“Klimatnyttan med biodrivmedel bygger på felaktiga beräkningar. För att få lägre utsläpp av koldioxid krävs biorester eller nya växter och träd odlade i övergivna jordar som inte används till något annat. Det menar Timothy D Searchinger, forskaren vid Princeton i USA som får etanolindustrin att se rött.”
Nu är alltså etanolens nytta på tapeten igen. Som ni kanske kommer ihåg så skrev Sören Wibe på SvD Brännpunkt för inte så länge sedan.
Han fick omedelbart mothugg från etanolindustrin via “Gröna bilister”
Jag är övertygad om att de som är skeptiska till etanol har rätt:
Det är dags att nu även politikerna börjar inse sanningen och stoppar subventionerna till etanol
Prova metanol så får du ledarhund och gratis taxiresor 😉
Gör något lite för våra fyrfotavänner
Hundarna
Drick träsprit…
(snart blir alla personliga assistenter, blindhundar, färdtjänstförare, ersatta med mycket effektivare och billigare humanoider… då, men inte förr, ska jag kanske ta en klunk metanol…)
Hm… det är ju egentligen en digitalkamera i våra ögon, fotoner träffar papiller som sänder elektriska impulser till hjärnan… det tyds till bilder (men jag lovar att min hjärna tolkar grönt på ett annat vis än din) så lagras de kemiskt som molekyler…
Slutsats, vi kommer kunna se bättre utan våra ögon… skitt, där stupade den lösningen…….
Kul är att för oss människor ligger stavarna lika tätt som våglängden för det ljus vi normalt ser…
De fotonerna är 25cm långa…. aj aj aj någon skjuter miljarder med krökta armborstpilar i mina ögon….
…men nästa helg kanske..
SJ har skärpt till sig betydligt.Biomassan visslar förbi i fönstren i 200 knyck. Han har en klockren enkel logik i det han hävdar. Jag ser en annan aspekt som blir intressant. Alla länder har olika förutsättningar. För Sverige kan biobränslen vara ett relevant alternativ. Om man nu stryker tankevurpan om CO2 vinster i frågan och bara tittar på energiproduktion utifrån självförsörjningsperspektivet så tycker jag att det är ett vertigt alternativ. Man kanske ska börja köra “hembränt” av helt nya skäl??
Å varför inte själv krydda en och annan liter till annat stugvärmande
syfte. Nytta med flera NÖJEN!
Olaus: Jag betalar min egen etanol och idag kommer den från Sydafrika respektive Ribera del Duero.
“Biomassan visslar förbi i fönstren i 200 knyck.”
Nu nuddar du vid en idè jag nuddade vid för några år sen. Ett stort problem för järnvägen är alla dessa träd som faller ner och river kontaktledningen vid minsta oväder. Röj runt järnvägen, 10-15-20 meter på var sida, odla energiskog där, skörda med rälsburna skördare vid lågtrafik, häpp. Hur många tusen km järnväg har vi här i landet? Okey vi får bygga rejäla stängsel, älgar verkar gilla energiskog t.o.m. mer än miljöpartister och SJ ligger långt ifrån att fixa till ett sätt att kunna leverera dom som “nyskåtet” i Bistron.
Äntligen kommer artikeln om det jag burit inom mig , men inte vågat skriva.
Om vi kör våra bilar, värmer våra hus och producerar vår el från fossila eller biobränslen hamnar koldioxid i atmosfären.
Träden vi fäller behöver 70 – 80 år för att återbildas, energiskogen vi skapar avverkas var tioende år och lämnar ett CO2-avtryck, etc.
Slutsresultatet är att CO2 tillförs atmosfären.
Men genom att avverka skogen minskar vi naturens förmåga att ta upp och binda koldioxid!
Klimathotet är politik och man drar sig inte för att öka den CO2-halt man skrämmer med för att vinna makten. Jag ryser.
“Klimathotet är politik och man drar sig inte för att öka den CO2-halt man skrämmer med för att vinna makten. Jag ryser.”
Skit samma, låt dom hållas. Jag fryser.
Men kvällen är ung…
En kul grej om allt det här och mygel, vi hade två vaktmästare på jobbet, en tung en lätt, dom fyllde bilen med returpapper, vägde in med den tunga, vägde ut med den lätta, bra för firman men väldigt typiskt för hela den här “branschen”!
“Klimatnyttig idiot” tycker jag ligger närmare sanningen. 😉
Referatet från Naturskyddsföreningens egen rundabordskonferens om etanolens klimatnytta belyser SNF´s märkliga agerande. Vad och vem styr SNF?
Pilfinken bara undrar.
Vad man kan kritisera är nyttan i sig med detta. Är det inte bättre att köra på med fosila bränslen tills ny teknik finns. I stället för att införa halvdyra feel good lösningar.