Formel 1-cirkusen gör sig grön, Trafikverket bekymrar sig för 4-hjulsdrift och en ny lösning för Vindkraftens störningar på elnätet är föreslagen

f1
Det är aldrig något slut på regeländringarna inom denna sport.
Det börjar likna den alpina cirkusen, när Ingemar Stenmark var som mest överlägsen och man hittade på allehanda regeländringar för att ge andra en chans, bl.a. införandet av den nya grenen Super-G. Ingemar körde ju också bara ett fåtal gånger störtlopp, vilket ändå kunde ha slutat med total förskräckelse.
Nu gäller det nya typer av motorer, eller snarare ganska så komplexa drivpaket med max 1.6 liters volym (V6) istället för 2.4 (V8). Vad jag förstår av de siffror och text som ges i denna översiktsartikel skulle bränsleförbrukningen samtidigt tvingas ner från ca 3 L/mil til 2 L/mil.
Jaha? Man väntar bara på krav på användning av bioetanol istället för bensin.
Och Trafikverket är bekymrat å Svenska trafikanters vägnar (den ”klimatansvarige” måste väl motivera sitt eget jobb på något sätt):
four
En bekant hade i morse också en genial lösning avseende de problem man har i stamnäten med Vindkraften i vissa driftsituationer:

  • Ett tips. Kör ut all Vindkraft i värmeslingor under vägarna så får vi ingen halka. Då behöver vi inte heller anpassa elnätet för den ”gröna” kraften. När vindkraften är avskriven så har ju klimatet mildrats enligt de prognoser som SMHI och agronomen Rockström mfl skriver under med 97% ”säkerhet”.

Och på sommaren kan man ju också på samma sätt slå två flugor i en smäll, genom att göra insjöarna badbara via kanaliserad vindel till värmeslingor på sjöbottnar vid strategiska platser runt om i landet…

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. HansH

    Vi bör nog lämna över energifrågan till terapeuter…Skall vi köra hästar på Monza härnäst ? Varför inte kurser i ”Lär dig frysa för miljön” ? Behovet av fyrhjulingar kanske har med vinterhalkan och säkerheten att göra…dom där snöfria vintrarna levererades ju aldrig. Beklämmande.

  2. tty

    Funderar själv på fyrhjulsdrivet efter att ha tvingats av vägen av en mötande stolle som inte kunde köra på halt underlag i helgen. Då hade det åtminstone inte varit så bökigt att ta sig upp igen. Lyckligtvis fick jag hjälp av några närboende. Den som bar skulden till det hela stannade naturligtvis inte.

  3. Jonas B

    Som mycket ung och fattig hade jag ett antal VW-bubblor med runt 30 hästar under huven. De drog, vill jag minnas, cirka litern milen. I dag kör jag en Mazda CX-5, en turbodiesel med runt fem gånger så många hästar – men som har bara drygt hälften så hög bränsleförbrukning (0,5-0,6 liter milen beroende på körsätt). Snacka om teknikutveckling! Men det så klart, Mazdan har fyrhjulsdrift vid behov, en slags japanska variant av Haldexkopplingen, så ajabaja. En blygsam undran – på vilket sätt skulle ”klimatet” tjäna på att jag byter tillbaka till en gammal Bubbla?

  4. Janne

    STCC har kört på biogas de senaste åren.

  5. John Silver

    Koeniggsegg Agera R går på biobränsle, 1140 hästar.

  6. S. Andersson

    tty och Jonas B: Det handlar om ett livsstilshat. De här miljöstollarna är i regel dåligt utbildade och revanschlystna eftersom de blev mobbade i skolan. När de sedan blev omkörda i karriären av mer framgångsrika människor så bestämde de sig för att försöka förstöra allt som vanliga människor tycker om enligt principen ”après moi, le déluge”.
    Fyrhjulsdriften är en typisk symbolfråga för dessa människor. Sedan spelar det ingen roll om fyrhjularen drar mindre soppa än en Toyota Prius, det handlar framförallt om att alla helst ska ha en Trabant-liknande bil så att det gör riktigt ont.
    Hälsningar från mig som precis köpt en Range Rover Evoque. Den drar 0.55 diesel på landsväg och är en jävel på att komma upp ur diket med. Jag åkte av vägen i Skåne förra året när det snöstormade som värst och kom inte upp igen. Jag hade tur att det hände i närheten av ett bebott hus med människor som kunde hjälpa mig. Annars hade livhanken hängt på gärdsgården. Därför bidde det en RR.
    Men inte kommer väl de Söderbosatta klimatfurstarna att bry sig om sådana detaljer som liv och lem.
    Däremot kan jag tänka mig att ingå ett vad (eller snarare löfte) med dem. När klimatet har ändrats så mycket att det inte kommit en snöflinga i Skåne på tre år i rad, så lovar jag att skrota min RR. Då köper jag en BMW-cab istället!
    🙂

