.

     

    Tja, om man inte ens begriper hur ”situationen” ser ut, utan bara kör på i sitt klimatspår med vindsnurror och solpaneler, så är det en dålig ursäkt! Alliansen bär ett kollektivt ansvar för sina departement och sina ministrar. Att AC, med regeringens goda minne, kör sitt spår obehindrat är en skandal utan like.

  113. Jonas B1

    Ingemar Nordin,
    ”Energibolagen plockar hem de vinster som politikerna ger dem via sin lagstiftningsmakt.”
    Exakt rätt! (Prismanipulation är ett stickspår i sammanhanget, det propagandan vill att vi fokuserar på.) Och sen skyller politikerna på elbolagen för de höga priserna, och tar ut massor med avgifter+moms ovanpå det.
    Och massmedia skyller på elbolagen. Politikerna slipper undan ansvaret när det är dom som egentligen bär det fulla ansvaret för de skyhöga priserna.

  114. Staffan Lindström

    { 23.06.11 at 18:01 }  Slabadang om ”keeping the pricks in the ship channel” ELLER?? Inte värre än ”kockeyklubba”…:-) KOJEN väntar upp 22:00…  Balansnerv eller inte, PREMO-SUND VII förväntar mig i morgon!!

  115. Pehr Björnbom

     
    Jag tyckte först att det lät orimligt att vindsnurrorna minskar luftmotståndet.
     
    Men det kanske finns en aerodynamisk förklaring liknande den som gör att golfbollar med gropig yta har mindre luftmotstånd än släta bollar. Detta beror på att groparna gör att gränsskiktet i luftströmningen närmast bollens yta blir turbulent i stället för laminärt. Detta leder i sin tur till att luftströmmen följer bollens yta längre bakåt på bollen så att den virvelgata som bildas bakom bollen blir mindre och kräver mindre energi och därför leder till mindre luftmotstånd:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Golf_ball
     
    På liknande sätt skulle man kunna tänka sig att vindsnurrorna modifierar luftströmningen som möter färjans överbyggnad så att luften bättre följer ytorna på motsvarande sätt som vid golfbollen.
     
    Men detta är bara en vild gissning. Kanske det finns någon aerodynamiskt kunnig här som kan ge ett bättre besked?
     
    I vilket fall så är Kent Forssgrens #18 kommentar bestickande. Stena gör nog snarare detta som en PR-grej för att marknadsföra sina vindsnurror i andra sammanhang än att de skulle kunna få detta att gå ihop ekonomiskt.
     

  116. Pher Björnbom #120
    Ingen dum idé att fundera över turbulens framför de stora överbyggnaderna på en färja.
    Jag minns när jag pysslade lite med modellflyg och vi ibland experimenterade med en tunn pianotråd i framkant ev vingens ovansida med  – som vi tyckte – goda resultet.
    Minns också när jag jobbade på SAAB. Frontvingens virvlar hjälpte till med ökad lyftkkraft om avståndet till huvudvingen var rätt i de hastigheter det gällde. Start och landning.
    Men jag tvivlar på att man gör en så annorlunda investering om det inte gör minsta nytta för fartyget på havet.

  117. Labbibia

    Pehr Björnholm # 120
    Njaeaej……
    Det förutsätter att bollen vid tillslaget sätts i ”backspin” vilket de flesta golfklubbor  så att säga hjälper till med. Alla som spelar golf vet vad jag pratar om. En boll som ges ”överskruv” får en betydligt kortare luftfärd, men rullar i gengäld längre på marken. Eller hur Uffeb, du som lirar golf.

  118. Pehr Björnbom

     
    Uffeb,
     
    Men jag tvivlar på att man gör en så annorlunda investering om det inte gör minsta nytta för fartyget på havet.
     
    Jag läste att det är fråga om ett pilotprojekt så de räknar antagligen inte med att tjäna någonting denna gång. Men PR-värdet kan också räknas om i pengar som ökad chans till marknadsandelar inom vindkraftsverksamheten.
     
    Labbibia #122,
     
    Om du läser i avsnittet om aerodynamik i den Wikipediaartikel som jag länkade till i min kommentar så ser du att det beskrivs två aerodynamiska effekter på golfbollens uppträdande i luften. Den ena är det som jag fokuserade på, nämligen att groparna på bollens yta bidrar till minskat luftmotstånd.
     
