Ett ljushuvud sätter rubrikerna

I morse råkade jag surfa in på Göteborgs-Postens opinionssidor. På första parkett finns där en ledarartikel med rubriken ”Ett koldioxidfritt Sverige”. Det är väl ändå att ta i. För inte menar väl GP att vi ska ”utrota varenda jävel”, inkl råttor, vargar och de kanadagäss som vågat sig in på svenskt territorium?

Skämt åsido. Vad det handlar om är alliansens valmanifest. Det är inget fel på ambitionerna, skriver GP.

”För koldioxid föreslår arbetsgruppen att de svenska utsläppen, vid sidan om handeln med utsläppsrätter, skall minska med 40 procent till år 2020. Tio år senare, alltså 2030, skall den svenska bilparken inte behöva några fossila bränslen. Och 2050 skall Sverige inte bidra med några nettoutsläpp alls av växthusgaser i atmosfären.”

Det betyder naturligtvis höjda klimatskatter. Målet är dock en skatteväxling som motverkar att det totala skattetrycket ökar. Vetenskap på hög nivå, om ni frågar mig. Inga nettoutsläpp 2050 innebär antagligen att varenda flygresa vi gör ska klimatkompenseras och att hitresta turister, som råkar äga en fossildriven bil, tvingas punga ut med särskild avgift för att få köra runt i vår vackra natur.

Hur bilparken ska göras fossilfri till 2030 är också lite av en gåta. Andreas Carlgren lovar dock att förtydliga förslaget innan valet.

Under tiden önskar jag er alla en riktigt Glad Midsommar!

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lars C

    maggie!
     
    ”hitresta turister, som råkar äga en fossildriven bil, tvingas punga ut med särskild avgift för att få köra runt i vår vackra natur.”
     
    Oroa dig inte, det kommer inte några turister, vi kommer inte att ha någon vacker natur. Det kommer att vara ett enda stort kalhygge alltsammans efter en massiv utbyggnad av biokraften och hade det inte varit för alla vindkraftverk så hade man kunnat se ända till horisonten. Allt för att slippa kärnkraft.
     
    Glad midsommar allesammans!
     
     

  2. Sven M Nilsson

    Elbilar betyder inte fossilfritt utan faktiskt betydligt större mängder fossilt än exv. en modern diesel av samma kW storlek!
    Etanol, gas m.m. är inte heller fossilfritt utan ger högre mängd CO2 än en modern diesel av samma storlek!
    Sven M Nilsson

  3. Mats Jangdal

    Vi har sedan länge en rullande 30-årsgräns för veteranbilar. Det finns visserligen byråkrater som verkar för att ta bort helt eller låsa gränsen vid 1970, alt. 1975.
    Men ska man inte få möjlighet att ens provstarta dessa klenoder år 2030? Om vi inte fortsätter med rullande 30-årsgräns, hur unik och gammalmodig, för att inte säga nostalgisk tror ni att en bil från 1999 känns år 2030? Jag tror den kommer att kännas mycket gammaldags då. särskilt med tanke på den utveckling som skissas för framtidens bilar.
     
    Noll fossila utsläpp 2030, är AC medveten om att vanliga sk stearinljus görs av paraffin, ett fossil bränsle? Farväl till alla romantiska och nostalgiska stunder i halvdunkel med levande ljus. Vet alla kvinnor om det? 😉
    En glad midsommar allihop! För att säkra växternas tillgång på CO2 i denna ljuva sommartid kommer jag att starta minst ett av följande, motorsåg, traktor, grävmaskin, jänkare med V8. På andra håll vet jag att midsommar är intimt förknippat med ljudet från Evin Rudes konstruktion.

  4. Slabadang!

    vilket underbart Midsommar väder!

    Vill ni se S Schneider medverka i en alarmistvideo…..om GLOBAL COOLING?? Fan de e kul….exakt samma retorik och dramatik som för global  warming.

    http://www.youtube.com/watch?v=nprY2jSI0Ds&feature=player_embedded

  5. Slabadang!

    Nu skickar the greenquesitions police brevbomber
    till de som ha mage att kritiserar deras gröna moneymachine!!!!!

    http://pajamasmedia.com/blog/breaking-green-energy-company-threatens-economics-professor-with-package-of-dismantled-bomb-parts/

    Maggie och alla andra….kolla posten extra noga!!!