  7. Pär Green

    Efter gårdagens intervju i SVT med Statsministern!
    Kommentar modererad
    Kan aldrig tänka mig att köpa en begagnad bil av statsministern!

  8. S. Andersson

    Pär Green: Då är det ju tur att FR inte är begagnad bilhandlare!
    Kommentar modererad

  9. Ny TV-serie föreslås som uppföljare på ”Fångarna på Slottet”
    ”Stollarna i Riksdagshuset”

  10. dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

    #8 S. Andersson
    Kommentar modererad

    Redan idag står vi alltså inför nöd och svält om vi vår födoimport skulle skäras av. Och värre lär det bli.

  11. Björn

    Hörde på nyheterna om att de många nya 4-hjulsdrivna bilarna, riskerar att målen med minskade ”klimatutsläpp” inte nås. En hårresande dumhet! När skall vi få en nyhetsförmedling som inte förmedlar sådan här fördummande information. När skall vi få höra verkliga nyheter som: ”Norra halvklotet riskerar att få både mat- och energibrist på grund av att solenergin minskar. Ny forskning visar att den minskade solenergin med stor sannolikhet kommer att medföra längre och kallare vintrar och kortare perioder med sommarliknande temperaturer”.

  12. tty

    JonasB #3
    Dieselmotorer har av rent fysikaliska skäl mycket bättre verkningsgrad än fyrtaktare. Bästa sättet att minska bränsleförbrukningen från personbilar är att gå över till dieselmotorer. Ett problem kan dock vara att småbilsdieslar är så effektiva att det kan vara svårt att få varmt i bilen vintertid.
    Och, snälla, kom nu inte någon och dilla något om att E95 motorer minsann har lika hög verkningsgrad som dieselmotorer. De är nämligen dieslar.

  13. Thomas P

    Formel 1 har hela tiden ändrat reglerna år för år*, mest för att höja säkerheten vilket bl a innebär att hålla hastigheterna på rimliga nivåer samtidigt som man har en teknikutveckling. Peter har helt rätt i att det aldrig är något slut på regeländringarna, men det är en nödvändighet inte ett problem. Det var samma med spjutkastning där man fick ändra dimensionerna på spjuten när kastarna vart så bra att de hotade hamna i publiken.
    F1 har också fungerat som en teknikverkstad för bilindustrin där extrem teknik kan provas ut innan den eventuellt hamnar i masstillverkning så den här förändringen med fokus på effektivitet är både väntad och önskvärd. Vari skulle problemet ligga annat än att Peter har någon sorts ryggmärgsreflex mot allt som är ”grönt”?
    * http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Formula_One_regulations

  14. Peter Stilbs

    Oavsett vad ni tycker om Invandring hör det inte hemma i denna tråd. Jag är nödsakad att nu rensa, och be er hålla er till ämnet.

  15. Håkan Bergman

    TrV kan ju själva direkt påverka behovet av fyrhjulsdrift genom bättre vinterväghållning. Och kan man se till att i mesta mån få bort snömodden från vägarna så sänker man allas bränsleförbrukning.
    Och tty du menar väl ottomotorer, dom flesta dieslarna i bilar är också fyrtaktare, även om MAN hade nån modell på 50-talet med tvåtaktsdiesel.

  16. Håkan Bergman

    Thomas P. #13
    ”Det var samma med spjutkastning där man fick ändra dimensionerna på spjuten när kastarna vart så bra att de hotade hamna i publiken.”
    Idag skulle man agerat annorlunda, politikerna skulle ha tagit det som skäl till att bygga nya arenor.