    Den andra effekten, som jag bortser ifrån när det gäller färjor, är att bollens rotation påverkar den lyftkraft som verkar på bollen på grund av luftdraget. Underskruv ger en lyftkraft på bollen som gör att den kommer längre, detta kallas för Magnuseffekten. Groparna i bollens yta förstärker Magnuseffekten men har även den nackdelen att den förstärker effekten av sidoskruv.
     
    Så står det i alla fall i Wikipedia, jag kan inte bättre än så.
     

  119. Labbibia #122
    Jag tror att Pehr B pratade om luftmotstånd i allmänhet och små turbulensvivrlar.
    En golfboll kan fara åt alla möjliga håll beroende på vilken skruv den får i starten. Precis som en pingisboll.
    Tillverkarna gör små gropar i bollarna för att minska luftmotståndet och få dom att flyga längre.
    Ungefär som när man försökt imitera hajens pyttesmå taggar i huden och skapat simdräkter för att skapa mikroturbulens i vatten… numera förbjudna simdräkter.
    Vi kanske snart får se golfbollar med mikroskopiska ”dimpels”, men jag tvivlar eftersom det troligen blir broblem med att kunna använda bollen för mer än ett eller två slag…

  120. Labbibia

    Uffeb
    Jäpp. men ”groparna” hjälper väl till att skapa ett undertryck a la flygplansvinge. Om skruven är riktad rakt bakåt får man en extra lyftkraft, som tack vare groparna blir större än om den skulle ha varit slät (typ pingisboll)

  121. Rosenhane

    Labbibia#125
    På tal om skruvar som är riktade bakåt kom jag att tänka på en värmlandshistoria om Elis i Taserud vilken för övrigt OP  introducerade för halvtannat år sedan här på TCS. 
    Elis var bror till skulptören Christian Eriksson.
    Elis kommer cyklande på sin cykel en kväll, när han blir stoppad av polisen.
    Polisen säger:
    – Elis du har inget bakljus!
    Elis:
    – Det var konstigt, det hade jag förut…
    Polisen:
    – Det finns inget där nu i alla fall!
    Elis:
    – Då måste nån ha stulit bakljuset, som var skruvatfast.
    Polisen:
    – Det finns inget hål för skruven till bakljuset!
    Elis:
    – Ja, då måste dom ha stulit det också.

  122. Pehr Björnbom #123
    När det gäller Stenas marknadsföring av vindkraft så tvivlar jag på att man sätter vindsnurror på fartyg för att riskera att bli idiotförklarade.
    Även om det givetvis är ett pilotprojekt så har man naturligtvis aningar om att det på sikt kan bli lönsamt. Speciellt eftersom det är en så uppkäftig idé. En idé som dom förstår att den mindre kunniga allmänheten uppfattar som ett lika stort skämt som vindpropeller på biltak för att ladda bilbatteriet.
    När det gäller golfbollar så borde du prova.
    Men du har rätt i att de tillverkas för att flyga långt. De dyraste varianterna har dessutom ett komplicerat innehåll i flera lager för att ge duktiga spelare ”rätt känsla”  närspelet. Den känslan får man nog mer i priset än i bollens innehåll…
    Du borde prova på lite golf. Där får man vare sig man vill eller inte träffa enbart trevliga människor vars enda problem i världen är en slice, hook, duff, topp eller missad putt. Man får umgås 4-5 timmar på de premisserna. Därefter kan man vara hur oense som helst om världens tilllstånd, men den biten hinner man aldrig beröra på en golfrunda.

  123. Jag tror Stena tar igen pengarna på annat sätt än via energi

  124. Håkan Sjögren

    Staffan Lindström # 112 : ”Det var inte bättre förr, men det är sämre nu”. Okänd tänkare. Mvh, Håkan.

  125. Labbibia #125
    Jodu. Vi har våra teorier om vad som ger mest lyft i olika riktningar berende på rotation hos ett runt föremål som färdas snabbt i luften.
    Att golfbollen har små turbulensgropar är för att minska luftmotståndet.

  126. Labbibia

    Pehr Björnholm # 123
    Sorry, jag missade detta inlägg från dig. Ja, det låter ju rimligt det du skriver. Men som sagt, skruven på bollen är viktig för att få den att flyga långt. Med fel skruv, topspin, förkortar i stället groparna flygsträckan, jämfört med en slät boll. Det där vet Uffeb allt om, för jag har hört att han ständigt ”toppar” sina utslag…..Eller hur Uffe? 😉

  127. ,,,tillägg till nummer #124
    Jag skrev:
    ”Vi kanske snart får se golfbollar med mikroskopiska ”dimpels”, men jag tvivlar eftersom det troligen blir broblem med att kunna använda bollen för mer än ett eller två slag…”
    Det tror jag inte alls. Vatten har större täthet och där är det en annan sak. Golfbollstillverkarna har koll på aerodynamiken och ligger nog ganska rätt i storlek på de turbulensbildande fördjupningarna.