  6. AOH

    Mats Jangdahl # 3

    ”Noll fossila utsläpp 2030, är AC medveten om att vanliga sk stearinljus görs av paraffin, ett fossil bränsle? Farväl till alla romantiska och nostalgiska stunder i halvdunkel med levande ljus.

    Vet alla kvinnor om det?

    På den „klimatvänliga“ bröllopsfesten „hästkortege“ och „roddbåt“, allt utan användning av fossila bränslen, fick vi även ta del av att AC inte bryr sig så mycket om kvinnor utan njöt av vigseln och den ”klimatsmarta” bröllopsmiddagen tillsammans med dennes make ( usch skvaller, skvaller- men heltOK)
    Hur som helst är Maggie: s blogg helt underbar som tillåter ”utsvävningar” som dessa,  varför alla hos TCS och även hos UI önskas en trevlig midsommar.

  7. Mats Jangdal

    AOH
    Tyckte du jag var fördomsfull mot kvinnorna, eftersom du fetat den delen av citatet?
    Kanske, eller möjligen bara erfaren. Med risk för att göra saken ännu värre, jag har ryktesvis hört att än föredrar att se på en vacker kvinna istället för att lyssna på henne.
    Fast med tanke på mitt eget lurviga nylle kan jag förstå de kvinnor som tycker halvdunkel är att föredra.
     
    Noll utsläpp av fossil CO2 :)) Jag tror AC blir GD eller ambassadör efter valet om om alliansen vinner. Så får någon annan uppdraget att städa bort klimathotet från dagordningen och såväl AC som regering slipper svekdebatten.

  8. Pehr Björnbom

     
    I går, på “gamla midsommarafton”, gick jag förbi blommande syrener och syrendoften hängde fortfarande i luften.
     
    Fröken Julie av August Strindberg utspelar sig under en midsommarafton i slutet av 1800-talet, alldeles i slutet av den lilla istiden. Strindberg skriver om syrenernas förföriska doft, en bidragande orsak till det tragiska händelseförloppet i hans berömda drama.
     
    Så lite har alltså klimatet förändrats på mer än hundra år att syrenerna fortfarande kan dofta på midsommarafton,
     
    Glad midsommar!
     

  9. Håkan Sjögren

    Maggie : Jag skulle vilja rikta några allvarsord till Alliansen: Ni rider på regnbågen med en månstråle i Er hand (för att citera Per-Edvin Skölds ord till Gunnar Sträng) med Er felaktiga koldioxidpolitik. Skall det inte vara några terawattimmar månstrålning också? När nu miljöpartiet i kommunerna på många håll tycks sälla sig s+v är det väl dags att sluta flirta med miljöpartiet och ta i på skarpen mot deras världsfrånvända,ruinerande och miljöfördärvande politik.
    Mvh, Håkan.

  10. AOH

    ” AOH
    Tyckte du jag var fördomsfull mot kvinnorna, eftersom du fetat den delen av citatet?”

    Nej inte alls, det var lysande av dig att påminna kvinnorna om att ” småmysiga stunder i ljusets sken” kan bli ett minne blott om ljushuvudet AC fortsätter sina teser.

    Ambassadör i Nord-Korea vore väl lämpligt, där är det mörklagd för jämnan.   Ha Ha 

  11. AOH

    Sorry –  # 10 det var Mats Jangdal # 3 som jag vände mig till

  12. Mats Jangdal, någon gång bad du om länkar till moderna finska gengasagregat… Jag som i min enfald trodde alla läste min blogg  😀
    Här får du en länk som finns i min blogg, om du går ner till en fin finsk rostfri anläggning så finner du Internetadressen.
     
    Du ska bygga ett eget kraftvärmeverk som drivs av en gengasmatat V8, bara för det är ball…. kanske du inte behöver den effekt den motorn är energioptimal på, kanske 100kWe och 300kWth (i praktiken då 90kWe och 200kWth).
     
    Om jag skulle skaffa en skogsfastighet vore det självklart att jag byggde en sådan, det skulle betala sig på bara två år… Men det bästa vore vetskapen om att jag inte betalade en krona i energiskatter och CO2-avgifter…. Det handlar om moral.
     
    Ett samhälles styrka vilar på dess medborgares enskilda moral.
     
    Eller hur Gudrun Schyman och Mona Sahlin?