  17. Pär Green

    Kommentar borttagen

  18. Peter Stilbs

    Thomas P #13 – jag tyckte det mesta jag läste var redan provat i ”vanliga” eller ”konceptbilar”. Mera ett spel för galleriet att införa det i Formel 1.
    Om spjutkastning – man ändrade inte dimensioner eller vikt (800g) för herrspjuten- man flyttade tyngdpunkten så de inte skulle ”glidflyga” under bra vindförhållanden och rätt kastvinkel. Det var också ständiga problem med spjut som ”landade platt” eller med ändan före. Det gick då inte att mäta, och kasten dömdes bort, ibland ganska godtyckligt.
    Jag var själv spjutkastare (lade av 1973), och fick mitt särklassigt längsta kast bortdömt på dessa grunder.
    Men jag var långt från de 104.80 som är det gällande rekordet med ”det gamla spjutet” … 😉

  19. Mikael W.

    I denna nya sköna framtiden kommer alla förare givetvis kvoteras in. Alla hudfärger, åldrar och sexuella läggningar måste närvara och helst även vinna loppen. Bilarna körs enbart på klimatsmarta drivmedel och förarna dricker endast ekologisk kaffe. Alla förare måste få lika lön. Det vore ju högst ojämlikt och orättvist annars. Det fattar ni väl? Efter loppet så måste alla inblandade klimatkompensera för sin utandning av den ruskigt farliga gasen C02.

  20. Thomas P

    Peter #18 ”jag tyckte det mesta jag läste var redan provat i ”vanliga” eller ”konceptbilar”. ”
    Idéerna är kanske inte nya, men i formel 1 har tillverkarna alla incitament att driva dem till sin spets. Jag är helt övertygad om att hastigheterna kommer fortsätta vara imponerande höga trots de nya kraven.

  21. Arne

    Jag håller med ThomasP helt i det här. De som är frälsta på F1 (inte jag, jag ser hellre på MotoGP)
    ser inte regeländringarna som ett problem, snarare så ger det ytterligare en dimension i sporten.
    Att det ger utveckling som i slutledet hamnar hos produktionsbilar ser jag inget problem i.

  22. Arne

    I ett billopp 1911 i frankrike så var 80% av bilmotorerna försedda med fyrventilsteknik, något som
    inte kom till vanliga bilar förrän på 80-talet. Många många ideer är gamla som gatan men kan som sagt pressas och utvecklas till sin spets. En teknisk lösning kanske var helt ute på 70-talet, men får renässans längre fram då alternativa tillämpningar uppstått. Var glad för rymdfärder, F1 och andra saker som pressar tekniken framåt!

  23. Peter Stilbs

    Visst kan man prova olika varianter, men det är i just detta fall ett genomskinligt försök att få en ”grönare” stämpel.
    Sen är frågan om konkurrens och nyskapande tveeggad. På Senna’s och Mansell’s tid hade ju Williams-stallet (Mansell, Prost etc) plötsligt ett enormt försprång via datorstyrd aktiv fjädring och styrassistans. Men det förbjöds.
    Bilarna gick också fortare och bättre med ”slicks” på torr vägbana – men sen införde man regler om mönstrade däck (vilket närmast gjorde ett löjligt intryck).
    Och allehanda ”aerodynamiska” trick har kommit och förbjudits.

  24. dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

    @Peter Stilbs
    Det där är ett otyg. Jag skrev inte min kommentar utifrån ett invandringsperspektiv. Jag skrev kommentaren, och länkade till Newsmillartikeln därför att påståendet att Sverige är ekologiskt överbefolkat, och att vi kan vara själförsörjande med en maximal befolkning på 7-9 millioner individer (helt oavsett om befolkningen är skapad genom en inhemsk baby boom eller genom invandring) är högst relevant för bloggen. 7-9 millioner individer är baserat på beräkningar av odlingsbar areal och vad denna areal kan avkasta med avseende på födoämnen. Med en övergång till grön energi och avvecklad kärnkraft minskar denna areal betydligt. Om en stor del av arealen används till att odla grödor för etanoltillverkning, minskar den befolkningsmängd vi kan vara sjävförsörjande ytterligare.
    Detta måste väl ändå ligga helt inom klimatupplysningens sfär?
    Jag tror överhuvudtaget inte att jag nämnde invandring, och gjorde jag det så var det rent perifert och/eller sekundärt.
    Jag har redan lämnat ett flertal bloggar pga styvmoderlig och godtycklig censur. Även om bloggägaren är i sin fulla rätt att sköta kommentarsfältet som han vill, så upplever jag den typen av godtycklig och självsvåldig behandling av det kommentatörerna skriver och kommunicerar som rent förolämpande. Jag hoppas att det var en engångshändelse. Jag vill gärna fortsätta följa den klimatupplysningen.