  128. Labbibia

    Rosenhane # 126
    😀

  129. Labbibia

    Uffeb # 132
    Va? Angriper du dig själv nu?
    Annars vill jag minnas att historien bakom dessa fördjupningar är att golfare som använde den sk ”guttaperkabollen” (som alltså var slät) upptäckte att bollen gick  längre när den hade fått lite skåror och ”ärr” efter en tids misshandel av glada amatörer som mig och Uffeb.
    Stämmer det, Uffeb?

  130. Gunnar Strandell

    Staffan Lindström #112
    Tack för det inlägget!
    Trots att jag bara var tre år då Stockhom kolliderade med Andrea Doria minns jag ännu de funderingar och diskussioner min far förde i bekantskapskretsen. De var inte olika den här tråden i TCS:
    Varför krockade de?
    Varför sjönk Andrea Doria och Stockholm flöt?
    etc.
    Ytskikt, turbulens och strömningsmotstånd tog kanske ett steg framåt vid Americas Cup i Australien då amerikanerna hade en ytbeläggning på skrovet sm var ”lagom” knottrig.
    Elitsimmarnas dräkter lär också vara optimerade och vi ser väl alla fram emot den dagen de har propellrar! 

  131. Pehr Björnbom

     
    Uffeb, Labbibia
     
    Tack för inspirerande förslag att börja golfa. Fast diskussionen här har också väckt intresse för segling. Så jag får se …
     
    Vidare finns det ett intressant föredrag från Chalmers som Gunnar Strandell länkade till i #67. Där visar man genom aerodynamiska simuleringar hur en utrustning som kallas för ”actuator” kan monteras på långtradare och minska luftmotståndet på ett liknande sätt som groparna i golfbollen gör fast i detta fall genom aktiva pulserande rörelser som påverkar luftflödet. Man minskar luftmotståndet 25 – 30%.
     
    Kanske vindsnurrorna kan ha en liknande effekt som sådana ”actuators”. Vindsnurrorna borde orsaka pulsationer i luftflödet och då kanske avlösningen minskas för den luft som skall gå runt de främre hörnen på överbyggnaden. Fortfarande en vild gissning från min sida, men kanske finns det något där …

  132. Olaus Petri

    Rosenhane, Elis vet att föra sig! 😀
    Här kommer en annan sann historia från Taserud:
    Elis hade blivit ovän med lanthandlarn. Han bad en yngling om en tjänst. Jodå det kan jag väl, lovade pojken.
    – När du kommer in till lanthandlarn och han bugar och bockar sig så säg att han kan kössa dig i röva. 
    Pojken gjorde som Elis bad och under tiden gömde Elis sig bakom en stor ek på gården. 
    Pojken kom utrusande med lanthandlarn efter. Elis stack fram huvedet och undrade: 
    – Va ä de, va ä de?
    – Pojkdjäveln säger att jag kan kössa´n i röva, skrek lanthandlarn.
    – Ä de så brått efter de då, sa Elis.

  133. Pär Green

    Kommentar från DI ang Stena Jutlandica
    Jag har noterat att det längst fram få vissa flygplan finns en liknande vindkraftssnurra. Kanske är dessa flygplan eldrivna?

  134. Rosenhane

    Olaus #137,
    glad midsommar förrresten, eller säger man god eller hur gör man?
    Hur som haver, kronjuvelen är ändå prostinnans konditoribesök.
    Tål att tas i repris!
    Lite OT men ett danskt outletföretag på gränsen till Tyskland står för följande svårslagna reklampärla:
    http://www.m2film.dk/fleggaard/trailer2.swf 😉

  135. Pehr Björnbom

     
    Det är ju en travesti, sade Trenberth, att vi inte kan förklara var värmen tar vägen.
     
    Men här kommer en travesti på Bellman som förklarar vad hettan gör:
    http://www.youtube.com/watch?v=XvBkm3qi-Jk
     
    Glad Midsommar!
     