  13. Mats, du ska inte låta dig generas av att tillverkarna drivs av CO2-hotet, sådant bryr jag mig icke om.
     
    En av mina länkar går till en sida där Hansen är en av de trognaste följarna…. sowhat?  Även en blind höna finner ibland ett korn…

  14. Mats Jangdal

    Tack Gunnar!
    Jag har en en likadan V8 som i Vesas El Camino, fast av 1989 års modell. Ved har jag också.
    Det finns annat som står på dagordningen, men det vore kul. Jag har planerat att den dag bilen är slut ska jag montera motorn snyggt i en ram. Planen är att en generator ska kunna kopplas till.
     
    Du vet väl Chevrolets smallblock V8 som vi här talar om är världen mest tillverkade bilmotor, med över 80 miljoner exemplar på drygt 50 år. Den monteras inte i nya bilar längre, men finns som ny utbytesmotor och köper du en Mercruiser V8 att stoppa i båten så är det också samma motor

  15. Det är fel Mercruser hade den goda smaken att för en modell välja 351Cleverland då smallblock chevy har primitiv stänksmörjning av galleriet, undrar om inte även de hade den bästa i pluttklassen, 318 Chrysler ett tag???
     
    Jag ogillar smallblock Cevy trots att jag lät bygga en som gav 600hp till min Smuggler 28-C2.
     
    Jag köpte ett nytt nickel block (010) och mussepigg toppar, så en prostock kam och en termoquadfjuck.. lite godis från mercuryracing och prislappen närmade sig 150.000 i början av 80:talet, med en massa fräsning och portning, allt balanserades statiskt och dynamiskt, så kollades oljeflödet i alla kanaler (givetvis en 454 oljepump), vissa reducerades andra vidgades tills oljeflödet var optimerat i motorn.
    Ronny Klang fick utföra arbetet, jag ville bara meka Ford V8 och Cadillac 472 på den tiden…(sjukt…)
     
     
    då en ny Volvo kostade…75.000:-? (när jag startade 75 kostade en 455-HO pontiac 48.000:- på Biva i Nacka och 71 kostade en Mach1 4V cleverland 35.000:-  (en Amazon 15.000:-…)
    Jag avslutade med ett NOx system med prylar från Schweiz, de var bäst på billiga elektriska ventiler som klarade 90bar och -90C, Hela Eldelbrockinsuget fick 2cm is, på 10 sec då jag drog på…
     
    Avslutningsvis… testa att bygga en 289 eller en 351 -400 Cleverland… jag gillar 289 för den är så snygg, varvvillig hållbar, billig och viktigast, en 289 vill alltid öka ditt välbefinnande…. (en nerstrokad modell av den satt i alla F1 under många år… samt i många sportbilar som DeThomaso Pantera Magusta och många fler, det är en vacker motor, perfekt för hotrods)
     
    Eller hur Mats?

  16. Peter

    Det här är väl inget att hetsa upp sig över. 2020/2030 kommer vi att se tillbaka på ”klimathotet” och skratta.

  17. Mats Jangdal

    Gunnar
    Du vet uppenbarligen mer om sån’t där än jag. Har aldrig diggat asfaltracing. Cross, enduro och så traktorer, grävmaskiner och lastbilar. Maskiner som får jobba på låga varv med mycket vridmoment och dra tungt. Sugmotor är grejen för mig, inget turbotjut. Vet i princip vad du talar om, men har aldrig pysslat med det själv, trots att jag haft en del kompisar på stripen.
    Om du hört Pugh sjunga om Marion så vet du vad jag är för maskinkille.

  18. Mats Jangdal

    PS. Om jag lägger sju skruvar under kudden kanske jag drömmer om min nästkommande maskin. DS. Natti!

  19. #18
    Den var bra, här firas inte santansaften, så jag ska gå ut och plocka skruvar, drömma om en till Cat, jag är som du, bara allt annat med….

  20. Les Miserables

    Har lite svårt för att man på denna sajt använder uttrycket ”fossila” bränslen när man avser bränsle baserat på  bergolja och naturgas.
    Det skulle vara skönt med en konsekvent samsyn där begreppet ”fossila ” bränslen helt fasas ut.

  21. Joakim

    ”Det betyder naturligtvis höjda klimatskatter. Målet är dock en skatteväxling som motverkar att det totala skattetrycket ökar. ”

    Der är väl den här tjuvskattepolitiken som vi har hållit på med i 30 år.
    Har du ingen bil= ständigt sänkta skatter
    Har du bil= ständigt höjda skatter etc.