  25. Åke N

    Jonas B #3. Jag hade oxå en bubbla av årsmodell 1955 och 6 volts elsystem. Men vad jag minns var den ganska snål (0,7 – 0,8) men med dåligt värmesystem. Den var dock otroligt bra att ta sig fram i vinterväglag när man lärde sig att köra den. Pendlade mellan Uppsala och Enköping vårterminen 1966. Såväl tåg som bussar fastnade i snön men min bagge tuggade sig fram med blankslitna sommardäck. Problemet med bilen var att få igång den på morgonen. Den vägrade starta på sina 6 volt när det var kallare än -15. Jag löste det genom att varje kväll parkera den uppe vid Uppsala slott och på morgonen knuffa den ner för slottsbacken.

  26. Peter Stilbs

    dolf #24 – jag förstår – men det kom en plötslig drös med inlägg med dragning åt invandringsproblematiken – och inget av detta har något direkt att göra med Formel-1, Fyrhjulsdrift och miljö eller Vindkraftstämjande. I rättvisans namn och enligt våra regler tog jag bort det som då borde tas bort.

  27. Håkan Bergman

    Åke N #25
    Jag skulle t.o.m. säga neråt 0,6, motorn var faktiskt rätt råstark, så man kunde få bra segdrag långt ner i registret. Men det fanns ett krux, ville man ha riktigt bra segdrag fick man hålla efter ventilspelet själv, och det kunde bara ställas med avslagen motor, som skulle stå i rumstemperatur i 24 timmar, vill minnas att det stod så i verkstadshandboken, för att jämna ut alla temperaturer. Självklart ställde ingen verkstad in en bil på verkstadsplatsen 24 timmar i förväg.
    Sen kan ju Jonas bubblor ha varit senare modeller med automatchoke, en riktig bensinslukare vintertid, till råga på allt var värmespiralen som skulle öppna den kopplad från tändspolens primärlindning.

  28. Det går en serie på SVT som heter Fittstim just nu. Dessa feminister är sura på Ulf Lundell. Han skrev runt 1980 en låt med titeln, ”Det är en fröjd att åka fyrhjulsdrivet!” Förmodligen hans bästa textrad.
    Så när TRV nu dömer ut 4WD gör de bara sin feministiska plikt, i jämställdhetens namn.
    😉

  29. Joakim A

    Det är väl inte så konstigt att Svensson köper 4-hjulsdrivna bilar när snöröjningen i städerna endast sker på cykelvägar och förhöjd markfrigång underlättar när allehanda framkomlighetsfientliga åtgärder skall passeras.

  30. Fredrik Berg

    De nya F1 reglerna är löjliga. En uträkning av en av Williams ingenjörer visade att av hela verksamheten utgjorde själva bilarna 0.5% av CO2 utsläppen. Hela cirkusen är inte mätbar ur ett globalt perspektiv.
    F1 är sport och precis som alla sporter handlar den om känslor, vi vill se V8, V10 och v12:or mäktiga och ylande, inte några djävla ursäkta språket Prius Plus.,
    Nåväl säg att man vill minska utsläppen ändå som en ren symbolfråga. Då räcker det med att stuva om i kalendern så att det blir en flygresa mindre, lägg t.ex. alla asienlopp efter varandra. Eller också kan man skippa ett av de nya nattracen, kör det dagtid och spara in på belysningen. Då har man sparat in så mycket att man kan köra vilka motorer man vill och ändå gå ”plus”.

  31. #30 Fredrik.
    Håller med. Bra skrivet!