  136. Olaus Petri

    Detsamma Rosehane och alla andra climate lovers out there.
    Är själv utrikes och får dessvärre sitta ensam på hotellrummet om jag nu inte flanerar ned till någon lokal pub och försöker se svår ut.
    Gla’ mesömmer!

  137. Olaus Petri

    Oj Rosenhane, Wagner skulle vara stolt! 🙂
    Riktigt HBTQ också! 😉

  138. Gunnar Strandell

    Pehr Björbom #136
    Din intiution och erfarenhet leder dig på helt rätt spår.
    I bil- och lastbilsvärlden finns en uppsjö av idéer och uppfinningar för att minska luftmotståndet, men de flesta lider av det tankefel som hahn #80 påpekar. De har bara positiv effekt så länge man slipper sned anblåsning.
    Det bästa sättet att reducera luftmotståndet är att sänka farten eller att följa ett råd från blandaren (1969?) och segla opportunistjolle.
    Alltid i medvind!

  139. Stefan T

    Man behöver inte tycka om vindkraft för att tycka att det är lite väl många ryggmärgskommentarer mot denna artikel. Vindsnurra på båt har sina fördelar som andra redan kommenterat. Frågan är därför om vindsnurrorna skulle kunna ge mindre luftmotstånd. Ja som jag ser det. Eftersom vindsnurrorna bromsar vinden en bit framför överbyggnaden så blir effekten, förenklat uttryckt, att luftmassan som möter fartyget i stort kommer att uppleva överbyggnaden som mer ”spetsig” och därmed åstadkommes ett mindre luftmotstånd. (Om det sistnämnda var huvudsyftet skulle man istället kunna tänka sig att sätta ett antal fasta vingar på fördäck.) Sedan är det en annan fråga _hur_ stor det minskade luftmotståndet blir totalt (och den effekten varierar med riktningen på blåsten). Om jag själv finge välja skulle jag föredra vindsnurror på fartygsdäck före fasta backen 🙂

  140. ThomasJ

    Opportunistjolle…!  😀  😀  😀 
    Klockrent!
    Trevlig midsommar!
    Mvh/TJ

  141. S. Andersson

    Stefan T #144: Om vindsnurrorna bromsar vinden som du säger så måste det ju också gälla för vindkraftverk. Vad ger det för miljöpåverkan?

  142. Det kunde ju bli en braskande rubrik i kvällstidningarna. ”Svenska vindkraftverk felpalcerade! Förstör sommaren! De bromsar varma högtrycksvindar från kontinenten och låter kalla, regniga lågtryck smita in över Sverige på baksidan.”

  143. Stefan T #144

    Ja, det var så jag föreställde mig att teknikerna på Stena Line hade tänkt.

    Vindkraftsnurrorna minskar lufthastigheten, så att den vind som träffar båten är svagare. Luftmotståndet just mot båtens lodräta vägg blir blir alltså lägre.

    Å andra sidan står vindsnurrorna monterade på däcket, så att de i sin tur bromsar båten. Det skulle kunna bli en positiv nettoeffekt om båten har motvind, men om fartvinden dominerar så tror jag inte på detta.

    Nu har diskussionen om detta blivit så omfattande, att jag efter helgen   skriver ett mail till Stena Lina och inbjuder dem till att på TCS mera i detalj förklara tankegången bakom projektet. Om nu inte någon annan redan har gjort detta?

    Jag önskar alla en trevlig midsommarhelg i måttliga vindar och skurar

     

     

  144. Pär Green

    Kan det vara denna effekt Sten tänker på?
     
    http://www.darkroastedblend.com/2009/12/eccentric-brilliance-of-stan-mott.html

  145. Igår skrev jag till Stena Renewable och fick nu följande svar:
    ”Tack för din fråga.
    Det är Stena Line som äger och driver det omtalade projektet. Jag har fört din fråga vidare till dem som svarar så här:
    ”Vindkraftverken genererar ström av fartygets fartvind ca 10 m/s samt divergerar bort luftmotståndet så att strömningsbilden runt överbyggnaden radikalt förbättras vilket ger en bränslebesparing.
    Med vänliga hälsningar
    Göran Danielsson | VD | Stena Renewable AB | 031 855 391 | 0704 855 391 | stenarenewable.com”

  146. Labbibia

    Satan i gatan!
    Detta gav mig en helt ny idé om hur man skulle kunna producera el på flytetyg!
    Vänligen elingengör el dylikt, kontakta mig, Maggie har min e-postadress…..