  32. Jonas B

    Åke N #25 > Min första Bubbla var en elva år gammal -58:a. Så du säger att förbrukningen låg under litern? Nåja, jag kan minnas fel. Hur som helst, frös gjorde man på vintern. Man måste alltid köra med rutorna nere eftersom avgaserna gick rakt in i kupén från de sönderrostade värmekamrarna. Men det ska erkännas, Bubblan var en jäkel på att ta sig fram i smömodd, och ingen var roligare att bredsladda med. Ett bestående minne från det där 6-voltsbatteriets tid är för övrigt att jag än i dag alltid parkerar med nosen utåt för att göra en eventuell igångknuffning enklare…:=)

  33. Snacka vinterbilar?
    Den i särklass bästa jag haft vara en Ford Sierra XRi 4×4 89:a med V6:a. En civiliserad version av den berömda rallybilen med Cosworth.
    Permanent 4-hjuls drift med diffbroms bak och diffbroms mellan fram och bak. Alltid minst 3 hjul som drev.
    Tyvärr var den en rejäl plåga att meka. Engelska Ford-ingenjörer måste varit pennalister

  34. Thomas P

    Peter #23 ”Visst kan man prova olika varianter, men det är i just detta fall ett genomskinligt försök att få en ”grönare” stämpel. ”
    Även om så skulle vara, är det ett problem menar du? Finns det ett egenintresse i att vara ”grå”?

  35. Janne

    De nya reglementet med turbomotorer är inget nytt, på åttiotalet fanns Turboeran. Reglementet tillät då 1.5 liters turbomotorer och först 1989 förbjöds turbo helt och hållet. Man fick även köra med sugmotorer men de kunde aldrig matcha turbobilarna. När de var som värst i slutet på 70-talet klämde de ut 1300Hp ur dessa små V6:or. Sen följde begränsningar i laddtryck för att få ner effekten. Man kärde under den här tiden med väldigt breda bakhjul för att få grepp.
    De av dagens förare som haft glädjen att prova någon av dessa bilar, t.ex McLaren från 1988 är helt saliga över den effekt som bilarna har. Och då hade de nästan halva effekten jämfört med 79-års bilar.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines
    Det var bättre förr…

  36. Peter Stilbs

    Thomas P #34 – personligen är jag bara trött på symbolhandlingar, och speciellt att breda grupper går på dem. Därav min reaktion.
    Fredrik #30 sammanfattade verkligheten väl.

  37. Röda Stjärnan

    För en gångs skull håller jag helt med Thomas P och det gäller F1. Nya krav framtvingar nya lösningar vilket gör F1 extra intressant tycker jag. Där pressas allting till det yttersta med små marginaler. Teknik som testas här kan sedan efter omarbetning hamna i personbilar. Prestanda i en F1 bil är så oerhört imponerande och nya krav pressar detta ytterligare.

  38. Fredrik Berg

    Man kan inte jämföra de nya motorerna med de som användes under turboeran. Då hade man speciella kvalmotorer som gav nästan. Nu ger de ca 650, resten kommer från ERS och KERS. Totalt hamnar vi runt 700 och nu tillåts bara 5 motorer per säsong/bil.
    De motorerna som kommer nu är urvattnade politiskt korrekta missfoster. Att F1 teknologi överförs till vanliga bilar är för det mesta strunt, dagens personbilar är redan mer komplicerade än F1 bilarna då det var länge sedan man fick utveckla fritt. Först i år får de direktinsprutning då motorreglementet varit fryst i flera år.
    Som sagt, det är sport och ur CO2 hänseende är den inte mätbar. Skulle fotbollsfantasterna gilla att lagen bodde året runt vid samma plan för att spara in resor?

  39. Lars I

    Nu händer det grejer i energidebatten! Jag spår en tillnyktring nu när för miljörörelsen ”förebilderna” Tyskland/EU inser att energipolitiken som ”Energiwende” inte är hållbar i längden varken för elkraftsystemet eller välfärden.
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-trappa-ned-stoden-till-vindkraft_8935474.svd
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/brannpunkt-direkt-vindkraft_8934508.svd

  40. JEH

    Anledningen att reglerna i F1 förändras är att bilarna går allt fortare. Då genomförs förändringar för att hålla ned hastigheten.
    Nu är inte formel 1 den enda tävlingsformen med bilar som utnyttjar spjutspetsteknologi som så småningom kan utveklas till bilar.

  41. Peter Stilbs

    Som flera påpekat så är det knappast så att F1-bilarna har någon ”spjutspetsteknologi” som inte redan finns i moderna konsumentbilar – de ligger (till stor del pga det stränga regelverket) efter i sådant.
    Tillfälliga undantag, som Williams-stallets datorstyrda förarassistans för ca 20 år sedan blev ju snabbt förbjuden i F1, exempelvis
    Keramiska bromsskivor funkar inte om de inte är glödheta, inte heller fungerar däcken i F1 i normalt bruk (temperatur, slitage, vattenplaning).
    Kan NÅGON ge ett exempel på F1-teknik som senare återfinns i ”vanliga bilar” ?

  42. Mats G

    #41
    ”Kan NÅGON ge ett exempel på F1-teknik”.
    Vad jag förstår en hel del teknik tas fram inom F1 cirkusen. Det är en av tankarna med det. Sedan modifieras det till den vanliga bilen.
    Det senaste är väl tekniken med att man använder rörelseenergin i bilen för att spara bränsle i samband med inbromsningarna. Jag hörde att Volvo har provat det och ev kommer komma i framtida modeller om det inte redan är här.

  43. Mats G

    Men det mest revolutionerande som är på G inom detta område är väl E-F1. Dvs el drivna F1 bilar. Hur coolt är inte det. Scalextric på riktigt. Jag gillar det skarpt.

  44. Gunnar Strandell

    Peter Stilbs #41
    Om jag tillåts gå utanför tekniken så finns det områden där F1-teamen visat vägen:
    – Däckshotell byter mellan sommar- och vinterdäck på mindre än tio minuter.
    – Verkstadsindustrin använder depåstoppen som förebild för omriggningar och verktygsbyten.
    – Logistiken bakom att få med sig allt och snabbt etablera sig visar vägen för akut hjälparbete.
    Tekniskt ligger arbetet före massbilismen med att minska energiförluster och vikt utan att riskera tillförlitlighet eller krocksäkerhet. Tekniköverföringen görs i små steg för att inte äventyra marknadsandelar eller lönsamhet. Som LBt vill ha det, antar jag. 😉

  45. Peter Stilbs

    Mats G #42 – vad jag förstår används redan sedan länge inbromsningsenergi i exempelvis Toyota Prius – och idén är inte heller så ny. Tesla och Fisker gör detsamma.

  46. Mats G

    #45
    Men jag har för mig att tekniken utvecklades inom F1 och det var väl den initiala frågan. Det var ju bra att den används. Det är klurigt värre. Verkar som det kan spara upp mot 50% av energin som behövs för att köra bilen.

  47. Pär Green

    46 Mats G 2014/01/29 kl. 12:45
    ”Verkar som det kan spara upp mot 50% av energin som behövs för att köra bilen.”
    Kul kommentar, bara du bromsar så sparas energin!
    Det är ju detsamma som att inte köra alls!

  48. Mats G

    #47
    Rätt säker på att jag läste en artikel om det installerat detta system i en Volvo som då drog 0,3 l milen. Eftersom min drar 0,7 så drog jag slutsatsen att det låg runt 50% energibesparing. Nu kan jag inte hitta artikeln. Leta lite snabbt och hitta den här som förklarar lite grann.
    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/bromsenergi-kan-spara-bensin

  49. dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

    #47 Pär Green & #48 Mats G
    Jag är inte så särskilt hemma på de här grejerna, och har ingen aning om hur det funkar för förbränningsmotorer, men jag när sedan ett par år tillbaka en svår föräelskelse för elsportbilen Tesla Roadster, och om jag minns rätt så har den bland annat ännu bättre räckvidd (dvs. mindre energiåtgång) för blandad körning än för landsvägskörning. Orsaken till det är att elmotorn vid motorbromsning mer eller mindre fungerar som en generator istället, och att man då får en inte obetydlig återbäring på det energiutlägg man tidigare haft för att accelerera bilen. Har för mig att vi talar om minskad energiåtgång/ökad räckvidd på 20% eller något åt det hållet.
    Så jag ser i alla fall inga principiella hinder för att man återvinner energi vid inbromsningar.

  50. Mats G

    #49
    ”har ingen aning om hur det funkar för förbränningsmotorer”
    Idén är den samma men när det gäller bensinmotorer så används tryckluft.
    För de som inte orkar läsa länken.
    ”Lunds Tekniska högskola har man nu tagit fram en metod att ta vara på bromsenergin. Man gör helt enkelt tryckluft av den och lagrar den i en tank.”

  51. Pär Green

    50 Mats G 2014/01/29 kl. 15:00
    ”Lunds Tekniska högskola har man nu tagit fram en metod att ta vara på bromsenergin. Man gör helt enkelt tryckluft av den och lagrar den i en tank.”
    Är en typiskt grön tanke!
    Men Du har du aldrig funderat över att finessen uteblir vid landsvägskörning?
    Med farthållaren aktiverad är det inte mycket bromseffekt!

  52. Mats G

    #51
    ”Är en typiskt grön tanke!”
    eh, jag visste inte bra idéer hade färger.
    ”Med farthållaren aktiverad”
    Visst är det så. Men den effekten som jag talar om är vid blandad körning. Som dolf skrev. Det drar mindre i stan än på landsvägen. Lite knepigt men så blir det.
    Det hela är ju briljant. Halvera bensinkonsumtionen genom att inte göra någonting. Själv tänker jag nog mer på pendelkostnaden än ev gröna tankar. Fy på mig.

  53. Pär Green

    52 Mats G 2014/01/29 kl. 15:35
    ”eh, jag visste inte bra idéer hade färger.”
    ”Med farthållaren aktiverad”
    Visst är det så. Men den effekten som jag talar om är vid blandad körning.
    Och hur stor del av transporter är blandad körning?
    Du är till stor del illgrön!

  54. L.A.

    En solresa till Thailand med familjen (på fyra) i ett till sista plats fullsatt jet förbrukar lika mycket bränsle som normalbilen som kör 3500 mil/år. Ett flygsäte förbrukar ca 0,35l/mil i ett fullsatt, typ Boeing OM kabinfaktorn är 100 procent. Sträckan Sverige – Thailand är 900 mil, enkelresa.
    Den som håller sig kvar på marken beskattas med ca 6,3 kronor/mil (vid en förbrukning på ca 0,7liter/mil) och den som flyger 900 mil i ett par hundra kilometer i timmen utan avgasrening med noll kronor/mil. Med samma bränsleskatt som att ta bilen till Årstahavsbad så skulle bränsleskatten till Thailand vara kring 15000 kronor för familjen på fyra.
    Så nog spelar de olika bränsleskatterna för olika transportslag roll för semesterplaneringen.
    400 000 svenskar reser årligen till Thailand, vilket då motsvarar ca 220 000 svenska bilar som kör 1500mil (vanligen är dessutom bilar åtminstone fyrsitsiga). Och det är då bara flygdestination Thailand. Arlanda har 19 miljoner passagerare årligen 
    Och samtidigt som flyget hela tiden ökar oroar sig ”Trafikverket” i ett närmast arktiskt land för AWD?! Hmm…

  55. Håkan Bergman

    L.A. #54
    Men ska man jämföra bil och flyg får man nog hålla sig till inrikesresande för båda trafikslagen, inte många lär ta bilen till Thailand. Så tittar man på statistiken ser det ut så här.
    http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/
    Vad är så hemskt med flyget?

  56. Pär Green

    55 Håkan Bergman 2014/01/30 kl. 00:24
    ”Vad är så hemskt med flyget?”
    Bara att politiker inte lyckas ännu ta skatter o avgifter o skatter på avgifter, osv osv osv osv
    Men flyget är rätt duktiga på att ta ut extra avgifter!
    Tänk på hon som betalt bränsletillägg och ändå fick frysa på hotellet!
    (Åbergs film)
    Hörde och såg att Fortum följt av statliga Vattenfel tar ut högst avgifter för elnätet!
    Ett kommunalt bolag i om jag nu minns fanns i Lidköping.
    http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/stor-prisskillnad-pa-elnaten
    Så här tycktes det i motsvarande undersökning 2011-01-31
    Startsidan / Debatt / Debattämnen / Samhälle 2011-01-31
    Dyraste elbolagen är kommunägda

  57. L.A.

    #55
    Varför ska man hålla sig till ”inrikes” ?